Tejeskávé a sapkám alatt

2017.03.10. 10:00

Kedves Autódoktor,

Adott egy 2002-es 1.2 16V benzines Opel Corsa C, Z12xe motorral. Az autó az utóbbi egy évben városban volt használva (kb napi 10 km-t jártunk vele). Az utóbbi 1 hónapban napi szinten 60 km-t járok vele főúton, nem autó pályán. Ezzel egy időben körül belül egy hónapja lettem figyelmes arra, hogy főként már meleg motorral az autó hangosabb lett, főként alapjáraton vagy alacsonyabb fordulaton csattogó hangot hallok a motortérből.

Az olajsapka levétele után láttam, hogy kávé színű trutyis emulzió található a sapkán és az olajbeöntő nyílás környékén elég vastagon. Azonban az olajpálca teljesen tiszta, de hosszabb táv megtétele után ez a kávé színű emulzió nem tűnik el. Így nem gondolom hogy a kicsapódó pára miatt keletkezett ilyen mennyiségű trutyi.

A hűtőfolyadék tartályban kis mértékű folyamatos fogyás tapasztalható. Pl.: feltöltöm max szintig kb két hét alatt a szint lemegy min szintre. A kiegyenlítő tartály és a hűtő a múlt héten lett cserélve, de a hűtőfolyadék fogyogatása továbbra is fennáll. Két éve van nálam az autó eddig mindig Agip 5W-40-es olajat tettem bele, hidegen-melegen szépen csendesen járt vele a motor. 15 000km-kénti olaj csere megvolt, néha még hamarabb is.

A kérdésem az lenne, hogy mi okozhatja az olaj trutyisodását? Elég tanácstalan vagyok már mert ha jól tudom: Ha hengerfej tömítés vagy repedés lenne a hiba akkor az olaj pálcánál is trutyisnak kéne lennie az olajnak. Vízpumpa tömítés, vagy termosztát hibára gyanakszok még.

Dávid

Kedves Dávid!

A kávészínű lerakódás letisztítását javasolom, így megfigyelhető lenne, hogy a jelenség megismétlődik-e záros határidőn belül. A téli üzemmód rengeteg esetben varázsol hasonló lerakódást a betöltősapkákra, de a külső hőmérséklet normalizálódásával az utánpótlás meg kellene szűnjön.

Tippje helytálló, sajnos a vízpumpa tömítésénél a hűtőfolyadék az olajba juthat, ami erősen rontja annak kenőképességét, és a vízmennyiség csökkenésére is magyarázatot adhat. A csattogó hang származhat a vezérlés felől is - ekkor az első indítás alkalmával az "egy zacskó szög a mosógépben" hang hallható néhány másodpercig. De a hidrotőkék kopácsolása is jellemezheti a nem fiatal kisautót - itt játszik szerepet a jó kenőanyag és a lerakódás-mentes kenőrendszer: a két hang jellegében és ritmusában különbözik.

A közelmúltban jártunk hasonló hanggal úgy, hogy sajnos a dugattyúk deformációja okozta a rendellenességet, remélhetőleg az ön esetében nem erről van szó. A pontos diagnózis érdekében hagyja a szervizben az autót legalább egy reggeli hidegindítás erejéig, hogy a szakavatott fülek közelebb juttathassák önt a megoldáshoz.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu