Olajmegsemmisítő Ecotec

2017.07.23. 09:50

Tisztelt Autódoktor!

Kicsit hosszú lesz, elnézést (kérésre tömörítem, ha kell :)) Németországból behozattam egy 2004-es G Astra Caravant 170 ezer km-rel, ami hihetőnek tűnik, hiszen 2015-ben 96 ezernél van az utolsó bejegyzés a szervizkönyvben. A Z16XEP 1.6-os Twinport meggyőző menetdinamikával, jó fogyasztással dolgozik, az autó „egyben van”. A kezdeti motorvezérlő hibát 35 000 ft-os javítással megúsztam, most már csak az olajfogyasztást kell levinnem. Autószerelő technikusként végeztem, ez a „hobbim” ma is, úgyhogy tudom, sosem nulla az olajfogyasztás, ezeknél a motoroknál pedig a sok a kevés, de a 400 km/7 dl-t soknak tartom.

Vásárlás után, amikor 2 nap használat után szembesültem a ténnyel, hogy rövid a nívó pálca, ismerősöm szervizébe SOS időpontra („20 perc múlva legyél itt”) rohanva megálltam olajat venni. Sajnos az eladó szentül hitte, hogy ebbe az autóba a 10W40-es Opel olaj való, mert öreg autó…… Mivel nem volt készleten megfelelő olaja, megvettem azt, gondoltam majd lecserélem a nyár végéig. Nem is volt baj 4-500 km városi üzem alatt, majd leautóztam 280 km-t pályán, 4000 körüli fordulatszámon. Másnap észrevettem, hogy ismét összement a nívópálca. Elkezdtem túrni a netet infóért, és rátaláltam (többek között az Ön cikkében is) a kartergáz visszavezetésért felelős membránra a szelepfedélben. A tipikus tüneteket nem produkálta (nem volt fals levegőre utaló jel, nem volt vákuum az olajtérben), de a gégecsőben volt némi olaj. Lekötöttem, szívótorkot ledugóztam, a kartergázt pedig egy palackba (lássam mi jön ki belőle), később a légszűrőhöz vezettem. A palackban csak víz volt, még olajfilm sem. A kartergáz amúgy normális, nem mondanám, hogy sok. Újabb autópálya 280km (visszaút), újabb olajzabálás. Mivel városban nem ette, indításkor nem „pamacsol”, ezért az az elmélet született meg bennem, hogy a kartergáz csövön megehetett olaj miatt az áteresztő gyűrű alatti visszavezető furatok vannak eldugulva a koromtól, így magas fordulaton „nem fér át” minden olaj rajtuk. Nem szívesen bontanám meg, ezért vegyi megoldások után néztem.

Első lépésben kapott vékony olajat, ami talán jobban átmegy a leszűkült furatokon. A Shell Helix Ultra 5w30-ra esett a választás (szervizkönyv szerint 5w30-asat kapott Németben is, bár márkát nem írnak a könyvben), a Shell szerint egy olaj sem tisztítja jobban a motort. Sajnos pályán ugyan úgy eszi, mint a vastagabbat, és talán városban is elkezdte csipegetni, még keveset mentem városban vele ahhoz hogy egyértelmű legyen.. Végre eljutottam a kérdésemig :) Ön szerint lehet-e alapja az elméletemnek? És ha igen, ismer-e olyan vegyszert, olajat, varázsigét, amit ajánlani mer egy próba erejéig? Azért vagyok óvatos, mert az előző autómban a hanyag tulajok és sufnituner " szerelők" miatt kialakult retket leoldotta az általam cserélt közepes minőségű olaj, a retek (tömítésdarabok, tömítőpasztacsíkok) pedig az olajszivattyú előszűrőjében kötött ki…… Ezt nagyon el szeretném kerülni ennél az autónál. Ha valami bitang jó oldószerrel mégis van ilyen kockázat, akkor inkább leszedem a kartert és kitakarítom kezelés után, mint hogy a dugattyúkat szedjem ki. Kaptam olyan tippet is szakmabeliektől, hogy a bioetanol is képes megoldani a problémámat (ha igaz az elméletem). Magam még nem láttam tartósan bioetanollal üzemelő motort szétszedve, így csak mások tapasztalatára számíthatok.

Ön szerint is "le jut" a tisztító hatás az alsó gyűrűig? Illetve ha bármi motorbontástól mentes ötlete van, hálás lennék, ha megosztaná velem. József.

Kedves József!

Sajnos csak egy varázsigét ismerek a problémájára, az pedig a "motor szétszed!" Elég nagy valószínűséggel a hengerfejen lesz mit javítania a gépműhelynek, illetve a dugattyúk sem fognak duzzogni ha új gyűrűket kapnak.

Megértem, hogy nincs nagy kedve belenézni a motorba - pedig jó móka -, de attól tartok, más megoldás nincs, ha az olaj-utántöltés rendszeres szokásáról le akar mondani. Technikusként tessék szerszámot ragadni, nagy hiány van manapság a szakmánkban, totál szívás az egész, mégis gyönyörű. (Ezt valami szentimentális doki írta ide.)

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu