Rakoncátlan ventilátorok

2012. február 15., 14:30 Módosítva: 2012-02-15 14:30:58
0

Kedves Autódoktor,

2001-es 1.6 benzines Focusunkkal két problémánk merült fel:
- A belső levegőbefúvó ventilátor nem működik, csak 4-es fokozaton. Mi okozhatja? Kapcsoló hiba lehet, hiszen maga a motor működik, csak éppen orkán fokozaton gyak. használhatatlan.
- Amikor indítjuk a motort, azonnal elindul az egyik motortérben lévő ventilátor, ha jól sejtem a klímakompresszoré. A ventilátorra működésére abszolút nincs hatással a (manuális, nem automata) klíma ki-bekapcsolgatása, folyamatosan megy. Úgy tűnik, hogy mióta ez fennáll, a fogyasztás is megnőtt (akkor is, ha a klíma elméletileg kikapcsolt állapotban van és nem hűt)

A kérdés, hogy mi okozhatja a problémákat, összefüggnek-e, és lelkileg mire kell készülni pénztárca oldalról? (mellényzseb, havi bér, vagy vegyek fel jelzálogot a házra?)

Köszönettel, Z.

Kedves Z!

Amikor csak a ventillátor legmagasabb fokozata működik, szinte biztosan az előtét-ellenállással van gond. Ezt megtalálja a szellőzés levegőcsatornájában, a ventillátor mellett, ugyanis a hűtéséről a ventillátor által keltett légáram gondoskodik.

A külső ventillátor beindulásának feltétele a klíma bekapcsolása, ami viszont a szellőzőventillátor nélkül nem működik. Az áramkör kapcsolásától függően előfordulhat, hogy ezt is az előtét-ellenállás hibája okozza.

Nem veszélyes az ára, kb. 5000 forintos tétel, ám a Gugli segítségével javításra is találhat megoldást.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Fiesta vezérműszíjat mikor kell cserélni?

2012. február 10., 12:03 Módosítva: 2012-02-10 12:03:51
1

T. Totalcar-csapat!

Érdeklődnék, hogy 2006-os évjáratú Ford Fiesta 1.4 TDCI típusú autóban hány ezer kilométer után kell vezérműszíjat cserélni (120 ezer km van benne most).

Üdv. Tibor

Tisztelt Érdeklődő!

Erre az autóra a gyár előírása a következő:
2005/07-ig minden 250 000 km/10 év.
2005/08-tól minden 200 000 km/10 év.

Az ön autójára értelemszerűen az utóbbi vonatkozik.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mikor cseréljem a vezérműszíjat?

2012. február 8., 11:39 Módosítva: 2012-02-08 11:39:44
0

Üdv!

2005-ös V70-es Volvom van.D5-ös 2,4-es diesel motorral. A vezérműszij csere pontos ideje érdekelne. Egyik szervizben 150000-et mondtak, a másikban 240000-et. Melyik az igaz?

Köszönettel: László

Kedves László!

A gyártó előírása a következő:
D5244T motor: 160.000 km vagy 10 év

kivéve:
D5244T5 motor:
2006-ig 150.000 km vagy 10 év
2007-tól 180.000 km vagy 10 év

Ha jól értem az ön autójának típusát, akkor arra az 160.000 kilométer (vagy 10 év...) vonatkozik.

A 240.000 kilométeres csereperiódus horrornak tűnik, nem javaslom, hogy addig várjon.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Trabiba ötsebességet

2012. február 6., 18:03 Módosítva: 2012-02-06 18:02:58
2

Tisztelt Autódoktor!

17 év után vettem ismét egy Trab 1.1-est. Kicsit elszoktam a pörgős motorjától, de nagyon szeretem. Látom írja, hogy a VW váltók összerakhatók bármelyik régebbi motorokkal. Azt szeretném kérdezni, hog mi a véleménye arról, hogy beletehető-e az 1.1-es Trabiba az ötsebességes váltó nagyobb átalakítás nélkül? Jelentene-e ez fogyasztásbeli különbséget? Mit szólnának ehhez a műszaki vizsgán?

Köszönettel:
Kálmán

Kedves Kálmán!

Természetesen nem lehet összerakni bármelyik VW-motort bármelyik VW-váltóval. Ha a kört leszűkítjük a kis benzines motorokra, még akkor is számos verzió létezik.

Persze, ha a váltót és a motort sikerül összecsavarozni és megfelelő kuplungot rakni közéjük, még mindig ott van néhány izgalmas feladat:
- váltórudazat
- önindító
- váltótartó bak(ok)

Azért van megoldás, másnak is eszébe jutott már ez a konfig, és szerencsére akadt olyan, aki ezt elég részletesen össze is szedte:

http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=43b2614f0f8f2

Utolsó két kérdésére pedig:
- elvileg fogyasztáscsökkenést hoz a hosszabb ötödik, de ehhez persze az is szükséges, hogy a sofőr ne váltson át sportos üzemmódba.
- a műszaki vizsgán elméletileg azonnali bukás egy ilyen átalakítás - azonban Magyarországon az elmélet és a gyakorlat nem mindig fedi egymást.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kék helyett használhatok piros fagyállót?

2012. február 6., 17:57 Módosítva: 2012-02-06 17:58:43
0

Tisztelt Autódoktor!

5 éves gyári, kék színű, etilén-glikol alpú fagyálót szeretném lecserélni a II-es Swiftből. Kaptam gyári, piros, etándiol alpú GM fagyállót. Amint megtudtam az etilén-glikol és az etándiol ugyanaz tehát csak a színük különböző. Namost ha leengedjük a hütőfolyadékot a régi kékből még marad egy minimális a rendszerben,erre rá lehet-e tölteni a új fagyállót mivel csak a színük más a vegyület ugyanaz vagy mindenkép mossuk át előtte a hűtőrendszert? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:Józsi

Kedves Józsi!

Nyugodtan eressze le a régi fagyálló-folyadékot, és töltse be az újat!

Nagyon kevés marad a régiből, azt kitakarítani pedig vicces feladat lenne.

Ha érezne némi bizonytalanságot, lelkiismerete megnyugtatására esetleg a kettő között töltse fel desztillált vízzel a rendszert, rakja össze, és melegítse fel a ventillátor első bekapcsolásáig, aztán várjon, míg egy kissé lehűl. Engedje le a vizet, és töltse bele az új fagyállót, természetesen csak hígítva.

Megjegyzem, a két fagyálló koránt sem azonos. A piros lényege a nitrit- amin-, foszfát- és szilikátmentessége, amely igen fontos bizonyos ötvözetekből készült motoroknál.

Üdvözlettel:
Autódoktor

LPG gyertya hatása a benzines motorra

2012. január 27., 11:03 Módosítva: 2012-01-27 11:03:29
5

Tisztelt Autódoktor!

2003-as évjáratú Daewoo Evandát alakítattam át gázos üzeműre. Olvastam róla, hogy az NGK gyárt gázos autóhoz gyertyát. Mivel mostanában kell majd gyertyát is cserélnem, felmerült bennnem, hogy esetleg érdemes lenne az LPG gyertya használata. Azonban nem tudom, milyen hatással lenne a benzin üzem alatt a motorra (pl. indításkor, vagy ha kifogy a gáz). Mi erről a véleménye?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Az NGK LPG sorozat 8000 Ft/db listaár magasságában kapható. Ezek Iridium gyertyák, javasolt csereperiódusuk 100.000 km körül van. A klasszikus gyertyákhoz képest ezen kívül nagy előnye, hogy nem szükséges az elektróda-hézagot ellenőrizni és korrigálni, míg a hagyományos verzióknál ez előírás - bár a gyakorlatban inkább cserélik őket.

A rézelektródás gyertyáknál egyébként a gázüzem valamivel kisebb elektródahézagot igényel, amellyel viszont benzinnel nem lesz tökéletes az égési folyamat. Az iridium-elektródás gyertyáknál ez nem jelentkezik.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen fagyálló kell a Trabantba?

2012. január 20., 10:57 Módosítva: 2012-01-20 10:57:15
1

Tisztelt Autódoktor!

A kérdésem az, hogy milyen fagyállót kell 4t Trabantba használni?

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!

A gyári előírás eléggé megengedő, a tapasztalatok szerint azonban a klasszikus fagyállók rövid idő alatt felfalják a hengerfejet, a termosztátházat és a fém csőcsonkokat, a hordalék pedig általában lerakódik az automata szívató fűtődobjában.

A foszfát- és nitritmentes fagyállókkal ez a probléma nem jelentkezik, ezért javaslom, ilyet töltsön az autóba.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem hiszem el

2012. január 17., 14:03 Módosítva: 2012-01-17 14:03:56
0

Tisztelt Autódoktor!

Van egy szép 1.2-es Corsa a tulajdonomban, mely most fog vizsgázni. A forgalmi engedélyben a környezetvédelmi osztály 2. Ezt nem hiszem el. Hol lehet ezt megnézni? A műszaki vizsgán átsorolják-e?

Autó adatai:
Gyártási év : 2002
Tipus : Opel Corsa C 1.2 easytronic
motor : Z12XP

Köszönettel.

Kedves Érdeklődő!

Hogy, hogy nem, a totalcar.hu egyik cikkjében is éppen erről volt szó.

http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/08/25/ez_egy_prinz_dehogy_egy_bianchi.../

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ropogós Peugeot

2012. január 10., 14:15 Módosítva: 2012-01-10 14:15:58
1

Tisztelt Autódoktor.

Másfél éve vettem egy peugeot 307 w 2003-as autót 120e Km van benne. Rendszeresen szervizelt Ropog az elejében valami (de nem mindig/3x csináltam magamból hü..ét amikor kollégákat kértem meg segítsenek hallgatózni mi lehet, és honnan jöhet a zaj, de pont akkor nem ropogott.) Általában (reggel munkába menet), garázsból való kiállásnál jön elő. Vagy ha lassan pl:5-10km/h val megyek, (és az út egyenetlen), hirtelen gyorsításnál, főleg ha pl: gyorsabban kell kikanyarodnom v.honnan. És huppanóknál. Stabilizátor karok cserélve, szilentek, talpasok cserélve.Eddig vagy nem ropogott, vagy én nem halottam a stab. karok kotyogása miatt. Az autó stabil, norm. használat mellett csendes, (kb 20 km/h felett akár hogyan rángatom nem ropog,nem kotyog, nem táncol,bukkanóknál(fekvőrendőr), hirtelen fékezésnél sem. Kérdésem egyszerű:Mi lehet a baja? (Talán toronycsapágy? )

És mennyire sűrűn fordul elő az ilyesmi 120e Km-nél, ami ugye nem számít soknak.Van egy-két típushibája az autónak, de ilyenről nem hallottam.Vagy talán mi "erőszakitottuk" meg valamit a talpasok cserélése közben?

Válaszát előre is Köszönöm

Tisztelettel: László

Kedves László!

A további ötletszerű cserék helyett a következőket javaslom:
- emeljék fel az autót, szereljék le a kereket!
- kössék ki a kormányösszekötő gömbfejet!
- a kormányzás irányában forgassák el a futóművet - ha itt recsegés, ropogás hallatszik, vagy darabosan fordul, már bonthatják is ki a toronycsapágyat.
- ha függőleges irányban megmozgatva fentről lógás, kopogás észlelhető, a toronycsapágy gumiágyára gyanakodjanak
- ha ezek rendben vannak, rakja fel a kereket, és forgassa meg, közben a kormányzás irányában fordítsa el - ha ropogást, akadást észlel, amely kormányzás közben kissé változik, a féltengely-csuklókra gyanakodhat.
- a külső és a belső csukló hibáját a kettő közötti féltengely-szár mozgását figyelve különítheti el.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Van-e ABS a Suzukiban?

2012. január 8., 18:11 Módosítva: 2012-01-08 18:11:19
2

Tisztelt Autodoktor!

Használt autó vásárlása előtt állok, történetesen 2002 ill 2003-as évjaratú 1.3-as 16V-s Suzuki Swift-eket nézegettem (GS ill. GLX, 1298ccm, 62 kW - 84 LE). A kérdésem az volna: van ezekben a modellekben ABS? Hasznaltauto.hu -n eleg kevésnél írjak, és érdekelne, hogy ez veletlen, vagy pedig ezekben tényleg nincs.

Köszönettel,
Gábor

Kedves Gábor!

Az Európai Unióban 2004 közepétől, Magyarországon 2005 elejétől kötelező a blokkolásgátló. Így a régebbi Swifteknél még opcióként létezett, bár a gyártás vége felé (2002-2003) már nagyjából egynegyedük rendelkezett ezzel a biztonsági felszereléssel.

Megvan tehát az esélye annak, hogy blokkolásgátlós Swiftet vásároljon - azt javaslom, érdeklődjön az eladóktól!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Takarékosabb a motorfék mint az üresjárat?

2012. január 6., 17:05 Módosítva: 2012-01-06 17:05:35
24

Kedves Dottore!

Több helyen olvasom mostanában, úgy takarékoskodjunk, hogy motorfékkel lassítunk. Ez nem teljesen világos számomra, mert ha üresben gurulok 750-800 a fordulatszám, ue.motorfékkel 1800 körüli. Régebbi, nem kompjuteres szívó motor esetén ugye az üza. mennyiségét a gázpedál (rudazat áttétel stb után a pillangószelep) állása és a motor szívása általi vákum határozza meg. Szóval nem értem. Tessék felvilágosítani. Köszönöm: Leitomi

Kedves Leitomi!

A nyolcvanas években már széleskörűen használták az ún. tolóüzemi vezérlést a karburátoros autókon. Ennek lényege, hogy a gázpedál zárt állásában, 1200-1500 f/p feletti fordulaton a karburátor alapjárati üzemanyagcsatornáját egy mágnes- vagy vákumszelep elzárja, így a motorfék-üzem alatt sem az üzemi, sem a gyorsító, sem pedig az alapjárati rendszeren nem jut üzemanyag a motorba.

Amikor a lassulás során a fordulat leesik a fenti érték alá, a tolóüzemi rendszer kikapcsol, hogy a motor ne fulladjon le.

Így, ha önnek karburátoros autója van tolóüzemi vezérléssel, vagy injektoros, takarékosabban tud közlekedni a motorfék használatával.

Üdvözlettel:
Autódoktor

87-es oktán helyett E85?

2012. január 4., 12:58 Módosítva: 2012-01-04 12:59:00
6

Egy 1999-es Ford Windstar-om van 3.8-as motorral. A gyári leírás szerint a motor 87 oktánszámú üzemanyagtól üzemel, azaz minimum ilyen üzemanyag kell bele. A kapható bioetanol 85-ös ha jól tudom. Ha valamilyen módon keverem benzinnel (mondjuk 10% 95-ös) akkor az azt jelenti, hogy működik, vagy az ethanol már felrobban majd sűrítés közben így is?

Kedves Érdeklődő!

Az E85 néven árult 85% etanolból és 15% benzinből kevert üzemanyag oktánszáma 105 körül alakul, tehát ebből a szempontból alkalmas arra, hogy az ön autójába tankolja.

A továbbiakat többször, alaposan kitárgyaltuk már régebbi cikkeinkben.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Dobról tárcsára átalakítás házilag

2012. január 3., 11:52 Módosítva: 2012-01-03 12:02:38
2

Szia.

Van egy Fiat Tipo 1.4 IE 92-es autóm, és azt szeretném megtudni, hogy a hátsó dobféket le lehet-e cserélni tárcsafékre? Otthon házilag megoldható, vagy csak nagyon komoly beavatkozás árán lehetséges? Természetesen az otthon azt jelenti: szerelővel. Elöre is köszönöm a választ

Kedves Sándor!

Le lehet.

Kell hozzá egy hátul tárcsafékes Tipo hátsó hídja, ahhoz egy rakás felújítókészlet, új tárcsa és betétek, fékcsövek, másik kézifékkötél, meg egy lelkes szerelő.

Az autó piaci értékének jelentős részét rááldozva lesz egy hátul tárcsafékes, sem anyagi, sem használati értékében nem növekedett autója.

Ha nem a szerelem és nem az autóbuziság vezérli, ne kezdjen bele. Ellenkező esetben úgyis hiába próbálnám lebeszélni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nyomaték, vagy fok?

2012. január 3., 11:50 Módosítva: 2012-01-03 11:50:38
0


Tisztelt Autódoktor!

A kérdésem a következő lenne:
A Renault-knál a főtengely csavarja, (ami a vezérmű+segédszíj kerekét tartja) meghúzása Nm+fokban van megadva: 20Nm+135fok+-15fok.
A kérdés, hogy amikor a fok szerint történik a meghúzás, mennyire lehet a maximális nyomatékot hanyagolni? Ami M12x1,25-ös 10,9-es csavarnál 120Nm.
A +15 -15 fokot ki vagy mi dönti el?

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel, Zoltán


Kedves Zoltán!

Az ilyesfajta előírást, ahol nyomatékra, majd utána fokra kell lehúzni az adott csavart, átalában "nyúló" kötőelemekre adják meg. Jellemzően ilyen a hengerfejcsavar, ahol a három lépcső mondjuk 100 Nm, majd 75 fok, végül még 15 fok.
Ezekben az esetekben a meghúzási nyomatékig a csavar nem szenved alakváltozást, utána azonban, amikor a nyomatékra húzott csavarokat adott szögelfordulással tovább fordítják, ezek a csavarok megnyúlnak. Emiatt ezek egyszer használatos csavarok, a gyártók szinte minden esetben tiltják is ezek újbóli felhasználását.

Az ön esetében tehát a 20 Nm után még 135 +/-15 fokot kell fordítani a csavaron, azaz 120 és 150 fok között kell megállnia. Ezen a tartományon belül szabadon dönthet, bár a gyakorlatban ez inkább az AEUP-szabvány szerint megy, azaz Ahogy Esik, Úgy Puffan.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Tigra AGR-szelep

2012. január 3., 11:47 Módosítva: 2012-01-03 11:47:25
0

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Opel Tigrám, voltam vele teszten. Az AGR-szelepet dobta ki a gép, de a motorhibát jelző sárga égőcske nem folytonosan világít, csak meleg motornál. Újrainditásnál nem világít.

Kitakarítottuk az AGR-t, de nem változott, ugyanúgy megy. Csak AGR baja van?

1.6-os, Ecotec, 16 szelep, 94-es évjárat.

 

Kedves Érdeklődő!

Ha az AGR (EGR) szelep takarítása nem volt sikeres, két út áll ön előtt:

- még egyszer kitakarítják, és nagyon drukkolnak közben, hogy sikerüljön.
- kicseréli - az alkatrész kb. 40 ezer forintos tétel, új tömítések nélkül.
- kiköti, ledugózza, és éli az illegálisan környezetet szennyező autósok életét.

Ja, ez három.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nincs benzinszűrő a Suzukiban?

2011. december 25., 18:14 Módosítva: 2011-12-25 18:14:38
0

Tisztelt Totalcar!

Segítségüket szeretném kérni. 2007-es gyártású Suzuki Swift II személygépkocsinál pontosan hol található meg az üzemanyagszűrő?

Az autót használtam vettem, és valószínűsíthető, hogy nem volt cserélve még az üzemanyagszűrő.

Sajnos több helyen is megnéztem már de sajnos nem találtam meg.

Segítségüket előre is nagyon szépen köszönöm.

Üdv: Csaba

Tisztelt Csaba!

A 2005 után gyártott Swiften egyszerűen nincs cserélhető üzemanyagszűrő.

A tankba szerelt üzemanyag-ellátó egységben, amely az AC-pumpát is tartalmazza, van egy előszűrő, önmagában ez gondoskodik arról, hogy az üzemanyagrendszerbe ne jusson szennyezés.

A gyár előírása szerint ezt nem szükséges cserélni.

Mellékesen jegyzem meg, hogy sok más, modern benzines típust is így építenek meg. Így, bár a fentiek nem hangozhatnak megnyugtatóan, azt gondolom, sok gondos, alapos kísérlet előzte meg ennek a megoldásnak a bevezetését. Emiatt más, utólagos szűrő beépítését nem ajánlom.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nem szikrít az Astra

2011. december 22., 11:05 Módosítva: 2011-12-22 11:05:56
9

Tisztelt Autódoktor!

Az autóm egy 92-es Astra F benzines, motorkód C14NZ. A tünetek: a motor bemelegedése után minden előzmény nélkül leáll, mint mikor leveszem a gyújtást! Aztán kis idő elteltével újra be lehet indítani (5.-6. indítózásra), és mintha mi sem történt volna, működik rendesen. Hidegindítással nincs gondja, szép alapjárata van stb.

A leállásokat csak üzemmelegen produkálja. Egyszer sikerült elcsípni a leálláskori problémát, nem volt szikra a trafóról az elosztóhoz menő kábelen. A hiba van, amikor naponta többször is jelentkezik, de van, amikor akár egy hétig sem! Azt vettem még észre, hogy kihúzatáskor mintha gyengébb lenne az autó, mint a leállások előtt.

Már megcsináltam a hibakód kiolvasást is, eredmény nélkül. Semmi hibát nem jelez. Ön szerint kezdjek egy trafócserével, vagy esetleg tud egy konkrét hibaforrást? Gondolok itt még a gyujtásmodulra, ill.a hall jeladóra. A három alkatrész közül talán a trafó a legolcsóbb. Vagy ha nem ezek,akkor mi lehet a baja az autómnak?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

P.Zoltán

Kedves Zoltán!

Az Astrák gyújtóberendezése ebben a korban már gyakran adja fel a harcot, mind a Bosch (barna fedeles), mind pedig a Delco-rendszerű (fekete fedeles) gyújtás esetében. Ritkán, de előfordul Lucas rendszer is (barna fedél, csavaros rögzítéssel), ez talán a legmegbízhatóbb a három közül.

Az ön C14NZ motorjához nagy valószínűséggel Bosch osztófej tartozik, ennél a megoldásnál a leggyakoribb hiba talán a gyújtótrafó meghibásodása. Ez jellemzően épp úgy jelentkezik, ahogyan ön írja, tehát a motor, és ezzel együtt a trafó melegedésével jön elő. Ha tehát nem kíván lépésenként végigdiagnosztizálni mindent, elsőként ennek a cseréjével próbálkozzon. A gyújtásmodul hibája sem ritka, ám ilyenkor általában végleg megszűnik a szikra, tehát az ön esetében ez kevésbé valószínű. A jeladó hibája, bár nem lehetetlen, ennél a rendszernél kevésbé gyakori eset.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kuplungcsere után nem veszi a sebességet

2011. december 16., 11:17 Módosítva: 2011-12-16 11:17:22
0

Szép napot!

Fiat Punto S55 1996-s évjáratú, most lett cserélve kompletten a kuplung, azóta igen csak nem veszi az egyes és a kettest is kidobja néha. Benyomom a kuplungot és vissza kell engedni, újra kuplung és akkor nagy nehezen beveszi az egyest. Váltó olaj is lett cserélve.

Lehet, nem megfelelő az olaj? Szerelő csinálta...

Előre is köszönöm a válaszát

Kedves Érdeklődő!

Ebben a Puntóban a kuplungnál sokat nem lehet téveszteni, így azt kizárhatjuk, hogy nem megfelelő alkatrész került bele. Az olajnak sem lehet sok köze a problémához, annak azonban igen, hogy a csere után a kuplung holtjátékát nem állították be megfelelően, esetleg a váltóbovden a szerelés közben megsérült, elmozdult, elállítódott.

Azt javaslom, első lépésben ezeket ellenőrizzék. Ha nem nyújt megoldást, gyors szemrevételezéssel ellenőrizzék még, hogy a váltó és a motor tartóbakjai nem mozdultak-e el, nem feszül-e egymáshoz képest a kettő.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Zabáló Astra

2011. december 14., 12:50 Módosítva: 2011-12-14 12:50:14
10
96 hozzászólás

Tisztelt Autódoktor!

Nemrég vettem egy Opel Astra F 96 os évjáratú,1,6-os, 16 szelepes autót. Olyan problémám van, hogy nemrég teletankoltam az autót (mindig egy kútra járok) kattanásig, a szintjelzőm is mutatta, hogy tele a tank.Mentem vele városban 60 kilométert, (általában reggel hidegben indultam és kb 5-6 kilométereket mentem egyszerre) és azt láttam, hogy egy negyed tank elment. Elmentem teletankolni ismét (u.arra a kútra,kattanásig) 12 liter ment bele! Ez igencsak 20 liter/100 km! Gondoltam, most kipróbálom, mentem vele városban kb. másfél órát (jó nagy forgalom volt) 50 kilométert, és visszamentem ugyanoda tankolni, 3,5 liter ment bele. Gondoltam milyen jó hiszen nincs még 8 literes fogyasztás sem. Hazamentem a kútról(1,5 kilométerre lakom) beálltam a garázsba (fűtetlen) és reggel -5 fokban indítottam az autót. Könnyen beindult, kb. 1600-as fordulaton forgott (gondolom a hidegindító ment..). Elindultam dolgozni, majd azt figyeltem hogy a mutatóm már megint nem áll a toppon. (kb. 5 km a munkahelyem a vizhőfok, mivel min. 5 fok volt kb. 70-80 fokig ment fel.) Gondoltam, majd ha hazaérek megint megtankolom és akkor látom mi a helyzet. Így is lett, 12 kilométert mentem a tankolás óta, tankolok és csak nem áll le. 3,5 liter ment bele,12 kilométerre, ez több lenne mint 30 liter/100 km. Az lenne a kérdésem, hogy miért fogyaszthat ennyit hidegen, valami nagy baj lehet vagy csak beállítás kérdése? Meleg motorral kb. 8 litert fogyaszt városban, ami jónak tűnik, de télen nem tud felmelegedni, így akkor a gatyámat letankolhatom.

Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel :
Ervin

Kedves Ervin!

Ellenőrizze, működik-e a termosztát.

Ennek legegyszerűbb módja, ha a hidegen beindított autó alsó és felső vízcsövét egy-egy kezével megfogja, és figyeli a hőmérséklet változását. Talán nem kell elmondanom, hogy mindenki nagy figyelemmel nyúljon a motortérbe, ne akadjon a keze, ruházata a ventillátor lapátjába, mert az egyszer bizony el fog kezdeni forogni. (Mechanikus hajtású és/vagy viszkokuplungos ventillátorok meg ugye indítás után rögtön...)

Normálisan működő termosztátnál az történik, hogy a motor melegedésével együtt a felső vízcső lassan melegedni kezd, az alsó pedig alig, jóval elmaradva a felsőtől. Amikor a motor eléri üzemi hőfokának alsó határát, a termosztát kinyit, és megindul a keringés a külső körben. Ilyenkor a felső cső relatíve hamar eléri azt a hőfokot, amikor már puszta kézzel fogni igen kellemetlen, az alsó pedig kis késéssel követi.

Ha az alsó cső hideg marad, vagy legalábbis jóval hűvösebb a felsőnél, a termosztát nem nyit ki, vagy nem eléggé, a motor túlmelegszik.

Ha az alső és a felső cső egyformán, vagy egymáshoz nagyon hasonlóan melegszik, a termosztát nem zár be, így az autó jóval lassabban melegszik be, a hidegüzem alatt pedig durván túlfogyaszt.

Az ön esetében valószínűleg az utóbbi a probléma, amelyet a termosztát cseréjével orvosolhat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

96 hozzászólás

Befér egy Polóba a sportlégszűrő?

2011. december 14., 12:45 Módosítva: 2011-12-14 12:45:35
6
55 hozzászólás

Tisztelt Autódoktor!

VW Polo-ban (2001-es, 1,4 PD/TDI) sérülés miatt cserélni kell a légszűrő házat (6N0129607C). Ön szerint van lehetőség sport légszűrőt betenni vagy csak a gyári ház fér bele?

Köszönettel:
Iván

Kedves Iván!

Lehet sportlégszűrőt tenni bele, de minek?

Takarítani, gondozni kell, mindenképpen több por jut a motorba, mint a papírszűrő esetében. Erősebb ettől nem lesz az autó, és még az akusztikai élményt sem adja meg, az 1.4 dízel hangja mellett egyáltalán nem tesz komoly benyomást a szívóhang.

Ha az árán szeretne spórolni, keressen egy bontott házat, vásároljon bele egy új légszűrőbetétet, és autózzon tovább boldogan és gondtalanul!

Üdvözlettel:
Autódoktor

55 hozzászólás

Hány foga van az Ignisnek?

2011. december 12., 12:37 Módosítva: 2011-12-12 12:37:35
0


Jó napot kívánok!

Kérem hogy segítsen! Az lenne a problémám, hogy Suzuki Diesel Ignisünk van, és a féltengelyek eléggé ki vannak már. Voltunk vele szerelőnél, de azt mondták, hogy csak kompletten lehet kapni, és az nagyon drága. Viszont nekem csak a külső részére lenne csak szükségem, és lenne is bolt, vagy kereskedés, ahol be tudnám ezt szerezi, csak az a baj, hogy nem tudjuk, hogy a féltengely csukló külső és belső fogszám mennyi lehet. Kérem, hogy segítsen ebben nekem!

1.3-as Suzuki Diesel Ignis, 2004-es évjáratú.

Szívességét előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Csikós Erzsébet.


Kedves Erzsébet!

A Suzuki eredetileg egyáltalán nem szállít külső féltengelcsuklót az Ignisekhez, de hirtelen, fejből azt mondanám, hogy egyik típushoz sem - csak komplett féltengelyt. Természetesen léteznek utángyártott csuklók, ezeket azonban nem lehet az autó adatai alapján beazonosítani. Csak akkor fogják tudni, melyik csukló szükséges az autóhoz, ha a féltengelyt már kiszedték, a külső csuklót leszerelték, és megszámolták a külső és belső fogszámot.

A dízelnél egyébként általában jobb a helyzet, nagy valószínűséggel a 29/25 fogas verzió lesz a megfelelő, de azt javaslom, erre azért ne építsenek családi kirándulást, nyaralást, telelést, mert korántsem biztos.

Üdvözlettel:

Autódoktor

doki

Polóba sportlégszűrőt

2011. december 12., 12:33 Módosítva: 2011-12-12 12:34:13
0


Tisztelt Autódoktor!

VW Polo-ban (2001-es, 1,4 PD/TDI) sérülés miatt cserélni kell a légszűrő házat (6N0129607C).
Ön szerint van lehetőség sport légszűrőt betenni, vagy csak a gyári ház fér bele?

Köszönettel: Iván


Kedves Iván!

Lehet sportlégszűrőt tenni bele, de minek?

Takarítani, gondozni kell, mindenképpen több por jut a motorba, mint a papírszűrő esetében. Erősebb ettől nem lesz az autó, és még az akusztikai élményt sem adja meg, az 1.4 dízel hangja mellett egyáltalán nem tesz komoly benyomást a szívóhang.

Ha az árán szeretne spórolni, keressen egy bontott házat, vásároljon bele egy új légszűrőbetétet, és autózzon tovább boldogan és gondtalanul!

Üdvözlettel:

Autódoktor

Fix lendkerekes kuplungszett Peugeotba

2011. december 7., 14:21 Módosítva: 2011-12-07 14:21:59
14


Tisztelt Autódoktor!

Nekem egy 2000-es évjáratú Peugeot 406 Break 2.0 HDI-m van. 109LE alapból, chiptuninggal rendelkezik így 135 LE lett a teljesítménye. Emiatt a kettős tömegű lendkerék lassan csereérett lesz (jobban kopik a kuplung). Olvastam a kettős tömegű lendkerék kiváltó szettekről (tartalmaz: fix lendkerék, átalakító csavarok, kuplungtárcs + szerkezet, kinyomó csapágy) amelyekkel fix lendkerékre (elvileg strapabíróbb) lehetne lecserélni az alkatrészt. Önnek mi a véleménye ezekről a kiváltó szettekről? Érdemes valóban lecserélni a kettős tömegűt fixre? Mennyire megbízható illetve strapabíró?

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor!

Írtunk már erről (http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/04/29/minek_nekunk_kettostomegu_lendkerek/).

A kettőstömegű lendkerék hibája bosszantó, cseréje drága, ehhez az autóhoz is nagyjából 120.000 Ft a kuplungot és a lendkereket is tartalmazó legolcsóbb szett - ám a fix készlet csábító ára mellett sem feltétlen jó megoldás, ha az autót hosszabb ideig meg akarja tartani. A csillapítatlan, vagy legalábbis kevésbé csillapított rezgésekből olyan, előre nem látható károsodások eredhetnek, amelyek javítási költsége sokszorosan túllépi a megspórolt összeget.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kadett karbi K.O.?

2011. december 7., 14:19 Módosítva: 2011-12-07 14:19:46
1

Tisztelt Autódoktor!

Egy 87-ess Opel Kadett, 1,3s-ról lenne szó.

Hidegen egy pöcre indul, de ha megteszünk vele 15-20 km-t, inditani akarjuk, teker-teker, de nem indul. Cseréltek rajt már gyújtótrafót is, de a hiba még fennáll.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:József


Kedves József!

Ha jól sejtem, ez egy Varajet-II karburátorral szerelt autó lesz.

Sajnos típushiba, hogy a karburátor oldalán található hidegindító berendezés nem működik - ez az a furcsa henger alakú kinövés.

Ennek javítása házilag szinte reménytelen, új alkatrészként nem létezik, így sajnos - hacsak nem akarja egy karburátor-műhelyre bízni a feladatot - egy megoldás marad: túrni a bontókat működő darabért.

Más karburátor, esetleg injektor beépítése sem lehetetlen, de egyik sem egyszerű feladat.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Swift gázzal, de hidrotőke nélkül

2011. december 2., 13:33 Módosítva: 2011-12-02 13:33:35
1
Tisztelt Autódoktor!

2006-os Suzuki Swiftem van, gázüzemre át lett alakítva.

Létezik, hogy 40000 km gázüzem után kell állítani a szelephézagon?

Ha jól tudom a hidrotőkés autóknál az olaj nyomás állítja.Vagy nem?



Kedves Érdeklődő!

A benzin-gáz vegyes üzemre átalakított, eredetileg tisztán benzinnel működő autókról valóban azt tartja az autós szakma, hogy gyakoribb szelepállítást igényelnek a szelepfészek nagyobb igénybevétele miatt. Ennek magyarázata, hogy az LPG kevésbé hűti a felületet, mint a benzin-levegő keveréke. Néhány motor esetében ez valóban okozhat konkrét problémát, de valójában inkább egyfajta elővigyázatossági intézkedésről van szó.

A konkrét autó esetében pedig a helyzet az, hogy a motor szelephézag-állítását nem hidrotőkék végzik. Van ott egy ehhez hasonló elem, ám az egy egyszerű közdarab. A hézag beállítását hézagolólapkák cseréjével lehet elvégezni.

Azt javaslom tehát, hogy a biztonság kedvéért néha (mondjuk 40.000 km után) ellenőrizzék a szelephézagot, és amennyiben szükséges, a megfelelő méretű lapkákkal korrigálják.

Üdvözlettel:

Autódoktor