Autódoktor Autódoktor

Egy-két hétig dob nélkül

2011.01.21. 16:51 - Autódoktor

Tiszteletem.

2 napja ment át az autóm műszaki miatt. Komplett fékeket kellett hozzá cserélnem. Előző hónapokban a fél motorom cserélve volt, s a karosszériám is lakatoltatva. 1.1 es citroen saxó. Kb 160 ezret költöttem a kis jószágra az elmúlt 3 hónapban. Nagyon szeretem de tegnap a kipufogóm is leszakadt. A dob előtt 4 centivel elrozsdásodott a cső, és kettétört. Kicsit elkeseredtem az említett kiadások s a friss vizsga után nem számítottam ilyesmire. Mivel kiapadt a tárcám, mi történhet ha a dob nélkül használom az autót 1-2 hétig? A jelenlegi dobom javíttassam, de gondoltam még sport dobra is, 10-15 ért . Kell valami engedély a sport dobra? Rendőr beleköthet ha magamnak teszem fel? Mármint az autómnak :)

Szíves válaszát előre is köszönöm.
Tamás

Kedves Tamás!

Nem állítom, hogy az ilyen hiba észrevehetetlen, de elképzelhető, hogy a vizsgán elsiklottak felette.

Nem javaslom, hogy sokáig így járjon az autóval. A motornak nem lesz gondja ettől, de a szomszédok nem fogják szeretni... Emellett az önmagában lógó középső cső - bár ezen az autón külön fel van függesztve - elég rendesen belenghet, rossz esetben tovább tördelve a maradék rendszert.

A sportdob elméletileg műbizonylatra kötelezett, ami magában hordozza azt is, hogy szakműhelynek kell felszerelnie - de azt gondolom, ezt soha senki nem fogja ellenőrizni. Ettől függetlenül, ha nincs ebben gyakorlata, nem javaslom az otthoni felszerelést, mert a hátsó dob kúpos csatlakozásával és a megfelelő helyzet belövésével rendesen meg fog dolgozni.

Mellesleg a hangon kívül nem is nagyon látom értelmét a sportdobnak - sem erősebb, sem takarékosabb nem lesz az autó. Hangja meg ugye most is van...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen gyertya kell a Lanosba?

2011.01.17. 15:47 - Autódoktor

Kedves Autodoktor!

Daewoo lanos 1999-es 1.5 alkalmas e BUR6ET gyújtógyertya?

válaszát köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Nem, bár fizikai kialakítása okán beépíthető, de ehhez az autóhoz az NGK palettájáról a BPR6E vagy a BPR6ES a megfelelő.

A sokpólusú gyertyák sok olyan motorban, amelyek égéstere nem ilyen gyertyához lett kialakítva, nem teljesítenek jól.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Furcsán mérő kilométeróra

2011.01.17. 15:46 - Autódoktor

Üdvözlöm!

Van egy Skoda Feliciám, 2000-es évjáratú, 1.3-as. A km órám elég furán mér, csak sajnos vétel után vettem észre!

Ha 50km/h-val megyek,akkor az óra 70-75km/h-t mutat, ha 90km/h-val megyek, akkor 110km/h-t mutat! Gps-el és trafival is bemérettem! Lehet hogy hozzá lett nyúlva? Előre is köszönöm a segítségét!

Minden jót!

Kedves Érdeklődő!

Ajánlom szíves figyelmébe ezt a tanácsot:

http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2010/07/22/54_loeros_fabiam_180-nal_megy._lehetseges/

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen gyakran kell szíjat cserélni?

2011.01.11. 10:55 - Autódoktor

Kedves Autódoktor,

2000. évi 1.6-os benzines Ford Focuson milyen gyakran kell vezérműszíjat cserélni?

Előre is köszi

Kedves Érdeklődő!

Erre a motorra a gyártó 160.000 km vagy 10 év csereperiódust ír elő - természetesen azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.

Így, ha az ön autójában esetleg még nincs 167.000 km, akkor is szükséges a csere az eltelt tíz év okán.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kell a lendkereket is cserélnem a kuplunggal együtt?

2011.01.11. 10:53 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Előző kérdéseimre sajnos nem kaptam választ, hátha erre kapok! :)

Honnan tudom, hogy kell e cserélnem lendkereket is az autóban vagy még maradhat az eredeti? Ford Escort 1,6 16v Zetec '99-es autó. Kuplung csere előtt állok (megint) és nem tudom kell-e cserélnem a lendkereket is. 2 éve lett cserélve már a kuplung (gyári Motocraft szett került bele), akkor a lendkerék fel lett szabályozva. Úgy tűnik ennyit bírt. Azt csinálja, hogy 1-es, 2-es fokozatban, hirtelen gyorsításnál megcsúszik. Menet közben is előfordul néha, mintha egy pillanatra megcsúszna, aztán mintha megint elkaná. De emelkedőre gond nélkül (és csúszás nélkül) felmegy 3-4-ben is.

Várom válaszát!

Üdv. József

Kedves József!

A csúszó kuplung - ha a holtjáték beállítása már nem segít, vagy nem lehetséges - szinte biztosan a szerkezet ill. a tárcsa hibája, nem a lendkeréké. Esetleg - bár erre utaló jelről nem írt - a nyelestengely vagy a főtengely szimmerringjénél szivárgó olaj is okoz ilyesmit, de olyan mértékű olajszennyeződésnél, amely már érezhető csúszást okoz, valószínűleg nem menne fel az emelkedőre gond nélkül.

Az ön autójában található egytömegű lendkereket normál esetben szinte soha nem kell cserélni. A kuplung kiszerelése után indikátorórával gyorsan meg lehet vizsgálni, üt-e, és ha igen, mennyit.

Bár nem írja, a két év alatt nagyjából mekkora távot futott az autó, de ha az átlagosnál nem több, és a felszabályozott lendkerék a mostani szétszerelésnél újra üt, érdemes felülvizsgálnia a vezetési szokásait...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hogyan indítsuk a common rail motorokat javítás után?

2011.01.11. 10:52 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Sajnos tönkrement az autóm motorja. Mint kiderült, ez a R. Megane 1,9 dci (2004) motoroknál előfordul 250 ekm körül, a kérdéses autóban is kb. ennyi van. A motorgenerál főtengely felújítás, fűzött blokk vagy hasonló megoldású lesz. A kérdés: a javítás után hogyan lehet úgy indítani ezeket a common rail motorokat, hogy az olajnyomás kialakuljon, amikorra a befecskendezés elkezdődik? E nélkül félő, hogy a motor már az első indításkor ismét sérülni fog. Egyébként olajcsere után sem ártana egy ilyen megoldás,mert akkor is hamarabb indul a motor, mint az olajnyomás felépülése.

Üdvözlettel Miklós

Kedves Miklós!

Az új motor összeszerelése nyilván nem szárazon történik majd - így az indítómotor első fél fordulata és az olajnyomás kialakulása közötti rövid idő alatt nem lesz kenés nélkül a hengerfal vagy a főtengelycsapágyak.

Olajcsere esetén ez fokozottan fennáll - tehát nem okoz több kárododást egy ilyen első indítás, mint mondjuk egy hideg, téli péntek esti leállítás utáni hétfő reggeli start.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Vontatttam a haverom, azóta kattog a kocsim

2011.01.07. 13:17 - Autódoktor

Tisztel autódoktor !

Van nekem egy 1,5 benzines (112 LE) Suzuki SX4-em, 2010 es gyársu.

A mi nap történt velem, hogy haza felé tartva az egyik cimbim leintett, hogy segítsek már mert a haverja be hajtott a kocsijával az árokba és nem tud kijönn mert fel feküdt az autó hasa az árok partra, be álltam az autója mögé fel akarszottuk a vontató kötelet, kicsit erőlködve de kijött, majd a segíség nyújtás után erős Feredol szagot éreztem és azóta kicsit zajosabb lett az autó menet közben, kicsit berezonál és leállításnál 2-3 kapogó hang üti mega fülem a motor térből...

Ön szerint mi lehet a hiba?

Haza vágtam a kuplung tárcsát, cserélni kéne, netán a motor erölettem meg, ha igen, lehet komolyabb baja a motornak hosszú távon ?

Kedves Érdeklődő!

A szagból ítélve valószínűleg az ön lába gyakorlatlan egy ilyen segítségnyújtáshoz - egyszerűen elégette a kuplungot. Kis szerencsével előfordulhat, hogy csak a kopóréteg felületét égette meg, de ha a jelenség nem múlik el nagyjából 100 km alatt, akkor készüljön fel lélekben és anyagiakban egy új kuplungszett megvásárlására és beépítésére.

A helyzet súlyosbításaként figyelmébe ajánlom, hogy bár az autó kora alapján elvileg garanciaidőn belül van, a felhasználói hibából eredő rendellenes kopást a márkaszervizek valószínűleg nem fogják térítésmentesen orvosolni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

98-as benzint írnak elő, de már nincs

2010.12.21. 12:08 - Autódoktor

Üdv

1991-es Citroen AX 1.1-es még nem befecskendezős autónkba 98-as benzint ír elő a gyártó, azonban ezt már egyre kevesebb helyen lehet kapni. Tudna javasolni valamilyen megoldást, alternatívát? Pl. nagyobb oktánszámú benzin használata (Evo, V-Power, stb.), vagy magasabb oktánszámú és 95-ös benzin keverése (ha ezek keverednek oktánszám szempontból?), esetleg a motor valamilyen átalakítása?

Köszönöm

Üdv
István

Kedves István!

Először is: az általam elérhető összes forrás szerint ehhez az autóhoz a gyári ajánlás 95 oktánszámú benzin. 98-as előírásnak nyomát sem találtam.

Ha mégis ragaszkodik a magasabb oktánszámhoz – mert lehetnek az enyémnél pontosabb forrásai –, több lehetőség áll ön előtt:
– Oktánszámnövelő adalék: a legegyszerűbb, de valószínűleg a legköltségesebb megoldás. Ha nevesebb, márkásabb gyártótól vásárol, egészen irreálisan megnövelheti ezzel a tankolás költségét. Számoljon, talán van olyan gyártmány, amellyel megéri.
– Keverés prémium-benzinnel: elméletileg működhet az a megoldás, hogy 95 és magasabb oktánszámú üzemanyag megfelelő arányú keverésével állít elő 98-asnak megfelelőt. A gyakorlatban azonban ezek oktánszáma alig valamivel van 98 felett, így elég sokat kell tankolnia a prémium-benzinből a cél eléréséhez. Ehhez jön még, hogy az adalékok miatt a számtani átlagolás is csak pontatlan eredményt ad - bár itt az eltérés elég minimális lehet.
– 95-E85 keverék: valódi oktánszámnövelő megoldás lehet, ám nehéz pontosan kiszámolni, milyen arányban kell kevernie. Ráadásul karburátoros autónál könnyű elérni azt a határt, ahol már nem működik megfelelően az autó átalakítás nélkül.

Azt javaslom tehát, hogy mielőtt kísérletezni kezdene, pontosítsa az autó oktánszám-igényét, és ha van rá lehetőség, maradjon a 95-ösnél.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ez az, barmold szét a kocsidat!

2010.12.14. 11:23 - Autódoktor

Vezérműszíjcsere-Toyota Carina E 1995.12 Japan 4AFE 1.6 benzines 167e km. autóban 100 km nél történt 11 évvel ezelőtt. Jelemleg 67e km nél tart a szíj de 11 éves, azonnal cserélni? Kuplunk meg megcsúszik, lehet vele még így menni? Érdemes SAX ra vagy csak gyárira cserélni?

Kedves Érdeklődő!

Azt hiszem, valahogy így készül a Toyota megbízhatóságát cáfoló autó.

Ön tudja, hogy a kuplung rossz, sejti, hogy a szíj csereérett. Mi is a kérdés?

Persze, lehet csúszó kuplunggal közlekedni, és bízni abban, hogy a szíj még bírja egy kicsit. Ha a kerékcsapágy morogni kezd, az sem akut probléma, amíg többcentis lógása nincs a keréknek. A törött fényszórót is felesleges cserélni, hiszen világít az még. Ha a fent betöltött olaj alul kifolyik, nem gond, hiszen míg leér, az olajfilm felkenődik azért itt-ott.

Eh...

Szíjat mihamarabb (=azonnal) cserélni kell, kuplungot úgyszintén, és javaslom, a vélhetően vidéki nyugdíjas körorvostól származó autót alaposan át kell vizsgálni, minden, a közlekedésbiztonság szempontjából kritikus hibát ki kell javítani.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mikor kell kuplungot vagy kuplungbowdent cserélni?

2010.12.13. 15:33 - Autódoktor

Kb hány kilométerenként kell kuplungbóvdent cserélni Opel corsa td nél? 1997 es. Egy ideje álati mélyen fog a kuplung Elvittem szervízbe ott kicserélték. Ez eddig jó is de mikor kell megint? Amúgy azt nem tudom hogy a kuplungot cserélték e már mert én a 3 dik tulaj vagyok Valszeg nincs baja a tárcsának ha azt a szerevíz nem cserélte. Tényleg azt mikor kell cserélni? Amúgy van benne 180 ezer km

válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A kuplungra és az azt működtető bovdenre nincs előírt csereintervallum.

Mindkettőt akkor kell cserélni, ha elromlott.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Megszerettem. Felújítsam?

2010.12.12. 16:20 - Autódoktor

Tisztelt Uram,

Biztos már sokan kérdezték ezzel kapcsolatban, de kérem, válaszoljon. Van egy Trabant 1.1-em, kissé rossz állapotban, de nagyon szeretem. Műszakiztatni kellene, de nem menne át a vizsgán. Ön szerint (csak nagyságrendileg) mennyibe kerülne ennek az autónak a teljes körű felújítása? A lengéscsillapítók teljesen rosszak, kissé rozsdás a karosszéria, kopottak a gumik, a sebességváltó sem a legjobb... Mi érné meg jobban: felújítani vagy új autót venni, ám nem szivesen válnék meg tőle, nagyon a szívemhez nőtt.

Bizalommal várom válaszát:
Sz. János

Kedves János!

Ha őszinte akarok lenni, nem érdemes belefogni. Legalábbis anyagilag.

Szerelmileg azonban mindenképpen.

Itt már írtunk erről.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hol a Suzuki relécsatlakozója?

2010.12.08. 17:24 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor.

Már feltettem egy pár kérdést, de választ nem kaptam, talán most.

Van egy 1998- as suzuki swift. Szeretnék rá ködlámpát rakni. Van gyári ködlámpa, kapcsoló és a relé is gyári 8000Ft- ért. A kapcsoló csatlakozója megvan. De a relé csatlakozóját ha megfeszülök sem találom. Lehet az, hogy gyárilag kimaradt belőle? Már kihuzogattam az összes kábelköteget, de nincs. Ha esetleg meg lehetne oldani, tudna nekem javasolni egy másik megoldást erre a problémára?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Béla

Kedves Béla!

Sajnos nem minden Swiftben van benne a relé csatlakozója. Ha az önében nincs, sajnos más megoldás híján önnek kell megoldania a relé bekötését.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Jetta taxiba olajat

2010.12.07. 11:14 - Autódoktor

Hello Autódoki! Szeretnem a segítségedet kikérni, mivelhogy taxis vagyok Nagyszalontan. VW Jetta (2006/1.9tdi motorkód: EBX) autótípushoz szeretném a legjobb olajat. Eddig Castrol 5W 30-ast használtam, de azt mondtak, hogy ennek a motornak nincs részecskeszűrője, így váltanék 5W 40-re, ha te is jóváhagyod, hogy ettől nem lesz rövidebb életű a motor, vagyis nem árt a PD TDI-nek. Köszönettel várom a megnyugtató valaszodat. Helló, Ervin

Kedves Ervin!

Ha jól sejtem, az a motorkód nem EBX, inkább BXE lesz.

Ehhez a motorhoz - részecskeszűrő nélkül - 505.01, vagy - hosszú csereperiódushoz - 506.01, illetve 507.00 minősítést ír elő a gyártó.

Bízom benne, hogy a taxiüzem miatt a rövidebb csereperiódusban gondolkodik, tehát olyan olajat kell választania, amely legalább az 505.01 minősítéssel rendelkezik.

A Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40 ilyen olaj, tehát bátran használhatja az autóhoz.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csattog a BMW-m? Öntsek bele adalékot?

2010.12.07. 11:10 - Autódoktor

A szerelőm azt javasolta, hogy öntsek az 1992-es 525i BMW-be egy flakon Wynns Super Charge adalékot, mert hidegen nagyon csattog. Jó lehet-e ez a motornak vagy többet árt, mint használ?

Kedves Érdeklődő!

Ha segít is az adalék a hang eltüntetésében, a hibát nem szünteti meg.

Ha a hidrotőkék csattognak, azokon - ha egyébként megfelelő olaj van a motorban - csak a csere segít.

Ha a főtengely-, vagy hajtókarcsapágyak hangja hallatszik, az adalékkal még a hang sem fog megszűnni - ismét a csere a megoldás.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nyomom a gázt, de csak a motor pörög

2010.12.07. 11:08 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor! Mitsubitsi Lancerem van,1,5-ös 92-es évjáratú. Kérdésem: amikor megvettem, már akkor ingadozott az alapjáratom fel-le. Az alapjárati motort már kicseréltem, de tovább csinálja, mi a hiba oka? És amikor nyomom a gázt, pörög a motor, de nem megy, tehát nem gyorsul, csak ha visszaengedek a gázból, és lassan nyomom a pedált. Ez előzésnél igen nagy hátrány meg zavaró is. Mi a hiba oka? Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Az első hibának számtalan oka lehet: tömítetlenség a szívóoldalon, a gyújtórendszer hibája, az üzemanyagrendszer szennyezettsége, stb... Nincs más megoldás, mint alaposan és pontosan végigvizsgálni a rendszert.

A második egyértelműbb, csúszik a kuplung. Amennyiben a holtjátékkal korrigálni már nem lehet, sajnos marad a kuplungszett cseréje.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Bevillan a DSA ikon. Mi ez?

2010.12.06. 13:40 - Autódoktor

Tiszteletem!

Kérdésem a következő lenne sehol nem kapok konkrét választ mi az a DSA rendszer.

Problémám a következő 1999/12 Volvo S40 1,6 benzines autómon mindig váratlan helyzetekben bevillan a DSA ikon ezután kikapcsolni már nem tudom csak ha a motort újra inditom ha esetleg tudna segiteni meg köszönném.

ÜDV. M.S

Kedves M.S.!

A DSA a Volvo menetstabilizáló rendszere. Ha a lámpa világít, és úgy is marad, ennek a rendszernek a hibáját jelzi.

Célszerű mihamarabb felkeresni egy szakműhelyt, ahol a tárolt hibakódhoz hozzáférnek, és annak alapján felderíteni a hiba okát.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Felicia gyári riasztó. Létezik?

2010.12.01. 13:53 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Skoda Felici Magic 99"-év járatu autómban van gyárilag be épitett riasztó azt kérdezném hogy hogyan lehetne bekötési rajzot találni hozzá?

Mert ugyanis amikor vettem akkor már ki volt kötve a riasztó egy szál fekete kábel amit nem tudom hogy hová kellene illesztenem! Ill milyen tipusu ez a riasztó? Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Teljesen biztos, hogy nem gyárilag beépített riasztó van az ön autójában.

Ha bizonyos abban, hogy az újonnan átvett autóban már benne volt, akkor azt a márkakereskedő szerelte be, átadás előtt. Ebben az esetben őket érdemes megkeresni, hátha tudják azonosítani az adott gyártmányt.

Ha nem jár sikerrel, a távirányítón, vagy a riasztó dobozán keressen a márkára utaló jelzést, feliratot, így talán az interneten nyomára bukkan.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Féktisztító helyett használjon autószerelőt!

2010.11.29. 14:13 - Autódoktor

Üdvözlöm!

Egy 2005-ös 1,2-es, 47kw-os ,67 lóerős Skoda Fabiám van, hogyan kell a tárcsafékeket ki tisztítani, mert szorulnak és emiatt jobbra húz a kocsi. Próbáltuk tisztító folyadékkal, de nagyon be van rakodva.

Sürgős!

Válaszát előre is köszönöm.

Anikó

Kedves Anikó!

Javaslom, féktisztító helyett használjon autószerelőt!

A fék - egyszer kinézete ellenére is - komoly, hozzáértést és gyakorlatot igénylő biztonsági berendezés. Ha szorul, megfelelő képesítésű szakember nélkül ne kísérletezzenek a javítással, mert ilyesmitől meg lehet ám halni!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kikötném az indításgátlót

2010.11.29. 14:12 - Autódoktor

Szép napot!

Egy 89-es évjáratú Saxo visszatérő problémája az, hogy az indításgátló gyakran nem engedélyezi a motorindítást. Segítséget kérnék jótanács formájában, érdekelnénk hasonló tapasztalatok is. A legjobb a számomra az lenne, ha az egész hóbelevancot ki lehetne kötni, a kevésbé jó a tizen-huszonezres kulccsere.

Köszönet!

Kedves Érdeklődő!

Ha gyári indításgátlóról beszélünk -tehát a kulcsfejben lévő transzponder engedélyezi az indítást-, sajnos nincs mód a "kikötésére".

Mivel meglehetősen komplikált és jól védett rendszer, a javításra nincs más mód, mint az alapos műszeres diagnosztika, részletes hibakereséssel.

Sajnos ennek eredményeként előfordulhat, hogy valóban a kulcs cseréje lesz a megfelelő megoldás, és ez csupán egy a jónéhány drága verzióból.

Üdvözlettel: Autódoktor

Jön a hideg. Kell a fűtés.

2010.11.29. 14:10 - Autódoktor

Kedves Doki!

Gondom van a fűtéssel az Escortommal (FORD Escort 1.8 TD CLX / 98). Sokan azt mondták hogy el van dugulva a fűtőradiátor. beszereztem egy újat. A kérdésem a következő: ezt hogy kell kicserélni, mert nem akarja senki sem vállalni, mondván á, az túl sokáig tart, meg nehéz..stb...mi lenne a tanácsod? Vagy esetlek ki lehetne mosni valahogy a régi radiátort? Jönnek a hideg napok. Köszi szépen a válaszod.

Kedves Érdeklődő!

Korrekt megoldást csak a csere ad, a tisztítással kár kísérletezni.

Valóban nem lesz egyszerű, sajnos a műszerfalat ki kell szerelned, hogy hozzáférj a fűtésboxhoz és benne a radiátorhoz.

Azt javaslom, ha ilyet még nem csináltál, kérj tapasztalt segítséget, mert komoly feladat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mivel higítsam a fáradolajat, hogy üzemanyagként használhassam?

2010.11.26. 11:04 - Autódoktor

A fáradtolaj szó beütésénél a Totalcar riportjában látható, amint kisérletképp sűrű fáradtolajat öntenek be régi dízel Mercibe - érdeklödnék, hogy ezt mivel lehetne higitani... most kisérletezem, de nagyon sűrű, mint a méz, eldugul az adagólom - lakbenzint, denaturált szeszt kiprobáltam, de ez igy hozzákeverve túl drága - a bioetanol 240 ft - ezzel lehetne higitani -valami olyan kellene, ami nem ül le az olaj a fenekére.

Kedves Érdeklődő!

Azt hiszem, erre gondolhatott.

Ha igen, figyelmébe ajánlom, hogy a Rácz Tamás által bemutatott autókkal e területet ismerő, azt tanuló egyetemisták kísérleteztek, nem kevés szerkezeti és tribológiai ismeretet begyűjtve.

Amennyiben ön hasonló alapossággal nem ismeri ezeket a területeket – és az etanolos ötletéből erre tippelek –, azt javaslom, ne kísérletezzen a fáradtolajos üzemeltetéssel.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Vezérműszíjcserekor a vezetőgörgőket is cseréljem?

2010.11.23. 15:59 - Autódoktor

Tisztelt Autódoki!

Egy idős bácsitól nemrég vett 2001-es F Astrám csak most éri el a 60.000km-t. Sok infót begyűjtöttem a karbantartással kapcsolatban, de azt sehol nem találom, hogy az esedékes vezérműszíjcserével együtt kell-e vezetőgörgőket és vízpumpát cserélni vagy elég csak a 120ezres szerviznél? Gondolom nem árt, de mi lehet a gyári előírás?

Köszönettel István

Kedves István!

Egy dolog nem derül ki a levélből: milyen motor van az autóban...

A különböző motorokra lehet előírás 120.000/8 év, vagy 60.000km/6év - akárhogy is nézzük, a csere mindenképpen aktuális.

Szíjat cserélni görgő nélkül nem szakszerű megoldás, nincs is sok értelme, ráadásul a gyári technológia is előírja.

A vízpumpa más kérdés. Elméletileg addig nem kell piszkálni a gyárit, amíg nincs hangja, vagy nem ereszt - a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy ezeken a benzines motorokon nagyjából a második vezérlés-cserére megadják magukat a vízszivattyúk.

Nem egy óriási tétel egyébként, ha az autó az enyém volna, mindenkképpen cserélném.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Akkumulátoron hol találom a gyártási évet?

2010.11.23. 15:58 - Autódoktor

Akkumulátor vásárlás elött állok,szeretném tudni,hogy hol találom a gyártási évet az akkumulátoron? köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Sok akkumulátoron nem szerepel a gyártási év, semmilyen formában.

Amelyiken mégis, ott általában a fedélbe sütve olvasható. Ha a fedél matricáján lát év-hónap-nap jelzést, az általában az üzembehelyezés ideje, és önnek kell majd bejelölnie.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gázos autónál ellenőriztessem a szelephézagot?

2010.11.23. 15:58 - Autódoktor

T. Autódoki!

20 ezer km-t mentem már gázzal, a kérdésem, hogy emiatt a kötelező szervizeknél kell-e külön a szelepeket ellenőriztetnem? A gáz beszerelője és az autószerelő is mást mond.. 2007-es Octavia II. 1.4.

Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A "szelepek ellenőrzése" gondolom a szelephézagok ellenőrzését jelenti, legalábbis gázos autóknál ezt szokták javasolni. Nem megfelelő hézag esetén régebbi motorok hengerfejében a szelepfészkek megéghetnek.

Az ön autója azonban nem ilyen, ráadásul a szelephézag állítását is automatikusan elvégzik a hidraulikus szelepemelők (hidrotőkék), így nincs szükség további ellenőrzésre.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Fagyáspont számolás több ismeretlennel

2010.11.22. 14:02 - Autódoktor

Kedves Autódoki!

Olyan problémám lenne, hogy fagyálót öntöttem az autóba, de még mindig nem érte el a kívánt fagyáspontját, vagyis -15 fokig jó. De előtte volt benne fagyálló és ahhoz öntöttem a koncentrátumot. Egy liter vizet engedtem le, és helyette ugyanannyi fagyálló-koncentrátumot öntöttem bele. Mi lehet a probléma?

Köszönöm a válaszát előre is!

Kedves Érdeklődő!

- rosszul számol

- nem tömény a beleöntött fagyálló, tehát rosszul számol

- nem egy litert engedett le, tehát rosszul számol

- nem tiszta vizet engedett le, tehát rosszul számol

- rossz, vagy gyagyi a fagyállómérő, tehát rosszul mér.

Nagyjából ezek jöhetnek szóba.

Autódoktor

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass