Autódoktor Autódoktor

Csak GM olajat ne

2010.09.07. 10:12 - Autódoktor

Kedves Olajdoki!

Vásároltam egy Astra G 1.4 TWINPORT motoros autót, amiben 93 000 km van. Kérdésem az lenne, milyen olajat javasol bele, mivel GM olajat nem akarok beletenni. Évente kb. 12–15 000 km-t megyek, és 75%-ban városban közlekedem. Szeretném, ha sokáig jó lenne a motor, ezért valamilyen közepesen jó minőségű olajat szeretnék bele. A váltójába milyen olaj kell és mennyi? Gondolom, azt is érdemes lenne kicserélni ennyi futott km után?

Üdvözlettel István!

Kedves István!

Ez inkább az Olajdoki feladata volna, de azért megpróbálok válaszolni.

Gyártót nem szívesen ajánlok, mindenki másra esküszik. Az azonban fontos, hogy a megvásárolt olaj viszkozitása lehetőleg 5W-30, minősítése pedig legalább A3/B4 legyen.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hoszzú állás utáni nehézkes indulás

2010.09.05. 09:49 - Autódoktor

VW T4 2.4 D 1994 évjárat Motorkód: AAB

A kérdésem az lenne hogy mi lehet az oka annak hogy az autó kb: 5-6 óra állás után nehezen akar beindulni mintha nem kapna üzemanyagot, ha viszont beindul utána pöcre indul.

A másik problémám pedig hogy nagy a fékpedál utja, amikor fepumpálom akkor jó de ha nyomva tartom akkor egy darabig lejjeb megy a pedál. Most cseréltem benne fékbetéteket illetve a tárcsa is fel lett szabályozva (14,5 mm ).A fékolaj elég szennyezett benne.

Az autó egy hónapja vettem még nem nagyon ismerem. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel : Attila

Kedves Attila!

A nehéz indulás valószínűleg annak köszönhető, hogy a tankig vezető üzemanyagcsőből állás közben szép lassan lecsorog a gázolaj. Indításnál addig nincs "röffenés", amíg az üzemanyag nem ér fel újra a motorig.

A megoldás egyszerű, egy visszacsapószelepet kell beépíteni az autóba a nyomóágra, minél közelebb a tartályhoz.

A fékpedál részben levegős lehet a csere után - mert ugye cserélték a szennyezett fékfolyadékot? -, de a nyomva tartott pedál lassú beesése arra utal, hogy vagy folyik valahol a rendszer (ez látható a tartályon a szint süllyedéséből), vagy a főfékhenger karmantyúi nem állnak már a helyzet magaslatán, és lassan áteresztik a fékfolyadékot. Ideiglenes és olcsó megoldásként szóba jöhet a javítókészlet, de igazán megbízható csak a főfékhenger cseréjével lesz.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak iridium gyertyát tehetek a Suzukiba?

2010.09.04. 08:01 - Autódoktor

Sziasztok!

Nekem van egy Suzuki Ignisem,ami 2003-as 1,3GLX-AC.Kérdésem a következö.Ebbe már iridium gyertya kell NGK IFR6J11-es?.Vagy lehetbármilyen márkájú gyertyát bele tenni aminek a hőértéke megegyezik az eredetivel?Kérlek válaszoljatok!Köszike.

Kedves Érdeklődő!

Az Ignisbe bizony az IFR6J-11 az előírás. Ez egy elég drága gyertya, viszont ritkán kell cserélni - ha jól emlékszem, talán 90.000 km után.

ignis

Gyakorlati tapasztalatok alapján a "régi" 16 szelepes (G13BB) motorok gyertyája is megfelelő lehet (BKR6E-11) - ez jóval olcsóbb, de nem szabad elfelejteni, hogy ezt 30-45.000 km után le kell cserélni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Fügyülő Peugeot

2010.09.02. 15:37 - Autódoktor

Üdvözlet.

Az lenne a kérdésem egy 2001-es peugeot 307-esem 1.6 benzin van és menet közben főleg ötödikben fütyülő hangot hallok ha kiveszem sebességből vagy ha kinyomom a kuplungot abbamarad legalábbis füllel nem hallható.Válaszát előre is köszönöm.

Krisztián

Kedves Krisztián!

Ön nagy valószínűséggel egy váltójavítás elé néz, különös tekintettel az ötödik fokozat fogaskerekére, és valószínűleg annak szinkrongyűrűjére. Esetleg egy kis kinyomócsapágy és/vagy nyelestengelycsapágy is játszhat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Szíjas vagy láncos

2010.09.02. 15:37 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

2003 06 havi ford mondeo 1.8 92w 125le vezérlése, szíjas vagy láncos?

Krisztián

Kedves Krisztián!

Szíjas.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gyújtótrafó vagy komplett computer?

2010.09.02. 15:36 - Autódoktor

Tisztelt Doki!

Ma az egy hónapja átvett(igaz, 6 éves) Renault Megane Limusine cserben hagyott. 2004. 07. havi 1,6 16V benzines. Kigyulladt a motorhibalámpa és leállt egy henger is. Jött egy márkafüggetlen szerelő, Bosch diagnosztika műszer az autóra, de az nem áll szóba vele, le se sz.rja. A szerelő bácsi ukmukfuk trafókat, gyertyákat kikapdossa, aszongya szikra van, benzin van, komplyúterrel kapcsolat nincs, teljes vezérlés is elszállhatott. Vagy enyhébb esetben FHP jeladó. Na igen, de az FHP hiba esetén a verdának el se kéne indulnia, ennek meg csak egy hengere nem melózik.

No az autó maradt ahol van, holnap remélem találok rá valami szerelőt, de érdekelne a te véleményed is.

Köszönettel, Nagy Péter.

Kedves Péter!

Ez a fajta "nem kommunikál" hibajelenség sokkal inkább interface-hiba vagy humánerőforrás-probléma lehet. Talán csak nincs megfelelő illesztő vagy szoftver a szaki birtokában. Ha a motor egy henger kivételével relatíve tisztességesen jár, akkor a motorvezérlőnek valószínűleg nem lesz baja.

Ahogy te is írtad, inkább a trafóra érdemes gyanakodni.

Remélem, a továbbiakban több szerencséd lesz az új autóddal.

Üdvözlettel:
Autódoktor

25 éves BMW ülések pucolása

2010.08.31. 11:25 - Pucevadoktor

A 25 éves BMW-mhez kaptam két első ülést, amik ugyan szerkezetileg jók, de nagyon koszosak. Évekig álltak egy garázsban, rajtuk olajos cuccokkal. Mivel lehet értelmes formára hozni őket házilag, hogy a színük azért megmaradjon, de kijöjjön az olajos maszat belőlük?

Szívesen súrolok, mosok, de jobban örülnék, ha maga a szövet fent maradhatna az ülésen a tisztítási folyamat alatt.

Mi az autómosóinkban gőzt használunk a kárpittisztításhoz, mely hatékony az olajos szennyeződések oldásában, viszont házilag is van megoldás a problémára.

Hígíts fel kárpittisztítószert (javaslom a jobb autómosókban is használatosakat, ha ilyet nem tudsz beszerezni, akkor is mindenképp autóba valót használj, mert a háztartási szőnyeg és kárpittisztítók javarészt más szennyeződésekre specializálódtak) 1:5-1:10 arányban - vagy a gyártói utasítás szerint - szobahőmérsékletű vízzel, majd egy jó minőségű, minél tömöttebb szövésű mikroszálas kendővel dolgozd be azt az ülésbe. Nagyon fontos, hogy a kárpittisztításnál minden alkalommal az egész felületet tisztítsd meg, akkor is, ha úgy érzed, hogy már csak a folt maradt, így lesz egységesen tiszta a kárpit az ülésen! A bedörzsölést kövesse a törlőkendő öblítése, majd ismét a dörzsölés. Addig ismételd a folyamatot, amíg el nem tűnik a folt. Fontos, hogy csak az ülés felületét tisztítsd, ne áztasd el teljesen a szivacsot, mert nyár ide vagy oda, lassan szárad, rosszabb esetben bebüdösödik! Ha úgy érzed, hogy kész, nedves porszívóval szívd ki a bennmaradt vizet.

Ha először tisztítasz kárpitot, előfordulhat, hogy száradás után visszafoltosodik az ülés. Ebben az esetben 1:10 arányban hígított kárpittisztító szerrel folytasd a fentiek szerint a műveletet, amíg a szennyeződés teljesen el nem tűnik.

Zsanércsere Suzukin

2010.08.30. 17:41 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

1.3, 10 éves Suzuki Swift első ajtajainak zsanérjait szeretném kicserélni házilag. Hogyan tudnám megtenni, mit hogyan kellene megbontanom?

Várom válaszát!

Köszönettel:
Idei József

Kedves József!

Először is: a zsanérok cseréje nem ördöngösség, ám utána valószínűleg újra be kell állítani az ajtókat. Ezt gyakorlat nélkül nem lesz könnyű elvégezni.

Ha ezt vállalja, vegye le az ajtókárpitokat, ügyelve a kilincs körüli műanyag keretre, amely könnyen törik. Feltekert ablaknál az ajtó első élén látni fogja a zsanérok hátsó rögzítőcsavarjait, az elsőket pedig az ajtóoszlopnál éri el.

Azt javaslom, a zsanérokat egyesével cserélje, egy segítővel, aki addig igyekszik pozícióban tartani az ajtót. Így a legvalószínűbb, hogy sikerül a régihez nagyjából hasonló pozícióba visszarakni az új zsanérokat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gyakori üzemanyagszűrő-csere etanolnál

2010.08.30. 17:39 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es Mitsubishi Space Star 1,3-as autóm van. Gondolkodom az etanolos átalakításon, de előbb szeretném benzinnel együtt keverve is kipróbálni.

Az üzemanyagszűrő cseréjére vonatkozóan több helyen eltérően adnak tanácsot. Pl. az e85tuning.hu szerint: „A gyári üzemanyagszűrőt az átállás után nem sokkal cseréljük, majd pár ezer kilométer után ismét… két-három szűrőcsere után már nem kell sűrűbben cserélni, mint hagyományos üzemanyagnál."

Máshol az első etanolos használat előtt és az azt követő 5–600 km után javasolják az üzemanyagszűrő cseréjét.

A szűrőcsere vajon a vegyes használatot követő tisztán bioetanolos üzemre is vonatkozna-e? Ugyanis ez akkor 4 üzemanyagszűrőt jelentene, ami jelentősen megnövelné a költségeket, mivel az autómhoz szükséges üzemanyagszűrő internetes ára is 10–12 000 Ft körül van.

Tisztelettel: Károly

Kedves Károly!

Az üzemanyagszűrő cseréje egyszerű javaslat a biztonságos üzemeltetés érdekében. Ezzel nagy valószínűséggel megelőzhető, hogy a szűrőben lerakódott, benzinben nem, de etanolban oldódó szennyeződések a szűrt oldalra kerüljenek, és ott különböző problémákat okozzanak.

Ezért hát elegendő, ha az első próbák előtt cserél, majd újra a benzin-etanol üzemben megtett max. 1000 km után.

Megjegyzem, gyors keresgéléssel találtam 2500–3000 Ft között csereszabatos üzemanyagszűrőt az ön autójához.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hiba az Orion fedélzetén

2010.08.30. 17:38 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

A probléma egy 1987-es Ford Orion, 1,3-as benzines és VV porlasztó van rajta. A szívató nem működik, pedig a bovden jó. Tudna nekem segiteni, hogy lehet ezt megoldani? Egy pontos leírás a működéséről, vagy esetleg találkozott már ilyen hibával?

Válaszát köszönöm.

Üdv, Andrea

Kedves Andrea!

Amit tőlem kér, egy szerelési kézikönyv anyaga, az pedig jogvédett. Így ebben sajnos nem tudok segíteni. Azt javaslom, nézelődjön műszaki könyvesboltokban, bizonyára találni fog megfelelő szerelési segédletet.

A hibáról pedig:
Azt olvasom ki az ön soraiból, hogy az autó mechanikus szívatós, a bovden működik, és a karburátor hidegindító karját is mozgatja. Az nem teljesen világos, mit jelent a „szívató nem működik" kifejezés, de gyanítom, hogy a hidegindítással és a hidegüzemi dúsítással lehetnek gondjai. Kevésbé valószínű, hogy ez mechanikus probléma miatt van így, sokkal inkább gyanítom, hogy dugulás, piszok van a porlasztóban. Ennek szétszereléséhez, tisztításához viszont vagy gyakorlatra, vagy a fenti szakirodalomra lesz szüksége.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ez most a típushiba?

2010.08.28. 12:21 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

2001-es Toyota Avensis (D4D motoros 110 LE) boldog tulajdonosa lehetek. Már több embertől hallottam, hogy a kettős tömegű lendkerék meghibásodása típushiba ennél az autónál. Elkezdtem hallani hidegen furcsa kattogást, valamint időnként be is ráz az autó 1-es vagy 2-es fokozatnál, mikor engedem fel a kuplungot, illetve leállításnál is lehet hallani egy kattogó hangot. Nálam is kezd elromlani? Váltóolajcserével nem lehet még orvosolni (mert melegen nem szoktam ilyesmit észlelni), illetve ha lehet, akkor milyen váltóolajat javasol bele? Válaszát előre is köszönöm, és türelemmel várom.

Kedves Érdeklődő!

A kettőstömegű lendkerék meghibásodásának legjellegzetesebb jele a leállításkor, majd később az indításkor is hallható erős koppanás. Ha ezt észleli, és emellett a rázkódás is jelentkezik, majdnem biztosan a lendkerék halálozott el.

Javítani csak cserével lehet, a váltóolajnak ehhez sajnos nincs köze. Beszerzése nem lesz olcsó, az utángyártott listaára nagyjából 250 000 Ft, bár a neten keresgélve ebből is találhat akciós, olcsóbb darabot. A munkadíj, mivel a cseréhez a motort és a váltót szét kell választani, szintén nem lesz kevés. Ettől függetlenlü azt javaslom, sokáig ne halogassa, mert az autót így használni közel sem egészséges.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen gyorsan válaszolnak?

2010.08.26. 12:22 - Autódoktor

Érdeklődnék, hogy hozzávetőleg mennyi idő szokott eltelni a kérdésfeltevés és válasz megjelenése között?

(Írtam egy levelet kb. egy hete, de válasz még nem jelent meg.)

Üdv: Gábor

Kedves Gábor!

Az átfutási idő elég sok dologtól függ.

Alapvetően persze attól, mennyire érdekes, mennyire megoldható, és persze mások számára mennyire érdekes, tanulságos, használható a kérdés és az arra adott válasz.

Sajnos (vagy szerencsére) a kapacitást jelentősen meghaladó mennyiségű kérdés érkezik, mindenesetre havonta olyan 200 levélre megy válasz, és ebből nagyjából 30–40 megy a megfelelő rovatba.

Néhány levél rossz doktornak megy, ezeket, ha felfedezzük, átküldjük egymásnak. Sok olyan akad, amire megfelelő információ vagy kérdés hiányában nem is nagyon lehet mit írni, a „Nem indul az Astrám, mit tegyek?" jellegű kérdésekre nincs megfelelő válasz. Az ezredszer feltett kérdések (milyen arányban tankoljak X típusba etanolt) szintén hátrébb kerülnek a sorban.

Ezzel együtt persze a kapacitás végessége miatt sok olyan levél is válasz nélkül marad, amely egyébként jobb sorsra érdemes, de ezt igyekszünk a minimumra csökkenteni.

Mindamellett januárig visszalapoztam, és nem találtam kérdést az ön e-mailjéről, így most sem tudom megválaszolni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Szétfröcskölt a motortérben

2010.08.24. 13:58 - Autódoktor

Kedves doktor!

Vásároltam egy autót, amiről a hazaúton derült ki, hogy komoly hűtési gondokkal küzd. Alaposan szétfújta a motortérben a hűtőfolyadékot, és most a barnás, rozsdás foltok látszanak mindenhol.


Eladásra szánom az autót, és így roppant kellemetlen, mert látszik, hogy legalább egyszer alaposan meg volt főzve a motorja. Kérem, adjon tanácsot, mivel tüntethetném el a barna nyomokat a motortér fém részeiről, és mit kezdjek ugyanezekkel a géptető belső zajcsillapító burkolatán?


Köszönettel: jampec

Kedves Jampec!

Első körben mindenképp javasolnám a motortér alapos tisztítását. Ehhez szükség lesz egy jó minőségű motortisztító szerre, vagy egy erős általános tisztítóra és folyóvízre. Nem tudom, hogy az autó milyen idős, de minél fiatalabb, annál több az elektronika a motortérben. Nagyrészt ezek az egységek egy helyen találhatók. Általában (szemből nézve) a bal felső sarok környékén. Ezeket az egységeket le kell takarni mielőtt megkezdené a mosást, mert egy beázás komoly károkat okozhat. Javaslom, hogy húzzon az elektronikus egységekre egy zacskót. A motortisztító szert egyenletesen oszlassa el a motortérben.

A permetezhetőkkel a legkönnyebb dolgozni. A problémásabb területekre fújjon többet és egy ecsettel akár kicsit jobban be is dolgozhatja a felületbe. Hagyja hatni a szert 5-10 percig. Ezután mossa le folyóvízzel. Az elektronikát nem tartalmazó területeken lehet minél nagyobb nyomással, míg a többin kicsit óvatosabban.

Lehet, hogy már ez is megoldotta a problémát és a motortér teljesen tisztává vált. Némi műanyagápoló a műanyag és gumirészekre és a látvány magáért beszél. Ha nem tűnt el a szennyeződés teljesen, akkor még a műanyagápolás előtt meg kell ismételni a mosási folyamatot. Előbb-utóbb a legtöbb szennyeződés „megadja magát”.


Van egy trükk, amit akkor érdemes megpróbálni, ha a fenti eljárás nem vált volna be. Fújjon WD40-et egy rongyra és dörzsölje a szennyezett felületet. Ennek segítenie kell.

Üdv:

ezWash

Kicserélt üzemanyag-szivattyúval sem indul

2010.08.24. 13:58 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Clio II 1999.12 1.2 motor, kifogyott az üzemanyag. Azóta feltöltés hatására sem indul. Az üzemanyag-szivattyú hibás lett, kicseréltem (bontottra, de egy újabb kb. 2002-es Clio szivattyú), azonban így sem indul! Lehet eltérés a nyomásban, szállításban (közös üa.cső nem töltődik fel!?) Kérem, segítsen!

Köszönettel: Attila

Kedves Attila!

Amennyiben mindkét motor hengerenkénti befecskendezős, a másik AC-vel legalább a beindításig el kellene jutnia. Az ilyen motorokhoz gyártott pumpák ugyanis minimum 3 bart tudnak szállítani, de lefojtott visszafolyóággal akár 6–8, sőt, néha 10 bart is tudnak tartani. A szállítási mennyiségben sem lehet akkora eltérés, ami azt okozná, hogy a motor el sem indul.

Azt javaslom, egy üzemanyagnyomás-mérést végezzenek el, és amennyiben a rendszerben legalább 2,5–3 bar nyomás mérhető, tudhatják, hogy a probléma nem az AC-ben van.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem melegszik a víz 70 fok fölé az Alfámban

2010.08.24. 13:56 - Autódoktor

Tisztelt Autódoki!

2004-es Alfa Romeo 1.9 JTD-ben a hűtővíz hőmérsékletét még sosem láttam 70 fok fölé menni. Az autó télen került hozzám, akkor még nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget a hidegre való tekintettel. Lehetséges, hogy csak a termosztát hibásodott meg, vagy esetleg más is lehet a háttérben, ill., ha a termosztát a hibás, okozhat ez még bármi pluszproblémát?

Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

Semiképpen sem jó, ha a motor hőmérséklete nem megy 70 fok fölé. Ilyenkor magasabb a kopás és az üzemanyag-fogyasztás is. Oka lehet a nem záró termosztát, a folyamatosan működő, vagy túl hamar kapcsoló ventilátor is. Persze az is elképzelhető, hogy a műszer mér rosszul.

Mindamellett a takarékos dízelek jellemzője a lassú melegedés, ha tehát rövid utakon, folyamatosan működő fűtéssel jár, ez a jelenség akár normális (bár káros) is lehet.

Feltétlenül javaslom, hogy ellenőrizzék a hőmérsékletet pontosabb méréssel, és ha valóban nem melegszik be, javítsák a hibát.

Üdvözlettel: Autódoktor

Mikor esedékes a vezérléscsere a Borában?

2010.08.24. 13:54 - Autódoktor

Üdvözlöm,

nemrég vettem egy 2005-ös 1.6 16V-es VW Borát. A km 38 723, ami valós (ismerőstől van a gép), és érdeklődnék, hogy mikor esedékes a komplett vezérléscsere?

Köszönettel

Kedves Érdeklődő!

Ezeknél a motoroknál információim szerint nincs előírt csereperiódus, csupán ellenőrzés. Először 90 000 km után, majd minden 30 000 km elteltével újra szemrevételezéssel kell megvizsgálni a vezérműszíjat. Az utóbbi igaz akkor is, ha már egyszer cserélve volt.

A vezérműfedél fedelének leszerelése után alaposan meg kell vizsgálni a szíjat. Ha repedezett, kopott, vagy olajjal szennyezett, azonnal cserélni kell, ellenkező esetben újabb 30 000 kilométert futhat.

Mindamellett én saját lelkem megnyugtatására 6 év után valószínűleg lecserélném.

Fontos, hogy ha a csere mellett dönt, a szíjjal együtt a görgőt is feltétlen cserélje, ha pedig a vízpumpa állapotával kapcsolatban egy hangyányi kétség is felmerül, az se maradjon az autóban!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Balra tart a kormány

2010.08.23. 17:10 - Autódoktor

Renault Megane Scenic 1.9 DTI 1999-es

Problémám: fékezéskor balra ránt a kormány. Már kicseréltem a féktárcsát, fékbetétet, a dugattyút megkarmantyúztam, de nem változott semmi. Kérem segítségét. Előre is köszönöm

Csaba

Kedves Csaba!

A leírásból azt veszem ki, hogy az autó nem csupán enyhén húz, hanem határozottan elrántja az autót a szembejövők oldalára.

Ez majdnem biztosan az első fékek hibája - vagy a bal első fék fog be kissé, vagy a jobbos nem fog eléggé.

Ha eltekintünk attól, hogy a tárcsa, betét és a karmantyúk cseréjénél történt valami malőr, akkor valószínűleg valamelyik oldalon nem mozog szabadon a nyereg. Ellenőrizze a csúszkák szabad mozgását, ha ezek valamelyik porvédője szakadt, az már gyanús.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak olajat cserélt az idős tulaj

2010.08.23. 17:08 - Autódoktor

Kedves Autódoki!

Pár hónapja vettem egy Mazda 323-at, 1,3-as, 1994-es évjárat (BG alvázszámú). Öreg tulajtól vettem, az övé volt újkorától. Vigyázott rá, nagyon egyben van mindene, teljesen újszerű. 130 ezer km van benne, visszatekerve tuti nem volt. A baj az, hogy nem is nagyon cserélt benne semmit olajon kívül. Az "alap" dolgokat kicseréltem már, mint pl. gyertyák, olaj, váltóolaj, szűrők, stb. A kérdésem, hogy a vezérműszíj és a görgők cseréje már esedékes? Vagy ezek bírják még? És esetleg mi az, amit ilyen esetben még érdemes lecserélni, vagy legalább átnézetni?

Válaszod köszönöm!

Tomi

Kedves Tomi!

Egy 1994-es Mazdán? Amin az előző tulaj bevallottan alig végzett karbantartást?

AZONNAL vezérléscsere, beleértve a szíjat és a görgőt.

Emellett olaj, olajszűrő, légszűrő, üzemanyagszűrő, váltóolaj, gyertyák - de mint írtad, ezek már megvoltak.

Átnézni mindent érdemes, futóművet, fékeket (hátul a dobféket bontással), kipufogót, gyertyakábeleket.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Okozhatja a kuplungon pihentetett láb?

2010.08.23. 17:06 - Autódoktor

Kedves Autódoktor!

Pár hete fura zajra lettem figyelmes egy 2006-os Ford C-max volánjánál ülve. Alapjáraton, a motor felől sikáló, enyhén zakatoló hang hallatszik. Sebességben, terhelés alatt nincs ez a hang, mindegy, hogy motorfék vagy kigyorsításról legyen is szó. Kutatásom eredménye két szó: Kinyomócsapágy, ill. nyelestengely-csapágy. Megtudtam hogy előbbi hibájának esetén a zaj benyomott kuplungpedálnál jelentkezik, utóbbi hibájának esetén pedig érintetlen kuplungpedálnál. Nekem benyomott illetve érintetlen pedál esetében is tökéletes a csend, a fura zakatolás a pedál párcentis benyomásával érkezik, nehéz elmondani, de mintha lenne valamennyi holtjátéka a pedálnak, és a kuplungszerkezet kiemelési munkája nem azonnal hanem csak egy bizonyos pedálmozgás után kezdődne el, innen a vajpuha mozgás hangyányit keményebbé vállik, na ezen a kezdeti fogási ponton jelentkezik csak a hang.(laikus vagyok, elnézést a pongyola megfogalmazásért). Ez most kinyomott vagy érintetlen pedálnak számít? Vezetési stílusom nem sportos, nem taposom, nem cibálom, 100 ezer km van az autóban. Esetleg köze lehet hozzá, van egy rossz szokásom, a bal lábam feladat híján nem oldalt a taposón, hanem a kuplung pedálon pihen, még a fogáspont előtt, épphogy hozzáérve, de milimétereket, centiket benyómódhat, a hangot is pont így hallottam meg egy lámpánál várakozva.

Kérdéseim a következők lennének:
1: Jó helyen kapisgálok e a két említett alkatrésszel? Vagy lehet hogy csak mondjuk kevés a váltóban az olaj?
2: Amennyiben a valamelyik említett alkatrész hibájára gondol, milyen összegű javításokról kell beszélnünk nagyságrendileg?
3: Mit kell konkrétan cserélnem? Kuplungtárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy stb? Érdemes e utángyártott alkatrészeket beépíteni?
4: Egyáltalán cserélni kell-e? Tehet-e a kopott alkatrész kárt valami másban, vagy csak a komfortérzet süllyed egy kehes pótos-IFA szintjére? (autópályás kuplungszétrobbanós váltóbeállós kerekek állórasatuzós hálivúdi katasztrófajeleneteket vizionálok)
5: Mitől lehet ez a hiba, esetleg lehet-e köze ahhoz a bizonyos rossz szokásomhoz?

Válaszát és segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Péter

Kedves Péter!

Kezdjük a végén:
5. Bizony, ez nagyon rossz szokás. A pedál és a kinyomóvilla áttétele miatt a pedálon épp csak pihentetett láb is folyamatosan feszített állapotban tartja a kuplungot, ami radikálisan csökkenti az élettartamot. Amikor én vezetni tanultam, az oktatóm a Skoda jobb oldali ajtózsebébe szúrva tartott egy műanyag pálcát, és méreteseket húzott a bal combomra, ha nem tettem félre a lábamat. Ez persze nem egy barátságos módszer, de mindenképpen emlékezetes.
4. Feltétlenül javítani kell a hibát, és ez általánosságban igaz szinte minden olyan problémára, ami rendellenes hangot ad. Ezek ugyanis a legtöbb esetben megbosszulják, ha elhanyagolják őket. Ráadásul az üzemzavaroknak lelkük van, elég sötét lelkük. Majdnem biztosra vehető, hogy a legrosszabb pillanatban és helyen következnek be. Így, hacsak nincs az ön családjában egy folyamatosan ráérő tréleres-benzinkutas, ne kockáztasson, mert könnyen megállhat az autó egy térerő nélküli sötét erdős útszakaszon, hajnal kettőkor.
1. Nem feltétlen jó a tipp. A kinyomócsapágy még csak-csak szóba jöhet, én azonban az említett rossz szokás miatt inkább arra gyanakszom, hogy a kuplungtárcsa és/vagy -szerkezet ad ilyen hangot. Ha az autó dízel (ez nem derült ki), ráadásként még szóba jöhet a kettőstömegű lendkerék is.
2. Nem tudom megtippelni a javítás összegét, ahhoz nem rendelkezem elegendő információval - nem tudjuk például, milyen motor van az autóban. A munkadíj mindenesetre nem lesz kevés, hiszen ahhoz, hogy a kuplunghoz hozzáférjen a szakember, a váltót le kell húzni a motorról.
3. Konkrét cserélendő alkatrészekre pláne nem tudok tippelni, ez csak a szétbontás után derül ki. Mindamellett, ha a kuplung bármely alkatrésze cserére szorul, és van kilométer bőven az autóban, azt javaslom, komplett szettet vásároljon, megspórolandó a későbbi újabb bontást.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Felnipucolás maradandó eredménnyel

2010.08.22. 08:57 - Autódoktor

Kedves doktor!

Pókhálós BBS alufelni van az autómon, nagyon tetszik, de macerás a tisztogatása. Az első kerekekre ugyanis mosás után rövid idővel kiül a fékpor. Szeretem tisztán tartani, de nagyon időigényes kézzel lepucolni a szürkés lerakódást, ami néha fekete, alig lekaparható rücskökkel súlyosbodik. Van, hogy rámegy egy fél délután. Ha lenne valamilyen vegyszer, ami megkönnyíti a fékpor eltávolítását, hogy ne kelljen fogkefével szöszmötölni, sok időt spórolhatnék meg. Tud ajánlani ilyet?

Köszönettel: Andris

Kedves Andris!

A felni tisztítás mindig macerás dolog, főleg, ha nincs hely ahova az ember keze be tud férni. Ilyen esetben használjuk a párunk, illetve a gyermekünk kezét:)
Sajnos a fékpor viszonylag apró elemi részekből áll, ezért a szabad szemmel nem látható, de egyébként meglehetősen porózus felni felületébe nagyon könnyen beeszi magát. Ráadásul meleg időben ez nagyjából 2 nap alatt bele is sül a felni felületébe.

Tisztítás: kis ecsettel alaposan dolgozzuk be a résekbe a tisztító szerünket, majd bő vízzel öblítsük le. Sajnos meleg időben 2 naponta ismétlendő az eljárás. Viszont minél sűrűbben végezzük el eme feladatot, annál kisebb az esély arra, hogy a fékpor "rákössön" a felnire.

Tisztítószerek közül a legújabban megjelent környezetbarát szereket ajánlom, mivel a hagyományos savas vagy lúgos szerek – még ha bizonyos esetekben hatékonyabbak is – rendkívüli módon károsítják a környezetet vagy akár az egészségünket pl. a szer gőzeinek belélegzésekor.

Javaslat: Manapság már van lehetőség a megelőzésre is. A szélvédők és a karosszériák esetében már bevált megoldás a nano-bevonat. Ezt természetesen a felnire is fel lehet kenni. Előnye, hogy lényegesen lassabban koszolódik a felület, és nem elfelejtendő az sem, hogy a tisztítás lényegében sima vízzel is megoldható a felületkezelés után.
Sajnos ez sem örökéletű megoldás, de 3-6 hónapig lényegesen egyszerűbbé teszi a felni tisztogatást.

Üdv:

EzWash

Nagyobb aksit Suzukiba

2010.08.19. 18:02 - Autódoktor

Jó napot!

A következő kérdésem lenne van egy Suzuki swift sedánom 98-as és van benne 35Ah akkumlátor ezt szeretném egy nagyobra cserélni mongyuk 60Ah-re de ahogy nézegettem elég szűk a hely van erre valami trükk hogy beférjen pl a tálca csere vagy valami?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

A 60Ah picit túlzás, de egy 45Ah, esetleg egy 55Ah kapacitású akku még kényelmesen befér a Swift orrába.

A vékony akkuhoz készült tálca egyébként alkalmas a normál, Európában használatos akkukhoz is – még az akkurögzítő pálca helye is ki van alakítva a szélesebbekhez.

Feltétlen szüksége lesz két normál, vastagabb akkusarura, valamivel rövidebb rögzítőpálcákra, illetve egy kicsivel szélesebb leszorítólemezre. A sarukat bármely autósboltban beszerezheti, a pálcát és a leszorítólemezt – ha nem akarja otthon saját kezűleg megoldani – gyári alkatrészként megveheti, ha mondjuk egy 2003-as Swifthez kéri.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Vezérműszíjcsere egy Astrában

2010.08.19. 18:00 - Autódoktor

Tisztelt Autódoki!

Opel Astra Clssic 1.4G 
Gyártási év: 2003
Motorkód: Z14XE-20BS2634 
Típus: Astra GCC1.4/16v. 
Telj.: 66 kW 
Kilométer: 30 000 km

Mikor szükséges vezérműszíjat cserélnem?

Tisztelettel:
M. György

Kedves György!

Erre az autóra (pontosabban ennek vezérlésére) az Opel 2003-tól 90 000 kilométeres vagy 6 éves csereperiódust ír elő. A kettő közül azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.

Így tehát mihamarabb cserélje, cseréltesse le a vezérműszíjat, valamint ennek görgőjét is.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hidegen rángat, mintha kezdő lennék

2010.08.19. 17:59 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

2001-es Fabiám van, 1.4 mpi

Reggeli indításkor ha azonnal menni szeretnék az autóval, elkezd rángatni, mintha kezdő sofőr lennék, mintha nem kapna benzint. Hibalámpák nem világítanak a műszerfalon. Viszont ha előmelegítem az autót indulás előtt, akkor nem csinálja. Cseréltem már gyertyákat, benzinszűrőt, kitisztítottam a fojtószelepet, de semmi változás.

Esetleg tud tanácsot adni?

A válaszát előre is köszönöm, üdv: S. Csaba

Kedves Csaba!

Ezeknél a motoroknál a hengerenkénti gyújtótrafó sajnos nem sikerült tartósra. A meghibásodás legtöbbször az önéhez hasonlóan, hidegen jelentkezik először, így én erre gyanakszom.

Ellenőrizze a trafókat, és gyanú esetén cserélje – ha ugyanis a hiba innen ered, hamarosan melegen is produkálni fogja.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Tehetek turbót a golfra?

2010.08.17. 11:47 - Autódoktor

van egy karburátoros 1,8 L golfo lehet arra turbot teni valahogyan ha tudsz segits elöre is kösz Dávide

Kedves Dávide!

Lehet.

Szinte bármire lehet, csak három dologgal illik tisztában lenni:
- Aki felteszi ezt a kérdést, valószínűleg nem rendelkezik annyi rutinnal, hogy ezt maga meg tudja csinálni;
- A karburátoros autóra felszerelt turbo a karburátor tömítetlenségének eddig ismeretlen dimenzióit nyitja majd meg, amikor orrán-száján elkezdi kitolni a benzint;
- Felrakni a turbot egy tetszőleges motorra nem nagy művészet. Ezzel az autóval több, mint 740 km-t megtenni turbósítva - az viszont komoly feladat.

Így tehát, hacsak nem rendelkezel mérhetetlen mennyiségű felhalmozott tudással és tapasztalattal a benzinmotorok keverékképzése, méretezése és a turbok műkődése terén, azt javaslom, ne fogj bele!

Üdvözlettel:
Autódoktor

A fenyőgyanta a tetőről hogy jön le?

2010.08.13. 14:26 - Autódoktor

Kedves doktor!


Érdeklődnék, hogy a fenyőfából lecsöpögő gyantát mivel lehet eltávolítani az autó motorháztetejéről és tetejéről (valamint a szélvédőről)?


Köszönettel,
Csaba

Kedves Csaba!

A gyanta eltávolítást két részre kell bontanunk.
1. Ha a gyanta friss, akkor egyszerűbb a helyzet, mert bő vízzel és
mikroszálas törlőkendővel eltávolítható. Ha ez mégsem elég, akkor
2. Alkohol tartalmú tisztítószerrel, de a legjobb, ha Isopropyl alkohollal bepermetezzük a gyantafoltot, és mikroszálas törlőkendővel körkörös finom mozdulatokkal leszedjük. Ha nem jön le, akkor ismételjük.

Fontos:
A gyantát ne próbáljuk meg leszedni kézzel, körömmel, pamut darabbal,
papírzsebkendővel, mert ezek karcolnak.
Alkohollal nem lehet dolgozni tűző napon, mert elillan, mielőtt a hatását ki tudná fejteni. Lehetőleg zárt térben se dolgozzunk vele, mert fejfájást okozhat.

Elméletben a gyógyszertárakban kapható 70%-os alkohol is megfelelő lehet, bár ezt még nem próbáltam.

Üdv:

Ezwash


h i r d e t é s

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass