Autódoktor Autódoktor

Fagyáspont számolás több ismeretlennel

2010.11.22. 14:02 - Autódoktor

Kedves Autódoki!

Olyan problémám lenne, hogy fagyálót öntöttem az autóba, de még mindig nem érte el a kívánt fagyáspontját, vagyis -15 fokig jó. De előtte volt benne fagyálló és ahhoz öntöttem a koncentrátumot. Egy liter vizet engedtem le, és helyette ugyanannyi fagyálló-koncentrátumot öntöttem bele. Mi lehet a probléma?

Köszönöm a válaszát előre is!

Kedves Érdeklődő!

- rosszul számol

- nem tömény a beleöntött fagyálló, tehát rosszul számol

- nem egy litert engedett le, tehát rosszul számol

- nem tiszta vizet engedett le, tehát rosszul számol

- rossz, vagy gyagyi a fagyállómérő, tehát rosszul mér.

Nagyjából ezek jöhetnek szóba.

Autódoktor

Valamelyik golyóscsapágy rögzítőgyűrűje eltört

2010.11.18. 11:29 - Autódoktor

Kedves Doki!

Nekem egy Marutim 800 van.A gond az hogy a golyós csapágy rögzítő gyűrűje eltört vagy leesett.Most pár napja lett cserélve kompletten az egész.Pontosan nem tudom még mert a szerelő nem szedte szét de azt mondta hogy szerezzek egyet mert ez egyszer használatos dolog.

Kérdésem:
1,Tényleg egyszer használatos ha csak leesett?
2,Lehet -e venni külön?
3,Ez sima seeger gyűrű vagy valami speckó gyűrű?
4, Lehet-e ilyen állapotban vontatni?(Kattog az egész bal eleje ha gurul, vontatáskor nem sérülhet ott valami?)

Válaszát előre is köszönöm!

Éva

Kedves Éva!

Nem tiszta teljesen, mire is gondol.

Golyóscsapágy sok helyen van az autóban, többek között a bal első futómű kerékcsapágya is ilyen. Ott azonban a csapágyakat nem rögzíti semmilyen gyűrű. Van ugyan a két csapágy között egy távtartó, ez azonban emlékeim szerint nem roppantógyűrű, tehát nem is egyszer használatos.

Tartok attól, hogy ez inkább a féltengelycsukló zégergyűrűje lehet - itt azonban nincs golyóscsapágy, bár vannak golyók a csuklóban.

Ennek a biztosítógyűrűnek a hiánya gond, igazából vontatni sem nagyon illik, mert ha szétugrik a féltengely, csúnya nagy kalimpálást rendez. Sajnos nem egy sima zégergyűrűről van szó, de nem is afféle komplikált valami. Ezzel együtt nem tartom valószínűnek, hogy hipp-hopp be tud ilyet szerezni egy autósboltban, vagy csavarboltban.

Ha soraiból jól veszem ki, nemrégen cserélték a csuklót (?). Ha ez így van, a hiba pedig ezzel a gyűrűvel van, akkor bizony ez garanciális probléma. Ha a hanyag, felületes munkavégzés eredménye, akkor nyilvánvalóan a szerelőnek kell ezt megoldania, természetesen a szállítással együtt, lehetőleg tréleren. Ha a hiba az alkatrészben van, és azt a szerelő intézte, ugyanez a helyzet. Ezt úgy hívják, felelősség, jótállás. Az új gyűrű beszerzése - akár komplett csuklóval együtt - pedig legyen a szerelő gondja.

Bárhogy is legyen, nem javaslom, hogy vontassák az autót - bár ismét megjegyzem, nem teljesen tiszta, mit is fed ez a golyóscsapágy kifejezés.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Karcos a szélvédő. Lehet polírozni?

2010.11.15. 15:32 - Autódoktor

1998-as G Astrán az első szélvédő igen karcos. Alacsony napállásnál, esti eősben elég rossz a kilátás. Van rá lehetőség, hogy valahogy "felpolírozzák" és javuljon, vagy egyszerűbb a csere. Mármint a szélvédő csere...

Köszönettel: SziSzi

Kedves SziSzi!

Létezik erre megfelelő technológia, saját tapasztalataim szerint olyan 50-50% eredményességgel. Érdemes felkeresni egy komolyabb szélvédős műhelyt, ahol rutinjukkal nagy valószínűséggel meg tudják ítélni, érdemes-e tenni egy kísérletet.

A szélvédő cseréje egyébként nem egy borzalmasan vaskos összeg, tizenvalahányezer forintért már lehet venni szélvédőt ehhez az autóhoz, és a csere költsége is megáll nagyjából tízezer forint körül. A cserénél azonban mindig ott a lehetősége, hogy nem sikerül tökéletesen a ragasztás - így feltétlen próbálják meg először a javítást!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Baj, ha hidegebb a motor, mint az előírt?

2010.11.15. 15:31 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

1994-es évjáratú, 2.6l-es benzines Audi A6-os autóm hűtővíz-problémái kapcsán szeretném segítségét kérni. Az alaphelyzet;a kocsi megvásárlásánál a termosztát rossz volt. Mivel a kocsit szinte csak utánfutó vontatására vásároltam, felvetődött, hogy alacsonyabb hőfokon kapcsoló termosztátot rakassak bele, ha már úgyis cserélni kell. 79 fokon nyitó termosztát lett berakva. Viszont...így hosszabb távon is (még terhelten is) alig akar 60-65 fok közelébe menni a vízhőfok. Főleg így tél elején. Kérdésem az lenne,nem-e okoz a későbbiek folyamán valamilyen gondot a motornak ezen alacsonyabb vízhőfok, viszonylag magas terhelés mellett?

Köszönettel:Krisztián

Kedves Krisztián!

Az eredetileg 87 fokos termosztát helyett 79 fokon működőt beszerelni erős túlzás volt. Azt javaslom, mihamarabb cseréljék le gyári értékűre, mert a folyamatos hidegüzem - főleg nagyobb terheléssel - durva kopással jár.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Vezérműszíjcsere Astrában

2010.11.15. 15:30 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor !

2004-es Astra 1,4 est nyúzok (Z14XE )és több adatot kaptam vezérlés cserékkel kapcsolatban ( szís, görgők stb.) volt már 60 e. és 90,e. is mennyi valójában a kezelői könyv nem tartalmaz vonatkozó adatot.

Segítségét köszöni: Ferenc

Tisztelt Érdeklődő!

Az előírt csereperiódus 2002-ig 60.000 km vagy 4 év, 2003-tól pedig 90.000 km, vagy 6 év. A megtett út és a kor közül minden esetben azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik. Így tehát, ha az ön autójában kevés kilométer is van, az eltelt hat év miatt feltétlen le kell cserélni a szíjat és tartozékait.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hidegben lustálkodik az egyik henger

2010.11.10. 10:57 - Autódoktor

Kedves autódoktor!

Kérdésem egy 1985-ös, Daihatsu Charmant 1.6 gk-ra vonatkozik. Nyáron kaptuk az autót, semmi problémája nem volt, 2 év állás után simán beindult. mióta bejött a hidegebb idő, különösen reggel, párás esős időben csak 3 henger működik. (új gyertyák, gyújtás átnézve, kompresszió mind a 4 hengerben 11) Értelemszerűen sokat fogyaszt így. Megmelegedve mind a 4 henger szépen működik. Tanácstalan vagyok, mivel ehhez a vákuumcsöves karburátorhoz abszolút nem értek. Válaszát köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Bevallom őszintén, én sem értek hozzá. Elég elmebeteg szerkezetek ezek, bár, el kell ismerni, amíg nincs gond, kiválóan teszik a dolgukat. Ezekhez csak profi karburátorosokat szabad odaengedni, ilyen pedig sajnos egyre kevesebb van.

Itt azonban valószínűleg nem karbi gond lesz, ha rendszeresen ugyanaz a henger nem megy, sokkal valószínűbb a gyújtás problémája.

Azt javaslom, nézzék át mégegyszer, alaposan ellenőrizve a kábeleket, az osztófejet, rotort, különös tekintettel a lehúzó szikrákra.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Mitől lehet, hogy levegősődik a hűtőrendszer?

2010.11.09. 12:07 - Autódoktor

Kedves Autodoktor.

Mitől lehet az, hogy levegősődik a vízhütőrendszer?

Kedves Érdeklődő!

Szivárgástól, tömítetlenségtől, vagy attól, hogy eleve nem volt korrektül légtenítve.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Felborult a Golf hőháztartása?

2010.11.09. 10:04 - Autódoktor

Kedves Doki!

Azért fordulok hozzád, mert meguntam a szerelők átveréseit és az utóbbi időben az 1991-es golf II. 1.3 erdeti német műszaki leírásából tájékozódom. Néhány apróság: tudom, hogy időnként az utángyártott jeladók és termosztátok megadják magukat, de még senki nem tudod egy komplex leírást adni a vízrendszerről. Pl. ma a fórumokat olvasgatva jöttem rá, hogy a kék színű kiegyenlítő tartály sapka nem jó, mert az dízel autókhoz van és más nyomást tart, minta benzineshez való fekete.

Azt is mondták már, hogy az normális, hogy a műszerfalon visszajelző kis piros led, ami a vízszintről és hőfokról ad jeleket, folyamatosan villog. Na ezt már tényleg nem veszem be. Viszont a víz nem fogy., fűtés van, fogyasztás a szokásos, de a lámpa mégis villog. Jellemzően induláskor, míg fel nem melegszik a víz a mutató közép állásáig. Tehát azért nem villoghat, mert meleg a víz, hiszen most indultam el, azért viszont igen, hogy nem megfelelő a nyomás, vagy a vízszint. A termosztátra is gyanakszom, kb. fél éve cseréltük 87 celsiuson nyílóra, de egyesek szerint ettől magasabb hőmérsékletű kellene. Hol lehet ilyet szerezni? Én már körbejártam az ismert alkatrész kereskedéseket és szőke nőnek néztek, amiért ilyen buta kérdést teszek fel. Kérlek, segíts és javasolj bármilyen oldalt, akár németül is, ahol utánanézhetek a dolgoknak, illetve várom tippjeidet és egy kis összefoglalót, hogy melyik jeladó mit kapcsol (kék vízhőfok, szerelő szerint fekete motorhőfok, de mindkettő a t ermosztátházban van, ezért nem értem a különbséget).

Kérlek, segíts, mert már nagyon unom, hogy mindenki baleknak néz és már egy szerelőt sem akarok meghallgatni, aki valami értelmetlenséget magyaráz nekem...

Köszönöm: Stella

Kedves Stella!

Ha jól értem, ez egy Golf II, 1.3, hengerenkénti injektorral.

Klassz motor, kiváló injektorral. Kár, hogy kevesen tudnak érdemben hozzászólni, mert ritka konfiguráció, alig van hozzá irodalom.

Először is, a termosztátot tényleg cserélni kellene, de nem feljebb, sokkal inkább lejjebb. A mi klimatikus viszonyainkhoz a gyár 84 °C-on nyitó termosztátot ír elő, ha nincs porrá vízkövesedve a rendszer, ezzel kifogástalanul kell működnie.

A termosztátházon két jeladó van. Egyikük (a kék) adja a jelet a motorvezérlőnek, a másik (a fekete) pedig a műszernek. Fontos, hogy (ahogyan a többi VW-motornál is, egészen a mai autókig) a hőfokjeladók között elég nagy káosz uralkodik, sok variáció van, és nagyon hasonlóak. Könnyű összekeverni őket, így ha az ön autójában már volt cserélve, elképzelhető, hogy nem a megfelelőek kerültek bele. Így lehet, hogy a motor tökéletes hőfokon van, ám az ön műszere (és így persze a lámpa is) butaságot mutat, de az is megtörténhet, hogy a műszer jól mutat, de a motorvezérlő fals információkból dolgozik.

Apropó, van egy harmadik hőgomba is, a vízhűtőben. Ez gondoskodik arról, hogy a ventillátor épp a megfelelő hőfokon kapcsoljon ki és be - ha ez sem a gyárinak megfelelő, könnyen felborítja a hőháztartást.

Végül a lámpáról: teljesen biztos, hogy nem jelez sem vízszintet, sem nyomást, mert ilyen érzékelők egyszerűen nem léteznek az autóban. Marad tehát egyetlen lehetőségként, hogy az üzemi hőfoktól eltérő mért adatra figyelmeztet. Fejből nem tudom, és nem emlékszem, de elképzelhetőnek tartom, hogy bizony hideg motor esetén is jelez, mint ahogy valószínűleg túlmelegedés esetén is. Azért utóbbit, ha nem muszáj, ne próbálja ki!

Üdvözlettel:
Autódoktor

Piros fagyállót a Peugeotba

2010.11.08. 13:19 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Hűtőfolyadék csere előtt állok és glycunic alu / extra organofreeze fagyállót ajánlottak a kocsihoz (piros színű).

Megfelelő-e ez a termék egy Peugeot 206 1.4 benzines autóba,2003-as?

Válaszát előre is köszönöm!!

István

Kedves Érdeklődő!

Tökéletes lesz.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A lendkerék még jó, csak a kuplungot cserélném

2010.11.06. 13:51 - Autódoktor

Üdvözlöm!

2004-es e46-os 320d BMW-men szükséges kuplungcsere az előző gazda hanyagsága miatt (130000 km van az autóban)

Csúszik a kuplung, a lendkerék teljesen jónak tűnik. Bontottban kapnék egy kuplungszerkezetet lendkerék nélkül, egy 85000 km-est, a szerelőm szerint jó állapotban van. Kérdésem, hogy lendkerék nélkül érdemes-e kicserélnem így? Mert más szerelő szerint a lendkerék tönkremegy, ha nem együtt kopott kuplunggal van felszerelve. Igaz ez?

Kedves Érdeklődő!

A kuplungszett elméletileg cserélhető a lendkerék nélkül is, de:
- Honnan tudják, hogy a lendkerék tényleg jó állapotú? Megvizsgálták korrektül, vagy csak szerelő megpöcögtette kicsit?
- Honnan lehet tudni, hogy a kuplung jó állapotban van? Megvizsgálták korrektül, vagy csak a szerelő ránézett?
- Mi lesz, ha az összeszerelés után kiderül, hogy valamelyik mégsem jó? Újra leteszi az autót, és fizeti a munakdíjat?

Tehát azt javaslom, alaposan gondolja át, és csak akkor fogjon bele, ha kellően megbízik a szerelő rutinjában és ítélőképességében.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Gázolaj került a benzinbe

2010.11.05. 10:03 - Autódoktor

Kedves Autódoki!

A benzines autóm tankjába véletlenül 1 liter gázolaj került. A tankba még lehetett 5-6 liter benzin és még tankoltam 13 liter benzint. Így összesen kb.19-20 liter benzinnel keveredett 1 liter gázolaj. A kérdésem, az hogy ennyi gázolaj tud-e valamilyen komolyabb kárt okozni az autóba. Azóta megtettem 100 km-t, de még semmi problémát nem észleltem. Válaszát előre is köszönöm.

Előd-

Kedves Előd!

Ekkora aránynál nem lesz gond.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hidegben nem válthatok D-be

2010.11.03. 15:09 - Autódoktor

Tisztelt Autodoktor!

Van egy 2002-es gyartmanyu, 1,9 TDI 131LE Passatom automata valtoval. A problemam az, hogy mikor hidegebb van nem enged h sebessegbe rakjam. Tehat ahoz, hogy el tudjak indulni, van mikor akar 10 percet is kell hagyjam a kocsit, hogy melegedjen be es tudjam D-be rakni. Egyik baratom azt ajanlotta, hogy csereljem ki a valtoban az oljat es az biztos megoldana. Igaza lenne? Kosz a segitseget elore is.

Udvozettel,
Tamas

Kedves Tamás!

Igen, gyakran megoldás lehet az automataolaj cseréje, de sokszor meg nem.

Javasolnék inkább egy alapos diagnosztikát, ezekről a váltókról egy megfelelő diagműszer segítségével igen sok infót lehet szerezni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen gyertyát a Passatba?

2010.11.03. 14:50 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1995-ös VW B4 Passat 1.8 66kW ADZ motorkódú autónk. Szeretnék gyertyát venni neten keresztül és az olajstore.hu oldalon 2 gyertya közül lehet választani ehhez az autóhoz. (Előtte leolvastam a gyertya típusát : ngk BUR6ET) BUR6ET és V-LINE 01 BUR6ET gyertyákat mutatja az oldal. Melyik a jó ebbe az autóba ? Jelenlegi, lecserélendő gyertyák 3 elektródásak de az oldalon csak a v-line típust mutatja ilyennek. Válaszát előre is köszönöm.

János

Kedves János!

A BUR6ET is hárompólusú. és tökéletes lesz ehhez a motorhoz.

A V-Line alapvetően abban különbözik a klasszikus gyertyáktól, hogy az elektródák speciális kialakítása miatt - elvileg és a gyártó állítása szerint - csökken a gyújtáskimaradás esélye.

Mivel nincs jelentős különbség a két verzió árában, tulajdonképpen teljesen mindegy, melyiket vásárolja meg.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Beázik az utastér, de hol?

2010.11.02. 13:00 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2004. decemberi Ford Focus C-Max 1.6 TDCI tulajdonosa vagyok. Az autót használtan vettem. A probléma az lenne, hogy nagy eső után az első utasülésnél a padló tiszta víz, ráadásul kárpittal borított, így nem is nagyon szárad ki. Szerelő már nézte motortér felől, alulról, a szélvédőt viszont még nem. Kérdésem, hogy lehet -e a szélvédő tömítésének baja, illetve ha nem, akkor mi?

Köszönettel: Gábor

Kedves Gábor!

Lehet beázás a szélvédőnél, ha már cserélve volt (bár tömítése igazából nincs, hiszen ragasztott üveg), vagy régebbi sérülés miatt is beázhat.

Emellett jellemző még a klíma-elpárologtató kondenzvíz-csövének dugulása, ilyenkor a lecsapódó víz felgyűlik a levegőcsatornában, és jobb híján az illesztéseken távozik - természetesen az utastérbe.

Szóba jöhet még a fűtőradiátor, vagy a fűtéscsövek folyása, ha a nedvesség kissé csúszós, olajos tapintású, az erre utalhat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Rángat a Clióm, cseréljek rotort?

2010.11.02. 13:00 - Autódoktor

tisztelt autodoktor van egy renault cliom 1996 os évjárat 1.2 benzines a következö hiba lépet fel rángatási hiba minden akár milyen sebeségbe rakom rángatozik nekem aszt monták eloszto fedél meg a rotor cserélye lesz az ön tanácsát kérem köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Két dolgot tanácsolnék.

Először is, használjon írásjeleket, mert sokadik olvasatra sem vagyok biztos abban, hogy sikerült megfejtenem, mi is a kérdés.

Másodszor pedig, igen, az osztófej-fedél és a rotor hibája is okozhat rángatást, no és persze a gyújtókábel, vagy az üzemanyagrendszer hibája is. Ha az, aki a cserét javasolta, a hasára (vagy bárki más hasára) ütve döntött épp ezen alkatrészek mellett, inkább forduljon egy olyan szakemberhez, aki – nyilván némi munkadíj fejében – képes arra, hogy megtalálja a hibát okozó alkatrészt. Ha ez már megtörtént, és a diagnosztika után került szóba a fedél és a rotor, akkor pedig azt javaslom, vásárolja meg ezeket.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nyomtávszélesítőt Alfára

2010.10.31. 13:34 - Autódoktor

Tisztelt autódoktor!

Ez a nyomtávszélesítő tényleg jó 146os alfára? ez

4x100as, viszont a 146os tudtommal 4x98as, belefér a 2mm eltérés? Valamint igényel utánállítást a felhelyezés után vagy nem? És ha jó, felszerelésnél mire kell figyelni? Vagy csak simán leveszem a kereket és felcsavarozom? Jöhet priviben is válasz, nem kell kitenni, előre is köszönöm!

üdv.: Bálint

Kedves Bálint!

Nem jó.

A 4x98-as osztókörre 4x100-as nyomtávszélesítőt, felnit felrakni kendácsolás, veszélyes és tilos.

Mondjuk a nyomtávszélesítő önmagában is elég barkács-megoldás, 26 mm szélességben pedig oly mértékben eltolja egymáshoz képest a kerék és a csapágy középvonalát, amelyből komoly meghibásodások eredhetnek.

Arra most nem térnék ki külön, hogy az ilyen beavatkozás engedélyköteles, még véltelen se próbáljon meg (korrekt) vizsgára begurulni nyomtávszélesítővel, és persze kerülje az NKH mobil ellenőrzőautóit is.

Ha mégis talál majd megfelelő méretű nyomtávszélesítőt, akkor keressen hozzá rögtön hosszabb csavarokat is, mert a gyáriakkal nem fogja tudni feltenni. Ha sikeresen feltette, jöhet a futóműállítás, bár nem lesz könnyű olyan műhelyt találni, ami a gyári méretekhez képest eltolt geometriához precízen be fogja tudni lőni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak egy kicsi hibája van a váltónak. Megvegyem?

2010.10.29. 15:22 - Autódoktor

Kedves Doktor!

Eppen egy kocsi vasarlas elot alok es van egy VW golf4 V5(2003) evjaratu amely automatasvaltos csak az a baj vele hogy a valto normalsan valt 1tol-3as sebessegbe csak utana meg nem valt a 4re es 5re. a volt tulaj az mondja hogy kicsi a hiba a szerelom meg az hogy erdemes lene le cserelni az egyesz valtot mert hogy a kesobiekben problemeak fogynak fel merulni (nem nagyon bizok meg a szak tudasaban). Legyen szves ebben segiteni hogy altalaba mi okoza ezt a hibat es hogy a kesobiekben milyen problemak lephetek fel?

segicseget elore is kosznom

Kedves Érdeklődő!

Ne vegye meg az autót. Ha a hiba valóban jelentéktelen volna, az eladó nyilván már megjavíttatta volna, és nem magyarázkodna a leendő vevőknek.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hogyan csökkentsem a Jettám fogyasztását?

2010.10.29. 10:19 - Autódoktor

Tisztelt Autodoktor!

Egy ezerszer feltett kérdéssel fordulnék Önhöz, mert ahány embert kérdezek, annyi különféle választ kapok. Szóval egy 2006-os évjáratú, 1.6-os benzines Jetta-m van. Egy a problémám, rengeteget fogyaszt(viszonyítás kérdése, de én a 10 litert városban sokallom). Nem vezetek őrült mód, 2000 környékén váltok, nem hajtok gyorsan. A kérdésem az lenne mit érdemes tenni, hogy ez a szám lentebb menjen. Hallottam chiptuningról, ami egyesek szerint majdnem 1 litert, más szerint 1-2 decit csökkent a fogyasztáson. Eszembe jutott az is, hogy beépíteni egy TDI motort, de ez meg is maradt halott ötlet szintjén, mert igen költséges. Az autó eladása, mint egyéb lehetőség szóba sem jöhet, hála a csillagos eget verő svájci franknak, ugyanis 4 év után több a hitel rajta, mint amennyibe újonnan került:) Én arra gondolok, hogy ez a motor kevés ehhez az autóhoz, innen a magas fogyasztás. Esetleg lenne valami ötlete vagy tanácsa?

Üdvözlettel:
Gábor

Kedves Gábor!

Sokat nem tehet. A chiptuning nem fogja érdemben csökkenteni a fogyasztást, a svájci frank árfolyama és a benzin ára pedig előreláthatóan nem fog draszitkusan zuhanni.

Két dologban léphet:
- a vezetési stílus alapos felülvizsgálata - nehéz belátni és átlátni, hol hibázik az ember még sok év és rengeteg kilométer után is, de bizony, mindenki talál ilyet, aki komolyan keresi
- LPG-átalakítás - nem olcsó műtét, de ha évi 20.000 km felett autózik, akkor abszolút elfogadható alternatíva. Jelenleg a gáz ára 190 Ft körül van, ennél olcsóbban dízelautóval sem járna.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Az LPG vagy az E85-ös az olcsóbb megoldás?

2010.10.28. 15:39 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor,

Szeretnék olcsóbban autózni ezért elgondolkoztam a fennálló lehetőségeken. (Szeretném előrebocsátani, hogy autómmal maximálisan meg vagyok elégedve és nem kívánom lecserélni) A következő dolgok jutottak eszembe.

Első körben szeretném átalakítattni az autómat LPG-üzeműre.

Ehhez kapcsolódik az első kérdésem. Milyen költséggel jár egy ilyen autó átalakítattása és hol érdemes elvégeztetni (Budapesten és környékén)? Gázos üzemmódban milyen fogyasztással lehet kalkulálni normál közlekedési stílus mellett?

A másik dolog ami eszembe jutott, hogy emellett E85-öt tankolnék ara az esetre ha elfogyna az LPG és esetleg olyan helyen lennék ahol nem lehet ilyet kapni.

Mi a véleménye a fentiekről? Nagyon extrém elgondolás ez?

Mennyire terheli meg a motort ez két üzemanyag fajta és befolyásolja-e a karbantartást pl. az olajcsere periódust?

Várom válaszát. Köszönöm előre is a segítségét.

Tisztelettel:
Dani

Kedves Dani!

A kitartás és az öt levél elnyeri méltó jutalmát, bár a téma érdekessége miatt mindenképpen válaszoltam volna.

Először is, jó gondolat az LPG-üzem. Egy szekvenciális gázrendszer nagyjából 230-300.000 Ft között áll meg, és rossz esetben talán 15% fogyasztásnövekedést jelent. Feltétlen javaslom a teljes értékű tartály használatát, a gáztankolás ugyanis általában lassú és unalmas folyamat, nem jó a kis pótkerék-tartályt állandóan tankolgatni.

Az etanol elvileg használható az LPG-vel együtt is, de nem nagyon látom értelmét - hacsak nem a műszaki érdekessége miatt. Jópofa dolog egy ilyen trifuel-autó, én is eljátszottam már a gondolattal, de gyakorlati haszna nem nagyon lesz. Ha nagy tartályban gondolkodik, gyakorlatilag nem fog előfordulni, hogy ne tudna tankolni - ha pedig mégis, önnek és az autónak is felüdülés lesz öt liter benzin elfüstölése. Ugyanez etanollal vesződséges, nehézkes, ha csak alkalmilag használja, nincs értelme.

A motort sem az etanol, sem a gázüzem nem terheli meg túlzottan, sőt, utóbbi égési folyamata valójábab lágyabb, így kíméletesebb is a mozgó alkatrészekkel.

A karbantartás mérvadóan nem változik. Bár sokak véleménye szerint a gázüzemű autók ritkább olajcsere-periódussal is jól elvannak, ezt a gyakorlatban még senki sem vizsgálta komolyan.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Milyen emmisziójú a Golfom motorja?

2010.10.23. 13:48 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Van egy VW Golf 1.6td 1988-as évjáratú. JR motorkódos. Milyen Euro emissziójú ez a motor?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Gyakorlatilag EURO 0 volna, ha létezne ilyen kategória. A jelenlegi szabályzás szerinti kategóriák közül a leginkább környezetszennyezőbe tartozik az összes karburátoros benzinessel együtt.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A kommentelőknek vagy a márkakereskedőnek higgyek?

2010.10.19. 10:16 - Autódoktor

Jó napot! Richárd vagyok egy 97-es évjáratú Fiat brava 1.6 tulajdonosa. A baj az lenne hogy a belső ventilárom 1-2-3 fokozata nem müködik,és légkondis. 4-es fokozaton megy a ventilátor. Utánaolvastam, mi lehet a baj a legtöbb helyen azt irták hogy a biztositékok mehettek ki,de voltam Fiat márkakereskedésben, ahol azt mondták hogy a ventillátor ellenállása ment el ami 10ezer forint. Ön szerint mi mehetett el? Az ellenálás vagy a biztositék? A biztositékok helyét tudom, az ellenállásét nem. Hol találom? A segitséget elöre is köszönöm.

Kedves Richárd!

A "legtöbb helyen" butaságot mondtak. Biztosíték nem lehet, ugyanis mind a négy fokozat azonos biztosítékról megy.

Ahogyan a márkakereskedésben mondták, az előtét-ellenállás lesz a probléma, ezt pedig a kesztyűtartó mögött, a ventillátor levegőcsatornájában található.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hogyan távolítható el a vörösiszap?

2010.10.13. 15:54 - Autódoktor

Tisztelt Pucevadoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy az autóm vörösiszap-szennyezését milyen úton-módon távolíthatom el. Magas nyomású vízsugárral próbálkoztam, de az autó karosszériáját valószínűleg a magas nátronlúg-tartalom marni kezdte.

Vajon a szennyeződés kárt tehet hosszabb távon egyéb alkatrészekben is (fékcső, felfüggesztés, stb)?

Segítségét előre is köszönöm:
Balázs

Kedves Balázs!

Ami biztos, hogy a lúgos kémhatású dolgok enyhén szólva nem tesznek jót pl. a gumi alkatrészeknek. (Szilentek, bakok, stb.).

Egyenlőre nem tudjuk mi a legegyszerűbb otthoni megoldás a vörösiszap eltávolítására. De! Tatabányai mosónkban már volt alkalmunk kísérletezni, és gőzzel tökéletesen eltávolítható a felületről. Ez itt nem a reklám helye, de ebben az esetben talán megbocsátják nekünk, ha a következő nyilvános ajánlatot teszem. Ha Te (vagy bárki, akinek vörösiszap van az autóján) elhozod az autód Budapesten a Lurdy-házban lévő mosónkba, ott ingyen megtisztítjuk. Várunk szeretettel.

Üdvözlettel
EZ Wash

Mivel tüntessem el a kutyakarmolásokat?

2010.10.11. 15:02 - Pucevadoktor, Autódoktor

Kedves Pucevadoki!

Kutyám legújabb hobbija, hogy az ezüstmetál autómon fényezi a karmait. A fényezés meg is bánta, autómosás után is látszik, és körömmel érződik, hogy fel is van sérülve.

Mit ajánl mit csináljak. Ha szerek szükségesek, kérem konkrét márkát és nevet írjon, ha megteheti. Óvakodok az olcsó, semmire nem jó szerektől.

Segítségét köszönöm.

Bálint

Kedves Bálint!

Szerintem el kéne adni a kutyát. Ha ez nem megy, akkor a meglévő karcokra gyógyír a polírozás. Nem ajánlom azokat a termékeket, amit TV-ben reklámoznak és csodát ígérnek, láttam már ilyen technológiákkal javított autót, melyet nekünk kellett kipolírozni. A mély karcok eltüntetése, illetve annak lehetősége nagymértékben függ az autó típusától és korától is, valamint hogy vizes vagy olajos bázisú az autó fénye. Jelen esetünkben az ezüstmetál fény jó lehetőségeket nyújt a javításra. Otthoni körülmények között kicsit nehézkes és költséges dolog egy ilyen munkának nekivágni, de ha megvan az affinitás és a kellő idő, akkor nincs gond. 
1) Egy excenter csiszolóval, valamint 3000-es csiszolókoronggal (márkát sajnos nem írhatok) bevizezett felületen, közepes fordulatszámon kicsit durvábbá varázsoljuk a felületet.
2) Teljesen szárazra törlés után polírozógéppel és kemény koronggal alacsony fordulatszámon (600-800 fordulat/perc), valamint durva polírozó szerrel dolgozunk tovább a felületen. Pár perc elteltével emelhetjük a fordulatszámot. Ha menet közben az polírozó szer elfogy, akkor pótoljuk. Ne emeljük a fordulatszámot 1400 fölé.
3) Teljesen szárazra törlés után, amit célszerű egy mikroszálas törlőkendővel csinálni, folytathatjuk a polírozást közepes keménységű koronggal egy finomabb polírozó szerrel, vagy úgynevezett simítóval, melyet ezres fordulatszámon kezdünk, és lassan növeljük 1400-ig.
4) Ha a karcok még mindig nem jöttek ki, akkor a kettes és hármas lépést kell megismételni.

5) Célszerű végül egy kemény wax réteget is felvinni, amit lehet akár kézzel is. Körkörös mozdulatokkal, vagy a polírozógép segítségével és puha koronggal egyenletesen eloszlatjuk az anyagot, beledolgozzuk alaposan, majd egy mikroszálas törlőkendővel szintén körkörös mozdulatokkal „visszaszedjük” azt.

Természetesen polírozó szerekből igen nagy a választék kis hazánkban. Van olyan ahol a nálunk alkalmazott négy lépés helyett – a szer miatt – öt, vagy akár hat lépésben kell polírozni, mert a hologram-eltávolításra külön szert kell vásárolni.

Felhívom arra a figyelmét, hogy a fentiekben leírt módszerhez elengedhetetlenek a jó minőségű gépek, illetve vegyszerek. Sajnos a gépek vonatkozásában ez akár több tízezer forint, a vegyszerek vonatkozásában pedig 8-9 ezer forintos nagyságrenddel kell számolni. Ezeket, valamint a szaktudás hiányát figyelembe véve – és ezt kérem, ne vegye részemről lenézésnek – inkább azt ajánlanám, hogy a polírozás tekintetében keressen fel egy szakembert, aki 20-25 ezer forint körüli összegért eltünteti a házi kedvenc okozta károkat.

Üdvözlettel:
EZWash

Merülő akkunál van "Check Engine"?

2010.10.11. 14:48 - Autódoktor

Valóban kiírhatja az óracsoport a chack control feliratot ha merűl az akumlátor?

Kedves Érdeklődő!

Bizonyos típusoknál igen. Az alacsony akkufeszültséget egyes ECU-k ugyanúgy hibakódként tárolják, mint bármi más, komolyabb problémát.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Én lendülnék, de a motor nem

2010.10.09. 08:28 - Autódoktor

T. Autódoktor!

Egy '87-es, 1.05-ös, Polo II-es (86c, motorkód: HZ) lenne az alany. Lendületesebb indulásnál az autó megindul, majd a fordulatszám hirtelen leesik és a motor leáll. Gázfröccsel sem tudom megakadályozni a leállást, mintha a lendületvétel után nem kapna elég üzemanyagot. Lassú indulásnál a probléma nem jelentkezik.

Kedves Érdeklődő!

Majdnem biztos vagyok abban, hogy a karburátor talptömítése szakadt, vagy fellazult. Alapjáraton forgó motornál tenyereljen rá a karburátorra, és mozgassa meg jobbra-balra, előre-hátra - ha a fordulatszám változik, itt a hiba.

Ha mégsem itt lenne a kutya elásva, ellenőrizze még azt a néhány vákuumcsövet, amit talál – különös figyelemmel a gyújtáselosztó felé menő darabra. Ha itt tömítetlenség van, hasonló gondot okozhat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass