Cseréljek-e vezérműszíjat hatvanezernél?

2011. október 14., 11:50 Módosítva: 2011-10-14 11:50:37
0

Kedves autódoktor!

Azt szeretném megkérdezni Öntől hogy 2007-es évjáratú Chevrolet Lacetti, 1,6-os motorral felszerelt, 60000 km-et futott gépkocsimnál indokolt-e a vezérműszíj csere. A szervízkönyv ezt írná elő, de szerintem a 60000 km futásteljesítmény túl kevés. Az autó 2100 novemberében tölti be a 3 éves régiségét. Ön mit javasol?

Köszönettel
Ferenc

Kedves Ferenc!

Saját autómban én mindenképpen cserélném. Nem szeretném a saját káromon megtapasztalni, mennyit bír még a szíj.

Az előírás egyébként 60.000 km vagy 4 év, és azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.

Ez a szíj ráadásul két veztengelyt hajt, és azokon relatíve kis felületen, kevés foggal kapaszkodik - nyilván nem véletlen javasol a gyártó az átlaghoz képest rövid csereintervallumot.

Természetesen ilyenkor a görgők is cserélendők, illetve gyanú esetén a vízpumpa is. Szerencsére nem túl vaskos az anyagköltség, 20.000 körül megáll minden kedvezmény nélkül is - pumpával együtt pedig nagyjából 30.000 Ft-tal kell számolni. A munkadíj pedig valószínűleg nem változik a görgőkkel vagy anélkül sem.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hifegindítási gondok etanollal

2011. október 14., 11:49 Módosítva: 2011-10-14 11:49:23
2

2003-as évjáratú 1,4-es Peugeot 206-os SW-m van. Körülbelül két hónapja szereltettem bele hunflex márkájú bioetanol átalakítót. Ezt a típust javasolta a szerelő. Azóta már számtalanszor visszavittem állításra, mert az autó rendkívül nehezen indul reggelente. Az első indításnál 6-8. alkalomra indul csak be. A szerelő azt mondja, hogy ő már tehetetlen! Mit javasol?! Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A HunFlex kétféle átalakítót gyárt - az egyikben van egy hőmérő, a másikban nincs. Előbbi (HunFlex Deluxe - és persze ezzel együtt a Sport) képes kezelni a hidegindítást, a másik (Hunflex Classic) nem.

(http://www.kauffer.hu/index.php?page=categories&group=27&kat=Hunflex%20E85)

Ha az ön autójában az előbbi berendezés van, egy potméterrel szabályozható a hidegüzemi dúsítás, ám általában még ezzel is nehezebben indul, mint benzinnel. Ha sikerül odáig eljutni, hogy első próbára, de több forgatásra sikerüljön, akkor ez vállalható kompromisszum. Ha ezt sem sikerül elérni, próbálják meg a hőérzékelőt máshová helyezni - a legjobb talán a termosztátház környéke, vagy a belső vízkör valamelyik pontja.

Ha az autóba a Classic verziót építették be, ott sajnos nincs jó megoldás, nem fognak tudni dúsítani a hidegindításon.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A misztikus féktárcsa-felszabályozásról

2011. október 14., 11:48 Módosítva: 2011-10-14 11:48:07
2

Tisztelt Autódoki

Késhegyre menő vita alakult ki baráti társaságunkban féktárcsa felszabályozása kérdésben. Több mint 30 éve nem túl sikeres rally versenyzőként több alkalommal láttam szerelőműhelyünkben, hogy a féktárcsát egy speciális, egyszerre mindkét oldalán dolgozó készülékkel szabályozták fel. Barátaim lehülyéztek, mondván ez technikailag is kivitelezhetetlen, a féktárcsát sima esztergagépen szokták felszabályozni. Én miután szemtanúja voltam több szabályozásnak, váltig állítom igazamat, de szeretnék Öntől egy megerősítést kapni amit az orruk alá dörzsölhetnék. Kérem méltasson gyors érdemi válaszra.

Üdvözlettel
Jenő

Kedves Jenő!

Bizony, létezik ilyen célgép, bár az is igaz, hogy a legtöbbször még mindig szimpla esztergapadon végzik a felszabályozást. A kétoldalt dolgozó gép valamivel precízebb, takarékosabb is, viszont nyilván nem is olcsó.

Egyébként ennél frissebb megoldásként létezik olyan szerkezet is, amely az autóra felszerelve szabályozza fel a tárcsát. Ha kizárjuk a pongyola összeszerelést, akkor ennek egyetlen előnye van - nem kell leszerelni, nem sérül a makacs kerékagy vagy tárcsa.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kanyarban koppan a Suzuki

2011. október 11., 10:56 Módosítva: 2011-10-11 10:56:01
0
17 hozzászólás

Tisztelt Autódoktor!

Feleségemnek van egy 1999- es Swift- je, amelyben elvileg 100 ezer kilométer van, de ez szerintem nem valós. Jobb illetve bal kanyarban is - az autó hátulja felől - egy koppanás hallatszik. Csak egy koppanás semmi egyéb, az autó stabil a kanyarban, tehát semmit egyebet nem érezni, illetve nem hallani. Mi nem nem cseréltünk még semmit sem a hátsó futóműben, az előző gazdát pedig nem kérdeztük.

Köszönettel, és tisztelettel:
Róbert

Kedves Róbert!

Első nekifutásra feltétlen pakolják ki a csomagtartót, beleértve a pótkereket, az emelőt és annak hajtószárát is, ezek ugyanis pont ilyen hangot adnak, ha elmozdulnak.

Ha ezzel nem szűnik a hang, feltétlen vizsgálják meg a hátsó lengőkarok keresztirányú kitámasztóit (ezekbe szilent gyárilag nem kapható, de komplett karként sem drágák), esetleg a lengőkar szilentjeit és a hátsó lengéscsillapítókat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

17 hozzászólás

Univerzális dob vagy komplett rendszer?

2011. október 5., 11:50 Módosítva: 2011-10-05 11:50:22
0

Kedves Doki!

Egy 97-es évjáratú 1.4-es Fiat Bravom van. A hátsó kipufogó dob több helyen kilyukadt, így azt mindenképpen cserélnem kell. Be is mentem a boltba megvenni a hátsó dobot, ám ott tájékoztattak, hogy külön hátsó dobot nem vehetek, hanem a középső kipufogó rendszerrel együtt, mert csak azt gyártanak. A kérdésem az lenne, vehetek-e rá valamilyen univerzális hátsó dobot, hogy ne kelljen megvennem az említett kipufogó rendszert. És ha igen, azt hogy szereljem fel az autóra? Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Létezik külön hátsó dob bizonyos gyártóknál, amely csővágás után felszerelhető a gyári helyére. Más kérdés, hogy a forgalmazók nem nagyon tartják, mert nagyjából annyiba kerülne, mint más gyártóknál a komplett rendszer (kb. 24000 körül listaáron).

Természetesen kiváltható másképpen is, ám az univerzális alkatrészek attól univerzálisak, hogy egyformán nem passzolnak egy autóhoz sem. Ezeket alakítani kell, megoldani a csőcsatlakozást, a felfüggesztést.

Amennyiben rendelkezik megfelelő tapasztalattal, mérje meg nagyjából, mekkora dob fér be a gyári helyére, és vásároljon egy ilyen méretű dobot, izzítsa be a hegesztőkészüléket, és bátran építse be a rendszerbe! (Csendben mondom, minősítés-köteles a kipufogórendszer minden eleme, tehát egy szigorú vizsgabiztos kérheti az erre a típusra szóló műbizonylatot a szakműhely beépítési igazolásával együtt - bár ma Magyarországon ezzel nem nagyon foglalkozik senki...)

Ha nem rendelkezik ilyesfajta tapasztalattal és lehetőséggel, egy megfelelő műhelyben is megoldják önnek a beépítést, ám az ezzel járó munkadíjjal együtt az univerzális dob már nem lesz feltétlen olcsóbb.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak a Suzuki hátramenetével van baj?

2011. október 5., 11:49 Módosítva: 2011-10-05 11:49:27
2

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem egy Suzuki Ignisszel kapcsolatos. A kuplunggal és a váltóval komoly harcot kell vívni néha, de hozzá lehet szokni, viszont a hátramenet néha nagyon zavaros. Lenyomom a kuplungot, hátramenetbe teszem, de nem veszi be. Ekkor kuplung fel, aztán megint vissza és ekkor akkorát reccsen a sebességváltó hogy már azt gondolja az ember, hogy darabokra hullott a váltó. Viszont a többi sebességnél nincs recsegés, azokat szépen veszi. Ez tipikus a Suzuki váltóknál vagy valami baj van a váltómmal? Válaszodat köszönöm.

Üdv. Ferenc

Kedves Ferenc!

A nehezen kapcsolható hátramenet nem csak a Suzukiknál, de más típusoknál is gyakran előfordul, hiszen - kevés kivételtől eltekintve - ez nem szinkronizált.

Ilyenkor két megoldás segíthet:
- Tegye egyesbe, majd hátramenetbe a kuplung felengedése nélkül
- Húzza a hátramenet felé a kart finoman, de határozottan, és közben egész óvatosan kezdje el felengedni a kuplungot - ilyenkor a váltó kissé megmozdul, és könnyebben kapcsolható a fokozat.

Ha ezek a módszerek sem segítenek, ellenőrizzék a kuplung holtjátékát, és ha lehet, állítsanak a kuplungbovdenen. Ha ez már nem segít, valószínűleg megérett az autó egy kuplungcserére.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Lada lambdaszonda gondok

2011. szeptember 26., 14:16 Módosítva: 2011-09-26 14:18:54
0

Szia doki!

Van egy lada 110-esem, 1.5,16V ,100ezer km ,2001évjárat. A minap menet közben berángatott egyet, azóta gyengélkedik. Ingadozó fordulat, nincsen teljesítmény. Cseréltem benzin-levegőszűrőket, gyertyákat. A szervízben azt mondták nincs jel a lambda szondátol. Ajánlottak gyári Bosch-t bele, de én inkább vettem harmadáron egy Bosalt. Beszerelés után ezzel sem lett jobb az autó, ekkor lemértem a jelet a lambdától,ami 0,02V volt, nagy ritkán 0,04V. Átmértem a régit is, az jelet sem adott. A kérdésem az lenne,hogy lehetséges hogy az új lambda hibás legyen? Valahol máshol is lenne hiba?

Kedves Érdeklődő!

Sokkal valószínűbbnek tartom, hogy nem sikerült az univerzális lambdaszonda bekötése, vagy eredetileg sem ment el a jel a motorvezérlőig. Ha egyvezetékes szonda van az autóban, az a kipufogórendszerről veszi a testet, amelyhez képest jelet ad, ezzel is lehet probléma.

Feltétlen ajánlok egy alapos vizsgálatot a további ötletszerű alkatrész-cserék helyett.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Szorul a Suzukim melegben

2011. szeptember 22., 11:28 Módosítva: 2011-09-22 11:28:53
0

Tisztelt Autódoktor!

2001-es, 1,3-as, 8 szelepes, 3 ajtós Suzuki Swiftem van, ami 70.000 km-t futott 90%-ban városban. A problémám az, hogy amikor bemelegszik az autó, de csak is akkor, elkezd egyre nehezebben járni a váltó. Ezt az összes fokozatban csinálja, ha melegebb nap van, vagy hosszabb úton már durván tud szorulni; olyan érzés vele váltani minden fokozatba, mintha valaki folyamatosan ellen tartana. De pl. hajnalban, induláskor, míg hideg az autó, egyáltalán nem jelentkezik ez a hiba. Kicseréltem két hónapja, úgy 2000 km-rel ezelőtt benne a váltóolajat, de sajnos nem szűnt meg a jelenség.

A kérdésem az lenne, hogy mitől lehet ez és, hogy hogyan lehet orvosolni a problémát?

Köszönöm.
zoli

Kedves Zoli!

Három ötletem van erre a problémára.

Az első a szinkrongyűrűk komoly kopása, bár erre kevésbé jellemző, hogy a melegedéssel erősödik. Leghamarabb a kettes kopik el, ha érezhető a különbség a fokozatok között, valószínűleg ez lesz a probléma. Ez sajnos csak a szinkrongyűrűk, illetve extrém esetben a dobok cseréjével orvosolható.

A másik probléma lehet, ami szintén jellemző a Swiftekre, a váltóolaj minősége. A gyár elvileg engedi a 80W90-es váltóolajat is, ha az legalább GL-5 minősítéssel rendelkezik, ám az igazi a GL-5-ös, 75W90-es viszkozitású olaj. A különbség óriási lehet, különösen melegen. Ha a legutóbbi cserénél 80W90 került bele, érdemes azt lecserélni.

A harmadik kevésbé valószínű, mert más tünetekkel is jár: a kuplung kopása. Ennek talán legegyszerűbb diagnózisa az, ha kinyomott kuplunggal hátramenetbe kapcsol. Ha ez reccsenésmentesen megtehető, a kuplung rendben van.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kigyorsításnál megugrik a teljesítmény

2011. szeptember 16., 13:08 Módosítva: 2011-09-16 13:08:45
0

Üdv Doki!

Van egy 11 éves Citroen Xsarám. A problémám a következő. Kigyorsításoknál az autó fordulatszámérője megugrik (2100-ről hirtelen 3000-re) ezzel együtt a motor is felbőg viszont az autó nem megy. Viszont ha nagyon finoman nyomom a gázt, akkor ha lassan is de fogozatosan gyorsul. Abban biztos vagyok, az ékszíj laza egy kicsit mert lehet hallani. Lehet ez összfüggésbe a motor megugró teljesítményével vagy teljes más lehet a probléma?

Üdvözlettel egy amatőr!

Kedves Érdeklődő!

Majdnem biztos, hogy a kuplung csúszik. Ha a bovden holtjátékán már nem lehet megfelelően álíltani - és gyanítom, nem -, akkor bizony csere lesz a vége.

Feltétlen azt javaslom, hogy a szettet - kuplungszerkezet, kuplungtárcsa, kinyomócsapágy - egyben cseréljék, semmiképpen sem darabokban.

Üdvözlettel:
Autódoktor

15 év múlva is lesz alkatrész?

2011. szeptember 15., 15:13 Módosítva: 2011-09-15 15:13:36
1

Kedves Autódoktor!

Harmadik gyerekünket várjuk, így egy családi autó vásárlását tervezzük.A 4-5 éves Fiat Multipla mellett sok érv szól. Kivéve az, hogy megszűnik hamarosan a gyártása. Mivel az autót még legalább 10-15 évig szeretnénk használni, ezért az a kérdésem, hogy meddig lehet még alkatrészt kapni az autóhoz ilyen esetben? Ha az alkatrészgyártás is leáll, akkor hogyan lehet az autót javítani? Megnöveli-e az alkatrészek árát, hogy már nem gyártják az autót?

Van-e más javaslata min. 6 személyes autóra? Válaszát előre is köszönöm:
Csilla

Kedves Csilla!

10-15 év egy autó alkatrész-ellátását tekintve nem túl hosszú idő. A mai napig kapható alkatrész rengeteg 20-30 éves típushoz.

A piacról élő kereskedők és gyártók persze azt gyártják és árulják, amelyre kereslet is van. Ebből kifolyólag a gyakori modellek nyilvánvaló előnyt élveznek a ritkábbakkal szemben. Sajnos a Multipla vitathatatlanul kevéssé elismert típus, így várhatóan azok az alkatrészek, amelyek más típushoz nem passzolnak (karosszériaelemek, lámpák), nehezebben lesznek beszerezhetőek.

Mellesleg a gyárak, ha jól tudom, 8 évig kötelezettek a cserealkatrészek szállítására. Más kérdés, hogy egy gyártó megszűnése esetén ezt nehéz érvényesíteni - a Trabant, Wartburg, Tico, Tata tulajdonosok sokat tudnak erről mesélni. Persze a Fiatot ez egyelőre valószínűleg nem érinti majd...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Bioetanolos Octavia

2011. szeptember 13., 14:19 Módosítva: 2011-09-13 14:19:08
0

Tisztelt olajdoktor

Skoda Octavia 1.4-es (BCA) típusú (2004-es) gk-ba tankolhatok bioetanolt? Ha igen milyen arányban ?

És számíthatok e esetleges AC vagy más alkatrész sürübb meghibásodására ? Az autóban 65000 Km van.

Köszönettel: GY

Kedves Érdeklődő!

Azt hiszem, mindent leírtunk, amit általánosságban az etanolos üzemről tudni lehet.

http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/02/06/anonim_alkoholistak/

http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2010/02/01/etanol_-_csokorban/

Üdvözlettel:
Autódoktor

Rázva fékez a Suzuki

2011. szeptember 12., 15:02 Módosítva: 2011-09-12 15:02:35
0

Tisztelt Autódoktor!

Egy 8 éves 1.3-as Suzuki Swift tulajdonosa vagyok, és az lenne a problémám, hogy kb. egy hónapja már, hogy ha 70 km/h feletti sebességről fékezek akkor egészen 50-60 km/h ig az autó nagyon ráz/remeg! 60-50 alá lassulva a remegés megszűnik. Ha valamihez hasonlítani kéne a "rázást", körülbelül olyan mintha nagy sebességgel vmi nagyon rossz minőségű úton mennénk (pl. macskakő).

Az lenne a kérdésem Önhöz, hogy Ön szerint mi lehet a probléma!

Válaszát megköszönve: Ata

Kedves Ata!

Első körben a kerekek kiegyensúlyozottságát ellenőrizzék! Ha ez nem célravezető, nagy valószínűséggel a hátsó kerékcsapágyak lesznek csereérettek, ennél a típusnál ez elég jellemző meghibásodás, és ilyen tünetekkel jelentkezik.

Természetesen szóba jöhet az is, hogy a féktárcsák ütnek, de a Swifteknél ez alacsonyabb sebességnél is jelentkezik.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Jó az utángyártott katalizátor?

2011. szeptember 6., 11:10 Módosítva: 2011-09-06 11:11:15
1

Tisztelt Autódoktor,

2000-es évjáratú Citroen Xsarám (1.6 16V sx) katalizátorát cserélni kell. A probléma leginkább anyagi természetű, mivel a legolcsóbb ehhez a típushoz gyártott katalizátor is 100e ft körül kapható. Univerzális katalizátort viszont már ennek az árnak a töredékéért árulnak. Kérdésem tehát, hogy érdemes-e megpróbálkozni vele (mik lehetnek a hátrányai? v. tökéletesen pótolja az utángyártottat, gyárit?) ill. amennyiben igen, akkor milyen típust javasol?

Köszönettel
Viktor

Kedves Viktor!

Az univerzális katalizátor használhatósága leginkább az azt beépítő szerelőn múlik.

Ezeket ugyanis egyszerűen be kell hegeszteni az eredeti helyére, a régi kivágása után. Ez akkor okozhat gondot, ha nem sikerül pontosan az eredeti helyére beépíteni, a cső nem lesz tökéletesen egyenes (vagy éppen szögben tört, ha a régi ilyen volt), esetleg kicsivel hosszabb, vagy rövidebb lesz. Ettől egyrészt a rendszer nem áll majd a helyén, zöröghet, vagy a feszültségtől törik a gyengébb helyeken.

Minden mástól eltekintve az utólagos katalizátorok kiválóan alkalmasak az eredeti helyett - persze csak abban az esetben, ha talál méretben, konstrukcióban megfelelőt. A kipufogócsonkban elhelyezett gyári katalizátorokat például nagyon nehéz ilyennel kiváltani.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ránt a Bravo

2011. szeptember 6., 11:04 Módosítva: 2011-09-06 11:04:43
0
Tisztelt Autódoktor!

Van egy 98-as Fiat Bravom, 1.4 12V. Még mielőtt elviszem szerelőhöz, szeretném megkérdezni Önt.

A probléma az, hogy ha felgyorsítok 80-ra vagy felé beállok egy tempóra, majd leveszem a lábam a gázról, de csak motorfékkel lassulok, akkor az autó ránt egyet jobbra, nem is kicsit. Ha újra gázt adok, akkor is ránt, csak az ellenkező irányba.

Milyen alkatrésszel lehet a baj?

Válaszát előre is köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba!

Ha feltételezzük, hogy a karosszéria nem küzd komoly korróziós gondokkal, akkor valószínűleg a futómű bekötési pontjaival (beleértve a toronycsapágyakat is), vagy a motor és a váltó tartóbakjaival lehet gond. Ezek miatt fordulhat elő, hogy terhelésváltáskor elmozdul az egész szerkezet, és félrehúz az autó.

Óriási odafigyeléssel és óvatossággal behatárolható a hiba, ha behúzott kézifékkel, sebességbe rakva, nyitott géptetővel finoman elkezdik felengedni a kuplungot, amíg az autó húzni nem kezd, és eközben valaki a motortérnél figyeli a hajtáslánc elmozdulásait.

Ez természetesen egy veszélyes művelet, tessék odafigyelni!

Üdvözlettel:

Autódoktor

Kigyulladt egy SRS felírat. Piros volt. Fontos?

2011. szeptember 5., 14:09 Módosítva: 2011-09-05 14:09:13
2

Kedves Autódoktor!

Teljesen laikusként használom a 940es Volvonkat a férjem távollétében. Mai kocsikázás során kigyulladt a műszerfalon az srs felirat. Piros volta miatt feltételezem elég fontos üzenet ez számomra. A totalcar szótárában utánanéztem, h mit jelent maga a rövidítés. Mit kell tegyek, használható így az autó vagy nem?

Gyors válaszát előre is köszönöm!

Üdv! Zsófi

Kedves Zsófi!

Az SRS a Secondary Restraining System rövidítése, ez tulajdonképpen a légzsákokat és az ezeket működtető rendszert jelenti.

A lámpa önmagában nem sok információt hordoz, általános hibajelző csupán. Az biztos, hogy jelen állapotban a légzsák nem működik. Nyilván nem tervezi férje távollétében a légzsákok használatát, de sajnos ezt igen ritkán dönti el a sofőr maga. Azok a helyzetek csak úgy jönnek maguktól.

Ezért azt javaslom, mihamarabb látogasson meg egy olyan szervizt, ahol a rendszer fennálló vagy tárolt hibakódjainak kiolvasására képesek - ez nem csak márkaszerviz lehet -, és az ott tapasztaltak szerint lépjen tovább.

Tehát mégegyszer: lehet és szabad így közlekedni az autóval, de nem igazán ajánlott.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kőkemény kuplung Trabantban

2011. augusztus 31., 10:23 Módosítva: 2011-08-31 10:23:44
0
Tisztelt Autódoktor!

Egy Trabant 1.1-essel lenne kuplungproblémám. Teljes felújításon esett át, cserélve lett a szerkezet, tárcsa, kinyomócsapágy, kuplungvilla, bowden, és a komplett pedálszerkezet. Hidegen is kissé nehéz a pedált nyomni, melegen sokkal jobban észrevehető a jelenség, tanácstalanul állok a probléma előtt.
Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel,

Sándor


Kedves Sándor!

Jellemző a probléma: szinte biztos, hogy nem megfelelő kuplungszerkezet került az autóba. A VW-k azonos motorjaihoz való szerkezet ugyanis felszerelhető a négyütemű Trabantra, viszont jóvel keményebb. A kőkemény kuplung mellett számíthat arra is, hogy szakad a bovden, megnyílik a pedál szeme, ahová a bovdent akasztja, sőt, törik, görbül a kinyomóvilla is.

Azt javaslom, cseréljék a kuplungot a megfelelő típusra mihamarabb.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Nem alszik ki a kézifék lámpája

2011. augusztus 31., 10:21 Módosítva: 2011-08-31 10:22:02
0
Tisztelt Autódoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy Hyundai Accenten (CRDi 1.5 2002) kiengedett kéziféknél is világít a műszerfalon az ellenőrző lámpa. Eddig nem csinálta,mikor kiengedtem a kéziféket a lámpa elaludt.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv:Vjenci

Kedves Vjenci!

A legtöbb típusnál - és így emlékeim szerint az Accentnél is - a kézifék behúzott állapotát jelző lámpa egyúttal a fékfolyadék szintjének csökkenését is jelzi.

Valószínű tehát, hogy az ön autójánál is a fékfolyadék szintje esett a minimum alá. Ez nem feltétlen jelent üzemzavart, szivárgást, a betétek kopásával együtt a szint is lassan csökken.

Ilyenkor elegendő az utántöltés a tartályban lévővel azonos fékfolyadékkal. Ha nem tudja, milyen került bele legutóbb (mert ugye volt már cserélve?), és nincs túl messze a következő csere időpontja, érdemes ezt kissé előrehozni.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Szíjas vagy láncos?

2011. augusztus 30., 11:34 Módosítva: 2011-08-30 11:35:22
0

Tisztelt Autódoktor!

Engem az érdekelne, hogy a a VW Passat 2.0 Comfortline típ. autóban (benzines, 2001-es évjárat) vezérműlánc, vagy vezérműszíj található-e?

Válaszát előre is köszönöm!

M. Ákos

Kedves Ákos!

Ebben a motorban szíj tekeri a vezérműtengelyt, amelyet a gyártó előírása szerint 180 000 km után kell cserélni.

Természetesen a görgőkkel, illetve gyanú esetén a vízszivattyúval együtt.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Check Engine egy pollenszűrő miatt?

2011. augusztus 30., 11:33 Módosítva: 2011-08-30 11:33:44
1

Kedves Doki !

1999-es Yarisomban a check engine kigyulladását a pollenszűrő elmaradt cseréje okozhatja ?

Köszönettel István

Kedves István!

Semmiképpen sem.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Vezérműláncot kell cserélni?

2011. augusztus 30., 11:32 Módosítva: 2011-08-30 11:32:42
0

T. Autódoktor!

A minap olvastam egy cikket a motorokon levő hajtólánc karbantartásával kapcsolatban. Felvetődött bennem a kérdés, hogy egy vezérműlánc mennyit bír? Tudom, függ a vezetési stílustól, az olajtól, de van-e valami korhatár, ami felett a láncot érdemes cserélni? 1992-es Alfa 155-öm van 2.0 TS 8V. Tehát még a láncos kivitel. Nemrég ellenőrzés miatt szedtem szét a motorját és a lánc nekem rendben volt. Ön szerint érdemes-e láncot cserélni?

Tisztelettel, Péter

Kedves Péter!

Nem tudok hirtelen olyan autóról, ahol a láncra konkrét csereintervallum volna megadva. A gyakorlatban akkor szokás cserélni, amikor hangja van - ez elég jellegzetes, felismerhető zaj.

A tapasztalatok szerint – eltekintve a konstrukciós hibáktól, mint mondjuk az ezres Corsa C-knél – a vezérműlánc élettartama százezres nagyságrendű.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem merek klímával előzni

2011. augusztus 26., 11:22 Módosítva: 2011-08-26 11:22:19
6

Tisztelt Autódoktor!

Kis lökettérfogatú autóm manuális klímával van ellátva. Jól érezhetően fogja vissza az amúgy sem vehemens autót a bekapcsolt klímaberendezés. Kérdésem pusztán elméleti. A "hőmérséklet szabályozón" beállított érték befolyásolja-e a hűtőberendezés motorra gyakorolt terhelését, vagy a beállított értéktől -ide-oda tekert kb. hőmérséklettől- függetlenül fojtja meg az autót? Illetve létezhet-e olyan inteligens vezérlés, ami a motor közlekedésből származó terhelését figyelve engedi a klímát dolgozni- a motort terhelni /pl. előzéskor/. Válaszát előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor!

A klímaberendezés a kompresszor ki-be kapcsolgatásával állítja elő a kívánt hőmérsékletet. Egy manuális szabályzású berendezés esetén a hőfokszabályzás ráadásul elég "fakerekű", egyszerűen a teljesen hideg levegő és a teljesen meleg levegő keverésével tudja szabályozni a beáramló levegő hőmérsékletét.

Így tehát a beállított hőfok, bár valamennyire befolyásolja a ki-bekapcsolás intervallumát, sokat nem változtat a kompresszor okozta terhelésen.

A gyártók - főleg a kisebb motoroknál - legtöbbször alkalmaznak egy ún. "kick-down" kapcsolót, amely padlógázas gyorsításnál nem engedi bekapcsolni a kompresszort, megakadályozva ezzel az előzés közbeni meleg helyzeteket. Ez azonban csak végső megoldás.

Sajnos a gyengébb motorokból kevesebb teljesítményt lehet "ellopni" a klíma működtetéséhez, így az autó tervezésekor meg kell találni a megfelelő kompromisszumot a relatíve lendületes haladás és a megfelelő hűtés között. Ez a gyártás pillanatában már eldőlt, később nem nagyon lehet már változtatni ezen. Igaz, néha ez nem sikerül túl jól, néhány gyengébb autón a klíma bekapcsolása közel egyenértékű az üzemi fék használatával...

Utólag tehát sokat nem tehet, ezzel együtt kell élni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Áramvámpír egy Golfban

2011. augusztus 25., 15:03 Módosítva: 2011-08-25 15:03:14
0

Üdvözletem!

Problémám a következő. Van egy Golf 2 1.8 GTI 16v autóm a 88-as évjáratból. Autóvillamossági problémája lehet, egyszerűen valami leszívja az akksimat. 1 hét garázsban állás, akksicsere után is fennáll eme probléma. A riasztó ideiglenes kikötése után továbbra is fennáll a probléma. Elektromos ablakemelö is van benne, de nem hinném, hogy az szívja le, bár az a gyújtás levétele után is működik.

Több szerelönél jártam már, de nem tudják orvosolni a problémámat. Azon a szinten vagyok, hogy átvezetékeztetem az egész autót. Ha esetleg tudna segiteni a problémában, a válaszát elöre is köszönöm!

Zsolt

Kedves Zsolt!

Először is mérjék meg a nyugalmi állapotban felvett áramot. Amennyiben ez tizedamperek alatt van, valószínűleg az akku lesz cserés.

Ha a felvett áram nagyobb, szedjék ki egyesével a biztosítékokat, és figyeljék, melyiknél szűnik meg az áramfelvétel. Ha megvan, már csak azokat a fogyasztókat kell megkeresni, amelyeket véd ez a biztosíték, ileltve a hozzájuk vezető csatlakozásokat, vezetékeket.

Ha az összes biztosítékot kihajigálva sem szűnik az áramfelvétel, a generátor vagy az önindító környékén kell keresgélni.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Melegben sztrájkoló Xsara

2011. augusztus 25., 14:58 Módosítva: 2011-08-25 14:58:23
0

Tisztelt Autódoktor!

Citroen Xsara II. 2006-os, benzines 1,6-osom van. Találkozott már olyan problémával, hogy nagy melegben nem indul el az autó? Napközben kiszálltam egy üzletnél ebben az embertelen melegben, 15 perc múlva indultam volna, de az önindító csak kattant egyet és más semmi. Fél óra pihenés/lehűlés után viszont, mintha mi sem történt volna, startolt a gép. Akku kicserélve (sajnos), zsír új. Ha hidegebb a levegő, indul reggel, indul délután. Az önindító cseréjét javasolták, de szerintem máshol lehet a hiba. Mire utalhat a jelenség?

Köszönöm válaszát

László

Kedves László!

Ha az önindító kattan, akkor a rajta lévő behúzómágnes működik. Innentől bizony, a probléma lelke nagy valószínűséggel az önindító maga.

A cserét nem javaslom, drága móka - ellenben kiszerelés után egy felújítóműhelyben olcsón újjávarázsolják.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Ingadozó alapjárat, nagy fogyasztás

2011. augusztus 25., 14:55 Módosítva: 2011-08-25 14:55:35
0

Tisztelt Szakértő Úr!

Számomra fontos kérdéssel fordulok Önhöz. Eddig nem tudott senki segíteni, még a számítógépes vizsgálat sem. A lényeg: van egy Peugeot 106 1.4 hengerenkénti injektoros autóm. Az alapjárat ingadozik, amit nem tudtak eddig orvosolni. Amit cseréltem eddig:


-  Alapjárati motor
- Lambda-szonda
- MAP-szenzor
- Gyertyák
- Gyújtókábelek
- Hűtőfolyadékhőmérséklet-érzékelő

Egy kicsit szerintem sokat fogyaszt/városban, 8-at, de télen akár 10-et is. Kétszer voltam vele szakszervizben, minden jó a számítógép szerint, meg a többi műszer szerint is. Ha tudna valami tanácsot adni nagyon megköszönném.

üdv
Béla

Kedves Béla!

Roppant divatos, ám költséges és ritkán célravezető a javításnak az a módja, amikor hasraütésszerűen cserélünk alkatrészeket.

Én inkább azt javaslom, egy alapos diagnosztikát végezzenek el az autón, a szemrevételezésnél komolyabban megvizsgálva a gyújtás, az üzemanyagrendszer, a motor állapotát, derítsék fel az esetleges tömítetlenségeket, és ennek eredményétől függően folytassák a javítást.

Ha ez nem megoldható, esetleg cseréljenek ki még néhány drága alkatrészt, hátha...

Üdvözlettel:
Autódoktor

Nem alszik el az ABS-visszajelző. Rossz?

2011. augusztus 25., 14:51 Módosítva: 2011-08-25 14:51:25
0

Tisztelt Doktor Úr!

Egy 1995-ös Toyota Carina E 1.6 xli-m van. Az lenne a kérdésem, hogy az ABS-visszajelző fény nem alszik el indítás után, a műszerfalon folyamatosan világít. Azelőtt kialudt mindig, ha beindítottam. Mi lehet a probléma? Az ABS romlott el vagy csak valamiért úgy marad? Mertha most indítom, akkor egy pillanatra elalszik, aztán újra kivilágít és nem alszik el. Mielőbbi válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel:
Sándor

Kedves Sándor!

Ha a lámpa világít, az ABS valószínűleg nem működik - bár ezt könnyen kipróbálhatja, ha poros úton fékez.

Az mindenesetre biztos, hogy a lámpa hibát jelez. Ilyenkor leggyakrabban a kerekek fordulatszám-érzékelője a probléma forrása - de nyilván ki kell olvasni a hibakódot, és ellenőrizni a gyanús alkatrészeket.

Üdvözlettel:
Autódoktor