Hol a radiátor a Merciben?

2011. november 21., 14:22 Módosítva: 2011-11-21 14:22:44
0

Üdvözlöm.

Van egy Mercedes E230 típusú autóm, 96-os évjárat. 2295ccm, benzines.

Sajnos nem tudom, hogy hol helyezkedik el a fűtőradiátor.

Köszönöm válaszát.


Kedves Érdeklődő!

Gondolom, ez egy kérdés az volna.

Rossz hírem van - a műszerfal alatt, pont középen, alaposan beásva.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Szíjas vagy láncos?

2011. november 8., 14:49 Módosítva: 2011-11-08 17:09:56
0

Tisztelt doktor!

Van nekem egy 2005-be gyártott Ford Fiesta 1,4 benzines típusú autóm. A kérdésem pedig az lenne hogy a vezérmű az szíjas-e vagy láncos? És hogy mennyi kilométernél illő azt cserélni.

Köszönettel: Ateesz.

Kedves Ateesz!

A vezérlést szíj, (bocsánat, szíj, nem lánc...) tekeri, a csereintervallum pedig a következő:
2005. júliusi gyártásig: 160.000 km vagy 10év
2005. augusztusi gyártástól: 160.000 km vagy 8év

Üdvözlettel:
Autódoktor

Láncos, vagy ékszíjas?

2011. november 7., 14:16 Módosítva: 2011-11-07 14:16:19
0
T. Autódoktor!

2006-os kiadású Swift-nek milyen a vezérmű meghajtása?

Lánc vagy ékszíj?



Kedves Érdeklődő!

Gondolom, ékszíj helyett vezérműszíjra gondolhatott, a Swift motorjának vezérműtengelyét azonban lánc hajtja.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Majdnem Euro II-es Corolla

2011. november 7., 14:16 Módosítva: 2011-11-07 14:16:40
4

Tisztelt Autódoktor!

1995. 10. 20.-án forgalomba helyezett Corolla tulajdonosa vagyok.

Ezzel a motorral (E101, 4E-FE, 88LE) helyeztek forgalomba autót 1996 január 1. után is.

Kérdésem az, hogy kérhetem-e a következő műszakin az autó átminősítését másik környezetvédelmi osztályba?

Most 2, azaz piros a matricám.

Köszönettel:

Szabados Tamás

Kedves Tamás!

Sajnos erre nincs mód. A rendelet egyértelműen fogalmaz, az 1996. január 1. után az EU vagy Magyarország területén először forgalomba helyezett autók kaphatják meg kérésre a négyes környezetvédelmi besorolást és az ehhez tartozó kék matricát.

Emiatt, bár bosszantó, de teljesen lényegtelen, hogy az autó kevéssel a határidő előtt került forgalomba, és hasonló a helyzet a pár hónappal később Euro II besorolásúvá változó motorral is.

Üdvözlettel: Autódoktor

Mantára kedvezőbb besorolás lehetséges?

2011. november 6., 19:32 Módosítva: 2011-11-06 19:32:12
0
Tisztelt Autódoktor!

Egy kifogástalan állapotú 1980-as évjáratú 2000ccm-es injektoros Opel Manta tulajdonosa vagyok.

Azt szeretném megtudni, hogy ha beszereltetek egy univerzális katalizátort megkaphatom-e a kék vagy sárga matricát?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

R. Márk

Kedves Márk!

Sárga matricát már semmiképpen sem kaphat, az ugyanis csak a kifutó rendszerben volt, így jövő januárra elvileg kifut az érvényes műszaki vizsgával rendelkező autókról.

Az univerzális katalizátor beépítésével az autó sajnos csak az egyes környezetvédelmi besorolást tudná teljesíteni, hiszen a motor ettől még nem lesz szabályozott üzemű.

A gond viszont az, hogy még egy szabályozott üzemű, katalizátoros motor beépítésével sem tud javítani az autó környezetvédelmi besorolásán, az ugyanis nem a valós károsanyag-kibocsájtás alapján kerül megállapításra, hanem a gyártó által az adott típusra megkért és -kapott környezetvédelmi minősítéstől.

Sajnos az ön autójának gyártásakor ezek a minősítések egyszerűen nem léteztek, így önnek az elkövetkezendőkben muszáj együtt élnie a fekete matricával.

Azért a Mantához jó egészséget, jó szórakozást kívánok - kicsit irigylem önt.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Miért lett más a plakett színe?

2011. november 6., 19:32 Módosítva: 2011-11-06 19:32:24
1
Tisztelt Autódoktor!

Ezúton szeretném megkérdezni, hogy a 1994-es benzines, Toyota Corollánk tavaly vajon miért kapott piros matricát mikor katalizátoros, és eddig mindig megkapta a zöldet? Mi változott meg két év alatt?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Krisztina

Kedves Krisztina!

Igen sok dolog változott.

Például megszűnt a zöldkártya, módosultak a környezetvédelmi kategóriák besorolását jelző matricák színei és az általuk lefedett környezetvédelmi osztályok. is.

Sajnos az ön autója tavaly január elsejétől súlyosan környezetszennyező autónak minősül szabályozott motorüzeme és katalizátora ellenére is.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Miért van nekem piros matricám?

2011. november 5., 17:02 Módosítva: 2012-02-08 11:21:06
12
Tisztelt Autódoktor!

Az autóm a legutóbbi környezetvédelmi vizsgán piros matricát kapott, ami idáig nem igazán tűnt fel. Viszont a szmogriadó miatt nem tudom használni az autót BP-en belül,mert ugye tilalom van.

Szerintem a besorolás nem teljesen jogos. Az autó egy 2000-ben gyártott Ford Focus 1.6 benzin. Ennek a kocsinak milyen a környezetvédelmi besorolása, illetve hogyan tudok a forgalmiba jegyzett besoroláson változtatni?

Válaszodat előre is köszi!

Tamás


Üdv.

Van egy 1998-as Swiftem, 1.3-as.

Piros a környezetvédelmi plakett rajta. Lehet ezt módosíttatni valahogy?

Ha igen, hol és hogy?

Köszönöm:

Laci


Kérdés:milyen színű környezetvédelmi matricát kell feltenni?

Személygépkocsi: 2000-ben forgalomba helyezett, limitált Suzuki Swift 1,3 GLXm katalizátoros.

2010-ben, a műszaki vizsgát követően a forgalmi engedélyt kicserélték, a V.9 rovatba 02-t jegyeztek be, és piros színű matricát ragasztottak fel.

Kérem kérdésem megválaszolását.

Válaszát előre is köszönöm:

Péter


Kedves Tamás, Laci, Péter, s valahány név a naptárban!

Amennyiben az önök autóit 1996 után, Magyarországon, vagy az Európai Unió valamely országában helyezték először forgalomba, kérésre átsorolhatóak a kék matricás, 4. környezetvédelmi osztályba.

Azon autók esetében, amelyek azóta jártak műszaki vizsgán (tehát szinte mind), elvileg a műszaki adatlapon már a javított besorolás szerepel, amennyiben tulajdonosváltás is történt, a forgalmiban is. Persze ez csak elmélet, sok esetben ezzel egyszerűen nem foglalkozott a tanúsítványadó vagy az okmányiroda.

Ha tehát önnek a forgalmi engedélyben 2. kategória szerepel, és az autó EURO-II minősítésű, vagy egyszerűen csak 1996. január 1. utáni első forgalomba helyezésű, akkor a következőket teheti:

1. A következő műszaki vizsgán jelzi ez irányú igényét, és a tanúsítványadó kiállítja a 4. környezetvédelmi osztályba sorolást tartalmazó Műszaki Adatlapot.
2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kijelölt vizsgálóállomásán kér egy úgynevezett műszaki szemlét, melynek során a hatóság megállapítja a korrekt besorolást, majd  szintén kiállít egy Műszaki Adatlapot. Ennek a szemlének a hatósági díja 1770 Ft.

A Műszaki Adatlappal besétál egy okmányirodába, ahol bejegyzik az adatváltozást. Ez sajnos gyakorlatban a forgalmi engedély cseréjét jelenti minden esetben, mindhárom, még érvényes típus esetén (kétlapos, háromlapos "szöveges", háromlapos "kódos"). Ennek költsége jelenleg 6000 Ft.

Hozzáteszem még, hogy a Hatóság által tévesen bejegyzett adat javítása elméletileg térítésmentes, így az okmányirodai ügyintézés során a forgalmi engedély cseréjének költségét nem terhelik az ügyfélre, ám a műszaki vizsgán kívüli műszaki szemle díját várhatóan meg kell fizetniük.

Fontos, hogy a törzskönyv cseréje ilyenkor nem szükséges.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Gázos, Euro-II-es Merci piros matricát kapott

2011. november 5., 17:02 Módosítva: 2011-11-05 17:02:57
2
Tisztelt Autódoki!

Az autó:
1998 Mercedes ML320
LPG/benzin
Piros matrica
4 db katalizátor :-)

Nemrég lett beszereltetve az LPG (minden papír, tanúsítvány az autóban) de a forgalmiba még nincs bejegyezve, mert azt mondták hogy egy éven belül vagy következő vizsgánál kell.

Ez igaz?

Piros matrica:
Ttudtommal Euro II (1996 utáni), de ha az LPG-t nézem az előző cikkben és az 5. kategóriába sorolt gázüzeműeket nem találom hozzárendelve egyik matricához sem.

Mi a helyzet ilyenkor?
Mit szólhat ehhez a rend őre?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Az ötös környezetvédelmi kategória pontos megfogalmazása:
" tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést)"

Ez alapján tehát az ön autója sajnos nem lehet ötös besorolású, hiszen nem tisztán gázüzemű, és nem is elektromos és belsőégésű hibrid.

Bár megalapozott vélemények szerint a folyékony gázüzemű autók messze túlteljesítik a legtöbb, már létező környezetvédelmi normát, fennáll annak a lehetősége, hogy ön, az ártatlan mókuskákat, zsenge réti pintyellőket kevésbé kedvelő barbár tulajdonos hirtelen felindulásból benzinre kapcsol, és így, négyszáz forintos literenkénti költséget sem kímélve irtja embertársait és a fent említett tehetetlen kis teremtményeket.

Így aztán az érvényes szabályozás alapján a kettős üzemű autók környezetvédelmi besorolását a belőségésű motor eredeti besorolása határozza meg, Ha tehát a kettős üzem bekerül az ön forgalmi engedélyébe, továbbra is az eredeti besorolás marad érvényben.

(Egészen apró megjegyzés, hogy a szmogriadó elrendelésének kísérlete a "kisméretű szálló por (PM10)" magas koncentrációja miatt történt, amiben igen kevés szerepe van a gázüzemű autóknak...)

Az ön esetében azért bonyolítja még a helyzetet, hogy az autó 1998-as gyártás. Ha ezt az autót Magyarország, vagy az Európai Unió területén helyezték először forgalomba, ön kérheti az autó négyes környezetvédelmi osztályba történő átsorolását, így vadonatúj, kék színű matricát kaphat.

A műszaki vizsga nélküli gázüzemről pedig azt tudom önnek mondani, hogy amennyiben erre az autóra és a beleépített gázszettre együttesen létezik sorozatbeépítési engedély, akkor valóban autózhat így, de közúti ellenőrzésnél fel kell tudni mutatnia a gázautó-szerviztől kapott dokumentumokat. Ráadásul ehhez megfelelően tájékozott rendőr is szükséges, ami ugye nem mindig jön össze.

Azt javaslom tehát, hogy a vizsgát mihamarabb ejtse meg, jobb a békesség.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Sárga matricám van, mehetek?

2011. november 5., 17:02 Módosítva: 2011-11-05 17:02:50
1
Tisztelt Autódoktor!

2002-es, 1,3-as, 16 szelepes régi Swiftem van, tehát a régiek közül a legkorszerűbb. A rendszámtáblán sárga színű a KF-es matrica, a forgalmi V.9. rovatában 06. besorolás van.

Mivel hallottam, hogy több autónál elrontották az új rendszer szerinti besorolást, szeretném megkérdezni Önt, hogy nálam ez helyes-e, esetleg tudna egy jelenleg érvényes leírást mutatni arról, pontosan hogy vannak a besorolások?

Ha kitiltanak régebbi autókat a városból, akkor rendszámtábla matrica a mérvadó, vagy ami a forgalmiba van? Kérem világosítson fel ezekről!

Köszönöm.

Üdvözlettel:

Gábor


Kedves Gábor!

Mérhetetlenül örülök levelének, így ugyanis beszélhetünk a sárga matricás autókról is.

Vélhetően önnek azért van sárga matricája, mert a műszaki vizsgája novemberben, vagy decemberben jár le. Ön egyszerűen a régi zöldkártyás rendszer "maradéka", ön nem trendi, nem modern - de ne aggódjon, nem lesz ez sokáig így. A hamarosan aktuális következő műszaki vizsgán már az új rendszer szerint fog matricát kapni, mégpedig kék színűt, hiszen az autó ezzel a motorral már EURO-III minősítést kapott.

Addig pedig nyugodtan járjon szmogriadó esetén is a város "tiltott területein", két okból is:
- ön büszke, kék matricára jogosult autótulajdonos
- az ön autóján jelenleg látható, eredetileg egyébként csúnya, rossz, büdös, kitiltani való autót jelző sárga matricára vonatkozó tiltást kivették a rendeletből, így önnek semmi oka arra, hogy "bocsánatot kérjen embertársaitól".

Kérésének megfelelően pedig íme a régi és új besorolási lista, kategóriástól, matricástól:



Régi, 2009. december 31-ig érvényes matricás besorolás:

Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz

Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik

Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik

Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik

Később a kék és piros plakett megszűnt, az ide sorolt autók is sárga matricát kaptak a rendszámra.

Új, 2010. január 1. utáni matricás besorolás:

Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.


Környezetvédelmi osztály jelzése a forgalmi engedély V9 rovatában:

0: katalizátor nélküli, benzinüzemű, a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelüzemű, ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelüzemű;
1: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű;
2: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű, kivéve a 4. osztályba sorolt EURO-II minősítésű gépjármű;
3: EURO-I minősítésű dízelüzemű gépjármű;
4: EURO-II minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - benzinüzemű vagy EURO-II minősítésű dízelüzemű gépjármű;
5: tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést);
6: EURO-III minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű gépjármű;
7: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű;
8: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
9: EURO-IV minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű benzinüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
10 és 11: EURO-IV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
12: EURO-V minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
13: EEV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
14: EURO-V minősítésű gépjármű;
15: EURO-V minősítésű gépjármű


A már megszűnt zöldkártyák (környezetvédelmi igazolólapok) felső részén szerepelt környezetvédelmi osztályok:


00 Egyéb, az alábbiakba nem sorolható kivitelű jármű
01 Benzinmotor (négyütemű)
51 Benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
41 Benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
08 Kétütemű benzinmotor
58 Kétütemű benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
48 Kétütemű benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
11 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor
54 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
44 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
21 Wankel (forgó dugattyús) motor
55 Wankel (forgó dugattyús) motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
45 Wankel (forgó dugattyús) motor szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
02 Dízelmotor
22 Közvetlen befecskendezésű dízelmotor
03 Kényszergyújtású, dízel jellegű motor
06 Többfajta tüzelőanyaggal működő motor
07 Elektromos motor
10 Gázturbina
12 Nagynyomású gázzal üzemelő motor
66 Többfajta üzemanyaggal működő (kettős üzem)
76 Többfajta üzemanyaggal működő (benzin-alkohol)
86 Többfajta üzemanyaggal működő (gázolaj-növényi olaj)


Üdvözlettel:

Autódoktor

Peugeot 206 traktorra vált

2011. október 27., 11:37 Módosítva: 2011-10-27 11:37:13
0

Üdvözlöm!

Egy 2000-es évjáratú Peugeot 206 1.1-es-em van. A problémám az lenne, hogy menet közben időszakosan leáll 1 henger. Ha finoman, fokozatosan adagolom a gázt akkor nem áll le, de ha dinamikusabban indulnék, vagy előznék, vagy csak nagyobb gázzal gyorsítanék egyből megmakacsolja magát és traktorra vált.

Ha visszaveszem a gázt és újra lassan adagolom a gázt akkor megint jó.

Mi lehet a baj?

Előre is köszönöm a válaszát!

Csaba


Kedves Csaba!

Ilyen problémát okozhat a gyújtótrafó, az elektromos AC,a beszívott levegő hőmérsékletének szenzora, a motomenedzsment fordulatszámérzékelője is. Azért én elsőként a szívócsővákum-érzékelőt nézném meg, ezeknél a motoroknál gyakran meghibásodik, és hasonló tünetekkel jár.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Fordulatszámmérő Golf III-ba

2011. október 26., 11:56 Módosítva: 2011-10-26 11:56:24
1

Tisztelt Autódoktor!

Egy 1993-as VW Golf 3-as tulajdonosa vagyok. Az autómban egy analóg órás kilométer óra van beépítve, ezt szeretném fordulatszámmérős egységre cserélni.

Motorkód: ABD

Kérdésem, annyi lenne, hogy van-e erre lehetőségem átalakítás és "nagy" szerelés nélkül, a régi egység kiszerelésével, majd az új beszerelésével?

Válaszát előre is köszönöm!



Kedves Érdeklődő!

Mit jelent a "nagy" szerelés? Pontosabban kinek jelenti?

Kolléganőmet például megizzasztaná alaposan, termete és felkészültsége okán is, BoschTechnikusunk pedig valószínűleg könnyed uzsonnázás közben a szendvicset tartó kezével berittyentené.

Nem nagy projekt egyébként, a műszeregység fizikai cseréjén kívül a trafó alatti gyújtásvégfokról (vagy a trafó 1. pontjáról) le tudja venni a fordulatszámjelet, ezt kell a műszeregységhez juttatni, illetve a csatlakozóba befűzni.

Ideális esetben az is előfordulhat (az autó műszerfal-kábelkötegének kiépítésétől függően) hogy erre az egészre semmi szükség, mert a szükséges jel már a csatlakozónál van.

Amennyiben a fentiek világosak az ön számára, egészen biztosan meg is tudja oldani a feladatot.


Üdvözlettel:

Autódoktor

Valamilyen motoros Fabiához kéne gyertya!

2011. október 26., 11:54 Módosítva: 2011-10-26 11:54:53
1

Kedves Autódoktor!

Nekem egy 2002-es Skoda Fabia szedánom van, 56 000 km van benne, és még a gyertya az eredeti. Ha egyszer cseréllni kell, mivel azt halottam, hogy gyárit már nem kapni hozzá, ön milyen gyertyát javasolna, ami legalább 50-60 000 km-t kibír?

Üdv. File Csaba



Kedves Csaba!

Sokat segítene a válaszadásban, ha kevésbé általánosan írná le, milyen autója is van.

A gyár által megadott csereperiódus 60 ezer kilométer VAGY négy év. Ha tehát ezt szigorúan vesszük, a második cseréhez közelítenénk. Persze a gyújtógyertya az az alkatrész, amely (a kommentekben hamarosan említendő extrém esetektől eltekintve) az állásban nem igazán öregszik, tehát maradhatunk a 60 ezer kilométernél.

Ha az autó adatai rendelkezésre állnának, szívesen mondanék pontosabbat a gyertyára vonatkozóan, ám azt gondolom, a forgalmi és/vagy a motorkód birtokában ezt az is meg fogja tudni tenni, akinél majd a gyertyát vásárolja. A gyártó kevésbé lényeges, ennél fontosabb az, hogy az adott gyártó palettájából az autóhoz előírt darabot válasszák ki.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Használhatatlan pótkulcs

2011. október 26., 11:52 Módosítva: 2011-10-26 11:52:36
0

Tisztelt Autódoktor!

Mostanában vettem egy használt Seat Ibizát, adtak hozzá pótkulcsot, de ebben nincs benne az indításgátlót kikapcsoló kis elektronika. Hogyan tudom ezzel a kulccsal beindítani az autót?

Válaszát előre is köszönöm!



Kedves Érdeklődő!

Sajnos sehogy. Épp erre találták ki az indításgátlót.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Hidegben villog az Astra

2011. október 25., 11:17 Módosítva: 2011-10-25 11:17:41
7

Tisztelt Autódoktor!

2011 év áprilisában vettem egy 1996-os Opel Astra F 1.6 16V (sedan) típusú autót. Ahogy beköszöntött a rossz idő a külső hőmérséklet kijelzőm +3 foknál elkezdett villogni, töprengtem, az interneten is kutakodtam, hogy mi lehet az oka, de nem jöttem rá.

Ez ügyben szeretném kérni segítését!

Az autóban jelenleg 197.000 km van! Esetleges további észrevételeit, tanácsait, kritikáit autómmal szemben szívesen fogadom! Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel: Kovács Márton



Kedves Márton!

Aggodalomra semmi ok, vagy legalábbis műszaki problémára nem kell gondolnia.

Ahogy a művelt informatikus mondja (bár nem az ilyen helyzetekre), ez nem bug, hanem feature - a villogás arra figyelmeztet, hogy a fagyponthoz közeli hőmérséklet miatt az úttest csúszóssá válhat.

Más típusok ilyenkor hanggal is figyelmeztetnek, Opelék az Astránál a villogást választották.

Az autóban egyébként legyen sok öröme. Rosszat nem nagyon tudok mondani róla, ha gondos gazdája volt, eseménytelen és izgalmaktól mentes kilométereket töltenek majd együtt vele - a szó minden értelmében.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Már megint a plazmagyertya!

2011. október 25., 11:17 Módosítva: 2011-10-25 11:17:52
0

Tisztelt Autódoktor!

Mi Önnek a véleménye a plazma gyújtógyertyáról?
Érdemes ill szabad-e ilyet vásárolni?
Mely esetekben használ ill mely esetekben árt a motornak?

Üdvözlettel.
Ferenc


Kedves Ferenc!

Én még mindig szkeptikus vagyok.

Az ehhez hasonló termékek gyártói ritkán jelentkeznek meggyőző érvekkel, és az elmúlt egy év alatt sem változott ezzel kapcsolatban semmi.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Újrafényezzem a Logant?

2011. október 25., 11:16 Módosítva: 2011-10-25 11:16:34
0

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 7 éves Dacia Logan gépkocsim. A gyári fényezés teljesen bemattult, az autó tele van kisebb karcokkal, és kőfelverődésből keletkezett festékhibákkal.

Hosszas tanakodás után arra a döntésre jutottam, hogy teljesen lefényeztetem az autót, mivel anyagiak híján, és a kevés kilométer (kb. 47.000.Km) miatt, szeretném legalább még ennyi ideig használni az autómat.

A kérdésem az volna, hogy teljes külső fényezésnél mennyi a reális összeg?

Egy a lakhelyemen már több, mint 20 éve dolgozó fényező műhely 200.000.-Ft körüli árat mondott a teljes fényezésre. Ez reális, olcsó, vagy drága a piaci árakhoz képest?

Egy új fényezés mennyire tartós, és mennyivel jobb, vagy gyengébb, mint a gyári, meglehetősen vékony, és sérülékeny gyári fényezés?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm;

Üdvözlettel: Zoltán


Kedves Zoltán!

Errefelé egy korrekt, jól dolgozó fényezőműhely általában egy átlagos elem fényezésére 20-25000 Ft-os árajánlatot ad. Valószínűleg ettől olcsóbban profi módon nem is lehet megoldani, hiszen rengeteg aprólékos kézi munkát igényel az előkészítés, éppen az ön által nem szívesen látott karcok és felverődések miatt.

Ez alapján gyors fejszámolással azt mondanám, a kétszázezer körüli ár nem is olyan borzasztó.

Azért nem feltétlen ajánlom, hogy telibe fényezzék az autót. Eltekintve a későbbi brutális értékvesztéstől - gondoljon csak bele, ön mit szólna, ha a kiszemelt autóról egy rétegvastagság-mérés során kiderülne, hogy MINDEN elemét újrafényezték? - egy ilyen fényezés gyakorlatilag teljes szétszedést-összerakást jelent, az pedig gyakran nem sikerül tökéletesen. Az új fényezés sem lesz feltétlen olyan tartós, mint a gyári.

Érdemes volna egy szakember tanácsát kérni, mármint olyan szakemberét, aki látja is az autót. A karcok többsége minőségi polírozással eltűntethetű, a kavicsfelverődések többsége javítható - a fényezés árának töredékéért.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Lada gyertya Ibizába?

2011. október 19., 14:39 Módosítva: 2011-10-19 14:39:01
0

Tisztelt autódoki!

Van egy 1996-os SEAT IBIZA 1.4-es 44kw-os benzines autóm. A motorkód: ABD.

Az autókereskedésben az eladó ajánlatára champion N9YC gyújtógyertyát vettem bele. Beleraktam, de mintha nem menne vele tökéletesen (kicsit rángat). Az a kérdésem, a fenti gyertya jó-e az autóba?

Válaszát előre is köszönöm.


Kedves Érdeklődő!

Nem idevaló a gyertya. Ebbe a motorba a "klasszikus" hárompólusú Volkswagen-gyertya való.
NGK BUR6ET, Denso W20EPBR-S, Bosch WR7LTC+, vagy ha feltétlen a Championhoz ragaszkodik, a fantáziadús nevű RN8VTYC4.

Persze bármely gyártó ezekkel egyenértékű referenciája is megfelelő.

Az N9YC egyébként sok más típusban kiválóan szerepel, úgymint Lada, négyütemű Trabant-Wartburg, 1.0 és 1.3 Swift (maximum nyolc szeleppel), és persze a Volkswagen sok korábbi típusa.

Az ön autója azonban nem tartozik közéjük.

Üdvözlettel:

Autódoktor


Egyforma a Cordoba és a Polo Classic lámpa?

2011. október 19., 14:38 Módosítva: 2011-10-19 14:38:12
0

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem: azonos a VW Polo Classic hátsó lámpa az első szériás Cordoba hátsó lámpájával?

Kedves Érdeklődő!

Sajos nem azonosak.

Ez itt egy Cordoba hátsó lámpája

Ez pedig egy Polo Classicé


Üdvözlettel:

Autódoktor

Cseréljek-e vezérműszíjat hatvanezernél?

2011. október 14., 11:50 Módosítva: 2011-10-14 11:50:37
0

Kedves autódoktor!

Azt szeretném megkérdezni Öntől hogy 2007-es évjáratú Chevrolet Lacetti, 1,6-os motorral felszerelt, 60000 km-et futott gépkocsimnál indokolt-e a vezérműszíj csere. A szervízkönyv ezt írná elő, de szerintem a 60000 km futásteljesítmény túl kevés. Az autó 2100 novemberében tölti be a 3 éves régiségét. Ön mit javasol?

Köszönettel
Ferenc

Kedves Ferenc!

Saját autómban én mindenképpen cserélném. Nem szeretném a saját káromon megtapasztalni, mennyit bír még a szíj.

Az előírás egyébként 60.000 km vagy 4 év, és azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb letelik.

Ez a szíj ráadásul két veztengelyt hajt, és azokon relatíve kis felületen, kevés foggal kapaszkodik - nyilván nem véletlen javasol a gyártó az átlaghoz képest rövid csereintervallumot.

Természetesen ilyenkor a görgők is cserélendők, illetve gyanú esetén a vízpumpa is. Szerencsére nem túl vaskos az anyagköltség, 20.000 körül megáll minden kedvezmény nélkül is - pumpával együtt pedig nagyjából 30.000 Ft-tal kell számolni. A munkadíj pedig valószínűleg nem változik a görgőkkel vagy anélkül sem.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Hifegindítási gondok etanollal

2011. október 14., 11:49 Módosítva: 2011-10-14 11:49:23
2

2003-as évjáratú 1,4-es Peugeot 206-os SW-m van. Körülbelül két hónapja szereltettem bele hunflex márkájú bioetanol átalakítót. Ezt a típust javasolta a szerelő. Azóta már számtalanszor visszavittem állításra, mert az autó rendkívül nehezen indul reggelente. Az első indításnál 6-8. alkalomra indul csak be. A szerelő azt mondja, hogy ő már tehetetlen! Mit javasol?! Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A HunFlex kétféle átalakítót gyárt - az egyikben van egy hőmérő, a másikban nincs. Előbbi (HunFlex Deluxe - és persze ezzel együtt a Sport) képes kezelni a hidegindítást, a másik (Hunflex Classic) nem.

(http://www.kauffer.hu/index.php?page=categories&group=27&kat=Hunflex%20E85)

Ha az ön autójában az előbbi berendezés van, egy potméterrel szabályozható a hidegüzemi dúsítás, ám általában még ezzel is nehezebben indul, mint benzinnel. Ha sikerül odáig eljutni, hogy első próbára, de több forgatásra sikerüljön, akkor ez vállalható kompromisszum. Ha ezt sem sikerül elérni, próbálják meg a hőérzékelőt máshová helyezni - a legjobb talán a termosztátház környéke, vagy a belső vízkör valamelyik pontja.

Ha az autóba a Classic verziót építették be, ott sajnos nincs jó megoldás, nem fognak tudni dúsítani a hidegindításon.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A misztikus féktárcsa-felszabályozásról

2011. október 14., 11:48 Módosítva: 2011-10-14 11:48:07
2

Tisztelt Autódoki

Késhegyre menő vita alakult ki baráti társaságunkban féktárcsa felszabályozása kérdésben. Több mint 30 éve nem túl sikeres rally versenyzőként több alkalommal láttam szerelőműhelyünkben, hogy a féktárcsát egy speciális, egyszerre mindkét oldalán dolgozó készülékkel szabályozták fel. Barátaim lehülyéztek, mondván ez technikailag is kivitelezhetetlen, a féktárcsát sima esztergagépen szokták felszabályozni. Én miután szemtanúja voltam több szabályozásnak, váltig állítom igazamat, de szeretnék Öntől egy megerősítést kapni amit az orruk alá dörzsölhetnék. Kérem méltasson gyors érdemi válaszra.

Üdvözlettel
Jenő

Kedves Jenő!

Bizony, létezik ilyen célgép, bár az is igaz, hogy a legtöbbször még mindig szimpla esztergapadon végzik a felszabályozást. A kétoldalt dolgozó gép valamivel precízebb, takarékosabb is, viszont nyilván nem is olcsó.

Egyébként ennél frissebb megoldásként létezik olyan szerkezet is, amely az autóra felszerelve szabályozza fel a tárcsát. Ha kizárjuk a pongyola összeszerelést, akkor ennek egyetlen előnye van - nem kell leszerelni, nem sérül a makacs kerékagy vagy tárcsa.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Kanyarban koppan a Suzuki

2011. október 11., 10:56 Módosítva: 2011-10-11 10:56:01
0
17 hozzászólás

Tisztelt Autódoktor!

Feleségemnek van egy 1999- es Swift- je, amelyben elvileg 100 ezer kilométer van, de ez szerintem nem valós. Jobb illetve bal kanyarban is - az autó hátulja felől - egy koppanás hallatszik. Csak egy koppanás semmi egyéb, az autó stabil a kanyarban, tehát semmit egyebet nem érezni, illetve nem hallani. Mi nem nem cseréltünk még semmit sem a hátsó futóműben, az előző gazdát pedig nem kérdeztük.

Köszönettel, és tisztelettel:
Róbert

Kedves Róbert!

Első nekifutásra feltétlen pakolják ki a csomagtartót, beleértve a pótkereket, az emelőt és annak hajtószárát is, ezek ugyanis pont ilyen hangot adnak, ha elmozdulnak.

Ha ezzel nem szűnik a hang, feltétlen vizsgálják meg a hátsó lengőkarok keresztirányú kitámasztóit (ezekbe szilent gyárilag nem kapható, de komplett karként sem drágák), esetleg a lengőkar szilentjeit és a hátsó lengéscsillapítókat.

Üdvözlettel:
Autódoktor

17 hozzászólás

Univerzális dob vagy komplett rendszer?

2011. október 5., 11:50 Módosítva: 2011-10-05 11:50:22
0

Kedves Doki!

Egy 97-es évjáratú 1.4-es Fiat Bravom van. A hátsó kipufogó dob több helyen kilyukadt, így azt mindenképpen cserélnem kell. Be is mentem a boltba megvenni a hátsó dobot, ám ott tájékoztattak, hogy külön hátsó dobot nem vehetek, hanem a középső kipufogó rendszerrel együtt, mert csak azt gyártanak. A kérdésem az lenne, vehetek-e rá valamilyen univerzális hátsó dobot, hogy ne kelljen megvennem az említett kipufogó rendszert. És ha igen, azt hogy szereljem fel az autóra? Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Létezik külön hátsó dob bizonyos gyártóknál, amely csővágás után felszerelhető a gyári helyére. Más kérdés, hogy a forgalmazók nem nagyon tartják, mert nagyjából annyiba kerülne, mint más gyártóknál a komplett rendszer (kb. 24000 körül listaáron).

Természetesen kiváltható másképpen is, ám az univerzális alkatrészek attól univerzálisak, hogy egyformán nem passzolnak egy autóhoz sem. Ezeket alakítani kell, megoldani a csőcsatlakozást, a felfüggesztést.

Amennyiben rendelkezik megfelelő tapasztalattal, mérje meg nagyjából, mekkora dob fér be a gyári helyére, és vásároljon egy ilyen méretű dobot, izzítsa be a hegesztőkészüléket, és bátran építse be a rendszerbe! (Csendben mondom, minősítés-köteles a kipufogórendszer minden eleme, tehát egy szigorú vizsgabiztos kérheti az erre a típusra szóló műbizonylatot a szakműhely beépítési igazolásával együtt - bár ma Magyarországon ezzel nem nagyon foglalkozik senki...)

Ha nem rendelkezik ilyesfajta tapasztalattal és lehetőséggel, egy megfelelő műhelyben is megoldják önnek a beépítést, ám az ezzel járó munkadíjjal együtt az univerzális dob már nem lesz feltétlen olcsóbb.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Csak a Suzuki hátramenetével van baj?

2011. október 5., 11:49 Módosítva: 2011-10-05 11:49:27
2

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem egy Suzuki Ignisszel kapcsolatos. A kuplunggal és a váltóval komoly harcot kell vívni néha, de hozzá lehet szokni, viszont a hátramenet néha nagyon zavaros. Lenyomom a kuplungot, hátramenetbe teszem, de nem veszi be. Ekkor kuplung fel, aztán megint vissza és ekkor akkorát reccsen a sebességváltó hogy már azt gondolja az ember, hogy darabokra hullott a váltó. Viszont a többi sebességnél nincs recsegés, azokat szépen veszi. Ez tipikus a Suzuki váltóknál vagy valami baj van a váltómmal? Válaszodat köszönöm.

Üdv. Ferenc

Kedves Ferenc!

A nehezen kapcsolható hátramenet nem csak a Suzukiknál, de más típusoknál is gyakran előfordul, hiszen - kevés kivételtől eltekintve - ez nem szinkronizált.

Ilyenkor két megoldás segíthet:
- Tegye egyesbe, majd hátramenetbe a kuplung felengedése nélkül
- Húzza a hátramenet felé a kart finoman, de határozottan, és közben egész óvatosan kezdje el felengedni a kuplungot - ilyenkor a váltó kissé megmozdul, és könnyebben kapcsolható a fokozat.

Ha ezek a módszerek sem segítenek, ellenőrizzék a kuplung holtjátékát, és ha lehet, állítsanak a kuplungbovdenen. Ha ez már nem segít, valószínűleg megérett az autó egy kuplungcserére.

Üdvözlettel:
Autódoktor

Lada lambdaszonda gondok

2011. szeptember 26., 14:16 Módosítva: 2011-09-26 14:18:54
0

Szia doki!

Van egy lada 110-esem, 1.5,16V ,100ezer km ,2001évjárat. A minap menet közben berángatott egyet, azóta gyengélkedik. Ingadozó fordulat, nincsen teljesítmény. Cseréltem benzin-levegőszűrőket, gyertyákat. A szervízben azt mondták nincs jel a lambda szondátol. Ajánlottak gyári Bosch-t bele, de én inkább vettem harmadáron egy Bosalt. Beszerelés után ezzel sem lett jobb az autó, ekkor lemértem a jelet a lambdától,ami 0,02V volt, nagy ritkán 0,04V. Átmértem a régit is, az jelet sem adott. A kérdésem az lenne,hogy lehetséges hogy az új lambda hibás legyen? Valahol máshol is lenne hiba?

Kedves Érdeklődő!

Sokkal valószínűbbnek tartom, hogy nem sikerült az univerzális lambdaszonda bekötése, vagy eredetileg sem ment el a jel a motorvezérlőig. Ha egyvezetékes szonda van az autóban, az a kipufogórendszerről veszi a testet, amelyhez képest jelet ad, ezzel is lehet probléma.

Feltétlen ajánlok egy alapos vizsgálatot a további ötletszerű alkatrész-cserék helyett.

Üdvözlettel:
Autódoktor