A Toyota titokzatos motorleállása

2015. december 10., 15:48 Módosítva: 2015-12-12 17:40:31
0

Kedves Autódoktor!

Toyota Corolla , D-4D , 1.4, 2005-ös kiadás. Időnként gyorsításnál egyszerűen leáll a motor. Még gurulás közben , gyújtás rajtamarad, nem lehet újraindítani, se önindítóval, se un. motorfékkel.

Gyújtás levétele után , meg kell várni egy kattanást ,(kb. index billenés), ezt a kattanást lehet hallani leállítás után nem sokkal , ekkorra általában megáll , ezután önindítóval indul. Pl.:autópálya , 130 km/h , 60 km után lehajtó, előtte üres , elsőbbségadás kötelező , 30-40 km/h , 3. sebességi fokozat , finom gázadás, leállás 20-30 méteren belül!

Ilyenkor jön az, hogy megüt a guta. (Programozott hiba?) Motordiagnosztikai jel világít, pár indítás után magától elalszik, Toyota szerviz, hibaolvasás, semmi konkrétum, hagyjam ott 1 hétre, talán a nagynyomású rendszer a hunyó. Motortérben lévő üzemanyagszűrő csere (indokolt volt , (165e km után)), talán a tankban lévő szűrő csere is jól jönne? Esetleg a riasztó állítja le ?

Már semmi ötletem sincs. István

Kedves István!

Két lehetősége van:

megbízik a Toyota szervizben, leadja az autót, majd elmegy érte mikor elkészült, fizet és boldogan autózik. Vagy keres egy megbízható független szervizt, ahol esetleg lépésről lépésre részese lehet a megoldásnak. Mellesleg a márkaszervizben is kötelesek tájékoztatást adni a hibamegállapítás után a javítás további menetével kapcsolatban költség, idő, és a konkrét hiba megnevezésével.

A hiba néhány menettesztes vizsgálat alatt körvonalazódhat, nem kizárt a villamossági zűr sem, főleg ha utólagos riasztó/rablásgátló került elhelyezésre az autóban. A kattanás lehet a rendszer tápellátásért felelős reléje is, de az utólagos egységekből is származhat. Kis füleléssel a tettes lokalizálható. A menetteszt alatt jelentkező hiba esetén a célműszeren látható értékek változásából modellezhető a probléma, de a műszerfal sárga lámpájának felkapcsolásakor eltárolt hibakód is támpontot adhat a megoldás felé vezető úton.

Ha a tank előszűrője keresztmetszet-szűkülés miatt nem képes elegendő mennyiségű üzemanyagot szolgáltatni, szintén csökkentett menetteljesítmény/leállás lehet az eredmény, viszont az lépésről lépésre jön elő általában, ahogy fogy a kakaó. Szerencsére az üzemanyagnyomás szemmel kísérhető a kijelzőn, a kisnyomású rész pedig egy beépített órával folyamatosan vizsgálható. Így a tyúk vagy a tojás kérdésre is választ kaphatunk, már ami az esetleges nyomásesést illeti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Füst száll az autó alól

2015. december 7., 17:15 Módosítva: 2015-12-10 15:57:40
0

Szia Doki!

Nemrég vásárolt autóról (Opel Vectra) van szó. Hidegindítás és utána következő rövid táv megtétele esetén (50-100 m) a leállítás után a motortérből valamilyen forgó (?) alkatrész búgó hangja (leginkább egy leálló hajtóműhöz hasonlítható jellegében) hallható, amit világos szürke füst kísér.

Adódik a kérdés, hogy mi áll(hat) ennek a hátterében? Illetve tanácsot is szeretnék kérni, úgy általánosságban, hogy Budapest és környékén, hol találok megbízható "Vectrás" szervizt.

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Nagy valószínűséggel az autóban levő állófűtés bekapcsolását tapasztalhatja. Ez egy kis gázolajkályha, amely az üzemanyagtankból kapja a működéséhez szükséges gázolajat, és egy kis kipuffogója van az autó alatt - innen származhat a füst.

A műszerfalon a legtöbb esetben található egy utólagosan beszerelt kijelző/gomb kombináció, mellyel a készülék vezérelhető, vagy az is meglehet, hogy távkapcsolóval történhet a funciók kapcsolgatása. Érdemes az autó kézikönyvei között keresgélni, hátha meglesz a fedélzeten levő egység pontos típusa, és működésének, használatának leírása.

Ha nincs, keresse fel a készülék gyártójának szervizét, hogy a rendszer felülvizsgálata megtörténhessen, illetve így az állófűtés használatáról, programozhatóságáról is megtudhat mindent. A Vectra egy nagyon közkedvelt modell, szerkezete, motorjai a többi Opelhez hasonlatosak, szerintem bármelyik közelében levő műhely felkészült a javítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hidegindításnál nagyon magas a fordulatszám

2015. december 3., 11:12 Módosítva: 2015-12-07 17:17:13
1

Kedves Autódoktor!

Abban szeretném kérni a segítségedet, hogy van egy 2006-os évjáratú E12-es Toyota Corollám, és amióta hidegebb idők vannak (0 és +6C) észrevettem, hogy hidegindításnál, de csakis az első indításánál a motor felpörög 3 ezerre is.  Ez eddig általában csak 2-2500 volt, de most legutóbb felment 3000-re és ott tartotta azon a fordulaton jó pár másodpercig. Elindulás után már minden ok. Ezt a tünetet minden hidegindításnál produkálja.

Ádám

Kedves Ádám!

Az alapjárati rendszer mielőbbi tisztítását, beállítását javasolom. A hidegen nagyon magasra felpörgés nem tesz túl jót a motornak, a dermedt olaj nagy mínuszokban még a legjobb konstrukciójú erőforrásokban is később juthat el a kenési pontokra, mint kellene - ez hosszabb távon fokozottabb kopást okozhat.

A fojtószelep környékén összegyűlt lerakódások miatt a szabályozás finomsága elveszhet, a beavatkozók az alacsony hőmérsékleten "szögletesebben" mozoghatnak. A mechanikus tisztítás után a célműszeres ellenőrzés is szükséges, többek között az adaptációk visszaállítása miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Remegve méri a sebességet a Swift

2015. november 26., 13:11 Módosítva: 2015-12-03 11:34:48
0

Jó napot!

Van egy 2000-es Suzuki Swift autóm és két napja azt csinálja hogy a sebességmutatóm 20-tól felfele remeg és folyamatos kalapáló hangot ad! Vajon mi lehet a probléma?

Evelin

Kedves Evelin!

A műszeregységet működtető kilométerspirál fáradása, elszakadása várható. A remegéssel együtt jelentkező kopogás az első jel. Nemsokára a jelenség erősödik, majd a sebességmérő nem mér tovább, ahogy a spirál elszakadt. Az alkatrész cseréje rutinfeladat, ugorjon be az autóját karbantartó szervizbe egy gyors cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kiheréltem, mégsem jó.

2015. november 23., 16:19 Módosítva: 2015-11-26 13:11:55
75

Üdv Doki!

Ha egy 1.3 benzines Suzuki Ignis valamelyik vízcsőnél levegőt szív, akkor mutathatja azokat a tüneteket mintha hengerfejes lenne az autó ? A vízhőmérő normál üzemi hőmérsékletet mutat, de ha leveszem a hűtősapkát és nyomom a gázt akkor kinyomja a vizet. Mi lehet a baja ? Hengerfej tömítés vagy valahol levegőt szívna ? A termosztát ki van herélve.

Ricsi

Kedves Ricsi!

Ha a motor működési hőmérséklete rendben volt, a hűtőfolyadék sem fogyott, akkor rakja vissza a termosztátot a rendszerbe. Egyrészt mert herélni nem szép dolog, másrészt mert itt a tél, és fogvacogós időszakokat él majd meg az autó minden utasa a túlhűtött motor miatt, mellesleg a motornak sem jó az üzemi hőfok alatti üzem.

Ökölszabály, hogy a nagyobb nyomás halad a kisebb felé, tehát a vízcső nem szívhat levegőt, legfeljebb a hűtőfolyadék szivároghat. A hengerfej problémája nem jellemző a japán kisautóra, az elektromos tankszivattyú hibája és a megszoruló fékek inkább fejfájást okozó tételek. A hűtőrendszer ebben az autóban is túlnyomáson üzemel, 0.8-1.1 bar érték szerepel a hűtősapkán, ezen érték fölött nyit a biztonsági szelep. A túlnyomás miatt a víz forráspontja magasabb, a hűtőrendszer stabilabban terhelhető.

A hűtőrendszer nyomásviszonyainak tesztjével a rendszer állapota felmérhető, ez műhely feladat. Ha a teljesen zárt rendszer nem fújja néhány perc alatt keményre a vízcsöveket - már hideg motornál is - valamint a kabin fűtése is megfelelő, valószínűleg nincs gond a hengerfej tömítettségével. Keressen egy megbízható műhelyt a vizsgálat elvégzésre, remélem a típus egyéb hibái egyelőre elkerülik az autóját.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Tankolhattam ólmozott benzint a kúton?

2015. november 20., 10:32 Módosítva: 2015-11-23 16:25:17
55

Üdv Doki!

Egész eddig naftás autóm volt. Sajnos nem sokat értek az autókhoz. Azt tudtam hogy mar nincs ólmos benzin, csak ólommentes. Feleségem vett egy vadonatúj Renault Cliót eset. A szalonba is, és ismerősök is mondtak hogy nincs ólmos benzin mar jó pár éve.

Tankoltam egy áruházlánc tankoló állomásán (itt Szlovákiában) ahol kétfajta benzin volt. Kékkel megjelölt Uni95 és zölddel megjelölt Natural95. Mivel tudomásom szerint nem lehetett már sehol ólmozott, szín alapján választottam. A kéket választottam. 2 alkalommal is teletankoltam a vadonatúj autót Uni95el. Most már tudom hogy hülye voltam mert márkás tankoló állomáson kellett volna tankolnom.

A 3. alkalommal is kezdtem megtankolni Uni95-el mikor kifutott a hölgy hogy ilyen szép autóba tankoljam inkább a zöldet a Natural95-öt. Mert az Uni95-öt öreg Skodákba traktorokba való, és nyugodtan tankoljak hozza a Natural95-ből. Úgy néz ki, hogy az Uni95 ólmos benzin, de a kúton sem tudtak megmondani. A kérdésem az lenne:

Mit tettem az autónkkal, ha ólmos benzint tankoltam ólommentes helyett? Elveszthetem a garanciát ezzel, ha kiderül?

Attila

Kedves Attila!

Az ólomtartalmú üzemanyagok forgalmazását csaknem húsz éve betiltották igen veszélyes élettani, egészségkárosító hatásuk miatt. Az autógyártók gyorsan reagáltak a helyzetre, és alkalmassá tették a motorokat az ólommentes működésre: ez legfőképpen a hengerfejeket érintette.

Egy mai autó kifinomult szabályozású rendszere nem tud mit kezdeni az ólommal, a katalizátor kémiailag aktív kerámiája azonnal megsínylené az ólomlöketet. Valószínűleg a hibajelző lámpa a következő ellenőrzési ciklus végén már jelezné is a rendszer fennálló hibáját. A garancia megvonása minden bizonnyal megtörténne, habár a hibakeresés külső információ bevonása nélkül nem vezetne egyértelműen az ólmos benzin használatához, azt csak laboratóriumban lehetne kimutatni a benzinből vett minta alapján.

Nem hiszem, hogy az EU tagországaiban lehetne még ólmos üzemanyagot kapni. Nem találtam hivatalos információt az ön által említett benzin összetételéről, de valószínűnek tartom, hogy a Natural a biotartalmú anyagot jelenti. Teljes megnyugvása érdekében vegye fel a kapcsolatot a benzin forgalmazójával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

P állásban ragadt a váltókar

2015. november 17., 10:47 Módosítva: 2015-11-20 10:37:22
0

Üdv Doki!

János vagyok, egy Volvo S40 –es (1999-es 1,8-as automata váltós) autó tulajdonosa. Tanácsot szeretnék kérni Öntől egy hiba jelenséggel kapcsolatban.

A műszerfalon ég az indításgátló és az ajtó nyitva lámpa, nem bírom kivenni parkoló állásból a váltót, a belső világításom sem ég. Az autó beindul elsőre. Hibakód olvasók nem ismerték fel a kocsit. A riasztó az autó lezárása után beriaszt szervizkulccsal kikapcsoltam de továbbra sem engedi a váltót használni.

János

Kedves János!

Valószínűleg egy nagy villamossági bogarászás elvégzése szükséges az autó esetében. Kérem, keressen a feladatra egy elszánt szakembert. Ha az autóban utólagos riasztók, indításgátlók, vagy egyéb egységek találhatóak, ezek bekötési pontjai körül érdemes kezdeni a problémát, a gyári kábelkötegek ritkábban hibáznak ekkorát. Remélhetőleg csak a gyújtáskapcsoló egyik kapcsolt köre nem működik, melynek következtében a kapcsolt tápfeszültség nem jut el létfontosságú helyekre, ez okozhatja több részegység zavarát is.

A sebességváltó gyújtás nélküli állapotban "P" állásban reteszelődik, ha a feszültségjel nem érkezik meg, a retesz mechanikusan is nyitható a következő módon:

- Fordítsa a gyújtáskulcsot az első kapcsolható állásba.

- Óvatosan nyomja meg váltókulissza-takaró jobb felső sarkán levő "SHIFTLOCK OVERRIDE" gombot, egyidejűleg a váltókaron levő fokozatválasztó gombbal, és vegye ki "P" állásból a váltókart. A procedúrát minden "P" pozíció kapcsolása után végig kell csinálni, amíg a rendszer automatikus kapcsolása nem kerül helyreállításra. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hova tűnhetett az olajnyomás?

2015. november 11., 14:22 Módosítva: 2015-11-17 10:48:17
43

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Opel G Astra GCC 1.2 2002-es évjáratú z12xe motorkódú autóm. Indításkor nem aludt el az olajlámpa. Olajszint jó, olajgomba csere volt, de az olajnyomás alacsony maradt. A kérdésem az lenne, hogy milyen hibák okozhatnak alacsony olajnyomást?

Válaszát előre is köszönöm. István

Kedves István!

Az olajnyomást érintő kérdésekben típustól függetlenül a nyomás pontos mérését el kell végezni! A kenés nélkül forgó főtengely olyan sérüléseket szenvedhet, ami akár egy későbbi nagy terheléskor okozhat végzetes motor károsodást. A visszajelző rendszerek nagyságrendi tájékoztatást adnak csak, sajnos dobtunk el már Renault SportClio motort a pontatlan visszajelzés miatt bekövetkezett teljes megszorulás miatt. Az Opel ennél a motornál a főtengely által hajtott térfogat kiszorításos külső-belső kerekes olajszivattyút alkalmaz.

A szivattyú stabil üzemű kivitel, megkopása nem igazán jellemző - természetesen nem kizárható. Amennyiben a mért nyomás valóban elégtelen, az olajszűrő cseréje javasolt, ha a motor kenése továbbra sem áll helyre, a rendszer alapos, megbontásos vizsgálata szükséges a hiba megszüntetésének érdekében. Az olajteknő lebontása után a teknő belsejének és a felszívőcső/kosár épségének vizsgálata szükséges. Érdemes néhány főtengely/hajtókar csapágy ellenőrzése is, ha már ott jár az ember, hogy a hajtómű állapota felmérhető legyen. A rajzon 7-es számmal jelezve látható egy nyomásszabályozó szelep, amely a túlnyomást hivatott leszabályozni: a jelzett dugattyú megszorulása esetén előfordulhat, hogy az olaj dolga végezettlenül a teknőbe kerül visszaengedésre. A rendszer hidrotőkéit is az olajnyomás működteti, az olajnyomás hiányát a tőkék csattogása is azonnal visszajelzi. A tőkék nagyon ritkán képesek az olajnyomás elengedésére, de ha a rendszer többi eleme rendben van, a tőkék környékén is érdemes vizsgálódni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Benzines a gyertya, nehéz az indulás

2015. november 8., 16:01 Módosítva: 2015-11-11 14:28:27
0

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es Fiat Bravo 1.2 van a birtokomban. Valamitől mindig benzinesek a gyertyák, kb. 3-4 nap alatt, illetve 200-300 km után. Próbáltam új gyertyákkal, használttal, magasabb oktánszámú benzinnel, mindenhogy. Mi lehet az oka ? Ezek a gyertya beköpések hidegindítási gondot okoznak, nehezen vagy sehogyan sem indul hidegen a kocsi. Ha a túl dús vagy nem dús üzemanyag miatt, azt hol, hogyan lehet beállítani?

Tamás

Kedves Tamás!

Ha a motornak megfelelő gyertya került beépítésre, és a gyújtórendszer is ütőképes állapotban van, máshol kell keresni a hibát. Ha az összes gyertya benzines, nem csak néhány, akkor nagy valószínűséggel túl dús a keverék, melyet a sok benzin/kevés levegő problémakör tehet lehetővé.

A légszűrő, és a kipufogó egészséges, erőteljes gázáramlásának ellenőrzése után nem sok otthoni teendő marad - ez utóbbi a kipufogórendszer eldugulásának kizárása miatt fontos. A motor hőfok-jeladójának vizsgálata az első számú teendő, mert a vezérlőegység egyik dúsítási alapinformációja a hűtővíz hőmérséklete. Ha a vezérlő hőérzete rendben van, az üzemanyag-oldal működésének ellenőrzése marad csak hátra: az egységnyi idő alatt az égéstérbe juttatható üzemanyag mennyiségének meghatározó értéke annak nyomása. Ennek pontos mérése már szerviz-feladat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az akkumulátor téli álma

2015. november 3., 14:29 Módosítva: 2015-12-17 10:19:56
59

T. Autódoktor!

A téli időszakra szeretném felkészíteni a robogómat, és ki szeretném venni az aksit. Mi ennek a menete, milyen sorrendben kell, melyik sarut kell először levenni, hogy ne rázzon meg?

Gábor.

Kedves Gábor!

A negatív (test) sarut kell először levenni. A legtöbb jármű negatív testelésű, tehát a karosszéria/váz minden fém pontja negatív. Ha a negatív saru levételekor a szerszám véletlenül a kasztnihoz ér, semmi nem történik, hiszen azonos polaritásúak. Ha viszont a pozitívval tesszük ugyanezt, annak hatalmas szikrázás lesz az eredménye a létrejött zárlat miatt. Az akkumulátorok 6/12 voltja nem okoz áramütést, hacsak nem a működő motor gyújtásrendszerét simogatjuk: ott akár negyvenezer volt is szaladgálhat, igaz az áramerőssége nem túl magas: attól függetlenül az ember rögtön vigyázzba áll.

A kivett akkumulátor savszintjét be kell állítani a maximum szintre, és érdemes teljesen feltöltött állapotban eltenni száraz, fagymentes helyre. Az akksik önkisülése miatt másfél-két havonta ellenőrizni kell a töltöttségüket: szinten tartó töltéssel hosszú élettartamuk borítékolható. A lemerült akkumulátor mélykisütött állapotba kerülhet, valamint a felhígult sav meg is fagyhat, amely a telep életének végét is jelenti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hintázik és kopog az ültetett bajor

2015. október 28., 14:37 Módosítva: 2015-11-03 14:32:01
2

Tisztelt Autódoktor,

Egy 2007-es E92-es BMW tulajdonosa vagyok. A futóművével kapcsolatos probléma miatt kérdezem. Gyárilag M Sport, tehát mar ültetett. Pár hónapja vásároltam az autóhoz egy Eibach ültető rugó szettet(ezt ajánlották a H&R -el szemben), ami elől -20, hatul -5 mm-t meg faragott a magasságból. Sajnos buta voltam, és az ilyenkor ajánlottan cserélendő toronycsapágyakat nem vettem meg, így a régiek kerültek vissza.

Az autóban most van 210 000 km, és bizony a szerelőm állítása szerint mar lógtak, cserélendők lettek volna. Ám sem csapágy nem volt 1-2 napos elérhetőségen belül, az autót pedig nem tudtam nélkülözni tovább, így visszaépítette a régieket. Az autó azóta kiváló, nincs dőlés a kanyarban, és komfortosabbnak is érzem, mint a gyári M rugókkal.

Ellenben két zavaró dolog azért van.

Mikor a padkáról gurulok lefele, hatul kopog mindkét oldal, belülről elég jól hallhatóan. Menet közben ez megszűnik.

A másik, hogy mikor állóra fékezek, a kasztni előre-hátra libeg meg egy párszor, elég jól erezhetően. Ha szépen nyugisan, kimerve állok meg, akkor nem, csak akkor, ha kicsit keményebben (-mondhatni hétköznapi módon) teszem. Ez nagyon idegesít. A lengéscsillapítók rendben vannak, álló helyzetben 'ugráltatva' az autót szépen csillapít. Persze tudom, hogy 210 ezer km-nél mar érdemes a csillapítókat is kidobni, de gondolom az előbb felvázolt két jelenség nem azok hibája?! Olvastam olyanról, hogy a csapagy mellett van a tornyokban szilent, és az okozhatja a hintázást(-mert a kopogás egyértelműen a csapagy bűne), tehát nem elég csak a csapagyat cserélni.

Önnek mi a véleménye? Ákos

Kedves Ákos!


A lengéscsillapítók próbapadi vizsgálatát javasolom:


az álló helyzetben való ringatásos vizsgálat a Trabant esetében még elfogadható módszernek bizonyult a típus fénykorában. Manapság - főleg egy nagy sebességre képes, nagy tömegű autó esetén - a csillapítók pontosabb ellenőrzése szükséges. Ha 210 000 kilométer után még a gyáriak szuszognak az autó alatt, elég esélyes a csereigényük. A hátsó futóműben nincs toronycsapágy, ha az összerakás során minden a helyére került, a rugók gumi ágyazata, vagy a lengéscsillapító adhat koppanó hangot.


Némelyik sportrugó-gyártó előírja az általa gyártott - ültető rugóhoz illeszkedő - lengéscsillapító beépítését, érdemes felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval, a termékkel kapcsolatos információk miatt. A toronyszilent a csapágyakkal együtt cserélendő, hogy meghibásodásuk miatt külön ne legyen szükség újabb megbontásra - a hintázásért ez a szilent nem okolható. A futómű-geometria ellenőrzése/beállítása javasolt az autó hasmagasságának csökkentése esetén, szintén a rugógyártó információira lehet támaszkodni ez ügyben is.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sípol a Suzuki

2015. október 20., 16:34 Módosítva: 2015-10-28 14:38:34
1

Üdv!

Egy 2006. 09. évjáratú 1.3-as Suzuki Swiftről van szó. Kb. 1,5 hónapja kezdődött a probléma. A bal hátsó és középső rész felől folyamatosan sípoló hangot ad ki az autó. Megnézettem szerelővel, ki is cserélte az AC pumpát meg az előszűrőt, de a sípolás továbbra is megmaradt. Indításkor az AC feltölt, majd magas hangon tovább sípol. Csak akkor szűnik meg a sípolás, ha a gyújtást leveszem.

Visszavittem a szerelőhöz, de semmi elképzelése nincs, mitől lehet, de azt mondta, mehetek így vele, mert rendben van az autó, de még azelőtt szeretném kideríteni az okot, hogy valami nagyon tönkremenjen.

Márta

Kedves Márta!


Az autó tankjában nem csupán a villamos üzemanyag szivattyú került elhelyezésre, hanem a rendszer nyomásszabályozója is. Ha - a hangos üzemre hajlamos - szivattyú cseréje után sem szűnt meg a zaj, a pumpaegység megbontásos vizsgálatát javasolom.


A szétszedett alkatrész-csoport minden részét tisztítás és ellenőrzés alá kell vetni: ha az előszűrőn számottevő szennyeződés van/volt, az üzemanyagtank és az alkatrészek alapos tisztítását végre kell hajtani - ha a pumpa cseréjekor esetleg nem került volna sor rá. A leürített rendszer motortéri elemeit is érdemes megbontani, tisztítani a tankból vezető csövekkel együtt.


Az összerakott, feltöltött rendszer nyomásainak vizsgálata is elengedhetetlen: a gyáritól való eltérés (2.7-3.1 bar) esetén, illetve ha a részegység továbbra sem csendes, a szabályozó cseréje szükséges. A művelet végrehajtása kizárólag hozzáértő műhelyben történjen, az alkatrészek többsége műanyag, könnyen törik - hamar nagy károkat lehet okozni a típusismeret hiánya esetén.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rászokott az ivásra a 106-os

2015. október 15., 10:50 Módosítva: 2015-10-21 14:54:06
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1996-os Peugeot 106-om 1.5 diesel motorral. Az utóbbi időben arra lettem figyelmes, hogy jelentősen (hasonló körülmények mellett közel 20-25%-kal) megnőtt a fogyasztása. Bár ez így sem jelent sokkal többet 5 liternél 100 kilométerenként, mégis szeretném tudni, Ön szerint mi okozhatja ezt az étvágynövekedést?

Valószínűleg teljesen amatőr a kérdés, de az ékszíj feszítőgörgőjének lehet köze a dologhoz? Akkor tűnt fel a probléma, mikor ki lettek cserélve a fent említett alkatrészek, viszont a görgőn később után kellett húzni. Egy további furcsa jelenséget is tapasztaltam a gépkocsin mióta nálam van; hidegben nem lehet rendesen becsukni a hátsó ajtókat, ~15°C alatt be kell őket lökni. Ez megszokott ennél a típusnál, vagy csak az én autóm "fázós"? Esetleg mivel lehetne orvosolni? Tudom, sapka, sál :)

Levi

Kedves Levi!


Sapkában és sálban nem túl komfortos vezetni, illetve az XXXXL-es méret sem fog pontosan passzolni a kis franciára. Ha jól sejtem, a jó öreg mechanikus adagoló csattog a kis gépháztető alatt, ami jó hír, mert az elkövetkező húsz évben hasonlóképpen elvárható tőle az üzembiztos működés.


Habár az adagolón állítható a befecskendezett mennyiség, mégis azt mondanám, hogy mielőtt ezt az értéket csökkentené - mely a fogyasztást, de a teljesítményt is redukálja - és az 1.5d gyárilag sem egy robotgepárd, inkább a többi lehetőséget zárjuk ki. Nem sok lépést kell tenni ez irányban. A levegő szabad bejutása alapvető követelmény: a légszűrő és a szívócsőig haladó rendszer ellenőrzése elsődleges feladat, de javasolt a szelephézagok ellenőriztetése is, mert az áthaladó levegőmennyiség ott is csökkenhet. Az üzemanyagrendszerben a szűrő ellenőrzése/cseréje ajánlott.


További teendő még a fékrendszer/futómű vizsgálata: ha az egyik fék befog/részlegesen enged vissza, a kerékcsapágy nehezen fordul el, vagy a gumiabroncs nyomása nem megfelelő, mind-mind az üzemanyagtartály tartalmát dézsmálják feleslegesen. Az ajtók záródási problémáit a zárak ellenőrzésével/beállításával, illetve a nyomáskiegyenlítő rostélyok ellenőrzésével javasolom megszüntetni - ezek általában a hátsó lökhárító mögött találhatóak az autó oldalán.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A tuningbox visszaüt

2015. október 8., 14:08 Módosítva: 2015-10-15 10:51:05
137

Kedves autódoki!

Van egy 2006-os VW Jetta 1.9 pd tdi (105 Le) autóm és beszereltem próbaszerűen egy tuningboxot. Az autó 1700-as motorfordulaton berángat, és így van ez egész a 2500-as fordulatig. Ha hirtelen rálépek akkor nincs rángás. Szerinted mi lehet az oka?

Ja ez a második tuningbox, mert az elsővel is ezt csinálta. Ami meg esetleg fontos lehet az autóban 227 000 km körül van.

Viktória

Kedves Viktória!

Ha az autó a tuningbox nélkül hibátlanul üzemel, az alap-gépészettel nincs probléma. A tuningbox gyártójával kell felvenni a kapcsolatot (már ha nem délkínában' székel) a helyes típus-megfelelőséggel kapcsolatban.

A tuningboxok általában az üzemanyagnyomás/légtömeg értékét másítják meg a teljesítmény változtatása érdekében. Némely gyártó a gázpedál pozíciójának jelét alakítja át a gyorsabb gázreakció reményében. Ha a vezérlőegység nem fogadja, vagy hibának veszi az alternatív jelfolyamokat, akkor az bizony galibát okozhat.

Ha a tuningboxok nem jönnek be, és komolyan gondolja a teljesítmény növelését a Jetta esetében, érdemes egy profi céggel egyedi programot íratni a vezérlőegységbe. Így nem lehet gond a továbbiakban, valamint a gyári szoftver bármikor visszatölthető, ha úgy jön ki a lépés.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Német macskaféle remegő térdekkel

2015. október 4., 10:18 Módosítva: 2015-10-08 14:09:06
1

Tisztelt Autódoktor!


Nemrég vásároltam egy 98-as 1.7-es Ford Pumát. Az összes szűrőt, olajat lecseréltem. A problémám a következő lenne. A motor tökéletesen működik, gyorsul, alapjárat stb. A fogyasztás is normális. Viszont motorféknél 2500 alatt nagyon rángat, ha elveszem a gázt.Az alapjárati szelepet, MAF szenzort kipucoltam, de nem történt javulás.

Gondoltam arra, hogy esetleg MAP szenzor hiba lehet, de sehol nem találom. Egyáltalán van benne? O:) Vagy esetleg a motortartó bakkal lehet probléma? Bár szemrevételezve jó állapotban van. Talán még annyit hozzátennék, hogy 3 évig állt az autó, használaton kívül volt.

Tanácsát előre is megköszönném.

Gyuri

Kedves Gyuri!


A régebbi, légtömegmérős, benzines autókban ritkán van szívócsőnyomás-érzékelő is. Legtöbbször turbós motorokon fordult elő akkoriban a dupla jeladó, a mai típusokon már gyakori a kettős adatforrás, a pontos szabályozás érdekében. A Ford Puma-korabeli motorjain a fojtószelep kábelkötege előszeretettel vetkőzőtt ki a szigeteléséből, és az összeérő vezetékek rendesen megzavarták a vezérlőegységet, aminek fogalma sem volt így arról, hogy motorfék üzem, vagy telitalpas gyorsítás van épp a menetrenden.


A kábelköteg ellenőrzését, és az alapjárati rendszer ellenőrzését javasolom. Ha a jelenség továbbra is fennáll, érdemes célműszerrel megfigyelni a hibajelenség közben látható adatokat.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Guruláskor megdöglenek a lovak

2015. szeptember 29., 15:31 Módosítva: 2015-10-04 10:19:59
1

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2004-es Seat Cordoba (1.4 benzines) motorja benyomott kuplunggal történő gurulás közben néha leáll. A jelenség nem mindig jön elő. Diagnosztika nem jelez hibát. Mi lehet az oka, milyen alkatrészekkel kapcsolatban érdemes nyomozni? Az autóban kb. 170e km van.

Zoltán

Kedves Zoltán!

Az autó szívórendszerének ellenőrzését, tisztítását, célműszeres alapbeállítását javasolom. A motor működése közben a kartergáz olajpára-tartalma a légszűrőn átjutó porral, és a kipuffogógáz visszavezetéséből származó korommal karöltve pompás csirizt alkot, amely előszeretettel csökkenti a légrést a fojtószelep házában, valamint akár blokkolni is képes annak mozgását. A rendszer karbantartása minden olajcsere alkalmával elvégzendő.

A tisztítás elvégzését azért nem javasolom otthoni körülmények között, mert a vezérlőegység legtöbb esetben nem képes könnyen adaptálódni a hirtelen megvalósult tisztasághoz, és célműszerrel kell azt a tudtára hozni az öntanuló értékek nullázásával. 

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A Kia hídján átment az élet

2015. szeptember 26., 08:06 Módosítva: 2015-10-02 10:45:39
34

Kedves Autódoktor!

Van egy 2003-as Kia Sorento-m. A hátsó hídnál mind a két oldalt alul, illetve felül is van egy hosszirányú bekötőrúd (stabilizátor). Sajnos rozsdásodás miatt mind a két oldalon, egyszerre szétrohadt és letört a felső stabilizátorrögzítő fül. A kérdésem az lenne, hogy a hátsó hidat leszedve van-e lehetőség arra, hogy ezeket a régi széttört csonkokat kivágják, és újakat hegesszenek a helyére? Illetve el lehet-e vele menni a legközelebbi szervízbe? (A két alsó vastagabb stabilizátorrúd rögzítése tökéletes). Az alábbi képen ha megnézi, akkor a 32-es alkatrész (rögzítőfül) tört le.

János

Kedves János!


A Sorento hátsó futóművének stabilitásához szükség van a két felső karra is, így a használatot nem javasolom. Ha a szerviz csak néhány utcányira van, nagyon finoman azért át lehet gurulni vele a lehető legkisebb nyomatékot küldve a hajtásláncra. Sajnos az öntvények hegesztése nem könnyű feladat, feltétlenül olyan szakembert kell keresni a munkára, aki pontosan tudja mire vállalkozik.


A gyár a híd cseréjével oldaná meg a dolgot: egy bontott, ép híd beszerzése ésszerű alternatíva lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hullámzó légörvények a Škodában

2015. szeptember 23., 10:06 Módosítva: 2015-09-29 15:38:40
1

Üdv Doki!

2003. 09-havi 1.9 pdtd 101 le Superbről van szó. A jelenség a következő. Klíma nincs bekapcsolva, alapjáraton szépen dolgozik a ventillátor de menet közben fel-fel erősödő süvítő hangot ad. Olyan mint ha a menetszél beledolgozna vagy mintha valamilyen "zsalu" nem zárna le. Új pollen új levegőszűrő.

Mi lehet a jelenség oka? Hol kellene keresni a hibát?

Tibor

Kedves Tibor!

A fűtőventillátor működése a célműszeren nyomon követhető - így látható a kivezérlés mértéke is. Ha a ventillátor mechanikája kopott, elképzelhető, hogy a hibás kontaktus miatt tapasztalható a jelenség, ekkor a képernyőn változatlan terhelés látható. Ha a rendellenes fordulatszám-szabályozás a vezérlőegységtől származik, elképzelhető, hogy egy hibás bejövő jel - például változó hőmérsékleti érték - okozza a rendszer túlzott reakcióját. A jármű jól diagnosztizálható, a célműszerrel rengeteg érték lekérdezhető, kár próba-cserélgetésekkel költséget csinálni, a diagnosztika olcsóbb, célravezetőbb megoldást kínál. Az otthon elvégezhető feladatok a kábelköteg ellenőrzésében, és a ventillátor mechanikai vizsgálatában ki is merülnek, de kis szerencsével ott is lehet a probléma.

Automata klíma esetén általában elektronikus fordulatszabályzású a rendszer, a hagyományos előtét-ellenállásos megoldás a manuális példányok sajátsága szokott lenni. Mindkét esetben kontakthibák is előfordulhatnak a csatlakozóknál.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Tolásra indul az Astra

2015. szeptember 19., 14:36 Módosítva: 2015-09-25 10:44:08
7

Tisztelt Cím!

Van egy Opel Astra H 1.7 CDTI, melynek olyan problémája van, hogy melegen egyáltalán, hidegen pedig nehezen indul már be. Indítózni indítózik, betolásra, behúzásra beindul. Forgásérzékelő és gázolajszűrő cserélve lett. Menet közben alapjáraton melegen a motor furcsán kerreg. Mi baja lehet,mit kellene kicserélni?

Kriszta

Kedves Kriszta!

Ha az autó tolásra, húzásra könnyen beindul, az üzemanyagrendszer ellenőrzését javasolom. Ha a rendszerben nyomásveszteség van, az indítómotor fordulatszámánál létrejövő nyomás nem elegendő a motor beindulásához - húzásra a fordulatszám feljebb emelkedik, így a nyomás is magasabb lesz.

A kerregés jelezheti a problémával küszködő alkatrészt:

ha valamelyik injektor rendellenes működik, mindkét hibajelenség hozzáköthető. Az injektorok műszeresen, megbontás nélkül is vizsgálhatók, ahogy az egész rendszer is: megbontása előtt átfogó vizsgálat javasolt a gyorsabb hibakeresés érdekében. Ne cseréljenek semmit a biztos diagnózis felállítása előtt!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Katalizátort utólag

2015. szeptember 15., 16:44 Módosítva: 2015-09-19 17:42:49
1

Helló Doki!

Szeretném tudni, hogyan befolyásolja a kocsit (motort) ha ráakasztok egy katalizátort a  benzines 89'-es Alfa Romeo 33-ra. Szeretném csökkenteni a káros anyag kibocsájtást, de nem szeretnék sok teljesítmény csökkenést.

Tudom ez azzal jár, mégis mennyi csökkenésre számolhatok? Kicsit utána olvastam, van motor térbe építhető is, gondolom hogy meggátolják annak ellopását, vagy annak nehezebbé tételét.

Kell a motoron állítani, finom hangolni véleményed szerint? Vajon a környezet védelmi osztálya is emelkedne?

Bálint

Kedves Bálint!

Szép gondolat a környezetvédelem érdekében végzett átalakítás, de igazából nem hiszem, hogy a bébifókák ettől vidámabbak lesznek. Ha az autó gyárilag nem volt katalizátoros, inkább hagyja úgy.

Ha a 33-as még karburátoros, a keverékképzés ilyen korára már bizonyára hagy maga után kívánnivalót, a kerámia pedig nem szereti a benzinben dús közeget. A motor jó állapotban tartásával is korrekt autóshoz méltóan jár el, az öreg Alfa amúgy is gyakran kér ezt-azt az üzembiztos használat érdekében, inkább tartalékolja az anyagi forrásokat ezen kiadásokra.

Sajnos a környezetvédelmi osztályba sorolás feljebb lépésre nem nagyon ad teret, az EURO kategóriák nem hatódnak meg egy utólagosan felrakott katalizátortól. A motor fojtásként élné meg a rárakott részegységet, a katalizátor átgondolt elhelyezése annak gyors felmelegedése és a tűzveszély csökkentése miatt rendkívül fontos!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rossz a Dacia féke, vagy ez ilyen?

2015. szeptember 14., 14:42 Módosítva: 2015-09-22 10:38:56
5
Tisztelt Doki!

Olyan kérdésem lenne, hogy tavaly vettem újonnan egy Dacia Dokkert, előtte nem volt ABS-s kocsim, így nem tudom, hogy normális amit tapasztalok a féken.
Maga a fék jól fog, csak annyi, hogy járó motornál a fékpedált ütközésig be lehet nyomni ( persze a pedál nem esik be, közepes erővel kell nyomnom a pedált), álló motornál ha pumpálom akkor felkeményedik és kb felénél jobban nem tudom benyomni a pedált.
Ön szerint ez normális?
Ha nem, akkor mely egysége lehet hibás?
Továbbá augusztus elején volt egy éve, hogy átvettem a kocsit, szervizbe nem vittem, bár nem tudom, hogy az egy évet pár héttel túl lehet e lépni, hogy a garancia megmaradjon a kocsira.?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Tamás
Kedves Tamás!
 

Járó motornál az autó vákuumos fékrásegítője dolgozik, ezért könnyebb benyomni a pedált - a motor leállása esetén a fékrendszer ugyanúgy működőképes, csak a rásegítés megszűnése miatt a művelet számottevően nagyobb erőt igényel - erre szokták pánikszerűen mondani, hogy leállt motornál megszűnik a fék. Nem szűnik meg, csak férfiasan taposni kell. A blokkolásgátló (ABS) egy elektronikus rendszer, a gyújtás levételével lekapcsol. Üzemét csúszós, laza útfelületen lehet leginkább érezni: a padlóig lenyomott fékpedál erőteljes pulzálásba kezd zümmögő hang kíséretében. Érdemes egy biztonságos, elhagyatott helyen kipróbálni: például egy földúton taposson bele a fékbe, hogy tapasztalhassa a rendszer működését. A pulzáláskor ne engedje fel a féket. A blokkolásgátló működésekor a fékút hosszabb lesz, de a kerekek nem blokkolnak, az autó irányítható marad: az útakadály kikerülési manőverrel leküzdhető. Ha a pedál járó motor mellett valóban a padlóig nyomható (az le is koppan az alvázon) a legjobb egy szemlét kérni rá a szervízben: egy ellenőrzés nem árthat, habár nagy valószínűséggel a kényelem érdekében túlzott mértékű rásegítés lehet a háttérben. A garancia lejárta után egy nappal a gyártó már megtagadhatja a költségmentes javítást, ilyenkor a szerviz jóindulatán, segítőkészségén múlik a beavatkozás elvégzésének módja. Azonban ha a hiba bizonyíthatóan már a garancia lejárta előtt is tapasztalható volt, feltétlenül fel kell venni a kapcsolatot a vevőszolgálattal.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rázkódik a Skoda, ez így nem szuper(b)

2015. szeptember 11., 11:08 Módosítva: 2015-09-16 14:43:49
1
Tisztelt Autódoktor,

Adott egy 2003-as Skoda Superb 1.9Tdi, 130LE.
Tavaly összel vásároltam, vételkor fel sem tünt, hogy alapjáraton nagy a kocsi rezonálása, egy barátom hivta fel rá a figyelmem, hogy valami gond lehet. Azóta ültem már egy pár olyan kocsiban, amelyekbe ugyan ezt a tipusu motor szereltek, és valoban ott nem erezhetö ez a rezgés. Több szerelönél is rákerdeztem, hogy mitöl lehet ez, mondtak: motortartó bakot,kopott vezermütengelyt és kettöstömegü lendkereket.
Motortarto bakok rendbevannak, vezermütengelyt ellenöriztem, nincs minimalis kopásérték alatt, egyben az EGR szelepet és a szivócsonkot is kitakaritottam.
Tippek közül a lendkerek maradt,ugy gondolom külön lendkereket nincs értelme cserelni, akkor már illik kuplungot és kinyomocsapágyat is... , és ez igy már húzossabb összeg, ráadasul ezt már itthon nemtudom megoldani magamnak. Ráadásul igy, hogy mindenki csak talalgat és nem tud biztosan mondani, bennem van az, hogy mivan ha kicseréltetem,és a jelenség megmarad...
A kérdésem annyi, hogy okozhat-e még más is ilyen alapjárati magas rezonancia jelenséget?
Ricsi

Kedves Ricsi!


A kuplung esetleges megbontásakor igencsak valószínű annak csereigénye is, még a felénél járó tárcsát sem érdemes visszatenni, mert a munkadíj nem kevés egy ilyen művelet  alkalmával. Nem beszélve a csupán célszerszámmal visszaállítható kuplungszerkezetről, melyet hozzáértés és a szerszám nélkül nem szabad piszkálni.

Érdemes kicsit vizsgálódni a motortérben mielőtt lekerülne a váltó az autóról. A lendkerék szétesése kellemetlen zajjal szokott járni, ami leállításkor hallható, de alapjáraton, és kicsit fölötte is hangot ad magáról. Vannak olyan esetek, amikor a lendkerék belseje megszorul, és rezonanciát okoz, esetleg szétesik - ekkor fordulhat elő a kiegyenlítettlen súlyelosztásból fakadó rezonancia. Célműszeres vizsgálattal a befecskendezés ellenőrzése is szükséges, mert ha némelyik injektor kiugró értéken működik - számottevően különböző mennyiségű üzemanyagot bejuttatva az égéstérbe - annak is lehet rezonáns következménye.

A tartóbakok szintúgy vizsgálat tárgyát kell, hogy képezzék: a repedezett, szétesett bak éppúgy gondot okozhat, mint a kőkeménnyé vált teherviselő elem. Ha az autó korábban sérülést szenvedett, a motor feszülése is lehetséges. Az összes bak, és felfüggesztő elem fellazításával, és a motor megemelésével, mozgatásával ez a feszültség megszüntethető.

A kipuffogóban levő utólagos átalakítások - flexibilis csőtag, sportdob, utángyártott elemek- szintén lehetnek rezonanciát okozó gócpontok. Sok sikert a hibakereséshez!


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hidegben kopog a Yaris futóműve

2015. szeptember 9., 15:04 Módosítva: 2015-09-14 14:44:46
1
Tisztelt Autódoktor!

A következő volna a problémám: van egy 2002-es Yarisom (1.3-as benzines), és a jobb hátsó futómű hideg időben (télen, 0 fok alatti hőmérséklet esetén) elindulás után, míg be nem melegszik a kocsi, furcsa koppanó hangot ad, ill. érezhetően odacsapódik a kocsi, amikor akár kisebb kátyúba találok bele. A furcsa, hogy ezt csak a jobb hátsó oldalon tapasztalom. Olyan érzés, mintha a rugó be lenne fagyva, és csak bizonyos idő (=felmelegedés) után engedne ki.

Szervizben többször is volt ez miatt, a szerelő semmi rendellenességet nem talált.

Adrienn

Kedves Adrienn!
 

Ha a probléma meleg időben nem tapasztalható még különösen rossz úton dülöngélő, huppanó autó esetében sem, attól tartok meg kell várni az első hideg napokat. Feltétlenül azt a vizsgálati módszert javasolom, hogy az autót hidegen a szervizben indíthassák először, hogy a jelenség tapasztalható legyen. Valószínűleg a hidegben álló helyzetben

meghintáztatott autó is adhatja a hangot, amit aknából figyelve meg kell legyen a bűnös. Sok változó nem nagyon lehet az egyenletben, a Yaris hátsó futóműve egyszerűen nagyszerű. A legnagyobb valószínűséggel a lengéscsillapító/rögzítése adhatja a hangot, de érdemes ellenőrizni a két nagy szilentblokkot is, ami a futóművet a karosszériához tartja,

valamint a rugótányérok alakos gumijait is. Ha itt szennyeződés található, abból is lehet kellemetlen hang.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csörgőkígyó az E46-ban

2015. szeptember 7., 15:08 Módosítva: 2015-09-10 10:57:29
1

Tisztelt Doki!

Következő kérdéssel zavarnám. Vásároltam egy 2000-es évjáratú BMW e46 1.8 benzines autót, 246 000 km-el. Az autó hirtelen gázadáskor becsörög 1-2 másodpercre, ugyan ez a jelenség hallható amikor 3000 fordulat/perc feletti tartományban van az autó és elengedem a gázpedált.

Amit cseréltem: vezérműlánc+feszítő, 4 db gyertya, olaj 5w-40. Esetleg tudna alternatívákat mondani, mi lehet a gond?

Válaszát előre is köszönöm. Ferenc

Kedves Ferenc!

Ha első sorban terhelés hatására tapasztalható a csörgés, érdemes az üzemanyagrendszert ellenőrizni, különös tekintettel a motorba jutó üzemanyag mennyiség mértékét, nyomását illetőleg. Az autó intelligens gyújtásvezérlésénél is lehetnek problémák, habár ez ritka dolog, és azonnali hibajelzést/tárolást jelentene.

Egy célműszeres menettesztet is javasolok, így az autó fő működési paramétereiből kiderül, hogy a keverékképzés melyik részegységénél van probléma. Ha a légtömegmérő pontatlan/elszennyeződött, az üzemanyagpumpa nem szállít, esetleg az egyik injektor részlegesen dugult/szorul/csöpög, hasonló probléma adódhat. Ha a csörgés az autó alól, a kipuffogórendszerből jön, az sem kizárt, hogy a katalizátor kerámiateste szabadult el a házában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hol kecske, hol paripa

2015. szeptember 2., 15:03 Módosítva: 2015-09-09 15:07:58
1

Kedves Autódoktor!

2 éve vettük meg a jelenlegi autónkat, egy 2005-ös Chevy Lacettit (sedan), 1,6-os benzines motorral. Azóta már sor került egy új katalizátor beszerelésére, mert a régit a korábbi tulaj szabályosan hagyta szétesni (csörgő, fémes hang jött a katalizátor felől, amiben a kerámia ripityára volt törve...).

Előtte is jelentkezett és sajnos utána sem szűnt meg a következő hiba: gyorsításkor hideg és meleg motor esetében egyaránt hajlamos kisebb megtorpanásra, esetenként elgyengülésre az autó, továbbá gázkitrtásnál minden sebbeségfokozatban rángatást tapasztalok, mintha a kipuffogóból visszakerülne egy kis égéstermék.

Nemrég hibaüzenetet jelzett a kocsi, műhelyben megállapították, hogy EGR-szelep hiba (kiütötték). Megnézettem, szétszedték a szelepet, gyakorlatilag egy gramm korom sem volt benne, saját szemmel is láthattam. Egy másik műhelyben is jártam, ahol a Lambda-szonda hibájára tippeltek a "tünetek" alapján (ez is reális lehet, mert a fogyasztás is nőtt kis mértékben). Nyáron, nagy melegben fokozottan jelentkezik, télen és hidegben kevésbé. Mi lehet a hiba oka, hogyan lehet orvosolni? Amellett, hogy kellemetlen/kényelmetlen a jelenség, nem tesz jót a technikának sem hosszabb távon.

Gábor

Kedves Gábor!

A tipp öli meg a bulit, ez teljesen biztos. A fejlett diagnosztikai rendszerek megjelenésével a nagy hibaszázalékot adó tippelés szükségessége minimálisra csökkent. Egy átfogó diagnosztika elvégzése megoldást kerít a problémára.

A hibajelenség alapján elég széleskörű elméleti hibahalmaz keletkezett, a számítógép segítségét is kell kérnünk, hogy legalább felezze meg a temérdek lehetőséget.

A rángatás okozói között lehet gyújtás kimaradásból (trafó, kábelek, gyertyaszigetelés), üzemanyagrendszer rendellenességből (szűrő, szivattyú), szívórendszeri tömítettlenségből (elrohadó gumicsövek), és kipufogó oldalon meglévő hibából (az ex-katalizátor darabjai szeretnek összegyűlni a kipuffogó szűk helyein) származó probléma is.

Szisztematikus ellenőrzéssel hamar kiszűrhető a probléma. Az EGR szelep esetében nem minden alkalommal jelzi korom a fennálló zavart, a lambda szonda üzeme pedig gyönyörűen megfigyelhető a képernyőn. Az öröm az ürömben, hogy a hiba gyakran tapasztalható, tehát minden esély megvan arra, hogy a menetteszt alapján az értékek megváltozásával az műszaki ördögűzés sikerrel jár.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu