Hol van a Merciben az OBD?

május 19., 13:27 Módosítva: 2016-05-20 16:57:23
0

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2001-es évjáratú Mercedes E200 Elegance típusú autóm. Érdeklődnék hol található diagnosztikai csatlakozó, illetve az milyen (OBD1?) Ugyanez a kérdés a másik autómmal kapcsolatban is, amely egy 1998-as Mazda 323 S benzines 1.5i.

Gábor

Kedves Gábor!

Ha a Mercedes W210-es szériájáról van szó, akkor sajnos még a régi, kerek, soktűs csatlakozóval szerelték nagy valószínűséggel, melyet a motortérben talál a bal oldalon levő biztosíték-dobozban. A Mazda esetében is hasonló pozícióban találja a csatlakozót, amely szintén még az EOBD szabvány előtti időkből származik.

Mindkét esetben típusspecifikus csatlakozó szükséges, vagy olyan műszer, amely a kommunikáció létrehozásához szükséges tüskékre csatlakozhat egyenként (pl. Bosch KTS). A lábak összeérintésétől óvakodjon, a legjobb egy diagnosztikával foglalkozó szerviz segítségét kérni, vagy a megfelelő szakkönyvet megvásárolni (pl. Maróti műszaki könyvkereskedés).

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Partra vetődött bálna gyógyulása

május 18., 11:46 Módosítva: 2016-05-21 17:53:18
1

Tisztelt Totalcar,

Segítségeteket szeretném kérni a következő ügyben ami velem már sajnos párszor előfordult - lehet az én hibám. Pár évvel ezelőtt vettem hobbiautónak egy 95-os Mercedes W140 Coupet ( tudom hogy egy összeroppanás előtti menthetetlen fos szinte mind), de ez egygazdás, végig dokumentált, legszebb színben, tolótető stb... Szép lassan minden évben újítgatom, kezd összeállni, már "csak" az elektromosság van (lenne) hátra.

El is vittem egy jónevű budaörsi szervizbe, ahol már ismerik az autót. Otthagytam, kölcsönös bizalom, hogy majd szólnak. Ígérték hogy csinálják szépen, ahogy lesz idejük. Mivel ötödik hete van náluk, újra telefon, de még mindig semmi konkrétum. Kérdésem az mit tennétek helyemben?

Én csak pár dolgot szeretnék tudni: mik a problémái az autónak, mennyibe kerül ez majd, milyen alkatrészekkel és mikorra lesz kész? Na ezt konkrétan támadásnak érzik, és közben én érzem rosszul magam. Ők csinálják majd szólnak. Meg szabadságon a villanyos. Tisztában vagyok azzal hogy egy nehezen szerelhető és problémás típus az autó. Meg hogy van egyszerűbb eset is pénzkeresésre egy szerviznek. Meg örüljek hogy egyáltalán elvállalják. Milyen taktikát folytatnátok? Múltkor adtam jattot is a villanyszerelőnek. Egyébként valószínűleg tök korrektek, csak tényleg sok a dolguk. Szétszedve elhozni? Egyébként sem vállalják hát még így.

Van valami ötlet? Péter

Kedves Péter!

Jajj, a W140 Coupe! A dologról mesélni tudnék. És valószínűleg minden kolléga is, aki a közelébe jutott egy - valószínűleg - motor kábelköteg problémával küzdő bálnának. Attól függetlenül egy strapabíró gépről van szó, csak a típushibákon kell úrrá lenni: Vályi Pista nem hiába esett szerelembe egy négyajtós hasonló masinával, igaz azért kellett belecsurgatni rendesen pénzmagot, de a szerelem ugyebár elég vak és kontrollálhatatlan dolog.

Ha a bizalom megmaradt a szervizzel szemben, akkor érdemes inkább ott hagyni még az autót, mert valóban nem sokan másznak bele egy megbontott bálnába szívesen. Érdemes személyesen ellátogatni az autóhoz, hogy meg lehessen határozni a jelenlegi státuszát. Ha a kábelköteg hibája eszkalálódott és néhány vezérlőegység már sérült a fellépő zárlat következtében, akkor már sajnos valóban meghosszabbodik a javítás, mert a típus alkatrészellátása nem minden esetben teljes körű. Én egy barátságos hangvitelű e-mailt küldenék, de ha jó a kapcsolat a szervizzel, akkor meg kell értsék személyesen is, hogy az embernek bizsereg a teste egy nagyobb benzinmennyiség elégetéséért ha már ilyen paripát szerzett be.

Mivel szakemberhiány van az országban minden szerviz kicsit idegesebben dolgozik manapság, mert rengeteg a munka, és egy szöszmötölősebb meló rengeteg futó munkát vesz el a szerviztől, ami ugye a megélhetést biztosítja. Ez persze másodlagos, hiszen ha elvállalták a javítást, akkor tessék megcsinálni, de attól még reális probléma sajnos. Én a hasonló kaliberű bálnámat - mert ezen át kell esni legalább egyszer egy szakmabelinek - éjjelente csináltam, mikor már minden nesz elült a műhelyben, de az éjjeli munkavégzés - a szakmai tapasztalatszerzésen túl - a családos ember legnagyobb ellensége. Szóval kétélű fegyver ez, érdemes őszintén megbeszélni a szervizvezetővel a lehetőségeket. Bízom benne, hogy sikerül, és a következő Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd a sportos testalkatú monstrumot. Pista úgyis bele fog ülni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lánc, lánc, Micralánc

május 15., 09:10 Módosítva: 2016-05-18 11:47:12
1

Helló Doki!

Én a vezérmű láncról érdeklődnék. Nissan Micra 1.2i 2005 (SJFNBAK12U1425419) 5 ajtós autónál mikor kell vezérműláncot cserélni? Használtan vettem, 195 000 kilométerrel. Semmi csörgő hangja nincs.

András

Kedves András!

Ha öt ajtós akkor jobb a helyzet! Már ami a pakolhatóságot illeti, a vezérműlánc szempontjából nincs változás. A karbantartási listából ezúttal is hiányzik a lánccserére vonatkozó passzus, a gyár az autó élettartamára tervezte a vezérlést meghajtó alkatrészeket: ha azok hibátlanul, csendben teszik a dolgukat, nincs szükség cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Öreg Ford, csöpögő gázolaj

május 13., 10:12 Módosítva: 2016-05-15 09:11:35
0

Tisztelettel üdvözlöm!

Azzal a problémával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni hogy 1988-as Ford Escort 1.6 diesel autómnál, az adagoló gáztengelynel cseppen a gázolaj. Ezzel egyidejűleg nincs alapjárat, melegen nem indul. Lehetséges hogy mivel ott csak két o-gyűrű van, az okozza ezt a hibát. Azért gondolom így hogy az adagoló fedélnél csak nem szív levegőt meg ott nyomás sincs nagy. De kérem javítson ki hogy, rosszul gondolom.

Attila

Kedves Attila!

Az adagolószivattyú belső nyomása kicsit olyan, mint a vérnyomás az emberi testben. Csökkenésével felborul a szabályozás, illetve a rendszer légtelenítésre szorulhat. A gázkar és az adagolófedél kapcsolatánál nem csupán a tömítések öregednek, de a fedél is elkopik idővel: a megnövekedett játékot a megkeményedett gumigyűrűk már végképp nem tudják kompenzálni. Gyors megoldásként a gyűrűk cseréje talán megoldást jelent, de hosszabb távon inkább javíttassa meg a problémás részt szakszerűen.

A rajz szerint csak a fedél cseréje lehetséges, de a legtöbb hasonló típushoz javítókészlet - persely is rendelkezésre állhat. Sajnos tipikus eset, hogy a helyreállított tömítettség után a nyomás újabb gyenge láncszemet keres, és ismét szivárgás lesz tapasztalható, például a meghajtás-oldali szimmeringnél. Ha az autó még hosszabb ideig lesz használatban, érdemes a leszerelt adagolót egy teljes javításra ítélni, ha csak a tömítettség javítása szükséges, nem feltétlenül kell csillagászati összegekre számítani.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kottyan a futómű

május 10., 15:03 Módosítva: 2016-05-13 10:28:13
0

Üdv Doki!

Az autóm első futóműve hibás: mindkét kerék vízszintes irányban kottyan, intenzív fékezéskor berángat a kormány, 120-nál beremeg az eleje, kopogó hang hallható. Mi a teendő?

Zebulon

Kedves Zebulon!

Először is ne menjen százhússzal, hanem leginkább lépésben, és ha lehet csak az első szervizig: az autó használata jelen állapotában veszélyes, és ön hatalmas felelősséggel tartozik az önnel együtt közlekedő autóstársak felé. Az első futómű tüzetes átvizsgálása elengedhetetlen, de a legjobb lenne inkább egy teljes állapotfelmérést csináltatni a járművön, hogy az összes probléma feltárásra és megoldásra kerüljön. A kotyogásért legtöbb esetben az első futóműben levő gömbcsuklók, szilentek tehetők felelőssé, a fékezéskor tapasztalható rázás is származhat ebből a hiányosságból, de az első féktárcsák ütése is hasonló jelenséget okozhat. A javítás után a futóművek pontos beállítása alapvető feladat, így a biztonságos használaton túl a gumiabroncsok élettartama is optimális szinten tartható.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Dől a hideg az Avensisbe

május 9., 13:22 Módosítva: 2016-05-13 11:11:52
0

Kedves Autódoki!

Van egy 2000-es évjáratú 1.8-as vvti (faceliftes) Avensisem már 2 éve és az egyik hibája(?) már az őrületbe kerget. Ha a szellőzés az ablakra vagy az ablakra/lábra állásban van, akkor a középső szellőzőkből (rádió fölött) dől a hideg. A rostélyok le vannak zárva és a fűtés hőfoka a maximumon van. Ez télen rendkívül zavaró, mert az autóban így sosincs meleg és kesztyűben kell vezetnem.

Ha átállítom a szellőzést úgy, hogy a középre fújjon, akkor jön meleg a középső szellőzőkből, de cserébe párásodni kezd az ablak. Bekapcsoltam a belső levegő keringtetést is, de nem oldotta meg a helyzetet. Fórumozgatás után sem lettem okosabb, mert valaki szerint "ez ilyen, így tervezték", valaki meg észre sem veszi. Mindenképp szeretnék kultúrált megoldást találni, mert nem olyan rossz autó ez, de ha így marad, akkor a következő télig mennie kell.

Richárd

Kedves Richárd!

Számos modell készül úgy - a régebbi Opelek között több példa is van - hogy a középső rostélyok hidegebbet fújnak szándékosan, mint az a megadott hőfok alapján elvárható lenne: ez a fázósabbaknak - én is ide tartozom - nagyon zavaró lehet, és a tartós megoldás ilyenkor a rendszer kis mértékű átalakítása szokott lenni: én is addig hekkeltem az egykori, öreg Vectrám műszerfala alatt, amíg arcpirító forróságot nem varázsoltam a középső rácsokra is - nehogymár' a nyúl vigye alapon.

Az ön esetében azért gondolom mégis, hogy nem gyárilag meghatározott levegő keverésről van szó, mert ha a szellőzés iránya egyértelműen nem a felsőtestre irányul, akkor a középső rácsoknak nem szabadna működniük. Az Avensisban nagy valószínűséggel villanymotoros beavatkozók kerültek alkalmazásra a belső fuvallatok irányítása céljából, érdemes itt vizsgálódni, kapcsolgatni, megfigyelni. Az autó nem fiatal, valószínűleg célműszer használata nem lesz könnyű ebben az esetben, pedig a villanymotorok külön-külön megműködtetése jól jönne.

Ha mégis bowdenes kialakításról van szó az autója fedélzetén, a szétszedés nem úszható meg, a mozgató tárcsák összehangolásának eltérése esetén könnyen előfordulhat a rosszkor elzáró/nyitva maradó légterelő flapni esete. Sajnos a javítás legtöbb alkalommal látványos szétszedéssel jár, mert a fűtésbox az egyik első fődarab ami az autó gyártása során az utastérbe kerül, van fölötte rendesen cucc. Mégis érdemes fokozatosan haladni: a rádió, a kesztyűtartó, és a pedálburkolatok eltávolítása után van, hogy a rendszerelemek hozzáférhetőek lesznek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fütyülő turbó, gyenge motor

május 3., 11:42 Módosítva: 2016-05-10 14:02:54
0

Kedves Autodoktor!

Vettem egy Mercedes W211 (2003) E220 CDI-t. Olyan problémám van, hogy a motor egy idő után elveszti az erejét, újraindítást követően egy kis ideig megint jó.

Diagnosztika szerint: 0100 kód "légtömeg túl alacsony". Légtömeg mérő cserélve lett, a hiba ugyanúgy fennáll. A turbó fütyülő hangot ad egy bizonyos fordulatot elérve. Elképzelhető hogy kilyukadt valami? Okozhat ez ilyen hibajelenséget?

Attila

Kedves Attila!

A tárolt hibakódok az esetek kisebb részében jelentik a hibás alkatrész pontos megnevezését. Nagyobb részt csak iránymutatást adnak a hibakeresés folytatásához. A légtömegmérő jelzett hibája esetén a célműszerrel végzett menetteszt közbeni jelszint kiértékelés az első teendő, a többi releváns változóval együtt vizsgálva.

Ezután a komponens áramköreinek ellenőrzése a következő lépés, majd általában ezután már eldönthető, hogy maga az érzékelő hibás, vagy egyéb probléma okozza a hibajelenséget. Leggyakoribb esetben a kipufogógáz-visszavezetés gondja, szívórendszer tömítettlenség / keresztmetszet csökkenés, vagy feltöltő szabályozási hiba okoz hasonló jelenséget.

A gyújtás újra rákapcsolásával a vezérlőegység által elvégzett, szándékos teljesítmény csökkentés megszűnik egészen addig, amíg az általa megfigyelt értékfolyamok nem térnek ki a megadott sávból: ekkor a hiba eltárolásával egyetemben a vezérlő újra beavatkozik, és a lóerők megcsappannak. Ez nagyon kényelmetlen, sőt: erősen kiszámolt előzési manőver közben akár balesetveszélyes is lehet!

A turbó fütyülése alapjában véve nem minden esetben tekinthető hibának, a magas fordulatszámon forgó lapátok által keltett örvénylések okozhatnak ilyen hangot, ami a feltöltő nem végzetes kopottsága esetén is lehet hangosabb az újkori állapotánál. Keressen fel egy precíz diagnosztikával foglalkozó szervizt a hiba gyors elhárításának érdekében!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sípol a szivattyú

április 28., 11:40 Módosítva: 2016-05-03 11:42:59
0

Kedves Autódoktor!

Két napja vásárolt Passat (B7 2.0 CR TDI, 103 kW, 2011) autómon elkezdett sípolni az üzemanyag szivattyú. Hiba visszajelzés a műszerfalon nincs. Használhatom így az autót, vagy ez lehet egy későbbi, nagyobb hiba előjele?

Sándor

Kedves Sándor!

Ha a sípolás folyamatosan jelen van az autó indításától a leállításáig, és az üzemanyag tartály felől (hátsó ülések alól) hallható, érdemes a szivattyút ellenőriztetni, akár megbontással járó művelettel is, mert a korábbi felhasználó által vásárolt, gyengébb minőségű üzemanyagok használata esetén lerakódás keletkezhetett az üzemanyagtank alján, ami a rendszerbe kerülve költséges károkat okozhat - a szivattyú tönkremeneteléről nem beszélve.

Az új négykerekű szerzemény teljes átvizsgálása, valamint a motorolaj és az összes szűrő cseréje nagyon javasolt, így az autó tiszta lappal indulhat, valamint az esetlegesen szükséges javítások, cserék tervezhetővé válnak. Nem beszélve a nyugodtságról, ami az embert eltölti, mikor egy teljes mértékben megismert járművel indul útnak. Ha az autó Ad Blue rendszerrel szerelt, az üzemanyagtank közelében található még egy szivattyú, ami szintén menet közben üzemelhet, valamint az autó leállítása után is nagyjából egy percig zümmöghet (főleg télen). Ha innen származik a kóros hang, azt a rendszer hamarosan jelzi, mert ez a kis szivattyú is a fedélzeti rendszer szerves részét képezi, és hibája esetén a kipufogógáz-utókezelés üzemképtelen lesz.

Mindkét szivattyú megműködtethető a célműszerrel is, tehát üzemük ellenőrizhető, így az is látható ha rendellenesen teszik a dolgukat. Annyi bizonyos, hogy az ilyen komplikált szerkezetű autók felhasználása eltér a régebbi masinákétól: többek között abban feltétlenül, hogy nagyon vigyázni kell az autó alvázára, mert rengeteg szerelvény ott került elhelyezésre. A telekjárásra jobb szolgálatot tesz egy Niva, vagy egy Duster. Érdemes továbbá egy elektronikus, ultrahangos rágcsáló-riasztót is beszereltetni, mert a kis ösztönlények nem nagyon mérlegelik, melyik kábelt is rágcsálják meg éppen. Az autó olajszivattyú-meghajtó tengelyének ellenőrzését se felejtse elvégeztetni, ha a jármű már közel van a 180 - 200 ezer kilométeres futáshoz és a szerviz-előélet nem tartalmazza hitelt érdemlő módon az igen fontos műveletet. Ugyanez vonatkozik a vezérlésre is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Eltűnik a hűtővíz

április 26., 11:41 Módosítva: 2016-04-28 11:46:11
0

Kedves Autódoki!

2001-es Fiat Seicento SX 1100 ccm gépkocsimnál 100-150 km megtétele után 5-6 dl hűtőfolyadék hiányzik. A gépkocsi alatt nincs folyás, csöpögés. Ki lett cseréve vízpumpa vezérléssel együtt, hűtő, gumicsövek, hengerfej javítva lett. Ki lett szerelve a klímahűtő. Mivel a vízpumpa meghajtó szíj nem volt jó, arra gyanakszom, hogy a vízpumpa nem ehhez a motorhoz való.

Károly

Kedves Károly!

A vízpumpa cseréjekor mindig alaposan össze kell vetni a régi és az új alkatrészt a különbségek felmérése érdekében. Ha a hűtőfolyadék nem szivárog sehol, akkor vagy az égéstérben tűnik el csendesen, vagy a fűtőradiátornál mégiscsak a szabadba jut.

Harmadik megoldásként - és itt a folyadéktöltet forgatására kevésbé alkalmas alkatrész kérdése aktuális lehet - a túlmelegedés miatti túlnyomás következtében a rendszernyomást kordában tartó hűtősapka a külvilágba eresztheti a pillanatnyilag feleslegesnek tűnő folyadék mennyiséget.

A túlmelegedést a vízhőfokot nem mutató műszeregység titokban tartja, a figyelmeztető piros lámpa pedig már túl későn szól általában. A hűtősapka cseréje javasolt, de a hűtőrendszer működési nyomásának és hőmérsékletének - ezzel egy időben a hűtőventilátor üzemének - ellenőrzése se maradjon el.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Miért instabil a kormányzás?

április 23., 12:39 Módosítva: 2016-04-27 11:48:18
0

Tisztelt Autódoki!

A következő jelenséggel kapcsolatban kérem a tanácsát:

60-70 km/h felett a kormányzás instabillá válik.

Jobbra kormányozva érezhető jobban a jelenség, egyébként mindkét irányba kormányozva tapasztalható. Bármely irányba kormányozva a kormányzás megkezdésekor megnehezül a kormány, az embernek nagyobb erőt kell kifejteni, majd hirtelen felkönnyül a kormány és megszalad, túlkormányzott lesz. Ekkor az ellenkező irányba korrigálva megismétlődik a jelenség. Folyamatosan küzdeni kell a kormányzással. Előzéskor emiatt imbolyog és jobbra-balra szitál az autó. Olyan mintha el lenne torzulva a kormányzás karakterisztikája.

Péter

Kedves Péter!

Azt azért elárulhatta volna, hogy lóról, vagy szöcskéről van-e szó, sajnos se gyártmány, se típus, se évjárat nem került megnevezésre a levelében.

Ha az autója hagyományos, rásegítés nélküli kormányzású, akkor a futómű szerkezetének és a kerekek/gumik állapotának vizsgálata, javítása után egy beállítással általánosan kezelhető a probléma - valószínűleg a gumik kopása is árulkodik a rendellenességről.

Ha a jármű kormányzása hidraulikus/elektrohidraulikus/elektromos segítséggel rendelkezik, a teendő ugyanaz, mint az előbbi esetben kiegészítve azzal, hogy a rásegítő egységek - és itt leggyakrabban a villamossággal kombinált rendszerek vannak előbbre - elhangolódása, meghibásodása okozhat elhúzást. A célműszerrel vizsgálható a kormány szervó működése, és a rendszer alapbeállítása is elvégezhető. A meghibásodott szisztéma legtöbb esetben a kormány elfordulását látja hibásan, ami a rendszer elhangolódását jelenti akár az ön által említett jelenséget is okozva. Az elhangolódás gyakran nem okoz hibajelzést, csak a gép nem tudja pontosan merre is van arccal előre.

Ha az autó a legújabbak közül való, és automata parkoló asszisztenssel is fel van szerelve, azonnal vegye az irányt a szakszerviz felé, mert a kormányzásban aktívan résztvevő masina elég kellemetlen szituációkat is okozhat, noha úgy van megtervezve, hogy rendellenesség esetén azonnal kapcsoljon le, és ezernyi visszajelzővel hívja fel a figyelmet a szerviz meglátogatására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

Alacsony fordulaton világít a piros dzsinn

április 19., 13:05 Módosítva: 2016-04-26 11:43:21
0

Tisztelt Autódoktor!

Pár hónapja áll fent egy olyan hiba az autómnál (Golf IV 1.4 16V AHW), hogy 2000-es fordulat alatt bejelez az olajnyomás jelző. Ez az 1-es kivételével minden sebességfokozatban előjön, de csak meleg motornál. Bejelzés után gázt adok, 2000-fölé megy a fordulat és eltűnik a figyelmeztető jelzés.

Lecseréltem az olajat, és kicseréltem az olajgombát, de a jelenség megmaradt. Még arra tudok gondolni, hogy az olajteknőben lévő olajszűrő elrakódhatott, és alacsony fordulatnál nem bír megfelelő mennyiséget szívni az olajszivattyú.

Valós lehet ez az elmélet? Tibor

Kedves Tibor!

A kérdéses motorból újítottunk fel néhányat a fenti problémából kialakult olajnyomás-hiány, és a hozzá tartozó felhasználói "a következő kútig kibírja az" mondat következtében. Ne húzza tovább, itt az idő az olajpumpa cseréjére. Természetesen a megbontás során alapvető teendő a felszívókosár ellenőrzése, de érdemes abból is újat felszerelni, mert van, hogy a harang nem hozzáférhető részén olyan szennyeződés bújik meg, amit jobb lenne nem visszaengedni a rendszerbe.

Ha az olajteknő már úgyis lent van, nézesse végig a csapágyakat is: kellemesebb most, megelőző jelleggel új csapágysort fűzni a blokkba a hibátlan főtengelyre, mint később darabokra szedni az egészet másik főtengelyt hajkurászva. Sajnos ez a nyomásnyűg nevezhető típushibának is, az első jel után jobbra kell indexelni és irány a szerviz. Olajszivattyúból és csapágyból is csak a gyárit, vagy annak megfelelő minőségűt építtessen be, ettől eltérően olyan útra téved, mint aki kínai elemet rakat a pacemakerbe.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az olajgombák színe-java

április 15., 10:42 Módosítva: 2016-04-21 14:52:13
3

Tisztelt Autódoktor,

A következő problémával fordulok Önökhöz: adott egy 1990-es évjáratú Audi 80 B3, 1.6TD motorral (RA motorkód). Kérdésem az lenne, hogy milyen olajgombák felelnek meg az autóhoz? Amikor megvettük a járművet, a benne lévő gombák nem jeleztek helyesen. (Az egyik gomba helyére bekötöttünk egy órát, mellyel ellenőriztük az olajnyomást. Nincs vele probléma.)

Autósboltban is jártunk már, de nem tudtak érdemleges választ adni(pedig ott állt a kocsi a szemük előtt), csak felsorolták, hogy milyen színűek vannak ehhez a típushoz, de hogy pontosan melyik fajta(vagy melyik fajták) való hozzá, azt nem tudták megmondani. Mondtak egy olyan lehetőséget is, hogy van a műszerfalban egy relé, ami hangot is ad, esetleg az lehet a hibás, de az 30 ezer forintba kerül és általában senki sem veszi/rendeli meg egy ilyen korú autóhoz.

Válaszukat előre is köszönöm! Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem mindegy, hogy az ember milyen autósboltba jár, manapság már minden utcában akár több is akad, nem beszélve a webshopok kínálatáról. Inkább olyan helyen vásároljon, ami már nagyon régóta működik, széles ügyfélkörrel: valószínűleg ott szakértő segítséget kap a pótalkatrészek terén.

A Volkswagen/Audi több olajgombás visszajelző rendszere nem ördöngösség, de a legjobb alvázszám alapján kikeresni a rendszerben használatos érzékelők típusát. Egy komolyabb alkatrész-kereskedés rendelkezik gyári szintű katalógussal, tehát nem jelenthet problémát a belevaló alkatrészek biztosítása. A "milyen volt benne eddig" megoldás is jó lehet, ha a rendszer kifogástalanul működött a hibát megelőzőleg, de egy nem belevaló érzékelő pontatlan visszajelzést adhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Valahol eltűnik a víz

április 12., 11:17 Módosítva: 2016-04-19 13:06:52
2

Üdv Doki!

Van egy 97'-es évjáratú VW Golf kislány a hárememben, 1,4, benzines, 220ezer kilométerrel. Két probléma adódott vele az elmúlt időszakban:

1.,Az utóbbi hónapokban észrevettem, hogy a hűtővíz folyamatosan eltűnik valahol... az éjszakai pihenők után az autó alatt találok kisebb foltokat, azonban nem akkorákat, hogy ez elegendő lenne. A vizet kéthetente kb. fél literrel kell pótolni.

2.,Minap ellenőriztem az olaj állapotát. Az olajsapkát lecsavarva meglepődtem: a sapka és a karima úgy nézett ki, mintha karamellkrémmel lett volna bekenve. A nívópálcán viszont az olaj a megfelelő állagú, színű volt.

Kérdésem: van összefüggés a két jelenség között?

Hunor

Kedves Hunor!

Az autók szerintem hímneműek, de ez képezheti vita tárgyát - az egyik Parkoló Parádén majd jól kivesézzük a dolgot.

A motor-karamell összefügghet a téli üzemmel és a fáradt motorolajjal is, de sajnos a hengerfej tömítettlenségére is utalhat. Kiderítése egy hűtőrendszer nyomásteszt elvégzésével megoldható, de a rendszeres megfigyelés is a pontos hibamegállapítás felé tereli a dolgot.

Ha a teljesen letisztított lepedék hamarosan ismét megjelenik, és a hűtőfolyadék gyakori utántöltést kér - melyet nem lehet a látható szivárgás számlájára írni - sajnos a hengerfej tömítés hibája (ami egy húsz év körüli autónál sajnos esélyes) elég valószínű. Ebben az esetben a teljes javítást javasolom elvégeztetni, hogy utána sokáig ne kelljen a tömítés miatt aggódni.

A különféle utólagos tömítő adalékokkal ne próbálkozzon, csak a bajt tetézi vele. Az anyaghiányt csak odavaló anyaggal lehet pótolni - tudom, ezért még kapni fogok a más véleményen levőktől, de az intelligens molekulákat hiszem, ha látom: a Golf eldugult hűtőjét és fűtőradiátorát meg nem olyan kellemes cserélgetni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu

Zabálja az olajat a Sprinter

április 7., 10:30 Módosítva: 2016-04-12 11:21:48
0

Tisztelt Autódoktor,

Olyan hibajelenséggel fordulok némi jó tanács reményében önhöz, hogy 2008-as évjáratú, kintről behozott Mercedes Sprinterem (3.0 V6 cdi) úgy eszi az olajat, mintha muszáj lenne neki... számszerűen, 1000 km-ként 2-3 litert elfogyaszt.

Voltam vele Mercedes szervizben, turbó tengely, kicsit lóg, de azt mondták egyáltalán nem veszélyes, kompressziót is megmérettem, és mind a hat henger 3-4% különbségekkel, de nagyjából ugyanazokat az értékeket mutatta. Erre is azt mondták, hogy teljesen rendbe van. Maradt talán a szelepszár szimering?

Az autó menet közben egyáltalán nem füstöl, sem reggel indításkor. Nemrég az autóban kellett aludnom, és éjjel 3-4 szer elindítottam fél órára, mert hideg volt. reggel mikor elindultam, akkor 1-200 méteren keresztül, nagyon tolta a kék füstöt. Az intercooler alsó csövét is leszedtem már, és ott sem áll az olaj, kezemet össze tudom kenni vele, de nincsenek literek a coolerben. Most ha lesz ideje a szerelőmnek, akkor szelepszár szimeringeket kicseréltetem vele, de gondoltam egy emailt megér még ez az eset, itt sokszor olvastam már okos megoldásokról.

Csaba

Kedves Csaba!

Tudom, hogy a millió kilométeres dízelmotorokról legendák hallhatók/olvashatók, de általában háromszázezer kilométer után már lehetnek bajok az erőforrások körül. A kintről származó autók esetében pedig sajnos zömmel hatalmas fehér foltok vannak az autó múltját illetőleg, tehát az óra állása nem jelent semmit.

Sajnos megbontás nélkül nem sok biztatót mondhatok, de attól tartok megbontással sem lesz nagy a boldogság.

A szokásos körök lefutását - kartergáz visszavezetés, szívórendszer- átjárhatóság, injektor ellenőrzés - feltétlenül javasolom. A leszerelt turbó szakműhelyben (Pl: Ferryker) való vizsgálata is javasolt - ha a fő szerkezeti elemek nem sérültek/koptak, egy általános felújitó szett ismét újszerűvé varázsolja a feltöltőt. A tengely lógásának vizsgálata nem árul el mindent a turbó státuszáról, ahogy az olajlerakódás sem sajnos.

Ez az első kör volt, itt döntenie kell a felhasználandó összeghatárról, és az autó sorsáról is: a motor megbontása rengeteg "ha már itt vagyunk" tételt tartalmaz, a vége egy hibátlan erőforrás lehet, de a gazdaságosság szempontjai más lapra tartoznak. Ha a hengerfejek lekerülnek a szelepszár szimmeringek cseréje miatt - ebben az esetben a hengerfejek teljes felújítása a legbiztosabb megoldás- feltétlenül végezzenek tüzetes vizsgálatot a hengerek állapotát illetőleg, valamint a dugattyúk kihúzása után a gyűrűk ellenőrzése se maradjon el.

Ha a jármű használatát még hosszú évekig tervezi és a mechanikus jellemzők megengedik, érdemes új csapágysorral, és gyűrűszettel összerakni a motort. A megnövekedett terhelés (magas teljesítmény, kipufogógáz visszavezetés, részecskeszűrő regenerálás, felhígult kenőanyag, stb.) miatt a dugattyúgyűrűk gyakran letapadnak, ami a kenőanyag hengerfalon maradását, elégését jelenti, ami egy önromboló folyamat is egyben.

A kompressziómérés alkalmával ez a hiba nem minden esetben kimutatható, de még a veszteségmérés is okozhat jónak mondható eredményt annak ellenére, hogy vannak odabent bajok. Az újjá varázsolt mechanikához próbapadon tesztelt injekorok és rail szivattyú dukál, de az öreg kuplung állapota sem lehet rózsás. Az eredmény rengeteg elköltött Forint, de egyben egy olyan motor is, amely ismét készen áll a Föld kerületének legalább nyolcszoros megfutására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csattog a Swift

április 6., 12:02 Módosítva: 2016-04-08 13:35:54
1

Tisztelt Autódoktor!

Swiftem (1.0 - G10A - 3 hengeres) hidrotőkéje hidegindításkor csattogott. A szerelő első nekifutásra csak a tisztítást javasolta, hogy ne adjak ki mindjárt 30-40 ezret. Megtörtént a tisztítás, igen sok kosz volt lerakódva a tőkékben, és valóban eltűnt a hidegindítási csattogó hang. Ellenben, a tisztítás óta megjelent egy nem túl hangos, talán szelep, vagy tőke hang. Az új hang főleg gázadáskor hallható, illetve alapjáratkor is lehet halkan hallani.

A szerelő két dolgot mondott.

1. Valószínűleg valamelyik tőkében a zárógolyó még nem pont a helyén van,ami idővel beáll.

2. Lehet,hogy valamelyik tőke a tisztítás ellenére már kopott, és az okozza az új hangot. Viszont megnyugtatott, hogy nem fog bajt okozni a motornak, nyugodtan járjak az autóval. Ha hangosabb lesz, majd cseréljük az összes tőkét újra. Egyébiránt, a motor szépen, egyenletesen jár, olajat nem eszi, nem füstöl. Plusz, a szerelő tanácsára lecseréltem az olajat szintetikusról fél-szintetikusra (Castrol Magnatec 10w40). Az autót nem gyilkolom, csak hétvégén használom, max. 100-as tempóval hajtom. Minden esetre, már félreraktam a tőkék árát, ha eljön a csere ideje. Szeretném kikérni az ön véleményét is. Már csak a megnyugtatásomra: ön szerint is nyugodtan használhatom így az autót?

Tibor.

Kedves Tibor!

Hangok tekintetében a legnehezebb nyilatkozni úgy, hogy csak valaki más fülén keresztül jött az infó. A csattogó tőke nem igazán jó a motornak hosszútávon. Minden egyes csattanás egy-egy pofon a szelep végének, és a vezérműtengelynek/himbának is. Ne hagyja úgy sokáig.

Azonban az sem elképzelhetetlen, hogy a most előbukkant hang eddig is megvolt, csak a fémharkályok kopácsolása elnyomta. A finom gázadással előcsalogatható hangocska akár a forgattyúmű felől is származhat, a tőkék cseréje előtt inkább azonosíttassa azt a szerelőjével.

Ha a dugattyúk holtponti, finom zaja hallható, az tényleg az a tétel amivel az autó még jó darabig működni fog: a teljes csend érdekében nagyon sok Forintot kellene elkölteni ebben az esetben. A gazdaságosságot szem előtt tartva ez nem biztos, hogy reálisan vállalható költség.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Félreváltottam. Lehet ebből baj?

április 1., 12:55 Módosítva: 2016-04-06 13:18:33
0

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2005-ös VW Golf Plus 1.9 PD TDI-m és sajnos elkövettem, egy nagyon amatőr, egyben nagyon-nagyon nagy hibát, szégyenletes módon gyorsításkor 2-esből sikerült visszakapcsolnom 1-esbe és az autó eléggé bebólintott (tehát nem kicsi volt a terhelés) és azóta (legalábbis előtte nem figyeltem erre) pl. 3.-ban kb. 1000-es fordulaton ha gázt adok, kis csörrenés, vagy kottyanás hallatszik, mintha a motortartó, vagy a váltótartó ment volna szét. Nagyon remélem, hogy nem hajtókar, vagy váltó, a komplett kuplungban kb 5000 km van, úgyhogy az sem lenne kellemes. Remélem tud nekem valami tippet adni.

Dávid

Kedves Dávid!

A téves váltás bárkivel megeshet, ne eméssze magát miatta. A Golf elég masszív szerkezetű autó, sokkal többet is kibír mint gondolná: a gyári tesztek során olyan dolgokat is megtesznek a prototípusokkal/előszériás darabokkal, ami egy átlagos autó életében sosem fordulna elő.

Ha bármi szétesett volna az erős elkapcsolás miatt, az nem csak harmadik sebességbe kapcsolva lenne érezhető, hanem az összesben - de leginkább a legnagyobb áttételt kezelő egyes fokozatban. Ha kettős tömegű lendítőkerék dolgozna az autóban - bizonyára a kuplung nemrég elvégzett cseréjekor ezt a komponenst is ellenőrizték a kollégák - az itt következett bármilyen rendellenesség leginkább alapjárat közelében, alacsony fordulaton, esetleg leállítás közben hallatna magáról. Teljes megnyugvása érdekében jelentkezzen be a kuplungcserét elvégző szervizbe egy gyors ellenőrzésre, ahol nagy valószínűséggel mindent rendben találnak majd.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Traktorrá vált a Ford

március 30., 17:46 Módosítva: 2016-04-01 12:57:15
0

Üdv Doki!

Van egy Ford Escort 96-os autóm, amely 1.6i 16 szelepes, 66 kw. Szeretném megkérdezni, hogy milyen meghibásodási lehetősége lehet az autónak, ha rángat és traktor hangot hallat?

József

Kedves József!

A 16 szelepes Zetec motorok a maguk korában kvázi sportosak voltak, a nyolc szelepes kivitelekhez képest mindenképpen. Sajnos a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés miatt hajlamosak voltak a zajongásra, főleg ha a karbantartásban akadtak hiányosságok: nem megfelelő kenőanyag használata, megfelelő olajszint hiánya, elmaradt olajcserék, stb.

Természetesen a magas futásteljesítmény miatti kopás is szerepelhet a kopácsoló szelepek hátterében. Ha a rendszerben sok a lerakódás, a hidrotőkék működéséhez szükséges olajnyomás nem jut el a hengerfej apró furatain keresztül a tőkékig, ami előcsalogatja a motorharkályok hangját.

A kenőrendszer tisztítása és egy olajcsere a javasolt első lépés, de sajnos több mint valószínű, hogy a húsz éves kiegyenlítő elemek cseréje is szükséges lesz a csendes üzem eléréséhez. A rángatás nem feltétlenül a hidrotőkék hibája miatt történik - habár a szelepvezérlés megváltozott karakterisztikája okozhat rendellenes motorjárást - a rendszer átvizsgálása javasolt a hiba feltérképezéséhez. Az üzemanyagrendszer karbantartása, de a belépő levegő útja is ellenőrzés tárgyát kell, hogy képezze a hibafelmérés során, a rendszer légtömegmérője hajlamos a pontatlan működésre, de a szívórendszer gumicsövei sem pályáznak a "dédunokáink is fogják látni" műsor főszerepére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Melegszik a fék

március 26., 14:21 Módosítva: 2016-03-30 17:55:10
1

Kedves Autódoki!

Az autómon nemrég lett két első tárcsafék cserélve fékolajjal együtt. A két első tárcsafék jobban melegszik mint a két hátsó. Városban kisebb utak után is annyira felmelegszik, hogy szinte hozzá se lehet érni! A kocsi ABS-szel felszerelt, első kerék meghajtású!

Sanyi

Kedves Sanyi!

A fékek kézrátételes ellenőrzése viszonylag pontatlan vizsgálati módszer. A hátsó tengelyre jutó fékerő (gyakorlatilag fékfolyadék nyomás) a régebbi autóknál mechanikus, az újabbaknál elektronikus szabályozással bír, a hátsó tengely terhelésének függvényében: egy tollpihe szállításánál a hátsó fékek kevés, Trombi a cirkuszi elefánt beültetésével nagy energiát képesek elnyelni, azaz hővé alakítani. Így a két tengely fékalkatrészeinek hőmérséklete nem mindig egyenlő.

Ha a fékhatással kifogásai vannak, vagy nem érzi biztosnak, esetleg a pedál útja/nyomáspontja nincs rendben, érdemes fékpadon leméretni a fékrendszer hatásfokát. Papírforma szerint csak olyan személy/műhely végezhetne fékjavítást, aki a tevékenység végén dokumentált fékpadi méréssel tanúsítja a rendszer kifogástalan működését: sajnos ez a gyakorlatban nem nagyon fordul elő. Fékpadot bármelyik műszaki vizsgaponton talál, néhány ezer forintot megér a biztonság!

Ha az autó ESP rendszert is hordoz a fedélzeten, a fékfolyadék cseréje célműszeres támogatás mellett kell történjen, a metódus alatt a rendszer tápszivattyúja és szelepei is vezérlést kapnak, biztosítva ezzel a folyadék teljes cseréjét, és kizárva a levegő jelenlétét. A frissen összerakott fék összekopási folyamata általában nagyjából 500 kilométerre tehető. Ilyenkor előfordulhat melegedés, szag, illetve akár hangosabb üzem is, természetesen ez sem lehet zavaró mértékű - jobb is, mert nincs rosszabb egy raplis elefántnál a hátsó traktusban... Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Menet közben leáll a Focus

március 24., 12:37 Módosítva: 2016-03-28 10:29:48
1

Tisztelt Autódoktor,

van egy 2007-es, 1.6 TDCi Ford Focusom (109 lovas változat, motorkód: G8DB). Városon kívüli használatnál, 110-120 km/óra körül vagy felette felvillannak a műszerfalon a lámpák, majd a motor leáll. Félreállás, újraindítás után minden rendben – egészen a következő leállásig, ami gyorsan bekövetkezik. Néha csak „bedadog” a motor, egy pillanatra felvillannak a lámpák, de megy tovább az autó, ez már néha városban is előfordul.

Anamnézis következik:

Ez a jelenség először tavaly nyár végén-ősz elején jött elő, előzés közben egyszer csak megállt az autó. Ekkor még elszigetelt jelenség maradt, néhány héttel utána amúgy is kipucoltattam a részecskeszűrőt, meg is feledkeztem róla. Télen kezdtek sűrűsödni az események. Már nem emlékszem a pontosan, mennyit rendetlenkedett tavaly év végén (biztos, ami biztos üzemanyagszűrőt is cseréltem, amúgy is esedékes volt), de idén januárban teljesen megállt az autó, vontatni kellett – EGR szelep rossz, cserélve. Bontottat rakattam be, végül a harmadik EGR szeleppel (!) úgy-ahogy menetképes lett az autó, de ekkor már városon kívül állandóan megállt és folyamatosan EGR hibát is dobott a diagnosztika.

A szerelő, akihez hordom, nagyon jó és nagyon korrekt, őszintén megmondta, hogy nála elfogyott a tudomány és ajánlott egy szervizet, illetve konkrétan egy személyt. Ekkor került szakszervizbe, ahol kicserélték a teljes vezérlést, a zárlatos EGR tönkretette azt is. Az EGR-re utaló hibakód eltűnt, azonban az eredeti problémám ezzel nem oldódott meg, az autó továbbra is leáll városon kívül bizonyos terhelés után. A hibakód, amit most kiad az a P061B. A szakszervizben mindent megtettek, de nem tudták kideríteni, mi okozza ezt a hibát – azóta már két másik szerelő bicskája is beletörött. Kábelek elvileg rendben. Az érdekes az, hogy ha kikötöm a légtömegmérőt, az autó – világító motorlámpával ugyan, de – rendesen működik, nem áll le. Természetesen cseréltem légtömegmérőt is, az újat bekötve az autó természetesen továbbra is leáll. Most kikötött légtömegmérővel közlekedem, amennyit nagyon muszáj.

Ön szerint mi okozhat ilyet? Nem értek az autókhoz, de érzésem szerint valami nagyon triviális dolgon itt mindenki átsiklott… Valószínűleg egy dolog okozza az utóbbi idők összes problémáját - eddig szinte csak a kötelezőkre kellett költeni - , de nem tudunk rájönni, mi lehet az.

Üdvözlettel (és előre is köszönök bárminemű tanácsot, segítséget): István

Kedves István!

A P061B hibakód a "Motor forgatónyomaték-felügyelet: belső hiba" megfejtéssel bír. Ez nem annyira jó hír. Ha ennyi szakember kezei között megfordult a jármű, és minden részegység ellenőrzésre/javításra/cserére került: feltételezhetjük, hogy a jármű mechanikailag jó, így elég esélyes a fenti művelet végrehajtását végző motor-vezérlőegység hibája.

Ha a levelében írt "teljes vezérlés csere" alatt a motorvezérlőt érti, akkor vigye vissza az autót a cserét végző szervizbe, hiszen az még garanciális keretek között javítható/cserélhető, ha a vezérműszíj értendő az előbbi idézett megnevezés alatt, akkor azt nem nagyon lehet összehozni a zárlatos EGR szeleppel. Ha az autó hibája könnyen előcsalogatható, bárminemű csere előtt feltétlenül rengeteg célműszeres menettesztet javasolok, mert a hiba jelentkezésekor látható/változó értékek magukban hordozzák a megfejtést / hibakeresési iránymutatást is.

A motornyomaték-felügyelet egy virtuális mérce, amely a motor érzékelőinek értékeire hagyatkozik. Ha a rendszer valamelyik paramétere eltér a szoftver által elvárt értéktől, a szabályozás felborul: ilyenkor a vezérlő megnevezi a hibásnak vélt részegységet/jelforrást. Jelen esetben nem teszi ezt, ami gyanúba sodorja az irányítást végző motorvezérlőt. A mikroszámítógép próbapadi tesztje erre specializálódott szakműhelyekben lehetséges, javítása már sajnos nem minden esetben kivitelezhető.

Ha valóban új vezérlő került a járműbe, és mégis hiba tapasztalható (főleg, ha ugyanaz, mint előtte), sajnos előfordulhat, hogy nem a vezérlő hibája okozza a problémát, hanem egyéb villamossági / érzékelési/ beavatkozási, vagy akár mechanikus probléma. Ennek megkeresése további türelmet, szakértelmet, és költségeket jelent. Ebben az esetben a szakszervizes forrást javasolom a további vizsgálatokra, főleg ha a vezérlő cseréjét is ők végezték.

A gyári szervizek rendelkeznek a legtöbb információval, és a szoftveres támogatottság is ott a legmagasabb: a legtöbb autógyártó különös figyelmet fordít a speciális hibákra, amelynek megoldása a presztízs megőrzése mellett a jövőre nézve akár tanulságos is lehet az újabb rendszerek tervezése során.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Parajelenség a Citroënben

március 22., 11:41 Módosítva: 2016-03-24 12:47:33
0

Kedves Doki!

Van egy 2003-as Citroën C3-as 1.1 benzines. A probléma mindig tankolás után és gyors igénybevétel után jelentkezik. Egy-két óra elteltével a motor 80-90 km/óránál, visszaesik a teljesítmény, olyan mint ha nem menne a henger rángat lassú stb. Másnap reggel az autó tökéletesen működik, a hengerek mennek, halk motor zaj, nincs rángatás csak a hiba kód világit.

Az autón történt javítások:

Üzemanyag szűrő + olajszűrő csere, olaj csere, üzemanyag befecskendező csere, gyújtógyertya csere, trafógyújtó csere, kábelek kimérése: nincs szakadás vagy rágcsáló által okozott kábelszakadás. A számítógépes ellenőrzés során a nem mutat hibát sem a lambda szondáknál sem a motorban. A vezérlő egység van már csak vissza, de egy ismerősöm azt mondta, ha az meghibásodik nem egy vagy két henger nem megy, hanem el sem indul az autó.

Szilveszter.

Kedves Szilveszter!

A vezérlőegység cseréjével várjanak még, ha lehet: megrendíthetetlen bizonyítékok nélkül nagy a pad alá kerülés esélye. A világító hibalámpa a legtöbb esetben regisztrált hibát jelez, ennek érdemes utánajárni. Ha OBD olvasós módszerrel dolgoztak, a siker nem garantált.

A motort teljes egészében vizsgálni tudó eszközzel a fedélzeten a hiba jelentkezésekor végzett menetteszt is nagyot tolna az ügyön a probléma megoldása felé. Nagyon sok minden cserére került, köztük több tipikus hibát okozó alkatrész is, ennyi hiba jelentkezéséhez egy emberöltő is kevés. Kérem, keressen egy megfelelő diagnosztikai készülékkel rendelkező szervizt, hogy a nyomozást gyors hibamegoldás és egy vidáman guruló C3 követhesse.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Inkontinens Tacuma

március 18., 16:35 Módosítva: 2016-03-22 11:42:06
1

Tisztelt Autódoktor!

Folyik az olaj az autóból. Az autó egy Chevrolet Tacuma 1.6, 2005, benzin/gázüzemű. A szelepfedél tömítés most lett kicserélve mert a szerelő ezt látta a bajnak de a hiba nem szűnt meg. Nem nagy folyás inkább csepegés. Ön szerint mi lehet a baj?

Most főtengely szimeringet akar cserélni, de ha az se oldja meg? Ilyenkor lehet az hogy nem derül ki pontosan hol ereszt, vagy ha alánéznek az autónak látszódnia kell? Előre is köszönöm!

Ádám

Kedves Ádám!

A motor alapos alsó-felső mosása után - melyet a legpraktikusabb egy profi mosós céggel megcsináltatni - a szivárgás könnyebben azonosítható. A gyors ránézés nem minden esetben segít, van hogy kisebb megbontással járó, hosszabb vizsgálódás szükséges a biztos diagnózishoz. Egy 11 éves autón a rugalmas tömítések, szimmeringek már kemények lehetnek, a szivárgás ebben az esetben előfordulhat. Érdemes a vezérlés státuszának utánanézni, a 60 000 km-ként cserére szoruló alkatrészek között a főtengely/vezérműtengely szimmeringjei is szerepelnek.

Fontos információ az is, hogy a szivárgás csak járó motornál vagy amúgy is jelentkezik. A típusnál a hengerfej tömítés is elfáradhat, amely szintén okozhat olajszivárgást. Tiszta motor, éles szem és türelmes vizsgálódás szükséges, a megbontás nélküli hibamegállapításban akár ön is segíthet a jelenség megfigyelésével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csak gázadással indul

március 11., 13:55 Módosítva: 2016-03-18 16:42:27
1

Üdv Doki!

A jármű: Peugeot 306 1.4 (1998).

A hibajelenség: Csak akkor indul, ha kis gázt adok indítás közben. Eleinte nagyon ritkán történt ez a jelenség, most csak így indul a kocsi (melegen is). Ha beindult a motor, szépen jár és van alapjárat is.

Merre érdemes elindulni a hibakereséssel? Zsolt

Kedves Zsolt!

A fojtószelep ház / alapjárati rendszer megbontásos tisztítását végeztesse el elsőrendűen. A munkafázis magában foglalja a célműszeres ellenőrzést/beállítást is. Így az esetlegesen szükséges finomhangolás is elvégzésre kerülhet. Az otthoni tisztítás is megoldható, ebben az esetben a számítógép kifaggatása elmarad, de a hibajelenség a legtöbb esetben megszüntethető.

A kartergáz-visszavezetés csöveit is érdemes megvizsgálni, hajlamosak a dugulásra, törésre. Ha a műanyag fojtószelepház van az autóban, nagyon vigyázzon a meghúzásakor: a reccsenő hang nem sok jót jelent.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fékezésnél leáll a Fóka

március 9., 11:36 Módosítva: 2016-03-11 14:42:35
0

Üdv Doki!

Ford Focusom (1,8 zetec, benzines, 2001) motorja leáll fékezéskor. Mi lehet a probléma?

Ferenc

Kedves Ferenc!

Az alapjárati rendszer tisztítását/ellenőrzését végeztesse el az autót karbantartó szervizben. A fojtószelep és az alapjárat szabályozó motor/szelep környékén lerakódó szennyeződések a rendszer lassú reagálását, tehetetlenségét okozzák, ami egy hirtelen bekövetkezett terhelésváltáskor akár motorleállást is okozhat. A kartergáz-visszavezető rendszer csöveinek vizsgálata szintén javasolt a fentiekkel egyetemben, mert hajlamosak a dugulásra, szivárgásra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Vibrátor négy keréken

március 4., 10:25 Módosítva: 2016-03-10 13:17:57
0

Tisztelt Autódoktor!

Rendelkezünk egy 1998-as Suzuki swift 1.0 személygépkocsival. A kocsiban kicseréltettük mind a 3 motortartó bakot, mivel az egyik már kissé szakadt volt, a többi meg elég gyengén tartott. Ezen azt értem, hogy a motornak nagy volt a mozgástere, pl. gázadáskor sokat emelkedett.

Csere után ez a motormozgás megszűnt,- mondhatni áll, mint Katiban a gyerek- a gond csak az lett, hogy most meg annyira ráz a kocsi, hogy azt hinnénk, mindjárt szétesik. A kormány szabályszerűen ráz ha megfogom, ha elengedem, meg egy mély, búgó hangot ad ki.

A kérdés ezek után adott. Ez természetes állapot, hogy motortartó bak csere után ennyire rázzon a kocsi, illetve mit lehetne tenni, hogy ez a rezonancia elmúljon?

László

Kedves László!

Sajnos a megvásárolható motortartó bakok választéka olyan darabokat is tartalmazhat amelyek anyaga, kialakítása, rugalmassága eltér a gyári komponens tulajdonságaitól. Ha az alkatrész anyagminősége megfelelő, de nem megfelelő pozícióban került beépítésre, a rendszerbe kerülő feszültség miatt sokkal több rezonancia kerül a karosszériára, mint amennyit a japán mérnökök elképzeltek. A bakok fellazítása, igazgatása és újrahúzása javasolt - ekkor az autó üresben és sík felületen álljon.

Hasonló hibajelenséget okozhat, ha a kipufogó felszerelésénél történt valami galiba: ekkor az egész rendszer hasonlóan erős rezonanciát közvetít a kabinra a benne ülők mosolyát kioltva - habár vesekő ellen a rázás sokat segíthet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A szántóföld réme lett a Lancer

március 1., 10:23 Módosítva: 2016-03-04 10:45:57
1

Tisztelt Autódoki!

Hengerfejtömítés-csere után a kocsim kegyetlenül rángat alapjáraton. Mitsubishi Lancerem (1.3 12 szelepes) összeszerelése után többször átforgattam a motort kézzel, de nem hallottam semmi kopogó, csörgő, zörgő hangot, gondoltam, akkor jó minden.

A kábelek vissza lettek kötve úgy ahogy voltak és a csövek is, jött az indítás: hát nem akarom ecsetelni, olyan volt mint egy traktor. Mi lehet baj? A gyújtásra gondoltam, mert a vezérműszíj feszes és ahogy néztem nem ugrott át. Mi lehet? Nagy bajra lehet számítani vagy csak elektronika hiba?

István

Kedves István!

A szelephézagok beállítása megtörtént? A motor összerakása után alapvető a művelet, de érdemes amúgy is 20-40 ezer kilométerenként ellenőrizni, hogy meleg motor esetén megvan-e a szívószelepeknél a 0,2mm-es, a kipufogóknál pedig a 0,25mm-es játék. Ha a tizenkettőből akár egy nem zár rendesen, annak rendellenes motorjárás, hengerkihagyás, szelepbeégés lesz az eredménye.

Ha pedig túl nagy hézag tapasztalható, akkor az előbbi kockázatokon kívül egy Zetor traktor is elbújhat a rosszul beállított benzinmotor kereplése mögött. A vezérműszíj feszítése a legtöbb esetben félautomata módon történik, alul és túlhúzása esetén is szíjszakadás/átugrás történhet. Ha a feszítés helyes, a feszítőgörgővel átellenes, "lebegő"oldalon a szíj hüvelykujjal való benyomására a szíjfeszítő csavarfej-szélességének negyedéig mozdulhat a szíj. Ez így leírva nagyon viszonylagos módszer, a legjobb egy szíjfeszesség-vizsgáló műszer használata lenne.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu