Kerregés a motortérből

2015. június 12., 14:03 Módosítva: 2015-06-13 05:49:00
2

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2007-es 1.4-es benzines Mazda 3. 41 ezer kilométerrel (az előző hölgy gazdája csak munkába járt vele), szóval a motor kitűnő állapotban. Mióta megvettem csak az OMV-nél tankoltam, az elmúlt 2 hónapban azt vettem észre leginkább hidegebb reggeleken, hogy egy kerregő hang hallatszik a motortérből 1500-2500-as fordulattartománynál. A hang kb. 5 másodperc után el is hallgat. Nemrég már egy hosszabb út után is hallottam alapjáraton.

Na most elmentem inkább tankolni a Shell-hez és egyből megszűnt a zörej a motor hangja selymesebb lett bár érezni a teljesítmény romlást is. (sima 95-t tankolok semmi adalékanyagot én magamtól bele nem öntök, olaj, olajszűrő levegőszűrő most volt cserélve 2 ezer kilométere) Mi a véleménye/ tapasztalata, okozhatta a zörejt a jobb minőségű esetleg talán még magasabb oktánszámú OMV-s benzin vagy máshol kell keresni a hibát?

Köszönönettel: Viktor

Kedves Viktor!

Autójában lánc közvetíti a hajtást a főtengely és a vezérműtengelyek között. A jármű nagyon kevés futása ellenére nem kizárható, hogy a tapasztalható zörej a vezérlés felől származik. A motortérben fülelve megállapítható a hang forrása.

Az üzemanyag minőségéből fakadó problémák inkább terhelés alatt - erősebb gyorsítás, hegymenet - lennének tapasztalhatóak: az autó úgy csörögne, mint anno a Trabant tette a Pilis szerpentinjein felfelé kapaszkodva.

A motorvezérlő a Mazda esetében is úgynevezett kopogás érzékelőt használ, segítségével a rendszer bizonyos keretek között alkalmazkodik az üzemanyag minőségéhez, habár a vizes üzemanyagon még ez a rugalmas rendszer sem tud segíteni. Egy műszeres vizsgálat segíthet feltárni a tapasztalható jelenség okait - ha a teszt alapján a vezérlés csendben teszi a dolgát, szükség is lesz rá.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Javíthatatlan a Volvo futómű?

2015. június 11., 08:43 Módosítva: 2015-06-11 08:44:25
1

Tisztelt AutoDoki!

7 éves S40 60 ezerrel a háta mögött darálja a gumi belső szélét, emiatt egy egy minta között magasság különbségek alakultak ki. És persze bődületes zaj az utastérben különböző sebességeken felerősödve.

Új korától nálam van az autó, szinte csak autópályán ment, a gumis csávó azt mondja nem érdemes lecserélni a gumit mert az új is ilyen lesz 5 ezer után. Azt mondja az Octáviákból sok ilyen futómű konstrukció hibás volt. Ez is az lehet. S40 -ről érkezett hasonló panasz ? Mit lehet/érdemes vele elkövetni ?

Tommy

Kedves Tommy!

Kérem, ne hallgasson a "gumis csávóra". Ha az autó nem volt korábban törve - tehát az autó karosszériája a gyári méreteknek megfelelő - és a futómű elemei sem szenvedtek alak és méretváltozást, akkor az S40 futóművét tökéletesen be lehet állítani.

A gumik cseréje is szükséges: a rendellenes kopású, hangos - valószínűleg megkeményedett - abroncsok nem biztonságosak, és kellemetlen velük az utazás.

Ha a hang valóban a bődületes jelzővel írható le, az sem kizárt, hogy az egyik kerékcsapágy ment tönkre, ami a "felettünk repül az AN-2-es" jelenséget okozhatja.

Keressen egy hozzáértő szervizt, ahol a futómű ellenőrzését, javítását, beállítását, és a gumiabroncsok cseréjét is egy füst alatt elvégzik. Újjászületett Volvójában kellemesen eltöltött, csendesen suhanó kilométerek tízezreit kívánom önnek!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csikorog az Audi

2015. június 9., 13:29 Módosítva: 2015-06-10 17:11:57
1

Üdv kedves Autódoktor,

Olyan kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy 2003-as Audi A4 Avant, 2.5 TDI motorral szerelt autóm, egyenletes haladásnál cincogó hangot ad ki, ami fékezéskor/kanyarodáskor(mindkét irányba) vagy pedig véletlenszerű módon elmúlik. Maga a hang hasonlít ahhoz amikor enyhe fékezéskor csikorog a fékbetét. Válaszát előre is köszönöm,

Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter!

A fékbetét-szerű hang valószínűleg valóban a fékbetétektől jön, és a fékpedál erősebb lenyomásakor meg is szűnik. Ha a fékbetétek szorulnak a nyeregben/kengyelben, és nem tudnak szabadon visszajutni az alap-pozíciójukba, akkor is hozzárhetnek a tárcsához amikor nem kellene nekik.

A jelenség önromboló hatású, mert a folytonos kontakt megégeti a betéteket, ami még hangosabb sípolást eredményezhet, akár erősebb fékezés esetén is. A fékrendszer megbontásos tisztítását javasolom minél hamarabb elvégeztetni egy előtte/utána fékpadi méréssel egybekötve. Ha a betétek ferdén koptak, illetve ha a tárcsa ütése érzékelhető a padon, az alkatrészek cseréje lehet a megoldás a csendesen, de erősen fogó fék irányában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hidrotőkére gyanakszom

2015. június 8., 15:19 Módosítva: 2015-06-08 15:19:49
1

Tisztelt Autódoktor!

Seat Cordoba 1,4 Glx benzines típusú személygépkocsimat már úgy vettem hogy kerepelt, mint egy dízel. Főleg a napi legelső beindításnál hatalmas a zaj, aztán melegen már elhalkul egy kicsit. Viszont a tegnapi napon ez a kerepelés egyre erősebb lett, és ha bemelegszik a motor, akkor gázadásra is kerepel.

Hidrotőkére gyanakszom, mivel hogy elég olajsaras és lerakódott a motor. Elég lenne egy tisztító adalék és egy friss olajcsere? Mert ha visszaállna kisebb kerepelésre akkor még okés is lenne a dolog, de ez a mostani erös kerepelés ez borzalmas! Egyébként menet közben magasabb fordulaton úgy vettem észre mint ha nem kerepelne annyira.

Sándor

Kedves Sándor!

A kerepelés olyan, mint a köhögés. Nincs elfogadható mértékű belőle. Ne kerepeljen az a motor, még ha az őzek fejvesztve menekülnek is a szerpentin mellől ahogy a kocsi az erdő széléhez ér - ezzel nullára csökkentve a vadgázolás kockázatát. Ha a motor belseje kátrányszerű lerakódással borított, akkor a halottnak a csók effektust vélem felfedezni a dologban, ami az öblítő adalékkal való tisztítást illeti.

Ha tartós megoldást szeretne, a szelepfedél és az olajteknő leszerelését javasolom, hogy a lerakódások mechanikus eszközökkel eltávolíthatóak legyenek. Érdemes belekukkantani az olajszivattyú felszívó-kosarába is, ahogy az olajszivattyú szabályozó szelepének megbontásos ellenőrzése / tisztítása is javasolt. Ha már lent vannak a főtengely körül, nem árthat a csapágycsészék leszerelése sem, hogy a főtengely és a csapágyak épsége látható legyen. A hengerfejben levő hidrotőke-fészkek alapos tisztítása, az olajfuratok átfuvatása elengedhetetlen.

Ezek után mehet az új - nem kínai - tőkesor beszerelése, természetesen új olajjal és szűrővel. A vezérlés cseréje is javasolt ha időszerű, a használt vezérműszíj visszarakása amúgy sem ildomos. A motor ismételt használatba vétele után az olajcserék szaporítása javasolt - legfeljebb tízezer kilométer megtétele után - és a cserék előtt immár lesz értelme a motortisztító adaléknak, hogy a maradék kokszot apránként eltávolítsa - habár a szorgosan kapirgáló kiscsavarhúzónak nincs párja. Az öreg autó nem ciki, sőt! Az elhanyagolt autó azonban kortól függetlenül gáz. Egészségesen suhanó Cordobát kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hogyan használjam a dízelt?

2015. június 5., 13:04 Módosítva: 2015-06-06 14:06:32
1

Helló Autódoktor!

Tulaja lettem egy 2005-ös Mercedes C 200CDI-nek. Egy Peugeot 406 1.9TD-t váltott le, elég nagy ugrás volt. Ez az első CommonRail motoros autóm. Többször hallottam már, hogy másképp kell kezelni ezeket az autókat, pl 1500-as fordulat alatt nem szabad vezetni, mert a szétrázza a kettős tömegűt, a régi kocsimat télen beindítottam járt magába 5-10 percet és csak utána indultam hagy melegedjen, ennél meg állítólag úgy kell, hogy keveset várni és lehet is menni de míg bemelegszik csak alacsony fordulaton. Kérdésem, hogy ezek így ténylegi igazak-e, kell-e valami másra is figyelnem vele stb...

Martin

Kedves Martin!

Gratulálok az evolúciós ugráshoz, remélem sok boldog kilométert tehet meg majd a csillagos masinával is. A lendítőkerék problémája valóban nagyon alacsony fordulatszámon való üzemeltetés esetén halmozottan előfordulhat, habár az autó életében legalább egyszer számítani kell az aranyáron kapható alkatrész cseréjére, a kuplung elkopása esetén minden bizonnyal.

A turbófeltöltő az öreg francia oroszlánhoz hasonlóan kezelendő, beindítás után, hidegen ne kergesse a motort, valamint leállítás előtt - főleg a nyomatékcsúcsok lovaglása után (vontatás, autópályás üzem, hegymenet, nagyon megpakolt autó) - adjon néhány percet a turbónak alapjáraton, hogy elérhesse az alapjárati fordulatszámát. A leállított motor esetén az olajzás megszűnik, és a szárazon forgó turbótengely nem lesz hálás a dologért hosszú távon.

A melegítés nagyon nagy hidegben nem árthat - legfőképp az utasok kényelme szempontjából, de ha kíméletesen indul útnak, nem feltétlenül van szükség a szomszédok közötti Mercedes-motorhang népszerűsítésre. Ez minden autóra igaz, csak a típus nevét kell behelyettesíteni az előző mondatba. Az üzemanyag jó minőségére kínosan ügyeljen, és ne sajnálja az autótól a minden olajcsere alkalmával elvégzett üzemanyagszűrő cserét.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Óraállítás. De nem úgy, és nem azért.

2015. június 4., 09:51 Módosítva: 2015-06-05 07:36:55
33

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2002-es, 1.2-es, Z12XE motorkódú Corsa C-m. 2 napja menet közben azt kellett tapasztalnom, hogy a műszeregységem középső LCD paneljéről a futott km eltűnt, a napi helyett is csak csíkok vannak. Az műszeregységet kiszereltem, a nyáklapról levált a szalagkábel, ez okozza a hibát. Javítani nemigen tudom, így ki kell cserélnem.

Jelen esetben mi tárolja az óraállást? Az új műszeren az előző autó óraállása fog megjelenni, vagy az enyém? Mi a hivatalos módja annak, hogy visszakaphassam az eredeti, saját kocsim által futott óraállást? Meg lehet ezt oldani valahogy?

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Keressen egy műszerfalak javításával foglalkozó céget - az internet a lehetőségek tárházát kínálja. Olyan céget válasszon, aki nagy múlttal és tapasztalattal rendelkezik a szakmában - nem kizárt, hogy az autó eredeti műszerfalát is meg tudják javítani.

A futásteljesítményre vonatkozó, kijelzőn látható adatok a műszerfalban kerültek eltárolásra, annak cseréje esetén a bontott autó adatai láthatóak majd a csatlakozók összedugása után. A műszerfalakkal foglalkozó cégek a jóhiszemű óraállítást is elvégzik szükség esetén, igy ha mégis cserére kerülne sor, az autó az eredeti szervizciklusok szerint üzemelhet tovább, és az autó eladásakor sem kényszerül az ember magyarázkodásra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Bravo! De még ne tapsoljanak

2015. június 3., 15:21 Módosítva: 2015-06-03 15:21:35
1

Tisztelt Autódoktor!

Maximális elkeseredettségemben írok már Önnek!

Fiat Bravo 1.6,1997-es évjáratú autó tulajdonosa lennék. 2 hónapja hengerfej felújításon esett át, nem mennék bele, vicc kategória,csak én nem tudtam nevetni. Előtte volt 1 hónappal kompresszió mérve:11.6,11.8 közt voltak az adatok. Összerakás után bubog, darabos az alapjárat, nem vészesen, csak engem idegesít, mert előtte nem csinálta. Néha becsörög, bár ha 100-as benzinnel tankolom, nem csinálja.

Az elmúlt fél évben a kocsi értékét ráköltöttem a gépsárkányra, ezért bepöccenve megálljt parancsoltam és nekiálltam utána menni a dolgoknak. Cseréltem gyújtótrafót, kábeleket,gyertyát, beszívott levegő hőmérséklet jeladót, hőgombát a termosztátházban. Lehet,hogy nem teljes a sor. Csörgés miatt mértünk a napokban kompressziót.

Az adatok a következőképp alakultak:11.8,10.4,10.3,11.7. Mire kell számítanom a későbbiekben, a szerelő szerint ez benne van abban a ,,bizonyos" 10%-os tűrésben. Ha Ő mondja, elhiszem! Csak amikor legutoljára ezt hallottam, akkor a következő alkalommal 150 000 ft-ot hagytam nála. Kérem, nyersen,őszintén vágja a fejemhez, hogy mire kell számolnom, meddig fog várhatólag ketyegni merjek-e vele a nyáron hosszabb útra elindulni?

Tisztelettel: Cz.László

Kedves László!

A Bravo motorjainak összerakásához célszerszámra van szükség. Nélküle is működőképessé tehető az erőforrás, de nem lesz az igazi. Informálódjon szerelőjétől, hogy a szerszám segítségével hangolta be a vezérműtengelyek pozícióját, vagy a hagyományos "felsőholtpont-szelepváltás" módszerrel.

Ha utóbbi, akkor vigye vissza az autót egy utólagos, célszerszámos beállításra. Ha a vezérlés helyénvalósága után is tapasztalható az összerakás óta jelenlévő rendellenes motorüzem, sajnos nem kizárható, hogy a hengerfejben valamelyik szelepillesztés nem sikerült.

A Bravo hengerfejében hidrotőkék gondoskodnak a szelephézagokról, de a szelepek pontatlan megmunkálása okán léphet fel olyan méretkülönbség, amely a hidrotőkék működését akadályozza, és a szelephézag megszűnik, a motor aktuális hengere pedig gyenge hatásfokkal, vagy kihagyással működik.

A csörgést okozhatja még az üzemanyagrendszer rendellenessége is, a gyújtás nem állítható - habár a vonatkoztatási jel a vezérműtengelyek pozíciójához kötött. Célműszerrel ellenőrizhetők a működés közbeni értékek, érdemes olvasni a sorok között. Adjon egy pár napot a szerelőjének, hogy korrigálhassa a problémát. Hajrá Fiat!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Melegszik a Sunny

2015. június 1., 10:26 Módosítva: 2015-06-01 10:26:22
1

Tisztelt Autódoki!

Gondom lett a Nissan Sunny autóm hűtésével. A 94-es gép hűtőjén nincs gomba. Mi vezérli a ventilátort? A computere? Mindent kivettem egyenként, minden működik (ventilátor-jeladó-relé) de együtt nem.

Köszönöm a választ! Ferenc.

Kedves Ferenc!

Az 1.4-es Sunnyt alapul véve a vezérlőegység 9-es lába vezérli a dupla hűtőventillátor reléjét, melyet az 5 & 6 számú biztosítékok látnak el tápfeszültséggel. Ha a részegységek rendben vannak, a kábelek folytonosságát kell ellenőrizzni, valamint a vezérlőegység által kiadott testet.

Célműszerrel megbontás nélkül látható a vezérlőegység által látott motor hőmérséklet, mely alapul szolgál a ventillátorok üzemének szükségességére. A hőfok jeladó egy NTC jellegű érzékelő 20 fokon kb. 2.5 kOhm, 90 fokon kb. 250 Ohm ellenállással. Jó bogarászást kívánok! Ha elakadnak, érdemes egy villamossági szakműhelyt felkeresni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Porszívós horror a fedélzeten

2015. május 29., 15:32 Módosítva: 2015-05-30 11:50:44
3

Tisztelt Doki!

Érdekes kérdéssel fordulnék Önhöz. Francia autóm (Peugeot 307, 2001 éj. 1.6l, 80kw, Benzin, 141ezer km) a rémhirekkel ellentétben még sosem hagyott cserben, 3 éve szolgál hibátlanul(!!!). Ma reggel (nem első eset) történt a következő dolog. Tegnap egy szivargyújtóról működtethető kis porszivóval kitakaritottam a kocsit, ezt elég ritkán használom inkább kutakra járok 50 centért.

Ma reggel munkába menet ahogy inditottam az autót, veszettül rángatott a motor, az egész autó rezgett és nagyon de nagyon hangosan csörgött a motor (igazából nem a motor csörgött, hanem rázta a műanyag elemeket homlokfal stb. az volt ilyen hangos), és jött a hibaüzenet, kivillant a motordiagnosztika, de a gyomrom majd felfordult annyira rázta a motor az autót. 2-3 leállitás és inditás után abbahagyta a rázást, eltűnt a motordiagnosztika. Ez nem az első porszivós esetem, az elmúlt 1-2 évben kb még 3szor használtam a porszivót és minden használat után másnap a hideg motor ugyan ezt csinálta.

Ma volt dolgom vele szerelőnél (féktárcsák stb..) Ránézett a hibakódolvasójával és nyoma sem volt a reggeli kalandomnak a gépben. Egy korábbi szerelő aztmondta ne dugdossak minden sz*art bele a szivargyújtó aljzatba mert nem arra való, ma is azt tanácsolták hogy dobjam ki azt a porszivót. Van Önnek ötlete, ez az eseménysorozat valóban egy hibás (esetleg zárlatos) elektromos eszköz eredménye amit a szivargyújtóba dugtam? Ha esetleg konkrétan meg is tudná magyarázni, hogy hogyan okozhat ekkora változást egy akármi a szivargyújtón keresztül, nagyon hálás lennék, érdekel a magyarázat.

Remélem nem kértem túl sokat. Üdv.! Gábor

Kedves Gábor!

Nagyon fura, majdnem kísérteties jelenséggel állunk szemben. Alapvetően nem lehet kapcsolat a szivargyújtó és a motorvezérlés között. A szivargyújtóba dugott hibás fogyasztó elsősorban a rendszer biztosítékát vágná ki. Ami esetleg nem kizárt - igaz, nem is jellemző - hogy egy olyan elektromágneses zavart kelt a porszívó, amely valamilyen módon összezavarja az autó elektronikáját. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kipróbálni, hogy kérje meg a szerelőjét, hogy porszívózás közben figyelje az autó működési paramétereit a célműszerével: ráadott gyújtás valamint járó motor mellett is.

Ha a takarítás közben rendellenes értékek, hibás motorüzem tapasztalható, és az autórádió is zavaros adást ad a porszívó használata alatt, a hiba és annak okozója valóban bizonyításra került. Ha teheti, hagyja az autót egy reggeli indításra a szerelőnél, hogy az esetlegesen jelentkező probléma tapasztalható, vizsgálható legyen. Ha valóban a porszívó okozza a bajt, van egy kurrens árucikke a kommandós osztag számára, ők vagyonokat áldoznak az autók működését zavaró eszközök beszerzésére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kell-e cserélni a vezérműláncot?

2015. május 28., 10:03 Módosítva: 2015-05-28 10:11:08
2

Tisztelt Autódoktor!

Érdeklődni szeretnék vezérműlánc cseréről, ennek periódusáról. Sokat olvastam a témában, de semmi kézzelfoghatót nem tudtam meg, csak annyit, hogy láncos autóknál nincs csereperiódus.

Van egy Opel Astra H 1,4 2004-es (Z14xep motor) autóm. Egyik szerelő azt mondja, hogy nem kell cserélni, másik azt, hogy a biztonság kedvéért jó lenne. Most járok 191 000 km-nél. Azt is olvastam több helyen, hogy elég akkor cserélni ha a motor már csörgő hangokat kezd kiadni. Ez eddig még nem történt meg szerencsére. Érdekelne a véleménye, hogy ennél a típusnál cseréljem mindenféleképpen vagy ráér amikor jelzi az autó? Segítségét nagyon szépen köszönöm!

Üdvözlettel, Szabó Gábor

Kedves Gábor!

Tapasztalataink alapján két fajta Opel vezérműlánc létezik:

az egyik majdhogynem az autó élettartamát kiszolgálja csendben futva, a másik pedig ehhez képest tiszavirág-életű, és már 60 000 km-nél hallat magáról.

Az biztos, hogy a gyári harmincezres olajcsere ciklus nem való ennek a motornak sem, leginkább a tizenöt, de maximum a húszezer kilométer az a távolság amit még kibír az a gyűszűnyi olajtöltet anélkül, hogy vastag olajsárral lepje el a motor belsejét és fityiszt mutasson a kenésért könyörgő csapágyaknak. K

ét egyforma, új autón végeztünk kísérletet, a harmincezres verzióban meg is szólalt a lánc és a hidrotőkék is úgy hatvanezer környékén, a tizenötezres ciklusú masina vígan muzsikált tovább csendben. Papírforma szerint valóban olyan lánccsörgéssel jelez a vezérlés a mandátuma lejárásakor, amit egy Dél-Angliai kísértet is megirigyelne.

Általában indításkor lehet hallani az első jeleket, de ha már járó motor mellett is csörög a motortér, nincs mese - cserélni kell. Ha hosszú távon tervez az Astrával, érdemes megelőzni a bajt, és a gyári, bizonyított láncszettet egy szintén eredetire cseréltetni legkésőbb az első - indításnál jelentkező - jelnél. Ne kísérletezzen nem gyári alkatrészekkel, és az első főtengely szimmeringet valamint a vízpumpát is cseréltesse, ha rászanta magát a műveletre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Morog a Quattro

2015. május 27., 15:15 Módosítva: 2015-05-27 15:15:24
1

Helló Doki!

Négy karikás, 15 éves, benzines Quattro-m futás közben a sebesség növekedésével megegyezően felerősödő morgással reagál, amely morgás abbamarad már egy enyhe ívű jobbos kanyarban is. A hangmagasság nem változik, balos kanyarban nem szűnik meg. Ön miféle hibára gyanakszik?

Köszöni a válaszát: Zsolt

Kedves Zsolt!

Kerékcsapágy probléma áll a dolog hátterében elég nagy valószínűséggel. A duplasoros csapágy egyik felén sérült/tönkrement valamelyik görgő, vagy maga a futópálya, a másik fele még éppen (és épen) dolgozik. Ezért tapasztalható irányváltáskor eltérő hang. A jelenség gyors lefolyású, erőteljes romlási mutatókkal.

Mihamarabb cseréltesse ki a hibás csapágyat, mert ha a belső gyűrűk megforognak a tengelycsonkon, annak a cseréje is elengedhetetlenné válik. A nagy sebességű autózás felgyorsítja a csapágy végleges elmúlását. Kizárólag márkás csapágyat engedjen beszereltetni a futómű javításakor. A prémium minőség hosszútávon olcsóbb a gagyinál!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kerepel a Polo

2015. május 26., 13:30 Módosítva: 2015-05-26 13:30:41
1

Szia Autódoktor!

Azzal a problémával fordulnék hozzád, hogy van egy 6n2-es 2001-es VW Polo-m 1.4 16v, menet közben egy furcsa kerepelő hangot hallok a motortérből, gáz elvételkor lassabb gázadásakor intenzívebb, kuplung kinyomására megszűnik, valamint üresben sem jelentkezik a hang. Mi lehet ez, merre induljak?

Válaszod előre is köszönöm! Norbi

Kedves Norbi!

Ajjaj! Ismétlem: ajjaj! Ha a kereplő hang nem az erőátvitel felől hallható, és az általad leírt kritériumok alapján csalogatható elő, elég esélyes, hogy komoly mechanikai problémák vannak jelen a motorban.

A tipus hidrotőkéinek csattogása gyakori dolog, főleg ha a motorolaj minősége és mennyisége gyakran eltért a gyárilag maghatározottaktól. Azonban a tőkecsattogás a tengelykapcsoló állapotával/státuszával nem összehozható dolog.

A főtengely csapágyak ellenőrzése javasolt. Sajnos a 16 szelepes korabeli VW motorok amúgy is nyűgösek olajnyomás szempontjából, ez még egy lapáttal rátesz a nem kielégítő kenés miatt bekövetkező motor- meghibásodás kockázatára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Időnként eltűnik az olajnyomás a Seaton

2015. május 22., 13:15 Módosítva: 2015-05-22 13:15:50
2

Tisztelt Doktor!

Olyan problémám lenne, hogy 2001-es Seat Cordoba 1.4 MPI autómmal folyamatos harcot vívok:

elindulás után amint 1500-1700-as fordulat közé ér a motor (ha gyorsítok és épp átlendül felette akkor nem), felvillan az olajnyomás visszajelző és csippan 4-et vagy 5-t. Gyorsításra vagy lassításra elalszik.

Ám ha már melegebb a motor és jobban igénybe vétel alá van helyezve, például városban, akkor már 2000-es fordulatnál is jelentkezik a hiba és semmilyen úton módon nem alszik el a visszajelző.Történt már olajcsere, kapott új olajgombát, olajszűrőt, de ezek nem oldották meg a problémát.

Köszöntettel: Erik

Kedves Erik!

Kérem, méresse meg az olajnyomást egy mechanikus órával is, majd menjenek el egy tesztkörre a kollégával, hogy a probléma tapasztalható és az olajnyomás aktuális értéke látható legyen.

Ha a jelenség alkalmával megszűnik az olajnyomás, a kocsi használata nem javasolt, és a kenési rendszer megbontásos vizsgálata szükséges.

Ha a nyomás rendben van, akkor villamossági oldalon keresendő a probléma.

Sajnos a VW csoport hasonló motorjainál előfordulhat kenési probléma az olajszivattyú kopásából, vagy a rendszerben dolgozó szelepek szorulásából adódóan.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mekkora a Punto fordulóköre?

2015. május 21., 13:57 Módosítva: 2015-05-21 13:57:31
1

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulnék önhöz hogy a 98'-as Punto-m (1.7TD) túl nagy köríven tud csak megfordulni. Ugyanilyen Punto van a cégnél is bentm de az olyan mint a dodgem. Mindenhová könnyen belehet fordulni vele. Az enyém olyan hogy pl. Tesco, Obi parkolóba két kocsi közé 2x-3x ra lehet csak rendesen beállni. Pedig ugyanoda a család kombi Megane II-vel elsőre beszoktunk fordulni. Milyen alkatrész vagy rossz beállítás eredményezheti ezt? Előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Roland

Kedves Roland!

A fordulókör pontos értéke az autó kézikönyvében megtalálható, nagyjából 10-12 méter körül lehet, sajnos erre vonatkozó értéket nem találtam egyik adatbázisunkban sem. Egy üres parkolóban le is mérhető a valós érték, így látható ha valami nem stimmel az autójával - érdemes mindkét irányba mérést végezni.

A fordulókör akkor változhat, ha a kerekek nem fordíthatóak el teljesen, de ehhez vagy nem megfelelő kormánymű/futómű alkatrész beépítésére, vagy erős futómű deformációra van szükség. Ha a futómű beállítási hibájából történne ilyen pontatlanság, az az autó rossz egyenesfutásában, úttartásában, és erőteljes gumikopásban is jelentkezne.

Ha az autó kerekei mindkét irányba azonos kormány fordulattal tekerhetők a két végállásig, a hibás összeszerelés is kizárható. A futómű ellenőrzését, műszeres beállítását érdemes évente egyszer elvégeztetni a gumikopás, és a stabil útfekvés érdekében - a mérőpadon egy csapásra kiderül minden turpisság!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Haloványan világít a tompított

2015. május 20., 13:54 Módosítva: 2015-05-21 12:13:19
3

Kedves Autódoki!

98'as Daewoo Nubirám tompítottja (az izzó cseréje, és a burok políroztatása ellenére) nagyon halovány. Olyannyira, hogy esténként félek közlekedni, mert annyira rosszul látni az utat. A refim olyan, mint másnak a tompított fényszórója. Mit lehet még tenni? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv! Attila

Kedves Attila!

Először a lámpatestek feszültségellátását ellenőriztesse. Egy hibás testkontaktus, vagy egy félig eloxidálódott tápkábel miatt simán megeshet, hogy a 12-14 Volt helyett annak csak töredéke jut el az izzószálakig. Mivel a xenon elvű izzók haszálatát offolták jó néhány évvel ezelőtt az illetékesek - pedig hozzátenném, egy cseppet sem vakítanak kevésbé a rosszul beállított, gyári xenon szisztémák sem - marad a mindenhol kapható +30, +50 jelzéssel kapható, emelt fényerejű izzók beépítése. Ezek nagyszerűsége abban rejlik, hogy nem terhelik túl az elektromos rendszert, nem olvasztanak foncsort, mégis nagyobb fényt adnak. A nagyobb teljesítményű (75/100/110 Watt) izzók átalakítás nélküli beépítését pont az előbbiek miatt nem javasolom. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fogy az olaj a Datsunból

2015. május 18., 10:05 Módosítva: 2015-05-18 10:05:12
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Daihatsu Cuore 1,0 három hengeres kisautónk, 2002-es évjárat. Az a probléma vele, hogy fogyasztja az olajat. Néha füstöl is (nem mindig) és a légszűrő házban is van olaj (elég sok). Vagy inkább olajsárnak mondanám.

Mi okozhatja ezt? Köszönöm megtisztelő válaszát. Norbert

Kedves Norbert!

Ha a kartergáz olyan magas olajtartalommal bír, ami a légszűrőben is lerakódást okoz, sajnos a dugattyúgyűrűk kopása, esetleg letapadása valószínűsíthető. A motor megbontása esetén a hengerfej felújítása is szükséges, mert a szelepszárszimmeringek megkeményedése és a szelepvezetők kopása is kék füst eregetéséhez vezethet.

A motor javítása előtt azért érdemes egy mechanikai állapotfelmérést végeztetni, amely a szívórendszert és a forgattyúház-szellőzést is érinti. A gyűrűk kopása leginkább a magas futásteljesítmény, a letapadt gyűrűk pedig a nem megfelelő olajminőség, illetve esetleg a hengerbe jutó masszív olajmennyiség számlájára írhatók.

Remélem segithettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Meleg az oroszlánom!

2015. május 15., 16:42 Módosítva: 2015-05-15 18:26:15
2

Üdvözlöm!

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy a Peugeot 1,6-os, 8 szelepes 96-os évjáratú frissen vásárolt autóm meleg időben erősen túlmelegszik. Olajszint középen, hűtőradiátor átmelegszik(ebből gondolom, hogy a termosztát jó), vízszint maximum alatt.

Még nem jutottam el a szerelőmhöz, hogy a beszerzett alkatrészeket (vízpumpa, szíj, görgő, olaj és szűrője, üzemanyagszűrő) cseréljük, addig is hanyagolom a használatát.

A tünetek az alábbiak: Meleg motornál ha kihúzom a nívópálcát, kis mennyiségű, lassú gőzölést, füstölést látok. Városban lámpánál ácsorgás közben elindul a mutató, akár 100 fok fölé is egy kicsivel, amikor is az alapjárat is elkezd ingadozni, két másodpercenként leesik (majdnem le is áll a motor), majd visszaáll a rendes értékre újra és újra. Gázadásra reagál, pedálnak megfelelően fordulaton marad. Ha elindulok és kap menetszelet, visszahűl 90-95 közé, de egy újabb piros lámpánál kezdődik elölről.

Tanácsát előre is Köszönöm. Üdv, Zsolt.

Kedves Zsolt!

A termosztát kezdődő hibája esetén előfordulhat olyan eset, hogy a hűtő felé lassan átjut a forró hűtőfolyadék, de sokkal lassabban, mint a hőelvonás szempontjából szükséges lenne. A legjobb lenne új termosztátot is beépíteni a karbantartás alkalmával.

Érdemes továbbá a hűtőrendszer nyomását is ellenőriztetni, mert ha tényleg gőzt lát a nívópálca csövéből előtörni, valamint forró motornál vacakol az alapjárat, nem kizárt a hengerfej tömítés hibája sem - egy évtized leforgása alatt a tömítés elrohadhat, ami tömítettlenséghez vezethet.

Javasolom továbbá a motortéri kábelkötegek, reléfoglalatok ellenőrzését is, a kontakthibák rendszeresen okoznak túlmelegedést a ventillátor működésének kimaradásával a francia márka egyedeinél. Az alapjárati rendszer tisztába tétele, beállítása szintúgy alapfeladat a karbantartások alkalmával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ferde a blokk

2015. május 13., 13:52 Módosítva: 2015-05-13 13:52:18
1

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy szerintem ferdén áll a blokk a kocsiban (Opel Vectra B, X20DTL, Manuális 5 fokozatú váltó), ha szemből nézzük a szelepfedelet jobbra lejt az egész.

Lemásztam a szerelőaknába és megnéztem alulról is, kerestem nyomokat, hogy megüthette valami valahol a blokkot de semmi, se az olajteknő nincs megütve, semmi nyom nincs erre csak ferdén áll a blokk a kocsiban amit onnan vettem észre, hogy a motorháztetején a szigetelő réteg meg van nyomva/ki van égve a bal oldali megemelkedés miatt. Ennek lehet köze ahhoz, hogy nincs második sebesség a kocsiban? Az összes sebességet normálisan veszi, illetve zavar, hogy ferde a blokk.

Tisztelettel, Péter

Kedves Péter!

A motor-váltó egységet általában három-négy bak tartja a helyén a motortérben. Ha valamelyik elfáradt, összeesett, esetleg deformálódott, eltört, akkor lehetséges, hogy láthatóan ferdén áll az egész, de a legjobban az autó alján lehet szembetűnő a szintkülönbség, az olajteknő vízszintesen kell álljon, párhuzamosan az aszfalttal.

A sebességváltó kapcsolhatóságánál szerepet kap a váltó helyzete, de elég nagy szögeltérést is elvisel a kapcsoló mechanizmus. Ha a feszülés miatt nincs kettes fokozat, akkor azt általában a kabinban is látni lehet a váltókaron, illetve a kar mozgatása is nehézkessé válik.

A bakok szétesése esetén a motor is lötyöghet a felfüggesztés hibája miatt, ekkor a sebességbe kapcsolt, álló motorú autó előre-hátra tologatásakor az erőforrás szemmel láthatóan több centiméteres lötyögést tanúsít, egyben rá is világít a hibás tartóelemre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Beöntéssel indul a Twingo

2015. május 11., 10:31 Módosítva: 2015-05-11 10:31:22
1

Helló Doki!

Vacakol az 1998-as Twingóm (hengerenkénti befecskendezéses 1200-as motorral szerelt). Az indítómotor forgat, de nem indul be csak akkor, ha lehúzom a levegőszűrő csövét és bespiriccolom a benzint. Akkor addig jár a motor, amíg tart a benzin, aztán leáll.

Mi lehet az oka? Joe

Kedves Joe!

A jelenség alapján a motor vezérlése a helyén van, és a gyújtórendszer is működik. Ha a műszerfalon a kis piros LED nem villog - ezzel a gyári indításgátló aktív státuszát jelezve, akkor az üzemanyagrendszerrel lehet probléma.

A gyújtás ráadásakor a hátsó ülés alól a villamos tápszivattyúnak diszkréten zümmögnie kell, indítózáskor pedig az injektornak hallhatóan, ütemesen kattognia a befecskendezések alkalmával. Ha mindkettő tapasztalható, a benzinszűrő dugulása lehetséges.

Érdemes szakember segítségét kérni a hiba gyors elhárítása érdekében. Ha az indításgátló tiltja az autót, a pótkulccsal való indítási kísérlet javasolt, ha azzal is piros visszajelzés tapasztalható, villamossági ellenőrzés / javítás szükséges. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajfolyás a lendkerék tájékán

2015. május 6., 09:55 Módosítva: 2015-05-06 09:55:07
1

Jó napot!

Opel Vectra 1.6i, 1994-es motorszám: x16sz. Kicseréltem a szelep fedél tömitést meg a olaj dekni tömitést. Ahogy én látom, az olaj dekni melett van egy lemez ami egy fogaskereket takar el a "soför alatti" résznél. Abból csipeg-csöpög az olaj. Kérdezném, hogy onnan esetleg hiányzik egy csavar vagy nagyobb probléma lehet? Ha tud tanácsot adni azt megköszönném!

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Elég nagy eséllyel a hátsó főtengely szimmering szivárog az Opelben.

A tömítőgyűrű a sebességváltó és a kuplung leszerelése után érhető el, azaz ha az autó még az "ablakos" váltóval szerelt kivitel, akkor a váltó leszerelése nem is feltétlenül szükséges a manőverhez, de egy Opelek szerelésében jártas kolléga segítsége, tapasztalata kell a javításhoz.

Ha a szelepfedél nagyon folyt, a motor teljes lemosása és megfigyelése szükséges a szétszedés előtt, mert az sem kizárható, hogy a szelepfedél alól masszív mennyiségű olaj jutott az évek alatt a kuplungházba, habár egy huszonegy éves szimmering nem lehet már amúgysem a rugalmasságának csúcsán.

Ha a kuplung megbontásra kerülne, valószínűleg érdemes újat beépíteni a megbízható működés érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A nagyobb motor fogyaszthat kevesebbet?

2015. május 3., 08:19 Módosítva: 2015-05-03 08:19:29
1

Helló Doki!

Jelenleg egy 1.4-es Ford Focus sedant hajtok, és bizony az autó elég sokat eszik, mondjuk a gyatra motor miatt sokszor kell magas fordulatszámon húzatni, hogy egyáltalán menjen. Amennyiben egy hasonló méretű/súlyú autót veszek, de nagyobb benzines motorral, nagyobb teljesítménnyel (1.8-2.0-ás motorokra gondolok) lehetséges, hogy fogyasztással jobban járok?

Válaszát előre is köszönöm, Márton

Kedves Márton!

Városi üzemben valószínűleg magasabb fogyasztási eredmény születik a nagyobb motor használata esetén, de országúti tempónál egy jól eltalált áttételezésű autónál - megfelelő használat mellett - valóban kedvezőbbek lehetnek az értékek.

Egy gyengécske motoros autó esetében legjobb elsajátítani a lendületből autózás képességét, amivel alacsonyan tartható a fogyasztás. Ez a technika természetesen a nagyobb motor esetében is drága literek megtakarítását jelentheti.

Szerintem a jármű felhasználási körének elemzése segít eldönteni a kérdést.

Ha javarészt városi tötymörgésre keres autót, maradjon a kicsi lökettérfogatnál. Viszont az országúti kilométerek kedvezőbbre jöhetnek ki a nagyobb motorral.

Ha váltana, mindkét esetben érdemes fontolóra venni az LPG nyújtotta lehetőségeket is, rengeteg használt autót kínálnak eleve átalakítottan, így a rendszer kiépítésének költsége nem az ön pénztarcáját terheli.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Remeg és ráz

2015. május 2., 11:48 Módosítva: 2015-05-02 11:48:02
1

Kedves Doki!

Van egy 1997-es Honda Civic 1.4i-m, 75 lovasom, nagyon szeretem, de mikor megvettük remegett a fék fékezéskor. Új féktárcsa, fékbetét (brembo), fékolaj, fékcső, ez meg is oldódott, most az a bajom, hogy ha 110 km/h fölé érek, remeg a kormány, és ha 140-nél nyomok egy féket, ugyanúgy remeg mint mikor rossz volt a fék. Egyszerűen nem értjük már az egészet, új gumi, normálisan fel van centrírozva, most azon gondolkodom hogy futómű beállításra viszem, igaz a nyári papucs szélesebb 195/50 R15, a téli az 175/65 R13, vajon a futómű beállítás helyre hozza majd?

Köszönöm: Norbert

Kedves Norbert!

Nagyon fontos info lenne az, hogy a téli kerekekkel mi a tapasztalat a kritikus sebességnél. Ha akkor is ráz az autó, akkor a futóműben / féknél keresendő a rázás oka, ha viszont rázásmentes marad a kormány fékezés nélkül, akkor a nagy kerekek körül lesz probléma.

Ha a nyári kerekek nem gyári kivitelűek, az agy és a felni közé központosító gyűrű beépítése szükséges, amely precíz megvezetést ad a felniknek. A fékezéskor jelentkező kormányrázás sajnos a legtöbb esetben mégiscsak fék problémát jelez, habár ha a lengőkar szilentblokkok, esetleg a kormány/lengőkar gömbfejek, axiálcsuklók hézagosak, okozhatnak hasonló hibát.

A prémiumnevű termék a kommersz kategóriában sajnos nem ugyanazt a minőséget nyújtja, mint gyári beszállítóként. Érdemes kiórázni a szakszerűen felszerelt tárcsákat is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Blokkol a Galant

2015. április 28., 09:40 Módosítva: 2015-04-28 09:40:47
1

Helló Autódoki!

A napokban már feltettem a kérdésemet de az elkallódhatott, így megkísérelem újra. 2000-es, 1996 évj. DOHC 6 hengeres Mitsubishi Galantom van. Nem működik az ABS , a tesztek az 51 relét hibáztatják, de ezt több szerelőnek sem sikerült idáig megtalálnia. Már kizárásos alapon cseréltem fejegységet, elektronikát és több relét is, a jeladók pedig jók. A kontroll lámpa néha pislog.

Kérem segítsen tanáccsal ha tud. Válaszát előre is köszönöm. Tibor

Kedves Tibor!

Az 51-es hibakód a szeleprelé hibáját jelenti. A relé a kapcsolási rajz alapján a rendszer feszültség ellátásában segédkezik, illetve a műszerfali visszajelző működtetéséért felelős. A relé a motortérben a hidroaggregát mellett található.

Bármilyen csere előtt egy villamossági ellenőrzést javasolok, mert egy esetleges kábelszakadás, korrózió is eredményezheti a tapasztalt hibákat - főleg, ha a relé korábban már cserére került. A rendszerhez a táblában található 1-es, 2-es, és 13-as biztosítekok tartoznak közvetlenül. Egy megbízható villamossági szakember hamar megoldást talál a blokkolásgátló problémáira, és többet nem kell a jég hátán a szakaszos fékezéssel bajlódnia.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajos a váltó alja

2015. április 23., 11:25 Módosítva: 2015-04-23 11:26:48
1

Tisztelt Autódoktor,

Van egy Skoda Fabia 1.4 MPI autóm és láttam hogy a váltó alja olajos. Kérdésem az lenne, hol és hogyan tudnám ellenőrizni az olaj szintet a váltóban?

Valamint ma cseréltem benne fagyállót és észrevettem hogy a kiegyenlítő tartály falán van olaj arra gondolok régebben hengerfejes volt az autó és nem takarították ki a tartály (én se mondjuk csak feltöltöttem az újjal ) ha esetleg hengerfejes azt miből tudom pontosan?

Gábor

Kedves Gábor!

A váltó elején - a hűtő felőli oldalon - található egy nagyméretű inbusz-kulccsal nyitható záródugó. Ez a feltöltő és a szintcsavar is egyben. Az autó vízszintes talajon álljon az ellenőrzéskor. A betöltendő olaj osztályozása 75W-90 GL-4+. A gyártó 2 litert ír elő teljes töltetként. A váltó általában a kapcsolórúdnál szokott szivárogni, az ott található szimering anyagának megkeményedése miatt. De nem kizárt egy esetleges régebben történt megbontás miatti tömítettlenségi hiba sem.

A tartály sajnos nem teljes mértékben mosható ki, mert vannak olyan zegzugai ahová nem férhet hozzá semmilyen eszközzel, talán a kémiát segítségül lehet még hívni, a trisós emulzió segíthet a kiszerelt alkatrész tisztításában, de az új tartály sem vészesen drága. Nézzen körül Totalcar Áruházunkban ezzel kapcsolatban.

A hengerfej probléma sokféle arcát mutathatja: csökken a vízszint, nincs fűtés, a rendszer állandóan felforr, a motorolaj cappucino színű egyveleggé válik, a hűtő csövei hideg motornál is pár perc járás után kőkemények lesznek, esetleg szétszakadnak. Ha egyik tünet sem tapasztalható, és van kedve otthon szöszmötölni, mossa / cserélje ki a tartályt, töltsön új fagyálló hűtőfolyadékot az egész rendszerbe, majd figyelje a használat közben a működést a mindennapokban is.

A hűtőrendszer nyomás-diagnosztikáját egy jobban felkészült műhely szívesen elvégzi Önnek. Ha esetleg mégis a motor megbontására lenne szükség, a hengerfej síkolását feltétlenül el kell végeztetni, illetve a fej felújítását is fontolóra veheti, hogy ne kelljen pár év múlva ismét szétszedni a fődarabot a szelepszárszimmeringek, szelepvezetők kopottsága miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kanyarban koppan a futómű

2015. április 21., 11:33 Módosítva: 2015-04-21 11:33:00
2

Kedves Doki!

94-es Lancerem egy elég érdekes hibát generált. Kanyarodás közben és után egy erőteljes ütő érzés jön a kerékjáratok felől, hasonló hanggal, mint amikor kátyúba hajt valaki. Már leszedtem mindkét kereket, megnéztem mindent, de semmi rendellenességet nem tapasztalok. Mi lehet a hiba forrása? Lengőkar esetleg?

Köszönöm a választ! Miklós

Kedves Miklós!

Csak lesz ott valami a futóműben, ami a hibát okozza! Erőteljes koppanást okozhat például a toronycsapágy szorulása miatt "szögletesen" forduló rugó, ebben az esetben a kormány sem áll vissza magától egyenes állásba a kanyar bevétele után.

A rugók törése sem kizárható, ami azért veszélyes, mert a letört darab bele is állhat a gumiba, leblokkolva, szétszakítva azt. Néhány típusnál (Citroen C3, Pluriel) a letört rugó át tud esni a rugótányéron, amely azonnali "ültetést" ad az autónak, de ebben az esetben egy vérbeli tuner is berezelne, mert a kocsi stabilitása megszűnik egyik pillanatról a másikra, nem beszélve a leblokkoló kerékről, ha a rugó kölcsönhatásba kerül a gumiabronccsal.

Ha a hang oldaldőlésre csalható elő a futóműből, akkor a stabilizátor szilentek/karok is okozhatják a jelenséget, de az alsó gömbfej hatalmas lógása is megbújhat a rongyosra szakadt porvédője alatt. Érdemes a futóművet egy szervizben átvizsgáltatni, hogy a feltárt hibák megszüntetése után az öreg Ninja csendben tehesse a dolgát, ahogy tette eddig is húsz éven át.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu