Műszaki hiba vs. felelősség

2002.03.30. 15:11
A vitában én azt az álláspontot képviselem, hogy miután üzemképtelen féklámpával nem vehetek részt a forgalomban, a biztosító nem fizet, viszont én a rendőrnek igen.
Tisztelt Autójogász!

A kérdésem szerencsére teoretikus, egy vitában merült fel de másokat is érinthet. Tegyük fel, hogy működésképtelen féklámpákkal közlekedem a városban. A mögöttem lévo belém jön egy fékezésnél. Felelős vagyok-e a balesetért a biztosítás szempontjából, vagy a mögöttem jövő biztosítója fizeti a káromat, netán közös felelősségre vehető az ügy? A vitában én azt az álláspontot képviselem, hogy miután üzemképtelen féklámpával nem vehetek részt a forgalomban, a biztosító nem fizet, viszont én a rendőrnek igen.
Tisztelettel: Páni János
(2002. 01. 28.)

Kedves János!

A műszaki hiba rendkívűl faramuci dolog. A laikus azt gondolja, hogy mentő körülmény lehet az esetleges felelősség alól. Ne felejtsük el azonban, hogy a gépjármű műszaki állapotáért az űzembentartó felelősséggel tartozik. A KRESZ a lámpák működésének az ellenőrzését kötelezően elő is írja, így a féklámpa hiánya szinte biztos, hogy megalapozza a felelősségünket. A jog azonban ennél bonyolultabb.

Átengedett vezetésnél minden valószínűség szerint nem a sofőr, hanem az üzembentartó felel. Azt is vizsgálni kell, hogy a balesetet a féktávolság be nem tartása, vagy a féklámpa hiánya okozza. A megengedett sebesség jelentős túllépése és az általában azzal együtt járó féktávolság be nem tartása nem menthető a lámpa hibájára való hivatkozással.
Az egyszerűsített kérdésre az egyszerűsített válasz: ha a baleset oka kizárólag a féklámpa hiánya, a felelős a jármű üzembentartója. (Az életben azonban ilyen szinte soha nincs).

Tisztelettel Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, nemrég váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.