Garanciális avultatás?

2002.03.31. 15:26
Idén januárban 40 ezer km-es szervízen megállapították, hogy kormánymű hibás az autó, és mivel nem javítható, ki kell cserélni. Kaptam egy faxot a Renault-tól, mivel 3 év a szavatossági idő, ezért természetesen kicserélik (összköltség kb. 260 ezer Ft!), melynek költségeit 60 százalékban a Renault állja, 40 százalékban pedig nekem kellene tériteni.
Tisztelt Dr. Mándi Sándor!

1999 decemberében vásároltam egy Renault Scenic típusú személygépkocsit. Idén januárban 40 ezer km-es szervízen megállapították, hogy kormánymű hibás az autó, és mivel nem javítható ki kell cserélni. Kaptam egy faxot a Renault-tól, mivel 3 év a szavatossági idő, ezért természetesen kicserélik (összköltség kb. 260 ezer Ft!), melynek költségeit 60 százalékban a Renault állja, 40 százalékban pedig nekem kellene tériteni. A Renault arra hivatkozik, hogy ami alkatrészt nekem betesz az autóba az új, az autóm viszont 2 éves ezért bizonyos százalékot nekem kell állni a javításból. Hogy miért pont ennyit, azt nem tudom. Ráadásul én nem új, hanem működő jó alkatrész szeretnék az autómban.
Várnám válaszát jogos-e a márkakereskedő álláspontja, mert a jogszabályt elolvasva nekem nem ez a véleményem. Most itt áll az ügy, kezemben a fax és fogalmam sincs hogyan tovább.
Üdvözlettel, Géza
(2002. 01. 28.)

Kedves Géza!

Álláspontom szerint a szervíz a biztosítók által alkalmazott AVULTATÁS-elméletet próbálja alkalmazni. Való igaz, hogy a jog ismeri "a káron nyerés tilalmát", vagyis a kártérítés értéke nem lehet nagyobb, mint maga a kár, de itt nem erről szól a történet. A gyártó köteles olyan árut biztosítani számomra, amely alkalmas a megcélzott cél - a hibátlan működés - biztosítására. Ha harc, legyen harc! Mi károsultak viszont követeljük a javítás idejére a bérautóból , az elmaradt üzletekből valamint a javítással töltött időből fakadó károk megtérítését. (És akkor a szomszéd káröröméből fakadó gúnyos tekintetének elviseléséhez szükséges lelkierő pénzben alig kifejezhető értékéről nem is beszéltünk).
Ezért úgy gondolom, hogy nincs más lehetőség, mint ügyvédi segédlettel felvenni kesztyűt.

Tisztelettel Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, nemrég váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.