Erősen avultatott új autó

2002.07.02. 19:23
Az autóba a gyári immobiliser mellé beszereltettem egy Titan-dypol sebváltózárat is, és részemről úgy gondoltam, mindent megtettem, hogy megnehezítsem az autótolvajok dolgát. Természetesen az autón 10 százalékos önrészű Casco biztosítás is volt az Alliance HB Rt-nél.
Tisztelt Autójogász!

A Totalcar-os internetes portálon folyamatosan nyomon követem a tanácsait, és eddig reméltem nem kerülök olyan helyzetbe, hogy nekem is élnem kelljen velük. Azonban sajnos most úgy néz ki, szükségem lenne a tanácsára.
2001.11.15-én vásároltam egy új Peugeot 206 típusú autót márkakereskedőtől, mely a rendelt extratartozékokkal együtt 2.730.000,- Ft-ba került. Az autóba a gyári immobiliser mellé beszereltettem egy Titan-dypol sebváltózárat is, és részemről úgy gondoltam, mindent megtettem, hogy megnehezítsem az autótolvajok dolgát. Természetesen az autón 10 százalékos önrészű Casco biztosítás is volt az Alliance HB Rt-nél.
Sajnálatos módon az autót 2002. 02. 08-án ellopták, hihetetlen módon elvontatva a ház elől, mivel a váltózárat nem tudták kinyitni. Ezek után megkezdődött a kellemesnek nem nevezhető eljárás. Ennek során a biztosító bekért tőlem minden papírt, többek között a váltózár kulcsait is.
A rendőrségi eljárás lefolytatása után megkaptam a biztosító elszámolását, mely egy kicsit egész más volt, mint amit én vártam. E szerint az éppen 3 hónapos autó (melyben igazoltan 4500 km volt), az eredeti 2,73M ft helyett csak 2,45M ft-ot ért. Ez, ha jól számolom, több mint 10 százalékos amortizáció.
Mindezek mellett a káresemény rendezésében a sebváltózár 45e Ft-os összege nem szerepelt.
Ezzel kapcsolatban lenne pár kérdésem, melyekben szeretném kikérni véleményét:
Én tudom rosszul, hogy a 6 hónapnál nem öregebb autók esetében nincsen amortizáció? Megtámadhatom-e jogi úton az ilyen nagy arányú amortizálást? Ha már bekérték a sebváltózár kulcsait, és azokat meg is tartották, nem kellett-e volna arra is kártérítést fizetniük? (Számlával igazoltan az autóba volt beépítve)
Segítségét előre is megköszönöm
Tisztelettel
Böle Ferenc
(2002. 06. 26.)

Tisztelt Böle Ferenc!

Ahhoz, hogy a feltett kérdéseire pontosan tudjak válaszolni, ismernem kellene az ön által megkötött casco szerződést, és a biztosító által kiadott általános szerződési feltételeket, illetve üzletszabályzatot.

Az amortizációval kapcsolatos szabályok a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvényben találhatók, amely az amortizációs kulcsokat is ismerteti. Ezt a jogszabályt a biztosító maximum analógiaként alkalmazhatja az értékcsökkenésre, sokkal valószínűbb, hogy a
belső üzletszabályzata alapján számolta ki az értékcsökkenést, amely szabályzatot ön a szerződés aláírásával - még ha nem is olvasta el - elfogadott. Javaslom, hogy levélben kérjen felvilágosítást a biztosítótól mi alapján számította ki az értékcsökkenést, a válasz ismeretében lehet mérlegelni a továbbiakat.

A sebváltózár kulcsának benntartásával nem merül fel kártérítési kötelezettség, hiszen a kulcsnak önmagában nincs olyan értéke, amelyre kártérítési igényt alapozhatna. Egyszerűen vissza kell kérni, ha szüksége van rá. Ha elveszett, és ki tudja számolni kulcs értékét (műanyag fül 60 Ft, fémnyelv 221 Ft) - amelyet elég valószínűtlennek tartok - azt az összeget esetleg visszakövetelhetné a biztosítótól, de gyanítom, hogy a postaköltség is nagyobb lenne, mint amekkora összeget így bármikor is megkaphatna.

Összegzésül javaslom minden autótulajdonosnak, hogy mielőtt cascot vagy bármilyen biztosítási szerződést köt, alaposan tájékozódjon az összes szerződési feltételről, azokról is, amelyek a szerződések mögöttes részét képezik. Ugyanez vonatkozik a lízing és autóvásárlási kölcsönszerződésekre is, így később probléma esetén nem érhetik meglepetések.

Tisztelettel:
Dr. Bodolai László