Garancia érvényesítése

2003.01.03. 10:52

Az új személygépkocsira irányadó, jogszabályban meghatározott minimális jótállási idő (garancia) 12 hónap.

Kedves Autójogász,

Van egy 1 éves Renault Scenic 1,6 16V autóm, melyet újonnan vásároltam. Az elmúlt 1 évben 42 ezer km-t mentem vele.
A gépkocsi jelen pillanatban szervizben áll a kuplungszerkezet leégése miatt. A szerviz azt mondja, vezetési hiba történt. Az én állításom szerint valami hibás alkatrész volt a bűnös. Előzmény: 5 és fél éve vezetek, évente kb. 40 ezer km-t. Az első kocsim egy Opel Corsa volt, újonnan vásárolt. Ebben 56 e km volt, és nem történt ilyen probléma, pedig akkor még kezdő vezető voltam. Az előző autóm egy Opel Astra volt, melybe 3 év alatt 120 e km-t raktam, és szintén nem volt ilyen problémám. Ennek a fényében nem tudom elfogadni a szerviz válaszát. A gépkocsikat ugyanazok vezették eddig is, akik korábban. Vagyis 90 %-ban én vezettem, 10 %-ban kollégák és az édesapám. A kérdéseim a következők:
-Lehet ez vezetési hiba ennyi idő alatt, ismerve az előéletet?
-Ha KERMI-vizsgálatot kérek, és a kermi nem nekem ad igazat, akkor tényleg ki kell fizetnem a vizsgálat költségét?
-Ha a KERMI nekem ad igazat, mit tehetek?
-A garancia a kuplungszerkezetre tényleg nem vonatkozik?
-A gépkocsit megcsináltatom, hiszen szeretnék vele közlekedni, a KERMI-nek elég csak a hibás alkatrész?
-Utólag követelhetem majd a KERMI-vizsgálat eredményétől függően a költségeim megtérítését?
Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel,
Darvas László

Tisztelt Darvas Úr!

Az új személygépkocsira irányadó, jogszabályban meghatározott minimális jótállási idő (garancia) 12 hónap.
A kötelezett ezt meghaladó jótállási időt is vállalhat, illetve kikötheti, hogy a hosszabb jótállás csak valamely alkatrészekre terjed ki, vagy meghatározott alkatrészekre nem terjed ki. Ha a hiba jellege (pl. a termék kijavíthatósága, a javítás módja, az értékcsökkenés mértéke, stb.) tekintetében vita merül fel, a jótállási idő alatt a jótállásra kötelezett köteles beszerezni a minőségvizsgálati szakvéleményt. Ha e kötelezettségét nem teljesíti, a jogosult maga is kezdeményezheti a minőségvizsgálatot. A jótállás lényege, hogy a kötelezett csak akkor mentesül, ha bizonyítja: a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Leveléből nem derül ki, hogy a jótállási idő egészében eltelt-e már. Ha nem, az előzőekben írottak irányadók, ha igen, a teljesítéstől számított 3 évig ún. szavatossági igénnyel (kijavítás, árleszállítás) élhet. Ebben az esetben azonban, ha a kötelezett nem ismeri el a hibás teljesítést, azt Önnek kell bizonyítania.
Amennyiben - végső esetben jogerős bírósági ítélettel - megállapítást nyer, hogy a teljesítés hibás volt, a kötelezett nem csupán a szavatossági igényt köteles teljesíteni, de erre irányuló kérelem esetén a hibás teljesítésből eredő kárt viselnie kell, amibe beletartozik a vizsgálat költsége is.
Amennyiben tehát a minőségvizsgálat hibás teljesítést állapít meg, a vizsgálat és a javítás költségének meg-, illetve visszatérítése követelhető. Ha azt nem teljesítik, az igény bírósági úton érvényesíthető.

Tisztelettel:
Autójogász