Penészszagú klíma

2003.01.03. 11:12
Azonban 2 nap múlva megint kezdődött a penészszag, a 3. napon visszavittem a kocsit, megint megígérték, hogy megszüntetik a szagot.
Tisztelt Autójogász!

Március elején vettem egy automata klímás autót, amiben a klíma augusztus végéig kifogástalanul működött.
Szeptembertől kezdődően erős penészszag érződött a kocsiban, amit a közelgő 15.000 km-es szervizen szóvá tettem, és a kijavítására ígéretet kaptam. Meglepetten láttam a számlán, hogy ezért kb. 9.000 Ft-ot számláztak. Mondtam, hogy szerintem ez garanciális hiba (az autó alig fél éves), és a klíma az autó tartozéka, de ők nem tágítottak, én pedig jelenetet nem akartam rendezni.
Azonban 2 nap múlva megint kezdődött a penészszag, a 3. napon visszavittem a kocsit, megint megígérték, hogy megszüntetik a szagot. A kocsit az ismételt beavatkozás után elhoztam, 4 nap után visszajött a bűz, az 5. napon pedig egy számla a postával, amiben ismét kb. 9.000 Ft-ot kértek. Ekkor akadtam ki, visszamentem, botrányt rendeztem, kértem a klíma kicserélését, ha megjavítani már nem tudják, amit elutasítottak, de az 1. javítás árát visszaadták, a másik számlát pedig sztornózták.
Ezután elvittem a kocsit egyik klímaszerelő ismerősömhöz, aki egy másik vegyszerrel kitisztította, amitől néhány napig alig lehetett megmaradni a kocsiban, annyira erős szaga volt, de két hét után ismét penészszagú lett. A klímaszerelő azt javasolta, hogy meg kellene bontani a klímát, és a csepptartartályt kézzel kellene kisúrolni. Ezt ő, tekintettel az autó garanciális voltára és nagy értékére nem vállalta, a szakszerviz viszont csak pénzért vállalná.
Kérdésem, hogy tényleg ki kell-e fizetnem az újautó-klíma visszatérő bepenészesedésének javítását? (Érdekes adalék, hogy ugyanabban a garázsban, ugyanabban a légtérben áll a feleségem ugyanilyen, két hónappal idősebb autója, és azzal a klímával semmi gond.)

Köszönettel:
Rónai Zoltán

Tisztelt Rónai Úr!

A kocsija klímaberendezésének nem megfelelő működésével kapcsolatos kérdésére tájékoztatom, hogy az Ön által írottak alapján a hibát jótállás keretében (garanciális javításként) kellene elhárítani. A jótállás alól a kötelezett csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Leveléből nem derül ki, hogy a szerviz mire hivatkozva kér díjat a javításért, de díjigénye nem tűnik alaposnak.
Ha a hiba jellege vitatott, a jótállásra kötelezett köteles minőségvizsgálati szakvéleményt beszerezni, ha e kötelezettségét nem teljesíti, a jogosult maga is kezdeményezheti a minőségvizsgálatot. Ha a kötelezett együttműködésre egyáltalán nem hajlandó, célszerű lehet fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulni (vagy azt kilátásba helyezni), végső soron az igény bírósági úton érvényesíthető.

Tisztelettel:
Autójogász