Biztosítás, luxusautó, traffipax

2001.01.18. 12:41
Múlt év végén, sajnos későn, tudtam meg, hogy kötelező biztosításomat csak úgy "vihetem" új biztosítóhoz, ha a régit december 1-ig felmondom. Sajnos jelenleg az első málus(z) kategóriában vagyok, ehhez jött még a díj emelés, E két tétel közel a duplájára emelte a biztosítás negyedéves díját. Az Argosz biztosítónál azt a tájékoztatást kaptam, hogy ha náluk kötök új biztosítás, akkor újra a "semleges" kategóriában kezdhetek.
Tisztelt Mándi Úr!

Múlt év végén, sajnos későn, tudtam meg, hogy kötelező biztosításomat csak úgy "vihetem" új biztosítóhoz, ha a régit december 1-ig felmondom. Sajnos jelenleg az első málus(z) kategóriában vagyok, ehhez jött még a díj emelés, E két tétel közel a duplájára emelte a biztosítás negyedéves díját. Az Argosz biztosítónál azt a tájékoztatást kaptam, hogy ha náluk kötök új biztosítás, akkor újra a "semleges" kategóriában kezdhetek és amennyiben az első negyedéves díjat nem fizetem be a régi biztosítónál, majd kivárom a 30 napos türelmi időt, az automatikusan megszűnt biztosítás helyett náluk újat köthetek. Ilyen esetben csak a bónuszom veszne el, egyéb következmény nincs, de nekem ez most pont jól jönne, hiszen a negatív kategóriámat veszteném el.
Kérdésem az, hogy a fenti eljárás, módszer valóban működőképes-e, lehet-e valamilyen negatív következménye?

Köszönettel

Máté Ferenc

Tisztelt Máté Ferenc!

Helyesen tudja, a jogszabály szerint a kötelező gépjármű felelősség biztosítási szerződést év végével lehet felmondani. A konkurencia harcból fakadóan azonban ezt a szabályt biztosító társaságok nem tartják be. Az Argosz Biztosító Rt. Ügyintézőjének tájékoztatása a gyakorlatnak megfelel. Az ügyben arra kell vigyázni, hogy a járművön végig legyen kötelező biztosítás. Ebben az esetben Önt a nem teljesen jogszerű eljárásért hátrány nem érheti.

Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!

Egy luxuskategóriás autót vásároltam, amelyet a márkaképviselet használt addig. A benne lévő viszonylag nagy kilométerszám ellenére az alku közben azzal bíztattak, hogy a kocsi nemcsak szervízkönyve alapján megállapíthatóan rendszeresen szervizelt, de mivel velük egy udvarban működik a márkaszervíz is, állandóan ránézett valaki, tehát tényleg megbízható jármű, jó vétel. Ezek után hét és fél hónap telt el - a kocsi közben 7 alkalommal került vissza a telepre, általában 1-1 hétig javították, hol garanciálisan, hol nem - , és most egyszercsak végleg leállt. Mint kiderítették: az automata váltó egy kisebb alkatrésze törött el (egy gyűrű), de nem érdemes összerakni már, mert több tárcsa teljesen elkopott, magyarán új, vagy gyárilag felújított váltó beépítése szükséges. A márka árai: 1.1 millió, illetve 620 ezer, áfával. Szerelési díj: 50.000 Ft, vontatás, egyebek: 15.000. A kocsi immár másfél hete a telepen áll, tegnap tudták csak mindezt elmesélni nekem, és ha most döntenék is csak bő két hét múlva gurulhatnék újra (tehát tetemes egyéb károm is keletkezik az egy hónapos bérautózás miatt). Kérdésem: felelős-e a 200.000 kilométer okozta kopásért a cég, ha én csak 12.000-t tettem eddig bele akkor, ha ugyan meg nem esküdtek semmire, csak biztosítottak a jó állapotról és adtak számlát. A márkaképviselet is érezhet valamit, mert beszerzési áron adnák a felújított váltót, és talán annak árába is beszállnának - de vajon meddig mehetek el a követelésekkel? Hiszen ha a felét is hajlandóak volnának fizetni (ez csak feltevés), még akkor is 350.000 Ft-os beruházás volna ez nekem, amely az eddig már a náluk kénytelen ráköltött 100-120.000 Ft-ot és az 1.7-es vételárat, no meg a fizetésemet tekintve is hatalmas, aránytalanul, s talán igazságtalanul is nagy összegnek tűnik.

Előre is köszönettel, gyors válaszában bízva:

Ókovács Szilveszter

Tisztelt Ókovács Szilveszter Úr!

A vita eldöntéséhez gépjármű szakértőt kell igénybe venni. Amennyiben az automata váltó kopása nem rendellenes, hanem a 200000 km megtételének természetes következménye, az abból fakadó kár az eladónak nem róható fel.
Az ügyben mindenképpen fontos elem, hogy a járművet márkaképviselettől vásárolta, akitől elvárható lett volna a szakszerű precíz tájékoztatás. Tekintettel a kár mértékére, illetve a szakértő díjára, én az ügyben egyezséget javaslok. Nyílván a márkaképviselet a jó hírneve érdekében szintén egyezségre törekszik

Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Ha a rendőrség lefényképez gyorshajtásért, de nem állít meg rögtön, akkor mennyi időn belül kell megkapnom postán a bírságot? Mennyi idő alatt évül el?

Előre is köszönettel:

Dani

Kedves Dani!

A szabálysértési eljárás elévülési határideje 6 hónap. A traffipaxot követően a rendőrhatóság ez idő alatt köteles az eljárást megindítani. Várhatóan egy adatlapot fog kapni, melyben nyilatkozni kell a gépjármű vezető kilétéről. Az ügy nem teljesen elveszett, mert lehet, hogy a villanás nem az Ön autójának sebessége miatt történt

Autójogász


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.