Hólánc, magánimport, C-rendszám

2001.01.31. 11:01
Szeretném, ha tájékoztatna arról, hogy a hólánchasználattal kapcsolatban hol (miben) és mikor jelent meg jogszabály? Szeretném elolvasni, ugyanis még a rendo´´rökto´´l is ellentmondásos információkat kaptam.
Tisztelt Mándi Úr!

Szeretném, ha tájékoztatna arról, hogy a hólánchasználattal kapcsolatban hol (miben) és mikor jelent meg jogszabály? Szeretném elolvasni, ugyanis még a rendőröktől is ellentmondásos információkat kaptam.

Köszönettel: Kiss Attila

Tisztelt Kiss Attila úr!

A hólánccal kapcsolatos jogszabály egyenlőre még csak tervezet formájában létezik. Az azzal kapcsolatos szakmai egyeztetés jelenleg van folyamatban. Várhatóan ez év májusában fog a KRESZ módósításaként hatályba lépni az ezzel kapcsolatos szabályozás. A tervezet lényege, hogy az út kezelője az időjárásí helyzetnek, valamint az útviszonyoknak megfelelően dönt a kötelező hólánc használatról. Ily módon az nem lesz a jármű kötelező tartozéka, de ha ilyen eszköz nélkül hajt be valaki a jelzéssel ellátott útra, szabálysértést követ el.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!

Örömmel hallottam a híradásokban, hogy idén év elejétől a behozandó személykocsikra 0% a vámtétel. Ezután értesültem arról, hogy sajnos ez a magánimport esetére nem igaz, én pedig magánimport útján szeretnék egy személygépjárművet saját részemre behozni. Kérdéseim a következők:
1.mitől függ, hogy egy autóra hány százalék vámot vetnek ki (életkor? motor hengerűrtartalma? motor fajtája (dízel/benzines)?)?
2.kell-e nekem ÁFÁ-t vagy bármilyen más járulékos költséget a vámon kívül fizetnem (a környezetvédelmi díjon felül)
3.mivel magánszemélyként vásárolnám az autót, hivatalos számlám nem lesz a dologról. Elég egy német nyelvű, kézzel írt adásvételi szerződés az ügyek intézéséhez, vagy szükséges valami hivatalos szerv által kiállított papír?
4.végül konkrétan ez egy Audi 100, 1991-ben gyártott, 1984cm3-es, benzinüzemű autó. Hány százalék az általam fizetendő vám (ill. ha van, más költség illeték/adó stb.) az adatok alapján és változna-e a helyzet ajándékozás esetén?
Válaszát előre is köszönöm
tisztelettel:
Ákos

Kedves Ákos!

Az információi tévesek. A vámmentesség minden Európában gyártott jáműre kiterjed, függetlenül attól, hogy az kereskedelmi forgalomban, vagy magánimport útján érkezik az országba.

A járművet 20% fogyasztási adó, 25% ÁFA és a jármű súlyától függően 10-30ezer forint környezetvédelmi díj terheli. Ez a jármű értékének 50-60%-át teszi ki. Mielőtt dönt ellenőrizze, hogy a konkrét jármű megfelel-e az európai normáknak, ehhez segítséget nyújt a www.KFF.hu internet oldal. Az ajándékozás nem előny, mert ilyenkor értékét a Schwacke katalógus alapján állapítják meg. Míg az adás-vételi szerződés ettől 20%-kal eltérhet. Elegendő a sima magánszerződés, hivatalos számla nem szükséges.

Üdvözlettel Autójogász


Milyen feltételekkel használható Magyarországon külföldi (pl. német) rendszámú autó, magánszemélyek, ill. cégek esetében? Külföldi állampolgártól megvásárolhatom-e C-rendszámos autóját, ha igen, milyen feltételekkel, hogyan lesz magyar rendszámom?

Válaszát előre is köszönöm:
Barabás László

Tisztelt Barabás László!

Magyarországon külföldi rendszámú gépjármű függetlenül attól, hogy magánszemélyt vagy céget érint a kérdés, általában nem vezethető magyar állampolgár által. Ennek oka, hogy a behozott jármű vámárunak számít, így az harmadik személynek nem adható át (külföldinek sem). A külföldön dolgozó vagy tanuló magyar állampolgár a határátkelőhelyen a külföldi jogszerű tartózkodásának igazolását követően gépjármű útlevelet kap, mely legfeljebb egy éves magyarországi használatot tesz lehetővé. Az importált járművek már a határon rendszámot kell, hogy cseréljenek, és egy alkalomra szóló ˝E˝ betűjelű rendszámmal közlekedhet a magyarországi honosításig.

A ˝C˝ betűjelű rendszámtábla már Magyarországon honosított olyan járművet jelöl, melynek tulajdonosa külföldi. az ilyen jármű megvásárlásához a Forint külföldi számára történő kifizetése miatt, deviza hatósági engedély kell, melyet a Nemzeti Bank ad ki. A jármű átírásakor, amennyiben a vásárló magyar állampolgár, vagy magyar jogi személy, a rendszámot le kell cserélni.


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.