Menetlevelet minden teherautónak?

2001.06.08. 10:58
A kistehergépkocsit magáncélra használom, ugyanúgy, mint más a maga személyautóját. Az autó az én nevemen van, céges vállalkozásom nincs. Ennek ellenére a rendőrök minden igazoltatásnál kérik a menetlevelet. Egyes rendőr ismerőseim szerint nem kellene menetlevelet vezetnem, mivel saját tulajdonom az autó, és a benzinpénzt sem számolom el sehol.
Tisztelt Uram!

Év elején vásároltam egy használt tehergépkocsit (Volkswagen Caddy típusút) egy cégtől.
A tehergépkocsit magáncélra használom, ugyanúgy, mint más a maga személyautóját. Az autó az én nevemen van, céges vállalkozásom nincs. Ennek ellenére a rendőrök minden igazoltatásnál kérik a menetlevelet. Egyes rendőr ismerőseim szerint nem kellene menetlevelet vezetnem, mivel saját tulajdonom az autó, és a benzinpénzt sem számolom el sehol.

A kérdésem: jogosan kérik-e a rendőrök a menetlevelet? Kell-e menetlevelet vezetnem?
Válaszát előre is köszönöm, RR
(2001. 04. 13.)

Tisztelt RR!

Kivételesen az intézkedő rendőröknek van igaza. A hatályos magyar szabályok szerint függetlenül a teherautó tulajdoni viszonyaitól, menetlevél vezetése kötelező. Ez bár elég vitatható rendelkezés, mégis hatályos (1988.évi I. törvény, 88/89. Korm. Rend.)

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Mándi Úr !
Tavaly vásároltam egy új MAZDA B2500 D 4x4 kisteherautót, amivel eddig 40 ezer kilométert utaztam.
A veszprémi márkakereskedésben vásároltam, majd oda is vittem garanciális szervizre. 30000 km megtétele után észrevettem, hogy az első futómű hibás gyári beállítása miatt a két első gumi belső feléről lekopott a futófelület. Ezt a veszprémi szervizben jeleztem, és elismerték, hogy a futóművet nem ellenőrizték mielőtt a szalonból az autót elhoztam. Ígéretet kaptam, hogy
a következő szerviz alkalmával a két első gumit új gumira cserélik garancián belül.
Ezen kívül az első futómű könnyűfém keréktárcsái normál országúti közlekedés mellett olyan mértékben deformálódnak, hogy már másodszor kell a kerekeket kiegyensúlyozni amit csak 50 km-re tőlünk végeznek el a keréktárcsák speciális mérete miatt. A veszprémi szerviz ezek cseréjére is ígéretet tett.
Mikor a gépkocsit a megállapodás szerint 40 ezer km után szervizbe vittem, kiderült hogy a veszprémi szerviz minden előzetes értesítés nélkül felszámolásra került.
Ezután kerestem fel a MAZDA Hungária Kft.-t a problémáimmal írásban, amire a mai napig, 2 hónap elteltével választ nem kaptam. Telefonon érdeklődtem és egyszerűen leráztak azzal, hogy a garancia ilyen esetekre nem vonatkozik, legfeljebb a gumik 50%-át térítik meg számomra. A könnyűfém keréktárcsák cseréjéről szó sem lehet.
A székesfehérvári szerviz szerelője tájékoztatott, hogy ennek a típusnak jellemző hibája, hogy 10 ezer km megtétele után a futóművét be kell állítani. Ennek többletköltségét szintén nekem kell viselni. A kocsi átvizsgálásakor megállapította, hogy a szelepvezérlés is elállítódott, azt két napi munkával tudják helyrehozni. Ezen kívül közölték, hogy ez sem tartozik a garanciába.
A gépkocsi megvásárlásakor számom döntő szempont volt a márkaszerviz közelsége, valamint az alacsony garanciális szerviz költség, amit a veszprémi szervizben számomra a garanciális idő tartamára kiszámítottak.
Azzal, hogy a veszprémi szerviz minden előzetes értesítés nélkül megszűnt, az autót most Székesfehérvárra kell vinni, ahol a szervizköltség az eddiginek duplája, a 30-40 eFt helyett 100 eFt, ezen kívül egy teljes munkanapom elveszik emiatt. A meghibásodások folyamatos javíttatása is olyan többletköltség, amire a vásárláskor nem hívták fel a figyelmemet. Amennyiben akkor közlik velem ezeket, nem valószínű, hogy ezt gépkocsimárkát választom.

Kérdésem, hogy a vezérképviseletet milyen felelősség terheli ilyen esetekben, és a garancia kiterjed-e a fenti hibákra. Véleményem szerint a vásárlás előtt engem félrevezettek az üzletkötés érdekében, és úgy néz ki, hogy a vezérképviselet az általa megbízott kereskedések és szervizek tevékenységéért semmi felelősséget nem vállal

Tisztelettel, Baranyai Géza
(2001. 04. 13.)

Tisztelt Baranyai Géza!

A márkaszerviz megszűnése a garanciális igények teljesítésének nem lehet akadálya, azért a vezérképviselet, illetve végső soron a gyártó felel. A felni meghibásodása számomra elég különlegesnek tűnik, ezért azzal kapcsolatos szavatossági igény csak akkor terjeszthető elő, ha egyértelmű, hogy az a gyártási hibából ered.
Javaslom az ügyben keresse fel jogi képviselőjét, és indítsanak kártérítési eljárást a vezérképviselettel szemben. A kár összegébe a márkaszerviz megszűnéséből fakadó, az időszakos szervizeléskor megtett többlet km-ek nem számíthatók bele, ez a károkozó felelősségén kívül esik.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!

Az "eltűnt" elsőbbségadás kötelező táblával kapcsolatos a kérdésem: Egy kereszteződésbe olyan úton érkezem, amelyről tudom, hogy elsőbbségem van
(nem a sárga négyzet miatt, hanem mert sokszor járok arra, és a keresztező úton "elsőbbségadás kötelező" tábla "szokott" lenni), de az eltűnik, és az onnan jövő autó nem is tudja, hogy neki elsőbbséget kellene adnia. Ha ilyenkor megtörténik a baleset, ki a felelős?
Válaszát előre is köszönöm:
Nagy Miklós
(2001. 04. 13.)

Tisztelt Nagy Miklós!

Ilyen esetben az út kezelője anyagi felelősséggel tartozik. Fontos azonban, hogy a körülmények a "rutinból" vezető sofőrt is mentsék. Ha csak a megszokás biztosította számára az elsőbbséget a tábla hiánya akár az ő felelősségét is megalapozhatja, mivel a körültekintő vezetőnek azt észlelnie kellett volna. Ha nem így lenne, akkor minden közlekedési rend változásakor balesetek tömege következne be.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Ügyvéd úr!

Elolvastam minden autóimportról szóló cikkét, maradt azonban néhány homályos pont. Az alábbi kérdések európai gyártású autóra vonatkoznak (vámmal ne kelljen foglalkozni):
1. Céges import esetén elfogadják-e a számlán szereplő vételárat az adók számításához? (Ez ugyanis szerkesztői megjegyzés volt egy cikkben.)
2. A fogyasztási adó a behozatali ár bruttó (16% német ÁFÁs) vagy nettó értékét terheli?
3. Az Eurotax árakkal való összehasonlítás esetén a bruttó vagy a nettó árat veszik figyelembe? (A 20% eltérés vizsgálatakor)
Remélem, ezek valóban új kérdések. Várom válaszát.
Köszönettel, Gyula
(2001. 04. 13.)

Kedves Gyula!

Céges import esetén valóban jobban elfogadják a számlás árat, de a vámhatóságnak joga van a kételkedéshez. Tehát nagy eltérés esetén ellenőrizheti a valóságos eladási árat. Az adók meghatározásakor a jármű nettó árából indul ki a hatóság. A kérdések valóban újak, így én is a vám- és pénzügyőrök tudására kellett hogy hagyatkozzak.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Mándi úr!

Két kérdés lemaradt az autóimporttal kapcsolatban:
- 1. A behozott autó üzembehelyezés után azonnal eladható, vagy ki kell várni valamennyi időt? (magánszemély ill. cég esetén)
2. A 2 évnél régebben külföldön dolgozó csak egy, vagy több autót hozhat be vám és ÁFA-mentesen?

Köszönettel: Gyula
(2001. 04. 13.)

Kedves Gyula!

Amennyiben valamilyen vámkedvezményhez kötötten a Vám- és Pénzügyőrség a jármű elidegenítését nem tiltja, az azonnal értékesíthető. A huzamosan külföldön tartózkodók vámkedvezménye csak egy jármű behozatalára terjed ki.

Tisztelettel: Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.