A kiszerelt biztonsági öv esete

2001.07.03. 13:22
Az új kresz bevezetésével felmerült egy kisebb probléma. Adott egy gépkocsi (LADA 2104), melyet a gyár ellátott hátsó biztonsági övekkel. De sajnos az előző tulajdonosa a kocsinak ezt eltávolította.
Tisztelt Autójogász!

Az új kresz bevezettével felmerült egy kisebb probléma. Adott egy gépkocsi (LADA 2104), melyet a gyár ellátott hátsó biztonsági övekkel. De sajnos az előző tulajdonosa a kocsinak ezt eltávolította. Mi van ilyenkor?

Mert ugye a kresz, - eddig általam látott magyarázatai - csak azt firtatták , hogy ha a kocsi fel van szerelve vele akkor kell használni, ha nincs akkor nem köteleznek semmire , de javasolják (utólagos beszerelés ha van rá lehetőség).

A kérdés másik oldala a ügyeskedő és a biztonsági övet butaságnak tartó autós társak. Mert mi van, ha a fenti törvényi LYUKAT valaki úgy fordítja a saját szája íze szerint, hogy kiveszi a kéthetes Mondeojából a hátsó öveket, mert ha nincs, akkor nincs mit használni (nem telepíthető bele az ülésmagasító a gyereknek amit úgyis kinő stb.).

Egyszóval megbüntet-e a rendőr, ha az adott Lada gépkocsiban - ami már 10 éves -, nincs benne a hátsó biztonsági öv?

Tisztelettel várom válaszát: Dávid Krisztián
(2001. 05. 03.)

Tisztelt Dávid Krisztián!

A jogszabály megfogalmazása gyárilag felszerelt biztonsági övről szól. Ez egyértelművé teszi, hogy a jármű kialakítása alkalmas a hátsó ülésen biztonsági öv elhelyezésére. Ez nem a jármű pillanatnyi állapotától, hanem az adott típus gyári adataitól függ. Ebből kiindulva, ha az intézkedő rendőr kellőképpen képzett, a gyári biztonsági öv kiszerelésével nem lehet a gyermek ülés felszerelési kötelezettség alól kibújni.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt volt Kollégám, Tisztelt Sanyi!

Abban az esetben, ha a sárga fuvarozói rendszámmal ellátott gépjárművet végleg ki akarja vonni a cég, szerinted a sárga rendszámmal lehet végleg kivonni, vagy előbb vissza kell fehéríteni a rendszámot?
Várom válaszod!
Tisztelettel: MOJA, Csabáról
(2001. 05. 03.)

Kedves Moja!

Remélem jól megy sorod. A kérdésre válaszolva tájékoztatlak, hogy a bürokrácia sok értelmetlen dolgot visel, de remélem a hülyeséget nem. Ennek megfelelően a sárga rendszám ugyanolyan jól darabolható mint a fehér, ezért a visszarendszámozásnak nincs értelme.

Üdvözlettel: Autójogász


Tisztelt Dr. Mándi Sándor!

Ez év február közepén használtan vásárolt Suzuki típusú autómba beszámításra került régebbi gépkocsim. Erről természetesen adásvételi szerződés készült, a következő címmel:
ADÁSVÉTELI SZERZŐDÉS
Használt gépjármű felvásárlása továbbértékesítési céllal

Felkerestem a helyi önkormányzatot, hogy lemondjam a beszámított autóra fizetendő súlyadót, ahol azt a meglepő információt kaptam, hogy az ilyen típusú adásvételi szerződést nem tudják elfogadni. A szerződés megnevezi az eladót, a vevőt (stb.), egyszóval "bizonyítja", hogy már nem én vagyok az autó tulajdonosa. A kérdésem az volna, hogy mi ilyenkor a teendő?
Lévén nem akarom életem végéig fizetni a súlyadót egy olyan autóra, amely már nincs az én tulajdonomban.

Köszönöm szíves válaszát,
Tisztelettel: Orosz István
(2001. 05. 03.)

Tisztelt Orosz István!

Sajnos jogszabály szerint a súlyadót annak kell fizetni, aki január 1-jén a forgalmi engedélyben tulajdonosként vagy üzembentartóként szerepel. Így abban az esetben, ha az átírás nem történik meg időben vagy sokáig "elfekszik" a jármű az adóhatóság a régi tulajdonost noszogatja.
Megoldás: ha a jármű átírása elmarad, a nyilvántartás szerint a korábbi tulajdonos rendelkezési joggal bír, így kérheti a jármű forgalomból történő kivonását. Ennek az sem akadálya, hogy a jármű okmányai már nem állnak rendelkezésre. E kivonás pillanatától az adókötelezettség megszűnik.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Dr. Mándi Sándor!

Következő kérdéssel fordulok Önhöz, melyhez egy kis előtörténetet írnék. Eddig csak Magyarországon már forgalomba helyezett járműveim voltak, most azonban egy külföldről behozott (megjegyzem nagyon nagyon jó állapotú) gépkocsit szeretnék megvenni. A jármű még nincs Magyarországon forgalomba helyezve. Egyébként a típus mind1, csak az információ miatt jegyzem meg, egy '92-es Ford Escort-ról van szó. Pontos részleteket még nem állt módomban megkérdezni, de olyasmit meséltek nekem, hogy az autót bevizsgáltatják (természetesen jelenlétemben), műszaki vizsgáztatják, rendszámot tesznek rá (= forgalomba helyezés?), törzskönyvet, forgalmit kap az autó és én lennék az első tulajdonosa Magyarországon.

Eddig az előtörténet. Kérdésem az lenne, hogy mi az, amit nekem meg kell tudnom mindenképp a kocsiról, hogy biztosan 'tiszta' -e a jármű? Lehetséges-e olyan, hogy két hónappal azután hogy a nevemen van (és mellesleg be is lett vizsgálva) azt mondja a rendőrség, hogy ez egy XY országból lopott gépjármű? Elvehetik-e minden ellenszolgáltatás nélkül az autót tőlem, vagy a bevizsgálás garancia arra, hogy az autó az én tulajdonomat képzi, és hogy az autó legális eredetű? Gondolom másokat is érdekelhet, milyen kötelezettségekkel, következményekkel járhat az, ha külföldről behozott autót szeretnék megvásárolni. Nem mintha nem bíznék meg az ismerőseimben, de hát az ördög sosem alszik, ezért kérném az Ön segítségét.

Köszönettel Szalai Roland
(2001. 05. 04.)

Tisztelt Szalai Roland!

Az ördög valóban nem alszik vagy csak nagy titokban. Ezért érdemes körültekintőnek lenni. A helyzet azonban korántsem reménytelen. Az új szabályok szerint a jármű megvásárlásakor kötelező az eredetiség vizsgálat. Ily módon kiszűrhető az alváz- és motorszám manipulációja. Ha a jármű külföldről érkezik a Belügyminisztérium minden esetben ellenőrzi a külföldi hatóság nyilvántartásában azt. Ily módon az érintetlen azonosítójú, de lopott járművek is jó eredménnyel ellenőrizhetők. Amennyiben az ellenőrzést végző szakértői állomás hibát követ el és a jármű mégis lopott, teljes és feltétlen kártérítési kötelezettsége van, így Önt károsodás nem érheti.

Tisztelettel: Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerzodést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha muszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendor, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetoje volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakérto rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.