Jogosítvány honosítása

2001.07.09. 09:38
A vezetési jogosultság nem tud elévülni. Ha európai uniós tagállamból származik a vezetői engedély, elég a kérelem. Ha az amerikai földrészről, vagy a világ más tájáról, akkor hiteles fordítást is kell a kérelemhez csatolni, egyébként az engedély könnyen honosítható.
Tisztelt Mándi úr!

Kérdésem a III. kerületi okmányirodával kapcsolatos és egy elégé egyedi estről van szó!
Ezen belül első forgalomba helyezés olyan motorkerékpárok esetében amelyek nem rendelkeznek gyárilag beütött motorszámmal. Ez sajnos elég gyakran előfordul, az okát valószínű ön is tudja /japán belső piac Yamahák/.

Annak rendje szerint a kérdéses MKP-ón megtörtént az eredetiségvizsgálat melyen javasolták az "AF"-jellel történő levédést mivel a motorkerékpárt Bp.-i cég hozta be az országba a Központi Okmányiroda lenne illetékes a levédési engedély megadására. De mivel itt az engedély megadása igen hosszú időt venne igénybe, ezt a motorkerékpárok esetében főleg szezonba nem igazán engedheti meg magának egyik cég sem. Így a Budaörsi Okmányiroda adta ki az engedélyt azzal a megjegyzéssel hogy a beütést a Fővárosi Közlekedési Felügyelet végezze el.
A MKP forgalomba helyezése is itt történik ez ugye a MOZAIK utca mely III. ker. Miután megtörtént a vizsga és megkapta a motorszámot, ahogy eddig minden esetbe felkerestem a III. ker. okmányirodát. Majd közölték velem hogy a számbeütési engedély miatt a Budaörsi iroda végezheti el a forgalomba helyezést csak ő az illetékes erre. Gondoltam megkérdezem őket hogy a területi illetékesség miről is szól de csak azt a választ kaptam, hogy ők is azok, de a Budaörsi illetékes. Igaz hogy én mint meghatalmazott III. ker. állandó lakos vagyok és a műszaki vizsga is a III. ker. történt de most úgy határoztak ők hogy túl sok ügyfél keresi fel az irodát a Mozaik utcából ezért aki valamiért is nem felel meg minden szempontból azt elküldik egy másik irodába. De hát Budaörs se illetékes mert nem Pest megyei a műszaki vizsga és a vevő se igaz. A beütési engedélyt ők adták meg, de ennek csak örülhetek és ők se értik a III. ker. viselkedését.

A kérdésem a nélkül hogy várok a Budapesti beütési engedélyekre van e valami alapom hogy a III.kerületben vegyem fel a rendszámokat vagy ez így normális?

A válaszát előre is köszönöm: Leposa Zsolt
(2001. 05. 08.)

Kedves Zsolt!

Gondolom visszasírja a Teve utcát! Ne ijedjen meg Önnek van igaza. A bürokráciával szemben csak saját eszközével lehet küzdeni. A III. kerületi okmány iroda nem zárhatja ki a jogszabály szerint létező illetékességét. Az Áe szerint (1957 évi IV-es) amennyiben a hatóság a kérelnmet elutasítja, arról irásos határozatot kell, hogy hozzon, ez ellen fellebbezni lehet. Tehát meg kell követelni ea jogszabály szerint kötelező határozat meghozatalát, melynek munkaigénye a forgalombahelyezés többszöröse, így vélhetően az egyszerübb és jogszerű eljárását fogják választani.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Autójogász úr!

A minap talán szokatlannak nem is mondható estetnek voltam a résztvevője. A Budakeszi úton forgalmi dugó alakult ki és a munkahelyem felé igyekeztem Suzuki Swift márkájú gépkocsimon, a hegyről lefelé menet. Jobbról (alsóbbrendű útról, elsőbbségadás táblával) egy sötétkék BMW próbált elém tolakodni, benne az alapszéria kopasz, körszakállas, mobiltelefonon társalgó (kihangosító nélkül) majom. Nem adtam át neki az elsőbbséget pedig már majdnem belémjött. Erre ő a mögöttem jövő elé furakodott be és szándékosan nekem ütközött! Ezt a középső ujjam felmutatásával honoráltam, ő meg egy nagyobb lökéssel viszonozta, mindez a forgalmi dugóban 5-10km/h-val haladva. Ezt követően ő felhajtott a villamossínre és eltűnt egy mellékúton. Utólag kiderült hogy a kár jelentéktelen, de érdekelne, hogy egy súlyosabb esetben mi a teendő. Eredjek utána? Szálljak ki és kérjek tőle betétlapot? Álljak meg és hívjam a rendőrséget? Vagy legközelebb legyek udvariasabb a BMW-sekkel? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Földvári Márton
(2001. 05. 09.)

Tisztelt Fölvári Márton!

Hogy fejlődik a világ! Régebben csodának tűnt ha a majom tisztességgel meg tud pucolni egy banánt, ma már egyszerre tud vezetni, telefonálni és szabályokat szegni. A BMW vezetője által elkövetett cselekmény az eset körülményeitől függően akár bűncselekménynek is minősülhet (közúti veszélyeztetés). A szabálysértés elkövetésének ténye vitathatatlan. Ilyenkor a helyszínen megállva tanúkat kell gyűjteni és feljelentést kell tenni. Ebben az esetben nem csak az alapcselekményért, hanem cserbenhagyás miatt is eljárhat a szabálysértési hatóság. Az ön által alkalmazott nemzetközi kézjelzéseket nem találtam sem a KRESZ sem pedig az etikai kódex szabályai között, ezért azt javaslom gyakrabban alkalmazza az "okos enged, szamár szenved" közlekedési szabályt.

Tisztelettel: Autójogász


Kedves Autójogász!

A következő problémám van.
Az autómban és a forgalmiban a motorszám nem egyezik. Ez most derült ki egy motorgenerál során. A különbség 1 karakter (H helyett N) de a számsor többi része stimmel. (számok is meg a betűk is) Ilyenkor mi a teendő? (motort soha nem cseréltettem benne)
Elismerik nekem hogy nem én barkácsoltam a motort hanem egy ügyintéző hibázott?

Köszönettel, Attila
(2001. 05. 10.)


Kedves Attila!

Az ön által leírtak egyértelműen hatósági hibára utalnak, ezért a területi közlekedésí felügyelet által kiadott igazolással keresse fel az illetékes okmányirodát, ahol illetékmentesen ki kell, hogy cseréljék a jármű törzskönyvét és forgalmi engedélyét.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Nekem az lenne a kérdésem, hogy a külföldön megszerzett autós és motoros
jogosítványt hogyan lehet magyarra átváltani. A jogosítvány megszerzése és
a hazatérés között több mint három év eltelt.

Köszönettel, Lengyel Attila
(2001. 05. 10.)


Tisztelt Attila!

A vezetési jogosultság nem tud elévülni. Ha európai uniós tagállamból származik a vezetői engedély, elég a kérelem. Ha az amerikai földrészről, vagy a világ más tájáról - ahol merőkanálnak is pálcikát használnak - származik a vezetői engedély, hiteles fordítást is kell a kérelemhez csatolni, egyébként az engedély könnyen honosítható.

Tisztelettel: Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.