Kereskedő szavatossága

2001.07.18. 08:35
Mi történik akkor, ha a használt autón az első napok után mégis jelentkeznek hibák, melyet a computeres diagnosztika is visszaigazol. Van valami lehetőség a javítási díj márkakereskedőre történő visszaterhelésére?
Tisztelt Autójogász!

Márkakereskedőtől vásárolt használt autó adásvételi szerződésében az alábbi mondatok szerepelnek:
"Eladó kijelenti, hogy a gépjárműnek semminemű eltitkolt, rejtett hibája nincs."
"Eladó kijelenti továbbiakban, hogy a gépjármű jövőben előforduló rejtett hibáiért szavatosságot nem vállal."

Mi történik akkor, ha az első napok után mégis jelentkeznek hibák, melyet a computeres diagnosztika is visszaigazol. Van valami lehetőség a javítási díj márkakereskedőre történő visszaterhelésére?

Köszönettel, Székely Attila
(2001. 05. 15.)


Kedves Attila!

Az adás-vételi szerződésben a Ptk által meghatározott felelősség nem zárható ki, ennek alapján amennyiben bizonyitható, hogy a jármű hibája már az adás-vétel idején is megvolt és emiatt a gépkocsi értéke a kialkudott árnál jóval alacsonyabb, megvannak a jogi lehetőségek ahoz, hogy az indokolatlan magas vételárat csőkkentsük, vagy a hiba jellegétől függően akár a szerződéstől is elálljunk. A lehetséges megoldásokat mindig a konkrét ügy körülményei határozzák meg.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Jogász úr!

Szavatossági kérdéssel fordulok Önhöz. A kérdés tárgya egy öt és fél éves C280-as Mercedes elektronikai egységének meghibásodása.

Bevezetőül megemlítem, hogy a járműnek második tulajdonosa vagyok, az autó megkímélt állapotú, balesetmentes, minden karbantartás az előírásnak megfelelően, időben a márkaszervizben el lett végezve, amit a szervizfüzet is igazol. Korához képest a kilométer teljesítménye is alacsony: 88 ezer km.

Az előírásnak megfelelő üzemeltetés ellenére - a szakszerviz állítása szerint - a jármű elektronikája meghibásodott: valamelyik hengerpár részére nem szabályozza a gyujtási zárásszöget. Az elektronika a szerviz szerint nem javítható, ezért a gyári előírás szerint a komplett egységet cserélni kell!

A szerviz a garanciális idő lejártára hivatkozva az alkatrészt meg kívánja velem vetetni, aminek ára megközelítőleg 500 ezer Ft-ba kerül (munkadíj nélkül)!

Kérdésem a következő:
Az elektronikai egység karbantartást nem igénylő szerkezet, állapotát a futásteljesítményt, valamint a vezetési stílus nem befolyásolja. Semmilyen nem rendeltetésszerű mehanikai- illetve fizikai hatás nem érte, ami okozója lehetett a meghibásodásának. Ezek után jogos-e a gyártó (márkaszerviz) részéről, hogy a munkadíjon felül ezt az elvileg a jármű életének végéig működőképesnek ítélt alkatrészt velem megfizettesse?
Amennyiben részben, vagy teljesen a gyártóra hárítható az alkatrész ára, hogyan tudom ezt a jogomat érvényesíteni?

Egyébként a szakszerviz - állítása szerint - hozott (esetleg bontásból származó) alkatrészt nem épít be, más által beépített alkatrészt a (csak az ő birtokában levő) gyári diagnosztizáló- és beállítóeszközökkel nem vizsgál. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy ha még valamikor használni akarom a járművemet, úgy azt csak ők javíthatják meg az általuk meghatározott áron, ami megközelíti a jármű jelenlegi értékének 30%-át!

Várom válaszát, tisztelettel
Zajtai Károly
(2001. 05. 15.)

Tisztelt Zajtai Károly úr!

A jármű gyártóját két felelősség is terhelheti a gyártmány hibájáéert. Az egyik az általa vállalt garanciállis javításí idő, melyet az értékesítéskor kötött szerződés tartalmaz. A másik a jogszabályból fakadó szavatosság. Sajnos ez a felelősség nem tarthat a végtelenségig. Egy tőbb mint 5 éves járműnél keletkezett hiba jogi úton már nem orvosolható.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Dr. Mándi Sándor úr!

Érdeklődni szeretnék, hogy 2 éves külföldi munkaviszony után milyen kedvezménnyel lehet (használt) autót behozni? Milyen költségei vannak? Minden ezzel kapcsolatos dologról szeretnék felvilágosítást kérni!

Köszönöm fáradozását: Tóth Zoltán
(2001. 05. 20.)

Tisztelt Tóth Zoltán Úr!

A hosszabb idejű kinntartózkodást követően először is igazolnia kell annak célját illetve be kell szerezni a külföldi hatóságtól e jogviszony végleges megszünéséről kiállított okiratot. Ennek birtokában vám-és adómentesen behozható a jármű. A környezetvédelmi díj azonban ilyenkor is kötelező.

Tisztelettel: Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.