Egyedi átalakítás

2001.08.05. 09:45
Általában engedély szükséges minden olyan elem megváltoztatásához, amely a forgalmi engedélyben feltüntetett adat. Ha valaki láncfűrésszel cabriót csinál a járművéből, azt előzetesen a közlekedési felügyelettel és kezelőorvosával jóvá kell hagyatnia.
Tisztelt Autójogász!

Azt szeretném megtudni, hol lehet pontosan utánanézni annak, hogy egy autón milyen átalakítás végezhető engedély nélkül, illetve mi az amihez már engedély szükséges. Gondolok itt elsősorban olyan apróságokra, mint a felnik, ülések, kormány stb cseréje, futómű apróbb átalakítása.
Ezenfelül az is érdekelne, hogy ha teljesen egyedi átalakítást végzek az autómon (pl. zárt autó "kabriósítása", stb) milyen dokumentumokkal kell rendelkeznem, hogy az autó rendszámot kaphasson.
Elsősorban az idevonatkozó jogszabályokra, törvényekre, illetve azok fellelhetőségére lennék kíváncsi, valamint az is érdekelne, hogy az igazoltató rendőrnek van-e joga felelősségre vonni amiatt, ha az autómon (autómban) nem a gyári keréktárcsák, kormány stb van.

Köszönettel, Hofi
(2001. 07. 23.)

Kedves Hofi!

A jármű átalakitásához közlekedési felügyeleti engedély szükséges. Az ide vonatkozó jogszabályok az 5/90-es és a 6/90-es KöHÉM rendeletek. Általában engedély szükséges minden olyan elem megváltoztatásához, amely a forgalmi engedélyben feltüntetett adat. Ha valaki láncfűrésszel cabriót csinál a járművéből, azt előzetesen a közlekedési felügyelettel és kezelőorvosával jóvá kell hagyatnia. A kormány és a felni cseréje is engedély köteles ha jelentősen megváltoztatja a jármű irányíthatóságát, útfekvését. Ezért javaslom mielött hozzá látna a munkához a területi közlekedési felügyelet szakemberével konzultáljon.
Az engedély nélküli átalakítás a jármű műszaki érvényességét megszünteti, így az intézkedő rendőr jogszerűen kellemetlenkedhet.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Dr. Mándi Sándor!

Olvastam a rovatban egy eredetvizsgálattal kapcsolatos kérdést és választ, erről jutott eszembe a következő kérdés. A barátnőm tavaly augusztusban vásárolt egy használt autót, amit a vétel előtt közösen az eladóval elvitt egy az eladó által ajánlott eredetvizsgáló műhelybe, ahol kiállítottak a papírt, hogy minden szabályos. Majd sajnos hengerfejes lett az autó, ezért nem tudtuk azonnal átíratni.
Két hónappal később át szerettük volna íratni, azonban ekkor már egy másik szervízbe vittük, ahol megállapították, hogy az alváz és a motorszám sérült, így végül a rendőrök lefoglalták az autót és csak decemberre kaptuk vissza, mire már a forgalmi is lejárt az autón. A kérdésem, hogy ebben az esetben az első műhellyel szemben élhetünk-e kártérítési igyénnyel vagy sem? Érdemes-e jogi útra terelni a kérdést? A rendőrségi eljárás után AF-es minősítést kapott az autó.

Köszönettel, Carpz
(2001. 06. 14.)

Tisztelt Carpz!

Az eredetiség vizsgálatot végző állomáson mindenkor felelősséggel tartoznak a hibás döntésért, az abból fakadó kár bíróság elött megnyerhető. Az Ön esetében a jármű étékének 20%-a, valamint a lefoglalás idején használt bérélt autó költségei perelhetőek. Ezért ne késlekedjen, ragadjon egy ügyvédet, akinek elég energiája van a per beindításához.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Uram!

Szeretnék megvenni egy kora szerint (1968) de nem hivatalosan veterán autót. Szürke forgalmiban utolsó hivatalos tulaj 1996-os dátummal, vidéken lakik Azóta többször cserélt gazdát, de átírás nélkül (2 db. adásvételi van), se kötelező, se súlyadó nem volt fizetve rá. A jelenlegi tulaj fél, hogy rajta hajtanák be visszamenőleg, ezért nem híve a papírmunkának. Ha megveszem, hogy tudom legalizálni? Kérem segítsen!
István
(2001. 06. 20.)

Kedves István!

Ha szereti az antik dolgokat semmi gond, az ügy letisztázható. Az adás-vételt azonban mindenképpen írásba kell foglalni. Természetesen a vagyonszerzési illetéket valamennyi korábbi tulajdonosnak ki kell fizetnie, de az nem terhelhető az utolsó tulajdonosra. Így hát vágjon bele, remélem asszonynak egy fiatalabb gyártási évűt választ!

Tisztelettel Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.