Trükk a Velorex blokkal

2001.08.23. 10:29
Van egy 72-es évjáratú Velorex háromkerekűm, amely évek óta szétszedve pihen. Annak idején (1994) teljesen legálisan, tulajdonostól vettem és a nevemre is írattam. Alváz és motorszám is stimmelt. A műszakija lejárt, de nem adtam le a rendszámát a mai napig sem, a kötelezőt is rendszeresen fizetem mintha forgalomban lenne.
T. Autójogász!

Minap meglovasították a hátsó rendszámomat, ahogy illik, újat csináltattam. Néhány nap múlva szembesültem vele, hogy lépten-nyomon megállítanak a rendőrök (van hogy napjában többször!), mert a hátsó rendszámon nincs vizsga-matrica. Persze a forgalmiból kiderül, hogy rendben vannak a papírok, de ha már megállít megnézi a többi okmányt is, néha-néha az indexet, féklámpát.
Meglehetősen unom már a helyzetet, hogy a középső sávból is kiszednek megkülönböztető jelzéssel, így szeretnék beszerezni vizsga-matricát.
Kérdésem: Hol lehet hozzájutni a rendszámra ragasztható vizsga-matricához (a rendőrök ajánlották már, hogy vizsgáztassam le újra - hát kösz). Még 1 év vizsga van a járgányra. Mit tegyek?

Köszönettel, üdvözlettel, vbali
(2001. 06. 26.)

Kedves vbali!

A kérdés az, hogy legális vagy illegális matrica kell, mert ez utóbbit bűnözői körökben könnyedén, sorbanállás nélkül beszerezheti, de ha jogkövető állampolgár - és a "totalcar" olvasói ilyenek - akkor elmegy a lakóhelye szerint illetékes önkormányzathoz - ahol a bűnöző- és sorbanállás-mentes ügyintézést nem garantálom - és a forgalmi engedély alapján 350 Ft-ért igényel egyet. Arra készüljön föl, hogy a rendszámtáblát, bemutatásra magával kell vigye.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi Sándor úr,

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy Magyarországon élő külföldi állampolgár milyen feltételek mellett adhatja el itt V-rendszámú kocsiját, szintén külföldi részére?
Segítségét köszönöm.

Rácz Zoltán
(2001. 07. 04.)

Kedves Zoltán!

Az egyetlen feltétel, hogy a Vám- és Pénzügyőrség hozzájáruljon a jármű vámelőjegyzett státuszának fenntartásához. Egyébként a járművet le kell vámoltatni. Így viszont bárkinek eladható.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Egy Zaporozsec forgalmi engedélyben a következő 1991. 11. 19-es bejegyzés olvasható:

"Forgalomból kivonva, rendszámtábla selejtezve."
A rendszám még 2 betű 4 szám típusú volt.
A kérdésem a következő:
Ez végleges forgalomból kivonást, vagy ideiglenes szüneteltetést jelent-e? Amennyiben végleges a forgalomból kivonás, akkor elméletileg lehetséges-e az említett autó lassú járműként való üzembe helyezése?

Köszönettel: Szabó András
(2001. 06. 24.)

Kedves András!

Jól látja. A Zaporozsec - mint traktor - szintén jól hasznosítható, ez a szocialista tervezés erénye, sőt a benne lévő hőtermelő egység miatt akár mint kályha is használható. Ez a bejegyzés akkor született, amikor a forgalomból való végleges kivonás fogalma még nem létezett. Az Ön ügyét azonban nem befolyásolja e kérdés. Akár véglegesen, akár ideiglenesen vonták ki a forgalomból a járművet, az személyautónak és lassú járműnek is ismételten forgalomba helyzhető, a megfelelő műszaki vizsgát követően.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Van egy 72-es évjáratú Velorex háromkerekűm, amely évek óta szétszedve pihen. Annak idején (1994) teljesen legálisan, tulajdonostól vettem és a nevemre is írattam. Alváz és motorszám is stimmelt. A műszakija lejárt, de nem adtam le a rendszámát a mai napig sem, a kötelezőt is rendszeresen fizetem mintha forgalomban lenne. A motorja teljesen használhatatlannak bizonyult, ezért egy balga pillanatomban a motorblokkot eladtam.
Később egy veteránbörzén sikerült szereznem egy másik motorblokkot, amely teljesen azonos az eredetivel, csak a motorszám nem stimmel. Akitől vettem annak persze nem volt a nevén, így adásvételit sem írtunk, viszont hozzáadta a blokkhoz azt az eredeti forgalmit, ami azé a Velorexé volt, amibe ez a blokk eredetileg be volt építve. Ezt a Velorexet valamikor a 60-as évek végén vonták ki a forgalomból.
Kérdésem: Hogyan lehetne legalizálni a motorcserét?

Köszönettel: Granturismo
(2001. 07. 12.)

Kedves Granturismo!

Ha tényleg fizeti a kötelező biztosítást, akkor "kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét", de remélem csak föl akart vágni arra, hogy a biztosítótársaságok Önön gazdagodtak meg. Az eredeti forgalmi engedély és az ehhez kapcsolódó motor már elegendő lenne a motorcsere legalizálásához, ha egy adás-vételi szerződést is tud mellé felmutatni. Ha nem találja az eredeti tulajdonost, próbáljon a fantáziájának keresésére indulni és végiggondolni, hogy a hiányzó okirat hogyan volna pótolható.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi úr,

Mi a teendő, ha egy külföldi állampolgár a rendszeres és igen hosszú utazást megspórolandó, hazánkban kívánja a köztes időszakokban "tárolni" gépjárművét?
Szükséges-e erről a határon távozásakor nyilatkoznia?
Milyen feltételekkel lehetséges a gépjármű honosítása számára, hogy a műszaki vizsgáztatást is itt végezhesse el, ne kelljen emiatt hazavinnie azt?

Köszönettel, Géczi Péter
(2001. 06. 26.)

Kedves Péter

Tudom, hogy a válaszom szigorú, de NEM! A külföldi tulajdoni jármű vámáru, így az csak vámolás után maradhat Magyarországon.

Tisztelettel Autójogász


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.