Öregebb a kocsi, mint állítják

2012.10.18. 13:49

Tisztelt Autójogász!

Vettem itthon egy használtautó kereskedésben 2011 végén egy amerikai hibrid Toyota Camry típusú személygépkocsit.

A forgalmija alapján, és a kereskedő szerint is 2009 februári gyártású az autó. Az én régi autómat beszámolva meg is kötöttük az üzletet, minden hozzá tartozó hivatalos papírral egyetemben ( szerződés / eredetvizsga / új forgalmi a nevemre átírva / régi forgalmiról hiteles másolat ), a különbözetet egy összegben készpénzben fizettem ki. AZ autót idén tavasszal beszámíttattam egy újabb gyártású Ford Mondeo típusú autóba, amit egy hivatalos Ford márkakereskedésben vettem. A Toyota Camry-t ők pedig további értékesítésre bocsátották. Az autóra jelentkezett is egy vevő, aki hitelre szerette volna megvenni, így egy banki szakértő is megnézte a kocsit, ahol kiderült, hogy az autó 2007-es gyártású. Így természetesen az ügyfél elállt a vételtől, a Ford márkakereskedés pedig felkeresett engem az ügy tisztázása érdekében. Mivel 2007-esként az autó kb 1 millió forinttal kevesebbet ér.

Kérdésem a következő lenne: Mivel én igazolni tudom a hiteles forgalmi másolattal, hogy én is 2009-esként vettem, van e nekem bármi teendőm az üggyel kapcsolatban? Én jóhiszeműen elhittem a kereskedésnek, ahol vettem, hogy 2009-es, mert hiszen még az eredetvizsgája is megvolt. Hogyan tudtak forgalomba helyezni egy 2007-es autót 2009-esként?

Ki a felelős ilyen esetben? Hol kell keresni?

Válaszukat köszönettel várom:

K. Gábor.

Tisztelt Kérdező!

Kérdését mind büntetőjogi, mind polgári jogi oldalról meg lehet közelíteni. Polgári jogi szempontból a kereskedővel szemben szavatosság igénnyel léphet fel. Amennyiben a kereskedő a szerződő fél, úgy fogyasztói szerződés jött Önök között létre. Erre figyelemmel a teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényeit. Hibás teljesítés esetén megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Fontos szabály, hogy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölje kifogását a kereskedővel írásban. A közlés késedelméből eredő kárért Ön a felelős. A szavatossági jogok érvényesítésén kívül a hibás teljesítésből eredő károk megtérítését is követelheti a kereskedőtől. Ha a fogyasztói szerződés hibás teljesítésének oka a kereskedővel szerződő előző tulajdonos hibás teljesítése, a kereskedő követelheti az előző tulajdonostól a hibás teljesítés miatt támasztott igények megtérítését.

Amennyiben az autó valóban 2007-es gyártású, akkor közokirat hamisítás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tehet. Ha a nyomozás eredményre vezet, az elkövetővel szemben polgári jogi igényt kell előterjeszteni a bűncselekménnyel összefüggésben felmerült kára érvényesítése érdekében.

Az ügy kimenetele nagyban függ attól, hogy a Ford márkakereskedés milyen igénnyel lép fel Önnel szemben. A Ford márkakereskedésnek ugyanazon szavatossági igényei vannak, mint Önnek azzal a különbséggel, hogy szavatossági igényeit két év helyett 6 hónapon belül tudja érvényesíteni.

Tisztelettel:

Autójogász

dr. Lenkei Balázs