Átvertek a márkaszervizben

2016.05.18. 11:30

Tisztelt Autójogász!

Hatéves Renault Thalia II 1.2 benzines autómat elvittem egy hivatalos Renault márkaszervizbe, ahol kértem egy "nagy szervizt" amibe minden beletartozik ami a gyártó által a karbantartási lapon le van írva. Az autómat leszervizelték.

Azóta alapjárat felett valahol 900-as fordulat környékén morgó, de inkább "buborékoló" hangot hallani a motortérből. Vissza vittem az autót, hogy nézzék meg, mert a vezérlés csere előtt ilyen rendellenes hangot nem adott. Nem foglalkoztak velem, azt mondták hogy nincs most rá idejük, illetve ezért nem érdemes megbontani az autót.

Engem nem hagyott nyugodni a dolog, elmentem egy másik hivatalos Renault márkaszervizbe, ahol kértem a vezérlés felülvizsgálatát, mert nem szeretném ha tönkremenne a motor. A márkaszervizben megállapították a burkolat levételekor, hogy nekem a vezérlést úgy kompletten után gyártott alkatrészekre cserélték ki. (Vezérműszíj, görgők, vízpumpa) Igen ám, viszont a szervizben a Renault szakemberek észrevették a számlámon, hogy nekem ám a gyári vezérlés szett van kiszámlázva. Ugye felismerték a gyári cikkszámot a számlán, ami nekem nem jelentett semmit.

Ezt megtudva egyből összehasonlítottuk a felszerelt vezérlés elemeit az ottani raktárból cikkszám alapján kihozott gyári elemekkel, és köszönő viszonyban sem voltak egymással. Az esetről fénykép, és videofelvétel készült. Néztünk után gyártott vezérléseket az autóhoz, de a gyári nyilván lényegesen drágább volt, ezáltal jogosulatlanul jutottak plusz pénzhez. A kérdésem Ön felé az, hogy ebben az esetben a márkaszerviz követett-e el csalás bűncselekményt, ha nekem a gyári vezérlést számlázta ki, miközben után gyártottat szerelte be, és erről nem tájékoztatott? Továbbá én úgy gondolom hogy ezzel a tisztességtelen szervizelésével a Renault márkanevet is lejáratja. Milyen jogi lépéseket tudok tenni?

Üdvözlettel: Máté, egy csalódott Renault-tulajdonos

Kedves Máté!

A Büntető Törvénykönyv szerint csalást az követ el, aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart és ezzel kárt okoz.

Az Ön által leírt történet alapján akár fennállhat a bűncselekmény gyanúja, de azt, hogy történt-e bűncselekmény ennyi információból nem igazán lehet megmondani. Ha tesz egy feljelentést ismeretlen tettes ellen, akkor a rendőrség nyomozni kezd és a büntetőeljárás végén eldől, hogy történt-e bűncselekmény és hogy azt ki követte el.

Jogi lépésként vissza tudja követelni továbbá a gyári és az utángyártott alkatrészek közötti árkülönbözetet, illetve követelheti a szerviztől, hogy gyári alkatrészekre cseréljék ki a mostani utángyártottakat. Ezeket sajnos csak polgári peres úton tudja érvényesíteni.

Első körben feltétlen keresse meg a szervizt, és tájékoztassa őket lehetőleg írásban a problémájáról/panaszáról. Ha ez hivatalos Renault márkakereskedés és szerviz, akkor egy tájékoztatást mindenképp küldenék a Renault magyarországi vezérképviseletének/importőrének is.

Tisztelettel dr. Erdey Péter