Mi van a szavatossággal nem megoldható hiba esetén?

2020.11.26. 10:42

das header

Tisztelt Autójogász,

Az alábbi kérdéskörben (használt autóvásárlás és szavatossággal élés) szeretném az Ön véleményét kikérni:

2019.05.30-al vettem egy használt gépjárművet megbízható hírében álló kereskedéstől. Az első napokban egy hibaüzenet jelent meg rendszeresen rövid pillanatokra, amit jeleztem feléjük. Azt a javaslatot tették, hogy egy megfelelő szervizbe vigyem el, ők állják a javítás költségét. A gépjármű egy 2010-es évjáratú Toyota Prius, és elvittem az ő általuk, valamint Toyota hibrid körökben is ajánlott szervizbe. A szervizben az elmúlt 1 év alatt körülbelül 5-8 alkalommal voltam ugyanezen probléma okán, és körülbelül 2 hónapot állt ott az autó javítás miatt, ebből utolsó két alkalommal, kb 3 hétre biztosítottak csere autót is.

A probléma mindig ugyanaz volt, átnézték, nem tudják mi okozhatja kicseréltek pár dolgot de a hiba továbbra is fennállt, majd újabb időpont egyeztetés szerviz, szervizben állás, javítás átnézés, de a probléma továbbra is fennállt. Végül idén év elején mondtam, hogy mondjanak valami véglegeset. Ekkor ők mondták, hogy egyelőre nem tudják megoldani a problémát. Visszamentem a kereskedéshez, hogy a szerviz nem tudja megoldani. Ők még egyszer ránéztek még egyszer megkértek, hogy még egy alkatrész cserére menjek vissza, ez újabb 3 hónapot vett igénybe, időpont egyeztetés a szervizzel, időpont, újabb 2 hét a szervizben, és a probléma továbbra is fennáll.

Milyen jogom van az alábbi helyzetben. A kereskedés nyitott a cserére, viszont ilyen felszereltségű, évjáratú, futásteljesítményű autó nem lehetséges. A vége mindig az, hogy ráfizetés lenne. Valamint ha olcsóbb gépjárműben gondolkozom, nem szeretné a vételkor kifizetett összeget teljes egészében fedezni. Az én megítélésem szerint az elmúlt egy évben a piaci értéke nem változott jelentősen, mivel külföldről behozott autók esetén az EUR HUF árfolyam az általam érintett időszakokban 10% al emelkedett.

Érdeklődnék, hogy Ön szerint mi az én jogom az alábbi helyzetben? Jogosult vagyok a vételár teljes egészét visszakérni, és elállni a szerződéstől? Érvényesíthetem valamilyen úton módon, hogy engem kényelmetlenség ért azáltal, hogy közel két hónapot állt az autó a szervizben, az ismeretlen hibaüzenet miatt, nem vállaltam hosszabb külföldi utat. Rengeteg időm és energiám ment el ezzel. Autócserénél jogos-e ha a kereskedés nem a vásárláskori összeggel szeretné az autót beszámítani? Emellett nyár elején, amikor voltam a kereskedésben, elhangzott olyan nagyvonalú komment, hogy biztos ezzel az utolsó javítással megoldódik, ha nem választhatok bármi 6M-ig, úgy, hogy vásárláskor 3.250 ezret fizettem. (Ez azóta már inkább kicsinyes alkudozás mint nagyvonalúság). Eddigi beszélgetések alapján, megoldásra törekszik a kereskedő, szeretné, ha elégedett ügyfélként távoznék. Nyilván ha visszakapom az árat, de cserébe a másfél év arról szólt h szerviz, egyeztetés, majd szerviz, már teljesen elégedett nem leszek.

A megoldás kereséshez szeretném tudni, hogy mik az én kereteim, jogaim.

Előre is köszönöm megtisztelő válaszát.

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs!

Ez az eset (is) véleményem szerint inkább azt a kérdést veti fel, hogy milyen szavatossági igényt érdemes, és nem azt, hogy mit lehet érvényesíteni.

Az utóbbit illetően rögzíthetjük, hogy ön elállhat, tehát kérheti a vételár visszatérítését (és az átírási költséget is). Ha azonban a kereskedő betart, és önnek perelnie kell, akkor egyrészt nagyon el fog húzódni az eljárás, és önnek szemmel jól látható összeget kell előlegeznie (eljárási illeték, ügyvédi díj és szakértői díj). Ha a történetek után van még 1-2 évre tartó türelme, és min. 5-600 ezer forint perre fordítható megtakarítása, akkor ez is járható út.

Én mégis inkább azt javaslom, hogy az értékegyeztetéses cserében egyezzenek meg, még ha a gyakorlatban ez esetleg ráfizetést is jelent az ön számára. A plusz kiadásért ugyanis ellenszolgáltatást is kap, nagyobb értékű gépjárművet (vagy korszerűbbet, fiatalabbat etc.). Azt jogos elvárásnak tartom az ön részéről, hogy az eredeti vételárban kell beszámítani az autóját, és ezt még kiegészítheti azzal is, hogy a csereautó átírási költségét nyelje le a kereskedés. Úgy gondolom, hogy ez a megoldás összességében mindenkinek kedvezőbb, kisebb költséggel jár és gyorsabban megvalósítható.

Üdvözlettel:

Autójogász

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.