Elfelejtették feltüntetni, hogy este 8-ig fizetős a parkolás

2009. augusztus 23., 17:48 Módosítva: 2009.08.23 17:48
Tisztelt Autójogász!

Érdeklődnék, hogy a 2009.06.01-jén hatályba lépett parkolási jogszabályra nincs-e türelmi idő. 06.15-én 19 óra 47 perckor büntettek meg a Paulay Ede utcában, mert nem tudtam, hogy már este 8-ig kell fizetni. Kitáblázva persze még a 18 óra volt, a parkolóórán sem volt jelzés a változtatásra vonatkozóan. Ha jól tudom, minden jogszabály-módosításra van türelmi idő, nem? Ha megreklamálom, van esélyem?

Levélíró
Tisztelt Levélíró!

Van türelmi idő, de másról szól: A türelmi idő − a start-stop rendszerű mobiltelefonos díjfizetés kivételével − egy óránál rövidebb időre történő díjfizetés esetén 5 perc, egy órára vagy annál hosszabb időre történő díjfizetés esetén 15 perc. Az új rendelet 4. § (1) bekezdése szerint: „A várakozási övezeteknél elhelyezett jelzőtábla alatti kiegészítő táblán a díjfizetési kötelezettség mellett utalni kell a kötelezettség időbeli hatályára és a megengedett maximális várakozási időtartamra.” Mivel a tábla és az óra is rosszul tartalmazta a fizetési kötelezettség időbeli hatályát, szerintem érdemes volna reklamálnia.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Szén, tűzifa szállítása menetlevél nélkül

2009. augusztus 18., 10:52 Módosítva: 2009.08.18 10:52
Tisztelt Autójogász!

A feleségem nevén lévő 1 tonnás kisteherautóval szenet, tűzifát, egyebet szállítanék apámnak. Kell-e menetlevelet kitöltenem? A saját tulajdonú kertembe (kisházhoz) szenet vagy egyebet szállítok. Kell-e menetlevelet kitöltenem? A barátom megkér, hogy szállítsak valamit neki (térítésmentesen, hiszen a barátom). Kell-e menetlevelet kitöltenem?

Válaszát előre is köszönöm!
Js
 
Tisztelt Js!

Ha természetes személy (magyarul magánember) nevén van a teherautó, akkor 2008. július 1-től egyik esetben sem kell menetlevelet kitöltenie. A menetlevél és fuvarlevél használatáról szóló rendelet hatálya ugyanis már csak a gazdálkodó szervezetekre (pl. egy kft-re vagy egyesületre) és azok áruszállítására terjed ki.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Több kategóriában szeretnék jogosítványt

2009. augusztus 18., 10:47 Módosítva: 2009.08.18 10:47
Tisztelt Autójogász!

Előre is elnézést kérek, ha esetleg valaki feltette volna már ezt a kérdést, de én nem találtam.

Mivel még a 17. életévemet sem töltöttem be, nincs még B kategóriás jogosítványom sem, de miután megszerzem azt, szeretnék később C, illetve E kategóriás jogosítványt is szerezni. Ezzel kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy ez hány éves kortól lehetséges. Ahány oldalon nézelődtem, annyiféle korhatárt láttam, így nem tudom, most mi hogy van.

Olvastam olyat, hogy C, C1, C+E, illetve C1+E kategóriás jogosítványt 18. életévet betöltve lehet szerezni, és olyat is olvastam, hogy C, illetve C1 18 év, az E pedig 21.

Akkor ez most hogy is van? Előre is köszönöm szépen.

Üdvözlettel:
K. Krisztián
 
Tisztelt K. Krisztián!

A 18. életév a korhatára az A korlátozott, a C, C1, B+E, C+E és a C1+E kategóriába (al-, kombinált kategóriába) tartozó gépjármű vezetésének. A 21. életév a D+E, D1+E kategóriába (al-, kombinált kategóriába) tartozó gépjármű vezetésénél van meghatározva.

A C kategóriába, a C1, D1 alkategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító bejegyzést annak a személynek lehet érvényesíteni, aki B kategóriába tartozó járművek vezetésére érvényesített bejegyzéssel már rendelkezik.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Hozzátartozóm autóját használnám

2009. augusztus 17., 10:09 Módosítva: 2009.08.17 10:09
Tisztelt Autójogász!

A családomon belül előállt egy olyan lehetőség, hogy egy közvetlen hozzátartozóm autóját tudnám használni. Azt szeretném megkérdezni, hogy mi ennek az anyagilag legkedvezőbb módja. Például van-e valami következménye annak, ha a rendőr egy családtagom nevét olvassa az autó forgalmijában, kell-e ilyenkor valamiféle szerződést (kölcsönadás, megbízás) kötni, van-e ennek valami díja? És ezek esetén kell-e például új biztosítást kötnöm a nevemre?

Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
R. István
 
Tisztelt R. István!

Ha rövid időszakról és olyan hozzátartozóról van szó, akivel teljes és kölcsönös a bizalom, akkor nem kell semmilyen papír, de ha hosszabb távra gondolkodnak, és fel akarnak készülni esetleg bekövetkező kellemetlenségekre, akkor jó, ha van egy kölcsönadási szerződés. Ebben leírják adataikat (kölcsönadó, kölcsönvevő, gépjármű), a kölcsönadás időtartamát és a díjak, terhek, adók stb. megfizetésének módját is.  Kölcsönadás esetén nem kell saját névre szóló biztosítást kötnie, ez csak üzemben tartói szerződés esetében lehetséges, az viszont már költségekkel is jár.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Ittas vezetés jogosítvány nélkül

2009. augusztus 13., 16:49 Módosítva: 2009.08.13 17:09
1
Tisztelt Autójogász!

Pár napja megállítottak, jogosítvány nélkül vezettem, ittasan. Sajnos már nem először sértem meg a törvényt, mert kaptam 2 év felfüggesztett büntetést (ami nem tudom, milyen büntetés, nem hinném, hogy börtön, vagy az?) lopásért, ami 100 ezer Ft-os volt, a kárt térítettem. Tulajdonképpen még egy piroson is áthajtottam, 50-es táblánál 110 körül. Nem álltam meg rögtön a rendőröknek. Nagyon sokat ittam, de egy lábon meg tudtam állni. Szóval számíthatok akár börtönre is? A rendőrök azt mondták, dehogy, ez csak kihágás. A gyomrom a torkomban van, kérek szépen tájékoztatást.

Üdvözlettel:           
Dávid
Tisztelt Dávid!

A pénzbüntetés próbaideje egy év, a vétség miatt kiszabott szabadságvesztés egy évtől három évig, a bűntett miatt kiszabott szabadságvesztés két évtől öt évig terjedő próbaidőre függeszthető fel, tehát az Ön esetében vétség vagy bűntett miatt kiszabott szabadságvesztés büntetés van felfüggesztve. Szabályértés elkövetése a felfüggesztett büntetést nem érinti, emiatt nyugodtam alhat, de kemény bírságra, és ha van jogosítványa, csak otthon hagyta, több hónapos jogosítvány-bevonásra számíthat. Ha nincs jogosítványa, akkor pedig max. egy évre eltilthatják a vezetéstől.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

 

Miért én fizessem a súlyadót?

2009. augusztus 12., 12:32 Módosítva: 2009.08.12 12:32
Tisztelt Autójogász!

2009. március 25-én vettem egy használt autót egy márkakereskedéstől, ami a márkakereskedés tulajdonát képezte, vagyis a forgalmi engedélyen is a kereskedés szerepelt tulajdonosként, én magánszemélyként vettem az autót. A lényeg, hogy tőlem követeli a 22. kerületi önkormányzat az ez évi súlyadót. Tudomásom szerint akinek a nevén van az autó január 1-jén, azt terheli a 2009-es súlyadó. Vagy ha cégtől veszem, máshogy van ez!?
Előre is köszönöm a választ!!

Levélíró
 
Tisztelt Levélíró!

Arról lehet szó, hogy a kereskedés nevén volt az autó, de ideiglenesen kivonatták a forgalomból éppen azért, hogy a költségeiket csökkentsék. Valószínűleg akkor helyezték vissza a forgalomba az autót, amikor Ön átíratta (ezt könnyen megtudhatja az okmányirodában), és ebben az esetben a következő szabályt (gépjárműadóról szóló törvény rendelkezését) kell alkalmazni: Év közben újonnan vagy újra forgalomba helyezett gépjármű utáni adó alanya az, aki/amely a forgalomba helyezés hónapjának utolsó napján a hatósági nyilvántartásban tulajdonosként szerepel.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Kgfb-besorolás

2009. augusztus 9., 16:23 Módosítva: 2009.08.12 12:33
Tisztelt Autójogász!

A kgfb-ben jelenleg B5-ben vagyok. Ha most veszek egy második autót, akkor arra A0-ban köthetek kgfb-t, ugye? De mi fog akkor történni, ha az első autómat − mivel lejár a műszakija − jövőre elvitetem bontóba, és véglegesen kivonatom a forgalomból? A második autó átkerül B6-ba? Vagy ha a kivonás után veszek egy harmadik autót, azzal folytathatom B6-ban? Vagy bukok mindent, és az is A0-ba kerül?

Válaszát köszönöm:
T. Imre
Tisztelt T. Imre!

Ha most van egy B5 besorolása, és autója mellé vesz egy másodikat, az csak A 0-ba kerülhet. Ha viszont az elsőt bontóba adja vagy eladja, a biztosítása érdekmúlással megszűnik, ezt követően átviheti a fokozatát a már tulajdonában lévő második autójára, vagy választása szerint egy később, de 2 éven belül megvásárolandó harmadik autóra is.

Tisztelettel:
Dr. Koszoru István

Motorcserével kapcsolatos hatósági eljárások

2009. július 29., 16:31 Módosítva: 2009.08.13 17:19
33

Tisztelt Autójogász!

Én most estem át kis hazánkban egy típusazonos motorcserén (motorkód azonos), és segítenék leendő sorstársaimnak. A következőkben leírtak a közlekedési hatóság és főleg egy okmányiroda gyakorlatát tükrözik.

A motorcseréről csak akkor kell a szakszerviz igazolása, ha az autó új. Ebben az esetben ez elég is az átíráshoz, nem kell a közlekedési hatósághoz menni, kezdhetjük tehát az okmányirodával. Ellenben egy használt, akár pár éves autó esetében a szerelő kicseréli a motort, és nincs szükség a szakszerviz igazolására. Innentől három lépcső, sorrendben, tehát használt autóra vonatkoztatva:

1. Nemzeti Közlekedési Hatóság: megvizsgálják, hogy tényleg típusazonos motor van-e beépítve, és kiadják a műszaki adatlapot (ez kell az okmányirodai átíráshoz − díja: 2380 Ft).

2. Okmányiroda: kell tehát a műszaki adatlap, törzskönyv, forgalmi, kötelezőt igazolni, személyi igazolvány és a beépített motor tulajdonjogát igazolni (pl. adásvételi) − utóbbi fontos!

Az okmányirodában fizetendő: 6000 Ft/forgalmi; 6000 Ft/törzskönyv és a műszaki címke csak akkor kell, ha lejárt a műszaki. Esetemben még érvényes volt, így a 450 Ft-ot nem kellett befizetni.

3. Zöldkártya: ugyanis azon is rajta van a motorszám (ha csak motorkódos az autó, akkor ez némileg értelmét veszti, legalábbis az autós szemszögéből). A zöldkártya díja pedig autóként eltérő.

A fentiekben leírtakkal kapcsolatban még annyit megjegyeznék, hogy az okmányirodában ülő hölgyek finoman szólva sem voltak a helyzet magaslatán, ahol tudtak, belekötöttek mindenbe, így engem meggyőztek a teljes hozzá nem értésükről. Ezúttal is gratulálok nekik! Viszont a törzskönyv − ami nem az ő feladatuk − egy hét alatt megérkezett.

Remélem, ha hosszan is, de tudtam segíteni.

Tisztelettel:

Szabolcs

Tisztelt Szabolcs!

Információkban bővelkedő levelét megköszönve közzé tesszük. Annyival egészíteném ki a leírtakat, hogy ha a járműbe a gyári motor helyett egy másik, nagyobb teljesítményű motort építünk be, az nem típusazonos (a motor kódja nem egyezik az eredetivel), a motor cseréje csak a motorcserét engedélyező, a közlekedési hatóság által kiadott átalakítási engedély megléte esetén végezhető el. Típusazonosnak − és ezért engedélyezési eljárás nélkül cserélhetőnek − csak az a motor minősül, amely az eredetivel gyártmány, hengerűrtartalom és típusjelzés tekintetében maradéktalanul egyezik.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Hová köthetem be a gyermekemet?

2009. július 24., 13:02 Módosítva: 2009.07.24 13:02

Tisztelt Autójogász!

Bébihordozóval kapcsolatban szeretném kérdezni, hogy a pár hónapos kisfiamat hova köthetem be az autóba? Melyik biztonságosabb: előre ültetve vagy hátra?

Tisztelettel és köszönettel:

N. Andrásné

Tisztelt N. Andrásné!

Általában hátul és középen biztonságosabb, bár az autó kialakítása és egy esetleges baleset jellege alapján néha szerencsésebb volna előre ültetni a gyermeket. Első ülésen csak menetiránynak háttal lehet ültetni a csecsemőt (ez KRESZ-szabály), a hozzáértők azt javasolják, hogy a hátsó ülésen is menetiránynak háttal legyen bekötve, így ütközéskor kisebb lesz a gerincet és a nyakat érő életveszélyes terhelés.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Bemértek

2009. július 23., 10:34 Módosítva: 2009.07.23 10:34

Tisztelt Autójogász!

Nemrég bemérték az autómat a 90-es úton 110-zel. Nem én vezettem az autót, mit kaphatok? Van-e lehetőség részletfizetésre kamat nélkül?

Előre is köszönöm.

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Harmincezer Ft-os közigazgatási bírságot fog kapni, akkor is, ha nem Ön vezetett, de nincs olyan papírja, amivel igazolná, hogy kinek adta át a járművet. Részletfizetésre van lehetőség, azt kérni kell, és indokolni a jövedelmi vagyoni helyzetével.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Méltányosság a más rendszámra rendelt matricáért?

2009. július 21., 16:46 Módosítva: 2009.08.27 13:01

Tisztelt Autójogász!

Ma kaptam kézhez három számlát az Autópálya Kezelő Zrt.-től, miszerint matrica nélkül közlekedtem három alkalommal. Balatonra indultunk három hete, és véletlenül a barátom kocsijának rendszámát írtuk az sms-ben az én rendszámom helyett. Reklamációt fogok írni, de ha kifutok a 15 napból, akkor 190 ezerre növekszik a büntetés.

Kérdésem a következő: mi történik, ha nem fizetem be a csekket? Érdemes-e megvárnom, hogy kapok-e méltányosságit, vagy fizessem be a jelenlegi 45-50 ezer körüli büntetést? Ha tudnánk bizonyítani, hogy az autó nem járt az autópályán abban az időszakban, bármilyen előnyt jelentene-e? Milyen összeg esetén szoktak pert indítani?

Köszönettel:

M. Alexandra

Tisztelt M. Alexandra!

Jogszabály alapján a rendszámban csak a maximum 2 karakternyi eltérést fogadják el tévedésként, ilyenkor lehetőség van a helyes rendszám rögzítésére az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálatán ezer forint ellenében. Ha egy másik autó rendszámát adták meg, nincs esélyük méltányosságot kérni, és bizonyításra sincs lehetőség. Viszont az óra ketyeg, 15 napon túli fizetés esetén át fognak esni a magasabb pótdíj-kategóriába. Tehát ha vitatni akarják a büntetést, tegyék meg, de a pótdíjat ettől függetlenül jobb, ha 15 napon belül befizetik.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Forgalomból kivonás

2009. július 16., 09:43 Módosítva: 2009.07.16 09:43
2

Tisztelt Autójogász!

A kérdésem a következő: Üzemben tartó vagyok, és szeretném kivonatni az autót a forgalomból. Mi a módja? Én is megtehetem, vagy csak a tulajdonos? Mennyibe kerül az eljárás?

Tisztelettel:

A. Ferenc

Tisztelt A. Ferenc!

Leveléből nem derül ki, hogy ideiglenes vagy végleges kivonásra gondolt. Íme a szabályok:

Ideiglenes kivonáskor az üzemben tartó, a tulajdonos vagy a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező más ügyfél kérelmére az okmányiroda a járműnyilvántartásba való bejegyzéssel intézkedik a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásáról. Ez esetben az okmányiroda a kérelemben meghatározott időtartamra, de legfeljebb hat hónapra a rendszámtáblán lévő címke érvénytelenítése nélkül bejegyzi a kivonás időtartamát a járműnyilvántartásba és a forgalmi engedély Hivatalos feljegyzések rovatába.
Ha a jármű forgalmi engedélye nem áll a kérelmező tulajdonos vagy a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfél rendelkezésére, az okmányiroda határozatban dönt a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásáról. A határozat jogerőre emelkedésétől számított 8 napon belül a jármű üzemben tartója köteles az ideiglenes kivonás tényének bejegyzése céljából a forgalmi engedélyt az eljáró okmányirodánál bemutatni. Ha az ideiglenes kivonását a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfél kérelmezte, akkor a kérelemben megjelölt időtartam lejárta előtti ismételt forgalomba állását is a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfélnek kell bejelentenie az okmányirodánál. Ideiglenes kivonás időtartamának lejáratát követően a jármű a közúti forgalomban külön közlekedési igazgatási eljárás nélkül részt vehet, feltéve, hogy az ahhoz szükséges egyéb jogszabályi feltételeknek megfelel (műszaki vizsga és biztosítás). Az ideiglenes kivonás díja: 1800 Ft, ennek befizetésére csekket kap.

A végleges kivonást ugyanaz a kör kezdeményezheti, mint az ideiglenes kivonást, az okmányiroda a jármű hatósági jelzéseit selejtezés céljából bevonja, a forgalmi engedélyét és a törzskönyvét a bontási átvételi igazolás átvételével, valamint a bontási átvételi igazolás sorszámának járműnyilvántartásba történő bejegyzésével egyidejűleg egyszerűsített határozattal visszavonja. A bontási átvételi igazolás alapján forgalomból végleg kivont jármű ismételten nem helyezhető forgalomba. A kérelemhez csatolni kell: a bontási átvételi igazolást, a rendszámtáblát, a jármű törzskönyvét, a jármű forgalmi engedélyét. Az eljárás díja szintén 1800 Ft csekken befizetve.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Menyem használja hitelre vett autómat

2009. július 16., 09:37 Módosítva: 2009.07.16 09:37

Tisztelt Autójogász!

Mivel beteges vagyok, a részletre vásárolt gépkocsimat használatra a menyemnek szándékozok átengedni. Természetesen a havi törlesztést továbbra is én fizetem. A kérdésem önhöz az, hogy kell-e, és milyen iratot készíteni ahhoz, hogy az igazoltató rendőr ne kifogásolhassa, hogy nem a tulajdonos használja az autót.

Válaszát előre is megköszönve,

Tisztelettel:

M. Vilmos

Tisztelt M. Vilmos!

Nem kötelező, de bizonyos esetekben célszerű lehet, ha van kéznél egy kölcsönadási szerződés. Ez egyszerű, két tanú előtt kötött szerződés, aminek az a tartalma, hogy Ön kölcsönadja a menyének a gépkocsit, rögzítik, hogy a kölcsönadás mikortól meddig (lehet határozatlan ideig is) szól, és a járművel kapcsolatos költségeket ki fizeti meg. A szerződés tartalmazza a kölcsönadó és a kölcsönvevő személyi adatait és a jármű adatait.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ki kötheti meg a biztosítást?

2009. július 14., 11:33 Módosítva: 2009.07.14 11:33

Tisztelt Autójogász!

A következő lenne a kérdésem: Lehetséges-e, hogy ha vétel után nem egyezik meg a tulajdonos és az üzemben tartó személye, a kötelező biztosítást a tulajdonos nevére kössük?

Üdv:

Kristóf

Tisztelt Kristóf!

A kötelező felelősségbiztosítás szempontjából üzemben tartó: a gépjármű tulajdonosa vagy a telephely szerinti ország hatóságai által kibocsátott okiratba bejegyzett üzemben tartója. A szerződőnek nyilatkoznia kell a kgfb megkötésekor, hogy a jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója-e.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Párhuzamos közlekedés szabályai

2009. július 13., 10:08 Módosítva: 2009.07.13 10:08
3

Tisztelt Autójogász!

Szeretném megtudni, hogy autópályán, miután párhuzamos közlekedésnek minősül, miért beszélnek előzésről, nem pedig egymás melletti elhaladásról?

Tisztelettel:

Sándor

Tisztelt Sándor!

A válasz a KRESZ-ben és a jobbra tartási kötelezettségben keresendő. A KRESZ 36. § szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbuszöbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban, feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Utánképzésen kell részt vennem

2009. július 13., 09:28 Módosítva: 2009.07.13 09:28

Tisztelt Autójogász!

Én csak érdeklődni szeretnék az utánképzés körülbelüli áráról, mert nem tudok róla semmit.

Előre is köszönöm a válaszát.

Tisztelettel:

Joci

Tisztelt Joci!

A díj attól függ, mi miatt kerül sor az utánképzésre, mivel különböző típusú, időtartamú képzések vannak.

1. Az utánképzési foglalkozások – beleértve a feltáró programot és az esetleges vizsgát is – egy órájának díja elméleti jellegű program esetében a közúti járművezetői pótvizsgadíj (1045 Ft) ötszöröse. A legrövidebb képzés 6 óra, a leghosszabb 25 óra, eszerint a díj 6270 Ft és 26 125 Ft között lehet, plusz a feltáró foglalkozás időtartama, ami 1-2 óra lehet.

2. Gyakorlati program esetében a megfelelő járműkategóriára tanóránkénti költségtérítés ötszöröse. Ez személygépkocsi (B kat.) esetén 21 km-re meghatározott üzemanyagérték és 323 Ft egyéb költség ötszörösét jelenti óránként.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Oktatói tanfolyamra jelentkezés feltételei

2009. július 8., 17:11 Módosítva: 2009.07.08 17:11

Tisztelt Autójogász!

Szakmunkás-bizonyítvánnyal és 23 éves balesetmentes nemzetközi vezetői gyakorlattal rendelkezem. Lehetséges-e hogy érettségi hiányában gépjármű-oktatói tanfolyamra jelentkezzem?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

P. Cs.

Tisztelt P. Cs.!

Sajnos nem lehetséges. A tanfolyamra jelentkezés feltételei: alsó korhatár 22 év, középiskolai érettségi, büntetlen előélet, a kizárólag elméleti szakos szakoktatói tanfolyamhoz legalább „B” kategóriás vezetői engedély, gyakorlati szakos oktatási tanfolyamhoz − az oktatni kívánt járműkategóriának megfelelő − érvényes vezetői engedély, valamint PÁV II. (pályaalkalmassági) minősítés. Az érettségi tehát feltétele annak, hogy ilyen tanfolyamra jelentkezhessen.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ha kifizetem a javítást, megtarthatom a bónuszt

2009. július 3., 10:14 Módosítva: 2009.07.03 10:14

Tisztelt Autójogász!

Általam okozott balesetben egy 2002-es Citroën C5 hátsó lökhárítója kismértékben sérült (belementem). Más elem nem sérülhetett, a lökhárítón horpadás keletkezett, tehát ha a tartópánt törött is, maximum azt az elemet kellett cserélni, fényezni. A biztosító − hogy a bónuszfokozat megmaradjon − 130 000 HUF befizetését kéri. Szerintem ez a teljes javítási költsége az autónak. Akkor minek a biztosítás?

Tisztelettel:

Balázs

Tisztelt Balázs!

A jogszabály úgy fogalmaz, hogy ez egy lehetőség, jogosultság a károkozó üzemben tartónak, hogy a bónuszát megtarthassa. Az általános szerződési feltételek szerint: „Az üzemben tartó jogosult arra, hogy a biztosítónak a teljes kárkifizetés összegéről szóló írásbeli értesítését követő hat héten belül a teljes kárösszeget a biztosítónak megfizesse, és így a bonus-malus osztályba sorolását ne rontsa.” Természetesen, ha ezzel a szerződő fél többet veszít, mint amit a bónusz megtartása érne, nem kell fizetnie.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Miért is kaptam a 100 ezres bírságot?

2009. július 2., 17:55 Módosítva: 2009.07.02 17:55

Tisztelt Autójogász!

A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzésére vonatkozó szabályok megsértése miatt kézhez kaptam egy 100 000 forintról szóló csekket. Ön szerint ez az összeg jogos pénzbüntetésnek nyilvánul? Indoklás: a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-Bm együttes rendeletnek KRESZ a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzésére vonatkozó 9.§ (4) bekezdés d) pontban foglalt előírását megszegve közlekedtek. Ez pontosan mit is jelent?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

L. Ferenc

Tisztelt L. Ferenc!

Ez az idézett rendelkezés határozza meg a fényjelző készülék fogalmát, ezen belül a piros fény miatti megállási kötelezettséget. A közigazgatási bírság összege piroson áthaladáskor százezer forint, ez kormányrendelet által előírt fix összeg és ha a piroson valóban áthajtott, akkor jogos büntetés.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Trabantba VW motor

2009. július 1., 10:32 Módosítva: 2009.07.01 10:32

Tisztelt Autójogász!

Mivel sújthat a rendőr a közúti ellenőrzésnél, ha egy kétütemű Trabantot engedély nélkül négyütemű Volkswagen motorosra alakítottam?

Előre is köszönöm válaszát:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Ellenőrzéskor a rendőr a forgalmi engedélyt a helyszínen köteles elvenni és szabálysértési feljelentést tenni. Ennek alapján a közlekedési igazgatási hatóság a járművet annak műszaki alkalmassága igazolásáig hivatalból kivonja a forgalomból.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kell-e menetlevelet vezetni?

2009. június 29., 10:42 Módosítva: 2009.06.29 10:42

Tisztelt Autójogász!

Menetlevél ügyben írok magának, mert teljesen össze vagyok kavarodva. Adott egy cég, amely vásárolt egy kishaszongépjárművet. Ezt az autót én mint cégen kívül eső tag vezetem. Az üzemanyag áfáját visszaigényeljük. Rakomány sosincs a kocsiban.

Ez esetben kell menetlevelet kitölteni (üzemanyag-áfa miatt)? Vagy mi a teendő? Igazoltatáskor mi történhet?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

L. Máté

Tisztelt L. Máté!

A menetlevél vezetési kötelezettség továbbra is kiterjed a gazdálkodó szervezetekre, amelyek
a) a Magyar Köztársaság területén belföldi vagy nemzetközi forgalomban − ideértve az átmenő forgalmat is − közúti közlekedési szolgáltatást végeznek, illetőleg a Magyar Köztársaság területén közúti járművet (a továbbiakban: jármű) tartanak üzemben;
b) a Magyar Köztársaság területén kívül magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművel közúti áruszállítást vagy személyszállítást végeznek;
c) a külön jogszabályban meghatározott C1, C1+E, C, C+E, illetve D1, D1+E, D, D+E kategóriában érvényesített vezetői engedéllyel vezethető gépkocsival közúti áru- vagy személyszállítást végeznek.

A közúti forgalomban nem közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi, menetlevéllel vehet részt. Menetlevélként olyan okmány használható, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:
a) az üzemben tartó megnevezése, székhelye és a gépjárművezető neve;
b) a jármű rendszáma, telephelye;
c) a rakományra vonatkozó adatok (az árutulajdonos által kiállított szállítólevél száma, a szállítmány megnevezése, mennyisége, származása, a csomagolás módja, veszélyes áruknál az ADR szerinti adatok), illetőleg a szállított személyek számára vonatkozó adatok az indulás, a megállások és az érkezés helyének (fel- és lerakodás) és idejének, a kilométeróra állásának, valamint a megtett kilométer-teljesítménynek a feltüntetésével. Ha rakományt nem szállít, akkor ezt kell feltüntetni.

A menetlevél vezetésének elmulasztása komoly bírságokkal jár.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Ki legyen az üzemben tartó?

2009. június 25., 12:26 Módosítva: 2009.06.25 12:26

Tisztelt Autójogász!

18 éves vagyok, nemsokára friss jogosítvánnyal. Nyár végére szeretnék egy saját autót, amire a biztosítást édesapán nevére kötném, mivel így olcsóbb. Hallottam olyat, hogy az is kedvezménnyel jár, ha a gépkocsit nem vezeti 35 év alatti személy, ha mégis, akkor károkozásnál nem fizet a biztosító. Ha a saját hibámon kívül törik össze az autómat, akkor is érvénybe lép ez a pont, és nem fizetik ki a nekem okozott kárt? Vagy csak arra vonatkozik, ha én vagyok a felelős?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

B. Gergely

Tisztelt B. Gergely!

A biztosítók különböző jogcímek, körülmények (lakóhely, életkor, családi állapot, foglalkozás stb.) alapján adnak kedvezményeket, először érdemes ezeket az ajánlatokat (pl. a biztosítók honlapján vagy a biztosítások közvetítésével foglalkozó internetes oldalakon) átnézni, hogy mivel mennyit tudna megtakarítani. Ezek után eldöntheti, ki legyen az üzemben tartó. Életkor alapján nem lehet a kárkifizetést megtagadni, ez félreértés lehet. A kötelező biztosítás általános szerződési feltételei szerint az érintett szerződés vonatkozásában a bonus/malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződő üzemben tartó személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy az üzemben tartó gépjárművét ki vezette. Ha az adott gépjárművet idegen személy jogtalanul használatba veszi, és ennek ténye a rendőrhatóságnál bejelentésre kerül, úgy a gépjármű jogellenes vezetője által okozott kár a szerződés osztályba sorolását nem érinti. Tehát, ha úgy dönt, hogy édesapja lesz az üzemben tartó, és Ön kárt okoz a járművel, akkor édesapja pl. A00-ból malus fokozatba kerül. Ha az autót ellopják, kárt okoznak vele, és a lopást az üzemben tartó a rendőrségen bejelenti, marad az eredeti fokozatban.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Megdöbbentő biztosítóváltás

2009. június 24., 11:56 Módosítva: 2009.06.24 11:56

Tisztelt Autójogász!

Az interneten, az UNION Biztosító honlapján lévő űrlappal, programmal végeztem 2008 novemberében a váltást, hozzájuk kívántam átmenni, az OTP (később Groupama) Garancia Biztosítótól. Besorolásom sok éve B10. Miután mindent elvégeztem az interneten, értesítést is kaptam az UNION-tól, hogy elfogadták az átjelentkezésemet, de egynémely iratot (munkáltatói igazolás és T-home szerződés még hiányzik) hozzak be. Miután bementem, és minden kért iratot személyesen átadtam, megkérdeztem, hogy rendben van-e a dolog, kell-e még valamit tennem. Erre azt válaszolták: nem, ők intéznek mindent, úgymint a régi biztosítás felmondását az akkor még OTP Garanciánál, illetve megkérik a Bonus/Malus igazolást.

Ezek után postán hamarosan meg is kaptam az új UNION KGFB kötvényemet B10 besorolással. Már két negyedéves díjat is levont az UNION a számlámról, 2009.06.30-ig rendezett a díj. Azt hittem, minden rendben, amikor levelet kapok az UNION-tól, hogy nem tudták beszerezni az OTP (Groupama) Garancia biztosítótótól a bonus/malus igazolást, ezért egyoldalúan felbontották a B10-es biztosítási szerződésemet, és átsoroltak A0-ba.

Kérdésem ezért az lenne, megtehet-e ilyet az UNION Biztosító, hogy a már meglévő, általam jóhiszeműen fél évvel korábban megkötött, B10-es szerződést egyoldalúan felbontja. Arról nem is beszélve, hogy úgy tudom, az igazolás beszerzése neki lett volna a feladata. Mert erre hivatkozik, ugye, hogy ezért sorolt vissza, mert az nincs meg. Meg az is kérdés, hogy ha tényleg nincs meg, mint ahogy állítják, akkor mi alapján állították ki a kötvényemet?

Az ügyet egyre zavarosabbnak, de legfőképpen szabálytalannak vélem. Olyat nem akarok állítani, hogy hazudik a biztosító, de a fenti kérdések legalábbis aggályos helyzetet mutatnak.

Még annyit, hogy semmilyen díjfizetési elmaradásom nincsen, 2008 végéig az előző biztosítónál rendezett a díj, és itt a 2009 első félévi is, teljesen.

Üdvözlettel:

S. Péter

Tisztelt S. Péter!

Az évfordulós váltás esetén (átkötési időszak alatt) a szerződőnek valóban nem kell már a kártörténeti igazolást mellékelnie az ajánlat mellé, mert a bonus/malus besorolást is tartalmazó kártörténeti adatokat a biztosítók egymástól bekérik. Ehhez csak az szükséges, hogy az ügyfél az előző biztosító nevét és előző KGFB szerződésének kötvényszámát az ajánlaton megadja. Ha ezt nem teszi meg, a szerződés rögtön a legrosszabb (malus) osztályban, M04-ben kerül rögzítésre.

Az általános szerződési feltételek szerint, amíg a kártörténeti igazolás beszerzése eredménytelen, az adott biztosítási időszakban az új szerződés az A00 bonus/malus osztályban marad. Az igazolás biztosítóhoz történő beérkezését követő 15 napon belül a szerződés osztályba sorolását az igazolás adattartalma alapján visszamenőleges hatállyal kell módosítani. A biztosító tulajdonképpen arra számítva, hogy rövid idő alatt be tudja szerezni az igazolást, A00 helyett B10-be sorolta, de mivel az igazolást nem tudta még beszerezni, a kormányrendeletnek megfelelően visszasorolta A00-ba. Ha megjön a B10-es igazolás, visszamenőleg korrigálják a besorolását, és a díjat is ehhez igazítják.

Próbálja meg személyesen kérni a kártörténeti igazolást, ezzel előreléphet, gyorsíthatja az ügy megnyugtató lezárását.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

MÁV biztosítós ügyek

2009. június 22., 11:04 Módosítva: 2009.06.22 11:04

Tisztelt Autójogász!

Egy személygépjárműre szeretnék újra kötelező biztosítást kötni a napokban, ehhez kérném tanácsát. Mire számíthatok, mik lesznek a nehézségek, ha lesznek?

A történet a következő: Érvényes MÁV biztosítással rendelkeztem 2007.12.31-ig, ám 10. hóban autómat összetörtem önhibámból, más résztvevő nélkül, tehát semmilyen biztosítási folyamat nem vette kezdetét. Autóm a garázsomban pihent a felújításra várva. Még ki is vonattam ideiglenesen a forgalomból 2008.06. hóig. Közben a MÁV biztosító, mint tudjuk, megszűnt, de 2008-ra nem is fizettem be a csekkeket, amiket küldtek, mert ugye ki lett vonva a forgalomból, meg egy üzemképtelen autóra feleslegesnek tartottam.

Most kész az autó, újra régi fényében ragyog. Tehát a napokban szeretnék rá újra kötelezőt kötni. Mennyire lesz ez nehéz? Ugyanis nincs átkötési időszak, nem új tulajdonos miatt kell ezt kötni. És a mai napig nem kaptam meg a MÁV által beígért kártörténeti igazolást. Szerintem már nem is fogom. Mondjuk úgyis A00 volt. A MÁV-os biztosítást neten kötöttem, ami után postán kellett volna kapnom a szerződést is, de ilyet se kaptam, csak a csekkeket. Mivel csekkem volt (a rendőr pedig ezt nézi), nem hiányoltam a szerződést. Tehát a kötvényszámomat sem tudom.

Előre is köszönöm válaszát, tanácsát.

Singer

Tisztelt Singer!

Az autót kivonatta a forgalomból ideiglenesen, de gondolom, ezt nem jelentette be a biztosítónál, és nem kérte a biztosítás szünetelését. Ez azt jelenti, hogy az azóta eltelt időszakra rendeznie kellett volna a biztosítást, mivel a forgalomból kivonás bejelentése nélkül a biztosítási díjfizetési kötelezettség nem szünetel. Ha a biztosítás díjnemfizetéssel szűnik meg, ugyanannál a biztosítónál kell újrakötni. A MÁV biztosító most felszámolás alatt van, biztosítást újra ilyen esetben sem köthet. Forduljon a biztosító ügyfélszolgálatához, hogy rendezné az elmaradt időszakot, kérjen kötvényszámot és kártörténeti igazolást, ezzel kell másik biztosítónál próbálkoznia újabb biztosítást kötni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Mikortól kössem meg a biztosítást?

2009. június 19., 18:00 Módosítva: 2009.06.19 18:00

Tisztelt Autójogász!

Az lenne a kérdésem, hogy mivel használt autót veszek, és a jármű júliusig biztosítva van, a biztosítást közvetlenül a vásárlás után kell megkötnöm a saját nevemre, vagy elég az előző lejárta után (ami az előző tulajdonos nevén van).

Tisztelettel:

Zoltán

Tisztelt Zoltán!

Ha a biztosítási szerződéskötésre a tulajdonos változása miatt kerül sor, az új tulajdonos (üzemben tartó) köteles a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul megkötni. A gépjármű tulajdonjogának átszállása és a biztosítási szerződés megkötésének időpontja közötti időszakra az üzemben tartó a szerződést kötő biztosító díjszabása szerinti A00 osztály díjának megfelelő időarányos részét köteles megfizetni. Azaz az adásvétel után minél gyorsabban célszerű biztosítást kötni, mert a köztes időre az esetleges bónuszfokozat figyelembe vétele helyett A00-ás díjat szed be a biztosító. A biztosítás megkötését a gépjármű átírásakor igazolni kell, e nélkül nem is tudja átíratni a járművet. A korábbi tulajdonos pedig 8 napon belül bejelenteni a biztosítónak a kötvényen feltüntetett adatok változását, az ő biztosítása érdekmúlással megszűnik, és vissza fogja kapni a júliusig rendezett biztosítás arányos összegét. Ön pedig a tulajdonszerzés napjától lesz köteles megfizetni a biztosítási díjat.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István