Veterán autó-veterán motor

2006. december 10., 16:32 Módosítva: 2006.12.10 16:32

Tisztelt Autójogász!

Szeretném tudni, mitől veterán a jármű jogilag, milyen szabályok vonatkoznak rá. Mind autó és motorra egyaránt.

Köszönettel:

Péter

Tisztelt Péter!

Leegyszerűsítve a muzeális minősítés a jármű korától (legalább 30 éves) és a gyári állapotától függ. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 19/A. §-a tartalmazza az erre vonatkozó szabályokat. Közérthető és áttekinthető gyakorlati információkat talál még a www.autoklub.hu oldalon a Műszaki szolgáltatások menüben Muzeális jellegű járművek minősítése címen.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Friss jogosítvány

2006. december 10., 16:26 Módosítva: 2006.12.10 16:26
1

Tisztelt Autójogász!

Most szerzem meg a jogosítványomat de hallottam valami olyasmit hogy 2 évig csak úgy vezethetek hogy ül mellettem valaki akinek van jogsija. A családban senkinek nincs, erről kérnék felvilágosítást, szerintem a kor sem akadály 23 éves vagyok, előre is köszönöm a válaszát.

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Kezdő jogosítványa lesz a kiállítástól számított két évig. Ez azt jelenti, hogy az A az A korlátozott kategóriára és az A1 alkategóriára érvényesített bejegyzéssel utas nem szállítható, a B, C, D kategóriára és a C1, D1 alkategóriára érvényesített bejegyzéssel pótkocsi nem vontatható. Ha a kezdő minősítés két éve alatt közlekedési szabálysértés vagy bűncselekmény miatt jogerősen eltiltják a járművezetéstől, az eltiltás leteltét követően újra kezdődik a két év.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Az üzembentartó néha nehéz helyzetbe kerül

2006. december 10., 16:19 Módosítva: 2006.12.10 16:19

Tisztelt Autójogász!

A kérdező hölgy üzembentartóként van bejegyezve, a volt férje tulajdonosként. Elváltak, a kocsi a férjnél maradt, de a hölgyet az okmányirodában úgy tájékoztatták, hogy nem tudja "leíratni" a nevéről az üzembentartói jogot, azt csak a tulajdonos tudja megtenni, ha bemegy a forgalmival. A hölgy másik autót akar venni és arra kötelező biztosítást kötni - a B10-es besorolásával - de az a régi kocsi felelősségbiztosítójánál "maradt". Annak idején neki volt jobb a bónusz-besorolása, nem a férjének, tehát ő, mint üzembentartó kötötte a biztosítást a kocsira. Miért van az, hogy nem "iratkozhat ki" mint üzembentartó, ha már nem használja a kocsit?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

A gépkocsival, annak pl. használatba adásával teljeskörűen csak a tulajdonos rendelkezik, a tulajdonos jelölheti ki az üzembentartót és ő vonhatja vissza az üzembentartói jogot is. Ha a férj a volt feleség üzembentartói jogát nem vonja vissza, a feleség jogosult a gépkocsi használatára és fizeti az üzembentartó fizetési kötelezettségeit. A biztosító a tulajdonos változása esetén engedi meg a szerződésbontást, az üzembentartó személyének megváltozása esetén nem, csak évváltáskor.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Elavult-e a 2002-es KRESZ könyv?

2006. december 10., 16:14 Módosítva: 2006.12.10 16:14

Tisztelt Autójogász!

Érdeklődnék, hogy az utóbbi 4 évben volt-e olyan változás a KRESZ-ben, amely miatt mondjuk egy 2002-s KRESZ könyv már elavultnak tekinthető.

Üdvözlettel:

B. István

Tisztelt B. István!

2001. második felében, 2002-ben és 2004. május 1-én is több olyan érdemi változtatás történt a KRESZ szabályokban (pl. új táblák bevezetése, buszoknál új sebességkorlátozások, biztonsági gyermekülés használata stb.), ami az új könyv beszerzését indokolttá teszi. Az új könyvek tartalma a hatályos KRESZ szabályok mellett jobban igazodik a vizsgakövetelményekhez is, mint egy régebbi.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kölcsönadási szerződés

2006. november 30., 23:26 Módosítva: 2006.11.30 23:26

Tisztelt Autójogász!

Vettem egy motort, de nem akarom a nevemre íratni, hanem csak egy kölcsönadási szerződést kötni a tulajjal. Azt szeretném megtudni, hogy ez megoldható-e, ha igen, mi ennek a menete, és a későbbiekben hogy tudnám ezzel a szerződéssel eladni a motort. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Lehet kötni kölcsönadási szerződést, ebben viszont tartalmilag annak kell szerepelnie, hogy Ön kölcsönbe kapja meghatározott időtartamra a motort. Ilyen módon azonban nem lesz a jármű tulajdonosa, ha a motornak van forgalmi engedélye, a tulajdonjogot az okmányirodában nem tudja bejegyeztetni és szabályosan nem is adhatja el.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Használt autó újból forgalomba helyezése

2006. november 30., 23:20 Módosítva: 2006.11.30 23:20

Tisztelt Autójogász!

Azért fordulok önhöz, mert éppen használt autó vásárlása előtt állok, és felmerült egy "probléma". Az lenne a kérdésem, hogy egy 1992-es Mazdának, ami ideiglenesen ki van vonva a forgalomból (van még 1 év 10 hónap műszakija), mennyibe kerülne az újbóli forgalomba helyezése? Előre is köszönöm!

Tisztelettel:

G. Gergő

Tisztelt G. Gergő!

Forgalomból kivont gépjármű ismételt forgalomba helyezése tulajdonosváltás nélküli költségei: (Ha az eladó kívánja forgalomba helyezni a járművet.) 1500 Ft igazgatási szolgáltatási díj - forgalomból történő ideiglenes kivonás megszüntetéséért, 6000 Ft - forgalmi engedély (illeték), 6000 Ft - törzskönyv (illeték) rendszámtábla-díj (az összeg a rendszámtábla típusától függ; az általános rendszámtáblákért és a lassú járműhöz kiadott különleges rendszámtábláért fizetendő díj: 1 pár rendszámtábla: 5500 Ft, 1 db rendszámtábla: 3500 Ft), 320 Ft - rendszámtábla-érvényesítő címke díja. Forgalomból kivont gépjármű ismételt forgalomba helyezése tulajdonosváltással: (Ha egyúttal az eladást is bejelentik és intézik, én ezt javasolnám Önöknek.) A forgalomba helyezés: 1500 Ft igazgatási szolgáltatási díj, forgalmi engedély és a törzskönyv kiadásáért 6000-6000 Ft illeték, 320 Ft-ot az érvényesítő címke. A gépjármű után ezen kívül vagyonszerzési illetéket kell fizetni, ennek mértéke: a hajtómotor hengerűrtartalmának minden cm3-e után 18 forint, az 1890 cm3-t meghaladó hengerűrtartalmú személygépkocsi esetén minden megkezdett cm3-e után 24 forint. A tulajdonosváltozással is járó forgalomba helyezéshez előzetes eredetiségellenőrzésre kell vinni a járművet, ennek díja 1400 ccm hengerűrtartalom alatt 14 300 Ft, 1401-2000 ccm között 15 300 Ft, 2001 ccm hengerűrtartalom felett 16 100 Ft. A forgalomba helyezést követő hónaptól a jármű után gépjárműadót kell fizetni, aminek az összegét a gépkocsi saját tömege alapján kell kiszámolni: az évi adótétel az önsúly minden megkezdett 100 kilogrammja után 1200 Ft, ennek az időarányos részét kell megfizetnie.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Forgalmi fénymásolat

2006. november 30., 23:12 Módosítva: 2006.11.30 23:12

Tisztelt Autójogász!

Ha lefénymásolom a forgalmi engedélyt akkor tarthatom e ezt az autóban az eredetit pedig biztos helyen? Tehát alkalmas e a fénymásolat igazoltatáskor? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:

V. Róbert

Tisztelt V. Róbert!

Az azonosító okmányokból mindig az eredetit kell bemutatnunk, a fénymásolatot a nagyon egyszerű hamisítási lehetőségek miatt nem fogadhatják el a rendőrök igazoltatáskor. A forgalmit ezért inkább tartsa a zsebében, táskájában.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Eladtam az autómat

2006. november 30., 23:08 Módosítva: 2006.11.30 23:08

Tisztelt Autójogász!

A problémám a következő: eladtam az autómat, az új tulajdonos nem akarja átíratni az autót a nevére (több mint 15 napig használta az autót) és arra kért, hogy én vonassam ki a forgalomból. Az eladott autó adásvételi szerződésével át vittük a bonusz 10-et az újonnan vásárolt autónkra. Az eladott autó adásvételi szerződését leadtuk az okmányirodánál. Kérdéseim: Milyen problémám származhat ebből, a biztosítónál szabályos marad-e, ha az adásvételi szerint vittük át a bonust, milyen szerződést írjunk, hogy levédjük magunkat, ha esetleg az illető szabálysértést vagy bármit elkövetett az autóval, amíg nála volt?

Tisztelettel:

K. Gyula

Tisztelt K. Gyula!

Ha az okmányirodában leadták a szerződést, és ott elfogadták, akkor valószínűleg formailag és tartalmilag is rendben lévő adásvételi szerződésről van szó. Másik szerződést nem kell írni. Ha az új tulajdonos elmulasztja a bejelentési kötelezettségét teljesíteni, az a megkötött szerződés érvényességét nem befolyásolja, az új tulajdonosra mulasztási bírságot szabnak ki. Ha az adásvételi szerződés megkötésének dátumával átadta az autót, Önt utólag nem fogják semmilyen közlekedési szabálysértés miatt felelősségre vonni, mivel be tudja mutatni az adásvételi szerződést.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Hogyan kapok kártérítést?

2006. november 30., 23:01 Módosítva: 2006.11.30 23:01

Tisztelt Autójogász!

Nemrég karamboloztam motorkerékpárral, egy autóssal, kitöltöttük a kárbejelentőt, elismerte a hibáját. Leadtam a motort szervizbe, és másnap felhívtak, hogy nincs biztosítása a másik félnek, mert felmondták 3 hónapja. Ilyenkor mi a teendő és mi a reális esély, hogy kifizetik a káromat?

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Ha a kárt biztosítási szerződéssel nem rendelkező gépjármű üzembetartója okozta, Ön ugyanolyan kártérítésre jogosult, mintha érvényes biztosítási szerződés alapján valamelyik felelősségbiztosító lenne kártérítés fizetésére köteles, csak ezt a kártérítést a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) köteles kifizetni Önnek. Javaslom, hogy forduljon ez ügyben a saját biztosítójához az ügyintézés megkezdése érdekében. A MABISZ címe: 1062 Budapest, Aradi u. 65-67., Levelezési cím: MABISZ GKI Budapest 62. Postafiók 1297 Ir. Szám: 1381 Központi telefonszám: 266-9866 .

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Gépjárműadós kérdés

2006. november 30., 22:54 Módosítva: 2006.11.30 22:54

Tisztelt Autójogász!

Kft. személyszállító gépjárművet vásárolt 2006. 06. 22-i tulajdonjog bejegyzéssel és 2006. 07. 01-től a Polgármesteri Hivatal Adóügyi Osztálya kiküldött gépjárműadó fizetési kötelezettségről díjfizetési felszólítást. Kérdésem, hogy a súlyadó nem éves adó és nem azt terheli fizetési kötelezettség, akinek január 01-jén a nevén van? Végülis terhel-e minket 2006. évre súlyadó fizetési kötelezettség? Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Igen, fő szabály szerint a január 1-én tulajdonosként nyilvántartott személy fizeti meg az éves adót. Az év közben használatba vett új vagy újra forgalomba helyezett gépjármű esetében azonban az adó alanya az, akit ez alkalommal tulajdonosként a hatósági nyilvántartásban feltüntettek. Ebben az esetben az adófizetési kötelezettség a forgalomba helyezést követő hónap első napjától kezdődik, és az éves adó időarányos részét kell megfizetni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kártya jogosítvány

2006. november 30., 22:48 Módosítva: 2006.11.30 22:48

Tisztelt Autójogász!

Új, kártyaalakú jogosítványomban 101, valamint 01.01 korlátozási kód található. Mit jelentenek ezek?

Köszönettel:

B. Csaba

Tisztelt B. Csaba!

Igen, a kódok nagyon titokzatossá teszik a jogosítványokat, de általában nem kell semmi különlegesre gondolnunk. Célszerű a helyi okmányirodában megkérdezni a kódok jelentését, így igazoltatáskor nem érheti meglepetés. A kódok jelentése a következő: 101. I. egészségügyi csoportban alkalmas, 01. 01. szemüveg.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kezdő jogosítvány

2006. november 30., 22:38 Módosítva: 2006.11.30 22:38

Tisztelt Autójogász!

Több mint 8 éve rendelkezem B és körülbelül 3 éve C kategóriás jogosítvánnyal, már több mint 1 éve A korlátlan kategóriával is rendelkezem. Szeretném tudni, hogy kezdőjogosítványnak számít-e az én vezetői engedélyem is annak ellenére, hogy semmilyen erre utaló bejegyzést nem találok benne. Vagy nyugodt szívvel szállíthatok motorkerékpáromon utast is, mivel a 2 év kezdőjogosítványra vonatkozó korlátozás engem nem érint.

Tisztelettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

A kezdő korlátozás mindenkit érint, ezért ezt dátumszerűen vagy kóddal külön nem jegyzik be, a jogosítvány kiadásának időpontjából lehet tudni már a helyszínen is, illetve a közlekedési nyilvántartásból is könnyen lekérdezhető. Csak a meghosszabbított kezdő minősítés lejártát és kódját (181) kell a vezetői engedélyben feltüntetni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Cserbenhagyás

2006. november 30., 22:23 Módosítva: 2006.11.30 22:23

Tisztelt Autójogász!

Az egész országot megdöbbentette az olaszliszkai gázolás után történt tragikus kimenetelű lincselés. Engem, mint autóvezetőt ennek kapcsán aggaszt egy kérdés, amire szeretnék Öntől választ kapni. Ne adja a sors, de ha az történik velem, hogy elgázolok valakit, és úgy tapasztalom, hogy hasonló körülmények alakulhatnak ki, megtehetem-e, hogy nem szállok ki az autóból, hanem elhajtok 1-2 km-t, majd hívom a rendőrséget, bejelentem az esetet, és közlöm, hogy nem kívánok elmenekülni, itt és itt megtalálnak, tehát feladom magam. Tudom, hogy ezzel elmulasztom a segítségnyújtást, és jogilag ez is cserbenhagyásnak minősül, de hivatkozhatok-e a most történt tragédia után arra, hogy veszélyben forgott az életem? Avagy ilyen helyzetben az a két választásom marad, hogy A./ megölhetnek... B./ a fent leírtaknak megfelelően cselekszem, és x év börtönt kapok cserbenhagyásért? Kérem, adjon megnyugtató választ, szerintem ez most nagyon sok autóst foglalkoztathat túl azon, hogy mindannyiunkat megdöbbentettek a történtek.

Üdvözlettel:

K. A.

Tisztelt K. A.!

A cserbenhagyás megvalósul mindenképpen, ha elhajt a helyszínről. Ha azonban ezt olyan veszélyhelyzetben teszi, ami Önt egyéb szituációkban is felmentené a bíróságon, akkor autózás közben is megteheti. A bíróságon megvizsgálják, hogy az autós ki volt-e téve közvetlen veszélynek, fenyegetésnek, miért hagyta el a helyszínt, együttműködött-e és milyen gyorsan, a hatóságokkal, a cselekménye a jogellenesség vagy a társadalomra veszélyesség hiánya miatt büntethető-e.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Biztosítós ügyintézés

2006. november 20., 19:46 Módosítva: 2006.11.20 19:46

Tisztelt Autójogász!

Kérem, adjon felvilágosítást arról, hogy van e jogszabály, mely kimondja, hogy egy kárügyintézés mennyi idő alatt kell, hogy lezajlódjon? Szeptember elején totálkárosra tört az autóm, a kártokozó fél biztosítója (KÖBE) a mai napig semmit nem mond, tudomásom szerint minden várt papír, szakvélemény beérkezett. Belső elbírálás folyik egy ideje. Nekem november 26-át mondták, mint belső szakember által megítélt határidő. Kérdésem, mi alapján ítélik meg a határidőt? Várva válaszát.

Tisztelettel:

H. Gyula

Tisztelt H. Gyula!

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a befogadott kárigény intézése esetén a következő határidők betartását várja el a biztosítóktól: a biztosító három munkanapon belül tegye lehetővé a kár felvételét, a kárigény elfogadásáról szóló döntést következő tíz munkanapon belül a biztosító érdemben vizsgálja meg a kárbejelentés teljes dokumentációját és amennyiben szükséges, ez időn belül hiánypótlásra hívja fel a káresemény valamennyi érintettjét. az általa elfogadott kárösszeget tizenöt munkanapon belül a károsult részére fizesse meg. Ha a KÖBE ezeket a határidőket nem tartja meg, tegyen panaszt a PSZÁF-nál. 1013 Budapest, Krisztina krt. 39. Levélcím: 1535 Budapest, 114. Pf. 777, Telefon: 06-40-203-776.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Üzemképtelen jármű az autópályán

2006. november 20., 19:40 Módosítva: 2006.11.20 19:40

Tisztelt Autójogász!

Kérdésem: üzemképtelen személygépkocsit trélerrel szállítottak autópályán. A vontató jármű rendelkezett érvényes matricával, de az ÁAK kiküldte a büntetést az üzemképtelen, szállított járműre, hivatkozva arra, hogy a szállított autó áthaladt matrica nélkül a videokontrollon. Jogos-e a büntetés arra a járműre, ami nem "koptatta" az M7-es aszfaltját. Az autót ismerős (szomszéd) szállította, amelynek nincs nyoma számlán. Az ÁAK ügyfélszolgálata jogosan követeli-e a trélerről a számlát, mert ők csak ezt tarják elfogadható bizonyítéknak, hogy az autó szállítva volt. Ha megkérem tőlük a felvételt, fényképet azzal bizonyíthatom-e az igazamat, hogy a kérdéses jármű nem vett részt a forgalomban? Előre is köszönöm válaszukat.

Köszönettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Tegyen a szomszéd írásban nyilatkozatot az üzemképtelen autó szállításáról, annak körülményeiről, időpontjáról és ebben nyilatkozzon arról is, hogy számlát nem adott a szállításról, mert szívességből vontatta el. Az ÁAK Rt-nek joga van eldönteni, mérlegelni, hogy milyen okiratokat, bizonyítékokat fogad el, erre biztosan alkottak valamilyen belső szabályzatot. Ha pert indítanak Ön ellen a pótdíj megfizetése iránt, a bíróságon nagy valószínűséggel figyelembe fogják venni a tanúnyilatkozatot.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kilincs, első rendszám.

2006. november 20., 18:25 Módosítva: 2006.11.20 18:25

Tisztelt Autójogász!

Egy ismerősnek elvették a forgalmiját, mivel a hátsó ajtó le lett falazva. Belülről nyitható továbbra is!!! Ez szabályos-e? Kötelező a rendszám előre is, vagy csak hátra (mivel csak a hátsón van érvényesség feltüntetve)? Előre is köszönöm.

Köszönettel:

Csabavtec

Tisztelt Csabavtec!

Az ajtó átalakítása engedélyköteles, még akkor is, ha csak a tolvajok elhárítását szolgálja és belülről nyitható marad. Ha nincs róla engedély, jogosan vette el a rendőr a forgalmi engedélyt, sőt köteles elvenni. A rendszám elöl és hátul is kötelező.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Átvert a Biztosítóval leszerződött szerelő

2006. november 20., 18:17 Módosítva: 2006.11.20 18:17

Tisztelt Autójogász!

Februárban balesetem volt. A Biztosítóval leszerződött szerelő vállalta el az autó javítását 500.000 Ft-ért. A javítás 4-hónapig tartott. Majd amikor átvettem az autót annyira örültem, hogy észre sem vettem, hogy átvert! Sok kívülről nem látható sérülés nem lett javítva ill. a később biztosító által elküldött számlán csere címszó alatt szereplő alkatrészek 95%-a sem lett kicserélve. Kérésemre a szerelő a javításról szóló számlát azzal az indokkal nem adta át, hogy a könyvelője megtiltotta. Szakszervíz véleménye szerint kb. 80-100 e Ft-ot költött az autóra, munkadíjjal! A biztosító az ő részéről nem vizsgálta az ügyet, nem tudtam elérni az illetékes személyt. Valószínűleg a kárszakértő is benne van a csalásban, ugyanis ő hagyta jóvá az alkatrészek beépítését, ami magunk közt szólva nem történt meg. Mit lehet tenni ilyenkor? Milyen módon élhetnék kártérítési igénnyel a szerelővel vagy a biztosítóval szemben?

Köszönettel:

L. Viktor

Tisztelt L. Viktor!

A rendelkezésére álló iratokat a javításról mutassa meg a kocsijával együtt egy független szakértőnek, a papírok és a valóság összevetéséről kérjen szakvéleményt és a különbség forintösszege iránt nyújtson be kártérítési keresetet a biztosítóval szemben. Előtte írásban célszerű közvetlenül a biztosítóhoz fordulni a kártérítési igényével, nem kizárt, hogy el tudja kerülni a peres utat.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Csalás áldozatává váltam.

2006. november 20., 18:13 Módosítva: 2006.11.20 18:13

Tisztelt Autójogász!

Szeretném megkérdezni, hogy ebben a helyzetben, amibe kerültem, milyen jogorvoslatot kaphatok, és milyen eséllyel indulnék egy lehetséges perben? Autókereskedőtől vettem egy Renault Lagunát 2.650.000 Ft-ért, amibe 50.000 km volt. Véletlenül beszéltem a volt tulajdonossal, aki elmondta, hogy ő már 150.000 km-rel adta el az autót a kereskedőnek, vagyis a kereskedő visszatekert 100000 km-t., és így adta tovább nekem. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:

P. Krisztina

Tisztelt P. Krisztina!

Vételár csökkentési vagy kártérítési igénnyel élhet. Ha a volt tulajdonos tanúként nyilatkozik a kilométeróra állásáról és azt is tudják bizonyítani, hogy Önnek a kereskedő 50.000 km-rel adta el a járművet, sikerrel indulhat egy perben, azt azonban, hogy mennyivel ér kevesebbet így a járműve, szakértőnek kell megbecsülnie és az a különbözet lehet a követelései alapja.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

2001. évi súlyadó

2006. november 12., 23:15 Módosítva: 2006.11.12 23:15

Tisztelt Autójogász!

2001. október 24-én, 15 napon belül bejelentettem az önkormányzatnál a gépkocsim eladását, amiről törlési értesítőt kaptam. 2004-től viszont újra kivetették rám az adót, mivel az új tulaj nem íratta át. Írtam a jegyzőnek, mire elhajtott, azzal az indokkal, hogy rossz helyre adtam le a papírokat. Fellebbeztem a Közig. Hivatalnál, mire ő azzal az indokkal utasított el, abban az időben "a változás bejelentési kötelezettségét a régi tulajdonos a forgalmi engedély kitöltött bejelentőlapjának megküldésével 15 napon belül teljesíti".Kérdésem, hogy 2001 októberében még ez volt a rendszer?

Köszönettel:

H. István

Tisztelt H. István!

2001. január 1-től több évig az a szabály volt érvényben, hogy " 96. § (2) A gépjármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentési kötelezettségét a régi tulajdonos a forgalmi engedély kitöltött bejelentőlapjának megküldésével 15 napon belül teljesíti. (3) A (2) bekezdésben meghatározott bejelentési kötelezettség alapján kitöltött bejelentőlapot a közlekedési igazgatási hatóság ( azaz okmányiroda) negyedévenként eljuttatja az illetékes önkormányzat adóhatóságának." (35/2000. BM rendelet) Ha 2001-ben Önt tévesen tájékoztatták a bejelentési kötelezettségéről és ezt igazolni is tudja, államigazgatási jogkörben okozott kár miatt pert indíthat a polgármesteri hivatal (adóhatósága) ellen.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

C-rendszámos Renault

2006. november 12., 23:10 Módosítva: 2006.11.12 23:10

Tisztelt Autójogász!

Kinéztem magamnak egy Renault 5-t, a jelenlegi gazdája erdélyi állampolgár, magyar állampolgársága nincs, de Magyarországon dolgozik. Ő vette a kocsit Magyarországon,de neki állítólag C-s rendszámot kellett igényelni,hogy használhassa. Ez így teljesen ok? Ha meg akarom venni, milyen plussz költéseim vannak? Állítólag talán ABP-XXX volt a rendszáma anno. Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel:

Balázs

Tisztelt Balázs!

Leegyszerűsítve Ő külföldinek minősül, ezért a tartósan belföldön üzemeltetett járművére C kezdő betűjelű különleges rendszámtáblát kell kiadni. Ezt Ön - ha magyar állampolgár - nem tarthatja meg, rendszámtáblát kell igényelnie. Egy pár rendszámtábla díja 5500 Ft, az érvényesítő címke 320 Ft-ba kerül.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Lecseréltem a jogosítványom

2006. november 12., 23:05 Módosítva: 2006.11.12 23:05
1

Tisztelt Autójogász!

Le kellett cserélnem régi jogosítványomat az új műanyag kártyára. A lapocska hátoldalán a 9. oszlopban szerepel egy T és egy M,K jel, a 12. oszlopban (ez a korlátozások kódja) szerepelnek a 101, 182, 185, 186 számok. Mit jelentenek ezek? Előre is köszönöm válaszát!

Köszönettel:

UB

Tisztelt UB!

A kódok a következők: T kategória - mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi - lassú jármű és pótkocsi - kerti traktor - állati erővel vont jármű hajtására, M kategória - segédmotoros kerékpár - állati erővel vont jármű hajtására - kerti traktor (16. életév betöltése után), K kategória - kerti traktor - állati erővel vont jármű 101 I. egészségügyi csoportban alkalmas, 182 A korlátozott kategória (legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár), 185 T kategóriába tartozó mezőgazdasági vontató könnyű pótkocsival, 186 K kategóriában meghatározott járműveken kívül lassú járművet és pótkocsiját is vezetheti

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Úgy érzem, átvertek

2006. november 12., 22:59 Módosítva: 2006.11.12 22:59

Tisztelt Autójogász!

Sajnos igen kellemetlen helyzetbe kerültem-önhibámon kívül. 2006. szeptemberében vásároltam egy 5 éves, használt gépkocsit részletre. Ez az első autóm. A szalon üzletkötője nagyon rendes volt, mindent elintézett helyettem: kötelező+casco megkötése, hitel ügyintézése, átíratás; nekem csupán a kulcsért és a forgalmiért kellett mennem. A probléma ott kezdődött, amikor a Nagykörúton valaki vonóhoroggal megnyomta a kocsim elejét és távozott - betétlap hagyása nélkül persze. A sérülés csak komolyabb megvizsgálás után volt fellelhető, nem tűnt komolynak. Jelentkeztem is a szalonban rendesen (ugyanis bank, biztosításközvetítés, márkaszervíz, karosszéria, újautó szalon és még sok minden egyéb mással foglalkoznak egy helyen...) Ekkor kiderült, hogy nekem nem a teljeskörű, hanem egy "olcsó" cascom van - Tempo névre keresztelve - így nem 50.000 Ft-omba fog kerülni a 353.000 forintos kár kijavítása, hanem 190 ezer forint körül. Ekkor én elhoztam tőlük, mert irreálisnak tartottam az egészet - a kár összegét és azt, hogy én nem ilyen fajta cascot szerettem volna köttetni. Elvittem egy ismerős vidéki karosszériáshoz, aki szintén szerződésben áll a biztosítóval. Ekkor jött a biztosító visszaigazolása: 33.000 (!!!) forintot hajlandó fizetni a biztosító. Kérdésem: Ha a szalonnál csináltatom kb. 160.ezer forintot utal a biztosító, ha egy vidéki karosszéria lakatosnál akkor csak 33.ezret? Hogy lehetséges ez? Milyen alkatrészárakkal számolnak??? Ha a szalonban csináltattam volna meg akkor még a 190ezer mellé le kellett volna tennem még 130ezret utólag? Kinél lehet panaszt tenni ilyen esetben? A biztosító főigazgatóságánál, vagy egyből a fogyasztóvédelmi felügyeletnél? Nagyon nagy csalást sejtek valahol. Mit gondol, ki szeretne rajtam gazdagodni? Lehetséges ekkora ellentét? Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel:

Bt

Tisztelt Bt!

Ha panaszt kíván tenni, az adott biztosító központi ügyfélszolgálatán, a biztosítókat felügyelő PSZÁF-nál (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Ügyfélszolgálat 1013 Budapest, Krisztina krt. 39. Levélcím: 1535 Budapest, 114. Pf. 777.) és a fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezeteknél is megteheti. Ha a panaszt a biztosító elutasítja, köteles indokolással ellátva írásba foglalni és Önnek megküldeni. Ha a PSZÁFhoz fordul, bejelentését tizenöt napon belül megvizsgálják, és - amennyiben a bejelentés alapján közvetlen intézkedésünk nem szükséges - a biztosítónak észrevételezésre és kivizsgálásra továbbítják. A biztosító észrevétele és a PSZÁF vizsgálata alapján tájékoztatják Önt a panasza elbírálásáról, de tudnia kell, hogy a a PSZÁF egyedi jogvitákba nem avatkozhat be. További panaszbenyújtási lehetőségek: Budapest Főváros Fogyasztóvédelmi Felügyelőség 1074 Budapest, Rákóczi út 54. 1364 Budapest, Pf. 234., Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület 1012 Budapest, Logodi u. 22-24., Ugyanezen a címen működik az INDRA Biztosítottak Országos Érdekvédő Egyesülete is. Végső soron, pedig még ott a bírói út, de véleményem szerint a fogyasztóvédelmi szervezetek a megfelelő iránymutatással el fogják Önt látni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Kötelező biztosítás - mindenki mást mondott

2006. november 12., 22:55 Módosítva: 2006.11.12 22:55

Tisztelt Autójogász!

Az lenne a kérdésem, hogy számomra nem egyértelmű a kötelező biztosítási szabályok hisz több biztosító közül is mindenki mást mondott! Nos, Édesapám rendelkezett egy Wartburggal, majd azt nekem adta, ami maradt az ő nevén, majd ők vettek egy Daewoo Kalos-t, amire ők nem tudták átvinni a bonus pontjaikat és így az ő biztosításuk sokkal magasabb lett. Tehát csak akkor lenne nekik olcsóbb a biztosítás, ha én átíratom a nevemre a Wartburgot, nem lehet két autó egy néven ugyanolyan kedvezménnyel?

Köszönettel:

N. Eszter

Tisztelt N. Eszter!

A jogszabály szerint ha az üzemben tartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel és annak hatálya alatt másik, azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt, az új szerződést A00-ba kell sorolni. Ha a kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett bónusz osztályba sorolás a szerződés megszűnését követő nappal bármely, ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre az adott üzemben tartó által kötött, hatályban lévő szerződésre érvényesíthető. Érdekmúlással történő megszűnés a tulajdonjog átszállásával vagy a gépjármű forgalomból kivonásával következhet be. Tehát édesapját helyesen tájékoztatták, a bónuszt akkor viheti át az új autóra, ha az előzőt kivonatja a forgalomból vagy eladja.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

Jogsi honosítása

2006. november 12., 22:50 Módosítva: 2006.11.12 22:50

Tisztelt Autójogász!

Kuvaitban szereztem jogosítványt és honosítani szeretném. Lehet e ? Köszönöm.

Üdvözlettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Nemzetközi szerződés eltérő rendelkezése hiányában a külföldi állampolgár külföldi vezetői engedélye a Magyarország területén tartózkodás időpontjától számított 1 évig, míg a magyar állampolgár külföldi hatóság által kiadott vezetői engedélye a hazatérését követő 6 hónapig jogosít járművezetésre. A jogosítvány honosítása iránti kérelem bármely Okmányirodában benyújtható. A kérelmet személyesen kell előterjesztenie, Önről fénykép készül, vinnie kell a személyazonosító okmányait és a jogosítványát annak hiteles magyar nyelvű fordításával együtt (Országos Fordító- és Hitelesítő Iroda által). tanfolyammentes vizsga letételének engedélyezéséről az Okmányiroda határozattal dönt. Ha a külföldi vezetői engedélyből az egészségi alkalmasság időtartama nem állapítható meg, vagy az a magyar jogszabályban meghatározott időtartamtól eltér, az egészségi alkalmassági igazolást is be kell mutatni.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István

2006. november 12., 22:44 Módosítva: 2006.11.12 22:44

Tisztelt Autójogász!

Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy friss jogosítvánnyal szükséges-e, és ha igen, meddig a "T" betű (Kék matrica) használata a járművön? Ezzel kapcsolatosan minden hasznos információ érdekelne. Köszönöm a válaszát! Egy friss "jogsis"

Üdvözlettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró!

Nem szükséges az oktatást végző járműveken látható vagy ahhoz hasonló tanulóvezető matricát a saját autóra is kiragasztani. Aki akarja, elővigyázatosságból vagy figyelem felkeltési szándékkal (vagy akár viccből) kiragaszthatja, de nincs olyan szabály, ami ezt kötelezővé tenné.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István