2017. július 6., 11:46 Módosítva: 2017.07.24 15:42
85

Üdvözletem!

Idén januárban vásároltunk egy használt autót kereskedőtől. Az autó elején észrevehető volt, hogy törött, de megjavították, elhoztuk, a szerződésbe beleírták, hogy: Az autó eleje törött volt. Aki először átnézte az autót, csak kisebb hibákat talált rajta, meg általános karbantartáson esett át, jó állapotúnak ítélte. Ő klímákkal nem foglalkozik, így az akkor nem lett átnézve.

Most jutott rá idő, hogy elvigyem megnézetni, és kiderült, hogy a klímakompresszor nem szakszerűen volt javítva (vagy bármit is akartak vele csinálni), a kábelek ki vannak belőle szakadva, el sem indul így újra van szükség.

Kérdésem, hogy ezzel érdemes-e megkeresni a kereskedőt, ugyanis ez nyilván nem nálunk romlott el. Annyit észrevettünk a vásárláskor, hogy nem nagy benne a nyomás, annyit mondott, hogy csak tölteni kell, sokat állt náluk, egyébként működik. A szavatossági időn még pont belül vagyunk (július 13-ig). Amennyiben igen, mi ennek a pontos menete, milyen szervezetet érdemes megkeresnem, ha nem akarnak foglalkozni az üggyel?

Köszönettel, Melinda

Kedves Melinda!

A probléma alapvetően szavatossági ügy, amit egyedül is el tud indítani, azonban ha "élesre" fordul a helyzet, akkor elképzelhető, hogy ügyvédre, illetőleg szakértőre is szüksége lesz. Mindenekelőtt a vásárlást követő 6 hónapon belüli időben jelezze az eladó felé az autó hibáit.

Amennyiben az eladó kereskedő, akkor fennáll az un. hibás teljesítési vélelem, ami azt jelenti, hogy a vásárlást követő 6 hónapon belül felismert hibát már a vásárláskor fennállónak kell tekinteni és az eladót terheli az ellenkezőjének a bizonyítása, vagyis, hogy hibátlan autót adott el, vagy megfelelően tájékoztatta a vevőt a hibákról. Ez a szabály tehát Önnek kedvez a bizonyítást illetően.

Természetesen ezen időn túl is van szavatosság, de a bizonyítási teher ekkor már önre hárul, vagyis Önnek kell bizonyítani, hogy hibás volt a kocsi az adásvételkor. Javaslom, hogy keressen fel egy szervizt, tárják fel a hibát pontosan és jelentse be a szavatossági igényt az eladónak, feltétlenül postán tértivevényes levélben. Az eladói reakciótól függően döntse el, hogy igénybe vesz-e jogi segítséget.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

Friss műszaki, életveszélyes autó

2017. július 2., 08:59 Módosítva: 2017.07.08 11:21
226

Tisztelt Autójogász!

Nagy dilemmám van. 2 hete vettem egy kisautót friss műszaki vizsgával (külföldről behozott kocsi) amit ma elvittem átvizsgáltatni. Problémám nem volt az autóval, csak néha csilingelést hallottam hátulról.

A vizsgálat során kiderült, hogy a fékek veszélyesek, forgalomban nem használható, műszakit nem kaphatott volna. Nem kopottak, hanem szétrozsdásodtak, a mért értékek rosszak. Elmondták hogy az autónak maximum 2 éve van hátra annyira szétette azt a részt a rozsda. Erről a kereskedő engem nem tájékoztatott és friss műszakival hihetően fogalmam sem volt róla hogy közúti forgalomban nem használható a fékek állapota miatt. Hogy adhattak friss műszakit... 2 évre...

A kérdésem, hogy milyen reális lehetőségeim vannak? Érdemes bármilyen jogi lépést tennem a kereskedő irányába? Rövid távú megoldást keresek mert szükségem van egy autóra... Mégiscsak az életemet veszélyeztette a kereskedő és a vizsgaközpont is az elmúlt hetekben. (Írásbeli dokumentációm van a mért eredményekről hivatalos márkaszervizből)

Üdvözlettel: Katalin

Kedves Katalin!

A friss műszaki és a kereskedő hibás teljesítése jogi szempontból két különböző dolog. Attól, hogy friss a vizsga a kocsin, még teljesíthetett hibásan az eladó. A műszaki vizsga időpontja szintén nem érinti az Ön szavatossági jogait.

Azt javaslom tehát, hogy a mihamarabb jelezze az eladónak a kocsi hibáit és kérjen kijavítást, árleszállítást, vagy ha olyan súlyos a probléma, hogy ezekkel együtt nem is vette volna meg a kocsit, akkor elállhat a szerződéstől, az eredeti állapot visszaállítása mellett.

Javaslom, hogy vegyen igénybe jogi segítséget az ügyben, hogy a legeredményesebb megoldást sikerüljön megtalálnia. A műszaki vizsga műszaki feltételeinek való megfeleléssel kapcsolatban pedig a közlekedési hatósághoz fordulhat, panasszal, hogy vizsgálják ki, hogy hogyan vizsgázhatott le ilyen műszaki állapotban az autó.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

2017. június 28., 15:23 Módosítva: 2017.07.02 17:27

Tisztelt Autójogász!

Március 14-én hengerfej gyanújával személygépjárművünket elvittük szerelőhöz. Szóbeli megállapodást kötöttem az alábbiak szerint: a javítási idő kb. két hét, csúszással együtt max. 3 hét, lefixáltuk, hogy részletesen beszámol a javítási folyamatról, munkanaplót vezet, és tájékoztat a konkrét hibákról.

Március 17-én több hibát diagnosztizált, megoldásként motorgenerált javasolt, mindezt személyesen beszéltük meg. Javítási díj: 220 000 Ft-ban szóban lett megállapítva. Előlegként márc. 14-én 20 000 Ft-ot kért a szerelő, ezt követően rá két hét múlva a műhelymunkákra hivatkozva 200 000 Ft-ot. Az összeget azért adtuk át, mert egy megbízható ismerős ajánlotta a szerelőt.

Letelt a max. 3 hét javítási idő, amikor a szerelő személyesen további javítási munkákra hivatkozva pénzköveteléssel állt elő. Még 100 000 Ft-ot kért a javításra, és hozzátette, hogy ez az összeg nem biztos hogy a végösszeg lesz, max. még 30 000 Ft további költség előfordulhat. Ezt az összeget annak függvényében fizetjük ki, ha az autó elkészül hiszen az előzőekben megállapított javítási költség teljes összegét már átadtuk részére.

Ekkor a szerelő "fenyegető" jelleggel az alábbiakat mondta telefonon, mely beszélgetésről hangfelvétel készült (automatikus rögzítés ): nincs papírunk semmiről, az autót, vagy félreteszi 4-5 hétre a jelenlegi rossz állapotában, vagy összeszereli a régi kopott alkatrészekkel. A kért összeget levittem neki, az eddigi összegekről átvételi elismervény készült, egy megadott javítási határidővel, ami április 14.-én lejárt. Az autó "javított" állapotba, a mai napon került volna átadásra ( ápr. 14.), de nem történt meg, egy újabb hibára hivatkozva, és azt mondta, hogy ápr. 19.-ig ne is érdeklődjünk.

Sajnos, az ajánlás miatt jóhiszeműen, és bizalommal álltunk az autószerelőhöz, de mára már nem hiszünk abban, hogy az autót képes megjavítani. Az autó a mindennapi munkához szükséges, de eltelt már 1 hónap is, kérem a javaslatát arra vonatkozóan, hogy milyen lehetőségeink vannak, hogy az autót javított állapotban minél hamarabb visszakaphassuk további egyéb költségek, illetve mindenféle rejtett hiba nélkül, garanciával. Segítségét előre is megköszönve.

Üdvözlettel: V. Zs.

Tisztelt Kérdező!

A leírtak alapján jogilag úgy értelmezhető a helyzet, hogy Ön és a szerelő között egy speciális vállalkozási szerződés (szerelési szerződés) jött létre. Ebben a kötelemben a szerelő kötelezettséget vállal arra, hogy a hibás autót megjavítja, Ön pedig ennek az ellenértékét kifizeti.

Itt fontos kérdésekben kell megállapodniuk, pl. abban, hogy egy konkrét hibát javít ki a szerelő, vagy teljes mértékben működőképes, vagy hibátlan állapotba hozza a kocsit. Ez azért fontos, mert ebből a megállapodásból lehet azt megállapítani, hogy mikor teljesített a szerződés, és mikor esedékes a díj. Azt, hogy a díjat előre odaadják nem tiltja semmi, bár főszabályként utólag, a teljesítés átvételével esedékes. Ebből a szempontból ez egy szerencsétlen helyzet, de nem reménytelen.

A szerelő nem kezdhet bele önhatalmúlag semmilyen javításba, hacsak nem ez volt a megállapodásuk. Pláne nem tarthatja magánál a kocsit, főleg, ha a munkadíja előre ki lett fizetve. Azt javaslom, mindenképp írásban kommunikáljon az szerelővel, mert annak nyoma van. A hangfelvétel sem rossz, de a felhasználhatósága kétséges... A fentiek és a megállapodásuk függvényében szólítsa fel a szerelőt, a teljesítésre, és a kocsi kiadására. Amennyiben nem teszi, akkor nyugodtan tegyen ismeretlen tettes ellen feljelentést a rendőrségen. A kifizetett pénzét, pedig attól függően, hogy az autó működőképes-e vagy sem polgári peres úton követelheti vissza.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. június 19., 15:49 Módosítva: 2017.06.29 06:12
44

Üdvözlöm!

2,5 évvel ezelőtt egy lámpával biztosított kereszteződésnél sikerült egy piroson áthajtó buszba mennem. A szokásos eljárás (feljelentés, másodfok, majd bírósági szakasz) történt a sofőr ellen, de mivel a szabálysértési eljárás 2 év után elévülés az eljáró bíróság már másodfokon ítéletet nem hozott, így pár héttel ezelőtt lezárta a rendőrség, amit továbbítottam a biztosító felé, hogy a kárt rendezzék.

A biztosító (Uniqua) természetesen ott kötött bele mindenbe ahol tudott, majd legutolsó érvelés gyanánt most közölték, hogy az ügy elévült, így nem megállapított a buszsofőr vétkessége, így nem térítenek meg semmilyen kárt! Itt hivatkoznak a ptk 6:539§ (3) bekezdésre ahol minkét fél a maga kárát viseli, de szerintem a (2)es a releváns és ide illő, ahol az köteles megtéríteni a kárt akinek a baleset bekövetkezése az ő rendellenessége miatt visszavezethető, de ezt meg sem említették! Jelzem, a sofőrt megvádolták, de bizonyítani nem tudta, hogy a szabálysértést nem követte el, így továbbra is a buszos a károkozó a határozatban. Mennyire jogszerű az ilyen hozzáállás az Uniqua részéről, mert azóta egy levélre sem válaszolnak!

Köszönöm válaszát!

Tisztelt Kérdező!

A leírtak alapján van min vitatkozni a biztosítóval. Egyrészt a polgári jogi (kártérítési) elévülés nem azonos a szabálysértési elévüléssel, másrészt a biztosító nincs kötve rendőrségi határozathoz. Álláspontom szerint jelen esetben nincs szó a Ptk. 6:539§ (3)-ról. Az igényét végső soron közvetlenül a sofőrrel szemben, vagy a biztosítóval szemben érvényesítheti

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. június 2., 10:53 Módosítva: 2017.06.19 17:55
27

Üdv!

A segítségét szeretném kérni a következő szituációval kapcsolatban, hogy mi a további teendő. Idén március elején egy irodaház parkolójában (közforgalomtól elzárt magánterület) beletolattak a kocsimba, majd bármilyen elérhetőség vagy egyéb nélkül a sofőr elhajtott (az ütközést mindenképpen érzékelte, mivel kb. 30 cm-t lökött a kocsin...).

A kárt még aznap felfedeztem, és a gyanúmat, hogy az irodaház parkolójában történt, megerősítette a portaszolgálat is. Az eset kiváló minőségben videóra lett véve, az autó típusa, színe és rendszáma is látszik rajta. Próbáltam az illetőt megtalálni (nem benti dolgozó, hanem vendég volt), de sikertelenül, így 2-3 hét elteltével feljelentést tettem a rendőrségen, akik 1,5 hónap után a mai napon postázták a határozatot.

A határozatban "ismeretlen személlyel szemben közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése (2 rendbeli) szabálysértés miatt folyamatba helyezett eljárást a hatóság (mivel nem szabálysértés) szabálysértés hiányában megszünteti". Arra hivatkoznak, hogy mivel nem közút, nem érvényesek a KRESZ szabályai, így nem illetékesek.

Ilyenkor mit tudok annak érdekében tenni, hogy a káromat (kb 5-600 000 Ft-ra becslik) megtérítsék és a kocsit helyreállíthassam? Mit javasol, hogy kihez kellene fordulnom először? Gyanítom, hogy a határozat alapján a biztosító nem fog fizetni... Segítségét előre is köszönöm!

Üdv Ágoston

Kedves Ágoston!

Valahogyan meg kellene találni a rendszámhoz tartozó tulajdonost. Ha megvan a kamerafelvétel, akkor lejátszani neki és nyilatkoztatni arra vonatkozóan, hogy elismeri-e a kárt. A rendőrségi határozat alapján nagy valószínűséggel nem fog fizetni a biztosító, de önálló döntés alapján elképzelhető.

A biztosító ugyanis nincs kötve a rendőrségi határozathoz, még ha a károkozó nem is ismeri el a felelősségét a videó alapján a biztosító fizethet. A kár megtérítését polgári peres úton is követelheti, mind a biztosítótól, mind a tényleges károkozótól. A károkozóval szemben nehéz dolga van, mert csak attól követelhet, aki a kárt okozta, tehát a kocsit vezette. Ha senki nem vállalja, hogy vezetett és egyéb módon sem bizonyítható, akkor sajnos ez az út nem járható.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. május 27., 12:03 Módosítva: 2017.06.09 16:51
230

Tisztelt Autójogász!

A következő problémában kérném a segítségét: idén, e hónap első hetében adtam el a 22 éves Citroen autóm. KÉT NAPRA RÁ felkeresett a vevő telefonon, hogy haza sem ért vele, az autó még az adásvétel napján lerobbant, szerinte a vezérműszíj elszakadt. (Az előző tulaj elmondása szerint 48 ezer km volt a szíjban, én januárban vettem át az autót, ennek közlésével adtam tovább, adtam hozzá az új vezérlést is!)

A vevő telefonban közölte hogy megnézeti az autót egy szakemberrel és majd keres, több mint két hét eltelt és nem keresett, gondoltam megoldódott az ügy más okkal. Ennek ellenére kaptam egy ügyvédi levelet amiben az áll, hogy elzárkóztam mindenféle javítástól és követeli vissza az autó vételárát plusz az ügyvédi és a tréler költséget, vagy bíróság elé terjesztik az ügyet.

Mitévő legyek? Köszönettel: Áron

Kedves Áron!

Azt javaslom, hogy a levélre mindenképpen válaszoljon, és írja le az Ön álláspontját. Nyilatkozzon arra is, hogy elismeri-e a hibás teljesítést. Azt gondolom, hogy ha a kellő tájékoztatást megtette az vevő felé, akkor mentesül a szavatossági felelősség alól, persze ennek eldöntéséhez látni kellene az okiratot.

Azt, hogy a vevő bírósághoz forduljon nem tudja megakadályozni, mert "szíve joga". A perben javaslom, hogy vegye igénybe szakember segítségét, mert a legegyszerűbbnek tűnő ügyek is vehetnek nem várt fordulatokat. Egy esetleges perben a vevőjének kell majd bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítéskor fennállt, Önnek pedig azt, hogy a kellő tájékoztatást megadta, vagy a vevő tudott, vagy tudnia kellett a hibáról.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Visszatarthatja a szerelő a kocsit?

2017. május 19., 10:59 Módosítva: 2017.05.30 11:42
1

Tisztelt Autójogász!

A Becsapott az autószerelő. Mit tehetek? című cikkel kapcsolatban érdeklődnék, hogy ha a szerelő összerakta az autót (működik tökéletesen), akkor a tulajdonosnak kötelező-e odaadnia a járművet, ha a tulaj fizetés nélkül vinné el?

Tisztelt Kérdező!

A Ptk. szerint "A vállalkozót a vállalkozói díj és a költségek biztosítására zálogjog illeti meg a megrendelőnek azokon a vagyontárgyain, amelyek a vállalkozási szerződés következtében birtokába kerültek." Ez alapján ha a teljesítés a szerződésben foglaltak szerint történt, akkor visszatarthatja a szerelő a kocsit.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. május 12., 11:04 Módosítva: 2017.05.23 17:52
1206

Üdvözlöm!

Januárban vásároltunk egy 2012-es Ford Mondeo-t. 2.0 tdci, automata sok-sok extrával. Külföldről behozott autó. Már a megtekintéskor feltűnt, hogy a kormány hirtelen jobbra mozdítására koppanás hallható. Megnyugtatott a kereskedő, hogy egy 5 ezer Ft-os gömbfej és jó is lesz. Persze elhittük. Az autót átvettük, majd egy márkaszervizbe vittük váltóolajat cseréltetni ahol az állapotfelmérés után több mint 700 ezer Ft-os ajánlatot nyomtak a kezünkbe. Hátsó lengéscsillapítók, kormánymű felújítás. Ekkor még nem nagyon foglalkoztunk vele mondván túloznak. Azóta eltelt egy hónap és az egyik gátló ereszti az olajat. Automata szintezős fajta, csak gyári létezik. 140 ezer Ft/db.
Illusztráció
Illusztráció

Kérdésem, egy 4 éves autón hogyan lehetséges ez? Továbbá feltűnt a megvétel óta a hiányzó gumikéder is a bal küszöbről. Lehetséges, hogy az autó törve volt? Mit tudunk tenni? Élhetünk panasszal a kereskedés felé? Ha igen, mi lesz a ráköltött pénzünkkel?

Válaszát köszönöm! Kristóf

Kedves Kristóf!

Először is azt javaslom, hogy tárják fel a kocsi részletes műszaki állapotát és az ahhoz kapcsolódó javítási költségeket. Ezt követően lehet a szavatossági igényeket érvényesíteni az eladó felé. Ha a kocsit külföldről behozott nem mindegy, hogy ténylegesen Önnek ki adta el az autót. A magyar kereskedés az eladó?

Mert, ha igen akkor ún. fogyasztói szerződésről beszélünk, ahol a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba estén azt, már a vásárláskor fennállónak kell tekinteni. Tehát sokkal könnyebb helyzetben tudnak igényt érvényesíteni. Ha megvan a hibafeltárás, akkor haladéktalanul ajánlott, tértivevényes levélben közölni kell az eladóval és be kel jelenteni a szavatossági igényt, ami lehet a hibák kijavítása, vagy árleszállítás, vagy a javítási költség megtérítés. Mindenképpen javaslom, hogy már a szavatossági igény bejelentésekor konzultáljon szakemberrel, mert ezen sok múlik a későbbi sikeresség szempontjából.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Külföldiként Magyarországon

2017. május 11., 10:10 Módosítva: 2017.05.12 11:09

Érdeklődnék, hogy külföldi állampolgárként, de már magyarországi saját tulajdonú lakhellyel (lakás) rendelkezve és jó pár éve fix magyar munkahellyel rendelkezve: Magyarországon magyar rendszámú autót lehet-e úgy vásárolni, hogy teljesen jogszerűen a nevemre kerüljön és magyar rendszámmal kerüljön a tulajdonomba?

Tisztelt Kérdező!

Természetesen lehet magyar rendszámú autót vásárolni, semmi nem tiltja, hogy tulajdont szerezzen, hiszen lakást is tudott venni, gépkocsit is fog tudni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. május 7., 17:45 Módosítva: 2017.05.12 11:04
32

Tisztelt Autójogász!

Azt szeretném kérdezni, hogy milyen jogaim vannak, ha vásárlás után derül ki, hogy az autó vízkáros volt? A szerződésben benne van, hogy az eladó nem vállal garanciát vagy szavatosságot. Viszont ez szerintem nem garancia kérdése. A vízkár úgy tudom totálkárnak minősített. Ha ügyvédet fogadnék milyen eséllyel nyerhetem meg? Van az eladónak is esélye megnyerni a pert? Az eladó magánszemély.

Köszönöm a segítséget. Üdvözlettel: Tibor

Kedves Tibor!

Azt, hogy mekkora eséllyel nyerne pert azt nem tudom megmondani, de az biztos, hogy van keresnivalója! Mindenképp jogi képviselővel javaslom, hogy nekifusson a dolognak. Lényeges kérdés a jogvita szempontjából, hogy pontosan mi szerepel a szerződésben a felelősségkizárásra vonatkozóan. Ez alapvetően dönti el, hogy érdemes-e pereskedni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. április 28., 12:33 Módosítva: 2017.05.07 18:07
89

Tisztelt Autójogász!

Az alábbi eset kapcsán szeretném a tanácsát kérni. Tavaly karácsonykor lerobbant a személyautónk. December 27-én elszállítottuk egy a tőlünk 30 km-re lévő szerelőhöz, aki közölte, hogy hengerfejes az autó. A hibajelenség, hogy az 1. és 2. henger nem dolgozik és gyenge a fűtés. Vállalta az autó javítását és azt ígérte, hogy két nap múlva mehetünk érte. Azóta sem lett kész. A telefont "kinyomja", üzenetre nem válaszol.

Személyes megkeresésünkre azt mondta, hogy problémái vannak és kevés az ideje és nagyon elfoglalt mostanában, ezért nem veszi föl a telefont. Az autót állítása szerint szétszedte és összerakta majd ismét szétszedte, mert erőtlen volt a szerelés után. Jelenleg az autó motorja darabokra van szedve és szállíthatatlan állapotban van. Minden héten (egy-két hét kivételével) elmentünk hozzá, hogy ellenőrizzük a javítás állapotát, de gyakorlatilag a kertvégébe a sárba beragadva áll az autónk, lerozsdásodva.

Jeleztem neki, hogy ha nem tudja javítani az autót, akkor állítsa vissza az összeszerelt állapotot, hogy elvihessem másik szerelőhöz de kérésem hatástalan maradt. Azt ígérte, hogy két héttel ezelőtt össze lesz rakva, majd a múlt héten, aztán tegnapelőtt azaz márc.13-án reggel mehetünk érte.

Mivel biztosra mondta,ezért odarendeltem az autószállítót is. Persze a kapu zárva, szerelő sehol. 10.00-ig vártam majd eljöttem és délután 3 óra körül visszamentem, ott volt és azt mondta, hogy nagyon sok a munkája de ma azaz márc.15.-én ráér és összerakja. Hívtam, nem vette fel a telefont, majd üzent,hogy nem ér rá mert elutazik és ne képzeljem,hogy márc.15.-én dolgozni fog. Na most teljesen tanácstalan vagyok,nem tudom mit tehetek. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Azt javaslom, hogy írásban, esetleg jogi képviselővel eljárva hatásosabb lehet a szerelő megkeresése. Egész egyszerűen fel kell szólítani, hogy adja ki az Ön tulajdonában lévő járművet.

Ha ezt követően sem reagál, vagy nem tesz eleget a felszólításnak, akkor polgári peres úton követelheti az autó kiadását és az Önt ért károk megtérítését. Adott esetben bűncselekmény gyanúja is felmerülhet, ezzel kapcsolatban keresse meg a helyi rendőrkapitányságot. Tegyen bejelentést.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Kamerás büntetés, fizessek?

2017. április 25., 12:59 Módosítva: 2017.05.07 11:29
8

Tisztelt Autójogász!

Egy pár héttel ezelőtt kaptam az óbudai-békásmegyeri felügyelettől "azt a bizonyos" 50 000 forintos bírságot, ami igazán sokkoló volt számomra. Ezután az újságok elkezdtek cikkezni arról, hogy ezeket a bírságokat nem kell befizetni. Ennek hírére egy kicsit megnyugodtam, de azóta semmi hírt nem hallani a fejleményekről, plusz újabb bírság is érkezett.

Az lenne a kérdésem, hogy most tényleg higgyek az újságoknak és tényleg ne fizessek? Mi van akkor, ha lejár a határidő és az összeget kamatostul kérik tőlem, vagy rosszabb bíróságon keresztül kérik a halmozott összeg befizetését? Tudok majd az újságok állítására hivatkozni? Mitévő legyek?

Üdv. István

Kedves István!

A vonatkozó jogszabály (a közterület felügyeletről szóló tv.) alapján a közterület felügyelet csak 8 napig tárolhatja a felvételt, utána meg kell semmisíteniük. Ha Ön nem fizet most, akkor egy ún. közigazgatási hatósági eljárás keretében kell megállapítani a szabályszegést és megbüntetni az elkövetőt, vagy az üzemben tartót.

Ilyen esetben azonban, mindent a hatóságnak kell bizonyítani, de mivel nincs felvétel ezt nem fogják tudni megtenni, tehát a bírságot nem lehet jogszerűen kiszabni. Azt javaslom tehát, hogy ne tegyen semmit, minden megy majd a maga útján, végül megszűnik az eljárás és nem szabnak ki bírságot.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Megvették, elromlott, perelni akarnak

2017. április 16., 10:27 Módosítva: 2017.05.01 07:19
19

Üdvözlöm!

A következő problémám lenne: 1 hónapja adtam el a 20 éves Suzukim és felkeresett a vevő hogy 2 dugattyú is el van törve. Mikor eladtam semmi hibája nem volt! Megvolt a tesztkör, vezette a vevő (kb 350 km-re vitték az autót, jó kis próba út volt, erre 1 hónap után követelőzik) rendben találták, megvették, majd most jött a telefon, hogy fizessek, mert ha nem beperel. Sima formanyomtatványt töltöttünk ki.

Mitévő legyek? Üdv: Attila

Kedves Attila!

Egy 20 éves autó esetén - persze kérdés, hogy hány kilométer van benne - az elhasználódottság foka már olyan mértékű kockázatot hárít a vevőre, hogy nagyon nehéz helyzetből indul, ha szavatossági igényt kíván érvényesíteni. Ebben az esetben a vevőnek azt kell bizonyítania, hogy a két dugattyú az adásvétel időpontjában már törött volt. Ez viszonylag nehéz lesz álláspontom szerint, ha úgy van ahogy írta, hogy semmi hibája nem volt a kocsinak. Azt nem tudja megakadályozni, hogy a vevő pert indítson, sajnos ha így lesz, akkor védekeznie kell, de mint mondtam, a bizonyítás terhe rajta van.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. április 5., 10:35 Módosítva: 2017.04.09 10:19
87

Tisztelt Autójogász!

Érdekelne a véleménye az ügyemben. Több mint egy hónapja kinéztem egy autót magamnak, vételára 800 ezer Ft. Eladóval egyeztettem, elutaztam és megnéztem az autót. Hirdetésben érvényes magyar okmányokkal volt hirdetve az autó. Eladó jelezte, hogy nem lett fogalomba helyezve, mert mégsem tartja meg az autót magának. Tetszett az autó, átadtam foglalónak 280E ft-ot. Sajnos tapasztalatlanságom miatt nem lett lefektetve az autó átadásának időpontja. Azóta eltelt egy hónap, az autó a mai napig nem lett forgalomba helyezve. Sajnos már késő volt utánaolvasnom a szerződés helyes kitöltéséről.

Az eladó kézzel írta a szerződést, nem akart kitölteni adás-vételi szerződést, mivel az én nevemre lesz vizsgáztatva az autó. Két hete pénteken azt mondta telefonon, ha nem lesz meg az autó hétfőre, az enyém lehet ingyen. Nem történt meg az autó papírozása. Lassan már úgy vagyok, hogy ingyen sem kellene az autó :(

Ön szerint, ha szóbeli megállapodás történt az autó átadásának határidejéről, és az átadás nem történt meg még 3 héttel később sem, elállhatok a vételi szándékomtól? A foglalót ilyen eseten is elbukom?! Olvastam, hogy a foglaló összege 5-20%-ig terjedő összeg, én ennél jóval többet adtam. Mit tanácsol nekem? 

Köszönöm szépen, kellemes hétvégét, tisztelettel FA

Tisztelt Kérdező!

A gépjármű adásvételi szerződésnek nem érvényességi eleme az írásbafoglalás, tehát azt érvényesen szóban is meg lehet kötni. (más kérdés, hogy írásba foglalás nélkül nem jegyzik be a nyilvántartásba, de ez a Ptk szerint tulajdonjogot nem érinti) Tehát azt kell vizsgálni, hogy Önök között létrejött-e adásvételi szerződés. Ha igen, akkor "jöhet" a foglaló kérdése.

Véleményem szerint a vételárhoz képest kicsit magas az összeg, ezét elképzelhető, hogy mérsékli a bíróság, de erre majd hivatkozzon az alperes. Ha a szándéknyilatkozattal ellentétesen az eladó nem kívánja eladni a kocsit, akkor természetesen jogosult elállni a jogügylettől.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Javítgatás garanciában és azon túl

2017. március 30., 12:21 Módosítva: 2017.04.16 10:27

Tisztelt Autójogász!

2015 áprilisában márkakereskedésből vásároltam egy új Nissan személygépjárművet, melyen 3 év gyári garancia van, mely jelenleg is érvényes. A jármű légzsákrendszere 2015 júliusában jelzett először hibát. Ekkor az utas oldali első légzsákot cserélték. A rendszer 2016 júniusában újra hibát jelzett (ekkor a bal oldali függönylégzsák hibáját jelezte a rendszer), kibontották, visszarakták, a jelzés megszűnt. A hibajelzés most 2017 februárjában ismét jelentkezett.

A kérdésem az, hogy ilyen esetben van-e lehetőség végleges javítás kérésére, például a légzsákrendszer cseréjének kérésére, vagy marad a szerviz javítgatása, amivel együtt járhat a hiba újbóli megjelenése. Ebben az esetben mi történik, ha ez a konkrét hiba a garanciaidő lejárta után ismét jelentkezik? Ilyenkor kérhetem a hiba ingyenes javítását, vagy az már az én költségem lesz majd? Ha igen, érdemes-e esetleg garanciát hosszabbítanom (ha jól értem garanciabiztosítást kötnöm), vagy ebben az esetben az sem segít?

Válaszát, segítségét előre is megköszönve: Péter

Kedves Péter!

A Ptk. szerint a kellékszavatosság és a jótállás esetén eltérően kell a határidőket számítani. A jótállásnál az igényérvényesítési határidő jogvesztő, tehát a határidő lejárta után semmilyen feltételekkel nem érvényesíthető.

Természetesen arra lehetőség van, hogy a kereskedéssel közösen a garancia idejét meghosszabbítsák, vagy arra is, hogy ilyen jellegű biztosítást kössön. Természetesen ezek mind pénzbe kerülő megoldások, a döntés az Öné, hogy igénybe veszi-e őket.

Fontos azonban, hogy a beszerelt alkatrészért a gyártó/forgalmazó kellékszavatossággal tartozik a Ptk. alapján, tehát ha a szavatossági időn belül elromlik az alkatrész, akkor a szavatossági jogait érvényesítheti, de ez nem garancia.Annyiban hátrányosabb helyzet, hogy a kellékszavatosság esetén a bizonyítási teher főszabályként Önt terheli, míg garancia (jótállás) esetén nem.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. március 27., 09:58 Módosítva: 2017.03.29 06:45
80

Tisztelt Autójogász!

Kérdésem a következő. Autószerelőhöz vittem a 3,5t Mercedes 412-es autóm, mivel kopogó hangot adott. Azt mondta, főtengelyes és elvállalta a javítást úgy, hogy az alkatrész beszerzést ő végzi, de a beszerzési kedvezményt (40 %) leszámolja vagyis ha 100 Ft valami, az 60 Ft és ezen az áron számolunk el.

Szétszedte, de nem volt főtengelyes, csapágysort cserélt, állítólag egy porlasztó csúcsot és szívószelepet. 380 ezer Ft-t kért az alkatrészért, 20%-ot rászámolt a megegyezés ellenére, amiről kézzel írott papírt adott, nem számlát. Ez neki adózatlan jövedelem.

Az autó nem jó, visszavittem, azt mondta ez jobb nem lesz, a teljesítménye csökkent, a végsebessége is messze elmarad, véleményem szerint a vezérlést nem jó helyre tette. Nem javítja ki a hibát.

Hova tudok fordulni? Tisztelettel várom válaszát.

János

Kedves János!

Ha Ön tudja bizonyítani, hogy a szerelő szerelte a kocsit és azt is, hogy mi volt az Önök megállapodása, és a szerelő ennek nem, vagy nem megfelelően tett eleget akkor jó eséllyel polgári peres úton kikényszerítheti, hogy a szerelő javítsa ki a hibát.

Azt gondolom, hogy mivel nem adott számlát a javításról, mindenképpen ő van rosszabb helyzetben, mert ezzel számviteli szabálytalanságot követett el, mit bírsággal szankcionál a NAV.

Ha bizonyított, hogy a kocsi nála járt és nem adott számlát könnyen bajba kerülhet, függetlenül a hibás vagy nem hibás teljesítésről. Azt javaslom, hogy írásban jelezze a problémát a szerelőnek és végső soron indítson pert ellene. A pereskedés előtt feltétlen konzultáljon jogi szakemberrel.

Tissztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. március 10., 10:04 Módosítva: 2017.03.21 17:49
1

Üdv!

Van egy 93-as évjáratú Suzuki Swiftem, viszont nincs benne hátsó biztonsági öv. Érdeklődnék hogy milyen jogszabályok vonatkoznak erre, illetve abban az esetben ha kötelező, kiszedett hátsó üléssel is érvényes-e?

Köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Biztonsági övvel az 1992. évi július hó 1. napja után forgalomba helyezésre kerülő személygépkocsik hátsó üléseit kell felszerelni, amennyiben a biztonsági öv rögzítésére szolgáló rögzítő elemeket gyárilag beépítették. A fentiek alapján tehát ha a kocsiban van "előkészítés" akkor kötelező a hátsó öv beszerelése.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. február 24., 15:30 Módosítva: 2017.03.01 06:13
84

Kedves Autójogász!

Tavaly tavasszal rendeltem egy Iveco Daily autóbuszépítést. Az alap teherautót erősített vázzal kértem, hogy nagyobb legyen a terhelhetősége (6300 kg össztömeg). Késő őszre készült el a 25 fős autó, de a forgalmiba csak 5200 kg össztömeg lett beírva, 3400 kg önsúllyal.

Az átépítő cég - reklamációmra - "túl új modell, januárba átíratjuk bla bla" handa-bandával lerázott, én meg munkába állítottam , így is fél évet vártam rá... Csakhogy a héten lemérettem az üres kocsit, negyed tank üzemanyaggal, 3940 kg az önsúlya. Ha az osztrák kivesz "kibélelt" formában, és megmér, a helyszínen fejbe lő. Épp ezt akartam elkerülni az erősebb kivitellel.

Több mint félmillát fizettem a vizsgákért, átalakítási engedélyekért stb. Mit tegyek, kihez forduljak, hogy normális adatokat, használható járművet kapjak? Válaszát köszönöm!

Buszos Ati

Kedves Ati!

Az Ön esetében a hibás teljesítés tipikus esete áll fenn. Nem azt kapta, amit megrendelt, tehát a gyártó/szerelő stb. hibásan teljesített. Ebben az esetben mindenképp vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel, írásban és jelezze nekik a problémát.

A Ptk. alapján kérhet kijavítást, kicserélést, illetőleg árleszállítást, vagy ha már nem áll érdekében a vásárlás,akkor elállhat a szerződéstől. A megfelelő feltételek fennállása esetén akár kártérítésre is jogosult lehet. Elsősorban tehát a gyártóhoz forduljon, de mindenképp érdemes jogi szakemberrel konzultálni a pontos lépések tekintetében.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. február 22., 10:31 Módosítva: 2017.03.11 01:19
231

Tiszteletem!

Vásároltam kereskedőtől egy bizományban leadott gépkocsit 1 800 000 Ft-ért. Garantált km-rel, négy nappal később derült ki, hogy kb. 200 000 km-t visszaállítottak, ami bizonyítható. A kereskedő és az eladó is elzárkózik minden egyezkedéstől. Próbáltam egy kis pénzt visszakérni de hiába. Mit tehetek, ha rendőrségre nem akarok menni.

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelt Kérdező!

Bár adja magát a helyzet, hogy feljelentést tegyen, természetesen az Ön döntése az is, ha nem akar. Ebben az esetben viszont polgári peres úton szavatossági igény érvényesítése útján tudja a követelését érvényesíteni, ha az eladó nem hajlandó együttműködni. Javaslom, hogy jelezze írásban a problémát és azt, hogy mit szeretne és ha erre is elutasító válasz érkezik, (vagy nem érkezik válasz) akkor perelhet.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. február 15., 14:47 Módosítva: 2017.02.19 00:15

Tisztelt Autójogász!

Autóvásárlás előtt állok. A kiszemelt járgány magánszemély tulajdonosa elmondása alpján a "motorszám a forgalmin található hivatalos bejegyzés szerint természetes elhasználódás miatt olvashatatlan". Az autó a KEKKH gépjárműadat lekérdezőjében 2013 óta szerepel, problémára utaló bejegyzést (pl forgalmazási korlátozás)nem látok. Kérem szíves véleményét, hogy a motorszámra vonatkozó bejegyzés jelent-e kockázatot pl az adásvétel/névreírás/biztosításkötés tekintetében.

Köszönettel Gergely

Kedves Gergely!

Amennyiben ez a hivatalos bejegyzések között szerepel, és egyéb probléma nincs a kocsival, illetve az azonosítókkal, akkor ez nem okoz különösebb gondot. Javaslom, hogy mielőtt belevág érdeklődjön az okmányirodában az ügyintézéssel kapcsolatban.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. február 4., 09:35 Módosítva: 2017.02.16 15:26

Tisztelt Autójogász!

Tegnap este nem igazán volt parkolóhely a ház előtt, ahol általában állni szoktunk, kivéve egy viszonylag szűk helyet ahova betolattam vállalva, hogy én nagyon behúzott hassal még kiszállok, de a fiamat a másik oldalon szállítottam ki az autóból. (Ott elég hely volt mindenkinek.) A bal oldal egy már ott parkoló vonóhorgos autó fara miatt volt szűkös, amit elnézve feltettem magamban a kérdést: miért nem merőlegesen állt meg, ahogy mindenki más? Látva a vonóhorgot előjött belőlem a paranoiás. Képeket készítettem a telefonommal, mert mi van HA? Sajnos a paranoiám nem volt alaptalan.

Ma reggel ott éktelenkedett az igen látványos horpadás a bal hátsó ajtón. Néhány félhangos "miatyánkat" elengeve gondoltam naívan, hátha hagyott telefonszámot az illető. HÁT NEM!!! Felhívtam a biztosítómat, ilyenkor mi a teendő. Ők a feljelentést javasolták, vagy előtte forduljak a MABISZ-hoz. Felhívtam a MABISZ-t. Elmondták, hogy töltsem le az űrlapjukat és kitöltve a károkozó jármű adataival amik rendelkezésemre állnak, majd juttassam azt el hozzájuk (e-mail-fax-posta), mert ez alapján meg tudják mondani hol van biztosítva az adott jármű. Ez alapján fordulhatok a károkozó biztosítójához. Meg is tettem ezt e-mail-ben.

A kérdésem tehát:

- ezzel vajon megtettem-e mindent, vagy forduljak a rendőrséghez is?

- mire számíthatok folytatásként?

Megtisztelő és gyors válaszát előre is köszönöm. S.K

Tisztelt Kérdező!

Igen, egyelőre azt gondolom, hogy mindent megtett. Amennyiben a MABISZ megadja az adatokat, hogy ki az autó biztosítója, akkor célszerű lesz egy levelet küldeni a biztosítónak. Ha tudja bizonyítani, hogy a kárt a vonóhoroggal rendelkező autó vezetője okozta, akkor a biztosító meg fogja téríteni a kárát.

Ha esetleg nem fizet a biztosító, akkor ki kellene deríteni, hogy ki az autó tulajdonosa, ezt követően neki kell egy felszólító levelet írni, hogy a károkozását rendezze. Végső soron peres eljárást indíthat az igény érvényesítésére ahol egyszerre perelheti a tulajt és a biztosítót.

Ha gondolja forduljon a rendőrséghez is nyugodtan. Fontos, hogy ez két külön eljárás, tehát, ha a rendőrséghez megy, attól még pénz nem lesz automatikusan, de arra mindenképp jó, hogy a rendőrség szinte biztosan megtalálja a tulajt és ha valóban ő követte el a károkozást, akkor talán a fizetési hajlandósága is nagyobb lesz ha a rendőrség "kopogtat" nála.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Üzembentartó adásvételkor

2017. január 22., 10:09 Módosítva: 2017.02.05 09:02
1

Kedves Autójogász!

November elején eladtuk 27 éves Golfunkat, melyet 40 ezer Ft-ért egy kevéssé bizalomgerjesztő autókereskedő vett meg. A kocsi üzembentartója édesapám volt. Azt hittük, az üzembentartás az adásvétellel automatikusan megszűnik, de úgy tűnik, ez nem így van.

Az új tulajdonos 1 héttel később 3 alkalommal autópálya matrica nélkül közlekedett, melynek bírságát édesapámnak postázták.Az adásvételi másolatát nem fogadták el, mondván, kérik az én (volt tulajdonos) hitelesített üzembentartó megszüntető nyilatkozatomat. Ilyet én nem tettem.

A kötelező biztosítást az eladás után 3 nappal édesapám felmondta, azt nyugtázták. Mit tudunk most tenni? Az üzembentartó nem szűnik meg automatikusan adásvételkor? Lehetséges, hogy még mindig édesapám az? Az is lehet, hogy most köt.bizt. nélkül használják az autót, amiért szintén édesapámat veszik elő? Ha még mindig ő az üzembentartó, hogy tudjuk ezt most, vagy leginkább visszamenőleg megszüntetni? A forgalmi természetesen már nincs nálunk.

Köszönettel: Katalin

Kedves Katalin!

Az üzembentartói jog nem feltétlenül "mozog" együtt a tulajdonjoggal, tehát az autó üzembentartója megmarad a tulajdonjog változás esetén is, hacsak nincs kifejezett lemondó, vagy visszavonó nyilatkozat.

A nyilatkozatnak kifejezettnek kel lennie, az adásvételi szerződés nem elég. Az üzembentartó bármikor egyoldalúan is megteheti a lemondó nyilatkozatot az okmányirodában. Azt javaslom, hogy mielőbb tegye is meg az édesapja, mielőtt további problémák adódnának. A már meglévő bírságokat követelheti attól a személytől aki a tényleges használó volt az adott időszakban. Ennek kiderítése nem könnyű feladat, de egy próbát megér egy jelzés a vevő felé.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. január 6., 14:19 Módosítva: 2017.01.08 16:32

Tisztelt Totalcar!

Olyan kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy egy kereskedésből kinéztem magamnak egy autót, megnéztem, tetszett, meg szerettem volna vásárolni. Német autó, a kereskedő az árban állja a honosítást, forgalmit átírást. Hitelre vesszük, belefizettem 200 ezer Ft-ot, a többit máris intézik. Teltek a napok, a hetek, mindig történik valami. Az autó töltése nem működik, természetesen kicserélik a generátort. Továbbra se jó, kiderült 2 hét után hogy egy kábel van megrágva, azt kell cserélni. Legalább is ezek voltak az indokok, az idő meg pereg.

A mai napon jön a hír, hogy az okmányirodába vannak a papírok, 2 óra múlva mehetek az autóért. Nem akartam elhinni h végre eljött ez a pillanat is. Aztán jött egy hívás a kereskedőtől, hogy baj van, mert az átírásnál kiderült hogy az Interpol körözi az autót, még nem tudni miért stb stb, megint csak nincs kocsi.

Már az 1 hónapos tortúra után is el szerettem volna állni a vásárlástól, mert nincs ennyi időm autó nélkül, munkába kell vele járnom. És még most sem akarja visszaadni a foglalót, mert hogy már át van írva a nevünkre az autó! Ez hogy lehet? Ha baj van vele, hogy lehetett átírni, ezt sem értem.A kereskedő azt mondta, menjek válasszak másik autót, amire átintézik a hitelt, vagy várjuk meg hogy a rendőrség befejezze a nyomozást, és ha nem adják vissza az autót (ami ki tudja hány hét vagy hónap), csak akkor hajlandó a foglalót visszaadni. Se autóm se pénzem, és most kezdjek újra autóvásárlásba, és kocsim még mindig nincs. Létezik ilyen?

Köszönettel! Balogh Tamás

Tisztelt Kérdező!

Kérdésre a válasz, igen, sajnos létezik ilyen. A kérdés az, hogy miért körözik a kocsit. Elképzelhető, hogy "csak" valamilyen bűncselekményt követtek el vele és bizonyítékként szolgál, de lehet az is, hogy lopott és akkor az eredeti tulajhoz kell, hogy visszakerüljön. Azt javaslom tehát, hogy először is vegyék fel a kapcsolatot a rendőrséggel, mert biztosan van egy eljárás folyamatban Magyarországon is.

Azt nagy valószínűséggel a kereskedő sem tudta, hogy körözik a kocsit, tehát neki sem feltétlenül jó a helyzete. Azt javaslom, hogy próbáljon megegyezni a kereskedővel, függetlenül attól, hogy jogilag a foglaló visszajár-e vagy nem. Ez egy összetettebb ügy és egyelőre sok az ismeretlen is benne. Pereskedés esetén pedig a dolog eltarthat akár évekig is, főleg, hogy a nyomozás is elhúzódhat, tehát azt gondolom, hogy a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás a megegyezés.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Elévülhet a kék-sárga?

2017. január 2., 14:50 Módosítva: 2017.01.06 17:14

Tisztelt Autójogász!

Egy érdekes eset kapcsán kérném az Ön segítségét. Több hónapja már, hogy sikerült neki tolatnom egy személyautó hátsó lökhárítójának amit előttem egy másik autós komolyabban elrendezett, az általam okozott kár csak az amúgy is romos hátsó ütköző fényében tett kárt. Természetesen kitöltöttük a kék-sárga baleset bejelentőt, de a tulaj azt mondta nekem, hogy a korábbi baleset kapcsán már folyik az ügy, és ha a biztosító teljes elem cserét ír elő akkor a mi ügyünket tárgytalannak fogjuk tekinteni.

Telnek a hónapok, és azon kívül hogy az egyik példány nála, a másik nálam van (a kék sárga papírból), nem történt még semmi. Elévülhet ez a bejelentő? Mi a teendő ilyenkor?

Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel: Marci!

Kedves Marci!

Ha van elérhetősége a kárt szenvedett félhez, akkor esetleg rákérdezhet, hogy mi a helyzet, de Önt nem feltétlen fogják értesíteni a fejleményekről. Esetleg annyi lehet, hogy ha ezen káresemény kapcsán akar kifizetést eszközölni a biztosító, akkor szemlére behívhatják az Ön kocsiját is. Valószínűleg azonban az történt, hogy a korábbi balesetből kifolyólag kicserélték a károsult lökhárítóját és emiatt az önök kék-sárga bejelentőjét nem kell felhasználni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

 

Sérült autót vettem

2016. december 26., 10:26 Módosítva: 2017.01.02 17:55

T. Totalcar!

Vettem magánszemélytől egy Ford Fiestát. A tulaj 3 hete vette kereskedőtől, nekem azért adta el, mondván nem éri el a lába a pedált. Elvittem szerelőhöz 1 hétre rá, és kiderült a kocsi elemcserés a C oszlop felénél, küszöb, hátsó 1/3 fenéklemez hátsó üléssor előtt.

Jeleztem az eladó fele, teljesen elzárkóztak, magán és ügyvédi levelemre nem reagáltak. Bírósági eljárás esetén önök szerint milyen esélyeim vannak a vételtől való elállástól, vagy értékcsökkenés érvényesítés? Az autó 2006-os 1.4 dízel Ghia, 770 000-ért vettem. Mennyiért lehetne eladni, ilyen állapotban?Motorikusan rendben, 158 660 km van benne.

Tisztelt Kérdező!

Ha az Ön, valamint az ügyvédje felszólító levele nem vezetett eredményre, mindenképpen javaslom, hogy bírósági úton érvényesítse követelését, azaz indítson pert az eredeti állapot helyreállítására. Nagy esélye van megnyerni a pert, ha megfelelően tudja bizonyítani követelését.

Azt nem tudom megmondani, hogy az autót mennyiért lehetne eladni, ez szakkérdés és összefügg a sérülés mértékétől, a javítás minőségétől stb. Amennyiben önnek van jogi képviselője javaslom, hogy konzultáljon vele a beadandó keresetről!

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu