Üzembentartó adásvételkor

2017. január 22., 10:09 Módosítva: 2017.02.05 09:02
1

Kedves Autójogász!

November elején eladtuk 27 éves Golfunkat, melyet 40 ezer Ft-ért egy kevéssé bizalomgerjesztő autókereskedő vett meg. A kocsi üzembentartója édesapám volt. Azt hittük, az üzembentartás az adásvétellel automatikusan megszűnik, de úgy tűnik, ez nem így van.

Az új tulajdonos 1 héttel később 3 alkalommal autópálya matrica nélkül közlekedett, melynek bírságát édesapámnak postázták.Az adásvételi másolatát nem fogadták el, mondván, kérik az én (volt tulajdonos) hitelesített üzembentartó megszüntető nyilatkozatomat. Ilyet én nem tettem.

A kötelező biztosítást az eladás után 3 nappal édesapám felmondta, azt nyugtázták. Mit tudunk most tenni? Az üzembentartó nem szűnik meg automatikusan adásvételkor? Lehetséges, hogy még mindig édesapám az? Az is lehet, hogy most köt.bizt. nélkül használják az autót, amiért szintén édesapámat veszik elő? Ha még mindig ő az üzembentartó, hogy tudjuk ezt most, vagy leginkább visszamenőleg megszüntetni? A forgalmi természetesen már nincs nálunk.

Köszönettel: Katalin

Kedves Katalin!

Az üzembentartói jog nem feltétlenül "mozog" együtt a tulajdonjoggal, tehát az autó üzembentartója megmarad a tulajdonjog változás esetén is, hacsak nincs kifejezett lemondó, vagy visszavonó nyilatkozat.

A nyilatkozatnak kifejezettnek kel lennie, az adásvételi szerződés nem elég. Az üzembentartó bármikor egyoldalúan is megteheti a lemondó nyilatkozatot az okmányirodában. Azt javaslom, hogy mielőbb tegye is meg az édesapja, mielőtt további problémák adódnának. A már meglévő bírságokat követelheti attól a személytől aki a tényleges használó volt az adott időszakban. Ennek kiderítése nem könnyű feladat, de egy próbát megér egy jelzés a vevő felé.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2017. január 6., 14:19 Módosítva: 2017.01.08 16:32

Tisztelt Totalcar!

Olyan kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy egy kereskedésből kinéztem magamnak egy autót, megnéztem, tetszett, meg szerettem volna vásárolni. Német autó, a kereskedő az árban állja a honosítást, forgalmit átírást. Hitelre vesszük, belefizettem 200 ezer Ft-ot, a többit máris intézik. Teltek a napok, a hetek, mindig történik valami. Az autó töltése nem működik, természetesen kicserélik a generátort. Továbbra se jó, kiderült 2 hét után hogy egy kábel van megrágva, azt kell cserélni. Legalább is ezek voltak az indokok, az idő meg pereg.

A mai napon jön a hír, hogy az okmányirodába vannak a papírok, 2 óra múlva mehetek az autóért. Nem akartam elhinni h végre eljött ez a pillanat is. Aztán jött egy hívás a kereskedőtől, hogy baj van, mert az átírásnál kiderült hogy az Interpol körözi az autót, még nem tudni miért stb stb, megint csak nincs kocsi.

Már az 1 hónapos tortúra után is el szerettem volna állni a vásárlástól, mert nincs ennyi időm autó nélkül, munkába kell vele járnom. És még most sem akarja visszaadni a foglalót, mert hogy már át van írva a nevünkre az autó! Ez hogy lehet? Ha baj van vele, hogy lehetett átírni, ezt sem értem.A kereskedő azt mondta, menjek válasszak másik autót, amire átintézik a hitelt, vagy várjuk meg hogy a rendőrség befejezze a nyomozást, és ha nem adják vissza az autót (ami ki tudja hány hét vagy hónap), csak akkor hajlandó a foglalót visszaadni. Se autóm se pénzem, és most kezdjek újra autóvásárlásba, és kocsim még mindig nincs. Létezik ilyen?

Köszönettel! Balogh Tamás

Tisztelt Kérdező!

Kérdésre a válasz, igen, sajnos létezik ilyen. A kérdés az, hogy miért körözik a kocsit. Elképzelhető, hogy "csak" valamilyen bűncselekményt követtek el vele és bizonyítékként szolgál, de lehet az is, hogy lopott és akkor az eredeti tulajhoz kell, hogy visszakerüljön. Azt javaslom tehát, hogy először is vegyék fel a kapcsolatot a rendőrséggel, mert biztosan van egy eljárás folyamatban Magyarországon is.

Azt nagy valószínűséggel a kereskedő sem tudta, hogy körözik a kocsit, tehát neki sem feltétlenül jó a helyzete. Azt javaslom, hogy próbáljon megegyezni a kereskedővel, függetlenül attól, hogy jogilag a foglaló visszajár-e vagy nem. Ez egy összetettebb ügy és egyelőre sok az ismeretlen is benne. Pereskedés esetén pedig a dolog eltarthat akár évekig is, főleg, hogy a nyomozás is elhúzódhat, tehát azt gondolom, hogy a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás a megegyezés.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Elévülhet a kék-sárga?

2017. január 2., 14:50 Módosítva: 2017.01.06 17:14

Tisztelt Autójogász!

Egy érdekes eset kapcsán kérném az Ön segítségét. Több hónapja már, hogy sikerült neki tolatnom egy személyautó hátsó lökhárítójának amit előttem egy másik autós komolyabban elrendezett, az általam okozott kár csak az amúgy is romos hátsó ütköző fényében tett kárt. Természetesen kitöltöttük a kék-sárga baleset bejelentőt, de a tulaj azt mondta nekem, hogy a korábbi baleset kapcsán már folyik az ügy, és ha a biztosító teljes elem cserét ír elő akkor a mi ügyünket tárgytalannak fogjuk tekinteni.

Telnek a hónapok, és azon kívül hogy az egyik példány nála, a másik nálam van (a kék sárga papírból), nem történt még semmi. Elévülhet ez a bejelentő? Mi a teendő ilyenkor?

Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel: Marci!

Kedves Marci!

Ha van elérhetősége a kárt szenvedett félhez, akkor esetleg rákérdezhet, hogy mi a helyzet, de Önt nem feltétlen fogják értesíteni a fejleményekről. Esetleg annyi lehet, hogy ha ezen káresemény kapcsán akar kifizetést eszközölni a biztosító, akkor szemlére behívhatják az Ön kocsiját is. Valószínűleg azonban az történt, hogy a korábbi balesetből kifolyólag kicserélték a károsult lökhárítóját és emiatt az önök kék-sárga bejelentőjét nem kell felhasználni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

 

Sérült autót vettem

2016. december 26., 10:26 Módosítva: 2017.01.02 17:55

T. Totalcar!

Vettem magánszemélytől egy Ford Fiestát. A tulaj 3 hete vette kereskedőtől, nekem azért adta el, mondván nem éri el a lába a pedált. Elvittem szerelőhöz 1 hétre rá, és kiderült a kocsi elemcserés a C oszlop felénél, küszöb, hátsó 1/3 fenéklemez hátsó üléssor előtt.

Jeleztem az eladó fele, teljesen elzárkóztak, magán és ügyvédi levelemre nem reagáltak. Bírósági eljárás esetén önök szerint milyen esélyeim vannak a vételtől való elállástól, vagy értékcsökkenés érvényesítés? Az autó 2006-os 1.4 dízel Ghia, 770 000-ért vettem. Mennyiért lehetne eladni, ilyen állapotban?Motorikusan rendben, 158 660 km van benne.

Tisztelt Kérdező!

Ha az Ön, valamint az ügyvédje felszólító levele nem vezetett eredményre, mindenképpen javaslom, hogy bírósági úton érvényesítse követelését, azaz indítson pert az eredeti állapot helyreállítására. Nagy esélye van megnyerni a pert, ha megfelelően tudja bizonyítani követelését.

Azt nem tudom megmondani, hogy az autót mennyiért lehetne eladni, ez szakkérdés és összefügg a sérülés mértékétől, a javítás minőségétől stb. Amennyiben önnek van jogi képviselője javaslom, hogy konzultáljon vele a beadandó keresetről!

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Mindenki nálunk fordul meg, mit csináljak?

2016. december 19., 13:59 Módosítva: 2016.12.28 15:57
71

Tisztelt Autójogász!

Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy ahol lakunk (családi házas övezet vidéki megyeszékhely) az út elég keskeny, 2 személyautó épp elfér lassan egymás mellett. Ezért a kapu úgy lett kialakítva nálunk hogy bentebb esik a kerítés vonalától, hogy akár meg is lehessen állni, kapunyitás nélkül, az úton közlekekedők zavarása nélkül. Az út keskenysége miatt gyakorlatilag minden autó a mi kapunk előtt, a kocsibehajtónkban fordul meg.

Ami egész nap és még éjszaka is nagyon zavaró, bosszantó. Képesek még a kirakott kukát is arrébb rakni, hogy meg tudjanak fordulni. Mit tudnék tenni ez ellen hogy jogilag ne érhessen kár. Lezárhatom egy láncal,vagy barmilyen fizikai akadállyal! Az út szélétől mennyi helyet kell biztosítanom? Milyen megoldás van erre? Köszönöm mielőbbi válaszát.

Üdvözlettel: Tamás

Ha a kapu úgy lett kialakítva, hogy az Ön ingatlanából beljebb létesített kapubejárót, csak azért, hogy meg tudjon állni a kapuja előtt, akkor addig a vonalig, amíg az ingatlan határa található, egy láncot kifüggeszthet, de mindenképpen ezt egy táblával jelezni kell (láthatóvá kell tenni).

Egy gond van ezzel, hogy mások - akik korábban ott megfordultak - azt fogják hinni, hogy ezt jogtalanul tette, így elképzelhető, hogy megpróbálják onnan eltávolítani, mint ahogy a kukát is arrébb teszik. Ez esetben javaslom, hogy a táblán jelezze, hogy telekhatár, vagy magánterület. Ha ez sem segít, akkor sajnos döntenie kell. Vagy tűri a hangzavart, vagy kihozza a kaput a kerítés vonalába

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. december 14., 13:07 Módosítva: 2016.12.28 15:57
1076

Tisztelt Autójogász,

Nem velem történt az eset, hanem a barátnőm édesapjával, akinek van egy autószerelő műhelye, és mesélt egy érdekes történetet. Amiben én egyből arra gondoltam, hogy az ügyfél a hibás, de nem vagyok benne biztos, ezért szeretném megkérdezni önt, hogy tisztán lássak.

Történet: az ügyfél, aki egy Renault típusú autót vitt a szerelőműhelybe vezérléscserére. Ő vitte hozzá az alkatrészt is. A szerelő kicserélte a szíjat, elmondása szerint minden rendben volt, minden jelen volt. Viszont az indításnál egy nagy csattanás, és a motor megállt. Levették a szíjat, összehasonlították a régivel, és kiderült hogy kettő vagy három foggal (nem emlékszem pontosan) kevesebb van az újon mint a régin. Szóval az ügyfél rossz alkatrészt hozott.

Én úgy tudom, és a barátnőm édesapja is azt mondja, hogy ilyen helyzetben a szerelőműhely a hozott alkatrészét felelősséget nem vállal, csak amit ők adnak. Az ügyfél azt állítja, hogy kötelesek lettek volna átvizsgálni, hogy jó-e az alkatrész és bíróságra akarnak menni. Ebben a helyzetben kinek van igaza?

Előre is köszönöm a válaszát, Üdvözlettel: Csaba

Kedves Csaba!

A barátnője édesapjának igaza van. Az ügyfél által hozott alkatrészért nem felel. Ez egy tipikus vállalkozási szerződés, ahol főszabály szerint a vállalkozónak jelen esetben autószerelő műhelynek kellene gondoskodnia az alkatrészek beszerzéséért.

Ha viszont az ügyfél hoz alkatrészt, azonban utóbb kiderül, hogy az hibás volt az ügyfélnek a gyártóval vagy a forgalmazóval szemben kell a szavatossági igényét érvényesítenie, nem pedig autószerelő műhellyel szemben.

A műhely ugyanis a beszerelésért felel, ha az szabályos volt, és nem annak a következménye a hiba akkor a szerviz nem felel. Ha az ügy még is bírósági útra terelődne, elkerülhetetlen lesz igazságügyi szakértő bevonása, de ezt az álláspontot nyugodtan képviselhetik a per során.

Tisztelettel: dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. december 9., 10:41 Módosítva: 2016.12.20 00:48
79

T. Totalcar!

Az lenne a problémám, hogy vettem magánszemélytől egy Ford Fiestát. Ő előtte három hete vette kereskedőtől, nekem azért adta el, mondván nem éri el a lába a pedált. Elvittem szerelőhöz egy hétre rá, és kiderült, a gépkocsi elemcserés a C oszlop felénél, küszöb, hátsó 1/3 fenéklemez hátsó üléssor előtt. Jeleztem az eladó felé, teljesen elzárkóztak, magán és ügyvédi levelemre nem reagáltak. Bírósági eljárás esetén önök szerint milyen esélyeim vannak a vételtől való elállásra, vagy értékcsökkenés érvényesítésére?Az autó 2006-os 1,4 dízel Ghia, 770 000-ért vettem. Mennyiért lehetne eladni ilyen állapotban? Motorikusan rendben, 158 660 km van benne.

Tisztelt Kérdező!

Ha az Ön, valamint az ügyvédje felszólító levele nem vezetett eredményre, mindenképpen javaslom, hogy bírósági úton érvényesítse követelését, azaz indítson pert az eredeti állapot helyreállítására. Nagy esélye van megnyerni a pert, ha megfelelően tudja bizonyítani követelését.

Azt nem tudom megmondani, hogy az autót mennyiért lehetne eladni, ez szakkérdés és összefügg a sérülés mértékétől, a javítás minőségétől stb. Amennyiben önnek van jogi képviselője javaslom, hogy konzultáljon vele a beadandó keresetről!

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. december 2., 11:48 Módosítva: 2016.12.09 17:23

Tisztelt Autójogász!

92-es (22 éves, nem fiatal, közel 400 000 km-rel!), 1,7 Isuzu turbós F Astrámat eladtam 2016.11.17-én. A vevő eljött, megnézte, kipróbálta, majd némi alku után ki is fizette az autót. Én a vevőnek elmondtam, hogy milyen felmerülő problémák fordultak elő az öreg dízellel. Miután kipróbálta az autót, mondta, hogy aggasztja az a tény, hogy füstöl az autó. Mondtam, hogy tudom, hogy füstöl, nincs jól beállítva az autó, porlasztókat cseréltettem, nem állították be rendesen. Mondta, hogy engedi az olajat, néha lemerül az akksija...

Ezek után állapodtunk meg a vételárban, ő hazament vele, majd 2016.11.19-én felhív azzal, hogy nem jó az autó (10 litert evett neki hazafele), ő nagy bőszen elkezdte állítgatni az adagolóját és már fehéren füstöl, biztos eszi az olajat, visszahozná a kocsit. Adjak neki vissza pénzt, ha nem, akkor feljelent (amúgy nem egy drága autóról beszélünk, 240-ért vitte el).

Mi a teendőm, mit tudok csinálni az új tulajjal? Én magánszemély vagyok, nem autókereskedő, szóval garanciát nem vállaltam rá, szerintem nem jelent fel engem azok után, hogy ő elmondta, hogy állítgatták az autót. Megnézte, ki is próbálta, mielőtt megvette. Elmondtam neki a problémákat is, amik felmerülhetnek, szóval tanácstalan vagyok vele szemben.

Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel: Róbert

Kedves Róbert!

A labda nem Önnél van. A vevője fel is jelentheti, és polgári pert is indíthat Ön ellen... A kérdés, hogy megéri-e ilyen értékű autónál perelni? A másik dolog pedig, hogy nem is biztos, hogy sikerül bebizonyítani azt, hogy Ön hibásan teljesített, hiszen valószínűleg nem is teljesített hibásan...

Mivel Ön magánszemély, a vevőjének kell bizonyítani azt, hogy hivatkozott hiba már az adásvételi szerződés megkötése előtt keletkezett és az adásvétel pillanatában fennállt. Önnek meg azt kell bizonyítani, ami hibák fennálltak, azokról tájékoztatta az eladót. Ha a szerződésben nincs ilyen leírva, akkor ez is viszonylag nehézkes folyamat.

Azt javaslom tehát, hogy próbálják kihagyni a pert, mert több lesz a költség, mint a vételár és bizonytalan mindkét fél részéről.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. november 29., 10:52 Módosítva: 2016.12.04 09:22
173

Jó napot!

Egy elég érdekes ügy miatt keresném Önt. Röviden leírva, haladtam a teherautóval a középső sávban (Bp. Váci út 3 sávos részen) és ki akartam sorolni a külső sávba, tükörbe néztem, megbizonyosodtam róla, hogy mehetek, viszont egy dudálásra villogásra lettem figyelmes, egy Suzuki került mögém. Az én meglátásom szerint jobbról szeretett volna előzni, viszont az Ő meglátása szerint nem indexeltem így váltottam sávot (félig) , ezáltal Ő felment a nagyjából 30 cm széles átlagban 4-5 cm magas útpadkára, ezáltal súlyos anyagi kár keletkezett az autójában.

Utána elém jött, megállásra kényszerített, ordibált velem, én hiába kértem tőle elnézést, hiába mondtam el az én állításomat, neki állt fentebb. Ezt nem tűrve és persze hűtőkocsi révén elindultam hát tovább a munkámat végezve. Később kaptam egy telefont, menjek vissza az eset helyszínére, az újpesti rendőrségtől várnak a suzukissal együtt.

Vissza mentem hát, megtörtént a vallomás feljegyzése, itt kihangsúlyoznám az intézkedő rendőr az én kérésemre az alkohol szonda megfújását megtagadta. Feljelentés nem történt se a suzukis részéről, se tőlem, így mindenki ment az útjára tovább. Viszont nagyjából 2 hónapra rá kaptam levelet a XIII. kerületi (az eset Újpesten történt) kapitányságról, hogy a jogosítványomat adjam le 3 hónapra "az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése" szabálysértés miatt és 20 000 ft (húszezer forint) pénzbírság kiszabásával mellékelve. Kérvényeztem én, egy ügyész és a munkahelyem is, hogy ne vegyék el, mivel ez a megélhetésem, Teherautó sofőr vagyok, másrészről egyedüli eltartója vagyok a családomnak, mivel testvérem autóbaleset miatt lassan 2 éve itthon van (medence töréssel), édesanyám rokkant nyugdíjas (több gerinc és agyműtét miatt) és édesapám is nyugdíjas. Kérésemnek nem adtak helyet, jogosítványt adjam le akkor is. Kérném az Ön segítségét ez ügyben, hisz ezt nem tartom jogosnak. Köszönöm szépen, hogy elolvasta az üzenetemet, további szép napot!

Üdvözlettel: Pudleiner Gábor

Kedves Gábor!

Az eset valóban furcsa, ilyen szabálytalanságért nem szokták bevonni a vezetői engedélyt, ráadásul az Ön által leírtak szerint még nem is teljesen bizonyított, sőt kifejezetten vitás a helyzet.

Mindenképpen azt javaslom, hogy éljen jogorvoslattal és vigye végig az ügyet bíróságig. Ennél töbet sajnos nem tudok "látatlanban" mondani, mert nem ismerem a részleteket, de azt gondolom, ha tényleg "csak" ennyi történt, akkor a bíróság méltányolni fogja a személyi körülményeit és nem veszik el a jogsiját.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. november 27., 10:51 Módosítva: 2016.11.29 17:46
142

Saját tulajdonomat képező gépkocsimat - mely több mint 15 éves volt - eladtam nem olyan régen. Az adásvételi szerződés másolatát leadtam az okmány irodában, illetve bejelentettem a tulajdonosváltozást. Erről az okmányirodában megkaptam az igazolást.

Sajnos a vásárló mind a mai napig nem íratta át a gépkocsit, mely akkor jutott tudomásomra, amikor számos gyorshajtásról szóló fizetési felszólítást, illetve parkolási bírságot kaptam. Kérdésem az, hogy hogyan és hol tudom érvényesíteni azon jogomat, hogy a bírságokat ne a nevemre, hanem az átírás meg nem történte ellenére az új tulajdonos nevére küldjék? Az nem jó megoldás, hogy a leveleket nem veszem át, hiszen a közigazgatási eljárás során 5 nap után kézbesítettnek tekintik a levelet.

Mivel nem az én tulajdonom a kocsi, és nem is használom - a gyorshajtásnál készült fénykép felvételen is a vásárló látható, aki rendszeresen ugyanazon az útvonalon jár (Budapest XIX. kerület, bár lakcíme szerint debreceni lakos) - nem szeretnék olyan szabálysértésért fizetni, melyhez semmi közöm. Kérem szíveskedjék tájékoztatni, hogyan tudnám az ügyet megnyugtatóan és és véglegesen lezárni. Jelen pillanatban ügy tűnik, hogy a Kormányhivatal, vagy a KEKKH nem megfelelően végzi feladatait. Számomra kínos az eset hiszen köztiszteletben álló, közfeladatot ellátó személy vagyok. Ha a hivatalokkal nem boldogulok, akkor forduljak bírósághoz jóhírnév rontásáért? Nagyon nagy szükségem lenne tanácsukra.

Köszönettel. János

Kedves János!

Sajnos, amíg az autó nem kerül átírásra az új tulajdonos nevére, addig a bírságok az ön nevére fognak érkezni. Ilyenkor ne fizesse be a csekkeket, hanem a bírságot kiszabó szervhez el kell juttatnia az adásvételi szerződés másolatát, illetve az okmányirodai igazolást arról, hogy Ön eleget tett a kötelezettségének és az elidegenítés tényét bejelentette. Ez természetesen csak a már meglévő bírságokra megoldás.

Végleges megoldást az jelenthet, hogy ha bejelenti az okmányirodában, hogy az új tulaj nem íratta át a kocsit és ezzel egyidejűleg kezdeményezi a gépkocsi forgalomból történő kivonását. A 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet 87.§ szerint "a közlekedési igazgatási hatóság a járművet hivatalból, határozattal kivonja a forgalomból, és ezt a tényt a döntés jogerőre emelkedését követően nyilvántartásba bejegyzi, ha a nyilvántartás szerinti tulajdonos bejelenti, hogy a járművet elidegenítette vagy a közlekedési igazgatási hatóság egyéb okból észleli ezt a változást, és az új tulajdonos a bejelentési kötelezettségének a jogszabályban megjelölt határidőn belül nem tett eleget, valamint a bejelentést az arra történő felhívás kézhezvételét követően 5 napon belül nem pótolja, vagy az utólagos bejelentés során hitelt érdemlően nem igazolja, hogy a jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentési kötelezettségének önhibáján kívüli okból nem tudott eleget tenni,[...] Azt gondolom, ennél többet nem tehet az ügyben, remélhetőleg mihamarabb megoldódik a helyzet.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu

2016. november 23., 11:10 Módosítva: 2016.11.27 11:48
3

Tisztelt Autójogász,

egyik ismerősöm (nem rokon) szeretné nekem adni az autóját. Ingyen, mivel neki nincsen rá szüksége, és az évek során én használtam, tankoltam és szervizeltettem a járművet. Az lenne a kérdésem, hogy ilyenkor mit kell írni az adásvételire az "összeg" mezőbe? 0 Ft, 1 Ft, "megegyezés szerint" vagy hagyjuk üresen?

Előre is köszönöm,
Tamás

Kedves Tamás!

Azt javaslom, hagyják üresen a szerződés erre vonatkozó részét, ugyanis azt nem kötelező kitölteni. Vagyonszerzési illetéket ugyanis nem a vételár, hanem a teljesítmény után fog fizetni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assiso.hu

2016. november 18., 10:59 Módosítva: 2016.11.25 06:50

Jó napot kívánok!

Tegnap lejárt a műszaki az autómon. Kaptam 2 hét hosszabbítást. Várható levél, vagy a Véda traffipaxok nem figyelik a műszaki érvényességet? Ha kapok büntetést, akkor elég ha bemutatom a hosszabbításról szóló papírt? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelt Kérdező!

Elvileg a VÉDA rendszer képes arra, hogy az autó műszaki vizsgájának érvényességét ellenőrizze a rendszám alapján. A kérdés, hogy használja-e a rendőrség ezt a funkciót. Amennyiben kap büntetést, mindenképp éljen jogorvoslattal és mutassa be a hosszabbításról szóló papírt.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Használtautó vásárlás eltérő üzembentartóval

2016. november 16., 10:39 Módosítva: 2016.11.18 17:58

Tisztelt Autójogász!

Segítséget szeretnék kérni. Testvéremmel meg szándékozunk venni egy autót, úgy, hogy ő lesz a tulajdonos és én az üzembentartó. Tehát egyidejűleg történik tulajdonos és üzembentartó váltás. Az üzembentartói szerződés mintákban mindenhol szerepel, hogy fel kell tüntetni a forgalmi engedély számát, meg a tulajdonost, előző üzembentartót, ami a szerződés alapját képezi.

Jelenleg, mivel egyidejűleg kívánjuk intézni a két dolgot, nincs olyan forgalmi engedély, amiben a bátyám szerepelne mint tulajdonos, hiszen én vele szerződök, ő meg az előző tulajjal, az adásvétel kapcsán. Mi ilyenkor a helyes eljárás? Hogyan töltsük ki az üzembetartói szerződést, hogy megfelelő legyen?

Válaszát előre is köszönöm: Anett

Kedves Anett!

A válaszom, hogy először a tulajdonjog átszállást intézzék, és ezt követően ha már megvan az új tulaj, ő kössön szerződést az üzembentartóval.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
2016. november 5., 10:14 Módosítva: 2016.11.16 17:57
19

Tisztelt Autójogász!

2016.07.10-én eladtam az autómat, majd a vevő autópályára hajtott, de nem fizetett útdíjat, amiről én kaptam felszólítást és csekket is. Az autómon már lejárt hitel volt, amiről a bank küldött törlési engedélyt. Sajnos ezt az engedélyt odaadtam a vevőnek. Következő munkanapon bementem az okmányirodába és szerettem volna leíratni a nevemről az autót. Viszont a törlési engedély hiánya miatt ez nem sikerült. Kértem az új tulajt, hogy küldje vissza számomra, de nem tette, mivel azt mondja elveszítette.

A bank, ahol a hitelem volt, jogutód nélkül megszűnt, így csak a felszámoló biztossal tudtam felvenni a kapcsolatot, hogy küldjön új törlési engedélyt. A felszámoló biztos küldött is egyet, de mivel a bank hiányosan adta át neki az iratokat, ezért ő nem tudja, mikor lett a hitel kifizetve és ő csak olyan dátummal tudta kiállítani az engedélyt, ami az adásvétel utáni időpontot mutatja. Ezt az engedélyt az okmányiroda nem fogadja el, mivel a törlési engedély időpontja későbbi mint az adásvétel ideje. Már jártam rendőrségen is, ám sajnos segítséget sehol sem kaptam.

A kérdésem az lenne, hogy hová fordulhatnék segítségért, hogy a nevemről az autót le tudjam íratni. Mint utólag kiderült, a kereskedő, akinek az autót eladtam, már rég túladott rajta, és azóta már legalább három gazdája volt, viszont senki sem akarja átíratni. Ebben ez esetben mit tehetnék, és hová fordulhatnék?

Tisztelettel: István

Kedves István!

Javaslom, hogy beszéljen a felszámolóval, hogy a hitel az adásvételt megelőzően ki lett fizetve ezért adja ki a törlési engedélyt, a lehető leghamarabb, úgy, hogy a kifizetés időpontja az adásvételi szerződés megkötésének időpontját megelőzze.

Tiszteletel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. november 1., 13:42 Módosítva: 2016.11.07 06:20

Tisztelt dr. Erdey Úr!

Azért fordulok Önhöz, mert tanácstalan vagyok. A történet:

2016 augusztus hónapban vásároltam egy lakókocsit, amely úgy volt meghirdetve, hogy német import de igény szerint magyar papírokkal eladó. Elmentem, megnéztem kifizettem, írtunk adás-vételi szerződést. Az ügyintézésre kért 1-1,5 hónap időt. Letelt ez az idő, hívogatom, hívogattam, nem hív vissza, üzenetet küld, hogy majd holnap, meg ekkor-akkor. Most már ki van kapcsolva, se kép se hang. Elmentem felkerestem, beszéltem a szüleivel ők sem érik el. Nem is értik a szülők miért mondott ilyet, mert nem lehet forgalomba helyezni a lakókocsit. A lakókocsi el lett helyezve a X. kerületben egy telephelyen (legalábbis egy üzenetben ezt az információt kaptam ez eladótól), amiről több infót nem tudok, mert én nem hoztam el amikor kifizettem, gondoltam, majd ha meglesznek a magyar dokumentumai.

Szóval most se lakókocsi, se pénz, se semmi. Ha feljelentést teszek, mennyi az eshetősége, hogy valaha is látok ebből pénzt? Én próbálnám normálisan rendezni a helyzetet és többször is próbáltam megkeresni az illetőt személyesen is, de sosem tartózkodik otthon.

A szülők azt mondják a feljelentéssel nem sokra megyek, mert majd kap valami büntit én meg se pénzt se semmit. Alapvetően biztosan hibáztam, de jóhiszeműen jártam el, van két tanú is akik ugyanígy jártam, de ők még időben vissza tudták kérni a pénzüket. Az úriember alapvetően lakókocsival kereskedik. Válaszát várom és előre is köszönöm.

Üdvözlettel, Dániel

Kedves Dániel!

Az ügyben két vonalon is el kell indulnia, azt gondolom. Az egyik a polgári, a másik a büntető ügy kezdeményezése. Mindenképp keresse meg az eladót írásban, és álljon el a szerződéstől. Ezt követően vissza tudja követelni a pénzt végső soron bírósági per útján.

Tekintettel arra, hogy az eladó elérhetetlen, és nem lehet vele sehogy kapcsolatba lépni, mindenképp elmennék a rendőrségre is feljelentést tenni. A rendőrség megtalálja a módját, hogy előkerítse. Ebből Önnek közvetlenül ugyan nem lesz pénze, de esetleg egy büntetőüggyel a nyakában kicsit együttműködőbb lesz az eladó.

Egy dologra vigyázzon! Mást bűncselekmény elkövetésével hamisan nem vádolhat, mert ez önmagában is bűncselekmény, úgyhogy alaposan át kell gondolnia, hogy kiről mit állít. Javaslom, hogy a konkrét lépéssel kapcsolatban kérje ki jogvégzett szakember véleményét.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. október 26., 15:13 Módosítva: 2016.11.01 13:42
5

Tisztelt Autójogász!

Kerékpárommal kerékpársávon haladtam, nem vettem észre az elsőbbségadás kötelező táblát a kerékpárutat keresztező autóútnál. Hibáztam, ritkán látok olyat, hogy nem a kerékpárosnak van elsőbbsége. Szolgálatban lévő rendészeti autóval ütköztem. Rendőr jött ki. Helyszíni bírságot kaptam.

Kérdésem az, hogy ilyenkor mi vár rám, milyen anyagi és jogi következmény várható? Az autó nem sérült látványosan, de apró hibák több elemen vannak, és félek, hogy ha biztosító elé kerül az ügy, túlzásba esik és mindent cseréltet. Ilyenkor korlát nélkül nekem kell fizetnem? Hogyan úszhatok meg sok százezres kifizetést?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel : Péter

Kedves Péter!

Amennyiben nem rendelkezett felelősségbiztosítással, akkor sajnos valóban a teljes kárt önnek kell térítenie. A kár mértéke természetesen vitatható, és ha adott helyzetben majd eltúlzottnak érzi, akkor vitatni is kell. Ez azonban elsősorban szakértői kérdés lesz, és nem feltétlenül jogi. Végső soron bíróság, peres eljárás keretében, valószínűleg szakértő segítségével dönt az esetben, megállapítva a kár mértékét és erre alapozva az ön fizetési kötelezettségét.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. október 21., 10:35 Módosítva: 2016.10.27 17:56
75

Tisztelt Autójogász!

Mi abban az esetben a teendő, ha a műszerfal meghibásodása miatt cserélni kellett a teljes műszeregységet (Golf IV). Ezt egy erre szakosodott szakműhely végezte el (szerezte be a cikkszám azonos műszerfalat bontóból, programozta fel, és állította be a kilométerszámot).

Ugyanakkor azt állítják, hogy teljesen pontosan nem lehet visszaállítani a műszerfalon megjelenő km számot a régieknek megfelelően, ezért a műszerfal kb. ötezer kilométerrel kevesebbet mutat az autó számítógépében tároltakhoz képest. Ilyenkor mi a teendő, hogyan tudom azt bizonyítani a későbbiekben, hogy nem visszatekertem az órát, hanem egy technikai gubanc áldozata vagyok? Egyáltalán lehet olyan, hogy nem tudják pontosan beállítani az kilométer-számlálót a műszerfalon az autóban tárolthoz képest?

Segítségét köszönöm előre is, András

Kedves András!

Azt javaslom, hogy minden dokumentumot őrizzen meg a javításról és esetleg egy igazolást is szerezzen be a szerviztől, a cseréről és ha gondolja tartsa meg a régi műszeregységet. Ezzel már biztosan tudja igazolni, hogy mi volt az oka a cserének és hogy nem manipuláció történt. Az, hogy lehetséges-e a pontos visszaállítás nem tudom, mert ez inkább műszaki, mint jogi kérdés. Mindenesetre az esetleges eladásnál a cseréről mindenképpen tájékoztassa az érdeklődőket.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

Kiégett a kocsi a szervizben

2016. október 13., 13:09 Módosítva: 2016.10.21 14:22
67

Tisztelt Autójogász!

2 éves Dacia Duster autómat augusztus elején elvittem a budakalászi márkaszervizbe, mivel esedékes volt az éves szervize (olaj és szűrőcserék), valamint egy nem sokkal korábbi koccanásban vétlen félként elszenvedett kb. tenyérnyi horpadás kijavítására a jobb hátsó sárvédőíven. A másik fél biztosítója (Posta) a javításhoz hozzájárult. Az autón még némi (kb. 200000 Ft) lízing van, emiatt a banktól be kellett szerezni egy hozzájárulást a javításhoz. Ezt a szerviz vállalta, így mivel egyébként is nyaralni mentünk az autót ott hagytuk.

Sajnos a banki ügyintézés húzódott, így a javítást csak később tudták elkezdeni, de bár ne tették volna. Telefonos érdeklődésemkor (tehát nem ők hívtak, hogy elmondják mi történt) elmondták, hogy javítás közben az autó belseje kigyulladt, kiégett. A kárpitok, hátsó ülés megégtek, kormozódtak, műanyagok megolvadtak. Fogadtam egy igazságügyi kárszakértőt, aki folyamatosan nyomon követi az autó állapotát -egyelőre még szétbontás alatt áll és az égés okozta károk felmérése zajlik- és szakvéleményt fog adni az autó állapotáról, értékcsökkenéséről. A szerviz csereautót biztosított és az autó helyreállítását vállalta.

A kérdés az, hogy ilyen esetben, milyen követeléseim lehetnek a szervizzel szemben. Ez az autó nyilván soha nem lesz olyan mint a kiégés előtt, a porral oltó pora a szellőztető rendszerben mindig ott lesz, szagok, fel nem tárt hibák stb. Környezetemben mindenki azt mondja (nem jártasak jogi ügyekben), hogy új autót kérjek, de nem tudom ennek van-e jogi alapja, hiszen 2 éves autó károsodott. Még garanciás is az autó 3 éves koráig. Ez számít valamit?

A szerviz azt mondta, hogy minden kártérítési igényemet a saját felelősségbiztosítója felé fogja továbbítani, de nem gondolom, hogy ha ők nem fizetnek, akkor az én követelésem esetleg ne lenne jogos, én nem a biztosítóval álltam szerződésben, amikor otthagytam az autót. Egyszóval mik a lehetőségeim?

Mielőbbi válaszát előre is köszönöm. Péter

Kedves Péter!

Az ügyben fontos kérdések, hogy mi volt a tűz keletkezésének oka, és hogy a szerviz elismeri-e a felelősségét. Ha a szerviz felelős a tűz keletkezéséért és ezt a felelősségét el is ismeri akkor könnyebb dolga van, hiszen a biztosító feltehetően megtéríti az Önt ért kárt. Ha nem ismeri el a károkozást a szervíz, vagy a biztosító nem fizet, akkor bírósági úton érvényesítheti a követelését. Nyilván az igazságügyi szakértő a szakvéleményében a tűz keletkezésének okára is ki fog térni.

Az, hogy milyen összegű kár érte Önt, azt nem tudom megmondani. Az biztos, hogy ebben az esetben is szakértő igénybevétele indokolt. Egy szakértő pontosan meg tudja mondani, hogy az autóban keletkezett kár milyen összegű. Mekkora javítási költséggel kell kalkulálni, egyáltalán javítható-e, vagy érdemes-e megjavítani. Annak, hogy új autót kérjen nem igazán látom reális jogi lehetőségét, mert az Ön két éves autója már jóval kisebb értéket képvisel, mint egy új.

Ha azt feltételezzük tehát, hogy az autója teljesen tönkrement és egyáltalán nem javítható és a teljes értékét meg kell térítenie a szerviznek/biztosítónak, akkor is az kisebb, mint egy új autó értéke. Ezt a lehetőséget, legfeljebb egy egyezség keretében tudom elképzelni, némi ráfizetéssel az Ön részéről. Azt tudom Önnek javasolni, hogy várja meg az igazságügyi szakértő véleményét, és ennek tükrében konzultáljon jogi szakemberrel.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. október 11., 10:46 Módosítva: 2016.10.22 07:11
28

Tisztelt Autójogász!

Két hete vettem egy Renault Scenicet autóbeszámítással. A vásárolt autó adásvételijével nincs is gond, de amit én otthagytam, arról a kereskedő nem adott adásvételit, mondván, hogy péntek van, és majd hétfőn feladja nekem postán. Az okirat azóta sem érkezett meg, hiába hívom őket. Mi a teendő ilyen esetben? Az önkormányzatnál már voltam, azt mondták fenyegessem meg őket a fogyasztófelügyelettel.

Tisztelt Kérdező!

Akkor most ha jól olvasom, ott tart, hogy van egy új autója, és a régi is az Ön nevén van. Hívja fel a kereskedőt, hogy mikor kívánja aláírni a szerződést, mert a kocsi még az Ön nevén van. Ha egyáltalán nem sikerül dűlőre jutni, forduljon a rendőrséghez.

Ön aláírta a szerződést eladóként? Ha igen, akkor valószínűleg a kereskedő az Ön "nevéről" próbálja árulni a kocsit, ami nagyon nem egészen jogszerű megoldás, továbbá kockázatos is az Ön részéről. Azt tanácsolom tehát, hogy mielőbb oldja meg a helyzetet a saját nyugalma érdekében.

Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. október 5., 10:12 Módosítva: 2016.10.12 06:25
189

Tisztelt Autójogász,

Kresz értelmezéssel kapcsolatos kérdéssel fordulok Önhöz: minden reggel az M5-ös bevezetőn jövök autóval, és sajnálatos módon a Határ úti felüljáró újítása miatti sávszűkület okán a dugó körülbelül BP határáig tart. A befelé vezető 2 sáv araszol, a harmadik Busz sáv viszont üres.

Anno, több mint 10 éve én még úgy tanultam kreszből, hogy ha egy buszsávval rendelkező útról szeretnék jobbra lekanyarodni, akkor nekem át kell sorolnom a busz sávba, de ezt csak akkor tehetem meg ha a következő lehajtási lehetőség már az lesz amelyiken én le fogok kanyarodni. Lefordítva ezt az M5 bevezetőre, ami zajvédő fallal övezett: ha én jövök befelé a Nagykőrösi úton, és a Határ útra jobbra célom kanyarodni, akkor mivel a Cukrász utca egyirányú a Nagykőrösi út felé, ezért én már a Rákóczi út elhagyása után áttérhetnék a busz sávba, hiszen a következő jobbra kanyarodási lehetőség már csak a Határ út lesz. Ez körülbelül egy kilométerre van a Határ úttól, még az új fix traffipaxtól is kijjebb van.

A kérdésem az, hogy jól következtettem-e? Persze a traffi alatt nyilván nem fogok a buszsávban áthajtani, de ha már biztonságos távolságba távolodtam tőle, akkor a hátralévő szakaszt megtehetem-e a buszsávban? Egyébként mindkét araszoló sáv valóban a felüljáróra vár, a felüljáró kezdetét elhagyva üres szokott lenni az út majdnem a Határ útig.

Remélem tud nekem segíteni, válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Péter

Kedves Péter!

Az Ön által leírt "megoldás" valószínűleg szabálytalan, bár nem ismerem a helyszínen található útburkolati jeleket.

A buszsáv használatát a KRESZ 36.§ (8) bekezdése határozza meg. Ez a szabály azt mondja, hogy meghatározott járművek kivételével más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá.

A buszsáv a KRESZ alapján útburkolati jellel van elválasztva, ami jellemzően záróvonal. A záróvonalat pedig nem szabad átlépni, sőt még érinteni sem! Van azonban kivétel, hogy ha közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető. A válasz tehát röviden összefoglalva annyi, hogy a buszsáv, csak a terelővonaltól használható a következő bekanyarodási lehetőségig, folyamatos haladásra nem.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu

2016. október 3., 13:20 Módosítva: 2016.10.07 11:41
81

Tisztelt Autójogász!

Remélem a megfelelő emberhez fordulok a kérdésemmel, rögtön a lényegre is térnék. A lakótelepünk parkolójában lassan egy éve használatlanul, mozdítatlanul áll egy autó. Semmit nem csinál vele a tulaj, mint amit elhagytak, mert nem kell, vagy nincs pénz megjavíttatni, vagy nem is tudom. Biztos van valami betegsége az autónak, mert tavaly télen láttam utoljára beindítva, szikrák csaptak ki a kipufogóból, feketés füst áradt a fél parkolóban, magas fordulaton járatta a tulaj. Viszont sajnos elkezdett zavarni, hogy az autó csak áll egy helyben, és semmi nem történik vele.

Sokan laknak a környéken, idősek, kisbabások, a parkoló estére csurig van, és zavaró, hogy van egy autó, aminek a helyén akár parkolni is lehetne. Többször kell egy másik háztömbhöz letenni a kocsit, és onnan gyalogolni, csak mert valaki a házszámunknál felejtette az autóját egy éve. Egy szó, mint száz.

Kihez lehetne fordulni ezügyben, hogy az autó el legyen szállíttatva, történjen vele valami? Hagyjak a szélvédőn üzenetet? Gondolom azzal sokra nem mennék, kukában végezné. Önkormányzat? Közteresek? Rendőrség? Elnézést, ha esetleg nem az Ön területe a kérdés. Ezesetben kérném továbbítsa az illetékesnek. Ha esetleg kikerül a kérdésem az oldalra, akkor kérném a vezetéknevemet ne tüntessék fel!

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Béla

Kedves Béla!

Amennyiben bejelentést kíván tenni, azt az önkormányzatnál teheti meg és valószínűleg a közterület-felügyelet fog intézkedni az ügyben. Azt azonban fontos tudni, hogy ha a kocsinak van rendszáma és forgalomban van, akkor nem fognak tudni mit tenni, hiszen szabályosan parkol. Az, hogy mások elől elveszi a helyet, az nem jogellenes. Ha nincs rendszáma, vagy nincs forgalomban, akkor értesítést helyeznek el rajta és a bejelentést követő 15-30 napon belül elszállítják.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. október 1., 11:20 Módosítva: 2016.10.06 06:17
77

Tisztelt Autójogász!

Egy elég összetett kérdéssel fordulok Önökhöz. Múlt héten csütörtök reggel beültem a kocsimba (BMW E36), mentem vele 15 métert és már vártak a rend éber őrei. 10 percnyi adatlekérdezés után közölték, hogy fáradjak el a Tatai útra egy kihelyezett NKH állomásra ahol tüzetesebben átnéznék a kocsimat. Rendőr segéd beült mellém és irány a Tatai út. Oda érkezvén már ott állt egyik ismerősöm, hasonló probléma végett. Lényeg a lényeg, hogy az ő forgalmijával kezdték.

Közben átnézték az autómat, amin gyakorlatilag egy rozsdapötty sincsen. Világításokat átnézték, és nem tartotta megfelelőnek a xenont az autómban. Gyári lámpamosó, és automata szintező van a kocsimban. Ledes sofita izzók vannak a rendszámtábla világításomban, az is probléma. Nem gyári felni és gumiátmérő. 225/45R17, gyári váltóméret, ahogy a "B" oszlopon látható plaketten is van. Borbet "C" felni, amit erre a típusra gyártottak. Tehát ez sem megfelelő. Le van ültetve és ez nem szabályos. TÜV papíros sportfutómű van a kocsi alatt, ami engedélyezett a gyártó által.

Toronymerevítő a motortérben, ez sem megfelelő. Gyári kipufogórendszer a végén egy hivatalos Remus márkájú dobbal, ami teljesen hangtalan. 130,2 decibelt mértek miközben kettő Kamaz ment el mellettünk. Ezt jegyzőkönyvbe vették, és elvették az én forgalmimat is. Ilyenkor mi a teendő? Ebben szeretném segítségüket kérni. Munkámból kifolyólag szükségem van az autómra és a küllemére.

Tisztelettel várom válaszukat. Üdvözlettel: Dávid.

Tisztelt Dávid!

A leírtak alapján az autója műszaki szempontból is, de jogilag is átalakításon esett át. Magyarországon minden jármű ún. típusbizonyítvánnyal kerül forgalomba. Ez határozza meg az adott jármű alapvető műszaki jellemzőit. Az ezekben bekövetkező változtatások bizonyos kivételekkel engedélyköteles változtatások. Az engedélyezést a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzi.

Amennyiben tehát a gépkocsiján olyan változtatásokat végzett, amelyek nincsenek benne a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott kivételek között, engedélyt kellett volna kérnie.

Az engedélyezési folyamat röviden egy tervezési szakaszból egy engedélyezési szakaszból és egy műszaki vizsgából áll. Az Ön kocsijának forgalmiját az engedély nélküli átalakítás miatt vették el, ezzel egyben a műszaki érvényességet is érvénytelenítették.

Ez azt jelenti, hogy két választása van. Vagy visszaalakítja a BMW-t a "gyári" állapot szerint, vagy nekiindul az utólagos engedélyeztetésnek, ahol a kocsihoz el kell készíteni az átalakítási terveket és újra kell vizsgáztatni a kocsit.

Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd

2016. szeptember 20., 13:11 Módosítva: 2016.10.03 06:28
9

Tisztelettel kérdezem, hogy mi vonatkozik a táblával jelölt erdészeti utakra, amiknek az elejét és végét tábla jelzi azzal a felirattal, hogy kivéve erdészeti járművek. Autósként hétvégén kerékpárra pattanok és bizony erdészeti utakon is végig kerékpározom, amin elvileg illegálisan gurulok.

A nagyobb problémám az, hogy bizony vannak személyautós társak, akik útvonal rövidítése céljából szintén végig száguldoznak az erdészeti utakon, ami szintén illegális és mivel szűkek, kanyargósak ezek az utak,néha nem sok kell egy balesethez. A kérdésem is erre vonatkozik, hogy mi történik ha baleset következik be egy erdészeti úton, pld elüt ott egy autó? Mit kell olyankor tenni, mi a helyes eljárás?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor!

Az ön által említett erdészeti utakra is a KRESZ szabályai irányadóak, függetlenül a behajtási korlátozástól. Az itt történt esetleges baleseteket is a KRESZ szabályai alapján vizsgálják és nyilván megfelelően értékelik a behajtási tilalom megszegését is.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Ugye ez nem veszélyeztetés?

2016. szeptember 14., 12:39 Módosítva: 2016.09.20 17:57

Tisztelt Autójogász!

Lakott területen belül egy nagy teherautó állt egy helyi dohánybolt előtt a menetirány szerinti jobb oldalon, valamennyire lehúzódva. A szembejövő forgalom mondhatni hogy sűrű volt, álltam is a teherautó mögött egy ideig. Amikor úgy ítéltem meg (22 éves vezetési tapasztalattal), hogy van lehetőségem szabályosan, irányjelzéssel, megfelelő sebességgel kikerülni a teherautót, két dologgal szembesültem. Az egyik, hogy a teherautó előtt közvetlenül egy másik teherautó is állt. A másik dolog pedig, hogy a sofőrje a dohánybolt felől egyszerűen kisétált a teherautója előtt (ami nem volt látható) a sofőrfülke mellé anélkül, hogy kinézett volna, van-e forgalom a járműve mellett.

Én mivel épp kikerültem a járműve(ke)t, szemben már közeledett egy jármű, és vissza kellett térnem a saját sávomba. Elég közel került hozzám a felbukkanó gyalogos sofőr. A visszapillantóban csak azt láttam, hogy idegesen néz az autóm felé esetleg a rendszámomat jegyzi meg.

1. szabályokat betartva közlekedtem

2. semmilyen szándékosság nem volt részemről, egy esetleges frontális ütközést kerültem el, azzal, hogy visszarántottam a kormányt közvetlenül a terherautó elé

3. senkinek és semminek nem esett baja

4. nem vagyok egy agresszív sofőr, főleg hogy kislányom is az autóban ült, ráadásul épp betegen.

A kérdésem, hogy tarthatok-e bármiféle idézéstől, vagy bármitől. Van-e a fentiek alapján bármilyen jogalapja, hogy még ő indítson ellenem bármilyen veszélyeztetési vagy egyéb eljárást, ahelyett, hogy körülnézne, mikor kilép az úttestre a járműve elől takarásból?

Válaszát előre is köszönöm! Csaba

Kedves Csaba,

a leírtak alapján az a véleményem, hogy nem kell izgulnia. A közlekedés veszélyes üzem, ezt minden közlekedő tudja. Azt is, hogy akadnak néha váratlan helyzetek amiket meg kell oldani és a megoldás során a lehető legkisebb kockázatra kell törekedni. A manőverrel bűncselekményt semmiképp nem valósított meg, hiszen Önnek elvileg nem is kellett a felbukkanó sofőrre számítania.

A közúti veszélyeztetés bűncselekmény. Az követi el "Aki a közúti közlekedés (KRESZ) szabályait szándékosan megszegi, ezáltal más emberek életét, testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki [...]" A bűncselekmény mint ahogy a tényállásban is benne van, csak szándékosan követhető el, az Ön váratlan helyzet miatti irányváltása pedig semmiképpen nem mondható szándékosnak.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. szeptember 9., 14:34 Módosítva: 2016.09.19 17:53
148

Tisztelt Autójogász!

Idén januárban vásároltunk autókereskedésben egy 18 éves autót, 375 ezer Ft-ért, amelynek a forgalmi érvényessége 2016 október 1. Szeptemberben nagyon elfoglalt leszek, ezért most vittem el egy előzetes átvizsgálásra.

Ott közölték, hogy a karosszériát a szentlélek tartja össze (főleg sziloplaszt meg festék). Javítása előzetesen is kb 200 ezer Ft lenne. Ezen kívül még az egyéb javítások, pl. fék. Élhetek-e a szavatosság igényével? Hiszen 7 hónap használattól nem mehetett ennyire tönkre.

Gábor

Kedves Gábor!

Elviekben van rá lehetősége, hogy éljen szavatossági igénnyel, azt pedig, hogy ezt milyen eredménnyel teszi/teheti nem tudom megmondani. Viszonylag sok idő telt el és Önnek kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárláskor fennállt.

Továbbá egy 18 éves autóról van szó, amiben a természetes elhasználódás komoly szerepet játszik a szavatossági igények értékelésénél, amit gondolom a vételár is tükröz. Ettől persze nincs mentség a sziloplasztos átverésre, ami meglehetősen aljas dolog és ezért is mondom, hogy egy próbát mindenképp megér büszkeségből, bár az igényérvényesítési költségek közel kiteszik majd a kocsi árát, tehát nem biztos, hogy megéri anyagilag.

Tisztelettel dr. Erdey Péter