Lemondanék az üzembentartóiról

2016. május 3., 16:55 Módosítva: 2016.05.09 13:40

Tisztelt Autójogász!

Néhány hónapja vásárolt a feleségem egy autót, amit az ő nevére jegyeztünk be, de én lettem a üzembentartója, egyrészt mert akkor nem volt még jogosítványa, másrészt mert így olcsóbbnak ígérkezett a kötelező biztosítás.

Azóta a helyzet nagyon elmérgesedett, gyakorlatilag nem beszélünk és nem is találkozunk, viszont szeretném, ha a továbbiakban nem én lennék a felelős a gyorshajtásokért, tilosban parkolásért és a kötelező biztosítás fizetéséért. Az interneten azt találtam, hogy ha az autó érvényes forgalmi engedélyével, és a tulajdonos meghatalmazásával, valamint magával a tulajdonossal együtt bemegyünk a Kormányablakhoz, akkor 6000 forint ellenében kapunk egy új forgalmi engedélyt, ahol az üzembentartóra vonatkozó rész már üres lesz. De mi a módja annak, hogy előbb lemondjak az autó üzemben tartási jogáról? Mit tehetek, ha nem tudok az autó papírjaival, valamint a (válófélben lévő) feleségemmel megjelenni a Kormányablaknál? Mit tegyek, ha még a válás hosszas folyamata előtt szeretném mentesíteni magam minden felelősség alól?

Köszönettel! Sándor

Kedves Sándor!

Az üzembentartói jogról egyoldalú nyilatkozattal le tud mondani, ez a legegyszerűbb megoldás. A nyilvántartásban történő átvezetés más kérdés, de az nem érinti magát a lemondást, mint jogi tényt, tehát átvezetés nélkül is érvényes és hatályos.

A lemondó nyilatkozatról talál mintát az interneten, amit kitöltve, aláírva (két tanúval!) el kell küldeni a tulajdonosnak. Fontos, hogy a tulaj igazolható módon meg is kapja a nyilatkozatot, ezért érdemes tértivevénnyel küldeni vagy személyesen átvetetni. A nyilatkozattal menjen be az okmányirodába is, ott is adja le.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Lejárt a lízing, eladnám

2016. április 27., 13:34 Módosítva: 2016.05.03 16:37

Tisztelt Autójogász!

Azt szeretném megkérdezni, hogy lezárt lízing esetén, ha van konkrét vevő az autóra, akkor is feltétlenül át kell íratni először a saját nevemre és csak utána tudom értékesíteni? Elkerülhető ez a procedúra? Előre is köszönöm válaszát!

Üdvözlettel, András

Kedves András,

lízing esetén főszabályként a lejáratkor a lízingtárgy tulajdonjoga automatikusan, tehát minden egyéb cselekmény nélkül a lízingbevevőre száll át. Mindentől függetlenül azonban a polgári jog szabályai szerint mindenki csak azt adhatja el ami az övé, tehát nem kerülheti el, hogy a nevére írassa a kocsit.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Hamis volt az adásvételi szerződés

2016. április 26., 11:37 Módosítva: 2016.04.27 13:35

Tisztelt Autójogász!

Vettünk egy személyautót, amiről ki derült, hogy az autókereskedés tulajdonosa tudta nélkül adta el az egyik értékesítője! Az autókereskedés tulajdonosa pert indított az alkalmazottja ellen, minket pedig értesített a rendőrség, hogy szeretné az autó adásvételi szerződését lefoglalni mivel az hamis, valamint tanúként kihallgatni minket. Az lenne a kérdésem, hogy nekünk ebből milyen kárunk keletkezhet? Elvehetik tőlünk az autót, amit mi kifizettünk és nevünkre írattunk? Eszünkben nem jutott, hogy ilyen létezik, hogy valaki így ad el autókat.

Előre is köszönöm a válaszát! Tisztelettel: Ágnes

Kedves Ágnes,

a helyzet bonyolultabbnak tűnik annál, minthogy egy ilyen fórum keretei között meg lehessen válaszolni, de azt gondolom, hogy Önök joggal bízhatnak abban, hogy nem fog komolyabb káruk származni a dologból. Azt kell hangsúlyozni, hogy Önök jóhiszeműen jártak el és alappal hihették azt egy kereskedésben, egy értékesítőről, hogy joga van eljárni az adásvétel kapcsán.

Számomra furcsa a kereskedés hozzáállása a dologhoz, nem igazán értem, hogy mire alapozzák az igényüket, de nyilván van alapja, ha pert is indítottak. A tanúkihallgatás azért van mert indult egy büntetőeljárás,ahol többek között arra keresik a választ, hogy történt-e bűncselekmény és ha igen azt ki követte el. Ehhez azt szükséges kideríteni hogy mi történt pontosan, ehhez kellenek a tanúk.

A tanúkénti megjelenés pedig olyan állampolgári kötelezettségük, ami alól nemigen tudnak kibújni, tehát el kell menni és elmondani pontosan mi történt. Az ügyük nem egyszerű, ha tehetik keressenek fel jogi képviselőt.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 21., 14:49 Módosítva: 2016.04.27 13:33
5

Tisztel Autójogász!

2015-ben Suzuki autómat hátulról összetörte egy másik gépjármű, úgy, hogy rátolta egy vonóhorgos furgonra.

Az autó elöl hátul sérült, a károkozó biztosítója gazdasági totálkárra minősítette, részemre 188 000 ft-ot kifizetett, 75 000 ft roncsértéket visszatartva, hogyha bemutatom a bontós által kiállított igazolást, akkor részemre a különbözetet megfizeti.

Interneten találtam egy bontóst aki 02.26-án 10 000 Ft-ért elvitte az autót bontásra, azzal, hogy mindent elintéznek. a bontós egy Tulajdonjog átruházási szerződést állított ki, a pecsétjén Használt Autó Kft szerepel. A kiállított adásvételit emailben elküldtem a biztosítónak aki a különbözetet 65 000 ft-t részemre megfizetett.

Márc. 4-én saját biztosítómat felhívva jeleztem a "bontósnak" történő eladást, amit a szerződés megküldése után a KGFB biztosításomat érdekmúlással megszüntette, és közölte, hogy aznap jelezte a kormányhivatal az ideiglenes forgalomból kivonást. Tegnap márc. 7-én meglepetésemre a saját autómat láttam a használtauto.hu oldalon 280 000 ft-ért, de ott egy szót sem írnak, hogy gazdasági totálkárra volt véve az autó, sőt azt írják, hogy sérülésmentes kiváló állapot, megkímélt, rendszeresen karbantartott. Kérdésem, van-e nekem félnivalóm, illetve jelentési kötelezettségem? Várom szíves válaszát.

Üdvözlettel: Lengyel Tamás

Kedves Tamás!

Ha a biztosító gazdasági totálkárosra minősítette az autót, akkor Önnek nincs olyan kötelezettsége, hogy az autót véglegesen kivonassa a forgalomból, vagy bontási átvételi igazolást mutasson be.

A bontási átvételi igazolás akkor jöhet szóba, ha a KGFB törvény 32/B.§. alapján "Ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a közlekedési balesettel érintett gépjármű kormányműve, futóműve, illetve karosszériája (alváza) olyan károsodást szenvedett, amely miatt a közúti forgalomban való további részvételre közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlannak tekinthető és a helyreállítás - a jogosult erre irányult nyilatkozata alapján - nem történik meg,[...]"

Az Ön esetében nem tudjuk, hogy ezen szabály alapján kérte e Öntől a biztosító a bontási átvételi igazolást, vagy csak egy olyan igazolást kért, hogy Ön túladott a roncsértéken. Álláspontom szerint Önnek nem feltétlen lett volna kötelezettsége a roncsot értékesíteni, de ebben az esetben nem kapta volna meg a biztosítótól a roncsérték összegét. Az Ön vevője ott jár el rosszhiszeműen, hogy a kocsit sérülésmentesnek hirdeti és nem a valós állapotot közli.

Önnek nincs félnivalója, hiszen a kocsi nem az Öné, nem Ön lesz az eladó. Jelentenie sem kell sehol, saját belátására van bízva, hogy egy esetleges későbbi vevő megóvása érdekében felveszi-e a kapcsolatot a hirdetővel, vagy sem.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. április 19., 13:34 Módosítva: 2016.04.19 14:05

Üdvözletem!

Motorcsere kérdéssel fordulok önökhöz. Nem típusazonos, nagyobb motor csere esetén milyen utakat kell bejárni és mennyire kell belenézni a pénztárcába? (Azért kérdezem, mert ahány írás, annyi féle válasz.)

Előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

A motorcserét minden esetben nyilvántartásba kell venni az okmányirodában, át kell vezetni a forgalmi engedélyen, illetve törzskönyvön.

Nem típusazonos motorcsere esetén átalakítási engedélyt kell kérnie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. A szükséges továbbá a motor megszerzését igazoló okirat, adásvételi szerződés, új motor esetén számla, valamint szintén a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott műszaki adatlap.

A fentiek mellett meg kell fizetni az új forgalmi engedély, a törzskönyv illetékét (2x6000 Ft), valamint az átalakítási engedély eljárási díját (11 800 Ft). Az átalakítási engedélyhez átalakítási tervet kell készíttetni, aminek a munkadíja változó.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. április 16., 08:12 Módosítva: 2016.04.21 14:52
1

Kedves Autójogász,

A helyszín a már a Totalcar-on is többször emlegetett Nagykörút-Baross utca sarok, ahol a Baross utcán haladtam a Kálvin tér felé a belső sávban. Elismerem, befordultam a körútra balra, ugyanis a kereszteződés után a külső sávban veszteglő autó, és a Mária utcai lámpa miatt beállt a forgalom és a kereszteződésben ragadtam.

Minden nap arra járok, figyelek, hogy elkerüljem az ilyen helyzeteket, most mégis megtörtént, hát van ilyen. A legkézenfekvőbb megoldás a balra kanyarodás volt, miután a szembe jövő irány pirosat kapott.

Elismerem a szabálysértést, na de 50 000 Ft? Tudom, elvileg csak akkor szabadna behajtani egy kereszteződésbe, ha biztosan el is tudom hagyni, de úgy érzem, ha mindenki biztosra akarna menni, leállna Budapest közlekedése. Az én esetemben percekig állt volna miattam és a mellettem/mögöttem álló autók miatt a körút forgalma. De talán ekkor nem büntetnek meg.

A Közterület Felügyeletnél nincs fellebbezési lehetőség, ezért kérem adjon tanácsot, érdemes-e ezt az ügyet továbbengednem a rendőrségi szakaszba, azaz ha ezt a csekket most nem fizetem be. Járhatok-e azzal jobban, mind időben és anyagilag az összes költséget figyelembe véve? Tájékoztatna, hogy egy szabálysértési eljárásban mennyit veszthetek vagy nyerhetek? Utóbbi esetben persze ha elfogadják az érvelésem, és a kamerafelvétel is bizonyítja azt?

Köszönettel: István

Kedves István!

A közigazgatási bírság összege a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 6. melléklete szerinti fix összeg, nem mérlegelés kérdése. Ettől függetlenül teljesen érthető, ha soknak találja. A bírság meg nem fizetése esetén a jogszabály alapján közigazgatási hatósági eljárás lefolytatásának van helye. Ebben az eljárásban is arra keresik a választ, hogy az Ön autójával követték-e el a szabályszegést, és ha igen azt ki követte el.

Ez azonban nem szabálysértési eljárás, aminek a "vége" szabálysértési bírság, hanem közigazgatási bírság, aminek megfizetésére az objektív felelősség szabályai szerint végső esetben az üzembentartó köteles. Ez alapján álláspontom szerint nagyobb eséllyel kell bírságot fizetnie mint nem, ezért maximum időt húzni lehet ha most nem fizeti meg. Az azonban biztos, hogy a bírság összege fix, tehát rosszabbul nem jár.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 13., 11:12 Módosítva: 2016.04.16 08:14
67

Üdv.

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy az autóm (1989-es évjáratú Mitsubishi Pajero) alvázszáma kirohadt! A műszaki érvényessége ez év május közepe. Mi ilyenkor a teendő? 

Válaszát köszönöm: Ferenc

Kedves Ferenc!

Mindenképpen hatósági alvázszámra lesz szüksége, amit a kormányhivatal (NKH) állapít meg, ha az azonosító jel természetes elhasználódás (korrózió), vagy roncsolódás következtében részben vagy egészben nem állapítható meg.

A hatósági alvázszámot a kormányhivatal az általa lefolytatott átalakítási eljárás keretében határozzák meg, azt követően a járművet ellátja az új hatósági alvázszámmal. Az új alvázszámról „Műszaki adatlap"-ot állít ki, a „Műszaki adatlap" alapján az alvázszám módosítást az okmányirodában eljárva kell rögzíteni a forgalmi engedélyben és a törzskönyvben.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 8., 12:38 Módosítva: 2016.04.13 11:14
5

Tisztelt Autójogász!

Legyen szíves erősítsen meg, hogy jól értelmeztem a KRESZ-t. Három és fél éves gyermekem (aki még nem érte el a 135 cm-es testmagasságot) utazhat-e az anyósülésben a számára megfelelően kialakított gyermekülésben, ha az az autó saját biztonsági övével rögzíthető?

Köszönettel László.

Kedves László!

Igen, utazhat a gyerek az anyósülésen, GYEREKÜLÉSBEN!

A KRESZ 48.§(7) bekezdés szerint "A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni."

Azt nem szabályozza a jogszabály, hogy melyik ülésen kell, illetve lehet szállítani, tehát a fentiek alapján az Ön által leírt módon szállítható a gyermek.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 6., 13:08 Módosítva: 2016.04.08 12:39
44

Tisztelt Autójogász!

17 éves vagyok és megszereztem a jogosítványomat. Nagyon sok olyan pletykát hallottam hogy 18 éves koromig csak egy olyan személy mellett vezethetek akinek x éve van jogosítványa! A kérdésem az lenne hogy ennek van valami valóság alapja vagy nyugodtan vezethetek belföldön felügyelet nélkül?

Üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás!

Az Ön által említett korlátozásnak nincs valóság alapja. Valóban létezik a "kezdő vezet" mit kategória, de a korlátozás mindössze annyi, hogy motoron nem lehet utast szállítani, illetőleg nem vontathat pótkocsit, de felügyelet semmiképp nem szükséges.

Üdvözlettel Erdey Péter

Eladnám a roncsot

2016. április 1., 13:09 Módosítva: 2016.04.06 13:18

Tisztelt dr. Erdey Péter!

A következő dologban szeretném a tanácsát kérni. Van egy totálkáros autó, több szerelő szerint sem érdemes már megcsináltatni. Szeretném kivonatni a forgalomból vagy valamilyen módon értékesíteni. Az interneten több olyan céget is találtam, akik autóroncs felvásárlásával foglalkoznak és sima adásvételi szerződéssel vesznek autót állapottól függetlenül és intézik a forgalomból való kivonást. Nincs ismerősöm ezen a területen és nem szeretnék úgy járni, hogy a későbbiekben visszaélnek az autóval, a rendszámával vagy bármilyen módon.

Ön mit ajánl? El lehet így adni az autót? Mire kell figyelni az eladásnál? Gondolom, ha sima adásvételivel adom el, azt nem tudom befolyásolni, hogy tényleg ki is vonják az autót a forgalomból. De gondolnám ez nem az én felelősségem, bár szeretnék biztosra menni, hogy nem történik visszaélés. Az egyik válaszában olvastam, hogy: "Fontos szabály, hogy 2014 óta a hatóság hivatalból kivonja a járművet a forgalomból, ha az eladó bejelentette az eladást, de a vevő nem adja le a szerződést." Kérdésem még, hogy egyébként mennyi idő múlva vonják ki ez esetben az autót? Azért ez a szabály úgy tűnik védi az eladót valamennyire.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Ágnes

Kedves Ágnes!

Az eladás és az Ön felelőssége szempontjából semmi jelentősége annak, hogy az autó törött, vagy nem. Ha adásvételi szerződéssel eladja és az eladás tényét bejelenti az okmányirodában, akkor onnantól kezdve az Ön szempontjából nem számít, hogy a vevő mit kezd a megvásárolt kocsival.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. március 30., 17:49 Módosítva: 2016.04.01 13:38
1

Tisztelt Címzett!

2015. októberében egy autókereskedésben becseréltem az autómat (Peugeot)a kereskedésben levő egy évvel fiatalabb (Toyota) autóra. Az autókat kölcsönösen kipróbáltuk, megtekintettük és ráfizetéssel létrejött a csere. Az autókereskedéstől vásárolt Toyotát rendes tulajdonjog átruházási szerződéssel átírattam a nevemre.

Az ott maradt Peugeot autóra írásos biankó (üres aláírt) megbízást adtam, hogy eladhassák. Megbeszéltük, hogy egy hónap alatt, ha nem adják el akkor kivonják a forgalomból, és azzal a dokumentummal mehetek a biztosítóhoz (ezt csak szóban). 2016. január 25-én írtam egy emailt, miszerint az eladás napja dátummal (2015.10.14) kérek egy adás-vételit, vagy a forgalomból való kivonásról egy szerződést. Még mindig a nevemen van az autó). Miután kivonták az autót a forgalomból, megnyugodtam,hogy a nevemmel már nem élhetnek vissza.

Sajnos most kezdődik a kálvária. 2016.03.25-én kaptam egy levelet az autókereskedéstől, miszerint a Peugeot autót eladták egy hölgynek, aki elvitte szervizbe, állapotfelmérésre, és megállapították, hogy ki kell cserélni a kuplungot. A hölgy a vételtől elállt és vissza vitte a kereskedésbe. A kereskedéstől kaptam egy levelet miszerint írjam alá a visszavétel tényét mert az én nevemen van az autó. Utána közölték velem, hogy 6 hónapig szavatosságot kell vállalnom, és fizessem ki a szerviz költségét, vagy peres úton hajtják be rajtam. Méltánytalannak tartom, ezért kérem a véleményét és segítségét.

Tisztelettel! Budán László

Kedves László, a helyzet nem egyszerű. A biankó szerződés aláírásával ugyanis mindkét, illetve mindhárom fél hibát követett el. Az eladó és a vevő ugyanis nem egyeztek meg egymással abban, hogy szerződést kötnek és abban sem, hogy azt milyen tartalommal kötik. Ez akár adott esetben büntető tényállást is megvalósíthat.

A helyzet jogilag többféleképpen értelmezhető.

Ha önök nem egyeztek meg és nem kötöttek egymással(!) szerződést, akkor jogilag lehet, hogy az a szerződés nem is jött létre, vagy adott esetben nem Ön és a vevő, hanem pl. a kereskedő és a vevő között jött létre.

Ha elfogadjuk, hogy Ön és a vevő között állt fenn szerződés, akkor Ön valóban szavatossággal tartozik. A vevő azonban nem biztos, hogy jogosan állt e szerződéstől, hiszen elsősorban kijavítást, kicserélést kérhetett volna, de erről nincs információm.

Ha elfogadjuk a biankó adásvétel érvényességét, akkor Önnek a kereskedővel nincs mit beszélnie, Öntől a kereskedő nem követelhet semmit. Önt a vevőnek kell megkeresnie és nem a kereskedőnek. Önnek azt javaslom, hogy várja meg amíg a vevő felveszi Önnel (!) a kapcsolatot és előadja, hogy mi az igénye. Ez előtt nem igazán tud mit lépni, a labda nem Önnél van.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 27., 14:50 Módosítva: 2016.03.30 17:55
1

Tiszteletem!

Adott egy gyárilag szívó benzines autó. Rátennék egy turbót. Lehet, szabad? Műbizonylat vagy mi kell hogy rendben legyen? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

Lehet, szabad, de csak engedéllyel. A jármű átalakítása a már forgalomba helyezett (magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott) jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi.

Az átalakításhoz átalakítási engedély szükséges. Engedélyt az illetékes megyei (fővárosi) kormányhivataltól kell kérni. Az engedélyhez átalakítási tervet kell készíttetni.

Az átalakítást az átalakítási terv alapján kell elvégezni. Az átalakított járművet időszakos vizsgálatra (kvázi műszaki vizsga) a megyei (fővárosi) kormányhivatalok által üzemeltetett vizsgáló állomáson be kell mutatni. Amennyiben az engedély alapján átalakított jármű a követelményeknek megfelel, az átalakítással létrehozott változást - a megyei (fővárosi) kormányhivatalok által kiadott „Műszaki adatlap" alapján - az okmányiroda a jármű forgalmi engedélyébe bejegyzi.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Átvertek?

2016. március 23., 14:59 Módosítva: 2016.03.25 13:49
15

Üdvözletem!

Szeretném ha kisegítene némi információval, ezzel elkerülve a következő ráfizetésemet. Elvittem az autómat kizárólag műszaki vizsgára. Az autómról tudni kell, hogy jó műszaki állapotban van, rendszeresen az előírt periódusokban látogatja a márkaszervizt és egy 2005-ös évjáratú 1.3-as Suzuki Swiftről beszélünk. A számla 150 000 Ft volt. Ez úgy jött össze, hogy a megkérdezésem nélkül kicseréltek jópár alkatrészt. Az anyagárakról nem is beszélve (motor levegőszűrő 5000 Ft??? a megszokott 2000 Ft helyett és sorolhatnám…)

Kérdésem az lenne, hogy a szerviznek van-e ahhoz joga, hogy önkényesen az én beleegyezésem nélkül kicseréljen bármit is? Úgy hiszem nem, ugyanis én vagyok az autó tulaja, az üzembentartója és a munka megrendelője, azaz aki kifizeti a számlát. Ha a szerviz vagy műszaki vizsga során bármi hibát találnak, akkor még a kijavítás előtt kötelesek tájékoztatni és egy árajánlatot kidolgozni a hiba kijavítására, szerintem.

Legközelebb mit tegyek, ha ilyen szituációba keveredek? Megtehetem, hogy nem fizetem ki a számlát, hiszen nem hagytam jóvá azok munka elvégzését (mert akár tehetném azt is, hogy ha valóban annyi lesz a számla akkor az esetben elhozom az autót javítás nélkül és pihentetem a garázsban addig, amíg nem lesz meg az anyagi keretem rá)? És ha nem tudom kifizetni a számlát akkor ott marad az autó (tárolási díj???)??? Előre is köszönöm válaszát! (Miért kell a levegőszűrőt kicserélni egy műszaki vizsgánál???)

Tisztelettel: Tenkes Zoltán

Kedves Zoltán!

Az autószerelési tevékenység jellemzően vállalkozói jellegű szerződés keretében történik. A jelenleg hatályos Polgári Törvénykönyv szélesebb eret enged a felek szerződési szabadságának és a szerződéses szabályokat szűkebb körben határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb esetben a szerződéses szabályokat a felek megállapodására bízza. A Ptk. jelen esetben azt mondja, hogy a teljesítéshez szükséges anyagot a vállalkozó köteles beszerezni.

Azt is mondja, hogy a megrendelőnek utasítási joga van, tehát a vállalkozó a megrendelő utasítása szerint köteles eljárni. Ennek megfelelően, ha Ön nem adott utasítást arra, hogy a szerelő hogyan járjon el, akkor szakmai vagy egyéb meggyőződése szerint fog eljárni. Sehol nincs az leírva, hogy a legolcsóbb alapanyagot/alkatrészt kell megvennie, de természetesen Ön erre utasítást adhat, amihez bármikor joga van.

Ebből következik, hogy Ön vitathatja a számla végösszegét, de Önnek kell bizonyítania, hogy a szerelő helytelenül járt el. Legközelebb azt teheti, hogy előre pontos utasításokkal látja el a szerelőt, lehetőleg írásban, és akkor ezek elmulasztása esetén nagyobb eséllyel tud peres úton érvényt szerezni az igényeinek. Igen, a vállalkozónak törvényes zálogjoga van a neki átadott szerződés tárgyát képező tárgyakon, tehát, ha nem fizet akkor a vállalkozó visszatarthatja az autót.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Adásvétel megszüntetése

2016. március 22., 08:53 Módosítva: 2016.03.23 15:01

Tiszteletem!

Olyan problémával fordulnék önhöz, vettem egy autót friss műszakival (pár napos ) adásvételi szerződésen ár nincs feltüntetve! A fő gondom, hogy műszakilag egyáltalán nem felel meg az autó több ponton, komoly problémái vannak!

Jogomban állhat az autó visszavásárlásának követelése 3 munkanapon belül? Az autóról teljes állapot felmérés készült! Tehát papírral, dátummal tudnám bizonyítani, hogy nem felel meg az autó a forgalmi követelményeknek! Sajnos kezdő autós vagyok,friss jogsival, hamar átvertek!

Kedves Kérdező!

Igen, bizonyos esetekben kérheti az autó "visszavásárlását". Ez jogilag azt jelenti, hogy Ön eláll a szerződéstől és az eredeti állapot visszaállításának keretben a kocsit visszaadja az eladónak és a pénzt visszakapja. Elsősorban azonban a hibás teljesítés esetén az eladótól azt kérheti, hogy javítsa ki a feltárt hibákat.

Amennyiben ez nem lehetséges, vagy nem hajlandó rá az eladó, akkor kérhet árleszállítást. Elállásnak végső esetben, vagy nagyon súlyos hiba esetén van helye, ami alapos átgondolást igényel.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 18., 16:31 Módosítva: 2016.03.22 08:54
2

Tisztelt Autójogász!

2012-ben sikerült összeszednem a 18 pontot. Kérdésem, hogy esetlegesen van-e elévülési idő jelen esetben?

Köszönettel, Takács Zoltán

Kedves Zoltán!

Amennyiben elérte a 18 pontot, akkor a nyilvántartó értesítése alapján a közlekedési hatóság a vezetői engedélyét visszavonja. Amennyiben ez megtörtént, akkor a visszavonásról szóló határozat jogerőre emelkedésével a pontok törlődnek. Egyéb esetben főszabályként 3 évig tartják nyilván a pontokat.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 11., 14:16 Módosítva: 2016.03.18 16:42
49

Tisztelt Jogász Úr!

Szeretném segítségét kérni az alábbi ügyben. Vásároltunk egy kisteherautót (TATA). Nem vagyunk egyéni vállalkozók (magánszemélyként fogjuk üzemeltetni), nem fogunk fuvarozni. Szükséges-e ilyen esetben menetlevél vezetése? Az eladó elmondása szerint ő fizetett bírságot azért mert nem volt vezetett menetlevele. Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelt Kérdező!

A magánszemély tulajdonában álló, magánszemélyként üzemeltetett gépkocsira 2008. július 1-től nem szükséges menetlevél.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Örökké üzembentartó maradok?

2016. március 9., 10:41 Módosítva: 2016.03.11 14:42

A segítségeteket szeretném kérni. 18 éves koromban, mikor apámék új autót vettek, a régi kocsit kérdés nélkül az én nevemre íratta, h én leszek az üzembentartó. Az álca az volt, h menjen a bónuszom. Aztán most, pár év múlva összejött a pénzem, és szeretnék egy új saját autót, ami tényleg az enyém.

Mondtam neki (nagyon rosszban vagyunk egyébként), hogy kocsit veszek, de kettőt nem akarok fizetni, vegye vissza a saját nevére a régi kocsi üzembentartói jogát. Azt mondta azt leshetem. Az arcomba röhögött, hogy nélküle úgysem tudom felmondani az üzembentartói jogot. Ez most komoly?

Nem vehetek saját kocsit, mert apám aláíratta velem anno azt a papírt a régi kocsija üzemben tartásáról? Egyébként feltűnt, hogy sose akarta, hogy saját tulajdonom legyen, így volt a kocsival is. Hogy tudok a tulajdonos beleegyezése nélkül szabadulni az üzembentartói jogviszonytól?

Köszönöm a választ: Gábor

Kedves Gábor!

Senki sem kötelezhető arra, hogy akarata ellenére élete végéig üzembentartó legyen. Ön egyoldalú nyilatkozattal bármikor lemondhat az üzembentartói jogáról, amit a lakhelye szerinti okmányirodában tud bejelenteni.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Lefoglalják a kocsimat

2016. március 7., 14:30 Módosítva: 2016.03.08 10:13

Üdvözlöm.

A kérdésem az lenne, hogy 2009 óta egy nagyon jó ismerősöm nevén van egy gépjármű, és én vagyok az üzembentartója. Az autót én vásároltam, csak egyéb APEH dolgok miatt nem lehetett a nevemre íratni. Az autót ténylegesen én vásároltam, de tulajdonosnak a barátom lett bejegyezve, én pedig üzembetartónak. Kiderült, hogy tartozása van a NAV felé, és most kapott egy foglalási jegyzőkönyvet. Van adásvételi szerződés is az ismerősöm és a jelenlegi párom közt, de nem érvényesítettük. Ennek már 4 éve. Ilyenkor mi a teendő, mit tudok tenni?

Köszönöm

Tisztelt Kérdező!

A végrehajtó a gépkocsit a gépjármű-nyilvántartás adatai alapján foglalja le. A nyilvántartás helytállóságát nem köteles vizsgálni, hiszen az közhiteles nyilvántartás, tehát az ellenkező bizonyításáig valósnak kell tekinteni az abban található adatokat.

Amennyiben a jelenlegi párja a tulajdonos, akkor ún. igénypert indíthat a végrehajtást kérő (NAV) ellen a vagyontárgy foglalás alóli feloldása végett. Ebben a perben azt kell bizonyítani, hogy a nyilvántartás adataitól eltérően a gépkocsi valódi tulajdonosa ő. A per kimenetelétől függően fogják a gépkocsit a foglalás alól feloldani.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 4., 10:33 Módosítva: 2016.03.08 11:10
1

Üdv!

A kérdésem az lenne hogy elég-e az autó motorján a motorkód? Ugyanis a motorszám olvashatatlan, el tudom így adni az autót? Vagy irány az NKH-hoz?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Az eladás kockázatos, mert így nagy valószínűséggel az eredetvizsgán "megbukik" az autó és a vevő nem fogja tudni átíratni, aztán jönnek a bonyodalmak. Amennyiben a számsor olvashatatlan, kérdés, hogy ez miért van?

Ha bármi bűncselekményre utaló jel merül fel,( pl. köszörülés, átütés) akkor az eredetiségvizsgáló állomáson hivatalból kötelesek feljelentést tenni a rendőrségen, aminek következtében büntető eljárás indul.

Azt javaslom tehát, hogy a közlekedési hatóságnál tisztázza a motorszám kérdést és csak ezt követően menjen bele az eladásba.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. február 27., 15:31 Módosítva: 2016.03.04 10:45
1

Tisztelt Autójogász!

Használt autót szeretnék vásárolni egymillió forint körüli értékben. A hirdetések nézegetése közben felkeltette érdeklődésemet egy kitűnő állapotúnak mondott, elvárásaimnak megfelelő típusú és évjáratú autó.

Felvettem a kapcsolatot a hirdetővel, aki közölte velem, hogy a gépjármű egy kiskorú rokonának a tulajdona, ezért gyámhatósági jóváhagyás szükséges az adásvételhez, ami folyamatban van. Amennyiben megtekintés után az autó állapota a hirdetésben foglaltak szerint valóban nem kifogásolható, mire kell figyelnem az esetleges adásvétel során? Úgy tudom, hogy az adásételi szerződést a szülő vagy törvényes képviselő írhatja alá.

Honnan tudom, hogy a szerződést aláíró személy valóban a szülő, vagy törvényes képviselő-e? Jó-e az általános autó adásvételi sablon, vagy más típusú speciális formanyomtatvány szükséges? Amennyiben tudtomon kívül nem az arra jogosult személlyel szerződök és a szerződés semmis, előfordulhat-e, hogy a gépjárművet lefoglalja a gyámhatóság vagy a hatósági végrehajtó? A felsoroltakon kívül lehetséges-e még számomra valamilyen hátrányos következmény?

Válaszát előre is köszönöm, Üdvözlettel: Sz Kornél

Kedves Kornél!

Amennyiben a gyámhatóság jóváhagyja az ügyletet, akkor túl sok buktató nem lehet a dologban. Általános 4 lapos formanyomtatványon meg lehet kötni az ügyletet.

Ami azért fontos, hogy kérjen mindenképpen egy eredeti gyámhatósági határozatot, amit adott esetben az okmányirodában be tud mutatni. Az aláíró kiskorú esetében valóban a szülő/törvényes képviselő. Ezt a minőséget okirattal lehet igazolni, amit a biztonság kedvéért ellenőrizzen. (anyakönyvi kivonat, vagy bármilyen egyéb hatósági okirat ami a bizonyítja a z aláírási jogot) Lefoglalásról jelen esetben semmilyen formában nem lehet szó.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Üzembentartó jogsi nélkül?

2016. február 25., 17:57 Módosítva: 2016.02.27 15:32

T Totalcar!

Szeretném megtudni, hogy lehet-e üzembetartó jogosítvány nélkül?

T. Kérdező!

Természetesen lehet. Az üzembentartói minőségnek nem feltétele,a jogosítvány, hiszen nem kötelező, hogy az üzembentartó vezesse is a járművet.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 18., 12:16 Módosítva: 2016.02.23 11:28
1

Tisztelt Autójogász!

Autóvásárláson gondolkozom, amit a jelenlegi tulajdonosa (X) nem íratott át. Úgy tudom amennyiben az előző tulaj (Y) nem íratta le nevéről, hivatalosan nem is történt eladás, így egy új adásvételi írása esetén nincs probléma,ám ha Y leadta az adásvételit hogyan tudom (egyáltalán meg tudom-e) oldani, hogy a jármű a nevemre kerüljön?

Köszönettel: Sz. Zsombor

Kedves Zsombor!

Önnek az átíráshoz két adásvételire lesz szüksége. Egyszer az Y tulaj és X tulaj közöttire, valamint az X és Ön közöttire. Amennyiben X nem tudja igazolni, hogy Y-tól tehát az autó bejegyzett tulajdonosától vette az autót, akkor bele se menjen az üzletbe, mert komoly nehézségekbe ütközhet.

Az átíráshoz ugyanis a tulajdonjog megszerzését igazoló okiratot be kell mutatni a hatóság részére. A polgári jog szabályai szerint a tulajdonjog átszállás megtörténik akkor is, ha nem adták le az okmányirodában a szerződést.

Az más kérdés, hogy szintén jogszabályi kötelezettség van nyilvántartásba vételre és a bejelentésre, azonban ez a tulajdonjogot nem érinti. Fontos szabály, hogy 2014 óta a hatóság hivatalból kivonja a járművet a forgalomból, ha az eladó bejelentette az eladást, de a vevő nem adja le a szerződést. Az autót tehát úgy tudja átíratni, ha minden szerződése megvan, és így a tulajdonjog megszerzését igazolni tudja.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

A szerelő benyelte a pénzt, az autó nincs kész

2016. február 13., 09:48 Módosítva: 2016.02.18 12:32

Tisztelt Autójogász!

21 napja a szerelőnél van az autóm, többszörös halogatás után végső határidőnek a mai nap lett megadva, hogy elkészül vele és visszakapom. Sajnos voltam olyan balek, hogy előre elutaltam neki nem csak az előleget, hanem a teljes javítás díját is. Egy hete már megelégeltem a dolgot, mondtam, hogy kérem vissza az autót, vagy a pénzem, amire persze azt felelte, hogy egy vasa sincs.

Azt a pénzt az autójavításra kapta, nem arra, hogy felélje… Nem szeretném hosszúra nyújtani, mit tudok tenni, mert most már ott tartunk, hogy hiába hívom nem veszi fel a telefont, eltűnt az autómmal együtt. Semmilyen papírt nem írtunk, csak egy átutalási bizonylattal rendelkezem és telefonszámokkal. Kérem mielőbbi segítségét!

Köszönettel és Tisztelettel: Péter

Kedves Péter!

Javaslom, hogy írásban szólítsa fel a szerelőt nagyon rövid határidővel az autó és a pénz visszaadására. Amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor tegyen feljelentést ismeretlen tettes ellen a rendőrségen.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 11., 10:18 Módosítva: 2016.02.13 09:53
5

Tisztelt Autójogász!

2 kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni, melyekre nem találtam/kaptam eddig egyértelmű választ senkitől.

1. Igazoltatáskor mely iratokat kérheti el a rendőr? Miknek kell nálam lennie? (külön külföldön, illetve belföldön) Gondolok itt az autó papírjain és a jogosítványon túli iratokra. Én úgy tudom a személyes iratok közül itthon csak a jogosítványnak kell nálam lennie, viszont van akitől elkérték már a lakcímkártyát is. Ugyanígy külföldön, de a schengeni határokon belül miknek kell nálam lenniük?

2. Van-e értelme fedélzeti kamerát venni az autóba? Bizonyítható-e mondjuk egy balesetben az ártatlanságom a felvétel alapján? Hallottam már többfélét, van aki szerint igen, mások szerint nem bizonyít semmit, mivel a felvétel manipulálható. Kinek van igaza?

Köszönettel: Gellért

Kedves Gellért!

1. A rendőrségi törvény szerint a rendőr a feladata ellátása során

a) igazoltathatja azt, akinek a személyazonosságát a közrend, a közbiztonság védelme érdekében, bűnmegelőzési vagy bűnüldözési célból, a tartózkodása jogszerűségének megállapítása céljából, közlekedésrendészeti ellenőrzés során, továbbá az igazoltatott vagy más természetes, illetve jogi személy és egyéb szervezet jogainak védelme érdekében kell megállapítani,

b) az igazoltatott személyt lakcímének, tartózkodási helyének - az igazoltatott választása szerint - a lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal vagy más alkalmas dokumentummal történő igazolására, vagy a lakcímre, tartózkodási helyre vonatkozó nyilatkozattételre kérheti fel [...]" Az igazoltatott köteles a személyazonosító adatait hitelt érdemlően igazolni. A személyazonosságot - a személyazonosító igazolványon túl - minden olyan hatósági igazolvány igazolja, amely tartalmazza a személyazonosításhoz szükséges adatokat [...] A 326/2011.( XII.28) Kormányrendelet meghatározza, hogy közúti ellenőrzés során a járművezető a személyazonosságát igazoló és a vezetésre jogosító okmányt és annak mellékletét, illetve a forgalmi engedélyt köteles az ellenőrzést végző részére átadni. Az Uniós jogharmonizációnak köszönhetően ugyanezek az okmányok szükségesek a schengeni határokon belül is.

2. Véleményem szerint mindenképpen van értelme a fedélzeti kamerának, amennyiben az esetleges bizonyítás megkönnyítése érdekében kívánja használni. A magyar eljárási jogokban az ún. szabad bizonyítás elve érvényesül, ami azt jelenti, hogy bármi, ami nem törvénytelen felhasználható bizonyítékként és a bizonyítékoknak nincs előre meghatározott súlyuk. ha felmerül, hogy egy video manipulált, akkor azt is meg lehet vizsgálni és ennek megfelelően értékelni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 6., 13:54 Módosítva: 2016.02.11 10:26
44

T. Totalcar!

Szabad-e olyan gépjárművel közlekedni közúton aminek nincs kötelező biztosítása? Baleset okozása esetén ki fizet a károsultnak?

Köszönettel, G.István.

Kedves István!

A KRESZ szerint a közlekedésben csak olyan járművel szabad részt venni, amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll. Amennyiben tehát nincs kötelező biztosítás, az a a hatályos szabálysértési törvény szerint a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

A kötelező biztosítás hiányának másik szankciója a fedezetlenségi díj, amennyiben a gépjármű forgalomban van és nincs biztosítása. A fedezetlenségi díj mértéke jogszabály által meghatározott napi összegben kerül megállapításra és a gépjármű fajtájához és teljesítményéhez igazodik, valamint terheli a 30%-os baleseti adó is.

Amennyiben a károkozó nem rendelkezett felelősségbiztosítással a kárt az un. Kártalanítási Számla fizeti meg. A Kártalanítási Számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) kezeli. A károsultban tehát a MABISZ fizet a Kártalanítási Számla terhére. Ezt követően a MABISZ az általa megfizetett kárt a tényleges károkozón követeli, követelésének akár bírósági úton is érvényt szerezhet.

Tisztelettel dr. Erdey Péter