Ingyen reklámautó

2006.10.30. 20:14

Tisztelt Autójogász!

Érdi lakosként egyre több "ingyen reklámautót" látok az utakon. A Hírautó Kft. honlapján (http://www.hirauto.hu/) nagyon csábító az ajánlat, hogy tulajdonképpen csak az üzemeltetési költségek fizetése mellett ingyen új autóm lehetne, cserébe annyit kellene elviselnem, hogy az autó 3 felülete reklámhordozóvá válna. Elolvastam a szerződéstervezetet, és a legfőbb félelmem az a kitétel, mely szerint a cég 30 napos felmondási idővel felmondhatja a szerződést, és akkor persze a boldog újautó tulajdonosból hirtelen palimadár válik, aki a 120 havi részletfizetés esetén évekig a hitelező bank rabjává válik (ha nem akarja, hogy visszavegyék a kocsiját). Arra szeretném kérni, hogy ügyvédként olvassa el a szerződést, és esetleges hasonló tapasztalatára hagyatkozva mondjon véleményt, hogy vajon mennyire érezhetném magam biztonságban egy ilyen szerződéssel. Nem lehet, hogy ez egy jól megrendezett "átverés" egy bank, egy adott kereskedői kör (merthogy az autó vétele és szervizelése márkánként meghatározott kereskedőnél történhet) és a cég között? Igazából gondolkodom azon, hogy az Érd-Bp. közötti bejárást (ami ideális lenne a havi 660 km-es minimumhoz) ne tömegközlekedéssel, hanem autóval oldjam meg (a családi autót a feleségem és a gyerekek használják), viszont csak ezért nem vennék magamnak autót a küszöbön álló építkezésre tekintettel. Mit javasol?

Üdvözlettel:

Egy óvatos duhaj

Tisztelt Uram!

Igen, az ilyen hihetetlen ajánlatok meghozzák az emberek kedvét a gépkocsivásárláshoz, de nem lehet tudni, hogy végződik a közös vállalkozás a hirdetőcéggel, hiszen a szerződést bármikor indokolás nélkül felmondhatják. Ekkor az ügyfél fizetheti tovább az új, 0 Ft előleges autójának tetemes részleteit és kamatát, vagy a használt gépkocsi tulajdonosa esetleg elbukja a befizetett regisztrációs díj egy részét. Látva, hogy milyen kevés hirdetőpartnere van a cégnek, nekem úgy tűnik, emögött (még) nincs komoly hirdetői igény, tehát ez csak kevés kiválasztottnak jelenthet kedvező lehetőséget. Kérdés, hogy miért jobb egy cégnek egy kis köbcentis, kisfogyasztású munkábajárós autón hirdetni, mint pl. egy BKV buszon, újságban, tévében. Kérdés, hogy használt autó esetén több százezer forintos regisztrációs díj megfizetése és a szerződés megkötése között hol van az összefüggés. A díj megfizetésével egyidejűleg szerződnek, vagy az autós egy "várólistára" kerül a megfelelő hirdető felbukkanásáig? Új autó vásárlása esetén csak egyféleképpen, és csak adott kereskedőnél lehet gépkocsit venni, és csak a megjelölt szervízbe vinni a járművet. Ezért nyilván jutalékot is kapnak, ha jól tudom, a cég bejelentett fő tevékenysége nem is a reklámok közvetítése, hanem a gépjármű-kereskedelem. Az új gépjárműre vonatkozó szerződéstervezetben az áll, a reklámozó arra vállal kötelezettséget, hogy megfelelő üzleti ajánlat és ún. reklámozó partner megléte esetén hasznosítja a járművet reklámhordozóként. A közzétett szerződés-tervezetekben (az ügyfelek elé nem feltétlenül ez kerül) a lényegtelen elemek (autó tisztántartása, fényképfelvétel havonta) nagyobb hangsúlyt kapnak, mint maga az a pénzmozgás, ami miatt az ügyfelek aláírják a szerződést. Elgondolkodtató, hogy a legtöbb autón a reklámautós cégek reklámját látni és nem más hirdetőkét, tehát egyelőre saját magukat reklámozzák, ugye ennek is több oka lehet. Említést érdemel még, hogy a reklámmatrica sérülését csak a reklámozó javíthatja ki és a javítás költsége az ügyfelet terheli esetenként és felületenként legfeljebb bruttó harmincezer forint összegben, ez is egy bevételi forrás a jutalék és az új belépők regisztrációs díja mellett a reklámdíjak (törlesztőrészletek) fedezésére. Tavaly megbukott egy cég, bizonyos H__. Kft., akinek vezetői pilótajáték miatt előzetes letartóztatásba kerültek. Mára a büntetőbíróság előtt van a 145 oldalas vádirat a cég vezetői ellen. Ők reklámfelületért havonta több tízezret fizettek, regisztrációs díjat szedtek, de nem volt valós üzleti tevékenység mögötte, csak addig tudták működtetni a rendszert, amíg az új belépők befizetései fedezték. Az óvatosság nem árt, bár vannak évek óta működő cégek, akik autókra helyeznek ki reklámot (persze nem ennyiért) és nem gondoljuk csalóknak őket. Itt szerintem nem reklámügynökökkel, hanem gépkocsi ügynökökkel van dolgunk, akik főleg Skodákat, de más típusú gépjárműveket is kínálnak megvételre. Ezzel a megoldással csak az éljen, aki mindenképpen akar új gépjárművet venni és nulla Ft befizetéssel, hosszú futamidővel akarja megvenni, és elfogadhatónak tartja az adott kereskedő ajánlatát és maga is ki tudja fizetni a részleteket, ha cég felbontja a szerződést. Használt autóknál cég a kettő és négy éves szerződést is felmondhatja 30 nap felmondási idővel bármikor indokolás nélkül és a befizetett regisztrációs díj nem jár vissza.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István