Keskeny vagy széles?

2003.04.02. 13:25

Mivel hóban a vonóerőt a lamellák éleinek segítségével hozza a téli gumi, az tűnik jobbnak, ha hosszabbak a kapaszkodó élek, tehát jobb a szélesebb gumi.

Kedves Péter!

Bár most épp aktualitását vesztette a kérdés, hamarosan újra fel fog merülni - téli gumi.
A modern, lamellás felületű abroncsokat tekintve melyik jobb ugyanarra az autóra: a szélesebb vagy a keskenyebb? Tehát pl. az 1.6-os SWIFT-emre 155, 165 vagy 175 széles téli gumit vegyek?
Így gondolom:
Mivel hóban a vonóerőt a lamellák éleinek segítségével hozza a téli gumi, az tűnik jobbnak, ha hosszabbak a kapaszkodó élek, tehát jobb a szélesebb gumi.
Igen ám, de ha szélesebb, nagyobb a teljes tapadó felület, kisebb a nyomás, nem tud annyira belekapaszkodni a hóba. Tehát jobb a keskenyebb, ami jobban belesüllyed a kocsi súlya alatt a hóba. A fékezésről, kanyarodásról, oldaltartásról nincs filozófiám...
De ez csak a hó... és egyébként is kell közlekedni, száraz, de hideg úton. Tehát csak-csak a szélesebb kellene... Bizonytalan vagyok... vagy mégsem?
Azt látom, hogy a téli autóversenyeken hóban igen keskeny abroncsokon futnak. Igen ám, de ott bizton számíthatnak arra, hogy milyen az út.

Üdvözlettel
Attila

Kedves Attila!

Nagyon profi módon írta le a lehetőségek előnyeit, hátrányait.
Mivel nálunk - általában - nem túl nagy számú a valóban havas napok száma, lehet, hogy inkább a vizes, latyakos utakon való viselkedést kell szem előtt tartani. Az 1,6-os Swiften, kompromisszumos megoldásként én a 165/65 R14-es méretet ajánlanám téligumiban.
A rallykon (lásd Svéd Rally) használt abroncsok teljesen speciális, szegecselt abroncsok, tehát a keskeny futófelület előnyeit ötvözik a szegecsek által megnövelt tapadással. De ezeket kizárólag a hóval borított utakon használják.

Üdvözlettel:
Gumidoki