Nagy gumi nagy autón

2003.04.02. 14:58
Igazából, a gyári mérettől főleg lefelé, tehát kisebb átmérőt felszerelve veszélyes eltérni.
Tisztelt Gumidoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy a gyári mérettől való eltérés a fogyasztás megnövekedésén túl okoz-e egyéb problémát?
Jelenleg egy E39 540i-t hajtok, amire a gyári méret a 235/45 R17. Azonban most a kocsin 265/40 R17 van hátul, elöl pedig 245/45 R17. Érdekelne, hogy vajh számíthatok-e fokozott futóműalkatrész kopásra, vagy fenn hagyhatom ezeket a gumikat.

Tisztelettel:
Gável Iván

Tisztelt Gável Úr!

A gumiabroncs méretválasztásánál MINDIG figyelembe kell venni a gyári, homologizált méretet, ettől gördülési sugárban eltérni nem szabad!
Esetünkben - ahogy Ön is írta - a 235/45 R17 a gyári homologizáció. Ennek váltómérete a hátsó 265/40 R17, tehát ez tökéletes választás, előre viszont relatíve túl nagy a 245/45 R17-es méret. Itt a gyári méret felszerelését ajánlanám.
A futómű fokozott igénybevétele a szélesebb futófelület és az alacsonyabb oldalfal miatt törvényszerű, de cserébe jobb tapadást és nagyobb stabilitást kapunk, az optikai előnyökről nem is beszélve...

Üdvözlettel:
Gumidoki

Tisztelt Gumidoki!

Magyarázza el nekem azt, miért van az, hogy a 235/35R17-es első gumikat minden hosszanti borda megvezeti, ezzel szemben a 245/45R17 úgy megy az úton, mintha vasalót vezetnék... Ez nekem magas, annak függvényében, amit mondott ("..előre viszont relatíve túl nagy...").
Tehát, miért rosszabb az a fránya 245/45R17, ha az utat jobban fekszi, nem rángatja minden borda, ergo kevésbé veszi igénybe a futómű egészét, (mert ugye a 235/45R17 ide-oda rángatta a szerencsétlent), még akkor is, ha nagyobb, mint a gyári méret?
Arról meg már nem is beszélek, hogy a kanyarstabilitásom "enyhén szólva" is nagyságrendekkel jobb lett, nem beszélve a kanyarsebességről. Pontosabb ívek, határozott kanyarvétel, stb.

Köszönettel:
Gável Iván

Tisztelt Gável Úr!

A relatíve nagyot úgy értettem, hogy a kerék átmérője túl nagy a gyári homologizációhoz képest...
Amit leírt azért is meglepő számomra, mivel elméletileg minél szélesebb egy abroncs, annál inkább megvezetik a hosszanti "vályúk"...
Igazából, a gyári mérettől főleg lefelé, tehát kisebb átmérőt felszerelve veszélyes eltérni. Ha Önnek érzésre jobban bevált a 245-ös szélesség és nem ér bele sehol a karosszériába, akkor használja azt. Azt azonban továbbra is fenntartom, hogy a futóművet (pl. gömbfejek, kormányösszekötő) jobban igénybe veszi a szélesebb, nagyobb abroncs, hiszen gondoljon bele, Ön is leírta, hogy "vállalósabban" veszi a kanyarokat, mivel így jobb a tapadás. Ez egyértelműen nagyobb terhelést jelent, és akkor még nem beszéltem a megnövekedett rugózatlan tömegről.
Visszatérve a 235-ös gyári méretre, nem lehet, hogy valami nagyon gyalázatos gumi volt felszerelve, és azzal szerezte a leírt rosszabb tapasztalatait?

Üdv:
Gumidoki

Hali Doki!

Ezt most nyugodtan felhasználhatja a sajtóanyagokban:
Egészen pontosan a Michelin Pilot Alpin 235/45R17 volt fenn télen, amitől azt vártam, hogy a nyári tapasztalatok alapján (nyáron vatta új Michelin Pilot Sport 235/45R17 volt fenn), legalább hasonló tulajdonságokat fog mutatni. Ehhez képest - bár ez természetes a téli gumiknál - megnövekedett gördülési zaj, és száraz úton nem túl tökéletes tapadási képesség jellemezte. Hóban hamar telítődtek a lamellák, és hiába volt ASC a kocsiban, többször kerültem kényelmetlen helyzetbe - értsd elásta magát a gép...
Most azonban márkát váltottam, és kíváncsian várom, hogy a megnövekedett motorteljesítményt hogyan viseli ez a típus. A fejleményekről, ha érdekli, majd tájékoztatom.

Gável Iván

Tisztelt Gável Úr!

Én konkurrens gyártó termékét nem akarom minősíteni. Ha nagyobb méretű téli abroncsok összehasonlító tesztjét elolvassa, valószínűleg talál párhuzamot tapasztalataival...
További tapasztalatai természetesen érdekelnek!

Üdv:
Dávid Péter

Tiszteletem!

Ezt már szerettem volna megkérdezni: Van valahol a neten az Ön tudomása szerint olyan oldal, ahol nagy sebességindexű, viszonylag nagy méretű gumiabroncsok összehasonlító tesztjét meg lehet találni?
Itt elsődlegesen 17"-tól felfelé lenne érdekes, ha lehet, és 225/40 től ... Tehát tud Ön ilyet? Persze igazán érdekes mondjuk a Pirelli, a Bridgestone, a Michelin, a Toyo, esetlegesen a Good Year, és egyéb nagy márkák összehasonlítása lenne.

Gável Iván

Tisztelt Gável Úr!

Általam csak a két alábbi weboldal ismert teszt-témában: www.adac.de/test, ezen belül a Reifentests-re kell klikkelni.
Valamint a www.reifentest.com -ot ajánlom.
Ezeken kívül a nemzetközi autós szaklapok szoktak komoly abroncsteszteket csinálni. Ezeket is érdemes figyelni.

Üdv:
Gumidoki