Könnyű gumi, nehéz gumi

2003.04.08. 14:24
Felrakás közben feltűnt, hogy a más gumival szerelt kerekek súlya különböző, holott ugyanarról a méretről van szó.
Kedves Gumidoktor!

Nemrég cseréltem felnit gumikkal együtt.
Felrakás közben feltűnt, hogy a más gumival szerelt kerekek súlya különböző, holott ugyanarról a méretről van szó. Előkaptam egy mérleget és valóban: két azonos méretű és kopású gumi (Goodyear és Riken) között 20 % súlydifferencia volt az előbbi javára. Lehetséges és szokásos-e ez, és mi az oka, illetve tudsz-e valamit arról, mely gyártó állít elő könnyebb gumikat? Van-e valami hátránya a könnyebb guminak?

Köszönettel:
Attila

Kedves Attila!

Bizony lehetnek tömegeltérések a különböző gyártók azonos méretű abroncsai között. Többek között ezért sem szabad felszerelni más mintázatokat egy tengelyre...
Az eltérés adódik a felhasznált anyagok, keverékek közti különbségekből, valamint az abroncs belső szerkezetének eltéréseiből.
Olyan listáról nem tudok, amely tömeg szerint hasonlítja össze a különböző gyártók által előállított gumikat. A hétköznapi autókon nincs jelentősége ezeknek a kis differenciáknak, egyébként a kisebb rugózatlan tömeg jár némi előnnyel, de ez elhanyagolható.

Üdvözlettel:
Gumidoki

Kedves Péter!

Köszönöm gyors válaszodat.
Még eszembe jutott valami: igaz-e, hogy a gumik futófelületének felső része "tapadósabb", mint a mélyebb rétegek, amelyek a kopás során kerülnek napvilágra?
Ki kell-e cserélni a gumit, ha a vízelvezető barázdákban és a gumi oldalfalán kis, 2-3 mm-es repedések hálózata látszik,(gondolom a korral jár) vagy ez nem veszélyezteti a biztonságot (maga a mintázat elég mély).

Köszönettel:
Attila

Kedves Attila!

A futófelület teljes keresztmetszetén egységes keverék található, tehát a tapadást a kopás emiatt nem befolyásolja (bár az új abroncsok felületén szokott lenni egy vékony védőréteg, ami néhány száz kilométer alatt kopik le). Viszont a kopással együtt jár a mintázat átalakulása, a fimomabb mintázatrészletek, lamellák részleges, vagy teljes eltűnése. Ez viszont okozhatja azt, hogy száraz útfelületen az abroncs jobban fog tapadni, vizes útfelületen azonban sokkal jobban fog csúszni, a fokozottan rosszabb vízelvezetés miatt.
Ezeket a "repedéseket" látni kéne ahhoz, hogy a második kérdésedre határozott választ lehessen adni. Általában nem szokott a felületi öregedés (amennyiben ez az?) problémát okozni. A túl öreg (ált. 6 éves kor után) abroncsok használata nem javasolt....

Üdv:
Gumidoki