Gumiméret, gördülési zaj

2003.04.14. 13:35

Egy tesztben olvastam, hogy van belső és külső zajérték.

Tisztelt Gumidoktor!

Nagyon örülök a rovat megjelenésének, rögtön több kérdésem is lenne:
Az autóm gyári ajánlása gumiméretre a 205/70 R15, most 195/65 R15 -ös téli van fenn.
Van-e súlyos hátránya, ha az utóbbi méretet választom nyári guminak is? (Főleg közép és hosszútávú családi utazások). Csal -e ennél a méretnél a kilométerszámláló és a kilométeróra?
Egy tesztben olvastam, hogy van belső és külső zajérték. Mit fed ez a két dolog, ill. csendesség szempontjából melyik a mérvadó?

Üdv,
B.Tamás

Tisztelt Tamás!

Amennyiben az autója gyári ajánlása 205/70 R15, akkor az ajánlott téli váltóméret a 195/75 R15 lenne.
A jelenleg felszerelt 195/65 R15-ös méret átmérőjében JELENTŐSEN eltér a gyári mérettől (jóval kisebb annál), ez mind a futóműgeometria, mind pedig a kilométeróra- és számláló szempontjából VESZÉLYES választás! Semmiképpen nem ajánlom, hogy nyáriban is ezt a méretet válassza, maradjon a gyárinál, esetleg a 195/75 R15-ös méret ajánlható.
Másik kérdésére az a válasz, hogy különböző sebességértékeknél mérik a gumiabroncsok, motor, menetszél stb. által keltett zajt az autóban belül, illetve egy külső mérőműszer előtt elhaladva is. Az előbbi értelemszerűen a belső, az utóbbi a külső zajszint.
Ön számára a csendesség szempontjából a belső mérés a mérvadó, hiszen vezetés közben ezt érzékeli az Ön füle is.

Üdvözlettel:
Gumidoki

Köszönöm válaszát, szeretném még ezzel kapcsolatban a segítségét kérni.
Azt ajánlotta, hogy a gyári, vagy a keskenyebb de váltóméret szerinti típust válasszam. Nos a problémám az, hogy ilyen "per 75-ös" gumit sehol nem találok, csak 70-est.
Viszont az Ön által megkifogásolt téligumi mérettel az autó sokkal stabilabb egyenesben és komfortosabb, mint a korábbi 205-ös nyárival volt, parkoláskor sem küszködik a szervo.
Kérdésem, hogy esetleg 185 R15 szóba jöhet-e Ön szerint átlagos használat mellett?

Üdv.:
B.Tamás

Tisztelt Tamás!

Ha a gyári mérettel küszködik a szervo, akkor a szervoban van a hiba!
A 205/70 R15 nem személyautó mérete, amiről beszélünk az vagy kisteher-, vagy terepjáró autó (eseleg amerikai személyautó?). Ilyen autóknál pedig - főleg a kisteher kategóriában - nem jellemző a méretváltás. Én továbbra is legelsősorban a gyári méretet javaslom, amiből talál kisteherautóhoz (pl. Pirelli Citynet L6), és terepjáróhoz való abroncsot (pl. Pirelli Scorpion S/T) is többféle gyártónál.
Azért érzi "stabilabbnak" az autóját a kisebb méretű abronccsal, mert egyrészt alacsonyabb lett a jármű súlypontja, másrészt a kisteher-, vagy terepjáró-abroncs helyett valószínűleg személyautó abroncsot használ, ami komfortosabb, "megbocsátóbb" viselkedést eredményez.
Viszont sem terhelhetőségben, sem egyéb paramétereiben nem felel meg az Ön autójára, és főleg határhelyzetben nagyon csúnyán megviccelheti az autó vezetőjét.

Üdvözlettel:
Gumidoki

Tudom, már az elején illett volna megírnom, Ön jól is gondolja, ez egy amerikai mpv, Pontiac Transsport. Amiatt mertem a lent leírtakban gondolkozni, hogy viszonylag alacsony építésű és súlyú autó /1,6 t/. Aggályait, javaslatait akceptáltam, köszönettel üdvözlöm!

B.T.