Camry fogyasztásnövekedés

2003.04.22. 15:21
Az ET, a futóműbeállítás, a keréknyomás - minden stimmel.
Kedves Gumidoki!

Egy 83-as kétliteres Toyota Camrym van. A kocsi eredeti gyári gumimérete 185/70x13-as, 5,5-ös acélfelniken.
Téli guminak a gyári acélfelniken 175/70x13 Q Barum Polarisokat használok, nyári guminak 6 collos gyári Toyota alufelniken 195/55x15 V Matador MP 41-eseket.
Tapasztalataim szerint a nyári gumik kerek egy literrel megnövelik a kocsi fogyasztását, országúton és városban egyaránt; továbbá jól érezhetően lelassítják a kocsit, emelkedőn korábban kell visszakapcsolni és hasonlók.
Az ET, a futóműbeállítás, a keréknyomás - minden stimmel. Próbáltam lemérni a kocsi kigurulási úthosszát azonos sebességről, azonos útszakaszon, de közel azonos távolság jött ki jópár próbálkozás során is. Az említett fogyasztáskülönbség több tízezer km-es távon átlagban jött ki, tehát mindenképpen mérvadó.
A két gumi átmérője közötti eltérés ezt a durva különbséget messze nem indokolja. Önnek mi a véleménye? Van esély megoldani ezt a problémát, vagy kénytelen leszek megbékélni a helyzettel?

Tisztelettel,
László

Kedves László!

A 195/55 R15-ös és az Ön által télen használt 175/70 R13-as méret között gyakorlatilag 2 cm!!! van átmérőben az első méret javára. Ez a különbség, összeadódva a szélességből adódó differenciával megmagyarázza a kocsi relatív lomhaságát!
A fogyasztásnövekedést egyrészt a kerekenként 2 cm futófelület-szélesség különbsége indokolja, másrészt biztos vagyok benne, hogy a jobban tapadó, stabilabb autó a vezetőt - ha nem is tudatosan - sportosabb vezetésre csábítja...
A legnagyobb baj az, hogy az Ön által téliben használt 175/70 R13-as méret nem való az Ön autójára! A 185/70 R13-as helyett, ha mindenképpen keskenyebbet akar használni télen, csak a 175/75 R13 jöhetne szóba. De ilyen méretet nem nagyon fog a gumipiacon találni...
Javaslom, hogy téliben használja a 185/70 R13-as gyári méretet, nyáriban pedig a méretben megfelelő 195/55 R15-öt.

Üdvözlettel:
Gumidoki

Kedves Dávid Péter!

Először is köszönöm, hogy időt szakított a válaszra!
Az első levelemben egy fontos információt sajnos elfelejtettem közölni. Ezeket a 195/55x15-ös gumikat tavaly nyáron használtam először - korábban a gyárilag előírt 185/70x13-asok voltak a nyári gumijaim, Barum Brillant típusúak.
Ugyebár ezek átmérője megegyezik a 195/55x15-össel. Nos, a gond az, hogy a fogyasztás ezekkel a gumikkal nem volt magasabb, mint a 175/70x13-as téliekkel, és a menetteljesítmények sem csökkentek - holott az átmérő-különbség ebben a viszonylatban ugyanakkora, mint a 175/70x13 és 195/55x15 között.
Ezért ért sokkhatásként a plusz egy literes fogyasztás a 195-ösök felszerelését követően - nem is beszélve a lassulásról. Biztosíthatom róla, hogy nem vezetek sportosabban a nagy gumikkal, legfeljebb a kanyarokat veszem gyorsabban. Ellenkezőleg - éppen a kis téli kerekekkel érezhetően jobb gyorsulás csábít sportosabb vezetésre! Tehát, mondhatni, a kérdés továbbra is adott, de akkor tegyük fel inkább így : 185/70x13 T-ről 195/55x15 V-re váltás (miközben minden más paraméter azonos) miként okozhatja a fogyasztás egyliteres megnövekedését és a menetteljesítmények csökkenését?

(Ami a 175/70x13-as téli gumikat illeti: tisztában vagyok vele, hogy ez kisebb a gyári méretnél. Tudatosan választottam ezt, egyrészt a 175/70x13 és 185/70x13 közötti számottevő árkülönbözet, másrészt a keskenyebb gumi hóban tapasztalható előnyei miatt (nagyobb talajnyomás stb). Mivel a kocsit 99 %-ban egyedül használom, a valamivel alacsonyabb terhelhetőség, illetve a kb. egy cm-rel csökkenő hasmagasság nem játszik szerepet. Persze egy kicsit a sebességmérő is többet csal, és a kanyarokban is máshogy kell vezetni, de ezek elhanyagolható hátrányok.
A váltás 185/70x13-as téli gumira egyébként sem jön most szóba, mert tavaly ősszel vettem újonnan a 4 db 175/70x13-as Polarist - előtte szintén 175/70x13-as Matador MP 55-ösöket használtam három szezonon és 36 ezer km-en keresztül gond nélkül.
Egyébként a gyár téli guminak 165x13-ast javasol, de ennyire "virsli" gumit viszont nem akartam tenni az autóra - még ha ott stimmelne is az átmérő.)
Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Paál László

Kedves Paál Úr!

Az egyes méreteket ilyen módon nehéz összehasonlítani, ahogy Ön teszi.
A szabály az - és ezt kihangsúlyoznám még egyszer - hogy a gyári mérettől átmérőben jelentősen eltérni nem szabad. A 2 cm pedig itt már igen jelentős!!!
Nyilvánvaló, hogy a méretváltásoknak (még akkor is, ha az átmérő nem változik) vannak pozitív és negatív következményei. Azt kell eldönteni mindenkinek, hogy neki mi a fontos. Azt a méretet kell választani, ami az adott szempontból abszolút pozitív tulajdonságokat vonultat fel. Itt viszont nem lehet szempont az ár, gondolom Ön sem vesz két számmal kisebb cipőt magának, csak azért mert olcsóbb?! Az autó esetében pedig nem csak egyszerű kényelmetlenségről, hanem a menetbiztonságról van szó!!! Nem véletlenül ajánl a gyár az Ön kocsijára téliben 165 R13-ast. Ha nem akar "virslivel" járni, akkor maradjon az eredeti 185/70 R13-as méretnél.
Továbbra is azt mondom, hogy a szélességből és a keverék+mintázat eltérése okozhat akár ilyen mértékű fogyasztáskülönbséget is. A menetteljesítményt pedig egyértelműen az átmérő különbség befolyásolja negatívan.

Tisztelettel:
Gumidoki

Kedves Gumidoki!

Igazán rendes dolog Öntől, hogy ennyi időt fordít a problémámra - ezt különösen azért tudom megbecsülni, mert eddig minden megkérdezett ilyesmikkel rázott le, hogy biztos valami egyéb dolog nem stimmel a kocsin - sőt, volt aki kijelentette, hogy márpedig ilyen, hogy egy egy cm-rel szélesebb gumi ilyen változásokat okozzon egyszerűen nincs is, és kész...
Hát - márpedig van!
Egy kérdés maradt továbbra is. Ön azt írja, hogy a menetteljesítmények csökkenése a nagyobb átmérő számlájára írandó. Node akkor miért lassúbb a kocsi számottevően a 195/55x15-ösökkel nemcsak a 175/70x13-asokhoz, hanem a megegyező átmérőjű 185/70x13-asokhoz képest is? Ez az, amit nem értek!

Ami a 175/70x13-asok használatát illeti: kérem, ne tekintse arroganciának amit most írni fogok, de értek eléggé az autókhoz ahhoz, hogy meg tudjam ítélni, veszélyes-e 185/70x13-as helyett 175/70x13-ast (14 milliméterrel kisebb az átmérője) használni. Nem veszélyes.
A gyár nyilván azért ad meg télinek 165x13-ast, hogy ne legyen eltérés az átmérőben, és ne jöjjenek reklamálni a vevők, hogy a km-számláló miért mutat azonos útszakaszon többet és hasonlók...
Nem fogok kb. 40 ezer Ft helyett 50-52 ezret kifizetni (egy 250 ezer forintos autón!!) négy téli gumira csak azért, hogy nehogy eggyel kisebb méretű gumit használjak az előírtnál. Tudom mit jelent a kisebb méret, tudom mik a hátrányai (és az előnyei), lehet élni velük, a mérleg bőven pozitív. A cipő-példa nem jó, mert hiába veszek kisebb cipőt, ha nem jön rá a lábamra ;) ...
Egyébként az ön álláspontja jogos és indokolt, nyilvánvalóan az a leghelyesebb, ha a gyári méretet használja az ember. De ha ért hozzá, tudja mi miért és hogyan történik, és ez alapján mérlegelni tudja a helyzetet, akkor kis mértékben azért lehet rugalmasabban is kezelni ezt a kérdést.

Üdvözlettel,
Paál László

Tisztelt Paál Úr!

Ezért működök ezen a fórumon, hogy ha tudok segítsek...
Nos. Szerintem a - nem az abroncsátmérőből (bár 5 mm különbség azért van!) adódó - menetteljesítmény-különbség okai:
-a kicsi, de nem elhanyagolható szélesség-eltérés
-a nem egyforma keverék
-a különböző mintázat
-a - feltehetőleg - különböző sebességindex
-az eltérő mértékű elhasználódás (ez tovább növelheti az átmérő-különbséget) lehetnek. Adott esetben ezek összeadódása érezhető különbséget eredményezhet.
A nem megfelelő méretről pedig csak annyit még (a menetbiztonságon túl), hogy tudtommal egyik (autó-, vagy abroncs-) gyártó sem vállal felelősséget és így garanciát sem a nem megfelelő méretválasztás miatt bekövetkező bármilyen meghibásodásra, sérülésre.
Nyilván az abroncsválasztásnál sok szempont kerül mérlegelésre, ha Önnek más szempontok fontosak, mint az autó gyártójának, az az Ön döntése. Ezzel nem tudok és nem is akarok vitatkozni. De én már találkoztam olyan esettel, hogy a nem megfelelő méretű gumival több tízezer hiba nélkül megtett kilométer után egy vészfékezés alkalmával irányithatatlanná vált autóban sokkal nagyobb kár keletkezett, mint az abroncsonkénti 12 ezer forint... És ez még egy szerencsés eset volt, mert személyi sérülés nem történt.
Véleményem szerint ilyen esetekben az előírások betartása a legfontosabb szempont. Ha ezeket betartjuk, akkot is igen veszélyes üzem a közlekedés, ráadásul egy "apró eltéréssel" másokat is veszélybe sodorhatunk, nem csupán rólunk van szó. Nem akartam kioktató lenni, elnézést, ha kicsit ilyenre sikerült a válaszom, de túl sok az előbbi állítást igazoló példa.

Üdvözlettel:
Gumidoki