Fűrészfogas kopás

2003.07.08. 14:04
Tudok-e valamit tenni hogy megszűnjön a zaj, vagy a látszólag teljesen jó gumi zaját meg kell szoknom, mert csak cserével orvosolható a probléma.
Tisztelt GumiDoki!

185/65 R14-es méretű Pirelli P6000-es gumi van az autómon.
A hátsó kerekeken rendellenes kopás látható. Ez annyit jelent, hogy a futófelületen lévő tömbök nem egyenletesen koptak, hanem kicsit ferdén (fűrészfogasan). Az egyes tömbök forgásirány szerint talajjal először érintkező éle magasabb a tömb másik élénél.
Valahol olvastam, hogy ez túlterheléstől lehet, de ezzel az autóval egy személy járt s ezért nem valószínű. (esetleg helytelen guminyomás érték?) Így a futómű elég zajos (mintha egy buszon ülne az ember) bizonyos sebességtartományban, ill. lassításkor felerősödik a zaj.
Az első és hátsó gumit már megcseréltem, de nem javult a helyzet, sőt erősebb lett a zaj. Volt aki azt mondta, hogy fordítsam meg a futásirányt, mert akkor a tömbök másik oldala is lekopik, s akkor csendes lesz újból. Más ettől óva intett mondván, hogy bár nem kötött forgásirányú a kerék, de ekkora futásteljesítmény után (kb. 25000 km) már nem ajánlott forgásirányt változtatni, mert a gumi károsodhat (tönkre is mehet).
Tudok-e valamit tenni hogy megszűnjön a zaj, vagy a látszólag teljesen jó gumi zaját meg kell szoknom, mert csak cserével orvosolható a probléma.

Válaszod előre is köszönöm, tisztelettel:
Sz.Károly

Tisztelt Károly!

Valóban vannak olyan autók, amelyek felépítésükből adódó súlyelosztásuk miatt hajlamosak az abroncsaikat fűrészfogasra koptatni, főleg a hátsó tengelyen. Az Ön által leírtakkal ellentétben ez pont akkor alakul ki nagyobb eséllyel, ha többnyire a vezető egyedül, terhelés nélkül használja autóját. Erre még rátesz egy lapáttal, ha a használat főleg országútra, autópályára korlátozódik inkább, nem pedig a városi közlekedésre.
Gondoljon bele, egy elsőkerék-hajtású autónál mi történik; az első kerekek viszonylag kiegyenlített terhelést kapnak, hiszen itt a meghajtás és a fékezés ellentétes erőhatásokat produkál, ezzel szemben a hátsó kerekek csak gurulnak az autó alatt, néha fékeződnek. Ha nincs tömeg az autó hátulján - bár ez szemmel nem látszik - ezek a kerekek szinte "lebegnek", pattognak az úton. Ezen egyenlőtlen terhelés "hozza ki" az abroncsokból ezt a fűrészfogas kopást.
Ennek kialakulását azzal lehet megelőzni, hogy autótól függően 5-8000 Km-enként cserélgetni kell az első és a hátsó tengelyen lévő kerekeket. Az Ön esetében a 25000 km futás után már valószínűleg elkésett ez a csere... Jól írta, forgásirányt nem ajánlott változtatni, hisz ennyi km után az abroncs szerkezete "megszokta" már a forgás irányát.
Hátsó keréken lévő, fűrészfogasra kopott abroncs zaja kevésbé jut el az utastérbe, mintha az az első tengelyen lenne. Mivel ennyi futás után nem valószínű, hogy a fűrészfogak eltűnnek már, lehet, hogy vissza kéne cserélni az abroncsokat az eredeti pozíciójukba. Ha így is elviselhetetlen a gördülési zaj, csak az új gumi vásárlás marad...

Üdv:
Gumidoki