Rezonáló Avensis kerék

2003.07.30. 18:55
Futóművet még nem nézettem.
Tisztelt Gumidoktor!

Hasonló problémával küzdök, mint amit a Remegő nyárigumi című kérdésben a gumidoktor oldalain láttam.
Autóm (Toyota Avensis) kb. 130-nál zavaró módon rezonálni kezd, és gumihangot hallat, illetve mielőtt az első, illetve a hátsó kerekeket megcseréltük a kormány is remegett.
Két gumis (centrírozás), illetve egy márkaszerviz (kerekek cseréje) közreműködése csak részben oldotta meg a problémát. Az autón az 5 éves eredetei nyári gumik vannak, kb. 70.000 kilométerrel, látható sérülések nélkül, és 2x kiegyensúlyozva.
Arra gondoltam hogy a pótkerék felhasználásával megpróbálom kiszűrni a hibás kereket, de nem tudom, használhatom-e az öt éves, teljesen használatlan ("elöregedett") pótkereket ilyen nagysebességű próbához, illetve ha ez megoldja a problémát, okozhat-e a kopáskülönbség valami bajt huzamosabb használatnál.
Ezenkívül hogy lehet kiszűrni a felni deformációt, ha a kiegyensúlyozás elvileg tökéletes? Futóművet még nem nézettem.

Üdv.:
Zsolt

Tisztelt Zsolt!

Valószínűleg az Ön esetében nem a centrírozással van a baj.
Két dologra gyanakszom. Az egyik az ún. lefékezés, azaz egy intenzív fékezésnél a futófelület egy része lemorzsolódott, s ezen a helyen azóta üt egyet az abroncs.
A másik valamilyen felni-deformáció. Ha jó gumisnál megnézeti a kerekeket, mindkét kérdésre választ kaphat. A centrírozógépen megpörgetett komplett keréken szépen látszik, hogy a felni, vagy csak az abroncs üt.
Lehetséges még valamilyen szerkezeti elváltozás is valamelyik abroncsban, de ha így van, a gumis már a felszerelésnél észre kellett volna ezt vegye.

Üdv:
Gumidoki

Tisztelt Gumidoki!

Köszönöm a gyors választ, de:
- Az autóban ABS van, elvileg nem lehet fékezésből eredő félre kopás (de lehet hogy egy gumiszakértő többet látott a világból, mint az elmélet).
- Ott álltam a 2. "protekciós" gumis mellett, mikor megpörgette a gumit, semmilyen furcsaság nem látszott.

Én is valami (belső) szerkezeti elváltozásra gyanakodtam, de a gumis tüzetesen megnézte őket, bár a gumik nem voltak levéve a felniről. Most a magam kezébe szeretném venni az ügyet, de nem vagyok nyugodt az öt éve a csomagtartóban tartózkodó pótkerék strapabírósága ügyében, ennek kapcsán tudna mondani valami "bíztatót" (nem szeretnék durrdefekttel elszállni), használható lehet az ilyen pótkerék állandóra?
Az éles gumijaim nem túl kopottak, valamilyen Michelin márkájúak, szimmetrikus szerkezetűek.
Van valamilyen ökölszabály, mondjuk évre vagy kilométerre, amelyik a gumi cseréjét ajánlja a kopásától függetlenül.

Üdv.:
VZs

Tisztelt Zsolt!

Valóban jóval "nehezebb" lefékezni ABS-szel egy abroncsot, de tényleg láttam már olyat akinek szinte szabályos sokszög lett a valaha kerek abroncsából ily módon.
Ha megfelelően tárolódik, akkor elméletileg semmi baja nem lehet egy sok éves abroncsnak sem. Mégis, a gyártástól számított 6-7 éves kortól a gumis szakmában az abroncs fenntartásokkal kezelendő.
De mindig az egyedi eset dönti el, hogy használható-e, avagy sem a konkrét gumi?

Üdv:
Gumidoki