Keskenyebb gumi Vectrára

2003.08.29. 13:30

Ezek a méretváltások azonban általában felfelé szoktak megvalósulni.

Helló Gumidoki!

Szeretnék tőled tanácsot kérni! Kezdő autós vagyok. Egy 1998 köbcentis 1991-es Opel Vectrám van, amelyen jelenleg 195/60 R 14-es gumik vannak. Szeretnék új gumikat vásárolni rá, de nem tudom, hogy jó-e ha ilyen gumit vásárolok vagy vegyek kisebbet. (ez olcsóbb lenne valamivel)
Melyiknek mi az előnye ill. hátránya? Hallottam az egyik ismerősömtől, hogyha kisebbet veszek, a per értékeken változtatni kell, de nem lehet akárhogyan (mert a km-óra nem lesz pontos). Igaz ez?
A jelenlegi gumi helyett milyen méretűt javasolsz, ha mégis kisebbet vennék rá? Láttam egy gumiszervizben V-mintázatú gumikat, azok jobbak? Ránézésre hogy lehet megkülönböztetni egy új gumit a futózottól? Utolsó kérdésem:Mennyi az ideális nyomás a gumikban?
Lehet, bénák a kérdések, de szeretném ha válaszolnál! Fontos és sürgős!
Köszönöm türelmedet és válaszodat!
Köszönettel:
Geri

Kedves Geri!

A '91-es Vectra valóban volt szerelve gyárilag 195/60 R14-es abronccsal.
Ha változtatni szeretne a gyári méreten van rá lehetőség, de mindig meg kell tartani az eredeti méret átmérőjét (a futóműgeometria és a pontos kilóméteróra miatt). Ezek a méretváltások azonban általában felfelé szoktak megvalósulni, kivéve a téli abroncsok esetében. Ha mindenképpen keskenyebb abroncsot szeretne, akkor a 185/65 R14 jöhet szóba, ennél lejjebb nem érdemes menni. Arra viszont figyeljen, hogy a gyári mérethez tartozó sebességindex szerepeljen a kisebb abroncsnál is. Mivel ez egy 2 literes motorral szerelt változat, valószínűleg minimum H-s (210 km/h-ig) abroncsot igényel.
A V-mintázatú abroncsok forgásirányosak, általában kedvezőbb a vízen való viselkedésük, viszont sokszor hangosabban futnak, mint az aszimmetrikus gumik. Nem jobbak, vagy rosszabbak, inkább mások. De V mintázatú abroncsok között is van sokféle...
A futózott abroncsokra általában rá van írva (ha nem is magyarul), hogy újrafutózási technológiával készült. Ezeknél az abroncsoknál - persze ez a minőségüktől is függ - általában megfigyelhető, hogy a futófelület utólag van rávulkanizálva. A kereskedő sem adhat el egy újrafutózott gumit újként.
Az abroncs ideális levegőnyomása mindig attól függ, milyen autóra szerelik fel. Azaz mindig az autógyártó által megadott nyomásérték az ideális az adott gépkocsira. Ezeket a nyomásértékeket mindig hideg abroncsoknál kell beállítani, és kéthetente ajánlott ennek ellenőrzése. A gépkocsigyártó által megadott légnyomásértékeket az autó használati utasítása tartalmazza, de fel szokták tűntetni a tanksapka fedelében, vagy a vezetőoldali ajtónyílásban is.

Üdv:
Gumidoki