Dunloppal nehezen mozgó Octavia

2004.09.22. 21:54

Van valamilyen ötlete a probléma orvoslására?

Üdvözlöm!

Az alábbi problémával fordulok Önhöz:
1,6 101 lóerős Skoda Octavia-n cseréltem le a gyárilag szerelt Continental Supercontact abroncsokat minden paraméterben (méret, terhelési és sebességindex) megegyező Dunlop SP Sport 01-re.
Elsődleges alternatíva a Michelin Energy E3A volt, az ADAC tesztből világosan láttam, hogy az egy jóval szerényebb tapadási, ugyanakkor jóval kisebb gördülési ellenállási értékekkel rendelkező abroncs, a teszt viszont a Dunlopot különösen ajánlottnak, míg a Michelin-t csak megszorításokkal ajánlottnak minősítette (3 csillag és 1 csillag). A többi általam olvasott teszt csak a kiváló tapadási értékeit emelte ki, a gördülési ellenállásra még csak keveset mondó statisztikai adat szintjén sem tett utalást.
Az autó mozgása az új abroncsokkal igen jelentősen elnehezült, az új gumik ellenállásából fakadó mozgási nehézkességet az előző gumikkal még teljes terhelés+utánfutó+klíma esetén sem érzékeltem, azaz még ennél is jelentősebbnek érzem. Tapadás, stabilitás (biztonságérzet), menetzaj, komfortérzet vonatkozásában tényleg kiválóak a gumik, csak gyorsulni, autópályán menni és tankolni ne kellene.
Megpróbálkoztam jóval magasabb nyomásértékek beállításával (elöl 2,8, hátul 3,0). A problémán ez sokat segít, bár még így is jelentős az ellenállási különbség az előző gumikhoz viszonyítva, úttartás vonatkozásában így is mindent rendben levőnek érzek. (A gumikat 2 hete vásároltam, azóta 2000 km-t tettem meg velük)
Kérdéseim a következők:
Milyen problémák származhatnak abból, ha tartósan ezzel a nyomásértékkel használom az autót, illetve esetlegesen fokozható-e még tovább kockázatok nélkül a gumiabroncsok nyomása? (Gyárilag V-s gumikkal szerelték, és a Dunlop-ból is megvettem ezeket, holott ezt közel sem használom ki, tehát az oldalfalnak meglehetősen sokat ki kell bírnia)
Elképzelhető-e, hogy ez a hatalmas ellenállás valamilyen szerelési vagy anyaghibára vezethető vissza?
Valóban lehet ekkora ellenállási különbség két abroncs között, és ennek ellenére nem jut eszükbe a szakújságíróknak megjegyezni, hogy pl. 150 LE alatt nem ajánlott?
Van valamilyen egyéb ötlete a probléma orvoslására?

Köszönettel és üdvözlettel:
Kövi László

Kedves Kövi Úr,

Nem tett említést az abroncsok méretéről, 195/65 R15, 205/55 R16, netán 225/45 R17-esek?


A gumiabroncstesztek azért nem adnak csalhatatlan útbaigazítást, mert adott körülmények között, adott méretben, egy adott autótípuson való viselkedést tükröznek. Ha ezekből csak egy paramétert változtatunk meg, az is - ha nem is homlokegyenest - de eltérő eredményeket hozna.
A megemelt nyomás rosszabb rugózást, így rosszabb komfortot eredményez, illetve az abroncsok futófelületének rendellenes kopását eredményezheti, amely az abroncs élettartamát csökkenti. Ennél magasabb nyomásértéket semmiképpen nem javasolok.
Szerintem az abroncs anyaghibája nem okozhatja a tapasztalt jelenséget, de ha teljesen nyugodt akar lenni, kérje a gumi forgalmazójától azok garanciális bevizsgálását.
Egyéb ötletem sajnos nincs a problémára. Lehet, hogy ez az abroncs egyszerűen ilyen.

Üdv,
Gumidoki