Aszimmetrikus mintázatú gumik

2006.01.10. 23:25

Miben jobbak, miben rosszabbak egy szimmetrikus mintázatútól?

Tisztelt Gumidoki!

Mivel már kaptam Öntől néhány jó tanácsot,ezért bátorkodom ismét a segítségét kérni. Kérem írja le mi a jó az aszimetrikus mintás gumikba.Mibe jobb,és mibe rosszabb egy szimetrikustól?Nekem a vízelvezetés miatt vannak aggájaim (egyik oldalon hátra,másikon előre tolja ki a vizet).

Valamint hamarosan szeretnék venni 4db új gumit 195/50 R15-ös méretbe.Ezért kérem rangsorolja a következő gumikat tapadásuk(szárazon/vizen),élettartamuk alapján:Falken ZE512;Yokohama AC01,A520,V102;Bridgestone RE720;Dunlop SP 01,SP 9000;Good Year hydragrip,F1 GSD3;Nokian NRVi,NRHi;Michelin Exalto;Pirelli P5000,P6000,P6,P7.

Tudom,hogy nem kis kérés,de legyen kedves minden kategóriába legalább az első hármat megírni és egy összesített eredményt is készíteni.Sajnos nem találok átfogó teszteket,legfeljebb bizonyos méretbe kiragadott példát főleg promóciós kiadványokba.

Válaszát előre is köszönöm:

Tamás

Kedves Tamás!

Köszönöm megtisztelő bizalmát!

Szóval. Az aszimmetrikus mintázatok általában többfajta mintaelemet variálnak, mint a teljesen szimmetrikus termékek. Minden mintaelem-résznek megvan a funkciója, mindegyik más tulajdonságért felelős, végső soron ezen sajátosságok összessége határozza meg a termék karakterét. Van rész a mintázaton, amely az abroncsszerkezet szilárdságát növeli, van, amelyik az iránytartásért, kormányozhatóságért felelős, van amelyik a vízkiszorításért és van, amely a fékezési és hajtóerő minél hatékonyabb útravitelében jeleskedik. Ezek az előnyök általában szélesebb profilú méreteknél jönnek ki markánsabban. A vízkiszorítás tekintetében - higgyen a fejlesztőknek - általában ugyanolyan megbízhatóak az aszimmetrikus profilok, mint forgásirányos társaik. Ha megfigyeli, sokszor 4 hosszanti és mély mintaárok gondoskodik itt a vízfelület megtöréséről.

Az ne zavarja meg, hogy optikailag úgy néz ki egy aszimmetrikus mintázat, mintha egyik oldalon rossz irányba forogna, a fejlesztéskor ezt maximálisan figyelembe vették és a gyakorlatban ebből soha semmit nem fog észrevenni. Ha egy aszimmetrikus mintázatnak a külső, belső oldalán kívül a forgásiránya is kötött lenne, az azt jelentené, hogy kellene belőle külön jobbost és külön balost vásárolni. Ez fölöslegesen bonyolítaná meg a vásárlást, valamint a szállítást/raktározást is.

Vannak persze olyan abroncsok, amelyek aszimmetrikus kialakításuk mellett forgásirányosak is, de csak a versenysportban. Ott minden alkatrész csúcsra van járatva, így az abroncsokból is próbálják kihozni a maximumot. A hétköznapi közlekedésben azonban még nagyteljesítményű autókon is tökéletesen helytállnak a nem forgásirányos, de aszimmetrikus mintázatok is. Mivel én sem rendelezem minden gyártó minden mintázatával kapcsolatban saját tapasztalatokkal, de még átfogó tesztekkel sem, nem tudok tévedhetetlen rangsort felállítani az Ön által felsorolt termékek között.

Összehasonlításuk azért sem lenne korrekt, mert vegyesen írt prémium kategóriás, valamint másodkategóriás mintázatokat is. Általánosságban igaz, hogy az újabb fejlesztések felülmúlják a régieket, így érdemesebb azokat választania. Általános tapasztalat, hogy a Yokohamák szárazon jól tapadnak, de élettartamuk nem túl hosszú és vízen sem a legkiválóbbak. Futásteljesítményben általában a Michelin a bajnok, de menetteljesítmények terén már nem biztos, hogy ő viszi el a pálmát. A Falken és a Dunlop - megint csak általánosságban - kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutató termékeket gyárt. A Pirelli és a Bridgestone pedig sportosabb karakterisztikájú mintázatairól ismert. Az Önnek megfelelő mintázat kiválasztásakor az ár is döntő tényező. Próbálja a ráfordítandó összeget behatárolni, így egy csomó termék már ki is esik, a benntmaradók közül pedig már könnyebb választani. Végül néhány weboldalt ajánlok Önnek, ahol abroncsteszteket talál:

http://www.reifentest.com
http://www.a5.hu/gumiteszt/
http://autoteszt.lap.hu/
http://www.99-04.auto2.hu/gumiteszt.htm

Üdv:

Gumidoki