Kilenc éve raktárban álló „új” gumik

2009.01.09. 11:36

Kedves Gumidoktor!

1999-ben gyártott, alábbi típusú téli gumit kínálják egy gumisnál "újonnan" raktárról:
195/65 R14 T SP W. S M2 DUNLOP 7.200 Ft/db

Nem akartak átverni, mondták, hogy 9 éves, de azt állítják, hogy ezzel is nyugodtam mehetek. Pláne hogy Dunlop és hogy akkor hogyan adnák el az újakat.

Az autóm egy Toyota Picnic (ritka) 7 személyes, akkora, mint egy Zafira. Én egyébként még évekig szeretném használni, és autópályán gyerekekkel 130 km/h körül autózom.

Ha azt tanácsolja, hajlandó vagyok elhinni, hogy ez csak a fogyasztási kényszer miatt van, hogy ne vegyünk raktározott öreg gumit. Szívesen megvenném, de tartok tőle.

Hány évesig szabad megvenni raktárról az "új" gumikat? Mi történik tulajdonképpen az öregedés alatt? Raktárba nem megy be az UV-fény, ami tudtommal károsít. A gumi nem ráncos, úgy néz ki, mintha tényleg pár éve állna csak a raktárban.

Másik kérdés: vehetek a meglévő és kapott téli gumi mellé más típusú téli gumit? Én ódzkodok ettől, de más azt mondja, hogy csak a meghajtott kerekekre tesz téli gumit, hátul nyári van. Gondolom, ennél azért jobb, ha elöl is egy pár és hátul is egy pár, de másféle téli gumi van.

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Én semmiképpen nem ajánlanám a 9 éves új abroncs megvételét és használatát!

Az abroncsgyártók egységesen 6, maximum 8 éves abroncsok használatát javasolják. Az abroncsok álltukban is öregszenek, és nemcsak az UV-sugarak miatt. A levegő páratartalma és annak változása, a hőmérséklet és annak változása szintén rombolja az abroncsot felépítő anyagokat. A gumis vagy külföldről ingyen hozta el ezeket az abroncsokat, vagy nem átgondolt raktári logisztika következtében maradtak meg neki az 1999-ben gyártott abroncsok.

Ilyen szempontból mindegy tehát, hogy Ön milyen autón használná a 9 (lassan 10) éves gumikat, azok kerékre szerelése nem ajánlott!

A másik kérdésére egyértelműen az a válasz, hogy mind a négy kerékre javasolt a téli abroncs felszerelése, attól függetlenül, hogy elöl vagy hátul hajt, netán összkerekes az autó. Még az is sokkal jobb megoldás (és nem mellesleg legális is), hogy elöl és hátul különböző mintázatú, de téli abroncsokat használ. Egy a lényeg, a méretek (beleértve a terhelési és sebességindexeket) azonosak legyenek!

Üdv:

Gumidoki