Választhatok-e alacsonyabb indexű gumit?

2016.04.16. 08:02

Tisztelt Gumidoktor!

Egy Citroën C5 II(2004)-őt birtoklok aminek a gyári terhelési indexe 93-as. A piacon jelenleg 91-es és 94-es gumikat találok jelentős árkülönbséggel a 91-es javára. Az autó önsúlya 1450 kg és a terheléselosztása 63% előre. Ez alapján az első kerekekre 468 kg jut ha a önsúlyt és 581 kg ha a megengedett legnagyobb össztömeget nézzük. Ez mindkét érték alatta van a 91-hez tartozó 615 kg-os terheléshez. A kérdésem az volna, hogy vállalok különösebb rizikót ha az alacsonyabb terhelési indexű gumit választom vagy az útegyenetlenségekkor fellépő extra terhelés miatt tervezte a gyár ennyire túl ezt az értéket?

Köszönettel: Endre

Kedves Endre,

Valószínűleg műszaki szempontból nem vállalna rizikót, de döntése előtt vegye figyelembe a következőket:

- az adott járművön nem szabad a gyári, homológ abroncsokénál kisebb tudásút (terhelhetőség, sebességindex tekintetében) használni, nagyobbat lehet.

- mivel a fenti jogszabályi előírás, így műszaki vizsgán, esetleges NKH-s közúti ellenőrzésen nem megy át a gyárinál kisebb tudású abroncs.

- esetleges garanciális igénynél az abroncsgyártó helyből elutasítja a panaszt "az abroncs nem megfelelő a járműre" címszóval.

- az erősített oldalfalú, XL-es abroncs a tapasztalatok szerint jobban bírja a terhelést (pláne a hazai, helyenként gyatra minőségű utakon), várhatóan hosszabb a futásteljesítménye is. Tehát az árkülönbség kiegyenlítődhet. 

Üdv, Gumidoki