Lanos téliesítése

1,6-os Lanosom van, gyári (állítólag) ültetõkittel. Téligumit szeretnék venni rá.

Kedves Gumidoki!

Egy 1,6-os Lanosom van, gyári (állítólag) ültetőkittel. Jelenleg 195/50R15ös gumik vannak rajta. Persze már így vettem használtan. Ha téligumit szeretnék venni rá:
1. Jó-e téliguminak ugyanilyen méretű (télen rosszabb-e a szélesebb gumi a kisebb súly/cm2 miatt?) gumi?
2. Alufelnit hagyjak-e fent télre?
3. Ha felnicsere, akkor mondjuk 14'' ból milyen kell, honnan tudjam, hogy a jelen felnimnek milyen az osztóköre, az ET-száma? (ha ültetõkitet kapott, lehet ezt is változtatták?)
4. Mekkora kerékátmérõ változás fér bele?

Kedves Címzett,

1. Jobb télen lehetőség szerint keskenyebb és ballonosabb gumit használni.
2. Jobb lemezfelnit használni télen.
3. A Lanos 4x100x56,5-ös osztókörrel rendelkezik, ez biztos nem változott az ültetéssel. Szóba jöhet egy 5,5Jx14" ET49 felni 185/60 R14, vagy egy 5Jx13" ET49 felni 175/70 R13, vagy 155/80 R13 méretű gumival.
4. A kerékátmérőben való változás akkor ideális, ha 1%-on belül marad.

Üdv,

Gumidoki

Mankó vagy spray?

A gáztartályt a pótkerékfészekbe rakattam. Milyen módon tudom pótolni a pótkereket?

Kedves Gumidoki!

VW Passatomba (1998) gázszettet szereltettem, a gáztartályt a pótkerékfészekbe rakattam. Milyen módon tudom pótolni a pótkereket? Létezik-e segédpótkerék ehhez a típushoz? (Ha igen, az jó lenne, mert nem foglalna sok helyet a csomagtartóból.) Tudja-e hol tudom beszerezni? 195/65x15 méretû kerekeket használok.
Hallottam a defekt spray-rõl. Megoldás-e az, a befúvás után használható marad-e a gumi?

Kedves Címzett,

Mankókerék ügyben a VW-szervizek tudnak felvilágosítást adni, létezik-e ehhez a típusukhoz ilyen.
A defekt spray-re ne építsen, csak kisméretű lyukak okozta defekteket tud elhárítani, azt sem hosszú távon. A pótkerék a legjobb megoldás...

Üdv,

Gumidoki

Angol Ibizára H vagy V a jobb?

Új gumit szeretnék venni esős időre, mivel Angliában használom az autót.

Kedves Gumidoki!

Segítségét szeretném kérni a következőben. Új gumit szeretnék venni esős időre, mivel Angliában használom az autót. A Yokohama A539-re esett a választásom ami száraz időben is remek. 195/50/R15. A kérdés: V vagy H betűre vegződőt válasszak, mert a H-s kétszer annyiba kerül?
75 lóerős Seat Ibizára lenne.

Kedves Címzett,

Esős, vizes utakra leginkább forgásirányos (esetleg aszimmetrikus), széles és mély mintaárkokkal rendelkező mintázatot érdemes választani. Ilyen pl. a Pirelli P5000 Drago, amely ebben a méretben beszerezhető. A Yokohama A539 egy sportos, aszimmetrikus mintázat, amely nem feltétlenül vízkivezetésérol nevezetes.

A H, vagy V betű a méretjelzésben a sebességindex. Így a H 210 km/h-ig, a V pedig 240 km/h-ig használható. Ugyanabban a méretben mindig a nagyobb sebességindexű a drágább, így az előbbi ketto közül a V-s. Egy 75 lóerős autóra bőven elegendő a H-s abroncs, annak várható futásteljesítménye is nagyobb.

Üdv,

Gumidoki

Váltóméret Mazdára

Hány % lehet átmérõben az eltérés az eredetitõl?

Kedves Gumidoki!

Szeretném a Mazdámon lévõ 185/65R14-es nyári gumikat lecserélni. Felmerült a 195/60R14-es méret is ami, ha jól tudom, váltómérete. Hány % lehet átmérõben az eltérés az eredetitõl? Ez a méret egy kicsit olcsóbb, de nem tudom érdemes-e váltani. Mely márkákat ajánl?

Kedves Címzett,

A 185/65 R14 helyett használhatja a 195/60 R14-et, ezzel nincs gond. Azt szoktam mondani, hogy az ideális váltóméret átmérője maximum 1 %-kal térhet el a gyári méretétol.
Márkát nem ajánlanék, ezt válassza ki Ön ízlése, igényei és nem utolsósorban pénztárcája szerint.

Üdv,

Gumidoki

Melyiket a három közül?

Téli gumi vásárlását tervezem, és tanácsot szeretnék kérni, hogy melyiket válasszam az alábbiak közül.

Kedves Gumidoki!

Téli gumi vásárlását tervezem és tanácsot szeretnék kérni, hogy melyiket válasszam az alábbiak közül.

-KORMORAN SNOWPRO
-MATADOR MP56
-DEBICA FRIGO2

Ezen kívül még azt szeretném kérdezni, hogy mi a véleménye a négyévszakos gumikról?

Kedves Címzett,

Én csak a szubjektív véleményemet tudom elmondani, ami nem biztos, hogy az abroncsok valós kvalitásaival egybevág. Én a három közül a Kormoran-t választanám.
A négyévszakos abroncsok erős kompromisszumkészséget követelnek meg használójuktól, hiszen télen jobbak ezeknél a téli, míg nyáron a nyári gumik. Olyanoknak ajánlható, akik foleg városban használják autójukat és ha az időjárás szeszélye folytán úgy alakul (pl. térdig érő hó), tudják nélkülözni is azt.
Jobb és biztonságosabb megoldás a külön téli és külön nyári gumigarnitúra. Ha belegondol költségben sem több, hiszen egyszerre csak az egyik szett van az autón, amíg a másik "pihen". A biztonság viszont úgy a maximális, ha mindig az időszaknak megfelelő mintázatot használjuk.

Üdv,

Gumidoki

Télre, Jazzre: alu vagy acél?

Még mindig csak acélfelnit javasolnak a téli gumihoz és téli használatra, vagy ez a nézet már megdõlt?

Kedves Gumidoki!

2005 májusában vásároltunk egy Honda Jazz 1.4 CVT automata váltós személygépkocsit. A vele újonnan szerelt nyári gumi mérete: 185/55 R15 82 V, könnyûfém felnivel. Szeretnénk téli gumival felszerelni, s hozzá való 4 db felnit is beszerezni. Elsõ kérdésem: még mindig csak acélfelnit javasolnak a téli gumihoz és téli használatra, vagy ez a nézet már megdõlt, és van már a téli igénybevételnek is megfelelõ könnyűfém felni? Második kérdésem, hogy milyen méretű téli gumit és felnit javasolnak, a nyárival pontosan megegyezõt, vagy attól esetleg eltérõt. Ha eltérõt akkor milyet??

Kedves Címzett,

Továbbra is jobb választás télre a lemeztárcsa, mint az alufelni.
A Jazz esetében a 175/65 R14 a jó választás a hideg évszakra, amihez 5,5JJx14", 4x100x56 ET45 méretu lemezfelni szükséges.

Üdv,

Gumidoki

Dögösebb Suzuki

Hallottam valami olyanról, hogy osztókör szélesítő vagy csökkentő. Ilyen létezik?

Kedves Gumidoki!

Új Suzuki Swfitre szeretnék alufelnit. Olyan ötletet kaptam hogy 6*15 vagy 6.5*15 felni 195/50R15 gumival. Én most láttam olyat hogy 7*15 felni jól nézett ki. Őn szerint? Még egy kérdés; volna egy használt, de 4*108 az osztokör mig a Suzukin csak 4*100. Hallottam valami olyanról, hogy osztókör szélesítő vagy csökentő. Ilyen létezik? Ha igen, hol tudom beszerezni és mi az a -tól -ig, amire használható?

Kedves Címzett,

Az új Swiftnek a 15"-ös gyári mérete 185/60 R15 (esetleg 195/55 R15-re lehet ezt váltani). Ezt max. 6,5x15" felnire lehet feltenni (a 195-öst 7x15"-re).

Az osztókört lehet módosítani, de én nem javaslom. Ilyen módosítót gumis szakműhelyekben, vagy tuning-boltokban érdemes keresni, bár nem sokan foglalkoznak ilyesmivel. Én is annak a híve vagyok, hogy ha az autógyár 4x100-as méretet talált ki, akkor ehhez való felnit vegyek, ne módosítsam azt önhatalmúlag, hiszen a közlekedésben a biztonság kell legyen az elsődleges szempont.

Üdv,

Gumidoki

Téli gumi német 147-esre

Laikusan azt gondoltam, hogy annyi a lényeg, hogy 17 collos legyen. Viszont most, hogy szétnéztem a neten, elbizonytalanodtam.

Kedves Gumidoki!

Egy téligumi szettet szeretnék az Alfa 147-esemhez összerakni. Azon kívül, hogy drága, szól-e ellenérv az ellen, hogy 17 collos alufelnikre szerelt téligumikban gondolkodjak? Az autót Németországban használom, ahol úgy tudom, az utakat nem sózzák. Ennek ellenére az a tervem, hogy a téli gumikhoz egy téli felniszettet is vennék. Ehhez kapcsolódnak kérdéseim.

Laikusan azt gondoltam, hogy a felniválasztásnál csak annyi a lényeg, hogy 17 collos legyen. Viszont most, hogy szétnéztem a neten, kicsit elbizonytalanodtam. Az Alfa 147-en a gyári felnik 7,0 x R17-esek, de létezik 7,5/8,0 x R17-es felni is a piacon. A 7,0 minden bizonnyal a felni szélességét adhatja meg (talán collban?). Ha a feltevésem jó, akkor nagy valószínûséggel a 215/45/R17-es gumihoz csak a 7,0 x R17-es felni passzol. Ez akkor azt jelentené, hogy a 7,5/8,0 x R17-es felniket fölösleges is néznem. Jól gondolom?

Van valami szabály a gumi mm-ben megadott szélessége és a hozzá tartozó felni szélessége között?

Kedves Címzett,

Az indokok, amelyek a lemezfelni és a lehetőség szerint keskenyebb és ballonosabb abroncsok téli használata mellett szólnak a következők:
- a könnyűfémfelnik nagyon rideggé és így sérülékennyé válnak alacsony hőmérsékleten,
- az alufelnik vékony küllős, nyitottabb mintázatába könnyen berakódik a hó, amely a centírozást tönkreteszi és menet közbeni rázkódást okoz,
- a sós latyak nagyobb kárt tehet a köfémfelnikben, mint a lemeztárcsákban,
- a peresebb gumik fokozottan ki vannak téve a hó alatt megbúvó kátyúk "támadásainak", míg a ballonosabb abroncsok kevésbé sérülékenyek,
- a keskenyebb abroncsok az autó adott tömegét kisebb felületen támasztják fel, így nagyobb tapadással bírhatnak csúszós, téli körülmények között,
- a keskenyebb gumival jóval könnyebb haladni nagyobb hóban is.

17"-es méretben az Alfa 147 215/45 R17 méretű abroncsot igényel. Ehhez 7-8,5" széles felni kell, ahol ezek a számok valóban collban vannak megadva. Ezen kívül nagyon fontos mérőszám még az osztókör, ami ennél a típusnál 5x98x59. Figyelni kell az ET-számra is, ami viszont a felniszélességtol is függ.

A gumiabroncs szélessége és peressége (szériája) együttesen határozza meg a hozzá való felni -tól -ig méreteit. A legegyszerűbb, ha egy felniket árusító szakműhelyben autótípus szerint kér ajánlatot, mert akkor eleve a 147-eshez való paraméterekkel rendelkező felniket fogják Önnek kiajánlani.

Üdv,

Gumidoki

Jobbra húzó Vectra

Gyengébb pillanataiban jobbra húz az autó, néha folyamatos ellenkormányzás kell neki.

Kedves Gumidoki!

Van egy kis problémám az autó futásával. Egy '89-es Opel Vectra 2.0 tulajdonosa vagyok, az autóval meg vagyok elégedve, eddig ilyen gondom nem volt vele. A múltkori defekt óta kicsit furcsán viselkedik az autó. (185/60 R14 könnyűfém alukerekek). Volt egy jobb elsõ defektem, lecseréltük a kereket, ahogy kell, majd elvittem gumishoz. Lecseréltettem az elsõ két köpenyt, alufelni újra centírozva. (Pont maradt otthon egy fél garnitúra, viszonylag új gumi.)

Azóta gyengébb pillanataiban jobbra húz az autó, néha folyamatos ellenkormányzás kell neki. Az érdekes, hogy a pótkerékkel simán ment minden gond nélkül, akkor jelentkezett ez a jelenség, mikor a gumistól eljöttem újracentírozott két elsõ kerékkel. Szerinted futómű-beállítás segít rajta, vagy köze nincs hozzá? Esetleg tipp, hogy mi okozza ezt?

Kedves Címzett,

A két, előre felszerelt viszonylag új gumi profilmélysége között nincs különbség? Már 1-1,5 mm profilkülönbség okozhatja a tapasztalt elhúzást. Ha egyforma a két mintázat és kopáskülönbség sincs, marad a felnik, majd a futómű vizsgálata.

Üdv,

Gumidoki

Maximum, Puntóra

Fiat Punto 1 55 SX-re mekkora a legnagyobb?

Kedves Gumidoki!

Fiat Punto 1 55 SX-re mekkora a legnagyobb gumiméret, amit fell lehet tenni?

Kedves Címzett,

A Punto elso generációja 155/70 R13, vagy 165/65 R13 méretu gumikon gördült ki a gyárból. Ebbol kiindulva a
185/60 R13,
165/60 R14,
175/50 R15,
195/45 R15 jöhet szóba váltóméretként.

Üdv,

Gumidoki

Fusion: számít a méret

Használható-e a kocsihoz a korábbi Ford Fiestám megmaradt téli gumigarnitúrája?

Tisztelt Gumidoktor!

Ford Fusionomat 195/60 R15-ös gumiabroncssal (6x15 colos keréktárcsa) szerelték. Kérdésem, hogy használhatók-e a kocsihoz korábbi Ford Fiestám megmaradt téli gumijai (175/65 R14 méret 5½x14 colos gyári acél keréktárcsákra szerelve). Meg kell jegyezni, hogy a gyár pontosan ilyen, 14 colos méretű "szükség" pótkereket ad a kocsihoz, nyári gumival szerelve. Nem okoz-e gondot a méretváltozás stabilitásban, fogyasztásban, stb.

Kedves Címzett,

Biztos, hogy minden méretet pontosan adott meg? Furcsának tartanám, ha egy 195/60 R15 gumimérethez 175/65 R14-es mankókereket adnának. De ha ez így is van, akkor sem jó a gyári méret helyett a 175/65 R14. Amúgy nem lenne gond télen a 14" kerék használatával, de a helyes méret 185/70 R14 lenne.

Üdv,

Gumidoki

Eltenni télire

A kérdésem az, hogy felnivel együtt vagy nélküle, és milyen pozícióban javasolt elhelyezni a pihenésre szánt abroncsokat?

Kedves Gumidoki!

Arról a minden bizonnyal sokakat érintõ kérdésrõl szeretnék további információkat megtudni, hogy mi módon tároljuk az évszakváltozás miatt épp levetett abroncsokat.
Azzal tisztában vagyok, hogy hûvös, száraz, napfénytõl és egyéb sugárzástól védett helyen ildomos elhelyezni a gumikat, melyeket a pihenõ elõtt javasolt szilikonnal ápolni.
A kérdésem az, hogy felnivel együtt vagy nélküle, és milyen pozícióban (fekvõ vagy állított) javasolt elhelyezni a pihenésre szánt abroncsokat? Jó-e, ha nejlonzsákba tesszük, vagy inkább hagyjuk szellõzni, levegõzni?

Kedves Címzett,

Az éppen "pihenő" abroncsok tárolhatók felnin is, de leszerelt állapotban is. Attól függően, hogy ez hogyan történik, a tárolás módja is eltérő. Felszerelt állapotban egymásra fektetve, nem állítva, esetleg felfüggesztve, leszerelt állapotban állítva, néha forgatva, nem függesztve ajánlatos a raktározás. Ez hűvös, sötét, mérsékelten szellőző, száraz, kiegyensúlyozott klímájú helyen történjen, távol napfénytol, kemikáliáktól, ahogy Ön is írta.
Az elozőekbol következik, hogy a nylonzsákos tárolás nyugodtan muködhet.

Üdv,

Gumidoki

2005-ös Fiesta: 7x15-ös alufelnire való gumi

A 7x15-ös felni túl széles erre a kisautóra.

Szervusz Gumidoki!

2005-ös Fiestám van, gyári acélfelnivel R14 175/65. Ha én 7×15 -ös alufelnit szeretnék, akkor milyen gumit javasolsz?

Kedves Címzett,

A megfelelő méret erre az autóra 15"-ban a 185/55 R15, de ezt max. 6,5" széles felnire "illik" ráhúzni. Ha mindenképpen 7x15" a felniméret, arra a Fiesta esetében a 205/50 R15 az ideális váltó, de ez már - szerintem - túl széles erre a kisautóra.

Üdv,

Gumidoki

Suzuki Vitara: magas a 2,5 bar keréknyomás?

A kívánatosnál magasabb nyomás nehezebben irányíthatóvá teheti az autót.

Tisztelt Gumidoktor!

Cégünknek Suzuki Vitarája van, nemrég egy viszonylag laza kátyúkikerülési műveletnél (kb. 90-100 km/h sebességnél) az autó kisodródott. Ellenőrizve a guminyomást az esemény után, a műszer 2,5 bart mutatott, bár ez a meleg érték volt, nekem kicsit soknak tűnik az autóra címkézett (előírt) 1,6 bar helyett. Az abroncs maga láthatólag szinte be sem lapul, nagyon kis felületen érintkezik a talajjal. Lehetett ez az oka a kicsúszásnak?

Műszakisunk szerint ez a 2,3-2,35 baros hideg érték teljesen normális, mivel az autón nem a gyári, hanem terepi (nem a legdurvább) gumik vannak.

Nehezen hiszem, hogy emiatt csaknem 50%-kal kell növelni az értéket....

Tisztelt Címzett!

A kívánatosnál magasabb nyomás valóban nehezebben irányíthatóvá teheti az autót, pláne hirtelen manőverek esetén. Amennyiben nem a gyári, de a gyári mérettel megegyező (fél)terepes abroncsok vannak az autón, a gyárilag megadott nyomásértékek az irányadók. Ezek mindig elindulás előtti, hideg állapotra vonatkoznak. Ha hidegen 1,6 bar az előírás, még felmelegedett állapotban is valóban sok a 2,5 bar.

Összegezve: könnyen elképzelhető, hogy a túl magas guminyomás - ha nem is fő okozóként - de közrejátszott e sajnálatos megcsúszásnál.

Üdv:

Gumidoki

Mille miglia 15-ös felni Samarára

Rámenni rámegy, de a kicsi ET miatt nagyon ki fog lógni.

Kedves Gumidoki!

Az lenne a kérdésem, hogy Mille miglia 15*7" 4*98 ET 28-as felni gond nélkül felmegy-e egy 1988-as 1300-as Samarára?

Kedves Címzett,

Rámenni rámegy, de a kicsi ET miatt nagyon ki fog lógni, sot a kerékívbe is félő, hogy beleérhet. Fontos adat még a felni középfurata. Ha ez kisebb, mint a kívánatos, akkor nem jó a felni az autóra, ha viszont nagyobb, akkor tehermentesítő gyűrű szükséges.

Üdv,

Gumidoki

Részletes ET táblázat?

Nem olyan egyszerű ügy.

Kedves Gumidoki!

Olvasgattam itt elég sokféle dolgot a kerekekről, de sehol nem találtam egy részletes leírást illetve váltótáblázatot, ahol az ET értékek is meg vannak adva, és így nem teljesen értem, hogy pl. fél collal szélesebb felninél, azonos abronccsal, miért kell csökkennie az ET-nek és miért nem növekszik (hiszen, ha jól értem, így még tovább nő a nyomtáv, ahelyett, hogy az eredetihez közeledne). Van olyan hely, ahol erről részletesen lehet olvasni?

Egy másik, konkrét kérdésem is lenne. A 195/65 R15 abroncsok most egy 6,5x15 ET40 felnin vannak, míg az eredeti felni valószínűleg 6x15 ET47 volt. Ez így rendben van? Hol lehet utánajárni, hogy mekkora felnihez milyen ET szám szükséges az eredeti ismeretében?

Kedves Címzett,

Az ET kérdése nem olyan egyszerű ügy. Minden autótípusnál, sőt azon belül akár az egyes felszereltségekhez, motorizáltsági szintekhez más és más felnik lehetségesek. Ezért lehetetlen egy olyan átfogó táblázatot készíteni, amiben minden márka minden típusának minden kivitelének felniigénye szerepeljen...

Azt kell mondjam, hogy amennyiben az autón minden gond nélkül "elfér" a jelenlegi kerék, akkor nincs gond. Autótípustól is függ a dolog, van, amelyik még 10-es eltérést is megenged, van, ahol egy 5-ös eltérés is sok.

Üdv,

Gumidoki

Bridgestone Blizzak LM-25

Nem rossz választás.

Kedves Gumidoki,

megírnád a véleményedet a Bridgestone 205/60 R16 Blizzak LM-25 gumiról? 5000 km-rel, 25000 Ft-os darabáron megéri szerinted? Lenne hozzá alu felni is, azt ajánlanád hozzá?

Kedves Címzett,

A prémiumkategóriás Bridgestone újabb téli fejlesztése a Blizzak LM25, amely tartalmazza a márka legújabb technológiáit (pl. 3 dimenziós lamellák, lencse alakú mintablokkok stb.). Ennek megfelelően remekül megállja a helyét a zsúfolt téliabroncs-kínálatban. Nem rossz választás.
Én a 25.000 Ft/db árat, használt abroncsról lévén szó sokallom, az abroncs újkori listaárának tekintetében (47.194 Ft). Szerencsésebb lemezfelnin használni a téli abroncsokat, de természetesen nem tilos.

Üdv,

Gumidoki

Nem várt riszálás

Nem véletlenül ajánlanak egyforma mintázatot a négy kerékre a gumigyártók.
T. Gumidoktor!

A következõ jelenséget észleltem az autómon: nagysebességû irányváltásnál (pl. 140 körül lendületbõl kikerülök egy biciklist) az autó eléggé bebillen, vagy riszálja a hátulját, nem tudom pontosan, nem stabil, legalábbis érzésre elég veszélyes.
És a lényeg: nemrég Debica gumikat raktam fel hátra, mert cserélni kellett, azelõtt Michelin Energy volt. Azelõtt nem csinált ilyet. Futómû, teleszkópok jók.
Kérdésem, okozhatja-e az, hogy gyenge a Debica gumi oldalfala, vagy egyéb? És ezen segítene-e ideiglenesen, ha keményebbre fújnám?
A választ elõre is köszönöm!

Kedves Címzett,

Okozhatja. Abból indulok ki, hogy az első és hátsó gumijainak mérete (a sebesség és terhelési index is!) egyforma, ennek ellenére a különböző gyártó különböző mintázata természetesen viselkedhet eltérően.
A nyomás is fontos tényező, az a gyári értéken kell legyen gumimárkától függetlenül. Nem megoldás a magasabb nyomásérték, az csak ront a helyzeten.
Ha minden igaz, amit leírtam, akkor ezt így kell elfogadni, nem véletlenül ajánlanak egyforma mintázatot a négy kerékre a gumigyártók...

Üdv,
Gumidoki

Lancer-gumiméretek

A felnit azonban, hacsak nem ugyanilyen autója volt korábban, le kell cserélni.
Használtan veszek egy Mitsubishi Lancert 195/50R15-ös gumikkal. Kérdésem, hogy a meglévõ 175/70R13-as téli gumijaimat, amik felnin vannak, tudom-e majd hozzá használni. A gumik átmérõje csak 1 mm-rel tér el.

Kedves Címzett,

A két gumiméret váltómérete egymásnak, tehát nyugodtan használhatja azt majd a téli szezonban autójához. A felnit azonban, hacsak nem ugyanilyen autója volt korábban, le kell cserélni a Lancerhez, és a gumihoz illő 5x13-as 4x100x56-os ET46 méretűre.

Üdv,
Gumidoki

Rotex

Olcsó, harmadvonalbeli termékről van szó.
Véleményt szeretnék kérni a Rotex márkájú gumiabroncsokról, mert nem találtam róluk semmit. Viszont most ajánlottak megvételre. Érdemes megvenni?

Kedves Címzett,

Őszinte leszek, nem sokat tudok a Rotex márkáról. Hallottam már róla, személyes tapasztalatom egyáltalán nincs vele kapcsolatban. Az biztos, hogy egy olcsó, nem minden igényt kielégítő, harmadvonalbeli termékről van szó.
Ha esetleg valamelyik olvasónknak van tapasztala vele, szívesen venném én is...

Üdv,
Gumidoki

Gumiátmérő

Alapvetően az átmérőt csak nagyon szűk intervallumon belül szabad változtatni.
Egy általános jellegű, típusfüggetlen kérdésem volna.
Ha nagyobb méretű (átmérőjű) gumikat szerelek egy autóra, a menettulajdonságokat az miként befolyásolja? Elsõsorban a futóműre és a fogyasztásra gyakorolt hatás érdekelne.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Címzett,

A méretváltás okozta következmények olyan kérdés, amit konkrét esetben sem lehet pontosan, számokban kifejezve megválaszolni.
Alapvetően az átmérőt nem szabad változtatni, csak nagyon szűk intervallumon belül szabad a gyári méret átmérőjétől eltérni. A szélességet és a perességet az előbbiek betartásával már sokkal többféleképpen lehet variálni. Az biztos, hogy minél szélesebb egy gumi, annál nagyobb fogyasztás várható, valamint annál jobban megviseli a futóművet is.

Üdv,
Gumidoki

Terepgumi-váltóméretek Nissanhoz

Nagyobbat szeretnék.
2004-es Nissan pick up-om van, most 225/85 16-os terepgumi van rajta. Nagyobbat szeretnék, mekkora lenne, amit még be lehet rakni anélkül, hogy bármihez hozzáérne vagy sérülne?

Dani

Kedves Dani,

A 225/85 R16-nak az alábbi, szélesebb váltóméretei vannak:
245/75 R16
275/70 R16
7,5 R16
32x11,5 R15

Üdv,
Gumidoki

Ignis-alufelni

185-nél nem szeretnék szélesebb gumit.
Helló!

Ignisem van gyári felnivel, gumival. Abban kérném a segítségeteket, hogy milyen méretû alufelnit tehetek föl. Ha lehet, 15 colos méret érdekelne. Viszont 185-nél nem szeretnék szélesebb gumit, ha emiatt csak 14 colos jó, akkor annak mi a mérete? A gumiméretekkel légyszi, ha több is van. A gyári 5X15-ös. ilyet nem találtam, csak márkakereskedõnél.

Köszi:
Gyík

Kedves Gyík,

Az Ignis gyári 165/70 R14-es mérete helyett a következő méreteket lehet felszerelni: 185/55 R15, 195/55 R15, 185/65 R14.
Az 5x15-ös felnire csak a 185/55 R15 jó, a 195-ös szélesebb felnit kíván.

Üdv,
Gumidoki

Gumi és felni Clióhoz

15"-osnál nagyobbat nem is javasolnék rá a hazai útminőség miatt.
2003. IV. havi 1.5 dCi Clio 80 LE autóhoz szeretnék felnit és abroncsot venni, kérdésem, mi az, ami elfér még alatta, és az milyen gumival, max-tól a min.-ig, a pénztárcám majd dönt!
És ön szerint mekkora felni és gumi mutatna jól, felniben én Alessio Monza és a AEZ Xylo tipusúakat preferálom!

Elõre is köszönöm!
Péter

Kedves Péter,

Az autóhoz a gyári méreteket figyelembe véve az alábbi váltások ajánlhatók: 195/50 R15, 195/45 R16. Ennél nagyobbat nem is javasolnék rá a hazai útminőség miatt. Szerintem a 15"-os a legoptimálisabb választás, már jól néz ki és még viszonylag sérüléstűrőbb méret.

Üdv,
Gumidoki

VW Polo: felni- és gumicsere

Nagyon fontos a gyári gumiméret átmérőjének megtartása méretváltásnál!
1999-es évjáratú Polo 1.0 jelenlegi téli abroncsait (155/70 R13) cserélném 185/55 R14-esre felnicserével. Különféle források más-más információt tartalmaznak arra nézve, ez a csere (kicsit nagyobb átmérõ, mint a pontos 185/50 R14-es váltóméret), a toleranciaküszöbön belül van-e még?

Köszönöm
Dóra

Kedves Dóra,

Nagyon fontos a gyári gumiméret átmérőjének megtartása méretváltásnál!
A 155/70 R13-as méret 550 mm átmérőjű, a 185/55 R14-es 560 mm. Ez még belefér a tűrésbe, de használhat 165/60 R14 (554 mm) méretet is, ami jobb (és olcsóbb) váltója a gyári méretnek.

Üdv,
Gumidoki