2016. május 6., 11:55 Módosítva: 2016.05.11 17:47

Üdvözlöm!

Vw Eosomra (2.0 FSI) szeretnék vásárolni új gumikat. 235/45 R17 a gyári mérete, az éves futása 10 000 km alatt lenne, ezért négy évszakos gumikat próbálok keresni. (Télen is használom az autót.) A Goodyear Eagle LS2-t néztem ki magamnak. Ennek a guminak a súly indexe (97) megfelelő lenne, azonban a sebességindex (H 210km/h) elbizonytalanít. Okozhat bármilyen problémát az, ha a gumi sebességindexe megegyezik az autó végsebességével? (Nem mintha állandóan padlógázon száguldoznék.)

Sajnos ebben a méretben alig van alternatíva a négy évszakosak között, 225/45 R17-es gumit meg nem szeretnék feltenni az autóra. Hallottam hogy vannak olyan nyári gumik, amik a téli minősítést is megkapták, mégsem nevezik őket négy évszakosnak. Ezeket a gumikat hogyan lehet beazonosítani?

Köszönöm a segítségét. Zoltán.

Kedves Zoltán,

Először is ragaszkodjon a gyári abroncsmérethez, vagy annak váltóméretéhez. Utóbbiban (215/50 R17) már kapható pl. az istenített CrossClimate. De 235/45 R17-ben is van felhozatal, Hankook Kinergy 4S, Kleber Quadraxer, Nokian WeatherProof, Vredestein Quatrac5, hogy mást ne említsek. Ezekből elérhető akár Y-os sebességindexű is.

Csak a nyári abroncsnál előírás egyébként, hogy meg kell feleljen a sebességindexe a gyári specifikációnak, téli és négyévszakos mintázat esetén lehet annál kisebb is, csak tudatni kell a határait az autót használóval. Gondolom, önnél is csak elméleti jelentősége van, nem hajtja soha az autót a végsebességén... Végül az Eagle LS2 amerikai piacra gyártott mintázat, nem a mi nomenklatúránk szerinti, kifejezett négyévszakos használatra alkalmas termék.

Üdv, Gumidoki

2016. május 3., 11:55 Módosítva: 2016.05.09 13:23

Tisztelt Gumidoktor!

Egy VW T4 kisbuszom van. Erre minden józan érv (gyári előírás) szerint C-s, tehát teher abroncsot kell vásároljak. Sajnos a C-s abroncsok minőségével kapcsolatban semmilyen tapasztalatom nincs.

A teher abroncsok minőségét illetően támpont lehet-e az adott gyár normál személyabroncsainak tesztje? Pl. a Continental C abroncsa is a legjobb-e, azért, mert a személyabroncs-teszteket folyamatosan nyeri? Vagy a Barum C-ben is olyan jó kompromisszum-e, mint B-ben?

Másik kérdésem a négy évszakosokra vonatkozik. Évente egyszer-egyszer használom az autómat télen, igaz, akkor Karácsony körül, Szófiába. Minden évben előfordul kis hó, illetve jegesedés. Egy négy évszakos gumi tudása elég lehet-e erre az igénybevételre, vagy jobb, ha az évi 2.500 km téli útra is vásárolok külön téli gumit? Esetleg van már tapasztalata (a reklámokon kívül) a Michelin új CrossClimate gumijáról? Minden segítségért hálás vagyok.

Tisztelettel, Kurucz Attila

Kedves Attila,

Nézzük a válaszokat sorban!

1. A kisbuszára akkor kell C-s gumi, ha gyárilag is az volt rajta, azaz az a gyári specifikációja. A T4-nél nagyrészt az, de vannak kivételek, ahol elég az XL-es, növelt terhelhetőségű abroncs.

2. Nagyjából van összefüggés egy-egy gyártó személy- és C-s abroncsi között. A prémiumgyártóké pl. teljesen megbízható, de vannak jó középkategóriás kisteherabroncsok is, pl. az ön által említett Barum is az. Lehet egyébként találni C-s abroncsok tesztjét a weben, csak rá kell keresni.

3. Én külföldre téli időszakban nem indulnék el téli abroncs (sőt hólánc) nélkül. Pláne, hogy a legtöbb környező országba nem is tehetem ezt meg legálisan. De egyébként is a négyévszakos abroncsok a jól ismert kompromisszumokkal, főleg városi, elővárosi használatra vannak "kitalálva", nem téli külföldi utazásra.

4. A CrossClimate véleményem szerint egy jó négyévszakos mintázat, nem több. Ennek megfelelően a téli használatának megvannak a korlátai ugyanúgy, mint más gyártók 4seasons termékeinek. Ezt most már tesztek és felhasználói vélemények is alátámasztják.

Üdv, Gumidoki

2016. április 28., 11:36 Módosítva: 2016.05.03 11:57

Kedves Gumidoktor!

Jelenleg gyári 14 colos acéltárcsa (175/80 R14 gumival) van az 1.6-os 1998-os VW Golf 4. személyautómon. Jelenleg nyárra szeretnénk vásárolni külön acéltárcsákat. A kérdésem, hogy jobb választás lenne a 15-ös acéltárcsa nyárra? Ha jól néztem 6x15, osztókör: 5x100 lenne a váltóméret 195/65 R15 gumimérettel. Acéltárcsákba van különbség márkák között? Főként lakott területen kívüli autóúton (műúton) van használva. Városi használat minimális, autópálya szinte nulla.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Ha eddig sem volt gondja vele, maradhat nyárra is a 14"-os méretnél, de semmi akadálya nincs a 15"-ra felváltásnak sem. Pláne, hogy a 195/65 R15 (mert valóban ez a gyári méret) igen kommersz méret, jó áron, nagy választékból szemezgetve lehet hozzájutni. Igen, a Golf IV 5*100-as osztókörű, 57 mm-es középfuratú felniket kíván 6J*14" ET38, vagy 6J*15" ET38 méretben. Utóbbira mehet a 195/65 R15-ös abroncs. A piacon lévő két fő acélfelni-gyártó (Alcar, Kronprinz) teljesen jó, gyárinak megfelelő minőséget képvisel, nyugodtan választhat bármelyik termékei közül bátran!

Üdv, Gumidoki

2016. április 26., 11:57 Módosítva: 2016.04.28 11:46

Tisztelt Gumidoktor!

MKIII-as Mondeomra (2.2 kombi Ghia-X) idén úgy tûnik két új garnitúra gumit kell vennem, mivel mind a téli, mind a nyári 2010-es a DOT-szám alapján. Autón spórolni csak az ésszerûség határain belül szeretek, tehát inkább kiadom a pénzt a jobb gumira (mondjuk az ADAC-gyõztesre, más támpontot úgyis nehéz találni), csak biztonságban tudjam a családot.

Túl sokat nem használom a kocsit, télies viszonyok között max 2-3000, összesen egy évben kb 10-12000 km-t megyek. Magyarul a gumikat sohasem a kopottságuk, hanem az öregedésük miatt dobom ki.

Ezért felmerült több verzió is a cserére:

1. használom a télit még most nyáron és õsszel új télit veszek, tavasszal meg új nyárit: ezt viszonylag hamar elvetettem, miután utánaolvastam (többek között az Ön véleményét is), hogy miért nem okos dolog.

2. Michelin CrossClimate: szimpatikus megoldásnak tûnik, mert igaz, hogy 50 000 Ft körül van darabja a 17-es felnire, de akkor úgy 5 évig nem kell kifizetnem a gumicsere évi 2 díját, az majdnem egy garnitúra gumi ára. A nagy dilemma, hogy melyik felnire tegyem fel? A téli, 16 colos lemezre, vagy a nyári, 17 colos alufelnire? Hajlok az elõbbi megoldásra, mivel egyrészt sokkal olcsóbb (a 16-os felnimre már csak 28 000 Ft körül van darabja), meg komfortosabb is (Budapest), valamint olvastam a véleményét az "alufelni használata télen" kérdéskörrõl.

Ön melyikre tenné, ha a fontossági sorrend: 1. biztonság, 2. komfort, 3. menetdinamika (kinézet nem érdekel egyáltalán, sõt, ha kevésbé mutatós, talán kevésbé lopják).

Ha 5 évig nem kell gumit cserélnem, milyen gyakran érdemes centíroztatni? Elég nagy batár a kocsi, nem igazán érzem, hogy mikor van szükség rá. 3. megint veszek téli + nyári gumigarnitúrát. Ön melyik megoldást javasolná? Más: érdemes az acélfelnire dísztárcsát venni? Nincs hozzá, de hallottam olyant, hogy valamennyi védelmet ad. Valamint a gumismûhelyben azt mondták, hogy az acélfelnit is le kell cserélni 10 évente, ez tényleg így van, vagy csak marketingfogás?

Köszönöm a válaszát! Üdvözlettel, Kasztner Tamás

Kedves Tamás,

Nagyon értékelendő, hogy ilyen gondot és figyelmet fordít az abroncsokra! Én azonban azt gondolom, hogy egy 5-6 éves abroncs, ha egyébként a profilmélysége megfelelő még nem csere érett a kora miatt. A profilmélység pedig lehet még bőven jó, ha a leírt éves futásteljesítményt vesszük figyelembe, de ez méréssel egyértelműen eldönthető.

1. Nem javasolnám a téli abroncs használatát nyáron, mert azon túl, hogy intenzívebben kopik, hosszabb a fékútja és rosszabb a tapadása. stabilitása, mint a nyárinak.

2. Ha a maximális biztonságra törekszik (a soriból ez tűnik ki) és napi szinten szüksége van az autójára, akkor nem alternatíva a négyévszakos mintázat önnek véleményem szerint.

3. Én ezt a megoldást javaslom. De ahogy írtam, ha a profilmélysége még megfelelő, akkor a meglévő abroncsai elfuthatnak még egy, de akár két szezont is a koruk miatt.

4. Igen, érdemes dísztárcsával védeni az acélfelnit. A felverődő só, a latyak, a padka mind "kikezdi" a vasfelni fényezését, így az hamarabb indul rozsdásodásnak is. Egy szép lemezfelni az autó megjelenését is emeli, ez sem utolsó szempont szerintem. Nagyon változó, a használattól, tárolástól nagyban függ, hogy a lemezfelni meddig bírja. Valamint ha időnként felújítja, szinte "örök életű" is lehet akár.

Üdv, Gumidoki

2016. április 24., 11:42 Módosítva: 2016.04.26 11:58

Üdvözlöm!

Édesapámnak keresek alufelnit a kb. két szezont futott 195/65 R15 nyári gumijához. A kérdésem az volna, hogy ezt a gumit maximum milyen széles felnire lehetne felszerelni? Sok 7Jx15-ös felnit találok de félek, hogy ez túl széles lenne.

A válaszát köszönöm!

Kedves Levélíró,

A 195/65 R15 méretű abroncs 5,0-7,0" szélességű felnin használható biztonsággal. Azaz egy 7,0x15" felni tökéletesen megfelelő hozzá.

A választási lehetőséget sokkal inkább az szűkíti le, hogy milyen autóra lesz felszerelve majd e kerék?! Hiszen annak megfelelő osztókörű, középfuratú és ET-jű felnit kell választani. Segítségül mellékelek egy képet a felni méreteinek jelentéséről.

Üdv, Gumidoki

Ár vagy minőség?

2016. április 19., 14:16 Módosítva: 2016.04.24 18:09

Kedves Gumidoktor!

Nyári gumi vásárlása előtt állok. A három kiszemelt:

1. Hankook Kinergy Eco k425 - emelett az ár és a jó tapadási tényezők szólnak, viszont több helyen olvastam, hogy hamar öregszik és felkeményszik.

2. Continental Conti Premiuim Contact 5 - emellett a jó tapadási tényezők és a tartósság szerepe szól!

3. Continental Conti Eco Contact 5 - hasonló érvek mint az előzőnél, illetve a különbség sem teljesen egyértelmű.

A gyári méret 195/60 R15 lenne, de költségtakarékosság szempontjából arra gondoltam hogy a 185/65 R15 méretet választom. Kb 10-12 ezret mennék vele egy szezonban. Célom, a tartósság és a jó tapadás, véleményem szerint 5-6 évig használnám. Melyik abroncsot válasszam?

Előre is köszönöm válaszod! Sándor

Kedves Sándor,

Annak semmi akadálya, hogy a 195/60 R15-öt 185/65 R15-re cserélje. Így némi plusz komfortot és futásteljesítményt nyer pusztán a méretváltás okán. Az említett mintázatok igen változatos képet mutatnak.

A Hankook Kinergy Eco K425 középkategóriás termék, kis gördülési ellenállású, úgynevezett - ahogy a neve is mutatja - gazdaságos gumi.

A Conti pedig prémiumgyártó. A PremiumContact esetében inkább a komfort, a kényelem, míg az EcoContact kapcsán a gazdaságosság a kulcsszó. Ha tartós és jól tapadó abroncsot szeretne, akkor talán a három közül a Conti EcoContact5 a legmegfelelőbb választás önnek.

Üdv, Gumidoki

Választhatok-e alacsonyabb indexű gumit?

2016. április 16., 08:02 Módosítva: 2016.04.19 10:49

Tisztelt Gumidoktor!

Egy Citroën C5 II(2004)-őt birtoklok aminek a gyári terhelési indexe 93-as. A piacon jelenleg 91-es és 94-es gumikat találok jelentős árkülönbséggel a 91-es javára. Az autó önsúlya 1450 kg és a terheléselosztása 63% előre. Ez alapján az első kerekekre 468 kg jut ha a önsúlyt és 581 kg ha a megengedett legnagyobb össztömeget nézzük. Ez mindkét érték alatta van a 91-hez tartozó 615 kg-os terheléshez. A kérdésem az volna, hogy vállalok különösebb rizikót ha az alacsonyabb terhelési indexű gumit választom vagy az útegyenetlenségekkor fellépő extra terhelés miatt tervezte a gyár ennyire túl ezt az értéket?

Köszönettel: Endre

Kedves Endre,

Valószínűleg műszaki szempontból nem vállalna rizikót, de döntése előtt vegye figyelembe a következőket:

- az adott járművön nem szabad a gyári, homológ abroncsokénál kisebb tudásút (terhelhetőség, sebességindex tekintetében) használni, nagyobbat lehet.

- mivel a fenti jogszabályi előírás, így műszaki vizsgán, esetleges NKH-s közúti ellenőrzésen nem megy át a gyárinál kisebb tudású abroncs.

- esetleges garanciális igénynél az abroncsgyártó helyből elutasítja a panaszt "az abroncs nem megfelelő a járműre" címszóval.

- az erősített oldalfalú, XL-es abroncs a tapasztalatok szerint jobban bírja a terhelést (pláne a hazai, helyenként gyatra minőségű utakon), várhatóan hosszabb a futásteljesítménye is. Tehát az árkülönbség kiegyenlítődhet. 

Üdv, Gumidoki

Szűkítő mellé nyomtávszélesítőt?

2016. április 13., 11:27 Módosítva: 2016.04.16 08:04

Tisztel GumiDoktor!

Vásároltam az autóm típusának megfelelő felniket (Saab 9-5 2007. gyártás), de a középfurat a kiszállított felniken mégis nagyobb, mint ami az autó típusának megfelelő, ezért kaptam a felnihez szűkítő gyűrűt.

A kérdésem az lenne, hogy a szűkítő gyűrű mellé fel lehet tenni nyomtávszélesítőt? Mindössze 10 mm-ről van szó. Egyébként ezen a típuson a középfurat nagysága 65,1 mm az új felniken pedig 72,3 mm.

Tisztelettel, Vedrődi Baláts

Kedves Balázs,

Fel lehet, de akkor miért nem gyártat megfelelő méretű, azaz 65,1-esre szűkítő 72,3 mm-es nyomtávszélesítőt inkább, arra is van lehetőség! (o; Ha pedig megvan már a nyomtávszélesítő és ugyanúgy 65,1 a középfuratának pereme, akkor arra ugyanúgy rá kell feküdjön a tehermentesítő gyűrű, mint ahogy a kerékagyra tenné.

Üdv, Gumidoki

2016. április 8., 15:29 Módosítva: 2016.04.13 11:28

Tisztelt Gumidoktor!

Peugeot 5008 típusú egyterünkre keresek nyári gumit, a gyári méret 215/50 R17. Szerintem a PSA-n kívül nem sokan használják ezt a gyári gumiméretet, ezért elég drága is. Váltóméret kalkulátorban megnéztem a 225/45 R17 méretet, ez átmérőben 2%-kal kisebb, illetve megnéztem a 235/45 R17 méretet, ez 0,62%-kal kisebb. Előbbi mérettel prémium gyártmányok esetében kb 40.000 Ft-ot, utóbbival kb 25.000 Ft-ot spórolnék. A 235/45 R17 nem túl széles?

Melyik gumit válasszam? Válaszát előre is köszönöm! Lévai Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Elég sok autónak ez a gyári mérete, nem csak az 5008-nak. De kétségtelenül nem tartozik a 215/50 R17 a legfutóbb abroncsméretek közé. Én azonban azon a véleményen vagyok, hogy bár méretben megfelelő lenne a 235/45 R17 is ide, de pont a családi egyterű jelleget veszítené el e cserével.

Komfortban, futásteljesítményben kevesebbet nyújt a szélesebb és peresebb profil, viszont sérülékenyebb annál, sőt a fogyasztást is érzékelhetően megdobhatja. Szóval én nem tennék fel mást, mint a gyári méret. Pláne, hogy most ugyan nagyobb az egyszeri kiadás, de ezt a többletet simán behozza életciklusa során a gyári szett az előbb említett különbségek miatt. És minden legális és szabályos, ez sem egy utolsó szempont.

Üdv, Gumidoki

2016. április 5., 10:57 Módosítva: 2016.04.07 10:49
65

Tisztelt Gumidoktor.

2004-es Seat Leon 1.6 16V autómra szeretnék a mostani 15-ös (6" ET38) acél felni helyett 17-es alufelnit felszereltetni. A 17-es gumi 225/45 esetleg 205/50 lenne. A kinézett DEZENT RE felni szintén ET38-as. A kérdésem az lenne, hogy az 1 collal szélesebb felnin a gumi nem fog-e beleérni a kerékjárati ívbe?

Köszönöm. Üdv, Zsolt.

Kedves Zsolt,

Utánanéztem, a legtöbb felnigyártó ajánlásaiban a 7,0*17" méretű felnit a '04-es Leonhoz 35-42 ET-vel ajánlja. Úgyhogy ez a kinézett felni minden kétséget kizáróan megfelelő lesz az autójára. Sőt a 7,0" széles felni a 205/50 R17 és a 225/45 R17 méretű abroncshoz egyaránt jó. Én praktikussági okokból előbbit javasolnám megfontolásra, bár valamelyest drágább rendszerint, mint a 225/45-ös méret.

Üdv, Gumidoki

2016. április 1., 13:36 Módosítva: 2016.04.05 11:02

Kedves Gumidoktor!

Jelenleg gyári 14 colos acéltárcsa (175/80 R14 gumival) van az 1.6-os 1998-os VW Golf 4 személyautómon. Jelenleg nyárra szeretnénk vásárolni külön acéltárcsákat.

A kérdésem, hogy jobb választás lenne a 15-ös acéltárcsa nyárra? Ha jól néztem 6x15, osztókör: 5x100 lenne a váltóméret 195/65 R15 gumimérettel. Acéltárcsákba van különbség márkák között? Főként lakott területen kívüli autóúton (műúton) van használva. Városi használat minimális, autópálya szinte nulla.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Ha eddig sem volt gondja vele, maradhat nyárra is a 14"-os méretnél, de semmi akadálya nincs a 15"-ra felváltásnak sem. Pláne, hogy a 195/65 R15 (mert valóban ez a gyári méret) igen kommersz méret, jó áron, nagy választékból szemezgetve lehet hozzájutni. Igen, a Golf IV 5*100-as osztókörű, 57 mm-es középfuratú felniket kíván 6J*14" ET38, vagy 6J*15" ET38 méretben. Utóbbira mehet a 195/65 R15-ös abroncs.

A piacon lévő két fő acélfelni-gyártó (Alcar, Kronprinz) teljesen jó, gyárinak megfelelő minőséget képvisel, nyugodtan választhat bármelyik termékei közül bátran!

Üdv, Gumidoki

2016. március 29., 18:14 Módosítva: 2016.04.05 11:02

Kedves Doki,

a 2005-ös 1.2-s 75 lovas Renault Modus alapmérete 165/65R15, a váltója pedig könyv szerint 185/60R15. Sajnos kifogytam a gumikból, hiába, minden elkopik egyszer, viszont megkaptam ajándékba egy pár hónapja totálkárossá vált Punto majdnem új nyári Barum garnítúráját, ami 175/65R15 méretű, és megoldaná a nyári gumi gondjaimat, ha.... Ha fel merném tetetni... mert a megkérdezett gumisok szerint tűréshatáron belül van, és minden ok, csak egynek volt más a véleménye, de aggályos öreg nyuggerként ez a különvélemény elbizonytalanított, ez mégsem népszavazás....

Ön szerint?! Előre is köszönöm válaszát...üdv. E. István

Kedves István,

A gyári méretek azok, amiket leírt. Az őszinte válaszom így hangzik: a hatóság a gyári méreteket értékeli és díjazza, hivatalosan tehát azokat kell preferálni, esetleg azok pontos váltóméretét. A 175/65 R15 nem pontos váltóméret, de én is azt mondom, hogy műszakilag - határesetként ugyan, de - elmegy, gondja nem valószínű, hogy lenne vele. Ön hogy gondolkozik? Beleköthetetlen legyen az autó (műszaki vizsga, NKH-s ellenőrzés...), vagy a kézenfekvő megoldás irányába hajlik...?

Üdv, Gumidoki

2016. március 25., 14:56 Módosítva: 2016.04.01 11:09
2

T.Gumidoktor!

Milyen méretű felnit vegyek a 2005-ben gyártott Suzuki Ignishez? Melyik a legjobban megfelelő méret? Mit jelentenek a felninél a számok és a jelek?

Kedves Levélíró,

Lásd a mellékelt képet!

Aminek értelmezése a következő:

Példa : 5 ½ J x 14" H2 ET 49 4x100x60

5 ½ - felni szélesség collban (5)

J - felni peremkialakításának és -magasságának a jele

x - egyrészes, mély ágyazású keréktárcsa

14 - felni átmérő collban (1)

H2 - felni profil a külső és belső oldalakon Hump-vállal (peremvédő)

ET 49 - besajtolás mélysége mm-ben. Ez a felni középvonala (2) és a féktárcsára illeszkedő kerékagy közti távolság (3) autó típusonként eltérő

4x100 - rögzítő furatok száma és azok távolsága mm-ben (4), autó típusonként eltérő

60 - középfurat átmérője milliméterben.

A '05-ös Ignishez 4 ½ x 14" 4x100x54 ET45 méretű felni kell 165/70 R14 gumikkal felszerelve.

Üdv, Gumidoki

2016. március 23., 11:15 Módosítva: 2016.03.29 18:20

Tisztelt Gumidoktor!

Szeretnék segítséget kérni egy olyantól, aki talán messzebb lát egy online gumiméret és a fix autótípus/gumiméreteken túl. Az autó: Ford Focus mk-1 (2001), 1,6-os motor, 5-ajtós kivitel. A probléma, hogy a Németországban megvásárolt autónak a nyári gumiját illik már lecserélnem.

Az előző tulaj szépen lelevelezte a kinti Tüv-el, hogy a 195/60 R15-ös gumikat nyugodtan lecserélheti egy 205/55 R15-össel. A kalkulátorok ezt tényleg engedik. Ezek a gumik viszont elég húzós áron vannak, így szerettem volna nézni az eredeti méretben papucsokat, de a 7JX5H2, Et38-as alufelnire elvileg azok nem mennek fel.

Alternatív méretként találam meg a 205/60 R15-ös méretet. Ezzel az a gondom, hogy a kalkulátorok az eredeti 195-öshöz mérve mind a két 205-ös elfogadható, de a két 205-öst egymáshoz mérve már túl nagy eltérésként értékeli. Kérdésem, hogy válthatok-e 205/60 R15-re?

Kedves Levélíró,

Én egy huszárvágással megoldom ezt a problémát, de előtte megkérdem, miért ne lenne megfelelő a Focus Mk1 gyári 15"-os abroncsmérete erre a felnire?! Mert szerintem teljesen megfelelő, a 195/60 R15 ugyanis 5,5-7,0" szélességű felnin "érzi jól magát". A felni meg ugye eddig is bizonyított már ezen az autón. Így nincs helye variálásnak, a gyári gumiméret használatából még nem volt probléma sosem.

Üdv, Gumidoki

2016. március 21., 12:21 Módosítva: 2016.03.25 14:57

Üdv!

Egy Renault Megane II (2005)-höz szeretnék új felnit vásárolni, mindenképp 17 colosat. Amit jelenleg kinéztem 4x100, 17x7", ET42, agyátmérő 63.4mm van írva. A kérdésem az, hogy a fent említett paraméterekkel rendelkező felnit fel lehet-e rakni, illetve ha nem, akkor milyen ET számút lehet felrakni.

Előre is köszönöm! Üdv!

Kedves Levélíró,

A leírt paraméterekkel rendelkező felni tökéletesen passzol a Megane II-re egy kitétellel, kell bele tehermentesítő gyűrű. Nevezetesen a 63,3 mm-es középfuratot 60 mm-re kell szűkíteni. Ettől eltekintve, vagy ezzel együtt minden gond nélkül mehet használható ezen az autón. A javasolt abroncsméret rá pedig a 205/50 R17, vagy a 225/45 R17 is lehet.

Üdv, Gumidoki

2016. március 18., 16:29 Módosítva: 2016.03.23 11:16
59

Kedves Gumidoktor!

Adott egy Peugeot 306 1.8 benzines. Vettem rá R15 felniket, 195/65 gumik voltak rajta és beleért hátul a sárvédőbe. Mekkora lehet az ideális gumiméret 15 colos kerekeknél?

Kedves Levélíró,

Persze, hogy beleért, hiszen a 195/65 R15 átmérőben óriási erre az autóra, konkrétan minimum 4 cm-rel nagyobb a kívánatosnál. A 306 gyári 15"-os abroncsmérete a 195/55 R15, sőt a facelift előttieknél a 195/50 R15. Évjárattól függően tehát ezek a méretek egyike kell ide is és elszáll minden gond...! (o;

Üdv, Gumidoki

2016. március 11., 14:01 Módosítva: 2016.03.18 16:42
2

Tisztelt Gumidoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy a 12 éves Bridgestone pótkerekem, ami még nem volt használva, befogható-e mindennapi használatra ennyi idő után?

Kedves Levélíró,

Én nem fognám be, nem javaslom a napi használatát már. Az abroncs álltában is öregszik, pláne, ha esetleg a karosszérián kívül van elhelyezve, pl. a fenéklemez alatt. A másik dolog, hogy nem valószínű, hogy talál már párjának olyan mintázatot, ami 12 éve volt aktuális a japán gyártónál.

De ha mégis, az sem lenne egészséges, hogy egy friss gyártású abroncsot tesz mellé párnak ugyanarra a tengelyre, hiszen hiába nullkilométeres mindkettő, a viselkedésük már nem lenne egyforma. Ugyanakkor pótkeréknek, szükséghelyzet átmeneti áthidalására még bőven jó lehet ez a 12 éves pótkerék, maradjon meg tehát annak!

Üdv, Gumidoki

2016. március 9., 10:39 Módosítva: 2016.03.11 14:42

Tisztelt Gumidoktor,

Az autóm 2006-os SX4, kétkerék meghajtású, 1,5-ös motorral. Jelenleg 195/65R15-ös téli gumik vannak rajta (ezzel vettem).

Ugyanilyen méretű nyári gumit szerettem volna rá venni, de elbizonytalanodtam, mert itt a neten azt olvastam, hogy nyárra 16-os kell, bár a konkrét indokot nem tudom, hiszen a téli gumikból kiindulva jó rá a 15-ös.

Kedves Levélíró,

Természetesen nem kell, csak lehetőség ezen az autón a 16"-os felni használata. Tökéletesen remek lesz rá nyárra is a 15"-os felni, amire ugyanúgy mehet a 195/65 R15-ös gumi.

Üdv, Gumidoki

Rászorult a szelepsapka

2016. március 7., 14:23 Módosítva: 2016.03.09 10:42
1

Kedves Gumidoktor!

Egy olyan problémám lenne, hogy a lemezfelni szelepére rászorult a szelepsapka. Akár merre próbálom lecsavarni, nem akar megindulni. Már mindennel próbálkoztam. Mit tudnék csinálni, hogy végre le tudjam csavarni, mert így még fel se tudom pumpálni a kereket ha lapos lenne. Előre is köszönöm a segítséget!

A Levélíró

Kedves Levélíró,

Ha annyira rászorult, hogy csak erőszakkal lehetne lefeszegetni, akkor már azt kockáztatja, hogy esetleg megsérül a szelepház. Azt javaslom, guruljon be egy gumishoz, aki ha nem tudja levenni, akkor egyszerűen kicseréli az egész szelepet. Ezzel nem érdemes játszani véleményem szerint. A szelep hozzáférhető kell legyen, ez a helyzet nem maradhat hosszú távon.

Üdv, Gumidoki

2016. március 4., 10:29 Módosítva: 2016.03.09 11:37
1

Tiszelt Gumidoki!

Az alábbi nyári gumik közül Ön melyiket tartja a legmegfelelőbb választásnak (régi Swift-re):

-Fulda EcoControl

-Nexen N-Blue Eco SH01

-Kumho Solus KH17

-Barum Brillantis2

-Falken SN 832

-Hankook K715 Optimo

-Toyo Nano Energy 3

-Kléber Viaxer

-Sava Perfecta

Válaszát előre is köszönöm! Üdv,Gabi

Kedves Gabi,

Egy gumiválasztás sok mindentől függ. Nincs "legmegfelelőbb" kategória semmilyen autóra. Nyilván az adott autó már egy-két méretre szűkíti a keresést. Aztán jön a használat jellege (sportos, nyugodt, óvatos stb.). Ezzel szoros összefüggésben a használó elvárásai (tapadás, futásteljesítmény, spórolás, 8 évig jó legyen, stb), majd a használat intenzitása (éves futás, napi, heti, havi rendszeresség, város-országút-autópálya aránya stb.). Végül természetesen az büdzsé is behatárolja a lehetőségeket.

De, hogy adjak valami konkrét választ is a feltett kérdésre, én azt gondolom, hogy egy 15-20 éves, nem túl erős kisautóra bőven megfelel egy megbízható középkategóriás abroncs. Ennek az ön felsorolásából megfelel pl. a Fulda, a Toyo, vagy a Hankook is. De igazából egyik mintázat sem rossz, vagy nem ajánlott azok közül, amiket írt. Nagy valószínűséggel egy Falken, Barum, vagy Kumho is problémamentesen szolgálna normál használatot feltételezve az autója alatt.

Üdv, Gumidoki

2016. február 27., 14:34 Módosítva: 2016.03.04 10:45
75

Kedves Gumidoktor!

A kérdésem a téli/nyári gumik időszakos tárolásával kapcsolatos. Szeretnék vásárolni "keréktartót" az éppen nem használt nyári/téli szettnek. Két félét találtam, ez az egyik

ez pedig a másik

Nekem a második szimpatikusabb, tekintve, hogy ezen a feleségem autójának is elférne a második garnitúrája és nem kéne hozzá még egyet vásárolni, de nem tudom, hogy okoz e valami problémát az, hogy a kerék függőlegesen áll két fém rúd között. Vagy ennek nincs komoly károsító hatása a gumira? Illetve ha egy száraznak mondható pincében szeretném eltárolni a gumikat, kell e letakarni vagy egyéb extra óvintézkedést tenni az állagmegóvás érdekében? Illetve, hogyan rakjam el az éppen nem használatos garnitúrát? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Üdv, Balázs

Kedves Balázs,

Semmi akadálya annak, hogy a második képen látható állványban tárolja a két szett téli kereket. Csak férjen bele...! (o: Két jó tanács ezzel kapcsolatban. Kicsit érdemes túlfújni az így tárolt komplett kerekeket, ami azt jelenti, hogy fél bárral nagyobb nyomás legyen bennük, mint az üzemi nyomásuk. Így előzendő meg a feltámasztási pontokon történő futófelületi deformációt. Ugyanezért időnként érdemes megforgatni a kerekeket az állványban.

Segít az állagmegóvásban az elrakás előtti tisztára mosás, a gumiápoló használata. És, ahogy ön is írja a kiegyensúlyozott klímájú, sötét, száraz és hűvös hely szintén sokat számít.

Üdv, Gumidoki

2016. február 25., 17:54 Módosítva: 2016.02.29 11:02
3

Tisztelt Szakértő úr!

A méret adott:195/50 R15 Amit kinéztem: Ecosis Infinity 10,5 ezer Ft. Kérem beszéljen le erről, és ajánljon egy meggyőzőbb tulajdonságokkal bíró gumiabroncsot. Tanácsát, amit meg is fogadok, tisztelettel várom:

Balogh János

Kedves János,

Az Infinity abroncsoknak nincs túl jó hírük. A minősége sincs a helyzet magaslatán, de teljesítmény- és tapadásbeli gondokról is beszámolnak a használóik. Ha ugyanebben az árban keresgél, egy Nexen N'Blue Eco SH01, vagy egy Kormoran Gamma B2 sokkal jobb választás véleményem szerint, de ha rádob még egy kicsit, már Kumho KU31, vagy Barum Bravuris3-i magasságokban járunk. Ezekkel már nem lesz gondja.

Üdv, Gumidoki

2016. február 20., 12:14 Módosítva: 2016.02.25 18:14
2

Kedves Gumidoktor,

nyári gumi vásárlása előtt állok, viszont nem tudok dönteni. Érdemes a drágább, nagy márkák abroncsait venni vagy nem jelentenek olyan minőségi ugrást az olcsóbb termékekhez képest?

1, Braum Bravuris 3HM XL 225/40 R18 (23000ft/db)

2, Matador MP47 Hectorra 3XL 225/40 R18 (21000ft/db)

-VAGY-

1, Hankook Ventus v12 evo2 k120 XL 225/40 R18 (29000ft / db)

2, Yokohama C.Drive AC01 XL 225/40 R18 (30000ft/db)

Kedves Levélíró,

A hivatalos listaárak általában összhangban vannak az adott abroncs minőségével és tudásával. A "bolti" árak azonban már nagy szórást mutatnak. Néha bele lehet futni drágán mért, ám gyengébb minőségű termékekbe, de - pláne akciókban - sokszor remek gumik kaphatók igen jó árfekvésben.

Érdemes figyelni a nagyobb gyártók termékeihez kapcsolódó promóciókat is, ami vásárlás esetén további, akár tízezres ajándékkal (pl. benzinkártya, ajándékutalvány stb.) kecsegtet. A konkrét esetben én azt gondolom, hogy a Barum egy bizonyított, megbízható minőséget kínál jó áron, a négyből én azt választanám. Ha bővebb a rászánható keret, akkor a Hankookon érdemes még elgondolkozni. A másik kettő mintázat részemről felejtős.

Üdv, Gumidoki

2016. február 18., 12:23 Módosítva: 2016.02.21 11:09
1

Tisztelt Gumidoktor!

Most készülök vásárolni egy 2006-os 2.0 diesel Mazda 6-ot, viszont a rajta lévő alufelnik elég viseltesek. Ezért gondoltam, hogy lecserélem őket és kapnak majd új nyári gumit is. Használtan találtam is egy megfelelő állapotút (eredeti Mazda, újszerű, karcmentes).

A leírásban ennyi szerepel róla:

  • Felni átmérő: 16"
  • Felni szélesség: 7"
  • Felni mélysége (ET szám): 40 mm
  • Lyukosztó (csavar db): 5 db
  • Osztókör: 114.3 mm

Ennyi információ alapján a Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V vagy H abroncs megfelelő a felnihez? Illetve erről a gumiról mi a véleménye?

Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás,

A megadott méretek alapján ez a felni tökéletesen fog passzolni autójára. Egy adatot hiányolok csak, a középfurat méretét (67 mm kell legyen), de ha ez egy eredeti Mazda felni, akkor ezzel sem lesz gond.

Igen, erre az autóra és felnire 205/55 R16 méretű abroncs kell, véleményem szerint a V-s a homológ nyárija, de télre elég a H-s. Én azt gondolom, hogy a Goodyear prémiumgyártóhoz méltó termékekkel van jelen a piacon. Az EffiecentGrip Performance is remek mintázat. Ha önnek tetszik és árban is megfelelőnek tartja, ne habozzon, nem akarom eltéríteni más irányokba. (o;

Üdv, Gumidoki

2016. február 12., 16:32 Módosítva: 2016.02.18 12:32
1

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék érdeklődni, hogy 5,60-15 4PR vagy 155 SR15 gumiméretek a mostani méretezés szerint mekkorák, gondolok erre a formátumra pl: (195/80 R15) Egy VW Kafer 1300, 1971-es kiadású autóról van szó. Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Feri

Kedves Feri,

Az ön által leírt méretek mai nomenklatúra szerint a 155/80 R15 méretjelölésnek felelnek meg. Ha legközelebb megakad ilyen régi méret átváltásával, használja pl. ezt a táblázatot

Üdv, Gumidoki