2016. február 8., 13:09 Módosítva: 2016.02.13 09:42
1

Kedves Gumidoktor,

Renault Megane II-nkön eddig két garnitúra gumit használtunk: egy téli 195/65 R15 T -t lemezfelnin és egy 205/55 R16 91V -t könnyűfém felnin. Az autó keveset fut, a két garnitúra sokkal hamarabb öregszik el mint elkopna, ezért Michelin Cross Climate vétele mellett döntöttem.

A kérdésem: mit tanácsolsz, melyik felnigarnitúra méretére vegyem az új gumit? A lemezfelnit fel kellene újítani így mindent összevetve körülbelül ugyanannyiba kerülne rá az abroncs, mint a "drágább méretű" könnyűfém felnire. Ez utóbbi szemre jó állapotban van.

Köszönöm előre is: Koltay Miklós

Kedves Miklós,

Ha az autó keveset fut, akkor nyilván vállalhatók önnek a négyévszakos abroncsokkal járó kompromisszumok. Nevezetesen arra gondolok, ha beüt a komolyabb tél, nagyobb hó van az utakon, akkor tudja nélkülözni járművét zokon a napokon.

A 4seasons gumik továbbá általában kicsit zajosabban futnak, gördülési ellenállásuk is nagyobb, de okosan használva simán végig lehet velük csinálni a teljes szezont. Úgy szoktuk mondani, hogy télen nem olyan jók, mint a téli mintázatok, de jobbak a nyárinál, nyáron pedig nem olyan jók, mint a kifejezetten nyári gumik, de jobbak a télieknél.

A Cross Climate az előzőekben leírt kompromisszumokkal minden bizonnyal jól fog szolgálni, pont úgy, mint bármelyik prémiumgyártó négyévszakos terméke. Ha az igazi havas utakkal úgysem fog találkozni a kerék, így nyugodtan gumizza fel CrossClimate-tel a 16"-os alufelniket, így jól fog mutatni az autó egész évben.

Üdv, Gumidoki

2016. február 5., 12:59 Módosítva: 2016.02.08 13:16
1

Kedves Gumidoki!

Annyi lenne a kérdésem hogy probléma-e, hogy a 4 db egyébként ugyanolyan méretű, mintázatú gyártmányú gumiabroncs közül 3 db 96W, egy db pedig erősített 100Y. Jelent-e érezhető különbséget, hogy egyik nagyobb teherbírású mint a többi? Érdemes-e azt az egyet is azonos súly illetve sebesség indexesre cserélni?

Köszönöm válaszát. Üdv

Kedves Levélíró,

A terhelési- és sebességindexekből kiindulva egy nagyobb teljesítményű, komolyabb autóról van szó. Ebben az esetben műszakilag pláne indokolt lépés lenne a sorból kilógó abroncsot a többivel azonosra cserélni.

Az eltérő indexek ugyanis szerkezeti és keverékbeli eltérést takar(hat)nak, ami még az abroncs eltérő tömegét is eredményezheti (elhúzás), továbbá okozhat tapadásbeli, viselkedésbeli különbségeket is, hosszabb távon pedig kopásintenzitás-eltérést is generálhat. Szóval akár balesetveszélyes helyzetek előidézője is lehet a jelenlegi felállás, amit gondolom, nem szeretne megkockáztatni. Én a cserét javaslom tehát egyértelműen.

Üdv, Gumidoki

2016. február 2., 15:05 Módosítva: 2016.02.05 13:00
86

Kedves Gumidoktor!

2005-ös Ford Fiesta típusú autómmal tavasztól napi 67 km oda-vissza utat kell megtennem meglehetősen rossz, kátyús, javított, toldozott-foltozott utakon. Azt szeretném Öntől megkérdezni, hogy tudna-e olyan nyári abroncsot ajánlani nekem erre az autóra, amivel ilyen utakon komfortosan lehetne utazni?

Olyan abroncsot keresnék, ami valamivel jobban bírja az úthibákat. Az autó eredeti mérete 175/65 R14. Létezik esetleg ebből „ballonosabb” kivitel? Milyen nyomásértékkel lehet esetleg a komfortérzetet növelni? Vagy esetleg a gumi élettartamát növelni? Mindenféle jó tanácsát szívesen venném. Előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kiss Attila

Kedves Attila,

Van pár jó tanácsom az ön számára. Először is a 175/65 R14-et tovább "ballonosíthatja" a 165/70 R14 méretre cserélésével. Ez tulajdonképpen mindenben megfelel az autó gyári méretének, de kis plusz komfortot nyer általa. A nyomás tekintetében az autó gyártója, azaz esetünkben a Ford által ehhez a típushoz megadott értékek az irányadóak.

Nyilván, ha kicsit alacsonyabb nyomással közlekedne, az autó is komfortosabb lenne, mert puhábban nyelné el az ütéseket a kerék. De ezt nem javaslom, mert ugyanakkor megnőne a sérülés kockázata kátyús úton és az abroncs kopása is felgyorsulna. Szóval nyomásban a gyári értékeket kövesse!

Gumiválasztásnál pedig preferálja a nagyobb gyártók által felvásárolt régi kelet-európai márkáket (Barum, Matador, Debica, Sava stb.), mert a tapasztalatok szerint ezek jobban bírják a rossz minőségű útfelületet, mint nevesebb prémium-felmenőik. A csúcsgumik sima aszfaltra vannak tervezve, ott is tesztelik őket, így neheze(bbe)n bírják a balkáni gyűrődést...(o;

Üdv, Gumidoki

2016. január 28., 14:27 Módosítva: 2016.02.02 15:14
48

Kedves Gumidoktor!

BMW 118i-n 205/50 r 17-es defekttűrő téli gumi van. Mekkora az ideális keréknyomás?

Üdvözlettel: Mezi

Kedves Mezi,

Sajnos nekem nincs olyan átfogó táblázatom, amely minden autógyártó összes modelljének minden kiviteléhez mutatná a helyes nyomásértékeket. De nem is kell ilyen, hiszen minden autó használati utasításából, illetve a karosszériáján elhelyezett (tanksapkafedélen, vezetőoldali ajtónyílásban stb.) matricákról kiolvasható a kívánt nyomásadat.

Legvégső esetben a márkaszerviz is felvilágosítást tud nyújtani keréknyomás ügyében.

Üdv, Gumidoki

2016. január 25., 17:14 Módosítva: 2016.02.02 15:14
1

Kedves Gumidoktor!

Autócsere során megmaradt 4 db alig használt gumiabroncsom és az új autón szintén jó minőségű gumik vannak. Egyik szettet akarom megtartani és a véleményét kérném, hogy melyiket tartsam meg.

1. Hankook Ventus Prime, 205/55 R16 – 2015 áprilisi gyártás, peremvédős 6 mm-es profilmélység

2. Pirelli Cinturato P7, 205/55 R16 – 2013 novemberi gyártás, nem peremvédős, 7 mm-es profilmélység. Ön melyiket tenné fel tavasszal az autójára?

Köszönettel, Bukur Levente

Kedves Levente,

Én a Pirellit! Mégiscsak prémiumtermék, a profilmélysége is nagyobb, a másfél évvel magasabb kora meg nem igazán számít itt.

A Cinturato P7 ráadásul egy igen jól sikerült mintázat, ezzel szemben a Hankookra több panaszt hallottam, hogy második szezonjára hajlamos megkeményedni a keveréke, míg ez a modern Pirellikre egyáltalán nem jellemző.

Üdv, Gumidoki

2016. január 20., 13:46 Módosítva: 2016.01.25 17:18
1

Tiszteltet Címzett!

Milyen méretű felnit ajánlatos vennem nyárra, 17 vagy 18 colost? Kicsit félek a nagyobb méretű keréktől, hogy nem terheli meg-e nagyon a futóművet, és a kerékagycsapágyakat. És milyen széles (7,5 vagy 8) kell erre a típusra?

Köszönöm: Fodor Dániel

Kedves Dániel,

Az említett autó simán "elbírja" a 18"-os kerekeket is, de a 17"-t tartom egészséges kompromisszumnak esetében. 17"-ban a 225/45 R17, míg 18"-ban a 225/40 R18 a gyári abroncsméret.

Kétféle szélességű felni esetén előzőnél hátra 255/40 R17, utóbbinál 255/35 R18 kell kerüljön. Jellemzően 8,0" (ET34) szélesek az E91 17" és 18"-os gyári felnijei egyaránt. Ha kétszélesek, akkor a hátsók 8,5"-osak (ET37) mindkét esetben.

Ha engem kérdez - márpedig ezt tette - , én azt gondolom, hogy egy szép mintázatú 17"-os felnivel már jól mutat az autó, viszont nem veszít még a komfortjából sem és a sérülésveszély sem olyan nagy, mint a 18", pláne 19"-os kerekek esetében lenne. A bekerülési összegeket tekintve is a 17" vállalható középút...(o;

Üdv, Gumidoki

2016. január 15., 10:12 Módosítva: 2016.01.20 13:47
115

Tisztelt Gumidoktor!

Fiat Punto 2-esemen Matador MP52-es téligumi van. A profilmélysége 5-5.5 mm. A kérdésem cseréljem-e vagy még ezt a szezont kibírja. 2012-es gyártásúak. A gumik amiket néztem Debica Frigo 2., Matador MP54 és Barum Polaris 3. Melyik lenne a jó választás a 3 közül. Mérete 165/70R14! Kb 5000 km-et megyek vele!

Válaszát előre is köszönöm! Pityesz

Kedves Pityesz,

A leírása alapján a meglévő téligumija közel van már a limithez, ami 4 mm-ben van megjelölve. Ebben az egy-másfél mm-ben lehet, hogy benne van még az 5000 km, de lehet, hogy nem. Ha mégis az új vásárlása mellett döntene, akkor a három említett mintázat közül egyértelműen a Barum Polaris3-as tartom a legjobbnak, utána jön a Debica, majd a Matador.

Üdv, Gumidoki

2016. január 8., 16:12 Módosítva: 2016.01.15 10:17
2

Tisztelt Gumidoki!

Opel Frontera Sportra a BF Goodrich All Terrain T/A KO2 vagy a Mud Terrain T/A KO2 mintázatú abroncsot ajánlaná a lent részletezett terepre. Napi kb. 30 km, ebből M0 autóút 5 km, országút 10 km, lakott terület 7 km, földút 8 km. Alkalmanként Börzsöny, Mátra, Pilis és Tátra, Görögország. Éves szinten 15000 km. Elég lenne-e az All Terrain vagy inkább a Mud Terrain javasolt a földutak és a sáros erdei utak miatt? Nem kopna túl hamar az aszfalt miatt a Mud Terrain? Melyik lenne az arany középút?

Üdvözlettel: Pali

Kedves Pali,

Az arany középút egyértelműen az All Terrain. A Mud Terrain már inkább professzionális, hivatásszerű terepezéshez ajánlott, kiépített úton nem remekel. Egyrészt borzasztóan zajosan fut aszfalton, másrészt kopik is rendesen, harmadrészt vízen eléggé csúszik, negyedrészt a fogyasztást is érzékelhetően megdobja.

Szóval az All Terrain jó lehet a leírt feladatokra, pláne, hogy görögországi túra is szerepek a tervek között. Egyedül a mély sár foghat ki rajta, ennek ellenére én a leírtak alapján az All Terrain-t javasolnám önnek egyértelműen.

Üdv, Gumidoki

2016. január 6., 15:07 Módosítva: 2016.01.08 16:13

Kedves Doki,

most vettünk egy 2006-os Passat-ot, nyári gumi van rajta, alufelnin, ha jól láttam a számokat akkor 17-es méretű. Jó a méret rá? Nekem úgy tűnik azért ezt tették rá, mert jól mutat - én acélfelnivel is beérném. Van egy korábbi autóról maradt téli gumi szettem, ami remélhetőleg egy telet még kibír.

Kérdésem, hogy 205/55 R16-os téli gumi az jó-e a Passat-ra, illetve ha IGEN, akkor hol kaphatok megbízható használt felnit hozzá, mit javasolsz? Készítettem közeli képeket, ez alapján meg tudnád ítélni, hogy rendben vannak-e még?

Ha ez a téligumi méret nem lenne jó a Passatra, akkor milyen felni/kerék és gumi márkát ajánlanál?

Nagyon köszönöm, Levente

Kedves Levente,

A 2006-os Passat már a B6 (3C) típuskódú modell. Arra már a 215/55 R16 a gyári 16"-os abroncsméret. A képeken látható abroncs tehát méretben nem jó rá. Igazából a képek alapján ez a szett egyébként is lefutott már, profilmélysége nem, vagy csak éppen éri el a 4 mm-t (tolómérővel ellenőrizhető), ami egy téli abroncsnál a minimális mintamélység.

Lemezfelniben 6,5J*16" 5*112*57 ET42 méretű kell erre az autóra, újban ez már 13 ezer Ft/db körül elérhető, tehát nem horrorisztikus az ára. Nyilván használtban is hozzá lehet jutni, de ehhez túrni kell kicsit a netet.

Üdv, Gumidoki

2016. január 4., 16:57 Módosítva: 2016.01.06 15:17
1

Tisztelt Gumidoktor,

Nemrég vásároltam egy Renault Twingo GT (2007-es) típusú gépkocsit, amin gyári 185/55xr15-ös nyári gumik vannak. A kérdésem az lenne, hogy erre a kocsira vehetek-e 14-es acélfelnit (téli gumihoz) és ha igen akkor milyen méretű gumit ajánl hozzá? Köszönöm mielőbbi válaszát,

Tisztelettel: Lisztik Balázs

Kedves Balázs,

Igen, a 2007-es Twingóra - az RS kivételével - elméletileg felszerelhető 14"-os kerék. Nevezetesen az autó 5,5J*14" 4*100*60 ET29 méretű lemezfelnin 175/65 R14-es abroncsokat kíván.

Üdv, Gumidoki

2015. december 30., 17:45 Módosítva: 2016.01.05 09:12
2

Üdvözlöm!

Érdekelne a véleménye, van egy Daewoo Lanos gépkocsim. Gyári kerékméret 175/65R13 ET49. Növelni szeretném a kerekek átmérőjét, mivel a sárvédő és a gumi között feltűnően nagy a hely és bízva hogy javul a kocsi úttartása. A G Astra gyári acélfelnijei jók erre 195/65 r15 gumikkal?

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró,

Azért tűnik kicsinek a 175/65 R13-as abroncsméret a Lanoson, mert erre a típusra gyárilag 155/80 R13, vagy 175/70 R13 méretű gumikat szereltek, amelyek ennél átmérőben majd' 2 cm-rel nagyobbak. Természetesen van lehetőség szélesebb-peresebb abroncs felszerelésére is, de csakis váltóméretekről lehet szó. 15"-ben ez a 195/50 R15. Az ennél átmérőben 58 mm-rel (!) nagyobb 195/65 R15 óriási erre az autóra, nem használható rajta. Az Astra-G felnije pedig nagyobb szélessége és ET-je miatt nem jó a Lanosra.

Üdv, Gumidoki

2015. december 23., 17:19 Módosítva: 2015.12.30 17:47
1

Tisztelt Gumidoktor!

Skoda Fabia 2 (5J) 2012 1.4 (86 LE) gépkocsim üzemanyag betöltő ajtaján található adattábláján szerepel a 195/55 R15 gumiméret (ilyen méretű a nyári gumi) és a 185/60 R14 méret is (ilyen méretű most a téli gumi).

Gumis honlapokon a 2 méret nem ajánlott váltóméret, a gyári leírás szerint viszont igen. Mi az igazság? Gond nélkül használható? Eddigi használat során semmi problémát nem tapasztaltam.

Előre is köszönöm.

Kedves Levélíró,

Helyes az észrevétele!

Néha megmagyarázhatatlan okból bizonyos autótípusok gyári, homológ abroncsméretei nem váltóméretei egymásnak. Itt is ez a helyzet, de pl. a szintén nem ritka Suzuki Swift 2-nél is. Én azt mondom, hogy ilyen esetekben az sem hiba, ha követi a gyártó ajánlásait. De ha más átmérőjű felninél az eredeti mérettel megegyező átmérőjű abroncsot választ, abból sem lehet gond, sőt így a km-óra sem csapja be.

Üdv, Gumidoki

2015. december 21., 15:06 Módosítva: 2015.12.23 17:20

Tisztelt Gumidoktor!

Punto 2-re pótkeréknek 165/70R14-es gumit használnék! A felni ET száma 31.5 az lenne a kérdésem hogy ez a felni jo-e pótkeréknek vagy beleérhet a valahová? Válaszát előre is köszönöm!

Pityesz!

Kedves Pityesz,

Amennyiben ez a felni 4*98-as osztókörű és 58 mm-es középfuratú, valamint 5,5"-nál nem szélesebb, teljes mértékben alkalmas pótkeréknek az említett Fiat-típusra. Természetesen az említett méretű gumi is jó rá.

Üdv, Gumidoki

2015. december 17., 13:58 Módosítva: 2015.12.21 15:08

Kedves Gumidoki,

Nekem egy 2011-es évjáratú Ford Kuga 2.0 TDCi Trend típusú autóm van. Jelenleg 235/55R17 H jelű nyári gumi van rajta. Tudnék beszerezni nagyon kedvező áron 225/55R17 H jelű téli gumit. Kérdésem, hogy azt feltehetem-e az autómra anélkül, hogy kevésbé biztonságos lenne, vagy a vezetési élmény csökkenne.

Várom válaszát.

Kedves Levélíró,

A gyári abroncsok helyett annak váltóméretei jöhetnek szóba téli használat esetén. A váltóméret azonban azt jelenti, hogy az új méret átmérőjének és a gyári méret átmérőjének különbsége legfeljebb 1% különbséget mutat.

Van még egy fontos szabály, nevezetesen az, hogy sokkal jobb a gyárinál kicsit (1%-on belüli) nagyobb kerékátmérő, mint a kicsit kisebb. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy a - főleg az 1%-on túl - kisebb kerékátmérő instabilitást, rossz egyenesfutást okozhat. Azaz a konkrét esetben nem javaslom a tervezett méretcserét pont a fenti okok miatt. Maradjon a gyári méret télre is, vagy annak keskenyebb váltómérete, a 215/60 R17. Persze opcióként ott van még a lemezfelni+235/60 R16 kerékkombó is.

Üdv, Gumidoki

2015. december 14., 16:51 Módosítva: 2015.12.17 14:34

Tisztelt Gumidoki,

téligumit tetetnék a nyárival szerelt, 2015-ös évjáratú Mazda 6-ra (2,5 benzin), de túlzásnak tartom a 19' méretet télire. 17'-ban gondolkodom. A gumi már megvan (Conti, 225/55 R17 850P 101 V XL), de a megfelelő felni méret nem tiszta.

Az osztókör (5x114,3) és a középfurat (67 mm) remélem ok, de a felni méret nem: 7x17 vagy 7,5 x17, esetleg 8x17? Az ET számra 42-t hallottam a Mazdánál, de egyes weblapok ajánlójában 40-50 között szór azonos (7) felniszélesség mellett is. A Mazda szerviz 42-45-öt javasolt, de nem mondott hozzá felni szélességet.

Előre is köszönöm a segítséget!

Kedves Levélíró,

Jó a gondolat, felesleges télen 19"-os kerékkel járni, amikor erre az autóra a 17" is felszerelhető. Az abroncsméret, ahogy ön is írja a 225/55 R17. A gyári alufelni pedig 7*17"-es és ET50 méretű. Ez tekintendő irányadónak.

Az osztókört és a középfuratot helyesen írta. A 225/55 R17 méretű abroncs 6,0-8,5" szélességű felnin használható biztonsággal, így én 7,0, vagy 7,5 col szélességűt javasolnék leginkább hozzá. A szélesebb nyilván valamivel kisebb ET-vel lesz jó, abban a tartományban, amit ön is említ.

Üdv, Gumidoki

2015. december 11., 17:14 Módosítva: 2015.12.15 11:39

Üdv Gumidoki!

Nemrég vásárolt alufelnihez használhatom az acélfelni csavarjait, vagy vegyek hozzá speciális csavarokat?

Attila

Kedves Attila,

Ez teljesen autótípus függő. Van olyan autó, amelynél alufelnihez is megfelel a gyári lemezfelnicsavar, van, amelyiknél nem járható ez az út. Érdeklődjön komolyabb gumis műhelyben, a konkrétumok tudatában azonnal fognak tudni válaszolni a kérdésére!

Üdv, Gumidoki

2015. december 9., 10:50 Módosítva: 2015.12.14 16:52

Kedves Gumidoktor!

Nemrég vásárolt 2006-os Honda Jazz-hez baráti körből elérhető egy 2004-es Clio II téli gumija. Kompatibilis a kettő? A Jazz-en jelenleg 185/55 R 15 nyári gumi van. Amit a Clio gumijáról tudok: Michelin téli 175/65 R14 73 P TL 2011, Gyári acélfelni 14x6. Előre is köszönöm.

Bíró Péter

Kedves Péter,

Amennyiben a kérdés a gumira irányul, úgy a válasz igen, hiszen a 2006-os Jazz alap abroncsmérete is 175/65 R14, akárcsak a 2004-es Clio-é. A két autó felnije azonban nem cserélhető ki egymással, mivel eltérő méretűek. Azaz csak úgy megy fel a Clio gumija a Jazz-re, hogy felnit is kell venni hozzá, nevezetesen 5,5JJ*14" 4*100*56 ET45 méretűt.

Üdv, Gumidoki

2015. december 6., 06:48 Módosítva: 2015.12.09 10:52
239

Kedves Gumidoktor!

Vásároltam egy autót, ami defektmentes kerekekkel van szerelve, nincs pótkerék. Még nincs ilyen irányú tapasztalatom. Mi a teendő defekt esetén?

Ezekhez az abroncsokhoz lehet alkalmazni azt a defektjavító spray-t is ami egy anyagot valamint plusz levegőt nyom az abroncsba? A pótkerekes verzióval nagyobb biztonságban éreztem magam.

Köszönettel: Komlós László

Kedves László,

Először is nem defektmentes, hanem defekttűrő abroncsokról beszélünk. Az ilyen kivitelű gumi bizonyos korlátok között képes az autó mozgását biztosítani akár teljes nyomásvesztés esetén is. Ez általában a defekt után maximum 80 km-t jelent legfeljebb 80 km/h-s sebességgel.

Az egyes autógyártók ettől saját típusaiknál bizonyos mértékig eltérhetnek, de irányadónak mindenképpen megfelelnek ezek az értékek. Vannak egyéb korlátozások a defekttűrő abroncsokkal kapcsolatban, amit érdeme szeme előtt tartani/tudomásul venni:

- csak és kizárólag olyan autókra szerelhetők, amelyek rendelkeznek nyomásellenőrző, illetve -visszajelző, azaz TPMS rendszerrel (hiszen nem kanyargós úton pl, hátsókeréken kapott defektet észre sem vesz az úrvezető a műszer nélkül, csak, ha már lerongyolódott az abroncs teljesen)

- tilos javítani őket (mivel nem látszik, hogy a nyomásvesztés után milyen károsodások érték a szerkezetüket)

- nem javasolt szerelgetni őket, azaz ilyen abroncsokkal szerelt autók esetén ajánlott a külön felniszett a téligumikhoz (mert a merev oldalfaluk és peremük miatt még a legszakszerűbb szerelés közben is megsérülhetnek)

- az előzőek miatt szerelésük 20 C fok alatt nem javasolt. Végül ezekhez a runflat abroncsokhoz nem kell defektjavító spray-t használni.

A defekttűrő abroncsok egyébként drágábbak (általában 10-20%-kal) ugyanabban a méretben, mint hagyományos társaik és jóval nehezebbek náluk. Remélem, sikerült kis áttekintést adnom önnek ezekről a speciális abroncsokról!

Üdv, Gumidoki

2015. december 3., 11:23 Módosítva: 2015.12.06 16:06

Nemrégiben vásároltam egy Hyundai Pony-t (1994 1.5i GLS) és 185/60 R13 gumik van rajta , és azt szeretném kérdezni hogy mennyi az ideális guminyomás?

Az ajtón található címkén nem látható ez a méret, csak 155/80R13 és 175/70R13 van feltüntetve ezeknek 1.93 bart  javasol.

Kedves Levélíró,

A Hyundai Pony gyári abroncsméretei vannak feltüntetve a címkén, amit lát. A 185/60 R13 azért nincs ott, mert az nem erre az autóra való abroncsméret, pláne nem gyári, homológ méret.

Átmérőben bőven kicsi erre az autóra. Így sajnos helyes abroncsnyomás sem határozható meg hozzá... /o:

Üdv, Gumidoki

2015. november 26., 11:30 Módosítva: 2015.12.03 11:34

Kedves Gumidoktor,

Gumi vásárlás előtt állok és szeretnék tanácsot kérni, nehogy hintába üljek. Adott egy T22-es Avensis, gyári gumimérete tudomásom szerint 195/60 R15. Lehetőségem volna teljes szett gumit számomra megfelelő áron beszerezni, azonban az 195/65 R15 típusú.

Kérdésem: használható-e és a gumicserén kívül más teendőt eredményez-e a csere?

Nagyon köszönöm! Loránd

Kedves Loránd,

Igen, jók az információi, a T22-es Avensisnek 195/60 R15 a gyári abroncsmérete. Persze eltérhet ettől, de csakis váltóméretek irányába. Márpedig a 195/65 R15 nem az, átmérőben túl nagy erre az autóra. A gyári helyett 15"-ban a 185/65 R15 lehet esetleg alternatíva.

Üdv, Gumidoki

2015. november 24., 16:31 Módosítva: 2015.11.26 11:31

Kedves Gumidoktor!

Citroën Xsara II autómra keresek téligumit, mert a rajta lévő Michelin még egész jó állapotú, de mivel 2003-ban készült, már nem merem használni. A gyári méret (199/55 R15) ritka, épp ezért drága, akár új, akár használt gumit keresek. Azt szeretném megtudni, a 185/60 R15-ös gumit használhatom-e a gyári méret helyett, illetve ha igen, a gyári felni alkalmas lehet-e ehhez a gumihoz, vagy nem nyeli be az egy cm különbséget, és ebben az esetben felnit is cserélnem kell!

Köszönettel: Krisztián

Kedves Krisztián,

Nagyon helyeslem, hogy - bár a profilmélységük nem indokolja - az abroncsait a koruk miatt cseréli le. Meglátja, teljesen másképp fog viselkedni az autó friss gumikkal! (o; Mindkét kérdésére igen a válasz, azaz használható a 185/60 R15 ezen az autón és rámegy a gyári felnijére is gond nélkül. Úgyhogy hajrá, mehet az abroncs- és méretcsere! (o:

Üdv, Gumidoki

2015. november 17., 10:50 Módosítva: 2015.11.24 16:33

Tisztelt Gumidoki!

2014-es, 1.6-os benzines Kia Sportage-ra szeretnék téli gumit venni felnivel. Az ajánlott méret 215/70, 16 col esetén, de több gumis kereső a 215/65-ös méretet is beadja, kérdésem, hogy utóbbi is megfelelő-e rá? Másik kérdésem, hogy 4x4-es gumikat érdemes-e venni rá, (pl. a Dunlop SP Wintersport 4 D), ha terepen nem használom? (jóval nagyobb a választék minőségi gyártókból) Jelenleg 17 colos nyári gumi van az autón, a 16 colos mérettel érezhetek-e vmilyen változást?

Kedves Levélíró,

A Kia Sportage esetében 2014. 03. hóban volt egy facelift. Ez azt eredményezte, hogy az ettől a dátumtól gyártott autókon kizárólag a 215/70 R16 volt a gyári alap abroncsméret. Míg az ez előtti modelleken kiviteltől függően lehetett gyári szerelés a 215/65 R16 is. Kérdés, hogy az öné facelift előtti, vagy utáni darab...? Mindkét említett méret egy-két kivételtől eltekintve jellemzően SUV-abroncskategória. Ezeket az autókat pedig gyakorlatilag nem használják terepen, mint ahogy ön is írta.

Így az itt fellelhető mintázatok zöme is terepjárószerűen megerősített szerkezettel, de kiépített útra való mintázatkialakítással bír. Nyugodt szívvel választhat ezek közül tehát. A 16"-os méret ballonosabb, mint a 17"-os, ezért az autó komfortosabb lesz vele, némi kis stabilitásvesztésért cserébe.

Üdv, Gumidoki

2015. november 10., 17:24 Módosítva: 2015.11.17 10:50
1

Kedves Gumidoki!

Egy 97-es Renault Megane boldog tulajdonosa vagyok, melyeken gyári 175/70 r13-as gumi és 5,5 széles alufelnik vannak 36-os ET számmal. A következő szezonra már szeretnék új gumiabroncsokat, de egyúttal szeretnék nagyobb felniket is az autó alá tenni.

Ha jól sikerült utánanéznem, váltóméretnek feltehetnék 195/50 r15-öt. Kérdés lenne a felni. 6 - 6,5J széles felnire szépen felmenne ez a gumiméret, csak ezzel az ET számmal nem vagyok kibékülve, hogy mégis milyet kellene vásárolnom. Ezidáig az áruházak mind ET36-ot ajánlottak de félek, ez negatív irányba befolyásolná a futásteljesítményem. Gondolok itt arra, hogy szélesebb felni mellett kisebb ET számú felni kellene, hogy ne érjen bentebb a felni.

Válaszod előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Jól gondolkodsz! Egyrészt valóban a 195/50 R15 (bár a 175/55 R15 is jó) a helyes 15"-os váltómérete a 175/70 R13-nak. A 195/50 5,5-7,0" széles felnire szerelhető, azaz az általad írt 6,0-6,5"-os ideális hozzá. Másrészt az ET tekintetében pedig általában valóban igaz, amit írsz, de a Megane esetében 6x15"-nál mégis a 35-40 köztti ET játszik, ilyen felnit kell majd keresgélni hozzá. Az osztóköre pedig 4*100, középfurata pedig 60 mm-es kell legyen.

Üdv, Gumidoki

2015. november 7., 19:15 Módosítva: 2015.11.10 17:25

Tisztelt Gumidoki!

Most vásároltam egy Octavia 3 Combi-t (2014, 1,8t, 4x4, DSG), és ehhez szeretnék téligumi szettet is venni. A TPMS rendszernél megakadtam, mivel a neten nézegetve láttam, hogy szenzoros rendszer van benne, de a szakszervizbe azt mondták, hogy az ABS jel alapján működik és nem kell külön szenzor. Kérdésem az lenne, hogy honnan tudhatom ezt meg 100%-ra, nehogy többször kelljen a gumit szerelni. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Shancu

Kedves Shancu,


A legegyszerűbb módja ezt felderíteni az, hogy van-e érzékelő a felniszelep alján, a felni belsejében, vagy nincs? Ha nincs, akkor valóban csak az ABS-szenzor küldi a jeleket a központi egységhez.


Ha van és konkrét nyomásértéket ír a kijelzőre, akkor külön szenzoros rendszerrel van dolgunk. Mondjuk a szenzor meglétének ellenőrzéséhez szét kell kapni egy kereket... Meg aztán a szakszerviz is csak tudja, hogy mit beszél, vagy nem?! (o:


Üdv, Gumidoki

2015. november 2., 16:04 Módosítva: 2015.11.07 19:15
64

Kedves Gumidoktor!

Egy 5x108-as kerekeket szeretnék feltenni 5x100-as 4-es Golfra. Kérdésem az lenne, hogy létezik-e ilyen átalakító pogácsa.

Válaszát előre is köszönöm: Nagy Gábor

Kedves Gábor,

Persze, hogy létezik, de akár le is gyártható. Azzal számoljon, hogy a pogácsa vastagságtól függően a felni ET-jét csökkenti általában 20-30 mm-rel.

Üdv, Gumidoki