Peres gumit a Golfra

2015. április 21., 11:50 Módosítva: 2015.04.21 11:50
1

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdésem lenne,hogy Golf III gyári 15"-os BBS felnire fel tudok-e rakni 195/55 esetleg /60,65 ös gumit nélkül hogy beleérne a kerékdobba? Melyik méret lenne az optimális Ön szerint? Új gumkat vennék, Hankook termékek közül válogatok, Ön ajánlaná őket?

Üdv: Laci

Kedves Laci,

Semmiképpen, pláne a /60-65 beleérne a kerékdobba. Erre az autóra a gyári homológ 15"-os abroncsméret a 185/55 R15, ami esetleg kiváltható a 195/50 R15-tel Ezeknél nagyobb átmérőjű kerék járhat negatív következményekkel. A Hankook hatalmasat fejlődött az elmúlt években. Én ennek ellenére azt gondolom, hogy van jobb az árkategóriájában, de kétségkívül egyáltalán nem rossz választás; nem beszélem le róla. (o:

Üdv, Gumidoki

Vehetek-e négyévszakost?

2015. április 16., 14:04 Módosítva: 2015.04.16 14:04
3

Kedves Gumidoktor!

Gumi vásárlás előtt állunk és 4 évszakosban gondolkozunk, mert évi kb. 5000 km-t autózunk. Olvastam, hogy kompromisszumok árán, de megbízhatóan használható a 4 évszakos a keveset autózóknak, viszont nem találtam leírást a kompromisszumokról. Engem ezek érdekelnének, hogy melyek azok az esetek amikor nem használható az autó, ha 4 évszakos gumi van rajta?

Előre is köszönöm a válaszát.

Kedves Levélíró,

A négyévszakos abroncs azoknak ajánlható, akik télen alig, vagy soha nem hagyják el a várost, viszonylag sík területen mozognak autójukkal és nem futnak sokat éves szinten (8-10 000 km alatt), valamint ha a helyzet úgy hozza, nélkülözhető az autó a mindennapjaikban.

Ugyanis durva téli útviszonyok meghaladhatják a tudását egy "allseason" guminak. Nyáron meg valamelyest intenzívebb a kopása egy ilyen mintázatnak. Viszont megspórolja a szezononkénti átszerelés költségét és télen nagyobb biztonságban autózik, mint egy nyári gumival.

Úgy gondolom, pont az ön autóhasználati paramétereire van "kitalálva" a négyévszakos gumi, pláne, ha kisebb, 13-15"-os abroncsméretről beszélünk.

Üdv, Gumidoki

Terhelés és sebesség index

2015. április 14., 09:21 Módosítva: 2015.04.14 09:21
1

Tisztelt Gumidoktor!

1999-es 80 kW-os Ford Rangerre keresek gumit 235/75R15 méretben. A gyári előírás szerint 105 S terhelés és sebesség indexű gumi kell rá, de az egyik gumiáruház honlapján 105 T-t is olvastam. 104 Q jelöléssel lényegesen nagyobb a kínálat. Terhelés szempontjából csodálkoznék, ha guminént 25 kg (2.7%) eltérés műszaki szempontból gondot okozna, és az autóval biztosan nem fogok 130 km/h-nál gyorsabban menni. Felszereltethetem-e a 104 Q jelölésű gumit, vagy műszaki vizsgán gondot okoz? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Máté

Kedves Máté,

Elméletben valóban - feltehetően - nem okozna gondot ilyen mértékű eltérés "lefelé" a terhelhetőségben, mégis azt kell mondjam, ragaszkodjon az aranyszabályhoz! Azaz a guminak terhelhetőségben tudnia kell a gyári, homológ méretéét, azaz esetünkben a 105-ös (925 kg) terhelési indexet. Nagyobb természetesen lehet, azaz "felfelé" el lehet térni ettől.

A sebességindex kicsit más, itt ugyanis van lehetőség némileg "butítani" a gyári értéket (lásd pl. téli gumik).

Ezen kívül igen, műszaki vizsgán, NKH-s ellenőrzésnél, vagy éppen egy, a gumikkal-kerekekkel kapcsolatba hozható garanciális problémánál is gond lehet a gyárinál kisebb terhelhetőségű abroncsokból.

Üdv, Gumidoki

Megsérült az oldalfal, azért használhatom?

2015. április 9., 16:54 Módosítva: 2015.04.09 16:54
1

Üdv!

Észrevettem a minap hogy a viszonylag új gumim oldalfalán egy csúnya sérülést okozott valami vagy valaki. A szerkezet azonban nem látszik ki, felületi sérülésről van szó, bár elég mély.

A közeli gumis azt mondta, semmit nem kell vagy lehet tenni a dologgal, nem sérült a szerkezet, esetleg tetessem hátra.

Ennyi az egész? Nem lehet/kell visszaragasztani a "lógó" részt? Nem jó ránézni... Vagy rossz tanácsot kaptam?

Kedves Levélíró,

A személyautó abroncs oldalfali sérülését tilos javítani. Azt kell tehát ez esetben mérlegelni, hogy az adott sérülés milyen mértékű? Veszélyezteti-e a gumi további biztonságos használatát, avagy sem?

Ha nem, akkor használni kell tovább, minden javítás nélkül, biztos, ami biztos hátra téve és figyelemmel kísérni a későbbiekben (nincs-e légvesztés, nem "nő-e" a sérülés...).

Ha igen, sajnos kukában a helye és vásárolni kell helyette egy újat. Szerintem tehát nem kapott rossz tanácsot.

Üdv, Gumidoki

Komfortosabb gumit a TT felnire

2015. április 7., 10:53 Módosítva: 2015.04.07 10:53
1

Tisztelt Doki.

Adott egy 1.6/16v VW Bora. Első generációs gyári Audi TT felnivel, 225/45/R17 gumimérettel. Szeretnék egy kicsit komfortosabb méretű gumit rá. 205/50/R17 méreten gondolkodom.

Lehet ez egy alternatíva, vagy igazából nem lenne nagy különbség a két méret között. Gondolok arra, hogy talán kevésbé venné igénybe a futóművet, az utazási komfort is javulna egy kicsit.

Köszönettel: Kisfalvi Csaba

Kedves Csaba,

Minden igaz, amit a méretváltás várható hozományáról írt és a váltóméret is megfelelő. Egy a kérdés csak: milyen széles a TT-felni? A 205/50 R17 ugyanis 5,5-7,5" szélességtartományban használható biztonsággal.

Ha ettől szélesebb az Audi felni - mondjuk 8,0"-os - akkor sajnos nem kivitelezhető ez a méretváltás és marad a 225/45 R17.

Üdv, Gumidoki

Téligumi nyáron?

2015. április 2., 14:26 Módosítva: 2015.04.04 18:13
1

Kedves Gumidoktor!

Lassan aktuális a téi gumik nyárira történő cseréje. Az a problémám, hogy a 10 éves autómhoz még az első garnitúra nyári gumim van. Érzem, hogy azt már nem szabad visszatenni (még úgy sem, hogy amúgy az autóban van összesen 75 000 km, nagyjából egyenletes éves futáseloszlás mellett, tehát a minta még bőven jó lenne).

A kérdés, hogy ildomos dolog-e a téli gumit fennhagyni nyárra (aminek még annál is jobb a mintázata, van vagy 4-5 mm) - a probléma csak az, hogy a téli gumi szintén 2015 18. heti gyártású, és attól az évtől használatban is van.

Üdvözlettel, KL

Kedves KL,

Szerintem sejti a válaszom! (o: Sajnos ez az a szituáció, amikor nem a kopása, hanem a kora miatt kell cserélni az abroncsot. A leírás alapján ez a téli és nyári szettjére egyaránt igaz. Én azt javaslom, vegyen új nyári abroncsokat most tavasszal!

És ha a használat módja és intenzitása hasonló lesz, különösen figyeljen oda a DOT-számra, minél frissebb gyártású gumit vásároljon! Meglátja, érezhetően jobban fog viselkedni friss abroncsokon az autója. (o;

Üdv, Gumidoki

Csendes abroncs a Corollára

2015. március 31., 10:48 Módosítva: 2015.03.31 10:48
1

Tisztelt Gumidoktor,

A szakmai tanácsát szeretném kérni. Az autó egy 2006-os Toyota Corolla, 195/60 R15 88H abroncsozással. Egy kifejezetten jól rugózó, a beltérben is hallhatóan csendes abroncsot keresek rá. Keveset autózom, zömében városban, így a takarékosság és élettartam nem lényeges. Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Lajos

Kedves Lajos,

Egy jó kis komfortos mintázat kell tehát önnek, amelynek kiválasztásában segítségünkre lehet az EU-s abroncscímke is. A paraméterei alapján pl. remek választás lehet önnek a Dunlop BlueResponse mintázata, vagy az olcsóbb kategóriából a Kumho KH27 ES01 akár.

Üdv, Gumidoki

17-es felnire mekkora gumit vehetek?

2015. március 24., 10:32 Módosítva: 2015.03.24 10:32
1

Kedves Gumidoktor!

Adott egy 98-as 1.6 benzines 4-es Golf. Vásároltam egy 17" 8J széles 5x100as et35ös felnit. Kérdésem az lenne,hogy mekkora gumit ajánlana hozzá, illetve a gumivásárlás előtt érdemes-e az autóra próbálni a felnit, vagy a 17-es méret még nem annyira veszélyes,hogy bármilyen nem várt probléma jöjjön elő.

Segítségét előre is köszönöm.

Kedves Levélíró,

A felni felpróbálása sohasem felesleges művelet. Jó esetben megerősít a döntésünkben, miszerint megfelelő méretet választottunk, ami passzol az autónkhoz, rossz esetben kiderül, hogy valamiért mégsem fog stimmelni a dolog.

Esetünkben elméletben megállja a helyét a matek, azaz a méretleírás alapján jó lesz ez a választott felni a Golf IV-re.A középfuratról nem tesz említést, ezért leírom, hogy annak e VW-típus esetében 57 mm-es átmérőjűnek, vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkítettnek kell lennie. Az ajánlott abroncsméret pedig egyértelműen a 225/45 R17.

Üdv, Gumidoki

Mekkora alufelnit tehetek a 206-osra?

2015. március 22., 08:22 Módosítva: 2015.03.22 08:22
1

Kedves Gumidoki.

2004-es Peugeot 206-ra szeretnék venni 15"os alufelnit. Mekkora az ideális et szám ehhez az autóhoz? Valamint mit jelent az például hogy 5.5j14?

Köszönöm.

Kedves Levélíró,

Az 5,5J*14" így értelmezendő:

5,5 = a felni szélessége colban megadva

J = a felni pántszarv kialakítására utal

14" = a felni peremátmérője, azaz ilyen colos abroncsot szerelhet rá.

A 206-oshoz 4*108-as osztókörű, 65 mm-es középfuratú (vagy erre az átmérőre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) felni kell. Legoptimálisabb egy 6,5"-os szélességnél az ET15-20.

A javasolt gumiméret pedig a 185/55 R15, ami egyébként e Peugeot-típus gyári, homológ abroncsmérete.

Üdv, Gumidoki

Érdemes-e erősített oldalfalú gumit venni:

2015. március 19., 11:19 Módosítva: 2015.03.19 11:19
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek?

Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.

Köszönöm a választ. András

Kedves András,

Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót. Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán.

Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés.

Nagyjából ez a válaszom a kérdésére. Üdv, Gumidoki

Altenzoról tudunk valamit?

2015. március 17., 11:18 Módosítva: 2015.03.17 11:18
1

Üdvözlöm!

Nyárigumi vásárlás előtt állok, a gyári méretű gumi:215/50 R17-es. Nyilván próbálok olcsóbban jót választani, normál  vezetési stílusomhoz, és a dízel Mazda 6-os autómhoz.

Rátaláltam az Altenzo nevű ausztrál gumira, de tesztet még nem tudtam róla olvasni, ezért szeretném Öntől kérdezni, hogy van-e valami tapasztalata, milyen gumi ez a Sport Comforter? Egy biztos: féláron van a prémium Conti, Michelin, Bridgestone... árához képest!

Arra gondolva, hogy ott sokkal nagyobb teljesítményű autók vannak, a nyár is sokkal forróbb mint itthon, és gondolom minőségbiztosításuk is van...csak látnék egy jó tesztet róla! Várom megtisztelő válaszát!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor,

Nem ausztrál, hanem kínai gumimárka ez. De őszintén megmondom semminemű tapasztalatom nincs a termékeivel kapcsolatban. Nehéz ügy ez.

17"-os méretben azért már nagyon nem mindegy, mit tud az abroncs. Én hamarabb vennék pl. Barumot, ha már ennyire árérzékeny a dolog. De leginkább valami jobb nevű másodmárkát, mint pl. a Semperit, vagy a Fulda. Azok azért már jó, megbízható gumik. És még mindig jóval olcsóbbak, mint a prémiummárkák termékei.

De szinte bizonyos, hogy a Falken-Toyo színvonal alá semmiképpen nem adnám. Hangsúlyozom, ebben a méretben. Nyilván más lenne a szitu egy 14"-os abroncs esetén.

Üdv, Gumidoki

Megrepedtek a központosító gyűrűk

2015. március 11., 15:49 Módosítva: 2015.03.11 15:49
1

Tisztelt Gumidoktor!

2002-es évjáratú "régi" Swiftemhez vásároltam 2 éve újonnan egy alufelni garnitúrát + 4 új gumit. A kerekek méretei: 185/55R14! Nagyon vigyázok rájuk, a mai napig sérülésmentes a szett. Amikor megrendeltem, a webáruház küldött a csavarok mellé központosító gyűrűt is! A

tavalyi évben viszont nagyon zavaróan elkezdett 100km/h felett rázni a kormány! Elvittem centíroztatni, meglepetésemre egy gramm súly nem kellett egyik kerékre sem. A problémát elnapoltam az idei évre, és most vettem észre a nyári kerekek ápolása közben, hogy a 4db központosítóból 2db végig van repedve! Elképzelhető, hogy a központosító gyűrűk megrepedése okozta e a kormány rázását?

A másik gondolatom az, hogy a nyári-téli csere után novemberben lett cserélve a bal eső lengőkarom (trapéz)... ez befolyásolhatta e vajon? A téli szettem (gyári O.Z, 155/70R13) még pályatempó felett sem rázza meg a kormányt egy picit sem! Ön szerint hol lehet/lehetett a hiba?

Válaszát előre is köszönöm! Z

Kedves Z,

Nagyjából meg is válaszolta a kérdését. A tehermentesítő gyűrű szerepe ugyanis pont az, hogy központosítsa a kereket az agyon, míg a csavarok rögzítenek "csak". Ha ez pl. a gyűrű hiányából, vagy hibájából nem történik meg, simán okozhat vibrációkat, pláne, ha az első kerekekről beszélünk.

Érdemes még azért végigpörgetni az alufelniket is, mert a körültekintő használat ellenére is könnyen bekövetkezhetett valamelyiken egy kátyú okozta deformáció, ami hasonló jelenségeket okoz. A lengőkart kizárom, ezt támasztja alá az is, hogy a téli szettel semmi hasonló jellegű gondja nem volt.

Üdv, Gumidoki

Roomster felni az Octaviara

2015. március 10., 10:06 Módosítva: 2015.03.10 10:06
1

Tisztelt Gumidoktor,

Érdeklődnék, hogy 2001-es Octavia I. személyautómra passzol-e gyári Roomster felni? Jelenlegi felni paraméterei: 6.5x16 ET42 Roomster felni: 6.5x16 ET43 Az osztókörben és az agyátmérőben megegyeznek?

Köszönettel: Sziga

Kedves Sziga,

Nem látom semmi okát, ami meghiúsíthatná ezt a cserét. A szélesség ugyanaz, az 1 mm-es ET-eltérés nem oszt, nem szoroz, az osztókör és középfurat pedig mindkét autó esetében 5*100*57. Valamint nem tudok semmi egyéb felni-kialakítási (pl. fékek miatt) különbségről a két Skoda-típus esetében, ami gondot okozhatna a kerék felszerelésénél, használatánál.

Üdv, Gumidoki

Mankókerék a Bravóra

2015. március 5., 15:32 Módosítva: 2015.03.05 15:32
1

Kedves Gumidoki,

2008-as 1.4 Tjet Bravo-hoz keresek mankókereket. Gyárilag javítókészlettel jött ki az autó, ami sajnos már üres, és nem tudom hol lehet feltöltetni. A téli gumi méret 195/65R15 a nyári 225/45R17.

Hosszabb utakra vásárolnék egy mankókereket, ami kényelmesen elfér a csomagtartóban, de nem tudom mekkora méretet vegyek. Segítségét előre is köszönöm!

Üdv: K. Ákos

Kedves Ákos,

Nem tudom, hogy a Bravo-ra való felnivel készül-e, de pl. egy 125/80 R17 méretű mankókerék átmérőben jó lehet önnek. A Continental-nál kellene érdeklődnie, ők a legnagyobb gyártói a szükségpótkerekeknek.

Üdv, Gumidoki

Teherautógumi a személyautóra

2015. március 3., 10:59 Módosítva: 2015.03.03 10:59
2

Tisztelt Gumidoki!

Most egy Opel Vivarom van 195/65/R16C abronccsal. Tervezem egy Peugeot 5008, vagy Citroen C4 Grand Picasso vásárlását a 2011-es évjáratból.

Ön szerin fel tudom használni a fenti C-s téli abroncsot az új kocsihoz?

Kedves Levélíró,

Egyértelműen nem. Egyrészt átmérőben túlságosan (mintegy 2 cm-rel) nagy az említett PSA-típusokra, amelyek 215/55 R16-os gyári méretekkel futnak.

Másrészt a C-s abroncs személyabroncsnál sokkal robusztusabb szerkezete és nagyobb súlya komoly kárt tehetne a felfüggesztésben, továbbá olyan "komfortot" adna, mint egy fakerekű szekéré.

Üdv, Gumidoki

Milyen gumit vegyek előre?

2015. március 2., 16:47 Módosítva: 2015.03.04 11:17
2

Kedves Gumidoktor.

Az autóm húzott egyik irányba. A probléma már orvosolva lett, viszont az első gumik belső peremét teljesen elfogyasztotta. Használhatatlanok lettek. A kérdésem a következő. Az első gumik helyett ugyanolyan márkájú illetve típusút vegyek, mint amilyenek hátul is vannak, vagy ez teljesem mindegy?

A válaszért előre is hálás köszönet. Üdvözlettel.

Kedves Levélíró,

Nyilván az a legideálisabb helyzet, ha elöl-hátul egyforma mintázatúak az abroncsai. De igazából teljesen rendben van, ha egy tengelyen azonos termékek vannak felszerelve.

Persze ha ugyanaz a méret elöl és hátul, akkor a terhelési és sebességindexeknek is azonosaknak kell lenniük, még ha a mintázat különböző is. Mindezt műszaki szempontok indokolják.

Üdv, Gumidoki

Milyen előnye van az erősített oldalfalú abroncsnak?

2015. február 28., 09:29 Módosítva: 2015.02.28 09:29
1

Tisztelt Gumidoktor!

Lehetőségem van sima és erősített oldalfalú kivitelben is új nyári abroncsot venni a 215/45R17-es méretben. Kérdésem, hogy mi lenne az előnye (talán a peres kivitel miatt kevésbé sérülékeny) illetve hátránya (komfort romlása) az erősített kivitelnek? Az autó könyve amúgy a sima verziót írja elő. A konkrét kiszemelt típus GY F1 A2.

Köszönöm a választ. András

Kedves András,

Semmilyen előnye nem származik, ha ugyanabból a méretből az erősített kivitelt veszi meg, ha az autó paraméterei egyébként nem "kívánják" ezt meg. Sőt, az XL-es abroncs a benne lévő több "anyag" miatt valamelyest nehezebb, ami növeli a rugózatlan tömeget, így kicsivel jobban igénybe veszi a felfüggesztést, növelheti a fogyasztást, visszafoghatja az autót.

Nüansznyi különbségek ezek, sokszor nem is érzékelhetők igazán. Ha esetleg azzal a reménnyel kacsingat az erősített abroncs felé, mert vélhetően jobban bírja majd a rossz utakat, ki kell ábrándítanom, sajnos nem ilyen egyértelmű az összefüggés. Nagyjából ez a válaszom a kérdésére.

Üdv, Gumidoki

Mennyi a jó guminyomás?

2015. február 26., 10:08 Módosítva: 2015.02.26 10:08
7

Kedves Gumidoktor!

Nekem van egy 2005-ös Swiftem a nyári felni 4x100 ET35 7.5 széles 16 colos, most 205/45R16-os gumi van rajta, de nem tudom mennyi a jó guminyomás? Jelenleg 2.5 bar van benne.  Akarok alá 195/45R16-os gumit venni, annak mennyi lenne az ideális guminyomás?

Segítségét előre is köszönöm:  Tamás

Kedves Tamás,

A keréknyomás mindig attól függ, milyen autóra kerül az a kerék. Azaz minden esetben az autógyártó ajánlásait kell szem előtt tartani ebben a kérdésben.

Akkor, ha a gyárinál nagyobb átmérőjű kerék kerül az autóra, ugyanezen gyári nyomásértékekből kell kiindulni. Nevezetesen meg van adva a 15"-os mérethez való érték. Általában működik az, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral nagyobb nyomást kell alkalmazni.

Konkrétan, ha pl. a 15"-nál 2,2 bart ad meg a Suzuki, akkor a 16"-os kerékbe 2,2+0,2=2,4 bar nyomás lesz a jó. 17"-nál ugyanilyen logika szerint 2,2+(2*0,2)=2,6 bar a megfelelő érték.

Második kérdésére az a válasz, hogy a 195/45 R16 abroncsméret biztonságosan 5,5-7,0" széles felnin használható. A 7,5" széles felni tehát már túl széles hozzá. Javaslom, maradjon a 205/45 R16-nál!

Üdv, Gumidoki

Széles felnit a Focusra

2015. február 24., 11:00 Módosítva: 2015.02.24 11:01
1

Tisztelt Gumidoktor!

A tanácsát szeretném kérni az alábbiakban.

Van egy 2006-os Ford Focus 1.6 típusú autóm és tavasszal esedékes lesz egy nyárigumi garnitúra beszerzése is új felnikkel.

A kérdésem az lenne, hogy a 16x7J 5x108 ET50 felni megfelelő e a hozzá tartozó 205/55 R16 gumikkal vagy esetleg a 16x6.5J a megfelelő? Erre vonatkozóan semmilyen információt nem leltem sehol.

Szíves segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel Kerekes András

Kedves András,

Ha ET50, akkor a 6,5" széles felni jobb lenne. Persze jó lehet a 7,0" széles is, de akkor kisebb, 40 alatti ET-vel. A 205/55 R16-os abroncs minden esetben megfelelő, hisz az autó gyári mérete. A felni osztóköre - ahogy ön is írta - 5*108, míg középfurata 63,3 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) kell legyen.

Üdv, Gumidoki

Pech vagy rongálás?

2015. február 17., 16:19 Módosítva: 2015.02.17 16:19
1

Tisztelt Gumi Doktor!

Egy 6 éves Ford Fusion autóm van, amihez kaptam egy garnitúra Barum Polaris2 195/80R15 gumit. Az utóbbi időben elég furcsa dolgokat tapasztaltam.

2014 novemberében a jobb hátsó kerék volt leengedve, elmentem a gumishoz, aki közölte, h az oldal falon egy apró pici szúrás van. Megfoltozta.

Majd idén január 18-án vasárnap estére ez a kerék ismét leeresztett. Reggel nem volt időm gumishoz menni, felfújtam, bementem dolgozni. A munkahelyemen az udvaron parkolok. Bármikor láthatom az autót. Ezen a hétfőn olyan 11 órára a bal hátsó kerék is leeresztett.

Meló után fújás, irány a gumis. A gumis a balhátsó oldalfalán is egy pici szúrást talált, illetve a jobb hátsó oldalfalán is talált egy pici szúrást de más helyen mint előtte foltozva volt. A két gumi kuka.

A legújabb 2015.01.24 szombat reggelre a balelső eresztett le. Hétfőn irány gumis, ismét egy apró pici szúrás, de most sem a futó felületen, hanem az oldal fal és a futó felület közti átmeneti részben. Én úgy gondolom, hogy létezhetetlen pech széria az, hogy 24 órán belül két hátsó ereszt le ugyanolyan pici szúrással, majd 6 nap múlva a balelső. Kicsit soknak tűnik nekem. Utcán parkol az autó sajnos. Lehet ez mégis vmi véletlen vak szerencsétlen esemény vagy pedig szándékos rongálás lehet?

Várom válaszát! Tisztelettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Ilyen pech-sorozatot nehéz elképzeln. Mondjuk látni kéne az abroncsokat, milyen jellegűek azok a sérülések, de itt nagyon gyanús, hogy valaki gonosz és veszélyes játékot űz önnel, valószínűsíthető a szándékos rongálás sajnos.

A gumiméretet pedig ugye csak elírta? A Fusion-re ugyanis 195/60R15-ös abroncs való.

Üdv, Gumidoki

Milyen a Kobra az úton?

2015. február 13., 10:30 Módosítva: 2015.02.13 10:30
1

Tisztelt Gumidoktor!

A Lada Niva tipusú terepjàrómhoz szeretnék terepgumit vásárolni, de az eredeti felnit meghagynàm.

Két típust néztem ki, az egyik a Voltyre gyári terepgumi (175/80R16), a másik Italia 4x4 terepgumi - KOBRA gumi (175/80R16). A Voltyre gumiról azt hallottam, hogy csúszik az aszfalton.

Az lenne a kérdésem, hogy a Kobra gumi milyen tulajdonságokkal rendelkezik úton/terepen, valamint ha ugyanaz a mérete, hatással van-e a fogyasztásra, illetve a hajtásláncra, kerékagyra. Kb 50-50%-ban használom úton terepen.

Válaszukat előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

A helyzet az, hogy az ön által kinézett bütykös terepgumik mind csúsznak aszfalton, pláne, ha vizes. Arról nem is beszélve, hogy intenzíven kopnak is kiépített úton.

A Voltyre orosz termék. Főleg mezőgazdasági vonalon van tapasztalatom vele, használói dicsérik, nincs sok gond a márkával.

Az Italia 4x4 Cobra futózott gumi. Vegyes a kép, hallottam már jót és rosszat is róla. Én a felhasználási módot is figyelembe véve a Voltyre gumit venném, mert megbízhatóbbnak tűnik, terepen sem rossz, de szolidabb mintája révén aszfalton is elboldogul. legalábbis kevesebb kompromisszumot követel, mint a durva, bütykös, kimondott terepabroncs.

Üdv, Gumidoki

Alufelni a Corsára

2015. február 11., 11:06 Módosítva: 2015.02.11 11:06
1

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megkérdezni, hogy alufelni vásárlás előtt állok. Opel Corsa C típusú gépkocsimra szeretnék alufelnit venni, de nem tudom milyen férne alá. Esetleg egy 195/50 R15 ET35-ös fel tehető lenne rá? Vagy tudna ajánlani méreteket?

Kedves Levélíró,

Először nézzük a gumiméreteket! A C-Corsa gyári abroncsméretei a következők: 155/80 R13, 175/65 R14, 185/55 R15. Ezeken kívül váltóméret lehet még a 205/45 R16, vagy a 195/40 R17. Határesetként elfogadható még a 195/50 R15 is, amit ön írt. Felniben 4*100-as osztókörűt és 56,5 mm középfuratút (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített) kell keresgélnie.

Az ET értékének 6,5"-os felniszélesség esetén 38, 7,0"-nál 35 körülinek kell lennie. Ha a kiválasztott felni-gumi kombó ezen méretekkel bír, nem lesz gondja vele C-Corsáján.

Üdv, Gumdoki

Téli gumi a következő szezonra

2015. február 9., 14:38 Módosítva: 2015.02.09 14:38
1

Tisztelt gumidoki!

Téli gumit szeretnék vásárolnia következő szezonra mert a mostani Continental 11 éves. Renault Mégane II-re. Nézegettem a Vredestein Snowtrack 3 tipusú gumit 195/65R15. Mi a véleménye erről a tipusról? Vagy érdemesebb kicsit többet adni és /Dunlop vagy Good year/  Éves szinten kb. 10 000 km-t megyek. Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró,

Én úgy tartom, hogy téliben a Vredestein remek termékeket vonultat fel, jó választás. Persze vannak jobbak, de évi 10ezer km alatt 15"-os méretben egy Meganon úgysem "autózza ki" a különbséget.

Sőt, megkockáztatom, hogy ide egy megbízható középkategóriás termék is megfelelő lehet, pl. egy Barum, vagy Semperit. De ha ön kinézte a Snowtrac3-at és az ára is megfelel önnek, nyugodtan vegye azt, nem fog csalódást okozni!

Üdv, Gumidoki

Nagy felni a Passatra

2015. február 6., 10:22 Módosítva: 2015.02.06 10:22
1

Helló,

Van egy 2003/10 havi Passatom amihez nemrég jutottam hozzá. 17-es vagy 18-as felnit szeretnék rárakni, de fogalmam sincs, hogy milyet tehetek rá, hogy ne érjen bele a kasztniba. Gumi eseteben nem akarok magasabbat mint /50, de inkább /45-ös.

Tudnál segíteni hogy leírod a méreteket? Előre is köszi.

Kedves Levélíró,

17"-ban a 225/45 R17.18"-ban pedig a 225/40 R18 a helyes váltóméret erre az autóra. Mindkettőhöz 7,5-8,0" széles 35-40-es ET-jű felni kell, amelynek osztóköre 5*112-es, középfurata pedig 57 mm (vagy erre tehermentesítő gyűrűvel leszűkített).

Üdv, Gumidoki

Mennyivel lehet nagyobb nyomás a gumiban?

2015. február 2., 10:20 Módosítva: 2015.02.04 10:13
72

Tisztelt Gumidoki!

Körülbelül mennyivel lehet eltérni a gyárilag megadott nyomásértékektől az abroncs szabálytalan kopása nélkül? A gyárilag szerelt gumi 205/45-16, ennek váltómérete a 185/65-14 (+5mm) és a 175/65-14 (-8mm) is, utóbbi méret a fapadosabb verziókon gyárilag is szerelt. Én viszont az előbbit, tehát a nagyobbat használom már több éve.

Sportosan vezetek, így már a nyárikat is két tizeddel túl szoktam fújni, most a téliben is ennyi van, de borzasztó ügyetlen a ballonos gumin. Sok év után most figyeltem meg, hogy az én méretem nem is szerepel az adattáblán, csak a 175-ös - 2,2 bar. Nem lehetséges, hogy az egyel nagyobb méretembe alapból többet kellene fújnom, és még ahhoz hozzá tenni a sportossági két tizedet, meg a földesúri tizedet, papi kilencedet? :)

Tehát 2,6-2,8 bar nyomáson lehetséges már rendellenes kopás? 1 tonnás kisautóról van szó.

Válaszod előre is köszönöm! Varga Gábor

Kedves Gábor,

Csodák természetesen nincsenek, a ballonos 14"-os soha sem fogja a peres 16"-os érzetét nyújtani, bármilyen betonkeményre fújja. Én azt gondolom, hogy a leírtak alapján a 2,5-2,6 bar simán beleférhet rendellenes kopás nélkül.

Az előírtnál nagyobb nyomást egyébként is jobban tolerálja az abroncs kopás, pláne szerkezeti szempontból, mint a relatíve kisebbet.

Üdv, Gumidoki