Ereszt az új gumi

2013. november 27., 09:43 Módosítva: 2013.11.27 09:44
6

Tisztelt Gumidoki!

6 hete vásároltam két új Hankook márkájú gumit az első kerekekre. 2,4 bar-ra fújtam fel őket. Azóta megtettem kb. 180 km-t, főleg városban. Most ellenőriztem a guminyomást, és 2,0 bar volt benne. Ellenben a hátsó kerekeken lévő 8 éves Pirelli abroncsok a 6 hét alatt semmit sem eresztettek. 2,2 bar van bennük. Korábban a sérülés miatt az első kerekekről leszerelt abroncsok sem eresztettek.

A kérdésem az lenne, hogy normális ennyi csökkenés egy új guminál? Vagy lehetséges lenne, hogy két selejt abroncsot kaptam? Vagy rossz márkát választottam?

Kedves Levélíró,

Nem választott rosszul, jó gumi ez, de valóban nem normális ez a nyomásvesztés, pláne, hogy a régebbi abroncsoknál ez nem tapasztalható. Csináljon még egy, legalább egy hetes tesztet, lehetőleg ugyanazzal a műszerrel megmérve előtt és utána a nyomásokat! Ha megint hasonló veszteséget tapasztal, vizsgáltassa meg a kerekeket a legegyszerűbb, kádba merítéses módszerrel! Lehet, hogy a felnik pereme kicsit oxidált, ami miatt szökhet a levegő. De ugyanígy a szelep is lehet ludas. Ha azonban egyértelműsíthető, hogy a gumiabroncs ereszt, kérjen garanciális bevizsgálást!

Üdv, Gumidoki

Forgásirányos vagy sem?

2013. november 21., 09:59 Módosítva: 2013.11.21 09:59
1

Tisztelt Gumidoktor!

Seat Ibiza ST kocsimra vettem nemrég Barum Polaris 3 (185/60 R15 84T) típusú téligumikat. A gumik forgásirányosnak látszanak, legalábbis a laikus szemnek. A jelölt forgásirány azonban kicsit zavarba ejtett: ha a jelölés szerint rakom fel a gumikat, a kocsival előre haladva olyan nyomot hagyna mondjuk hóban, hogy a V alakú ékek csúcsa hátrafelé, a szárak előre néznek. Én pont fordítva gondolnám, megerősítené kérem, hogy melyik a helyes irány?

Köszönettel Péter

Kedves Péter,

Igen, a Polaris3 forgásirányos mintázat. A gyártó által az abroncs oldalfalán feltüntetett forgásirány a mérvadó természetesen. Logikusan belegondolva is úgy a jó, nem is értem igazán, ön miért gondolja fordítva...? Az ön logikája szerint minden forgásirányos, nyílmintázaton fordítva van a jelölés, pedig nem. A hóban a lamellák tapadnak elsősorban, a nyíl irányú minták és árkok viszont a vízkiszorításban játszanak döntő szerepet.

Üdv, Gumidoki

Vállalható-e a 8 éves gumi?

2013. november 19., 10:55 Módosítva: 2013.11.19 10:55
1

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy 2004-es Focus I-es 1,6-os motorral. 2005-ös Bridgetstones téli gumik vannak hozzá. Nem értek a gumikhoz, de mindenhol azt hallom, hogy pár évnél idősebb téli gumi veszélyes lehet. Ennek látszólag semmi baja, minden télen egy szó nélkül felrakták a gumisoknál. Kb. 40-50ezer km-t futhattak. Lehet, hogy ezek a gumik tényleg jók még, vagy el kellene gondolkozni egy új szett vásárlásán? Ha egy szervizben megkérdezem, a válasz nagy valószínűséggel az volna, hogy egyből újat, csak ott, csak náluk. Válaszát előre is köszönöm.

Üdv. Tamás

Kedves Tamás,

Az általános ajánlás - gyártótól függetlenül - az, hogy a gumiabroncsok 6, maximum 8 éves korukban vesztik el jelentősen frisskori tulajdonságaikat, azaz válnak csere éretté, kopásuktól függetlenül. Ezek a gumik pedig 8 évesek... Téli abroncsnál a használhatósági profilmélység-minimum 4 mm, ez alatt nem tekinthető "télinek" már a gumi, hiába készült eredendően annak. Summa summarum látatlanban nem tudok nyilatkozni a konkrét gumikról, nem tudom, milyen profilmélységgel bírnak, de koruk miatt maximum egy szezont javasolnám használni őket, nem többet.

Üdv, Gumidoki

Teherautó gumi a Lanciára

2013. november 15., 12:27 Módosítva: 2013.11.15 12:27
1

Kedves Gumidoktor!

Van egy Lancia Phedra egyterűnk (=Peugeot 807=Citroen C8) amin jelenleg 215/60 R16 méretű Goodyear Vector 4S gumik vannak (a felni mérete a kézikönyv szerint 7J). A kérdésem az lenne, hogy le lehet-e ezt cserélni _teherautó_ gumira, pl. 195/65 R16 méretű Goodyear Cargo Vector 2? A sebességindexe és teherbírása elvileg megfelelő (vagy nagyobb is), viszont a gumi maga olcsóbb és elvileg jobb teljesítményű: pl. a tapadása esős úton E(!) helyett B-s (a kötelező EU-s besorolás szerint). Okozhat ez valami problémát a műszaki vizsgán vagy bárhol?

Köszönettel: Gábor

Kedves Gábor,

Nem javaslom az ötletének megvalósítását! A C-s (kisteher) abroncsok ugyanis valóban "többet bírnak", de sokkal sprődebbek, rugalmatlanabbak és nehezebbek az ugyanolyan, vagy hasonló méretű személyabroncsoknál. Ha tehát nem szeretne egy "botlábú", felesleges terhelésnek kitett felfüggesztésű, fékrendszerű és hajtásláncú, illetve nem utolsó sorban többet fogyasztó személyautót, ne használjon rajta C-s abroncsokat! A 195/65 R16 méret egyébként megfelelő váltóméret lenne, de ebben nem fog találni személykivitelű gumit sajna.

Üdv, Gumidoki

Kényelmi szempontok

2013. november 13., 09:47 Módosítva: 2013.11.13 09:47
1

Tisztelt Gumidoktor!

Új típusú Mondeora a gyári 235/45R17 Sportcontact 5 nyári abroncsok után ugyanazon felnire szereltettem 225/45R17 Nokian wra3 télit. A nyárihoz képest kemény, pattogós. A gyári méretre való áttérés orvosolja a kényelmi problémát, vagy a téli gumi típusa okozza a komfortvesztést? Van-e értelme áldozni a 235-ös gumikra ugyanazon típusú téligumiban gondolkozva, fogok-e javulást észlelni? Vagy váltsak más gyártmányú télire?

Kedves Levélíró,

Itt a mérettel van a baj, nem a gyártmánnyal. A 225/45 R17 átmérőben 9 mm-rel kisebb a 235/45 R17-nál, az oldalfala is alacsonyabb, ami értelemszerűen és érezhetően kevésbé rugalmas. A kisebb kerékátmérő egyéb galibákat is okozhat, így javaslom a helyes méretre váltást. Sőt, télre én erre az autóra 215/55 R16-os abroncsokat tennék lemezfelnin leginkább.

Üdv, Gumidoki

Télre jobb a kisebb felni?

2013. november 7., 10:37 Módosítva: 2013.11.07 17:53
6

Tisztelt Gumidoktor!

Idén vásároltam egy Opel Astra J személygépkocsit, gyári méretű 225/50/17-es nyári gumikkal. Azt a tanácsot kaptam, hogy télre 16-os felniket szereltessek rá, kisebb gumikkal. Az lenne a kérdésem, hogy téliguminak fel lehet-e szerelni rá a 195/50/16-os gumit erre a típusú autóra, mert ezt az ajánlatot kaptam, illetve mi lenne a legideálisabb méret rá téliguminak?

Előre is köszönöm.

Üdv: József

Kedves József,

A Opel Astra J gyári 16"-os homologizációja - kiviteltől függően - 6,5J*16" 5*105*56,6 ET39 illetve a 6,5J*16"5*115*70,3 ET41. Azt kell tehát első körben eldönteni, hogy az ön autójára melyik felni kell? Bármelyik is lesz a befutó, a 225/50 R17 helyett a 205/60 R16 lesz rá a helyes váltóméret. Az ön által írt 195/50 R16 átmérőben nagyon kicsi erre az autóra (5,1 cm-rel!!! kisebb), nem is értem, hogy kaphatta ezt ajánlatban...?

Üdv, Gumidoki

Mekkora eltérés megengedett az ET számban?

2013. november 4., 11:43 Módosítva: 2013.11.04 11:43
2

Tisztelt Gumidoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy mekkora eltérés megengedett az ET számban. A gyári lemez felniméret 7J*16 ET36, amit felszeretnék rakni az 6,5J*16 ET46. Minden más adat egyezik a kettő között. Megfelelő-e ez a méret és hogyan tudom ellenőrizni ezt?

Köszönettel: Pé

Kedves Pé,

Két felni ET-jét csak a felniszélességek ismeretében érdemes összehasonlítani. Mivel nem tudom, e konkrét esetben milyen autótípusról van szó, azt tudom mondani, hogy elméletben nagy eséllyel feltehető a 7" - ET36 a 6,5" - ET46 helyett. Ellenőrizni csak úgy tudja azonban ezt, ha felpróbálja a konkrét kereket a konkrét autóra. Ha a felni szépen felfekszik a kerékagyra és - terhelés alatt is - elfordítható a kormány anélkül, hogy a kerék bármihez hozzáérne, ön nyert!

Üdv, Gumidoki

Lemezfelni az Astrára

2013. október 31., 10:44 Módosítva: 2013.10.31 10:44

Tisztelt Gumidoktor!

A frissen vásárolt 2005-ös H Astrámon 205/55/16-os nyári gumi van. Téli gumit szeretnék venni,és a 195/65/15-öst ajánlották. Ehhez felnit kell vennem (4x100 lyukosztásút). A talált felni szélessége 6, ETszáma:49, megfelelő, vagy keressek inkább 6,5 szélességűt és ET:35-t. Mi a véleménye? Milyen az opimális felni- illetve gumi méret?

Köszönöm válaszát,

Tisztelettel, Ferenc

Kedves Ferenc,

A H-Astra gyári lemezfelnijének mérete 6,5J*15" 4*100*56,5 ET35, ilyet keressen! A talált 6,0" szélességű, ET49-es felni a G-Astrára való, a H-ra nem megy rá. A megfelelő abroncsméret természetesen a 195/65 R15, az tökéletes lesz erre az autóra.

Üdv, Gumidoki

C-s gumi a Fábiára

2013. október 29., 15:29 Módosítva: 2013.10.29 15:29
1

Kedves Gumidoktor!

Fabia Combi II Ambiente autómra egy szezont, kb. 1000 futott, téli kisteherató gumit szerelnék (felnivel, mely úk j Az eredeti kerékméret ennél a kivitelnél 15" A felszerelndő gumik: Hankook RW 06 175/65 R14 "C".

Köszönöm! Bara Péter

Kedves Péter,

Ne tegye! Nem a méret miatt, hanem az abroncsok kisteher mivolta miatt. A C-s abroncsok ugyanis jóval tehercipelésre optimalizált szerkezetük miatt jóval nehezebbek, sprődebbek egy ugyanilyen méretű személyabroncsnál. Emiatt a személyautó komfortját nagyon lerontaná, a futóművét intenzívebben "használná", szóval nincs olyan érv, ami mellette szólna. Amúgy - bár nem gyári homológ - a 175/65 R14 mehetne erre az autóra, de a fent leírtak miatt szigorúan személy-kivitelben javaslom csak a használatát itt.

Üdv, Gumidoki

Halk és eco

2013. október 28., 12:25 Módosítva: 2013.10.28 12:25

Tisztelt Gumidoki!

225/45R17 méretben keresem a lehető leghalkabban futó nyári gumit, az már csak hab lenne a tortán, ha eco kivitel is lenne. Tudna Ön nekem ilye(neke)t javasolni?

Kedves Levélíró,

Az elképzeléseinek ebben a méretben talán a Pirelli P7 Cinturato Blue verziója felel meg leginkább, amely egyben az egyik legkisebb gördülési ellenállású abroncs a piacon, ráadásul eco is. (o:

Üdv, Gumidoki

Címke vagy teszt?

2013. október 24., 14:51 Módosítva: 2013.10.24 14:51
1

Tiszteletem Gumidoktor!

Szeretném megkérdezni Öntől, hogy tesztek olvasgatása nélkül, csak az Uniós papírt nézve, ez az A-G ig tartó szemléltetés segíthet-e a gumivásárlásban, vagy tartsak ki a tesztek mellett? Téli gumit szeretnék vásárolni, és eszerint a szemléltetés szerint ez egy elég jó gumi, ha a fogyasztás nem nézzük.

Üdv : Marci

Kedves Marci,

Igen, az EU-s abroncs-címkének ez az egyik legfőbb célja, hogy segítségével laikus számára is könnyebben összehasonlítható legyen két abroncs. Azonban a gyakorlatban sajnos nem minden esetben működik korrekt módon a dolog, ugyanis jelen pillanatban minden gyártó - egységes kritériumok alapján ugyan, de - maga határozza meg a termékei besorolását. A "felsőbb" ellenőrzése ennek pedig csak szúrópróba-szerű, azaz simán lehetnek a piacon a valós tudásuknál a címkén többet mutató gumik. Tehát továbbra sem haszontalan a fórumokat böngészni, a teszteket elemezgetni, ha nem akar mellényúlni. Nyilván minél nevesebb gyártóról van szó, annál inkább hihetünk az abroncscímkén lévő adatoknak, a nagy gyártók ugyanis nem engedhetik meg maguknak, hogy hiteltelenekké váljanak, ők a minőségi termékekkel kívánnak piacrészhez jutni, nem ügyeskedéssel.

Üdv, Gumidoki

Nagyfelni az Aurisra

2013. október 21., 11:06 Módosítva: 2013.10.21 11:06

Tisztelt Gumidoktor!

2007-es évjáratú Toyota Auris-ra szeretnék alufelnit és gumit vásárolni. Kérdésem az lenne, hogy egy 8x17" 5x114,3 ET45 méretű felni kompatibilis e az autóval? Ha igen, 215/45 és 225/45 r17-es gumi közül melyik a jobb választás rá?

Kedves Levélíró,

Az ET-t kicsit soknak tartom. Erre az autóra 8" szélességű felni inkább 40 alatti ET-vel passzol, de vannak kivételek. Az osztókör 5x114,3, a középfurat 60,1 mm kell legyen. Az autóra megfelelő váltóméret a 205/50 R17 és a 225/45 R17 méretű abroncs, ha azonban 8" széles felnit választ, azon csak a szélesebb méret használható biztonsággal.

Üdv, Gumidoki

Kisebb téli gumit az autóra

2013. október 14., 11:14 Módosítva: 2013.10.14 11:14
2

Tisztelt Gumidoki!

Kérdésem, hogy a gyári 215/55 R16 93V méretű gumi helyett biztonságosan használható-e a 205/55 R16 91H méretű téli gumi?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: L

Kedves L,

Nem, mert a gyári méretnél határértéken túl kisebb átmérőjű, valamint méretéből adódóan kisebb terhelhetőségű is.

Üdv, Gumidoki

Berlingó felni használható-e Citroen Elysee-nél?

2013. október 9., 09:58 Módosítva: 2013.10.09 09:58

Tisztelt Gumidoktor!

Érdeklődöm, hogy 2008-as Berlingo II. 205/65R15 téli gumit lemezfelnivel használhatom-e Citroen Elysee-n, melynek 185/65R15 a gumi mérete.

Kedves Levélíró,

A méretkülönbségek sajnos nem teszik lehetővé a Berlingo II gumijának, vagy felnijének C-Elyseén való használatát. Erre az autóra új felniket és gumikat kell vásárolnia télre. Ilyen méretet keressen: 6Jx15" 4x108x65 ET23. Az abroncs pedig a gyári 185/65 R15 legyen.

Üdv, Gumidoki

Prémium használt vagy olcsó új?

2013. október 3., 13:39 Módosítva: 2013.10.03 13:39
2

Kedves Gumidoktor,

egy teoretikus kérdésem lenne Önhöz. Ha birtokában lenne egy 2009-es gyártású, kb 90%-os Continental ts830 gumiszett, melyet egy télen át használt, egy télen pedig pihentetett, és így még mindig kb 8mm-es profilmélységgel rendelkezik, de lenne rá vevője, mit tenne? Inkább megtartaná a gumikat, vagy ugyanebből a pénzből venne egy új szett Kormoran Snowpro-t, esetleg rádobva még kb 20 ezer forintot egy Barum Polaris 3-at, ami teljesen új. Magyarul inkább egy jó állapotú, de pár éves prémium, vagy inkább egy teljesen új közép/alsókategóriás gumi? Nem egy télre kéne, még évekig ezt használnám, ezt figyelembe véve kérném a tanácsát.

Nagyon köszönöm, Attila

Kedves Attila,

Jó a kérdés, nagy dilemma ez. Igazából a konkrét esetben egyik sem lenne rossz megoldás, de én lehet, hogy inkább a kevésbé nívós, de friss gumikra szavaznék.

Üdv, Gumidoki

Szabad öreg gumit venni?

2013. szeptember 27., 10:41 Módosítva: 2013.09.27 16:12
2

Tisztelt gumidoktor!

Gumi vásárlás előtt állok és találtam a neten egy Pirelli P6000-es garnitúrát. Csak az a baja, hogy 2002 év végi. Az lenne a kérdésem, hogy megéri-e megvenni?

Köszönettel: Sanyi

Kedves Sanyi,

Bár a P6000 nagyon kedvelt mintázat volt anno, jó szívvel nem javasolnám egy 11 éves abroncsszett megvásárlását. A legszakszerűbb körülmények között tárolva is ennyi év biztos, hogy "hagyott nyomot" az abroncsban. Ráadásul egy régi fejlesztésről van szó, aminél ma már az olcsóbb márkák mintázatai is többet tudhatnak adott esetben. A legtöbb gyártó 6, maximum 8 éves kornál kérdőjelezi meg a teljes értékű használhatóságot egy gumiabroncsnál, ez a konkrét garnitúra pedig már jócskán meghaladta ezt a kort.

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos télen az osztrákoknál

2013. szeptember 24., 15:58 Módosítva: 2013.09.24 16:00
2

Télen az osztrákok elfogadják-e a négy évszakos gumit téli guminak!

Köszönettel Dr Plachy Gábor

Kedves Gábor,

Nov. 1. és ápr. 15. között, személygépkocsi és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautók esetén, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4mm profilmélységű téligumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot, illetve ha kifejezetten táblával jelzik ezt. A rendelet megszegői 35€-tól 5000€-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyárigumival felszerelt autók kárát. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a - radiál abroncsok esetén 5mm, diagonál abroncsok esetén 6mm profilmélységű - téligumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani magánál.

A hatóságok azt fogadják el téliguminak, amelynek oldalfalán látható a hópihe szimbólum és az M+S felirat is. Csak az M+S felirat nem elég! Némely négyévszakos abroncs "tudja ezt", de jellemzően a kifejezetten téli abroncsok ilyenek.

Üdv, Gumidoki

Lehet-e más terhelhetőségű az új gumi?

2013. szeptember 20., 10:44 Módosítva: 2013.09.20 10:44

Kedves Gumidoktor!

VW Multivanomon (max tömeg 3000 Kg) szeretném cserélni a gumikat. A méreten nem változtatnék, (235/60/16.) Az új gumik terhelhetősége 800 Kg az eredeti gyári gumik pedig 900 Kg terhelhetőségűek. Megfelel-e a gépkocsimra a 800 Kg terhelhetőségű gumi?

Üdvözettel: József

Kedves József,

Kétféle válasz létezik a kérdésére. Hivatalosan nem használhatja a gyári specifikációnál bármilyen paraméterében (sebességindex, terhelési index...) kevesebbet tudó abroncsot az autóján. Ez NKH-s közúti ellenőrzéskor, vagy műszaki vizsgán probléma lehet.

A gyakorlatban azonban a 800 kg/kerék terhelhetőségű abroncs is túlteljesíti az autó maximális, 3 tonnás terhelhetőségét (amit vélhetően amúgy sem használ ki), így biztonsággal használható rajta. Döntse el Ön, melyik utat választja...!

Üdv, Gumidoki

Mekkora a Clio gyári mérete?

2013. szeptember 17., 11:27 Módosítva: 2013.09.17 11:27

Mekkora a 94-es Renault Clio 1400-as benzines auto gyári keréktárcsa mérete?

Kedves Gábor,

A '94-es Clio I gyári lemezfelnimérete ez: 5,00Bx13" 4x100x60 ET36. Erre Renault-ék 155/70 R13, vagy 165/65 R13 méretű abroncsokat szereltek.

Üdv, Gumidoki

Eltérő ET számok

2013. szeptember 13., 13:10 Módosítva: 2013.09.13 13:10

Tisztelt Gumidoktor!

2000-es évjáratú Ford Focusra szeretnék a jövő nyárra alufelnit vásárolni 14"-os méretben. A gyári ET szám 47,5 mm lenne, viszont most találtam egy felnit, mely elvileg szintén egy Focuson volt. Átmérője 14", ET száma 38. A kérdésem az lenne, hogy ekkora eltérés okozhat-e gondot fékezéskor például? Ugyanis kicsit utána néztem a dolognak és az interneten találtam pár olyan véleményt hogy az ET szám változása megváltoztatja a kormánygördülési sugár értékét, ez viszont kihatással lehet a fékezésre, az autó instabillá válhat, kifarolhat. Amennyire én tudom nem gyári ford felniről van szó, Alessio márkájú. Tehát a 14"-os ET38-as alufelnit fel lehet tenni a Focusra?

Kedves Levélíró,

Igaza van, sokan nem tulajdonítanak fontosságot a helyes ET-értéknek, pedig egy rossz választásnak az Ön által leírt következményei is lehetnek. A konkrét esetben aggodalomra semmi ok, a gyári felni és az utángyártott alupapucs szélességi különbsége (gyári: 5,5"; utángy.: feltehetően 6,0") magyarázza az ET-értékek különbözőségét. Azaz egy 6,0" széles felni ET38-cal teljesen passzol az Ön Focusára. Ha tetszik Önnek a kinézett kerék, nyugodtan felszerelheti autójára, feltéve persze, hogy annak osztóköre 4x108, középfurata pedig 63,3mm(vagy arra tehermentesítő gyűrűvel szűkített).

Üdv, Gumidoki

Méretcsere a Megane-on

2013. szeptember 10., 10:16 Módosítva: 2013.09.10 10:16

Van egy 97-es Megane-om amin a gyári méret 175/70R13. Kaptam 4 téligumit ami viszont 155/80R13. Feltehetem a kocsira vagy inkább adjak túl rajtuk?

Kedves Levélíró,

Tekintve, hogy a 155/80 R13 tökéletes váltómérete a 175/70 R13-nak, nem látok okot arra, hogy ne használja a kapott gumikat Megane-ján. Ez azonban kizárólag akkor igaz, ha a gyári 5,5" széles lemezfelni van az autón, mert ennél szélesebbre nem szerelhető a 155/80 méretű gumi.

Üdv, Gumidoki

Milyen autó passzol a gumimhoz?

2013. szeptember 9., 10:41 Módosítva: 2013.09.09 10:41

Üdvözlöm kedves Gumidoktor!


Azt szeretném megtudni, hogy a 165/65 R13 77T nyári gumit milyen autókhoz javasolt felszerelni?

Köszönettel:

Hajnalka

Kedves Hajnalka!

Ez a méret jellemzően régi idők kisautóira volt jó, ilyen pl. a Renault 5, Tata Indica, régi Nissan Micra, Peugeot 106, Renault Clio I... más nem jut hirtelen eszembe.


Üdv,
Gumidoki

Hogyan működik a guminyomás-érzékelő?

2013. szeptember 4., 11:28 Módosítva: 2013.09.04 11:28

Kedves Gumidoktor!

2008-as BMW 318d-m van. Olyan kérdésem lenne, hogy az érzékelő, ami a guminyomást méri az a szelepbe van beleépítve vagy valahol az autóban van? Nemsokára szeretnék rá téli gumikat venni és nem tudom, hogy ilyenkor olyat kell venni, amibe ez a nyomásérzékelő bele van építve vagy azt úgy szerelik át vagy ez hogyan működik?!

Válaszodat előre is köszi!

Üdv.:Máté

Kedves Máté,

Az Ön BMW-jének defektjelző rendszere a következőképp működik: Az ABS-szenzor méri a kerékfordulatot. Amennyiben valamelyik kerékben csökken a nyomás, kisebb lesz annak gördülési kerülete (ha úgy tetszik átmérője), így nőni fog a többihez képest a fordulatszáma. Ezt veszi a rendszer "hibajelnek" és jelez be Önnek, hogy defektveszély van. Azaz nincs nyomásérzékelő szenzor a kerékben. Ez egyébként más típusoknál általában a szelep alján (de mindig a felniben) van, sosem a gumiban, így a téliabroncs-választást ez nem befolyásolja. Arra figyeljen tehát csak oda, hogy minden szempontból a megfelelő méretű abroncsok kerüljenek az autójára, meg persze az árra...(o:

Üdv, Gumidoki

Középen gyorsabban kopik

2013. augusztus 22., 13:19 Módosítva: 2013.08.22 13:19
1

Tisztelt Gumidoktor!

2002 évjáratú 530D BMW-t használok. Nyári gumi méret 235/45/17, téli 225/50/17. A probléma a következő mindkét méretnél: a gumi középső része kb 10 cm részen lényegesen gyorsabban kopik mint a külső lamellák. A guminyomás a gyári ajánlott érték alatt van (2.2 bar), tehát a problémát véleményem szerint nem okozhatja a túlfújt gumi. Az autót leginkább nagy sebességgel (150 km/h) autópályán használom. Talán ennek szerepe lehet a rendellenes kopásban?

Köszönettel: Csaba

Kedves Csaba,

Megválaszolta a saját kérdését. (o:

Igen, a nagysebességű-, jellemzően autópálya használat egy ilyen széles profilnál egyértelműen a futófelület középrészen való intenzívebb kopását generálja. Az történik ugyanis, hogy a nagy sebességnél fellépő jelentős centrifugális erő mintegy "kidomborítja" a futófelület közepét, ami értelemszerűen nagyobb mértékű kopást is eredményez ezen a területen. A jelenség tényleg hasonló "tünetekkel" jár, mint a kelleténél alacsonyabb légnyomás.

Üdv, Gumidoki

A lehető legnagyobb gumit szeretném

2013. augusztus 14., 07:54 Módosítva: 2013.08.14 07:54

Kedves Gumidoktor!


Érdeklődnék, hogy milyen gumikat tudok használni maximum egy Lacettin. A felni adott, Alessio alufelni 15 colos átmérővel és 7 colos szélességgel, a gyári méret 195/55. E helyett mi az a legnagyobb méret, ami még befér és 15 colos? Illetve adott egy
alufelni (15 colos, 60 mm-es lyukkal a közepén), aminek  a központosító
gyűrűje (külső átmérő 60 mm, belső átmérő 57 mm) és a kocsin lévő
kerékagy (56,5) mérete között eltérés van. Ez okoz ez valamilyen problémát?

Köszönettel: Tóth József

Kedves József!


A 195/55 R15-ös gyári abroncsméret helyett felszerelhető 7,0" széles felnire a 215/50 R15, de ez elég ritka méret, így drága is. A második kérdésére az a válasz, hogy akkor ki kell cserélni a tehermentesítő gyűrűt olyanra, amely mind a felnibe, mind pedig a kerékagyra tökéletesen passzol, különben nem látja el a funkcióját, a központosítást.

Üdv:

Gumidoki