Mit tegyek az árfolyam-különbözettel?

2012.04.04. 14:58

Tisztelt Hiteldoktor!

Van egy svájci frank alapú hiteles autónk, és nem tudunk megszabadulni tőle, sajnos. Havi 50.000 ft a törlesztő részlet, és a negyedéves kamatkülönbözetek mostanában már elérik a 100 000 ft-t is. Nem igazán tudjuk már fizetni. A párom most aláírt egy olyan szerződés módosítást amely szerint a kamatkülönbözet összege a futamidő végére tolódik, és így a futamidő is tolódik, ami már lassan 8 évet jelent.

Nem tudom, hogy mit is csináljuk, hogyan lehet ebből a helyzetből kimászni?

Ebben kérném a tanácsát.

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő,

lehetséges, hogy kamatkülönbözet is növeli az Ön terheit, de valószínű, hogy az Ön által említett százezres különbözet többnyire vagy teljes mértékben az árfolyam-ingadozásból adódik, amely a legtöbb korábbi években kötött deviza alapú szerződést sújtja.

A finanszírozók különféle megoldásokat kínálnak az árfolyam-különbözet elszámolására. Egyik lehetséges megoldás, hogy havonta az árfolyam-különbözet összegével nő vagy csökken a havi törlesztés. Ez tiszta sor, mert a futamidő nem nyúlik, mindig az aktuális árfolyam függvénye, hogy mennyit fizetünk az adott hónapban, viszont egy jelentős árfolyamveszteségnél a havi törlesztés akár 60%-kal is megugrik. Következő megoldás, amelyet jelenleg is alkalmaz a finanszírozója, hogy időszakosan (pl. negyedévente) egy összegben számolják el az árfolyam-különbözetet. Ennek előnye, hogy a havi törlesztés nem változik, de az időszak végén jelentős összeg válhat esedékessé. A harmadik megoldás, ha áttérnek az eredetileg fix futamidőre kötött szerződésről változó futamidejűre. Ezt szokták még fix havi díjas konstrukciónak is nevezni. Ilyenkor az árfolyam-különbözetet a havi törlesztőrészletben mindig elszámolják, viszont a törlesztőrészlet összege állandó, így a futamidő fog nyúlni vagy rövidülni, ahogy a havi árfolyam-különbözetek összeadódnak. Ha folyamatosan árfolyamveszteség van, a futamidő fog nőni addig, ameddig az adott finanszírozó engedi (pl. plusz egy év). Ha leveléből jól értettük, épp most térnek át erre a megoldásra.

Az autó cseréje vagy eladása akkor kivitelezhető, ha a kocsi értéke nagyobb, mint a teljes tartozás, egyéb esetekben ez csak a különbözet egyösszegű befizetése mellett valósítható meg. Egyösszegű előtörlesztésnél (lezárásnál) a hátralévő díjaknak csak a tőkerészét kell megfizetni, de arra szintén el kell számolni az árfolyam-különbözetet. A legtöbb esetben az autócsere a magas árfolyamveszteség miatt csak a futamidő utolsó harmadában-negyedében jöhet szóba.

Önnek kell megfontolni, melyik megoldás jár Önnek a legkisebb fájdalommal.

A legtöbb hasonló helyzetű adós a fix havi díjas szerződést (nyújtott, változó futamidő) választja. Bár nem szerencsés, hogy nő a futamidő és összességében többe fog kerülni az autó, viszont ezzel a módszerrel a havi törlesztőrészlet nem változik, így az autó kiadásai tervezhetőek maradnak, az alacsonyabb díjakat az ügyfelek ki tudják fizetni, és az autó is megmarad.

Üdvözlettel

Hiteldoktor

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!