Mit tegyek az árfolyam-különbözettel?
Tisztelt Hiteldoktor!
Van egy svájci frank alapú hiteles autónk, és nem tudunk megszabadulni tőle, sajnos. Havi 50.000 ft a törlesztő részlet, és a negyedéves kamatkülönbözetek mostanában már elérik a 100 000 ft-t is. Nem igazán tudjuk már fizetni. A párom most aláírt egy olyan szerződés módosítást amely szerint a kamatkülönbözet összege a futamidő végére tolódik, és így a futamidő is tolódik, ami már lassan 8 évet jelent.
Nem tudom, hogy mit is csináljuk, hogyan lehet ebből a helyzetből kimászni?
Ebben kérném a tanácsát.
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő,
lehetséges, hogy kamatkülönbözet is növeli az Ön terheit, de valószínű, hogy az Ön által említett százezres különbözet többnyire vagy teljes mértékben az árfolyam-ingadozásból adódik, amely a legtöbb korábbi években kötött deviza alapú szerződést sújtja.
A finanszírozók különféle megoldásokat kínálnak az árfolyam-különbözet elszámolására. Egyik lehetséges megoldás, hogy havonta az árfolyam-különbözet összegével nő vagy csökken a havi törlesztés. Ez tiszta sor, mert a futamidő nem nyúlik, mindig az aktuális árfolyam függvénye, hogy mennyit fizetünk az adott hónapban, viszont egy jelentős árfolyamveszteségnél a havi törlesztés akár 60%-kal is megugrik. Következő megoldás, amelyet jelenleg is alkalmaz a finanszírozója, hogy időszakosan (pl. negyedévente) egy összegben számolják el az árfolyam-különbözetet. Ennek előnye, hogy a havi törlesztés nem változik, de az időszak végén jelentős összeg válhat esedékessé. A harmadik megoldás, ha áttérnek az eredetileg fix futamidőre kötött szerződésről változó futamidejűre. Ezt szokták még fix havi díjas konstrukciónak is nevezni. Ilyenkor az árfolyam-különbözetet a havi törlesztőrészletben mindig elszámolják, viszont a törlesztőrészlet összege állandó, így a futamidő fog nyúlni vagy rövidülni, ahogy a havi árfolyam-különbözetek összeadódnak. Ha folyamatosan árfolyamveszteség van, a futamidő fog nőni addig, ameddig az adott finanszírozó engedi (pl. plusz egy év). Ha leveléből jól értettük, épp most térnek át erre a megoldásra.
Az autó cseréje vagy eladása akkor kivitelezhető, ha a kocsi értéke nagyobb, mint a teljes tartozás, egyéb esetekben ez csak a különbözet egyösszegű befizetése mellett valósítható meg. Egyösszegű előtörlesztésnél (lezárásnál) a hátralévő díjaknak csak a tőkerészét kell megfizetni, de arra szintén el kell számolni az árfolyam-különbözetet. A legtöbb esetben az autócsere a magas árfolyamveszteség miatt csak a futamidő utolsó harmadában-negyedében jöhet szóba.
Önnek kell megfontolni, melyik megoldás jár Önnek a legkisebb fájdalommal.
A legtöbb hasonló helyzetű adós a fix havi díjas szerződést (nyújtott, változó futamidő) választja. Bár nem szerencsés, hogy nő a futamidő és összességében többe fog kerülni az autó, viszont ezzel a módszerrel a havi törlesztőrészlet nem változik, így az autó kiadásai tervezhetőek maradnak, az alacsonyabb díjakat az ügyfelek ki tudják fizetni, és az autó is megmarad.
Üdvözlettel
Hiteldoktor