Miért ennyi a cascóm? II.

2002.04.14. 21:33
Nem tudok Önnel egyetérteni, hiszen bár a szerelési költségek nőnek, a biztosítótársaságok nem az 1 millióért vett autómnak a helyreállítását fizetik majd meg 2 év múlva, hanem az akkor már csak 500 ezer Ft-ot érőét.
Tisztelt Szekeres Mária!

Mindenekelőtt köszönöm válaszát (http://totalcar.hu/karszakerto/020320a/), de nem tudok Önnel egyetérteni, hiszen bár a szerelési költségek nőnek, a biztosítótársaságok nem a 1 millióért vett autómnak a helyreállítását fizetik majd meg 2 év múlva, hanem az akkor már csak 500 ezer Ft-ot érőét.
(Pl. ha lelopják a tükröt, nem fog fizetni a biztosító nekem egy új tükröt, csak egy bontottat.)
Ezért továbbra sem értem, hogy miért is nő egy autó biztosítási díja, ha az autó értéke csökken.

Előre is köszönöm válaszát (és türelmét):
Ambrózy Lőrinc
(2002. 03. 21.)

Tisztelt Ambrózy Lőrinc!

A kárinfláció nagyobb mértékben növekedett az elmúlt időszakban, mint az általános infláció. A Casco díjak a meglévő szerződésekre vonatkozóan az utóbbi években nem változtak, azonban az említett kárinfláció növekedése elért egy olyan szintet, mely indokolta az emelés végrehajtását. A díjemelés mértékének megállapítása nem egyedi szerződésenként történik, hanem kockázati csoportonként (pl. Opel, BMW, Suzuki). Az egyes kockázati csoportoknál más mértékű a kárinfláció, s azt befolyásolja a károk bekövetkezésének gyakorisága is. Ezért előfordulhat az, hogy egy nagyobb értékű gépjárműre kevesebb casco díjat kell fizetni, mert kisebb a kárgyakoriság ennél a gyártmánynál.

Tisztelettel:
Szekeres Mária


T. Szekeres Mária,

Az alábbi válaszaival kapcsolatban további kérdéseim:
"Ez azért van, mert a casco díjat egy biztosítási évre tervezik, s nem havonta. A díj oszthatatlan, de pótdíj megfizetésével lehet választani ennél gyakoribb díjfizetést is (pl. havi, negyedéves, féléves). Ezért nem "semmiért" fizeti ki az éves díjat, hanem egy, az adott biztosítási időszakban igénybevett szolgáltatásért."
"A totálkáros gépkocsi értékesítése nem befolyásolja a biztosítási szerződést, mert az a totálkár bekövetkezésének napjával megszűnik. Ebben az esetben, mivel szolgáltatást nyújt a biztosító, a teljes biztosítási időszakra kell megfizetni a díjat."

Az előző kérdésemben szereplő totálkáros gépkocsira egész évre kifizettettek a cascót, annak ellenére, hogy negyedéves fizetéssel történt a díjfizetés. Ha a fenti állítás igaz, akkor jelen esetben a negyedéves pótdíjas díjfizetés esetén a biztosítónak csak az aktuális negyedévi díj kifizettetésére van joga. És ha havi fizetésű lenne, akkor csak a tárgyhóra. Vagy pedig a havi, negyedéves fizetést csak azért büntetik a biztosítok pótdíjjal, mert így nem ők kamatoztatják, használjak az én pénzemet egész évben? Úgy gondolom, hogy ez olyan szintű visszaélés az erőfölényükkel, hogy az kiabál jogorvoslatért.

Tisztelettel, Cs. Peter
(2002. 03. 21.)

Tisztelt Uram!

A biztosítási díj megállapításánál a kárstatisztikai adatokból indulnak ki, így az adott biztosítási időszakra vonatkozóan a díjakban be kell szedni a károk fedezetét és a működési költségeket is. Természetesen a díjak megállapításánál figyelembevételre kerül a befektetési eredmény is. A díjakat mindig egy biztosítási időszakra, a casco esetében egy évre, kalkulálják. Az éves díjfizetéstől eltérő fizetési gyakoriság esetében (havi, negyedéves, féléves) a pótdíj alkalmazása jogszerű. Ez ugyanolyan, mint bármely más szolgáltatás vagy áru részletfizetésre történő vásárlása esetében is kamatot és/vagy kezelési költséget számolnak fel.
Fentieken túl a Ptk. a totálkár és az éves biztosítási díj megfizetésével összefüggésben a következőt mondja: Ha a biztosítási esemény bekövetkezik, a biztosító az egész évre járó díj megfizetését követelheti, kivéve ha a felek rövidebb időszakban állapodtak meg. A casco-nál nincs szó ettől eltérő megállapodásról, mert a szerződési feltételekben egyértelműen rögzítik, hogy totálkárnál a teljes biztosítási időszakra vonatkozó díj megilleti a biztosítót. Tehát a díjlevonás jogszerű.

Tisztelettel:
Szekeres Mária


Ha valamilyen, biztosítással kapcsolatos kételye, kérdése, problémája van, forduljon a TotalCar és a Allianz Hungária Biztosító Rt. szakértőjéhez. A kérdésekre Szekeres Mária kárrendezési szakértő válaszol. Küldjön egy levelet, melyben röviden összefoglalja esetét, esetleges panaszát. A válaszokat Súg a kárszakértő rovatunkban olvashatják.