Lopáskár mínusz korábbi javítás

2002.08.21. 11:33
Barátomat az eladó a töréskárról nem tájékoztatta, a biztosító (bár bizonyíthatóan tudott az előző káreseményről) szintén a teljes forgalmi érték alapján számolta ki a casco díját. értelmezésünk szerint a biztosító nem hivatkozhat olyan tényre, amelyet a szerződéskötés során elhallgatott.
T. Szakértő!

Barátom autóját ellopták. Az autót 1 évesen vette, márkakereskedésben. 4 hónap után az autót ellopták. A biztosító közölte, hogy mivel az autóra korábban (az előző tulajdonosnál) 1 millió forint töréskárt fizetett, ezt a lopáskár miatt járó összegből levonja. Barátomat az eladó a töréskárról nem tájékoztatta, a biztosító (bár bizonyíthatóan tudott az előző káreseményről) szintén a teljes forgalmi érték alapján számolta ki a casco díját. értelmezésünk szerint a biztosító nem hivatkozhat olyan tényre, amelyet a szerződéskötés során elhallgatott.
Várom válaszát
Pintér Tamás
(2002. 06. 30.)

Tisztelt Uram!

Egy autó kárkori értékének kiszámításánál figyelembe veszik az előzménykárokat, de ez nem azt jelenti, hogy az előző kárban kifizetett teljes kártérítési összeget levonják, hanem csak a kárral kapcsolatos forgalmi értékcsökkenést. Természetesen ez akkor igaz, ha az előzménykárt szakszerűen kijavították és a második káresemény már ezután következett be. Ellenkező esetben ki nem javított előzménykárról beszélünk.
A casco díj megállapítása nem a gépjármű forgalmi értéke alapján történik. Az Ön által leírtak szerint a kereskedő nem tett eleget a közlési kötelezettségének. Egy márkakereskedés, amikor értékesítésre átvesz egy gépkocsit, köteles azt bevizsgálni, s értékesítéskor az előző sérülésről tájékoztatnia kell a vevőt. Arról nem beszélve, hogy az ilyen sérüléseknek a gépkocsi árában is meg kell mutatkoznia.
A biztosító tájékoztatási kötelezettsége a mindenkori szerződővel kapcsolatban áll fenn. Így egy gépkocsi előéletéről nem adhat ki információt az új tulajdonosnak.
Azt javaslom, hogy a barátja a márkakereskedőtől kérjen kártérítést az elhallgatott információ miatt. Ezt az igényét jogi úton is érvényesítheti.

Tisztelettel:
Szekeres Mária


Ha valamilyen, biztosítással kapcsolatos kételye, kérdése, problémája van, forduljon a TotalCar és az Allianz Hungária Biztosító Rt. szakértőjéhez. A kérdésekre Szekeres Mária kárrendezési szakértő válaszol. Küldjön egy levelet, melyben röviden összefoglalja esetét, esetleges panaszát. A válaszokat Súg a kárszakértő rovatunkban olvashatják.