Totálkár és fajtái

2002.12.20. 10:47 -

Tisztelt Hölgyem/Uram!

Arra lennék kíváncsi, van-e arra valamilyen gyakorlati szabály, hogy az alváz milyen mértékű sérülése minősíthet egy gépkocsit totálkárossá?
Családunk 6 éves, 70.000 km-t futott Cinquecentójába hátulról beleszaladt egy Mercedes, benyomta a hátfalat, a csomagtérajtót, belül eldeformálta a C tartóoszlopot és a fenéklemezt, felnyomta a baloldali küszöböt, ami miatt az ajtó nem nyitható, és púposra nyomta a jobb oldali ajtó mögötti karosszériaelemet.
Létezik olyan lehetőség, hogy komplett karosszériát is cserélnek?

Tisztelettel:
Kiss István

Tisztelt Kiss István!

Ahhoz, hogy válaszom érthető legyen, tisztázni kell a totálkár(ok) mibenlétét.
Az első a műszaki totálkár, vagyis amikor egy autó annyira összetörik, hogy akár ránézésre is látszik, hogy ezt már nem érdemes, nem lehet megjavítani. (A különböző híradókban szinte naponta lehet ilyet látni.)
A második a gazdasági totálkár, vagyis amikor az autót meg lehetne ugyan javítani, de egyszerűen nem éri meg. A biztosítói gyakorlatban a határvonal az autó törés előtti értékének 70-80%-a (hiszen a roncs is értéket képvisel).
A harmadik pedig a totalcar(.hu), ahol például az ilyen problémákra lehet - remélhetőleg - értelmes válaszokat kapni, de ezt csak a hely szelleme miatt említem meg.

Az Ön leveléből nem derült ki, hogy (az első kettő közül) melyik totálkár lehetősége merült fel. Én feltételezem, hogy a gazdasági totálkár, vagyis az autó értékéhez képest nagyon sokba kerülne a javítás. A Cinquecento hátulja igen rövid, ezért a biztonsági követelmények miatt a gyűrődő zóna is relatíve előrébb ér véget. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy közepes erősségű ütközések is olyan mértékben deformálják a karosszériát, hogy maga az utastér is deformálódik, ekkor pedig valóban a karosszéria cseréje válik szükségessé.
Egy hatéves autónál egy karosszéria-csere már nagy eséllyel nem gazdaságos, így a biztosító gazdasági totálkárt állapít meg. Félreértések elkerülése végett megjegyzem még, hogy a gazdasági totálkár nem jelenti az autó halálát, nem kell kivonni a forgalomból. Ha valaki egy ilyen autót mégis megjavít (mert pl. autószerelő, és a saját munkáján kívül csak anyagköltség merül fel), akkor nyugodtan közlekedhet vele tovább.

Tisztelettel:
Adorján Zsolt

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2002. december 20., 10:47, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

 

h i r d e t é s

Biztosításdoktor Biztosításdoktor

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

tömítés, kipufogócső
SUZUKI GRAND VITARA 2.0 TD Intercooler zárt terepjáró 1998-2013
1568 Ft
tömítőgyűrű, főtengely
SUZUKI JIMNY 1.3 16V 4WD zárt terepjáró 1998-2013
7672 Ft
törlőlapát
SUZUKI JIMNY 1.3 16V zárt terepjáró 1998-2013
4492 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Kinky pleasures
I hate the Prius! Not the car but the world it has opened a door to. A place where there are no V8’s and no howling hot rods. These are the confessions of a failed gearhead: I wouldn’t mind owning one.