Van értelme a napelemes akkutöltőnek?

2014.03.04. 16:12

Kedves Kütyüdoki!

Mivel olyan mélygarázsban parkol az autóm otthon, ahol nincs lehetőségem elektromos áramot vezetni az autóhoz (akkutöltőhöz), ezért arra gondoltam, hogy beszereznék egy olyan napelemes töltőt, amit a műszerfalra tudnék tenni mikor alkalomadtán szabadban parkolok, havi néhány alkalommal.

Van ezeknek valami értelme? Tudják érdemben tölteni az akksit? Milyen árkategóriában nézelődjek, ami már nem gagyi? (Rossz minőségűt nem akarok venni, nem vagyok az autóm elektromos rendszerének ellensége.) A szivargyújtóm nem működik, mikor leveszem a gyújtást, ezért ha jól sejtem külön kell a vezetékelést megoldani a motortér felé.

Vagy inkább egy akkumulátoros töltőben gondolkodjak, amit otthon fel tudok tölteni, és azzal töltöm az autó akksiját? Költségben ez hogyan viszonyul a napelemes megoldáshoz? 2004 Honda Accord 2.2 dízel autóm van, 74Ah akksival.

Köszönettel: Balázs

Ha a lelkünket akarjuk megnyugtatni, akkor jó, de, ha a használati értékét vizsgálgatjuk, sajnos kevésnek bizonyul a napenergia. Ahhoz, hogy a cella az elérhető maximális vagy maradjunk kisigényűek, a hasznosítható energiát szolgáltassa, napsütésre van szükség és megfelelő beesési szögre, de általában nem tudunk úgy parkolni, hogy a nap mindig süsse az autót, a beesési szöget nem tudjuk változtatni, követni. Az autóban használható napelem mérete sem túl nagy, így nem lehet elvárni tőle komoly teljesítményt. Amikor a legnagyobb szükség lenne rá, télen, pont akkor henyél, hiszen kevés neki a fény, neki nap kell, mint nekünk.

Sajnálom, de a leg optimálisabban elhelyezett cella sem tudja visszatölteni az autó akkumulátorát. De, a semminél többet ér.

Lépjünk át az anyagi okfejtésen, hogy megtérül-e vagy sem, induljunk ki abból, hogy van, kaptuk, találtuk. A napfénytető mögött, kalaptartón vagy műszerfalon elhelyezett cella, időnként visszatölt az akkumulátorba legalább annyi energiát, amit annyi idő alatt, az autó fogyaszt álló helyzetben és ez jó. Ha vásárlásra adja fejét valaki, vegye figyelembe, hogy az autós felhasználáshoz szükség lesz egy töltőáramkörre, ami szabályoz és nem elég a szivargyújtóba dugni, mert, mint a kérdező is írja, az autók többségének nem működik a szivargyújtója gyújtás nélkül, így azt rendesen be kell kötni. Egy autó átlagos áramfelvételéhez és az akkumulátor önkisüléséhez elegendő egy átlagos méretű napelem, mindaddig, amíg a nap süti. Az említett hordozható töltő, energiabank, nem megoldás. Vannak hordozható, kisméretű indítók, ezek egy lemerült autó motorján képesek egyet, kettőt fordítani, de töltésre nem alkalmasak. A merült akkumulátor visszatöltése hosszú időt vesz igénybe és nagy energiát feltételez, az pedig nagy mérettel és súllyal párosul. Ha cipelni kell, akkor inkább az autó akkumulátorát cipeljük, az nem kerül külön pénzbe.

Az utcán parkoló, keveset használt autó merül, és ezen nem tudunk segíteni, csak azzal, ha időnként - nem amikor már nullára fogyott az energia, mert akkor az akkumulátort tönkretesszük - rendes akkumulátortöltővel feltöltjük. A töltés 6-8 óra, nem kevesebb. Van, aki a leállított autóról leveszi az akkumulátorsarut, amivel megspórolható az autó nyugalmi áramfelvételének energiája. Nem rossz megoldás, jelentősen kitolható a rendelkezésre álló idő, de az akkumulátornak van önkisülése, így ez sem tart örökké. A levett akkumulátor egy kis borsot tör az orrunk alá, mert a rádió elfelejti a beprogramozott adókat, kódot kér, a riasztó rendszert is ki kell iktatni, majd visszakapcsolni. Aki ezt a megoldást választja annak az autó biztonságáról is kell gondoskodnia, legalább egy váltózár legyen benne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu