2014.03.10. 15:49

Üdv Kütyüdoktor!

Szeretném fejleszteni az autóba a hifi terén. Jelenleg a műszerfalba gyárilag kialakított részbe vettem egy SAL AHPX-210 10 cm 2utas hangszórót, de ez nagyon gagyin szól, így gondoltam az első ajtóba szeretnék beépíteni 16 cm hangszórót.

Sokan más mondanak és más véleménnyel, sokan azt mondták hogy szettet vegyek mert sokkal jobb, mások azt mondták vegyek 2 utas koax-os hangszórót mert az a jobb és nem kell a magassugárzót és hangváltót, és már bizonytalan vagyok hogy most mejikkel járnék jobban és melyik szólna jobban.

És még azt is mondták hogy ne a fejegységgel hajtsa meg mert tort hangot fog adni és meg is égetheti a tekercset vagy leégetheti teljesen a hangszórót,ezért kellene a 2 csatornás erősítőt és arra kössem rá a hangszórót, ebben sem tudok dönteni mert így már drága lenne az egész hifi, nem akarok olyan nagy rendszert kiépíteni, de ha tényleg kell az erősítő akkor megpróválok venni az is. Ebben kérnék segítséget hogy most mit és melyiket vegyem meg nyugott szívvel hogy biztosan jót vettem.

Fejegységből ezt néztem ki JVC KD X250BT, szettben pedig ez ajánlották: Kicx STC 6.2 16,5 cm

A zeneépítésnél arra törekszünk, hogy reprodukáljuk a valós élményt, mintha egy koncerten állnánk, ülnénk a színpad előtt, ahol látatóan és hallhatóan minden hangszernek pontos helye van és az egész zenének tere, szélességgel, magassággal, mélységgel. Az elsőként megszólaló magas hang határozza meg a hang irányát, ezért lényeges a hangszóró elhelyezése és irányítottsága, ez alól a mély a kivétel, mert a 300Hz alatti hangnak nincs iránya, nem érzékeli a fül.

Olyan hangszórót még nem sikerült készíteni, ami minden frekvenciát átfog, egyforma intenzitással tisztán szólalna meg, ezért több részre bontjuk a hallásuk frekvenciasávját. A hangszóró által visszaadott hangsáv fizikai mérettel párosul, a magas membránja kicsi, míg ahogy lejjebb megyünk frekvenciában úgy nő a kívánatos membránméret, így a mély hangokhoz nagy méretű hangszóró szükséges. Az autóban sajnos nem egy tengelybe szereljük a hangszórókat, mint egy otthoni hangfalban, ezért még bonyolítja a helyzetet, hogy mindenféle fázisproblémák lépnek, léphetnek fel, ezért csak hozzáértőknek ajánlom a két útnál több megosztást. A kárpit, a hangszóró rögzítés zörgéseket, különböző saját rezgéseket produkálnak, összegezve a jó zene kiépítése összetett feladat, próbára teszi a HIFi mániás embert.

A hosszú ijesztgetés után azért mindenkit rábeszélek a zeneépítésre, mert zenét hallgatni jó, és kell.

Az általánosan jó felépítés, a recept a következő: Kell egy jó minőségű, két utas hangszóró szett előre, lehetőleg 16cm-es átmérővel. Hátra nem kell, mert az nem vesz részt a zenehallgatásban, az a hátul ülők extrája. A magas a műszerfalon vagy az "A" oszlopon legyen, ez határozza meg a színpadképet. Az iránya meghallgatással meghatározható, csak jó minőségű, tömörítetlen zene legyen, ne MP3, azt már el kell felejteni. A közép-mély a maga 16cm-ével elegendő közép és ütős közép-mély hangot szolgáltat, általában az ajtóba szereljük. A rögzítése legyen stabil, ha kell, merevítsük a környezetét, hogy a kárpit vagy egyéb karosszériaelem ne rezegjen vele, mert az nem kívánatos hanggal ajándékozna meg.

A gyári hangszóró kábel általában vékony vacak, hiszen drága a réz, ezt cseréljük, nagyon sokat számít. Ha van anyagi erő a fejlesztéshez, akkor jöhet az erősítő és a sub. Az erősítő leveszi a terhet a rádió végfokáról, ami nem tesz tönkre semmit, csak teljesítménye kicsi, ezért torzít és nem tudja dinamikával ellátni a hangszórót. Az erősítővel sem hallgatjuk sokkal hangosabban a zenét, de abban a tartományban nem torzít és rejtett tartalékai dinamikus hangzást kölcsönöznek. Lehetőleg három csatornás erősítőt válasszunk, mert arra ráköthető a mély. A mély hangszórót ládába szereljük, mert abban olyan környezetet biztosítunk neki, amibe tervezték.

A mélyláda leveszi a terhet a 16cm-es hangszóróról, ami 100-250Hz-től fölfelé működve új éltre kel, míg az ez alatti frekvenciákat a mélyláda szolgálja majd. Összegezve lehetőleg 16cm-es hangszóró szettet vásároljunk, mert tapasztalataink szerint autóba ez optimális és később lehet rá építeni. Ha van rá keret vagy később lehetőség, akkor jöjjön az erősítő, de lehetőleg mélyládával együtt, ez lesz az igazi nagy bumm.

Ne vegyünk olcsó terméket, a jó nem sokkal drágább és nem kell kidobni. Ha nagyon az anyagi részen múlik, akkor forduljunk a használt felé és minden vásárlás előtt keressünk egy hozzáértőt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu